Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Projekt uchwały w sprawie WPF na lata 2025 – 2038

Projekt

 

z dnia  15 listopada 2024 r.

Zatwierdzony przez .........................

 

 

Uchwała Nr ...../...../2024
Rady Miejskiej w Chojnie

z dnia .................... 2024 r.

w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2025-2038

        Na podstawie art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 1530, poz. 1572) uchwala się, co następuje:

§ 1. Uchwala się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Chojna na lata 2025-2038, zgodnie z załącznikiem nr 1 do uchwały.

§ 2. Uchwala się wykaz wieloletnich przedsięwzięć Gminy Chojna, obejmujący limity wydatków w poszczególnych latach oraz limity zobowiązań z nimi związane, zgodnie z załącznikiem nr 2 do uchwały.

§ 3. Objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2025-2038 stanowią załącznik nr 3 do uchwały.

§ 4. 1. Upoważnia się Burmistrza Gminy Chojna do:

1) zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć w załączniku Nr 2 do uchwały;

2) przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć ujętych w załączniku Nr 2 do niniejszej uchwały;

3) zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy;

4) przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań, z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy, z wyłączeniem umów, z których wynikają zobowiązania zaliczane do tytułu dłużnego, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt.2 ustawy o finansach publicznych;

5) dokonywania zmian limitów zobowiązań i kwot wydatków na realizację przedsięwzięć finansowanych z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych, w związku ze zmianami w realizacji tego przedsięwzięcia, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu dla każdego roku objętego wieloletnią prognozą finansową. Upoważnienie to obejmuje także upoważnienie do dokonywania zmian środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji przedsięwzięć, o których mowa w zdaniu pierwszym, w tym wkładu własnego beneficjenta, oraz wynikających z rozstrzygniętych konkursów, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów.

§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Chojna.

§ 6. Traci moc Uchwała nr LXIII/499/2023 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 28 grudnia 2023 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2036.

§ 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

 

 

 

Przewodniczący Rady


Bartosz Michno

 

Załącznik Nr 1 do uchwały Nr ...../...../2024
Rady Miejskiej w Chojnie z dnia.....2024 r.

Zalacznik1.pdf

 

Załącznik Nr 2 do uchwały Nr ...../...../2024
Rady Miejskiej w Chojnie z dnia.....2024 r.

Zalacznik2.pdf

 

Załącznik Nr 3 do uchwały Nr ...../...../2024
Rady Miejskiej w Chojnie
z dnia....................2024 r.

Objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2025-2038

Obowiązek sporządzenia Wieloletniej Prognozy Finansowej jest jedną z zasadniczych zmian wprowadzonych ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku odnoszących się do zagadnień gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Regulacja ta stwarza możliwość kompleksowej analizy sytuacji finansowej jednostki oraz możliwość oceny podejmowanych przedsięwzięć z perspektywy ich znaczenia dla samorządu. W zamyśle prawodawcy wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego ma być instrumentem nowoczesnego zarządzania finansami publicznymi.

W Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Chojna zastosowano wzory załączników (załącznik nr 1 oraz załącznik nr 2 do uchwały) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 roku w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. 2021 poz. 83).

Podstawą opracowania Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna jest projekt uchwały budżetowej na 2025 rok, wartości planowane na koniec III kwartału 2024 roku, dane sprawozdawcze z wykonania budżetu Gminy Chojna za lata 2023 i 2022 oraz Wytyczne Ministra Finansów dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych, będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw (aktualizacja – 10 października 2024 r.). W kolumnie pomocniczej dotyczącej przewidywanego wykonania w 2024 roku wprowadzono wartości, zgodnie z aktualnym planem budżetu Gminy Chojna na dzień przygotowania projektu, z uwzględnieniem korekt w zakresie rzeczywistego wykonania budżetu w 2024 r. W kolumnie „2024 przewidywane wykonanie” wprowadzono dodatkowe dochody bieżące w wysokości 2 mln zł, wynikające z przewidywanego (w terminie do końca 2024 roku) wpływu dodatkowych środków do budżetu (uzupełnienie dochodów z tytułu podatków od osób fizycznych oraz uzupełnienie subwencji ogólnej).

Art.227. ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 1530  z późn. zm.) zakłada, iż wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat budżetowych. Z ust. 2 powołanego artykułu wynika, iż prognozę kwoty długu, stanowiącą integralną część wieloletniej prognozy finansowej, sporządza się na okres, na który zaciągnięto lub planuje się zaciągnąć zobowiązanie.

Na dzień podjęcia uchwały, spłatę zobowiązań przewiduje się do roku 2038. Kwoty wydatków wynikające z limitów wydatków na przedsięwzięcia nie wykraczają poza okres prognozy kwoty długu. W związku z powyższym, Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Chojna została przygotowana na lata 2025-2038.

Założenia makroekonomiczne

Przy opracowaniu prognozy pozycji budżetowych Gminy Chojna wykorzystano trzy podstawowe mierniki koniunktury gospodarczej – dynamikę realnej PKB, dynamikę średniorocznej inflacji (CPI) oraz dynamikę realnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej. Na ich podstawie oszacowano wartości dochodów i wydatków Gminy Chojna, co dzięki konstrukcji i zaawansowanym metodom dokonywania obliczeń, pozwoli realizować w przyszłości właściwą politykę finansową jednostki.

Zgodnie z zaleceniami Ministra Finansów, prognozę wskazanych pozycji oparto o Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Ostatnia dostępna aktualizacja ww. wytycznych miała miejsce 10 października 2024 r., a dane wynikające z powołanego dokumentu prezentuje tabela poniżej.

Dane makroekonomiczne przyjęte do wyliczeń prognozy

Rok

Dynamika realna PKB

Dynamika średnioroczna inflacji (CPI)

Dynamika realnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej

2026

3,50%

3,10%

6,30%

2027

3,10%

2,60%

5,80%

2028

2,80%

2,50%

5,30%

2029

2,80%

2,50%

2,70%

2030

2,50%

2,50%

2,70%

2031

2,40%

2,50%

2,60%

2032

2,10%

2,50%

2,50%

2033

2,00%

2,50%

2,50%

2034

2,00%

2,50%

2,40%

2035

1,90%

2,50%

2,40%

2036

1,80%

2,50%

2,30%

2037

1,70%

2,50%

2,30%

2038

1,50%

2,50%

2,20%

Źródło: Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja – 10 października 2024 r. (www.mf.gov.pl), Warszawa 2024.

Prognozę oparto o następujące założenia:

1. dla roku 2025 przyjęto wartości wynikające z projektu budżetu;

2. dla lat 2026-2038 prognozę wykonano poprzez indeksację o wskaźniki: dynamiki średniorocznej inflacji (CPI), dynamiki realnej PKB oraz dynamiki realnej wynagrodzeń brutto w gospodarce narodowej.

Podzielenie prognozy w powyższy sposób pozwala na realną ocenę możliwości inwestycyjno-kredytowych Gminy Chojna.

Zgodnie z przyjętym założeniem, dochody i wydatki bieżące w roku 2025 uwzględnione w WPF wynikają z wartości zawartych w projekcie budżetu na 2025 rok. Od 2026 roku dochody i wydatki bieżące ustalono za pomocą wskaźników inflacji, wskaźnika dynamiki PKB oraz wskaźnika dynamiki realnej wynagrodzeń brutto. W tym celu, posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik. Waga zmiennej makroekonomicznej oznacza w jakim stopniu dochody lub wydatki zależą od poziomu wskaźnika z danego roku. Indeksowana zostaje wartość na rok przyszły.

Sposób indeksacji za pomocą wag przedstawia poniższy wzór:

gdzie:

– 

 wartość prognozowana danej kategorii dochodów bądź wydatków budżetowych;

– 

 wartość danej kategorii dochodów bądź wydatków budżetowych w roku poprzedzającym;

– 

 waga wskaźnika PKB przemnożona przez wskaźnik PKB w danym roku;

– 

 waga wskaźnika inflacji przemnożona przez wskaźnik inflacji w danym roku;

– 

 waga wskaźnika dynamiki realnej wynagrodzeń przemnożona przez wskaźnik dynamiki realnej wynagrodzeń w danym roku;

– 

 współczynnik stałego wzrostu.

1. Dochody

Prognozy dochodów Gminy Chojna dokonano w podziałach merytorycznych, a następnie sklasyfikowano w podziały wymagane ustawowo. Podział merytoryczny został sporządzony za pomocą paragrafów klasyfikacji budżetowej i objął dochody bieżące i majątkowe.

Dochody bieżące prognozowano w podziale na:

1. dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych;

2. dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych;

3. subwencję ogólną;

4. dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące;

5. pozostałe dochody (m. in.: podatki i opłaty lokalne, grzywny i kary pieniężne, wpływy z usług, odsetki od środków na rachunkach bankowych), w tym: z podatku od nieruchomości.

Dochody majątkowe prognozowano w podziale na:

1. dochody ze sprzedaży majątku;

2. dotacje i środki przeznaczone na inwestycje.

1.1. Dochody bieżące

Uwzględniając dotychczasowe kształtowanie się dochodów budżetu Gminy Chojna oraz przewidywania na następne lata, w poszczególnych kategoriach dochodów bieżących posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik, za pomocą następujących wag:

Wagi dla danych makroekonomicznych przyjęte do wyliczeń prognozy dochodów bieżących

Wyszczególnienie

Lata

Dynamika realna PKB

Dynamika średnioroczna inflacji (CPI)

dochody z udziału w PIT

2026

120,00%

0,00%

2027-2030

100,00%

0,00%

2031-2038

0,00%

100,00%

dochody z udziału w CIT

2026

120,00%

0,00%

2027-2030

100,00%

0,00%

2031-2038

0,00%

100,00%

subwencja ogólna

2026

120,00%

0,00%

2027-2030

100,00%

0,00%

2031-2038

0,00%

100,00%

dotacje bieżące

2026

120,00%

0,00%

2027-2030

100,00%

0,00%

2031-2038

0,00%

100,00%

pozostałe, w tym:

2026

120,00%

0,00%

2027-2030

100,00%

0,00%

2031-2038

0,00%

100,00%

z podatku od nieruchomości

2026

120,00%

0,00%

2027-2030

100,00%

0,00%

2031-2038

0,00%

100,00%

Źródło: Opracowanie własne.

Podatek od nieruchomości

Stosownie do przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, wysokość stawek podatku od nieruchomości nie może przekroczyć górnych granic stawek kwotowych ogłoszonych przez Ministra Finansów. W roku budżetowym wpływy z tytułu podatku od nieruchomości zaplanowano w oparciu o planowane na 2025 r. stawki podatku od nieruchomości oraz zasób nieruchomości Gminy Chojna, który stanowi przedmiot opodatkowania. Wysokość wpływów z podatku od nieruchomości na 2025 r. ustalono więc na poziomie 9 880 000,00 zł, co stanowi 104,98% dochodów z tego tytułu planowanych do uzyskania na koniec 2024 r.

W latach następnych zakłada się wzrostowy trend wpływów z tego podatku i zwiększanie dochodów będących konsekwencją planowanego wzrostu stawek podatkowych oraz corocznego przyrostu przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych.

Udział w podatkach centralnych

Jako że ta grupa dochodów pozostaje w bardzo silnym związku z sytuacją makroekonomiczną kraju, przy szacowaniu dochodów z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz od osób prawnych (CIT) w okresie prognozy wzięto pod uwagę prognozowane wskaźniki makroekonomiczne, zgodnie z wagami przedstawionymi w tabeli powyżej.

Subwencje i dotacje na zadania bieżące

Planowaną kwotę subwencji ogólnej oraz dotacji celowych z budżetu państwa (innych niż środki na dofinansowanie realizacji projektów europejskich) na 2025 rok przyjęto w oparciu o informacje przekazane przez Ministra Finansów. W kolejnych latach prognozy założono wzrost kwoty otrzymywanych dotychczas cyklicznych subwencji i dotacji celowych z budżetu państwa w oparciu o prognozowane wskaźniki makroekonomiczne, zgodnie z wagami przedstawionymi w tabeli powyżej.

1.2. Dochody majątkowe

Waloryzacji o wskaźniki makroekonomiczne nie poddano dochodów o charakterze majątkowym. Dochody majątkowe, w tym przede wszystkim dochody ze sprzedaży majątku pozbawione są regularności, a ich poziom uzależniony jest od czynników niezależnych, jak np. koniunktura na rynku nieruchomości.

W 2025 roku dochody ze sprzedaży majątku zaplanowano na poziomie 1 250 000,00 zł. W 2026 roku dochody ze sprzedaży majątku zaplanowano na poziomie 1 173 000,00 zł, a w 2027 roku na poziomie 1 351 700,00 zł. Bazując na informacjach o wykonaniu dochodów majątkowych w poprzednich latach, należy stwierdzić, że zaplanowana kwota jest realna, ryzyko ich niewykonania jest minimalne, a sama sprzedaż mienia została zaplanowana przy dochowaniu najwyższej staranności. Wartość zaplanowanych w 2025 roku dochodów ze sprzedaży ma zapewnić sprzedaż nieruchomości, których wykaz zaprezentowano w poniższych tabelach.

Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2025 roku

Położenie nieruchomości

Nr działki i obręb

Powierzchnia [ha]

Wartość netto

Planowany dochód

Krajnik Dolny

442,  obr. Krajnik Dolny

1,291

800 000,00 zł

800 000,00 zł

Chojna, ul.Hangarowa

36/101, obr. 8

0,5652

290 000,00 zł

290 000,00 zł

Jelenin

173/10, obr. Jelenin

0,0906

70 000,00 zł

70 000,00 z

Stoki

94/2 obr. Stoki

0,0736

40 000,00 zł

40 000,00 zł

Kamienny Jaz

144/2, obr. Kamienny Jaz

0,12

50 000,00 zł

50 000,00 z

Suma

 

1 250 000,00 zł

Źródło: Opracowanie własne.

Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2026 roku

Położenie nieruchomości

Nr działki i obręb

Powierzchnia [ha]

Wartość netto

Planowany dochód

Strzelczyn

198/2, obr. Strzelczyn

0,5416

150 000,00 zł

150 000,00 zł

Chojna, ul.Dworcowa

64/1, obr. 3

0,7

500 000,00 zł

500 000,00 zł

Chojna, ul.Krupin

1085/6

0,095

62 000,00 zł

62 000,00 zł

Chojna, ul.Krupin

1085/4

0,0893

59 000,00 zł

59 000,00 zł

Krajnik Dolny

82/2, obr. Krajnik Dolny

0,05

400 000,00 zł

400 000,00 zł

Suma

 

1 173 000,00 zł

Źródło: Opracowanie własne.

Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2027 roku

Położenie nieruchomości

Nr działki i obręb

Powierzchnia [ha]

Wartość netto

Planowany dochód

Chojna

38/208, obr.8

0,1584

158 400,00 zł

158 400,00 zł

Chojna

38/209, obr.8

0,1617

161 700,00 zł

161 700,00 zł

Chojna

38/210, obr.8

0,1637

163 700,00 zł

163 700,00 zł

Chojna

38/211, obr.8

0,156

156 000,00 zł

156 000,00 zł

Chojna

38/212, obr.8

0,1247

124 700,00 zł

124 700,00 zł

Chojna

38/213, obr.8

0,1611

161 100,00 zł

161 100,00 zł

Chojna

38/214, obr.8

0,1432

143 200,00 zł

143 200,00 zł

Chojna

38/215, obr.8

0,142

142 000,00 zł

142 000,00 zł

Chojna

38/216, obr.8

0,1409

140 900,00 zł

140 900,00 zł

Suma

 

1 351 700,00 zł

Źródło: Opracowanie własne.

W 2025 roku zaplanowano dotacje oraz środki przeznaczone na inwestycje w wysokości 19 960 496,00 zł, które wiążą się z uzyskaniem bezzwrotnego dofinansowania na realizację zadań przedstawionych m.in. w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Dotacje obejmują środki na realizację niżej wymienionych zadań:

1. Budowa sieci wodociągowej relacji Lisie Pole-Lisie Pola-Strzelczyn gm. Chojna – PROW 2014-2020

2. Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez poprawę stanu dróg na terenie gminy Chojna - Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji strategicznych

3. Budowa drogi gminnej w miejscowości Brwice - PROW 2014-2020

4. Poprawa infrastruktury bezpieczeństwa przeciwpożarowego, zwalczania klęsk żywiołowych i zagrożeń ekologicznych - Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji strategicznych

5. Działania prorodzinne na terenie gminy Chojna - Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji strategicznych

6. Poprawa gospodarki ściekowej na terenie miejscowości Grzybno i Strzelczyn - Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji strategicznych

7. Program "Ciepłe mieszkanie" II edycja - WFOŚiGW Szczecin

8. Działania proekologiczne i prozdrowotne na terenie gminy Chojna - Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji strategicznych

9. Przebudowa świetlic wiejskich w miejscowościach: Jelenin Strzelczyn Godków Osiedle oraz budowa miejsca spotkań ochotniczych straży pożarnych w Krajniku Dolnym - Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji strategicznych

10. Dotacja na wykonanie renowacji zabytkowej ambony w kościele w Rurce - Rządowy Program Odbudowy Zabytków

11. Dotacja na wykonanie prac w zabytkowym obiekcie sakralnym - Kościół Mariacki w Chojnie - Rządowy Program Odbudowy Zabytków

12. Dotacja na wykonanie projektu restauracji kaplicy Świętej Gertrudy w Chojnie - Rządowy Program Odbudowy Zabytków

2. Wydatki

Prognozy wydatków Gminy Chojna dokonano w podziale na kategorie wydatków bieżących i wydatków majątkowych.

2.1. Wydatki bieżące

Poziom prognozowanych wydatków bieżących zdeterminowany jest zakresem realizowanych zadań oraz możliwościami finansowymi. Priorytetem w zakresie planowania wydatków było zapewnienie odpowiednich środków na utrzymanie dotychczasowego zakresu i poziomu usług świadczonych na rzecz mieszkańców. Wydatki bieżące prognozowano w podziale na:

1. wynagrodzenia i składki od nich naliczane;

2. wydatki związane z obsługą zadłużenia, w tym odsetki i dyskonto;

3. pozostałe wydatki bieżące.

Uwzględniając dotychczasowe kształtowanie się wydatków budżetu Gminy Chojna oraz przewidywania na następne lata, w poszczególnych kategoriach wydatków bieżących posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik makroekonomiczny. Szczegóły przedstawiono w tabeli poniżej.

Wagi dla danych makroekonomicznych przyjęte do wyliczeń prognozy wydatków bieżących

Wyszczególnienie

Lata

Dynamika realna PKB

Dynamika średnioroczna inflacji (CPI)

Dynamika realnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej

wynagrodzenia i pochodne

2026-2028

0,00%

100,00%

0,00%

2029-2038

0,00%

50,00%

50,00%

inne

2027-2028

0,00%

50,00%

0,00%

2029-2038

0,00%

100,00%

0,00%

Źródło: Opracowanie własne.

Wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń

Zgodnie z założeniami przyjętymi przy prognozie dochodów, dla wydatków bieżących w roku 2025 przyjęto wartości wynikające z projektu budżetu. W 2025 r. w budżecie Gminy Chojna wydatki na wynagrodzenia pochodne od wynagrodzeń zabezpieczono w wysokości 38 656 115,00 zł, co stanowi zmianę w stosunku do przewidywanego wykonania na koniec 2024 r. o kwotę -277 288,59 zł. W latach 2026-2038 dokonano indeksacji wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w oparciu o wagi wskaźników makroekonomicznych, zgodnie z wartościami przedstawionymi w tabeli powyżej.

Poręczenia i gwarancje

W okresie prognozy Gmina Chojna nie planuje wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji.

Odsetki i dyskonto

Wydatki na obsługę długu skalkulowano w oparciu o obowiązujące stawki WIBOR jak również warunki wynikające z zawartych umów (w przypadku zobowiązań historycznych). Zgodnie z wytycznymi makroekonomicznymi Ministerstwa Finansów poziom inflacji od 2025 roku będzie systematycznie spadał. Również projekcja inflacji Narodowego Banku Polskiego zakłada, rozpoczęcie ponownego trendu spadkowego inflacji z początkiem 2025 roku. Od tego momentu prognozowany spadek inflacji, zmierzał będzie do osiągnięcia poziomu między 2,5% a 4% na początku 2026 roku. Do kalkulacji kosztów obsługi długu przyjęto zgodnie z powyższym, że skorelowany z inflacją poziom stóp procentowych w okresie prognozy będzie relatywnie powoli spadać, natomiast dynamika spadku poziomu stóp procentowych będzie wolniejsza od dynamiki spadku poziomu inflacji i do ustabilizowania poziomu stóp procentowych dojdzie w 2029 roku. W związku z powyższym odsetki skalkulowano w oparciu o prognozę własną WIBOR.

Dodatkowo, w prognozie WPF uwzględniono również koszty obsługi zobowiązania planowanego do zaciągnięcia.

Pozostałe wydatki bieżące

W 2026 r. założono spadek pozostałych wydatków bieżących. Planuje się oszczędności w budżecie na 2026 r. W tym celu konieczne będzie podjęcie szeregu działań oszczędnościowych w 2025 roku, których efekty finansowe będą widoczne w kolejnym roku. Planowane oszczędności, będą powiązane z reorganizacją szkół (związane także z wydatkami bieżącymi na wynagrodzenia). Dalsze wartości dotyczące pozostałych wydatków bieżących od roku 2027 prognozowane były w oparciu o pomniejszone wartości z 2026 r. z wykorzystaniem wskaźnika inflacji.

2.2. Wydatki majątkowe

Wydatki majątkowe obejmują przede wszystkim przedsięwzięcia inwestycyjne, które ujęto w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2025-2038.

3. Wynik budżetu

Wynik budżetu w prognozowanym okresie jest ściśle powiązany z przyjętymi założeniami do prognozy dochodów i wydatków.

W budżecie na 2025 r. zaplanowano ujemną różnicę pomiędzy dochodami i wydatkami budżetowymi. Wynik budżetu planuje się na poziomie -2 314 456,00 zł, a jego pokrycie planuje się z:

1. wolnych środków – 114 456,00 zł;

2. zaciągniętych kredytów i pożyczek w kwocie 2 200 000,00 zł.

Fakt prognozowania w oparciu o dane makroekonomiczne o niewielkiej zmienności powoduje zrównoważony i stabilny wzrost dochodów oraz wydatków bieżących, któremu można przypisać cechy statystyczne.

Wynik budżetu Gminy Chojna

Rok

Dochody [zł]

Wydatki [zł]

Wynik budżetu [zł]

2025

101 141 651,00

103 456 107,00

-2 314 456,00

2026

84 425 003,00

84 055 003,00

370 000,00

2027

87 184 515,00

86 159 515,00

1 025 000,00

2028

88 236 133,00

86 811 133,00

1 425 000,00

2029

90 706 746,00

89 281 746,00

1 425 000,00

2030

92 974 414,00

91 549 414,00

1 425 000,00

2031

95 298 774,00

93 738 774,00

1 560 000,00

2032

97 681 244,00

96 096 244,00

1 585 000,00

2033

100 123 274,00

98 538 274,00

1 585 000,00

2034

102 626 356,00

101 041 356,00

1 585 000,00

2035

105 192 015,00

103 607 015,00

1 585 000,00

2036

107 821 816,00

105 961 816,00

1 860 000,00

2037

110 517 361,00

108 617 361,00

1 900 000,00

2038

113 280 296,00

111 380 296,00

1 900 000,00

Źródło: Opracowanie własne.

4. Przychody

W okresie objętym prognozą zaplanowano przychody budżetowe.

W roku budżetowym przychody zaplanowano na poziomie 4 814 456,00 zł. Przychody Gminy Chojna w 2025 r. obejmują:

1. kredyty, pożyczki lub emisję papierów wartościowych – 2 200 000,00 zł;

2. wolne środki – 2 614 456,00 zł;

5. Rozchody

W roku budżetowym oraz w okresie prognozy planuje się rozchody budżetowe. Rozchody Gminy Chojna obejmują spłaty rat kapitałowych kredytów i pożyczek oraz wykup papierów wartościowych.

W zakresie zawartych umów, rozchody Gminy Chojna zaplanowano zgodnie z harmonogramami. W tabeli poniżej spłatę ww. zobowiązań przedstawiono w kolumnie „Zobowiązanie historyczne”.

Spłatę zobowiązania planowanego do zaciągnięcia ujęto w latach 2027-2038. W tabeli poniżej spłatę ww. zobowiązań przedstawiono w kolumnie „Zobowiązanie planowane”.

Spłata zaciągniętych i planowanych zobowiązań Gminy Chojna

Rok

Zobowiązanie historyczne [zł]

Zobowiązanie planowane [zł]

Zobowiązania razem [zł]

2025

2 500 000,00

0,00

2 500 000,00

2026

370 000,00

0,00

370 000,00

2027

1 000 000,00

25 000,00

1 025 000,00

2028

1 400 000,00

25 000,00

1 425 000,00

2029

1 400 000,00

25 000,00

1 425 000,00

2030

1 400 000,00

25 000,00

1 425 000,00

2031

1 400 000,00

160 000,00

1 560 000,00

2032

1 400 000,00

185 000,00

1 585 000,00

2033

1 400 000,00

185 000,00

1 585 000,00

2034

1 400 000,00

185 000,00

1 585 000,00

2035

1 400 000,00

185 000,00

1 585 000,00

2036

1 460 000,00

400 000,00

1 860 000,00

2037

1 500 000,00

400 000,00

1 900 000,00

2038

1 500 000,00

400 000,00

1 900 000,00

Źródło: Opracowanie własne.

6. Kwota długu

Na dzień 31.12.2024 r. kwota zadłużenia, wykazana w pozycji 6. Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2025-2038, w kolumnie pomocniczej WPF „2024 przewidywane wykonanie” wynosi 19 530 000,00 zł. Na koniec 2025 roku kwotę długu planuje się na poziomie 19 230 000,00 zł.

W stosunku do dochodów ogółem pomniejszonych o dotacje i środki o podobnym charakterze oraz powiększonych o przychody z tytułów określonych w art. 217 ust. 2 pkt 4-8 ustawy o finansach publicznych, nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu budżetowego, planowana kwota długu na koniec 2025 roku wyniesie 27,71%.

Informacja o wysokości kwoty długu w latach 2023-2025

Rok

Planowana kwota długu na koniec roku [zł]

Podstawa wskaźnika* [zł]

Relacja

2025

19 230 000,00

69 399 350,95

27,71%

*dochody pomniejszone o dotacje i środki o podobnym charakterze oraz powiększone o przychody z tytułów określonych w art. 217 ust. 2 pkt 4-8 ustawy o finansach publicznych, nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu budżetowego

Źródło: Opracowanie własne.

7. Relacja z art. 242 ustawy o finansach publicznych

W budżecie na 2025 r. zaplanowano ujemną różnicę pomiędzy dochodami i wydatkami bieżącymi. Wynik budżetu bieżącego planuje się na poziomie -407 019,00 zł. Ujemny wynik budżetu bieżącego planuje się sfinansować środkami, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 5-8 ustawy o finansach publicznych. W związku z powyższym Gmina Chojna zachowuje relację określoną w art. 242 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Wynik budżetu bieżącego Gminy Chojna

Rok

Dochody bieżące [zł]

Wydatki bieżące [zł]

Wynik budżetu bieżącego [zł]

Wynik budżetu bieżącego, skorygowany o środki [zł]

2019

60 776 341,30

57 862 585,43

2 913 755,87

6 606 896,76

2020

63 873 674,48

63 985 962,93

-112 288,45

2 716 543,72

2021

70 971 809,41

66 572 506,76

4 399 302,65

16 914 719,81

2022

79 744 200,54

77 305 187,20

2 439 013,34

15 597 413,00

2023

66 466 911,02

67 938 288,30

-1 471 377,28

4 876 901,99

2024 3kw.

75 494 705,28

78 971 512,38

-3 476 807,10

525 778,80

2024 pw.

80 066 476,94

81 263 130,37

-1 196 653,43

2 805 932,47

2025

79 896 355,00

80 303 374,00

-407 019,00

2 207 437,00

2026

83 252 003,00

80 036 446,10

3 215 556,90

3 215 556,90

2027

85 832 815,00

81 460 934,00

4 371 881,00

4 371 881,00

2028

88 236 133,00

82 839 999,00

5 396 134,00

5 396 134,00

2029

90 706 746,00

84 798 282,00

5 908 464,00

5 908 464,00

2030

92 974 414,00

86 824 011,00

6 150 403,00

6 150 403,00

2031

95 298 774,00

88 911 955,00

6 386 819,00

6 386 819,00

2032

97 681 244,00

91 074 109,00

6 607 135,00

6 607 135,00

2033

100 123 274,00

93 291 460,00

6 831 814,00

6 831 814,00

2034

102 626 356,00

95 541 748,00

7 084 608,00

7 084 608,00

2035

105 192 015,00

97 848 981,00

7 343 034,00

7 343 034,00

2036

107 821 816,00

100 187 498,00

7 634 318,00

7 634 318,00

2037

110 517 361,00

102 581 780,00

7 935 581,00

7 935 581,00

2038

113 280 296,00

105 009 229,00

8 271 067,00

8 271 067,00

Źródło: Opracowanie własne.

Wskazać przy tym należy, że wysokość prognozowanej nadwyżki operacyjnej w 2026 r. i latach kolejnych została zaplanowana na poziomie dostosowanym do wykonania budżetów w latach poprzednich. Zarówno dane zawarte w kolumnie “2024 Wykonanie” jak i w projekcie budżetu na 2025 r. są wartościami planowanymi, a zatem dochody to szacunki, wydatki to nieprzekraczalny limit. Stąd, bazując na dotychczasowej realizacji budżetów oraz na podstawie wykonania dochodów i wydatków po 3 kwartale 2024 r., przewiduje się wykonanie budżetu nadwyżkowego na koniec 2024 r. Do oceny realności prognozy WPF przyjęto dane z wykonania budżetów w latach historycznych. Ww. dane wskazują, że prognozowane wartości nadwyżek operacyjnych w okresie prognozy są realne.

8. Relacja z art. 243 ustawy o finansach publicznych

Informację na temat kształtowania się relacji z art. 243 ustawy o finansach publicznych w okresie prognozy Gminy Chojna przedstawiono w tabeli poniżej.

Kształtowanie się relacji z art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych

Rok

Obsługa zadłużenia (fakt. i plan. po wyłączeniach)

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale)

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o plan po III kwartale)

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg przewidywanego wykonania)

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o przewidywane wykonanie)

2025

5,60%

8,77%

TAK

9,28%

TAK

2026

1,95%

2,99%

TAK

3,51%

TAK

2027

2,62%

2,70%

TAK

3,23%

TAK

2028

2,90%

3,57%

TAK

4,10%

TAK

2029

2,64%

3,42%

TAK

3,94%

TAK

2030

2,43%

3,83%

TAK

4,36%

TAK

2031

2,42%

5,19%

TAK

5,72%

TAK

2032

2,33%

6,87%

TAK

6,87%

TAK

2033

2,21%

7,87%

TAK

7,87%

TAK

2034

2,10%

8,21%

TAK

8,21%

TAK

2035

1,99%

8,38%

TAK

8,38%

TAK

2036

2,19%

8,41%

TAK

8,41%

TAK

2037

2,12%

8,42%

TAK

8,42%

TAK

2038

2,01%

8,44%

TAK

8,44%

TAK

Źródło: Opracowanie własne.

Dane w tabeli powyżej wskazują, że w całym okresie prognozy Gmina Chojna spełnia relację, o której mowa w art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Spełnienie dotyczy zarówno relacji obliczonej na podstawie planu na dzień 30.09.2024 r. jak i w oparciu o kolumnę „2024 przewidywane wykonanie”.

9. Przedsięwzięcia

Gmina Chojna planuje realizację następujących zadań wieloletnich w latach 2025-2028.

1. Budowa sieci wodociągowej relacji Lisie Pole-Lisie Pola-Strzelczyn gm. Chojna;

2. Cyberbezpieczny samorząd;

3. Zrównoważony rozwój edukacji ogólnej w Gminie Chojna;

4. Lepsza jakość życia-rozwój usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej w Gminie Chojna;

5. Prolog rodzinny;

6. Budowa kanalizacji sanitarnej do miejscowości Jelenin;

7. Przebudowa świetlic wiejskich w miejscowościach: Jelenin Strzelczyn Godków Osiedle oraz budowa miejsca spotkań ochotniczych straży pożarnych w Krajniku Dolnym;

8. Poprawa infrastruktury bezpieczeństwa przeciwpożarowego, zwalczania klęsk żywiołowych i zagrożeń ekologicznych;

9. Poprawa gospodarki ściekowej na terenie miejscowości Grzybno i Strzelczyn;

10. Działania proekologiczne i prozdrowotne na terenie Gminy Chojna;

11. Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez poprawę stanu dróg na terenie gminy Chojna;

12. Program Ciepłe mieszkanie II edycja;

13. Dotacja na wykonanie prac w zabytkowym obiekcie sakralnym - Kościół Mariacki w Chojnie;

14. Dotacja na wykonanie renowacji zabytkowej ambony w kościele w Rurce;

15. Dotacja na wykonanie projektu restauracji kaplicy Świętej Gertrudy w Chojnie.

Załącznik Nr 2 szczegółowo określa realizację przedsięwzięć w poszczególnych latach – limity finansowe oraz łączne nakłady finansowe. Wskazano również podział na: programy, projekty lub zadania związanych z programami realizowanymi z udziałem środków z UE jak i programy, projekty lub zadań inne (finansowane ze środków krajowych).

Informacje dodatkowe

Wartości wykazane w pozostałych pozycjach WPF, w tym informacje uzupełniające o wybranych kategoriach finansowych (kolumna od 10.1 do 10.11) stanowią informacje uzupełniające względem pozycji opisanych powyżej. Zostały przedstawione w WPF zgodnie z obowiązującym stanem faktycznym, na podstawie zawartych umów i porozumień.


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Załącznik nr 1 WPF (PDF, 3.03Mb) 2024-11-27 14:38:56 0
Załącznik nr 2 Przedsięwzięcia (PDF, 107.75Kb) 2024-11-27 14:38:56 1
Projekt Uchwała.............2024.2024-11-15 WPF Podpisane Legislator (PDF, 3.98Mb) 2024-11-27 14:38:56 0
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Iwona Miler

Data wytworzenia:
27 lis 2024

Osoba dodająca informacje

Piotr Radziszewski

Data publikacji:
27 lis 2024, godz. 14:38

Osoba aktualizująca informacje

Piotr Radziszewski

Data aktualizacji:
27 lis 2024, godz. 14:38