Program działania Centrum Kultury w Chojnie na lata 2022-2027
PROGRAM DZIAŁANIA CENTRUM KULTURY W CHOJNIE NA LATA 2022-2027
Opracował: DANIEL WOJCIECH MACUK
PROGRAM DZIAŁANIA CENTRUM KULTURY W CHOJNIE NA LATA 2022-2027
SPIS TREŚCI:
- Wstęp
- Cele i zadania
- Struktura organizacyjna
- Analiza zasobów własnych
- Gospodarka finansowa
- Analiza SWOT
- Cele strategiczne i operacyjne
- Zakończenie
PROGRAM DZIAŁANIA CENTRUM KULTURY W CHOJNIE
NA LATA 2023-2027
-
Wstęp
Centrum Kultury jest miejscem realizacji działań mających na celu upowszechnianie dóbr kultury na rzecz społeczności lokalnej miasta i gminy Chojna. Dzięki niemu mieszkańcy mogą aktywnie uczestniczyć i współtworzyć obszary kultury w wielu jej aspektach. Zadaniem Centrum Kultury jest identyfikowanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb w tym zakresie.
Pełniąc obowiązki Dyrektora Centrum Kultury w Chojnie przez blisko rok i przygotowując propozycje programu działania tej instytucji na lata 2023-2028, jestem przekonany że był to okres który pozwolił mi kompleksowo rozpoznać potrzeby, wyzwania i oczekiwania jakie stoją przed chojeńską instytucją kultury.
Opracowanie strategii programu działania Centrum Kultury w Chojnie ma charakter syntetyczny, określający warunki i wskazujący kierunki planowanych działań.
-
Cele i zadania
Obszary, które obejmują cele i zadania CK, podzieliłem na 5 grup :
- Kultura,
- rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie zainteresowań kulturalnych,
- tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, propagowania kultury,
- organizowanie imprez kulturalnych,
- upowszechnienie dóbr kultury,
- upowszechnienie czytelnictwa
- Edukacja,
- wychowanie przez sztukę,
- edukacja kulturalna,
- kształtowanie wzorców aktywnego uczestnictwa w kulturze,
- edukacja artystyczna,
- Rozrywka,
- organizowanie, tworzenie i przygotowywanie imprez rozrywkowych,
- zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnych w zakresie uczestnictwa w wydarzeniach rozrywkowych,
-
- informacja dotycząca dostępu do rozrywki w regionie
- Rekreacja,
- propagowanie i upowszechnianie sportu i rekreacji,
- organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych,
- Promocja,
- tworzenie, przygotowywanie, opracowanie oraz rozpowszechnianie materiałów informacyjnych i promocyjnych
- zarządzanie, opracowywanie i przygotowanie materiałów internetowych
- zapewnienie funkcjonowania systemu informacji turystycznej
- promocja wsi i regionu
-
Struktura organizacyjna
Poniżej chciałbym przedstawić nową strukturę organizacyjną której konstrukcja oparta jest o wskazane poniżej założenia.
Podział Centrum Kultury na działy i piony ma na celu ustanowienie leaderów poszczególnych obszarów działania, określenie i uprządkowanie ich odpowiedzialności oraz delegację uprawnień.
Zakładane cele po ich określeniu, osiągane są poprzez zarządzanie projektowe w ramach całej organizacji. W procesie ich realizacji poszczególne piony otrzymują zadania które w ich obszarze merytorycznym muszą zostać sprawnie zrealizowane w określonym czasie.
Koordynacją wszystkich działań zajmuje się prowadzący dany projekt.
Bardzo istotnym elementem jest świadomość wszystkich pracowników, uczestników danego zadania czy projektu dotycząca jego wartości merytorycznej, zasadności w kontekście zadań instytucji kultury.
Wszyscy zaangażowani w dany projekt muszą być przekonani że mają aktywny wpływ na dane działania i są jego współtwórcami.
Określenie precyzyjnych zasad odpowiedzialności oraz zakresu obowiązków w określonym obszarze pozwala na realizację zadań sprawnie, skutecznie i profesjonalnie.
Specyfika działalności instytucji kultury determinuje również kwestie związane z organizacją pracy oraz doborem kadr. Ta swoistość wymaga od pracowników Centrum Kultury gotowości do ciągłych zmian, ustawicznego rozwijania swoich umiejętności, poszerzania zakresu kompetencji, elastyczności i kreatywności.
Nowa Struktura Centrum Kultury składa się z 4 działów:
- Dom Kultury,
- Dział Finansowo-Księgowy,
- Centrum Informacji,
- Miejska Biblioteka Publiczna
Dom Kultury składa się z 6 pionów
- Pion Artystyczno-Programowy,
- Pion Techniczny ,
- Pion Administracyjno-Gospodarczy,
- Świetlice Wiejskie,
- Filia Krajnik Krajnik Górny,
- Pub Kultura.
W ramach pionów Domu Kultury określone zostały kluczowe zadania.
-
Pion Artystyczno-Programowy
- bieżąca organizacja i nadzór merytoryczny zajęć stałych w CK,
[nadzór merytoryczny].
-
- monitorowanie i analiza rynku kultury pod kątem dostępności i atrakcyjności wydarzeń dla mieszkańców,
[monitorowanie rynku kultury].
-
- kreowanie nowych projektów (Warsztaty interdyscyplinarne, Cafe Kultura, Strefa Chillout, Mała Czarna z Szymonem, Funky.pl), [kreowanie projektów].
- szkolenia zawodowe mające na celu podniesienie kwalifikacji instruktorów,
[szkolenia artystyczne].
-
- pozyskiwanie potencjalnych instruktorów-współpracowników, twórców z regionu oraz tworzenie dla nich warunków.
[współpraca twórcza].
-
Pion Techniczny
- Utrzymanie i rozwój sprzętu technicznego,
[utrzymanie sprzętu],
-
- Zabezpieczenie pod kątem technicznym bieżącej działalności zajęciowej warsztatowej oraz wydarzeń CK,
[zabezpieczenie techniczne],
-
- stały rozwój szkoleniowy z zakresu techniki estradowej i studyjnej, [szkolenia branżowe],
- Kompleksowa obsługa imprez zewnętrznych,
[kompleksowa obsługa imprez].
-
Pion Administracyjno-Gospodarczy,
- Obsługa biura organizacyjnego pod kątem administracyjnym,
[obsługa biura],
-
- Zarządzanie harmonogramem prac pracowników gospodarczych, [zarządzanie zasobami ludzkimi],
- Koordynacja działań wszystkich pionów,
[koordynacja pionów].
-
Świetlice Wiejskie
- Tworzenie i realizacja harmonogramu zajęć w świetlicach,
[organizacja zajęć świetlic],
-
- Wsparcie w wydarzeniach poszczególnych sołectw,
[wsparcie wydarzeń sołeckich].
-
Filia Krajnik Górny
- Prowadzenie działalności w zakresie kompleksowej obsługi zjazdów, konferencji, warsztatów, ferii, kolonii pod kątem noclegów, wyżywienia, przygotowania pomieszczeń użytkowych (sale warsztatowe, konferencyjne),
[zabezpieczenie akomodacyjne].
-
Pub Kultura
- Kompleksowa obsługa gastronomiczna i organizacyjna wydarzeń Centrum Kultury,
[obsługa gastronomiczna],
-
- Najem pomieszczeń i kompleksowe przygotowanie imprez zleconych przez klientów zewnętrznych,
[najem].
Dział Finansowo-Księgowy pełni rolę usługową w stosunku do pozostałych.
Podstawowym zadaniem działu jest kompleksowa obsługa dokumentacji finansowo-księgowej, sprawozdawczość analityczna i planowanie finansowe.
Istotnym zadaniem jest również funkcja doradcza w zakresie przepisów prawa regulujących działalność instytucji kultury oraz funkcja kontrolna.
Centrum Informacji realizuje zadania w kilku kluczowych obszarach, pełni następujące role:
- Informacyjną – zapewnienie szerokiej dostępności materiałów informacyjnych o regionie, doradztwo w zakresie wiedzy historycznej i geograficznej o regionie, współpraca z innymi podmiotami informacyjnymi transgranicznymi,
- Promocyjną – wykorzystanie dostępnych kanałów dystrybucji w przestrzeni medialnej do promocji działań Centrum Kultury oraz Gminy Chojna (media społecznościowe, strony www, reklama outdoorowa),
- Wydawniczą – przygotowanie i produkcja materiałów informacyjnych o regionie,
- Marketingową – przygotowanie i produkcja materiałów reklamowych promujących region,
- Sprzedażową – prowadzenie sprzedaży usług świadczonych przez Centrum Kultury w tym zajęć warsztatowych, wydarzeń własnych, usług przewodnika, wycieczek, kompleksowych usług szkoleniowo-konferencyjnych oraz innych wydarzeń kulturalnych zewnętrznych.
Miejska Biblioteka Publiczna wypełnia swoje zadania i cele w zakresie:
- Gromadzenia i opracowania zbiorów,
- Prowadzenia działalności metodycznej,
- Kompletowania zbiorów regionalnych,
- Prowadzenia wypożyczalni dla dzieci i dorosłych,
- Tworzenie wydarzeń promujących czytelnictwo.
-
Analiza zasobów własnych
Instytucja kultury jak każde przedsiębiorstwo dysponuje zasobami dzięki którym może prowadzić działalność realizującą cele statutowe w tym działalność misyjną. W ramach analizy zasobów Centrum Kultury zostały one zdefiniowane.
- Zasoby materialne – Centrum Kultury dysponuje dobrą bazą lokalową w 2 lokalizacjach w Ratuszu w Chojnie oraz w Krajniku Górnym. W Ratuszu mieszczą się sale do zajęć, sala widowiskowa, biura, studio nagrań, galeria plastyczna, centrum informacji, pub kultura o łącznej powierzchni ca. 1500 m2. W Krajniku dysponuje 33 miejscami noclegowymi, kuchnią, salą konferencyjną oraz 3 pomieszczeniami do zajęć i warsztatów. Dysponuje również użyczonymi pomieszczeniami magazynowymi. Wyposażenie techniczne to urządzenia sceniczne, sprzęt nagłośnieniowy i oświetleniowy, instrumenty muzyczne, licencjonowane oprogramowanie graficzne i audiowizualne, urządzenia warsztatowo-remontowe oraz urządzenia gastronomiczne.
- Zasoby ludzkie – aktualnie CK zatrudnia średniorocznie ca. 25 osób z tego 15 instruktorów i pracowników merytorycznych, 5 pracowników administracyjnych, 5 gospodarczych. Dodatkowo w zależności od potrzeb CK współpracuje z instruktorami w ramach umów cywilno-prawnych.
- Zasoby intelektualne (niematerialne) – kadra kierownicza oraz instruktorzy posiadają odpowiednie wykształcenie branżowe poparte kursami i szkoleniami oraz długoletnim doświadczeniem w obszarach instytucji kultury i sektorach kreatywnych. Część z nich to również twórcy mający dokonania w swoich dziedzinach.
- Zasoby organizacyjne – dzięki odpowiednim działaniom strukturalnym można wyodrębnić działy administracji, planowania, produkcji i realizacji usług kreatywnych i techniki estradowej oraz sprzedaży usług zarówno bezpłatnych jak i płatnych. Dysponuje również oprogramowaniem do zintegrowanego systemu zarządzania.
-
Gospodarka finansowa
Cele strategiczne koncepcji finansowej zamierzam osiągnąć poprzez:
- Racjonalne i planowe gospodarowanie środkami z dotacji podmiotowej.
- Wydatkowanie dotacji celowych w granicach określonych priorytetów.
- Pozyskiwanie środków pozabudżetowych w ramach krajowych i unijnych programów.
- Zwiększenie dochodów własnych w oparciu o nowe usługi świadczone przez Centrum Kultury.
-
Analiza SWOT
MOCNE STRONY |
SŁABE STRONY |
---|---|
|
|
SZANSE |
ZAGROŻENIA |
|
|
-
Cele strategiczne i operacyjne
Cel strategiczny 1
- Stworzenie rozpoznawalnej marki Centrum Kultury w Chojnie w regionie gwarantującej odpowiedni poziom wydarzeń artystycznych zarówno niekomercyjnych jak i komercyjnych.
Cele operacyjne 1:
- Stworzenie wydarzeń cyklicznych pod własną marką w tym przy udziale innych artystów (Cafe Kultura, Strefa Chillout, Mała Czarna z Szymonem, Funky.pl, Teatr Seniora, Rockowe czwartki w Pubie Kultura, Pubowy Weekend).
- Stworzenie cyklicznego wydarzenia o charakterze ponad regionalnym, które byłoby wizytówką kulturalną Chojny.
Cel strategiczny 2
- Skuteczne dotarcie do mieszkańców gminy Chojna z ofertą zajęć i warsztatów w świetlicach wiejskich i środowiskowych oraz ofertą wydarzeń organizowanych przez Centrum Kultury tak aby zwiększyć ich udział w życiu kulturalnym.
Cele operacyjne 2
- Stworzenie spójnego harmonogramu stałych cyklicznych zajęć prowadzonych przez instruktorów Centrum Kultury,
- Dopasowanie oferty zajęciowej do potrzeb społeczności lokalnej poprzez ich analizę,
- Włączenie mieszkańców sołectw posiadających pasję w różnych dziedzinach do prowadzenia zajęć wprowadzając system szkoleń i zachęt do pracy merytorycznej.
Cel strategiczny 3
- Rozszerzenie źródeł finansowania Centrum Kultury.
Cele operacyjne 3
- Zwiększenie sprzedaży własnej usług obsługi techniki estradowej świadczonych przez Centrum Kultury,
- Zmniejszenie kosztów własnych zajęć artystycznych poprzez wprowadzenie opłat,
- Podniesienie rentowności sprzedaży biletów z imprez własnych oraz jako broker imprez innych podmiotów kultury (teatr, opera. filharmonia, hale koncertowe) własnych,
- Zorganizowanie sprzedaży usług gastronomicznych, noclegowych oraz usług najmu,
- Uruchomienie sprzedaży kompleksowych usług turystycznych,
- Zwiększenie skuteczności w pozyskiwania środków pozabudżetowych.
Cel strategiczny 4
- Stworzenie Kompleksu konferencyjno-szkoleniowego w Filii CK w Krajniku Górnym.
Cele operacyjne 4
- Optymalne przygotowanie infrastruktury w budynku filii.
- Określenie grupy docelowej potencjalnych klientów pod kątem możliwości ilościowych uczestników, charakteru wykorzystania obiektu oraz standardu usług.
- Przygotowanie działań promocyjnych w celu dotarcia do odbiorców usług instytucjonalnych oraz prywatnych.
Cel strategiczny 5
- Udostępnienie kompleksowych usług turystycznych oferowanych przez Centrum Informacji.
Cele operacyjne 5
- Stworzenie kompletnej mapy atrakcji turystycznych w Chojnie i regionie wraz infrastrukturą rekreacyjną,
- Podjęcie współpracy z lokalnymi podmiotami świadczącymi usługi turystyczne
w szerokim zakresie, w tym usługi noclegowe, gastronomiczne, sprzedaży wyrobów miejscowych twórców, rzemieślników oraz producentów produktów regionalnych. - Kreowanie atrakcyjności miejsc poprzez podkreślenie i wskazanie związanych z nimi faktów historycznych czy legend podkreślając ich wyjątkowość i urok.
Cel strategiczny 6
- Zbudowanie kompleksowej strategii promocji gminy i miasta Chojna w przestrzeni wirtualnej.
Cele operacyjne 6
- Ujednolicenie wszystkich kanałów komunikacji medialnej.
- Opracowanie czytelnej dla mieszkańców narracji przekazu informacyjnego.
- Konsekwentny nadzór merytoryczny nad realizacją długoletniego planu strategicznego na lata 2023-2028,
- Wybór kluczowych domen internetowych dla marki gminy Chojna.
Cel strategiczny 7
- Zbudowanie zespołu praktykantów w oparciu o uczestników różnorodnych zajęć artystycznych, którzy będą stanowić bieżące wsparcie dla kadry centrum kultury, którzy w przyszłości mogliby kontynuować współpracę.
Cele operacyjne 7
- Przygotowanie realnych warunków do udziału praktykantów w pracy Centrum Kultury.
- Opracowanie systemu szkolenia w ramach praktyk.
- Określenie zasad współpracy zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-
Zakończenie
Zadaniem instytucji kultury jest różnorodność oferty kulturalnej, edukacyjnej czy rozrywkowej przy zachowaniu jej dostępności oraz jakości.
Analiza nowej koncepcji organizacyjnej, programowej i finansowej Centrum Kultury wskazanej powyżej pokazuje potencjał pozwalający na realizację założonych celów strategicznych na lata 2022-2027.
Jednym z elementów efektywności przy realizacji programu, misji i działań statutowych powierzonych Centrum Kultury jest stworzenie zespołu zaangażowanych ludzi którzy będą w stanie podnieść rezultaty swoich działań o poziom wyżej.
Przy spełnieniu zakładanych kryteriów perspektywy na rozwój działalności kulturalnej w okresie najbliższych 5 lat w gminie Chojna są obiecujące.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Monika Adamczyk Data wytworzenia:
13 paź 2022
Osoba dodająca informacje
Bartosz Dłubak Data publikacji:
13 paź 2022, godz. 14:32
Osoba aktualizująca informacje
Bartosz Dłubak Data aktualizacji:
13 paź 2022, godz. 14:32