Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Projekt uchwały w sprawie WPF na lata 2022-2036

Projekt

Pełny projekt do pobrania w wersji PDF

UCHWAŁA NR … / … /2021 RADY MIEJSKIEJ W CHOJNIE

z dnia .... …  …. roku

w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2022-2036

Na podstawie art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305, poz. 1535, poz. 1773) uchwala się, co następuje:

§1. Uchwala się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Chojna na lata 2022-2036, zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały.

§2. Uchwala się wykaz wieloletnich przedsięwzięć Gminy Chojna, obejmujący limity wydatków w poszczególnych latach oraz limity zobowiązań z nimi związane, zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.

§3. Uchwala się objaśnienia wartości przyjętych w wieloletniej prognozie finansowej, o której mowa w §1, zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszej uchwały.

§ 4. 1. Upoważnia się Burmistrza Gminy Chojna do: 

  1. zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć w załączniku Nr 2
    do uchwały;
  2. przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć ujętych w załączniku Nr 2 do niniejszej uchwały;
  3. zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające
    płatności wykraczają poza rok budżetowy;
  4. przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań, z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy, w tym umów, z których wynikają zobowiązania zaliczane do tytułu dłużnego, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt.2 ustawy o finansach publicznych;
  5. dokonywania zmian limitów zobowiązań i kwot wydatków na realizację przedsięwzięć finansowanych z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w związku ze zmianami w realizacji tego przedsięwzięcia, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu dla każdego roku objętego wieloletnią prognozą finansową. Upoważnienie to obejmuje także upoważnienie do dokonywania zmian środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji przedsięwzięć, o których mowa w zdaniu pierwszym, w tym wkładu własnego beneficjenta, oraz wynikających z rozstrzygniętych konkursów, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.

§5. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Chojna.

§6. Traci moc Uchwała Nr XXVII/213/2020 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2021-2030 z późn. zmianami.

§7. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Załącznik nr 1

Do pobrania w wersji RTF

Załącznik nr 2

Wykaz przedsięwzięć do WPF

L.p. Nazwa i cel Jednostka odpowiedzialna lub koordynująca Okres realizacji

Łączne nakłady finansowe

(kwoty w zł)

Limit 2022 Limit 2023 Limit 2024 Limit 2025 Limit zobowiązań
Od Do
1 Wydatki na przedsięwzięcia-ogółem (1.1+1.2+1.3) 19 892 617,31 6 244 000,00 5 400 000,00 2 500 000,00 0,00 13 162 432,00
1.a - wydatki bieżące 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1.b - wydatki majątkowe 19 892 617,31 6 244 000,00 5 400 000,00 2 500 000,00 0,00 13 162 432,00
1.1 Wydatki na programy, projekty lub zadania związane z programami realizowanymi z udziałem środków, o których mowa w art.5 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009.r. o finansach publicznych (Dz.U.Nr 157, poz.1240,z późn.zm.), z tego: 3 403 000,00 1 300 000,00 2 100 000,00 0,00 0,00 3 400 000,00
1.1.1 - wydatki bieżące 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1.1.2 - wydatki majątkowe 3 403 000,00 1 300 000,00 2 100 000,00 0,00 0,00 3 400 000,00
1.1.2.1 Budowa oczyszczalni ścieków w miejscowości Grzybno - Budowa oczyszczalni ścieków w miejscowości Grzybno Urząd Miejski Chojna 2020 2023 1 203 000,00 300 000,00 900 000,00 0,00 0,00 1 200 000,00
1.1.2.2 Budowa świetlicy w miejscowości Krajnik Dolny - Budowa świetlicy w miejscowości Krajnik Dolny Urząd Miejski Chojna 2022 2023 2 200 000,00 1 000 000,00 1 200 000,00 0,00 0,00 2 200 000,00
1.2 Wydatki na programy, projekty lub zadania związane z umowami partnerstwa publiczno-prywatnego, z tego: 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1.2.1 - wydatki bieżące 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1.2.2 - wydatki majątkowe 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1.3 Wydatki na programy, projekty lub zadania pozostałe (inne niż wymienione w pkt 1.1 i 1.2),z tego 16 489 617,31 4 944 000,00 3 300 000,00 2 500 000,00 0,00 9 762 432,00
1.3.1 - wydatki bieżące 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1.3.2 - wydatki majątkowe 16 489 617,31 4 944 000,00 3 300 000,00 2 500 000,00 0,00 9 762 432,00
1.3.2.2 Budowa żłobka i przedszkola miejskiego w Chojnie - Poprawa jakości życia mieszkańców Urząd Miejski Chojna 2021 2024 5 900 000,00 100 000,00 3 300 000,00 2 500 000,00 0,00 5 900 000,00
1.3.2.3 Przebudowa drogi nr 427006Z ul. Dojazdowej w Chojnie - etap II - Poprawa infrastruktury drogowej Urząd Miejski Chojna 2021 2022 1 350 000,00 1 150 000,00 0,00 0,00 0,00 168 432,00
1.3.2.4 Przebudowa, termomodernizacja, remont obiektu wraz z adaptacją nieużytkowanej części poddasza Szkoły Podstawowej nr 1 im. Janusza Korczaka w Chojnie - Poprawa jakości życia mieszkańców Urząd Miejski Chojna 2021 2022 8 500 000,00 3 500 000,00 0,00 0,00 0,00 3 500 000,00
1.3.2.5 "Budowa kanalizacji sanitarnej do miejscowości Jelenin" - Budowa kanalizacji sanitarnej do miejscowości Jelenin Urząd Miejski Chojna 2017 2022 687 007,31 150 000,00 0,00 0,00 0,00 150 000,00
1.3.2.6 Częściowe odtworzenie historycznej fosy poprzez budowę zbiornika retencyjnego na trenie działki nr 20/10 obręb 6 m. Chojna - Częściowe odtworzenie historycznej fosy poprzez budowę zbiornika retencyjnego na trenie działki nr 20/10 obręb 6 m. Chojna Urząd Miejski Chojna 2021 2022 52 610,00 44 000,00 0,00 0,00 0,00 44 000,00

Załącznik nr 3

Uzasadnienie

Objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2022-2036.

Obowiązek sporządzenia Wieloletniej Prognozy Finansowej jest jedną z zasadniczych zmian wprowadzonych ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku odnoszących się do zagadnień gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Regulacja ta stwarza możliwość kompleksowej analizy sytuacji finansowej jednostki oraz możliwość oceny podejmowanych przedsięwzięć z perspektywy ich znaczenia dla samorządu. W zamyśle prawodawcy wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego ma być instrumentem nowoczesnego zarządzania finansami publicznymi.

W Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Chojna zastosowano wzory załączników (załącznik nr 1 oraz załącznik nr 2 do uchwały) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 roku w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 92) z uwzględnieniem zmian wynikających z Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 1 października 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1903) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1381).

Podstawą opracowania Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna jest projekt uchwały budżetowej na 2022 rok, dane sprawozdawcze z wykonania budżetu Gminy Chojna za lata 2019 i 2020, wartości planowane na koniec III kwartału 2021 roku oraz Wytyczne Ministra Finansów dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych, będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw (aktualizacja – sierpień 2021 r.). W kolumnie pomocniczej dotyczącej przewidywanego wykonania w 2021 roku wprowadzono wartości, zgodnie z aktualnym planem budżetu Gminy Chojna na dzień przygotowania projektu, z uwzględnieniem korekt w zakresie rzeczywistego wykonania budżetu Gminy w 2021 r.

Art. 227 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm.) zakłada, iż wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat budżetowych. Z ust. 2 powołanego artykułu wynika, iż prognozę kwoty długu, stanowiącą integralną część wieloletniej prognozy finansowej, sporządza się na okres, na który zaciągnięto lub planuje się zaciągnąć zobowiązanie. Na dzień podjęcia uchwały, spłatę zobowiązań przewiduje się do roku 2036. W związku z powyższym, Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Chojna została przygotowana na lata 2022-2036.

Kwoty wydatków wynikające z limitów wydatków na przedsięwzięcia nie wykraczają poza okres prognozy kwoty długu. Nie planuje się także wydatków z tytułu niewymagalnych poręczeń i gwarancji, które przekraczałyby okres prognozy kwoty długu.

1. Założenia makroekonomiczne

Przy opracowaniu prognozy pozycji budżetowych Gminy Chojna wykorzystano trzy podstawowe mierniki koniunktury gospodarczej – produkt krajowy brutto (PKB) oraz wskaźnik inflacji (CPI) oraz wskaźnik wynagrodzeń. Na ich podstawie oszacowano wartości dochodów i wydatków Gminy Chojna, co, dzięki konstrukcji i zaawansowanym metodom dokonywania obliczeń, pozwoli realizować w przyszłości właściwą politykę finansową jednostki.

Zgodnie z zaleceniami Ministra Finansów, prognozę wskazanych pozycji oparto o Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Ostatnia dostępna aktualizacja ww. wytycznych miała miejsce 31 sierpnia 2021 r., a dane wynikające z powołanego dokumentu prezentuje tabela 1.

Tabela 1. Dane makroekonomiczne przyjęte do wyliczeń prognozy

Wskaźnik

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

PKB

4,60%

3,70%

3,50%

3,50%

3,50%

3,40%

3,30%

Inflacja

3,30%

3,00%

2,70%

2,50%

2,50%

2,50%

2,50%

Wynagrodzenia

3,30%

3,40%

3,40%

3,50%

3,10%

3,10%

3,10%

Wskaźnik

2029

2030

2031

2032

2033

2034

2035

PKB

3,10%

2,90%

2,80%

2,70%

2,60%

2,50%

2,50%

Inflacja

2,50%

2,50%

2,50%

2,50%

2,50%

2,50%

2,50%

Wynagrodzenia

3,00%

3,00%

3,00%

3,00%

2,90%

2,90%

2,90%

Wskaźnik

2036

 

PKB

2,40%

Inflacja

2,50%

Wynagrodzenia

2,90%

Źródło: Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja – 31 sierpnia 2021 r. (www.mf.gov.pl), Warszawa 2021.

 

Prognozę oparto o następujące założenia:

  1. dla roku 2022 przyjęto wartości wynikające z projektu budżetu;
  2. dla lat 2023-2036 prognozę wykonano poprzez indeksację o wskaźniki dynamiki inflacji, dynamiki PKB oraz dynamiki realnej wynagrodzeń brutto.

 

Podzielenie prognozy w powyższy sposób pozwala na realną ocenę możliwości inwestycyjno-kredytowych gminy.

Zgodnie z przyjętym założeniem, dochody i wydatki bieżące w roku 2022 uwzględnione w WPF wynikają z wartości zawartych w projekcie budżetu na 2022 rok. Od 2023 roku dochody i wydatki bieżące ustalono za pomocą wskaźników inflacji, wskaźnika dynamiki PKB oraz wskaźnika dynamiki realnej wynagrodzeń brutto. W tym celu, posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik. Waga zmiennej makroekonomicznej oznacza w jakim stopniu dochody lub wydatki zależą od poziomu wskaźnika z danego roku. Indeksowana zostaje wartość na rok przyszły.

Sposób indeksacji za pomocą wag przedstawia poniższy wzór:

Y1=Y0*(1+CPI*uCPI)*(1+PKB*uPKB)*(1+WB*uWB)

 

gdzie:

Y1 - wartość prognozowana danej kategorii dochodów bądź wydatków budżetowych;

Y0 - wartość danej kategorii dochodów bądź wydatków budżetowych w roku poprzedzającym;

CPI - wartość wskaźnika inflacji w roku prognozowanym;

uCPI - waga przypisana wskaźnikowi CPI, będąca jego rzeczywistym wpływem na prognozowaną kategorię;

PKB - wskaźnik dynamiki PKB;

uPKB - waga przypisana wskaźnikowi dynamiki PKB, będąca jego rzeczywistym wpływem na prognozowaną kategorię;

WB - wskaźnik dynamiki realnej wynagrodzeń brutto w gospodarce narodowej;

uWB - waga przypisana wskaźnikowi dynamiki WB, będąca jego rzeczywistym wpływem na prognozowaną kategorię.

2. Dochody

Prognozy dochodów Gminy Chojna dokonano w podziałach merytorycznych, a następnie sklasyfikowano w podziały wymagane ustawowo. Podział merytoryczny został sporządzony za pomocą paragrafów klasyfikacji budżetowej i objął dochody bieżące i majątkowe.

Dochody bieżące prognozowano w podziale na:

  1. dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych;
  2. dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych;
  3. subwencję ogólną;
  4. dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące;
  5. pozostałe dochody (m. in.: podatki i opłaty lokalne, grzywny i kary pieniężne, wpływy z usług, odsetki od środków na rachunkach bankowych), w tym: z podatku od nieruchomości.

 

Dochody majątkowe prognozowano w podziale na:

  1. dochody ze sprzedaży majątku;
  2. dotacje i środki przeznaczone na inwestycje.

 

2.1. Dochody bieżące

Uwzględniając dotychczasowe kształtowanie się dochodów budżetu Gminy Chojna oraz przewidywania na następne lata, w poszczególnych kategoriach dochodów bieżących posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik, za pomocą następujących wag:

Tabela 2. Wagi dla danych makroekonomicznych przyjęte do wyliczeń prognozy dochodów bieżących

Wyszczególnienie

PKB

dochody z udziału w PIT

100,00%

dochody z udziału w CIT

100,00%

subwencja ogólna

100,00%

dotacje bieżące

100,00%

pozostałe, w tym:

100,00%

z podatku od nieruchomości

100,00%

Źródło: Opracowanie własne.

Podatek od nieruchomości

Stosownie do przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wysokość stawek podatku od nieruchomości nie może przekroczyć górnych granic stawek kwotowych ogłoszonych przez Ministra Finansów. W roku budżetowym wpływy z tytułu podatku od nieruchomości zaplanowano w oparciu o planowane na 2022 r. stawki podatku od nieruchomości oraz zasób nieruchomości Gminy Chojna, który stanowi przedmiot opodatkowania. Wysokość wpływów z podatku od nieruchomości na 2022 r. ustalono więc na 8 056 942,00 zł.

W latach następnych zakłada się wzrostowy trend wpływów z tego podatku i zwiększanie dochodów będących konsekwencją planowanego wzrostu stawek podatkowych oraz corocznego przyrostu przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych.

Udział w podatkach centralnych

Jako że ta grupa dochodów pozostaje w bardzo silnym związku z sytuacją makroekonomiczną kraju, przy szacowaniu dochodów z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz od osób prawnych (CIT) w latach 2022-2036 wzięto pod uwagę założony wskaźnik PKB.

Subwencje i dotacje na zadania bieżące

Planowaną kwotę subwencji ogólnej oraz dotacji celowych z budżetu państwa (innych niż środki na dofinansowanie realizacji projektów europejskich) na 2022 rok przyjęto w oparciu o informacje przekazane przez Ministra Finansów. W kolejnych latach prognozy założono wzrost kwoty otrzymywanych dotychczas cyklicznych subwencji i dotacji celowych z budżetu państwa w oparciu o prognozowany wskaźnik PKB.

2.2. Dochody majątkowe

Waloryzacji o wskaźniki makroekonomiczne nie poddano dochodów o charakterze majątkowym. Dochody majątkowe, w tym przede wszystkim dochody ze sprzedaży majątku pozbawione są regularności, a ich poziom uzależniony jest od czynników niezależnych, jak np. koniunktura na rynku nieruchomości. W 2022 roku dochody ze sprzedaży majątku zaplanowano na poziomie 1 995 250,00 zł. Bazując na informacjach o wykonaniu dochodów majątkowych                          w poprzednich latach, należy stwierdzić, że zaplanowana kwota jest realna, ryzyko ich niewykonania jest minimalne, a sama sprzedaż mienia została zaplanowana przy dochowaniu najwyższej staranności. Wartość zaplanowanych w 2022 roku dochodów ze sprzedaży ma zapewnić sprzedaż nieruchomości, których wykaz zaprezentowano w poniższej tabeli.

Tabela 3. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2022 roku

Położenie nieruchomości

Nr działki i obręb

Powierzchnia [ha]

Wartość netto

Planowany dochód

Chojna

38/180 obręb 8 Chojna

0,1407

91 000,00 zł

91 000,00 zł

Chojna

38/172 obręb 8 Chojna

0,2849

180 000,00 zł

180 000,00 zł

Chojna

38/179 obręb 8 Chojna

0,2388

150 000,00 zł

150 000,00 zł

Chojna

38/165 obręb 8 Chojna

0,1486

91 000,00 zł

91 000,00 zł

Chojna

36/109 obręb 8 Chojna

1,0483

450 000,00 zł

450 000,00 zł

Chojna

36/103 i 36/104 obręb 8 Chojna

2,2180

50 000,00 zł

50 000,00 zł

Czartoryja

165 obręb Czartoryja

0,1787

120 000,00 zł

120 000,00 zł

Lisie Pole

302/1 obręb Lisie Pole

0,1100

200 000,00 zł

200 000,00 zł

Chojna

98/4 obręb 5 Chojna

0,0842

68 250,00 zł

68 250,00 zł

Chojna

365/18 obręb 7 Chojna

0,3035

595 000,00 zł

595 000,00 zł

Suma:

1 995 250,00 zł

Źródło: Opracowanie własne.

 

Tabela 4. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2023 roku

Położenie nieruchomości

Nr działki i obręb

Powierzchnia [ha]

Wartość netto

Planowany dochód

Chojna

36/290 obręb 8 Chojna

1,9978

450 000,00 zł

450 000,00 zł

Chojna

1085/2 obręb 2 Chojna

0,4186

350 000,00 zł

350 000,00 zł

Narost

1/31 obręb Narost

0,0449

36 000,00 zł

36 000,00 zł

Gronowo

35 obręb Gronowo

0,5800

80 000,00 zł

80 000,00 zł

Chojna

365/10 obręb 7 Chojna

0,4064

720 000,00 zł

720 000,00 zł

Suma:

1 636 000,00 zł

Źródło: Opracowanie własne.

Tabela 5. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2024 roku

Położenie nieruchomości

Nr działki i obręb

Powierzchnia [ha]

Wartość netto

Planowany dochód

Chojna

36/293 obręb 8 Chojna

1,1522

230 000,00 zł

230 000,00 zł

Chojna

36/81 obręb 8 Chojna

0,7502

150 000,00 zł

150 000,00 zł

Chojna

38/150 obręb 8 Chojna

1,1934

700 000,00 zł

700 000,00 zł

Krajnik Dolny

82/2 obręb Krajnik Dolny

0,0500

200 000,00 zł

200 000,00 zł

Suma:

1 280 000,00 zł

Źródło: Opracowanie własne.

Tabela 6. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2025 roku

Położenie nieruchomości

Nr działki i obręb

Powierzchnia [ha]

Wartość netto

Planowany dochód

Chojna

191/18 obręb 6 Chojna

1,9698

600 000,00 zł

600 000,00 zł

Chojna

38/148 obręb 8 Chojna

0,6803

600 000,00 zł

600 000,00 zł

Suma:

1 200 000,00 zł

Źródło: Opracowanie własne.

W 2022 r. planuje się dotacje na inwestycje w wysokości 1 325 840,00 zł, które wiążą się z uzyskaniem bezzwrotnego dofinansowania na realizację zadań przedstawionych w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Dotyczy to zadań:

  1. Budowa oczyszczalni ścieków w miejscowości Grzybno – kwota dofinansowania na 2022 r. wyniesie 41 818,00 zł,
  2. Przebudowa drogi nr 427006Z ul. Dojazdowa w Chojnie – etap II – kwota dofinansowania na 2022 r. wyniesie 884 022,00 zł,
  3. Utworzenie lub wyposażenie Dziennego Domu „Senior+” - Moduł I – kwota dofinansowania na 2022 r. wyniesie 400 000,00 zł.

Umowy o dofinansowanie ww. zadań zostały zawarte. Ponadto zaplanowano dotacje na inwestycje w roku 2023 w kwocie 557 584,00 zł w związku z budową oczyszczalni ścieków w miejscowości Grzybno.

 

3. Wydatki

Prognozy wydatków Gminy Chojna dokonano w podziale na kategorie wydatków bieżących i wydatków majątkowych.

3.1. Wydatki bieżące

Poziom prognozowanych wydatków zdeterminowany jest zakresem realizowanych zadań oraz możliwościami finansowymi. Priorytetem w zakresie planowania wydatków było zapewnienie odpowiednich środków na utrzymanie dotychczasowego zakresu i poziomu usług świadczonych na rzecz mieszkańców. Należy nadmienić, iż poziom prognozowanych wydatków wpisuje się w konsekwentnie realizowany program budowania nadwyżki bieżącej.

Nadrzędnym warunkiem przy prognozowaniu poziomu wydatków bieżących na lata przyszłe było założenie utrzymania nadwyżki operacyjnej – liczonej jako różnica pomiędzy dochodami i wydatkami bieżącymi – na stałym lub rosnącym poziomie.

Wydatki bieżące prognozowano w podziale na:

1) wynagrodzenia i składki od nich naliczane;

2) wydatki związane z obsługą zadłużenia, w tym odsetki i dyskonto;

4) pozostałe wydatki bieżące.

Zgodnie z założeniami przyjętymi przy prognozie dochodów, dla wydatków bieżących w roku 2022 przyjęto projekt budżetu. W 2022 r. w budżecie Gminy wydatki na wynagrodzenia pochodne od wynagrodzeń zabezpieczono w wysokości 24 214 084,05 zł, co stanowi spadek w stosunku do przewidywanego wykonania na koniec 2021 r. o kwotę 921 044,38 zł. Niższe wydatki zabezpieczone na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń związane są z podjęciem uchwały o likwidacji Szkoły Podstawowej im. Przyrodników Polskich w Brwicach, Brwice 35 (UCHWAŁA Nr XXXI/245/2021 RADY MIEJSKIEJ w CHOJNIE z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej im. Przyrodników Polskich w Brwicach, Brwice 35) oraz uchwało likwidacji  dwóch szkół filialnych w Godkowie i Lisim Polu, tj. UCHWAŁA Nr XXXI/241/2021 RADY MIEJSKIEJ w CHOJNIE z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie likwidacji Szkoły Filialnej w Godkowie, Godków 33, podporządkowanej organizacyjnie Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 im. Kornela Makuszyńskiego w Chojnie, ul. Żwirki i Wigury 10; UCHWAŁA Nr XXXI/243/2021 RADY MIEJSKIEJ w CHOJNIE z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie likwidacji Szkoły Filialnej w Lisim Polu, Lisie Pole 129, podporządkowanej organizacyjnie Publicznej Szkole Podstawowej im. Wspólnej Europy w Nawodnej, Nawodna 93.

W 2023 r. założono spadek pozostałych wydatków bieżących. Władze Gminy przewidują znaczące oszczędności w budżecie 2023 r. W tym celu konieczne będzie podjęcie szeregu działań oszczędnościowych w 2022 roku, których efekty finansowe będą widoczne w kolejnym roku. Gmina Chojna zamierza szukać oszczędności w zakresie oświaty i promocji, dotacji i wydatków pozostających poza podstawowymi obowiązkami Gminy oraz innych obszarów, które zostaną określone na podstawie wnikliwej analizy struktury wydatków w trakcie roku budżetowego 2022. Dalsze wartości dotyczące pozostałych wydatków bieżących od roku 2024 prognozowane były w oparciu o pomniejszone wartości z 2023 r. z wykorzystaniem wskaźnika inflacji.

Podobne założenia przyjęto w przypadku prognozowania pozostałych wydatków bieżących. O ile w przypadku wydatków na wynagrodzenia, pochodnych od wynagrodzeń i pozostałych wydatków bieżących możliwość zastosowania indeksacji jest uzasadniona, o tyle wydatki związane z obsługą długu są ściśle uzależnione od postanowień zawartych w umowach kredytowych, pożyczkowych i emisji obligacji.

Tabela 4. Wagi dla danych makroekonomicznych przyjęte do wyliczeń prognozy wydatków bieżących

Wyszczególnienie

INFLACJA

PKB

WYNAGRODZENIA

wynagrodzenia i pochodne

0,00%

0,00%

100,00%

inne

100,00%

0,00%

0,00%

Źródło: Opracowanie własne.

Wydatki na obsługę długu skalkulowano w oparciu o obowiązujące stawki WIBOR jak również warunki wynikające z zawartych umów (w przypadku zobowiązań historycznych). Dodatkowo, w prognozie WPF uwzględniono również koszty obsługi zobowiązania planowanego do zaciągnięcia.

3.2. Wydatki majątkowe

Wydatki majątkowe obejmują przede wszystkim przedsięwzięcia inwestycyjne, które ujęto w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2022-2025. W kolejnych latach wydatki majątkowe zostały zaplanowane tak, aby pokryły pozostałą po spłacie zobowiązań część tzw. wolnych środków.

Do załącznika nr 2 Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna wprowadzono nowe zadania, mianowicie:

  1. Budowa świetlicy w miejscowości Krajnik Dolny;
  2. Częściowe odtworzenie historycznej fosy poprzez budowę zbiornika retencyjnego na trenie działki nr 20/10 obręb 6 m. Chojna.

Pozostałe przedsięwzięcia przedstawione w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna stanowią kontynuację wcześniej rozpoczętych zadań. Należy przy tym nadmienić, że pomiędzy przedsięwzięciami przedstawionymi w załączniku nr 2 do projektu uchwały w sprawie WPF Gminy Chojna na lata 2022-2036, a ostatnią zmianą WPF Gminy na lata 2021-2033 występują rozbieżności. Planuje się, że na najbliższej sesji, umożliwiającej podejmowanie uchwał, zostaną wprowadzone do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2021-2033 odpowiednie zmiany, mające na celu doprowadzenie do zgodności obu omawianych dokumentów.

4. Wynik budżetu

Wynik budżetu w prognozowanym okresie jest ściśle powiązany z przyjętymi założeniami do prognozy dochodów i wydatków. Fakt prognozowania w oparciu o dane makroekonomiczne o niewielkiej zmienności powoduje zrównoważony i stabilny wzrost dochodów oraz wydatków bieżących, któremu można przypisać cechy statystyczne. W całym prognozowanym okresie utrzymana została relacja z art. 242 (brak deficytu bieżącego). Ponadto wynik finansowy budżetu został sprowadzony do 0 w całym badanym okresie. W budżecie na 2022 r. zaplanowano deficyt budżetowy, którego pokrycie planuje się z:

  1. kredytów, pożyczek lub emisji papierów wartościowych – 449 202,00 zł;
  2. nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych (RFIL oraz subwencja uzupełniająca) – 5 890 581,00 zł.

 

Tabela 5. Wynik budżetu Gminy Chojna

 

2022

2023

2024

2025

Dochody

60 088 500,00

61 096 501,00

62 342 419,00

64 134 004,00

Wydatki

66 428 283,00

62 046 501,00

60 822 419,00

62 634 004,00

Wynik budżetu

-6 339 783,00

-950 000,00

1 520 000,00

1 500 000,00

 

2026

2027

2028

2029

Dochody

65 240 194,00

67 458 361,00

69 684 487,00

71 844 707,00

Wydatki

63 870 194,00

66 458 361,00

68 484 487,00

70 644 707,00

Wynik budżetu

1 370 000,00

1 000 000,00

1 200 000,00

1 200 000,00

 

2030

2031

2032

2033

Dochody

73 928 204,00

75 998 193,00

78 050 144,00

80 079 447,00

Wydatki

72 728 204,00

75 098 193,00

77 150 144,00

79 179 447,00

Wynik budżetu

1 200 000,00

900 000,00

900 000,00

900 000,00

 

2034

2035

2036

 

Dochody

82 081 434,00

84 133 470,00

86 152 674,00

 

Wydatki

81 445 434,00

83 133 470,00

85 152 674,00

 

Wynik budżetu

636 000,00

1 000 000,00

1 000 000,00

 

Źródło: Opracowanie własne.

5. Przychody

W budżecie Gminy Chojna zaplanowano przychody w wysokości 8 026 581,00 zł. Przychody Gminy Chojna w 2022 r. obejmują:

  1. Kredyty, pożyczki lub emisje papierów wartościowych w kwocie 2 136 000,00 zł,
  2. Nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych w kwocie 5 890 581,00 zł, na która składają się:
  1. nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych w kwocie 1 515 581,00 zł dotycząca subwencji uzupełniającej, która ma wpłynąć na konto bankowe gminy w 2021 roku i przewiduje się, że do końca roku budżetowego 2021 nie zostanie wydatkowana;
  2. przychody jednostek samorządu terytorialnego z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów
    i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach w kwocie 4 375 000,00 zł. Gmina otrzymała te środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

 

W kolumnie przewidywanego wykonania w 2021 r. w pozycji 1.1.3 dokonano korekty planowanych dochodów w związku z uzupełnieniem subwencji ogólnej w wysokości 1 515 581,00 zł. Wyżej wymienione środki stanowią nadwyżkę budżetową 2021 r. (niewykorzystane środki) i w związku z powyższym, w projekcie budżetu na 2022 r. ww. środki uwzględniono w pozycji 4.2. "nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych".

W 2023 r. planuje się zaciągnąć nowe zobowiązanie w wysokości 2 000 000,00 zł.

6. Rozchody

Na dzień 31.12.2021 r. kwota zadłużenia, wpływająca na kształtowanie się wskaźnika faktycznej obsługi zadłużenia, wynikająca z zaciągniętych kredytów, pożyczek i wyemitowanych obligacji wynosi 12 926 798,00 zł, a jego spłata planowana jest do roku 2033. Spłatę zobowiązań planowanych do zaciągnięcia w latach 2022-2023 zaplanowano w latach 2031-2036, co skutkowało koniecznością wydłużenia horyzontu czasowego prognozy.

Wzorem roku poprzedniego, w 2022 r. zaplanowano wcześniejszą spłatę części raty kapitałowej pożyczki z budżetu państwa w wysokości 400 000,00 zł. Zgodnie z harmonogramem spłata zobowiązania przypadała w 2026 r. Warunki zawartej umowy o pożyczkę dopuszczają możliwość wcześniejszej spłaty zobowiązań.

Tabela 6. Spłata zaciągniętych i planowanych zobowiązań Gminy Chojna

Wyszczególnienie

2022

2023

2024

2025

Kredyt historyczny

1 686 798,00

1 050 000,00

1 520 000,00

1 500 000,00

Kredyt planowany

0,00

0,00

0,00

0,00

Roczna rata kapitałowa

1 686 798,00

1 050 000,00

1 520 000,00

1 500 000,00

Wyszczególnienie

2026

2027

2028

2029

Kredyt historyczny

1 370 000,00

1 000 000,00

1 200 000,00

1 200 000,00

Kredyt planowany

0,00

0,00

0,00

0,00

Roczna rata kapitałowa

1 370 000,00

1 000 000,00

1 200 000,00

1 200 000,00

Wyszczególnienie

2030

2031

2032

2033

Kredyt historyczny

1 200 000,00

400 000,00

400 000,00

400 000,00

Kredyt planowany

0,00

500 000,00

500 000,00

500 000,00

Roczna rata kapitałowa

1 200 000,00

900 000,00

900 000,00

900 000,00

Wyszczególnienie

2034

2035

2036

 

Kredyt historyczny

0,00

0,00

0,00

 

Kredyt planowany

636 000,00

1 000 000,00

1 000 000,00

 

Roczna rata kapitałowa

636 000,00

1 000 000,00

1 000 000,00

 

Źródło: Opracowanie własne.

7. Relacja z art. 243 ustawy o finansach publicznych

Zgodnie z art. 243 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.) od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje indywidualny wskaźnik zadłużenia dla samorządów. Według przepisów roczna wartość spłat zobowiązań i ich obsługi do planowanych dochodów bieżących pomniejszonych o dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące nie może przekroczyć wskaźnika maksymalnej obsługi zadłużenia uwzględniającego wyłączenia wskazane w art. 243 ust. 3, 3a oraz 3b powyższej ustawy.

Od 1 stycznia 2020 r. wskaźnik faktycznej obsługi zadłużenia został uzupełniony o umowy, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do kredytu, pożyczki, depozytu czy emisji papierów wartościowych (zaciągnięte po 1 stycznia 2019 roku). Włączenie do wskaźnika obsługi zadłużenia ww. umów dotyczy zarówno spłaty rat, jak również wydatków bieżących na ich obsługę (odsetki, prowizje, opłaty).

Natomiast na podstawie art. 15zob ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, ustalając relację ograniczającą wysokość spłaty długu JST:

  1. na lata 2020-2025 wydatki bieżące budżetu tej jednostki podlegają pomniejszeniu o wydatki bieżące na obsługę długu;
  2. na rok 2021 i lata kolejne wydatki bieżące budżetu tej jednostki podlegają pomniejszeniu o wydatki bieżące poniesione w 2020 r. w celu realizacji zadań związanych
    z przeciwdziałaniem COVID-19.

 

Kształt indywidualnego wskaźnika obsługi zadłużenia został obliczony zgodnie z wytycznymi dla okresów dostosowawczych, tj.:

  1. na lata 2020-2025 w oparciu o art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw;
  2. od roku 2026 w oparciu o art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Tabela 7. Kształtowanie się relacji z art. 243 uofp

 

2022

2023

2024

2025

2026

Obsługa zadłużenia (fakt. i plan. po wyłączeniach)

4,37%

2,90%

3,74%

3,52%

3,10%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale 2021)

7,35%

3,30%

4,65%

6,54%

3,57%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg przewidywanego wykonania 2021)

8,26%

4,21%

5,55%

6,54%

3,94%

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o przewidywane wykonanie)

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale 2021) – średnia siedmioletnia w latach 2022-2025

10,89%

10,06%

10,58%

9,04%

3,57%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg przewidywanego wykonania 2021) – średnia siedmioletnia w latach 2022-2025

11,28%

10,45%

10,97%

9,43%

3,94%

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o przewidywane wykonanie) – średnia siedmioletnia w latach 2022-2025

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

 

2027

2028

2029

2030

2031

Obsługa zadłużenia (fakt. i plan. po wyłączeniach)

2,24%

2,49%

2,36%

2,24%

1,63%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale 2021)

3,52%

4,55%

5,76%

7,53%

8,14%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg przewidywanego wykonania 2021)

3,89%

4,92%

5,76%

7,53%

8,14%

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o przewidywane wykonanie)

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

 

2032

2033

2034

2035

2036

Obsługa zadłużenia (fakt. i plan. po wyłączeniach)

1,57%

1,50%

1,03%

1,54%

1,50%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale 2021)

8,67%

9,11%

9,41%

9,57%

9,61%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg przewidywanego wykonania 2021)

8,67%

9,11%

9,41%

9,57%

9,61%

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o przewidywane wykonanie)

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

Źródło: Opracowanie własne.

Ponadto, zgodnie art. 7 pkt 1 Ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw, jednostki samorządu terytorialnego do dnia 31 grudnia 2021 r. mogą dokonać wyboru okresu 3-letniego bądź 7-letniego dla ustalania relacji z art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych dla lat 2022-2025. Wartości wskaźnika skalkulowanego w oparciu o średnią 3-letnią oraz 7-letnią pozwalają na zachowanie ustawowej relacji określonej w art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Graficzne przedstawienie relacji prezentuje wykres poniżej.

Wykres realizacji - lata 2022 do 2036

Sytuacja Gminy Chojna jest stabilna. Gmina terminowo reguluje swoje zobowiązania, a w całym okresie prognozy zachowana zostanie zarówno nadwyżka bieżąca (art. 242), jak i relacja z art. 243 ustawy o finansach publicznych. Jednocześnie obecna sytuacja finansowa i sytuacja gospodarcza pozwala na spojrzenie w najbliższą przyszłość optymistycznie.

 

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
21 12 2021 15 24 27 wpf projekt razem z zalacznikami (PDF, 1.01Mb) 2021-12-21 15:24:27 34
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Iwona Miler

Data wytworzenia:
21 gru 2021

Osoba dodająca informacje

Bartosz Dłubak

Data publikacji:
21 gru 2021, godz. 15:24

Osoba aktualizująca informacje

Bartosz Dłubak

Data aktualizacji:
21 gru 2021, godz. 15:26