Druk nr 11 wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy
U C H W A Ł A Nr XXXVI/……/2013
Rady Miejskiej w Chojnie
z dnia 30 grudnia 2013 r.
w sprawie przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Chojna na lata 2013-2017.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266, Dz.U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2783 i 2786, z 2006 r. Nr 86, poz. 602, Nr 94, poz. 657, Nr 167, poz. 1193 i Nr 249, poz. 1833, z 2007 r. Nr 128, poz. 902 i Nr 173, poz. 1218, z 2010 r. Nr 3, poz. 13, z 2011 r. Nr 224, poz. 1342, z 2012 r. poz. 951) i art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645 i poz. 1318.) Rada Miejska w Chojnie uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala „Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Chojna na lata 2013-2017”, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Chojna.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY
Kazimierz Komorzycki
Załącznik
Do Uchwały Nr XXXVI/ /2013
Rady Miejskiej w Chojnie
z dnia 30 grudnia 2013 r.
WIELOLETNI PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM
GMINY CHOJNA NA LATA 2013 - 2017
Rozdział 1
Prognoza dotycząca wielkości posiadania oraz stanu technicznego mieszkaniowego zasobu Gminy w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne.
§ 1. 1.Mieszkaniowy zasób Gminy Chojna obejmuje 353 lokali mieszkalnych, znajdujących się w 110 budynkach stanowiących własność Gminy, względnie użytkowanych na prawach współwłasności z innymi osobami.
2. Gmina posiada 121 lokali, położonych w 22 budynkach będących w całości jej własnością. Są to budynki położone w miejscowościach:
-
Chojna - 101 lokali w 16 budynkach
-
Kaliska - 1 lokal w 1 budynku
-
Krupin - 6 lokali w 1 budynku
-
Lisie Pole - 4 lokale w 1 budynku
-
Narost - 2 lokale w 1 budynku
-
Rurka - 1 lokal w 1 budynku
-
Strzeszów - 6 lokali w 1 budynku
3. Na prawach współwłasności Gmina posiada 88 budynków, w których jest właścicielem 232 lokali mieszkalnych. Dotyczy to budynków położonych w miejscowościach:
-
Chojna - 174 lokale w 50 budynkach
-
Krajnik Dolny - 1 lokal w 1 budynku
-
Krajnik Górny - 6 lokali w 4 budynkach
-
Graniczna - 5 lokale w 3 budynkach
-
Grzybno - 2 lokale w 2 budynkach
-
Czartoryja - 2 lokale w 2 budynkach
-
Kamienny Jaz - 1 lokal w 1 budynku
-
Krzymów - 6 lokali w 4 budynkach
-
Narost - 1 lokal w 1 budynku
-
Godków - 22 lokale w 15 budynkach
-
Zatoń Dolna - 2 lokale w 1 budynku
-
Lisie Pole - - 1 lokal w 1 budynku
-
Bara - 8 lokali w 2 budynkach
-
Nawodna - 1 lokal w 1 budynku
4. Z mieszkaniowego zasobu Gminy wydzielono 41 lokali na wynajem jako lokal socjalny w budynkach położonych w miejscowościach:
-
Chojna - 30 lokali w 14 budynkach
-
Bara - 3 lokale w 1 budynku
-
Kaliska - 1 lokali w 1 budynku
-
Krupin - 2 lokale w 1 budynku
-
Strzeszewko - 5 lokali w 1 budynku
§ 2. 1.Mieszkaniowy zasób Gminy obejmuje:
-
80 budynków wybudowanych przed rokiem 1945,
-
6 budynków wybudowanych do roku 1964,
-
15 budynków wybudowanych do roku 1974,
-
5 budynków wybudowanych do roku 1980,
-
2 budynki wybudowane w roku 1982,
-
1 budynek wybudowany w roku 1987,
-
1 budynek wybudowany w roku 1991.
Podstawowym zadaniem Gminy będzie utrzymanie właściwego stanu technicznego budynków oraz utrzymanie zasobu mieszkaniowego w stanie nie pogorszonym.
Zasób budynków i lokali w m. Chojna wymaga bieżących napraw i remontów.
§ 3. Sprzedaż lokali na rzecz najemców spowoduje zmniejszanie się istniejącego zasobu mieszkaniowego. Przewiduje się, że wielkość mieszkaniowego zasobu Gminy w poszczególnych latach będzie się kształtować następująco:
Rok |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
Powierzchnia lokali w m2 |
15415,54 m2 |
13450,93 m2 |
13118,79 m2 |
13038,79 m2 |
13095,02 m2 |
W tym lokale socjalne |
1250,77 m2 |
25,91 m2 |
- - - |
- - - |
- - - |
Sprzedaż w m2 |
1964,61m2 |
100 m2 |
80 m2 |
150 m2 |
100 m2 |
Stan zasobu na koniec roku (w m2) |
13450,93 m2 |
13118,79 m2 |
13038,79 m2 |
12888,79 m2 |
12995,02 m2 |
Rozdział 2
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata
§ 4. Jednym z ważniejszych problemów, które należy rozwiązać z dziedzinie gospodarki lokalowej, jest nie najlepszy stan techniczny budynków. W dużej mierze stan ten wynika z zaawansowanego wieku obiektów, jak też ich zużycia wskutek wieloletniego eksploatowania.
§ 5. 1.Przewiduje się jednak, że stan techniczny mieszkaniowego zasobu Gminy w latach 2013-2017, jak i warunki zamieszkania w lokalach będą ulegały poprawie wskutek wykonania odpowiednio: wewnętrznych instalacji kanalizacyjnych w budynkach, z odprowadzeniem nieczystości ciekłych do zbiorników bezodpływowych lub do sieci kanalizacyjnej, wymiany pokryć dachowych oraz wymiany stolarki okiennej i drzwiowej. W pozostałym zakresie przewiduje się utrzymanie stanu technicznego na obecnym poziomie poprzez przeprowadzenie remontów bieżących.
2. W latach 2013-2017 koszty te przedstawiają się następująco w zł:
Lp |
Zakres robót |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
Razem |
1. |
Wymiana stolarki okiennej |
61807,00 |
50375,00 |
35262,00 |
29972,00 |
25477,00 |
202893,00 |
2. |
Wymiana stolarki drzwiowej |
7000,00 |
12000,00 |
10200,00 |
8670,00 |
8670,00 |
46540,00 |
3. |
Wymiana oraz remont dachów i ścian |
182000,00 |
252377,00 |
152630,00 |
142830,00 |
161361,00 |
891198,00 |
4. |
Wymiana podłóg |
31500,00 |
30950,00 |
34273,00 |
33917,00 |
38215,00 |
168855,00 |
5. |
Naprawa/wymian/ Instalacji elektr. |
18725,00 |
19913,00 |
21130,00 |
23500,00 |
23800,00 |
107068,00 |
6. |
Malowanie klatek schodowych |
8500,00 |
10000,00 |
9300,00 |
8700,00 |
8150,00 |
44650,00 |
7. |
Remont elewacji |
38950,00 |
233820,00 |
78512,00 |
83503,00 |
101697,00 |
536482,00 |
8. |
Inne naprawy |
70000,00 |
130000,00 |
143000,00 |
157300,00 |
173030,00 |
673330,00 |
9 |
Razem |
418482,00 |
739435,00 |
484307,00 |
488392,00 |
540400,00 |
2671016,00 |
Rozdział 3
Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach
§ 6. Ilość lokali przeznaczonych do sprzedaży w kolejnych latach określa się a podstawie wniosków lub deklaracji najemców stale zamieszkujących w tych lokalach.
Przewiduje się do zbycia w poszczególnych latach następujące ilości lokali:
- w roku 2013 - 39 lokali, (w tym 39 lokali już sprzedanych)
- w roku 2014 - 2 lokale,
- w roku 2015 - 2 lokale,
- w roku 2016 - 3 lokale,
- w roku 2017 - 2 lokale.
§ 7. Do sprzedaży lokali stosuje się bonifikaty ustanowione odrębną uchwałą nr XVIII/181/2012 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 28.06.2012 r. w sprawie ustalenia wysokości bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych położonych na terenie gminy Chojna.
Rozdział 4
Zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu
§ 8. Polityka czynszowa Gminy powinna zmierzać do takiego kształtowania stawek czynszu w latach 2013-2017, które zapewniłyby samowystarczalność finansową gospodarki mieszkaniowej. Wpływy z czynszów powinny pokrywać nie tylko koszty bieżącego utrzymania budynków, ale zapewnić również pozyskanie środków na remonty.
§ 9. 1. Najemcy lokali mieszkalnych opłacają czynsz najmu, ustalony według stawki podstawowej za 1 m 2 powierzchni użytkowej lokali, z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających wartość użytkową lokalu.
2. Burmistrz może podwyższyć stawkę podstawową czynszu nie częściej niż 1 raz w roku.
3. Zmiana wysokości czynszu, wynikająca z podwyższenia stawki podstawowej lub wystąpienia czynnika podwyższającego wartość użytkową lokalu jest wprowadzana na zasadach przewidzianych w art. 6851 Kodeksu cywilnego.
§ 10. 1. Określa się następujące czynniki obniżające wartość użytkową lokalu mieszkalnego oraz stopień obniżenia stawki podstawowej:
TABELA STAWEK CZYNSZU MIESZKANIOWEGO
Lp. |
Stan wyposażenia mieszkań |
Stawka bazowa w % |
Stawka czynszu w zł |
1 |
Mieszkanie o współczesnym standardzie z c.o. i gazem |
100 |
3,88 |
2 |
Mieszkanie o współczesnym standardzie bez gazu |
95 |
3,69 |
3 |
Mieszkanie o współczesnym standardzie bez gazu i c.w. |
90 |
3,49 |
4 |
Wszystkie urządzenia bez c.o. i gazu |
86 |
3,34 |
5 |
Z łazienką i w.c. bez c.o. i gazu |
73 |
2,83 |
6 |
Łazienka lub w.c. na koszt najemcy |
69 |
2,68 |
7 |
Tylko z w.c. lub łazienką |
59 |
2,29 |
8 |
Łazienka i w.c. na koszt najemcy |
57 |
2,21 |
9 |
Tylko z wod.-kan. |
35 |
1,39 |
10 |
Lokale socjalne |
50 % niniejszej stawki |
2. Obniżenie stawki podstawowej czynszu następuje poprzez zsumowanie wszystkich występujących w lokalu czynników obniżających lub podwyższających.
3. Stawka podstawowa czynszu za lokal socjalny stanowi połowę stawki podstawowej za lokal mieszkalny.
Rozdział 5
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład
mieszkaniowego zasobu Gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem Gminy w kolejnych latach
§ 11. 1. Czynności z zakresu zarządu mieszkaniowym zasobem Gminy, w granicach ustalonych przez Burmistrza, zostały powierzone Zakładowi Gospodarki Mieszkaniowej w Chojnie ul. Jagiellońska 12 na podstawie Zarządzenia nr 730/VI/2013 r. Burmistrza Gminy Chojna z dnia 31 maja 2013 r. w sprawie udzielenia pełnomocnictwa dyrektorowi Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej.
2. Zadania z zakresu zarządu mieszkaniowym zasobem Gminy obejmują w szczególności:
-
zapewnienie najemcą lokali podstawowych warunków mieszkaniowych,
-
remonty, konserwację i modernizację lokali i budynków,
-
utrzymanie w należytym stanie technicznym nieruchomości oraz znajdujących się na nich urządzeń komunalnych i zieleni,
-
prowadzenie spraw związanych z najmem lokali poprzez zawieranie umów najmu, pobieranie czynszu i innych opłat, związanych z najmem lokali.
-
zapewnienie obsługi komunalnej poprzez zawieranie umów na świadczenie usług odbioru nieczystości stałych oraz ciekłych ze zbiorników bezodpływowych,
-
organizowanie i prowadzenie zarządu lokalami, położonymi w budynkach będących współwłasnością Gminy i byłych najemców.
-
dokonywanie przynajmniej raz w roku przeglądów stanu technicznego oraz stanu utrzymania i przedłożenia informacji dotyczących powyższych przeglądów jako element sprawozdania z działalności przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Chojnie.
Rozdział 6
űródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach.
§ 12. W latach 2013 - 2017 finansowanie gospodarki mieszkaniowej odbywać się będzie z następujących źródeł:
-
wpływy z czynszów za lokale mieszkalne
-
wpływy z czynszów za lokale użytkowe
-
budżet gminy Chojna
§ 13. W budynkach, w których część lokali została wykupiona przez najemców, prace remontowe i modernizacyjne są finansowane ze środków funduszu remontowego współwłaścicieli utworzonego regulaminem wspólnoty mieszkaniowej.
§ 14. Planowane środki finansowe na gospodarkę mieszkaniową, w zakresie bieżącej działalności eksploatacyjnej, przedstawia poniższa tabela:
Lp. |
Zakres |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
1. |
Przewidywane wpływy |
Przewi |
511605,00 zł |
491058,00 zł |
486195,00 zł |
481382,00 zł |
476615,00 zł |
|
|
Przewidywane wpływy |
341303,00 zł |
318841,00 zł |
325217,00 zł |
331721,00 zł |
339355,00 zł |
|
Suma wpływów w poszczególnych latach |
852908,00 zł |
809899,00 zł |
811412,00 zł |
813103,00 zł |
815970,00 zł |
|
2. |
Planowany budżet gminy |
350000,00 zł |
206000,00 zł |
280000,00 zł |
330000,00 zł |
380000,00 zł |
|
|
Razem |
1202908,00 zł |
1015899,00 zł |
1091412,00 zł |
1143103,00 zł |
1195970,00 zł |
Rozdział 7
Wysokość wydatków w kolejnych latach z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne.
§ 15. Planowane wydatki, w kolejnych latach, przedstawia poniższa tabela:
Lp |
Zakres |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
1 |
Koszty bieżącej eksploatacji |
Zarządzanie lokalami użytkowymi |
229000,00 zł |
233940,00 zł |
238619,00 zł |
243391,00 zł |
248259,00 zł |
|
|
Zarząd nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli |
31000,00 zł |
31260,00 zł |
31885,00 zł |
32523,00 zł |
33173,00 zł |
|
Suma kosztów bieżącej eksploatacji |
260000,00 zł |
265200,00 zł |
270504,00 zł |
275914,00 zł |
281432,00 zł |
|
2 |
Koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków |
418482,00 zł |
739435,00 zł |
484307,00 zł |
488392,00 zł |
540400,00 zł |
|
Razem |
678482,00 zł |
1004635,00 zł |
754811,00 zł |
764306,00 zł |
821832,00 zł |
Rozdział 8
Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację
gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy, a w szczególności niezbędny zakres zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali oraz planowaną sprzedażą lokali
§ 16. W ramach niniejszego programu przewiduje się remont kapitalny całego budynku położonego w Chojnie przy ul. Mieszka I 8, co wiąże się z koniecznością wykwaterowania lokatorów do lokali zamiennych lub docelowych na czas trwania remontów.
§ 17. Mając na uwadze racjonalne gospodarowanie zasobem mieszkaniowym określa się następujące zasady:
-
lokatorom posiadającym zadłużenie z tytułu czynszu lub innych opłat należy umożliwiać zamianę posiadanego lokalu na lokal mniejszy o niższym czynszu (standardzie),
-
osoba, z którą lokal ma być zamieniany może być innym mieszkańcem Gminy, który spłaci zaległości czynszowe dłużnika.
§ 18. Ułatwienia spłaty zadłużenia w formie świadczenia rzeczowego.
-
Zgodnie z zarządzeniem Nr 730/VI/2013 Burmistrza Gminy Chojna z dnia 31 maja 2013 r. w sprawie udzielenia pełnomocnictwa dyrektorowi Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Chojnie najemca (dłużnik) będący w trudnej sytuacji materialnej i życiowej ma możliwość spłaty zadłużenia z tytułu użytkowania lokali mieszkalnych w formie świadczenia rzeczowego (zawarcie ugody, porozumienia, odpracowanie).
-
Spełnienie świadczenia rzeczowego, które jest formą zapłaty umówionego zaległego czynszu, możliwe będzie za zgodą właściciela (Gminy Chojna) udzieloną jedynie w przypadku wykazania przez najemcę (dłużnika), iż nie jest w stanie uiścić należności z umowy najmu.
-
Świadczenie to może następować poprzez wykonywanie różnych drobnych prac porządkowych i usługowych na rzecz Gminy Chojna, uzgodnionych z wynajmującym. Są to:
Prace porządkowe, sprzątanie terenów będących własnością Gminy Chojna lub administrowanych przez Gminę Chojna.
Drobne prace remontowe takie jak: malowanie ścian, malowanie stolarki okiennej, drzwiowej, malowanie ogrodzeń, słupków itp.:
-
Świadczenie będzie wykonywane na podstawie odrębnej umowy podpisanej przez najemcę i wynajmującego.
§ 19. Sprzedaż gminnych lokali mieszkalnych, budynków jednorodzinnych wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz udziałem do nieruchomości wspólnej z możliwością stosowania przez Burmistrza Gminy Chojna bonifikat zgodnie z Uchwałą nr XVIII/181/2012 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 28 czerwca 2012 r. w sprawie ustalenia wysokości bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych, położonych na terenie gminy Chojna.
§ 20. Innymi działaniami Gminy, mającymi na celu zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych mieszkańców będą:
-
kształtowanie odpowiedniej polityki przestrzennej w zakresie wyznaczania terenów pod budownictwo mieszkaniowe.
-
popieranie wszelkich form budownictwa mieszkaniowego.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobem gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zmianami) Rada Miejska uchwala „Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Chojna na lata 2013-2017”.
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Chojna na lata 2013-2017, podaje aktualny stan zasobu mieszkaniowego i jego podział.
Program zawiera:
-
prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale;
-
analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata;
-
planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach;
-
zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu;
-
sposób i zasady zarządzania lokalnymi i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach;
-
źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach;
-
wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomości wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne;
-
opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.
Celem niniejszej uchwały jest uporządkowanie i wdrożenie założeń programu przez określenie strategicznych priorytetów lokalnej polityki mieszkaniowej.
Sporządził
Jan Będzak
PROJEKT
DRUK Nr 11/XXXVI/2013
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
25 12 2013 13 34 47Druk nr 11 wieloletni program gosp mieszk (PDF, 282.05Kb) | 2013-12-25 13:34:47 | 37 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Łukasz Malaga Data wytworzenia:
25 gru 2013
Osoba dodająca informacje
Łukasz Malaga Data publikacji:
25 gru 2013, godz. 13:32
Osoba aktualizująca informacje
Łukasz Malaga Data aktualizacji:
25 gru 2013, godz. 13:34