Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Projekt uchwały w sprwwie WPF na lata 2021-2030

Projekt

UCHWAŁA NR …/…/2020 RADY MIEJSKIEJ W CHOJNIE

z dnia .... grudnia 2020 roku

w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2021-2030.

Na podstawie art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869; zm.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2245, z 2019 r. poz. 1649 oraz z 2020 r. poz. 284, poz. 374, poz. 568, poz. 695 i poz. 1175) uchwala się,
co następuje:

§ 1. Ustala się wieloletnią prognozę finansową gminy Chojna na lata 2021-2030, zgodnie z załącznikiem Nr 1 do uchwały.

§ 2. Ustala się wykaz przedsięwzięć gminy Chojna, zgodnie z załącznikiem Nr 2 do uchwały.

§ 3. Ustala się objaśnienia wartości przyjętych w wieloletniej prognozie finansowej, o której mowa w §1, zgodnie z załącznikiem Nr 3 do uchwały.

§ 4. 1. Upoważnia się Burmistrza Gminy Chojna do:  

  1. zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć w załączniku Nr 2
    do uchwały;
  2. przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć ujętych w załączniku Nr 2
    do niniejszej uchwały;
  3. zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy;
  4. przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań, z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy, w tym umów, z których wynikają zobowiązania zaliczane do tytułu dłużnego, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt.2 ustawy o finansach publicznych;
  5. dokonywania zmian limitów zobowiązań i kwot wydatków na realizację przedsięwzięć finansowanych z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w związku ze zmianami w realizacji tego przedsięwzięcia, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu dla każdego roku objętego wieloletnią prognozą finansową.

 

§ 5.Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Chojna.

§ 6. Traci moc Nr XVI/119/2019 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 30 grudnia 2019 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata
2020-2026 z późn. zmianami.

§ 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Radosław Karwan

Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego

do pobrania w formie dokumentu pdf

Załącznik Nr 3

 

Objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2021-2030.

Obowiązek sporządzenia Wieloletniej Prognozy Finansowej jest jedną z zasadniczych zmian wprowadzonych ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku odnoszących się do zagadnień gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Regulacja ta stwarza możliwość kompleksowej analizy sytuacji finansowej jednostki oraz możliwość oceny podejmowanych przedsięwzięć z perspektywy ich znaczenia dla samorządu. W zamyśle prawodawcy wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego ma być instrumentem nowoczesnego zarządzania finansami publicznymi.

W Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Chojna zastosowano wzory załączników (załącznik nr 1 oraz załącznik nr 2 do uchwały) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 roku w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 92) z uwzględnieniem zmian wynikających z Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 1 października 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1903) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1381).

Podstawą opracowania Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna jest projekt uchwały budżetowej na 2021 rok, dane sprawozdawcze z wykonania budżetu gminy Chojna za lata 2018 i 2019, wartości planowane na koniec III kwartału 2020 roku oraz Wytyczne Ministra Finansów dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych, będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw (aktualizacja – lipiec 2020 r.). W kolumnie pomocniczej dotyczącej przewidywanego wykonania w 2020 roku wprowadzono wartości, zgodnie z aktualnym planem budżetu gminy Chojna na dzień przygotowania projektu.

Art. 227 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.) zakłada, iż wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat budżetowych. Z ust. 2 powołanego artykułu wynika, iż prognozę kwoty długu, stanowiącą integralną część wieloletniej prognozy finansowej, sporządza się na okres, na który zaciągnięto lub planuje się zaciągnąć zobowiązanie. Na dzień podjęcia uchwały, spłatę zobowiązań przewiduje się do roku 2030. W związku z powyższym, Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Chojna została przygotowana na lata 2021-2030. Kwoty wydatków wynikające z limitów wydatków na przedsięwzięcia nie wykraczają poza okres prognozy kwoty długu.

 

1. Założenia makroekonomiczne

Przy opracowaniu prognozy pozycji budżetowych gminy Chojna wykorzystano trzy podstawowe mierniki koniunktury gospodarczej – produkt krajowy brutto (PKB) oraz wskaźnik inflacji (CPI) oraz wskaźnik wynagrodzeń. Na ich podstawie oszacowano wartości dochodów i wydatków gminy Chojna, co, dzięki konstrukcji i zaawansowanym metodom dokonywania obliczeń, pozwoli realizować w przyszłości właściwą politykę finansową jednostki.

Zgodnie z zaleceniami Ministra Finansów, prognozę wskazanych pozycji oparto o Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Ostatnia dostępna aktualizacja ww. wytycznych miała miejsce w lipcu 2020 r., a dane wynikające z powołanego dokumentu prezentuje tabela 1.

 

 

Tabela 1. Dane makroekonomiczne przyjęte do wyliczeń prognozy

Wskaźnik

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

PKB

4,00%

3,40%

3,00%

3,00%

3,00%

3,10%

3,10%

Inflacja

1,80%

2,20%

2,40%

2,50%

2,50%

2,50%

2,50%

Wynagrodzenia

1,50%

1,90%

2,20%

2,70%

2,90%

3,00%

3,00%

Wskaźnik

2028

2029

2030

 

PKB

3,00%

2,80%

2,80%

Inflacja

2,50%

2,50%

2,50%

Wynagrodzenia

3,00%

3,00%

3,00%

Źródło: Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja – lipiec 2020 r. (www.mf.gov.pl), Warszawa 2020.

Prognozę oparto o następujące założenia:

  1. dla roku 2021 przyjęto wartości wynikające z projektu budżetu;
  2. dla lat 2022-2030 prognozę wykonano poprzez indeksację o wskaźniki dynamiki inflacji, dynamiki PKB oraz dynamiki realnej wynagrodzeń brutto.

Podzielenie prognozy w powyższy sposób pozwala na realną ocenę możliwości inwestycyjno-kredytowych gminy.

Zgodnie z przyjętym założeniem, dochody i wydatki bieżące w roku 2021 uwzględnione w WPF wynikają z wartości zawartych w projekcie budżetu na 2021 rok. Od 2022 roku dochody i wydatki bieżące ustalono za pomocą wskaźników inflacji, wskaźnika dynamiki PKB oraz wskaźnika dynamiki realnej wynagrodzeń brutto. W tym celu, posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik. Waga zmiennej makroekonomicznej oznacza w jakim stopniu dochody lub wydatki zależą od poziomu wskaźnika z danego roku. Indeksowana zostaje wartość na rok przyszły.

Sposób indeksacji za pomocą wag przedstawia poniższy wzór:

Y1 = Y0 * (1 + CPI * uCPI) * (1 + PKB * uPKB) *(1 + WB * uWB)

gdzie:

Y1 - wartość prognozowana danej kategorii dochodów bądź wydatków budżetowych;

Y0 - wartość danej kategorii dochodów bądź wydatków budżetowych w roku poprzedzającym;

CPI - wartość wskaźnika inflacji w roku prognozowanym;

uCPI - waga przypisana wskaźnikowi CPI, będąca jego rzeczywistym wpływem na prognozowaną kategorię;

PKB - wskaźnik dynamiki PKB;

 uPKB - waga przypisana wskaźnikowi dynamiki PKB, będąca jego rzeczywistym wpływem na prognozowaną kategorię;

WB - wskaźnik dynamiki realnej wynagrodzeń brutto w gospodarce narodowej;

uWB - waga przypisana wskaźnikowi dynamiki WB, będąca jego rzeczywistym wpływem na prognozowaną kategorię.

 

2. Dochody

Prognozy dochodów gminy Chojna dokonano w podziałach merytorycznych, a następnie sklasyfikowano w podziały wymagane ustawowo. Podział merytoryczny został sporządzony za pomocą paragrafów klasyfikacji budżetowej i objął dochody bieżące i majątkowe.

Dochody bieżące prognozowano w podziale na:

  1. dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych;
  2. dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych;
  3. subwencję ogólną;
  4. dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące;
  5. pozostałe dochody (m. in.: podatki i opłaty lokalne, grzywny i kary pieniężne, wpływy z usług, odsetki od środków na rachunkach bankowych), w tym: z podatku od nieruchomości.

Dochody majątkowe prognozowano w podziale na:

  1. dochody ze sprzedaży majątku;
  2. dotacje i środki przeznaczone na inwestycje.

 

2.1. Dochody bieżące

Uwzględniając dotychczasowe kształtowanie się dochodów budżetu gminy Chojna oraz przewidywania na następne lata, w poszczególnych kategoriach dochodów bieżących posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik, za pomocą następujących wag:

 

Tabela 2. Wagi dla danych makroekonomicznych przyjęte do wyliczeń prognozy dochodów bieżących

Wyszczególnienie

INF

PKB

dochody z udziału w PIT

0,00%

100,00%

dochody z udziału w CIT

0,00%

100,00%

subwencja ogólna

0,00%

100,00%

dotacje bieżące

50,00%

50,00%

pozostałe, w tym:

50,00%

50,00%

z podatku od nieruchomości

0,00%

100,00%

Źródło: Opracowanie własne.

Podatek od nieruchomości

Stosownie do przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wysokość stawek podatku od nieruchomości nie może przekroczyć górnych granic stawek kwotowych ogłoszonych przez Ministra Finansów. W roku budżetowym wpływy z tytułu podatku od nieruchomości zaplanowano w oparciu o planowane na 2021 r. stawki podatku od nieruchomości oraz zasób nieruchomości gminy Chojna, który stanowi przedmiot opodatkowania. Wysokość wpływów z podatku od nieruchomości na 2021 r. ustalono więc na 7 778 387,00 zł.

W latach następnych zakłada się wzrostowy trend wpływów z tego podatku i zwiększanie dochodów będących konsekwencją planowanego wzrostu stawek podatkowych oraz corocznego przyrostu przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych.

 

Udział w podatkach centralnych

Jako że ta grupa dochodów pozostaje w bardzo silnym związku z sytuacją makroekonomiczną kraju, przy szacowaniu dochodów z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz od osób prawnych (CIT) w latach 2021-2030 wzięto pod uwagę założony wskaźnik PKB (waga 100%). Zastosowana metodologia prognozowania dochodów z tego tytułu, przełożyła się na średnioroczny wzrost wpływów na poziomie ok. 316 tys. zł.

 

Subwencje i dotacje na zadania bieżące

Planowaną kwotę subwencji ogólnej oraz dotacji celowych z budżetu państwa (innych niż środki na dofinansowanie realizacji projektów europejskich) na 2021 rok przyjęto w oparciu o informacje przekazane przez Ministra Finansów. W kolejnych latach prognozy założono wzrost kwoty otrzymywanych dotychczas cyklicznych subwencji w oparciu o prognozowany wskaźnik PKB (waga 100%), natomiast dotacji celowych z budżetu państwa w oparciu wskaźnik PKB (50%) oraz inflacji (50%).

 

2.2. Dochody majątkowe

Waloryzacji o wskaźniki makroekonomiczne nie poddano dochodów o charakterze majątkowym. Dochody majątkowe, w tym przede wszystkim dochody ze sprzedaży majątku pozbawione są regularności, a ich poziom uzależniony jest od czynników niezależnych, jak np. koniunktura na rynku nieruchomości. W 2021 roku dochody ze sprzedaży majątku zaplanowano na poziomie 1 210 000,00 zł. Dochody ze sprzedaży majątku ujęto również w latach 2022-2023, odpowiednio w wysokości 606 000 zł oraz 680 000 zł. Bazując na informacjach o wykonaniu dochodów majątkowych w poprzednich latach, należy stwierdzić, że zaplanowana kwota jest realna, ryzyko ich niewykonania jest minimalne, a sama sprzedaż mienia została zaplanowana przy dochowaniu najwyższej staranności. Wartość zaplanowanych w horyzoncie prognozy dochodów ze sprzedaży mienia ma zapewnić sprzedaż nieruchomości, których wykaz zaprezentowano w poniższych tabelach.

 

Tabela 3. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2021 roku

Położenie nieruchomości

Nr działki i obręb

Powierzchnia [ha]

Planowany dochód

nieruchomość niezabudowana, m. Lisie Pole

216/6, 216/8, 216/9, 216/10, 216/13, 216/7, 216/12;

odpowiednio: 0,1480; 0,1699; 0,1747; 0,2021; 0,2484; udział w drodze; udział w drodze

300 000,00 zł

lokalne komunalne na rzecz najemców

m. Chojna – 3 szt., Narost, Krajnik Górny, Godków Osiedle

-

30 000,00 zł

nieruchomość zabudowana, m. Chojna

36/106 obręb 8

1,3648

100 000,00 zł

nieruchomość niezabudowana, ul. Łyżwiarska

7/3, 7/4, 7/5, 7/7, 7/2

odpowiednio: 0,1066; 0,1071; 0,1072; 0,1029; udział w drodze – 0,2651

170 000,00 zł

nieruchomość niezabudowana, m. Chojna

obręb 8: 38/172, 38/179, 38/180, 38/165

odpowiednio: 0,2849; 0,2388; 0,1407; 0,1486

170 000,00 zł

nieruchomość niezabudowana, m. Chojna

obręb 7: 207/36

0,0495

160 000,00 zł

nieruchomość zabudowana, m. Chojna

obręb 7: 207/29

0,1744

280 000,00 zł

Suma:

1 210 000,00 zł

Źródło: Opracowanie własne.

Tabela 4. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2022 roku

Położenie nieruchomości

Nr działki i obręb

Powierzchnia [ha]

Planowany dochód

nieruchomość niezabudowana, m. Chojna

36/290

1,9978

186 000,00 zł

nieruchomość niezabudowana, m. Chojna

38/158, 38/186, 38/183, 38/150

odpowiednio: 0,1186; 0,1111; 0,1127; 1,1934

300 000,00 zł

nieruchomość zabudowana, m. Chojna

42/4

0,0894

50 000,00 zł

nieruchomość niezabudowana, m. Garnowo

35

0,5800

70 000,00 zł

Suma:

606 000,00 zł

Źródło: Opracowanie własne.

Tabela 5. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2023 roku

Położenie nieruchomości

Nr działki i obręb

Powierzchnia [ha]

Planowany dochód

nieruchomość niezabudowana, m. Chojna

36/293

1,1522

230 000,00 zł

nieruchomość niezabudowana, m. Chojna

36/81

0,7502

150 000,00 zł

Suma:

380 000,00 zł

Źródło: Opracowanie własne.

W 2021 r. gmina Chojna zaplanowała dotacje na inwestycje w wysokości 2 739 670 zł, które wiążą się m.in. z uzyskaniem bezzwrotnego dofinansowania na realizację zadań przedstawionych w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Szczegółowe zestawienie dotacji przedstawia poniższa tabela. Dodatkowo, w 2022 r. zaplanowano dotację na zadanie pn. „Budowa oczyszczalni ścieków w miejscowości Grzybno (nr umowy na dofinansowanie: 00064-65160-UM1600107/19 z datą zawarcia 1 czerwca 2020 r.). Wartość dofinansowania wynikająca z umowy oraz planowana w 2022 r. wynosi 599.403,00 zł.

Tabela 6. Wykaz szczegółowy dotacji planowanych w 2021 roku

Nazwa zadania

Nr umowy o dofinansowanie

Data zawarcia umowy o dofinansowanie

Wartość dofinansowania wynikająca z umowy

Wartość dofinansowania ujęta w budżecie na 2021 r.

 
 

Przebudowa targowiska w miejscowości Chojna

00017-65171-UM1600015/19

30.01.2020 r.

513 723,00 zł

513 723,00 zł

 

Przebudowa ulicy Gdańskiej Poznańskiej

32/2020/A/50

22.10.2020 r.

1 119 019,39 zł

1 119 019,00 zł

 

Zachowanie dziedzictwa lokalnego poprzez renowację elewacji zabytkowego budynku byłego domu starców - obecnie budynku administracyjnego

00616-6935-UM1611010/19

15.05.2020 r.

182 526,00 zł

182 526,00 zł

 

Ochrona przeciwpożarowa i zapobieganie katastrofom:  zakup samochodu pożarniczego ciężkiego dla OSP Nawodna i średniego dla OSP Krajnik Dolny

Program wsparcia Interreg VA zmiana do umowy o dofinansowanie z EFRR z dnia 30.01.2019 r. w wersji zmienianej z 23.07.2019 r., 06.11.2019 r., oraz 27.12.2019 r.

30.01.2019 r.

2.269.301,82 zł

238 440,00 zł

 

Poprawa bezpieczeństwa epidemiologicznego oraz ograniczanie następstw pandemii COVID-19 na polsko-niemieckim obszarze przygranicznym

FMP-0377-20-C

23.07.2020 r.

185 962,00 zł              (42 261,64 euro)

185 962,00 zł

 

Budowa świetlicy w miejscowości Czartoryja

00034-64170-UM1610013/18

01.10.2018 r.

500 000,00 zł

500 000,00 zł

 

Razem

   

2 315 268,39 zł

2 739 670,00 zł

 

Źródło: Opracowanie własne.

3. Wydatki

Prognozy wydatków Gminy Chojna dokonano w podziale na kategorie wydatków bieżących i wydatków majątkowych.

 

3.1. Wydatki bieżące

Wydatki bieżące prognozowano w podziale na:

    1. wynagrodzenia i składki od nich naliczane;
    2. wydatki na poręczenia i gwarancje;
    3. wydatki związane z obsługą zadłużenia, w tym odsetki i dyskonto;
    4. pozostałe wydatki bieżące.

Zgodnie z założeniami przyjętymi przy prognozie dochodów, dla wydatków bieżących w roku 2021 przyjęto projekt budżetu. W 2021 r. w budżecie gminy Chojna wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń zabezpieczono w wysokości 23.282.313,76 zł, co stanowi spadek w stosunku do przewidywanego wykonania na koniec 2020 r. o kwotę 1.575.024,96 zł. Od 2022 r. planuje się wyhamowanie dynamiki wzrostu wynagrodzeń, stąd prognozę oparto o wskaźnik inflacji (25%), PKB (25%) i wskaźnik wynagrodzeń (50%). W przypadku prognozowania pozostałych wydatków bieżących prognoza oparta jest o wskaźnik inflacji (100%). O ile w przypadku wydatków na wynagrodzenia, pochodnych od wynagrodzeń i pozostałych wydatków bieżących możliwość zastosowania indeksacji jest uzasadniona, o tyle wydatki związane z obsługą długu są ściśle uzależnione od postanowień zawartych w umowach kredytowych, pożyczkowych i emisji obligacji.

 

Tabela 7. Wagi dla danych makroekonomicznych przyjęte do wyliczeń prognozy wydatków bieżących

Wyszczególnienie

INF

PKB

WYNAGRODZENIA

wynagrodzenia i pochodne

25,00%

25,00%

50,00%

inne

100,00%

0,00%

0,00%

Źródło: Opracowanie własne.

Wydatki na obsługę długu skalkulowano w oparciu o obowiązujące stawki WIBOR jak również warunki wynikające z zawartych umów (w przypadku zobowiązań historycznych).

Należy dodać, iż w kolumnie pomocniczej WPF „2020 przewidywane wykonanie” w pozycji [10.11] wykazano poniesione wydatki bieżące podlegające ustawowemu wyłączeniu z limitu spłaty zobowiązań w wysokości 206.159,59 zł. Niniejsza kwota obejmuje wydatki bieżące poniesione w celu realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, które w części sfinansowano m.in. z rezerwy na zarządzanie kryzysowe, bezpośrednio w efekcie wystąpienia pandemii.

 

3.2. Wydatki majątkowe

Wydatki majątkowe obejmują przede wszystkim przedsięwzięcia inwestycyjne, które ujęto w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2021-2030. W kolejnych latach wydatki majątkowe zostały zaplanowane tak, aby pokryły pozostałą po spłacie zobowiązań część tzw. wolnych środków. Należy przy tym nadmienić, że pomiędzy przedsięwzięciami przedstawionymi w załączniku nr 2 do projektu uchwały w sprawie WPF Gminy Chojna na lata 2021-2030, a ostatnią zmianą WPF Gminy na lata 2020-2030 występują rozbieżności. Planuje się, że na najbliższej sesji, umożliwiającej podejmowanie uchwał, zostaną wprowadzone do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2020-2030 odpowiednie zmiany, mające na celu doprowadzenie do zgodności obu omawianych dokumentów.

 

4. Wynik budżetu

Wynik budżetu w prognozowanym okresie jest ściśle powiązany z przyjętymi założeniami do prognozy dochodów i wydatków. Fakt prognozowania w oparciu o dane makroekonomiczne o niewielkiej zmienności powoduje zrównoważony i stabilny wzrost dochodów oraz wydatków bieżących, któremu można przypisać cechy statystyczne. W całym prognozowanym okresie utrzymana została relacja z art. 242 (brak deficytu bieżącego). Ponadto wynik finansowy budżetu został sprowadzony do 0 w całym badanym okresie.

 

Tabela 8. Wynik budżetu Gminy Chojna

Data

2021

2022

2023

2024

Dochody

67 611 916,76

66 792 520,00

67 929 638,00

69 484 605,00

Wydatki

66 813 803,76

65 555 722,00

66 929 638,00

68 014 605,00

Wynik budżetu

798 113,00

1 236 798,00

1 000 000,00

1 470 000,00

Data

2025

2026

2027

2028

Dochody

71 475 170,00

73 474 347,00

75 635 400,00

77 805 624,00

Wydatki

70 025 170,00

71 724 347,00

74 835 400,00

77 005 624,00

Wynik budżetu

1 450 000,00

1 750 000,00

800 000,00

800 000,00

Data

2029

2030

 

Dochody

79 925 982,00

82 104 158,00

Wydatki

79 125 982,00

81 304 158,00

Wynik budżetu

800 000,00

800 000,00

Źródło: Opracowanie własne.

5. Przychody

W wysokości 321 887,00 zł zaplanowano przychody w budżecie gminy Chojna na 2021 r. Źródłem przychodów gminy w 2021 r. jest nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych w wysokości 321 887 zł. Kwota ta dotyczy środków z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, które wpłynęły na konto bankowe gminy w 2020 roku. Przewiduje się, że do końca roku budżetowego 2020 środki nie zostaną wydatkowane, w związku z powyższym, w budżecie gminy Chojna na 2021 r. zaplanowano przychody na § 905, który obejmują przychody jednostek samorządu terytorialnego z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi      w odrębnych ustawach.

 

6. Rozchody

Na dzień 31.12.2020 r. kwota zadłużenia, wpływająca na kształtowanie się wskaźnika faktycznej obsługi zadłużenia, wynikająca z zaciągniętych kredytów, pożyczek i wyemitowanych obligacji wyniesie 11 226 798,00 zł, a jego spłata planowana jest do roku 2030. W 2021 r. zaplanowano rozchody na poziomie 1 120 000 zł, z czego 820 000 zł stanowi spłata zobowiązań zgodnie z harmonogramami wynikającymi z umów, zaś w kwocie 300 000 zł zaplanowano wcześniejszą spłatę części raty pożyczki z budżetu państwa, której spłata zgodnie z harmonogramem przypada w 2023 r.

 

Tabela 9. Spłata zaciągniętych i planowanych zobowiązań Gminy Chojna

Wyszczególnienie

2021

2022

2023

2024

Zobowiązanie  historyczne

1 120 000,00

1 236 798,00

1 000 000,00

1 470 000,00

Zobowiązanie planowane

0,00

0,00

0,00

0,00

Roczna rata kapitałowa

1 120 000,00

1 236 798,00

1 000 000,00

1 470 000,00

Wyszczególnienie

2025

2026

2027

2028

Zobowiązanie  historyczne

1 450 000,00

1 750 000,00

800 000,00

800 000,00

Zobowiązanie planowane

0,00

0,00

0,00

0,00

Roczna rata kapitałowa

1 450 000,00

1 750 000,00

800 000,00

800 000,00

Wyszczególnienie

2029

2030

 

Zobowiązanie  historyczne

800 000,00

800 000,00

Zobowiązanie planowane

0,00

0,00

Roczna rata kapitałowa

800 000,00

800 000,00

Źródło: Opracowanie własne.

7. Relacja z art. 243 ustawy o finansach publicznych

Zgodnie z art. 243 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.) od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje indywidualny wskaźnik zadłużenia dla samorządów. Według przepisów roczna wartość spłat zobowiązań i ich obsługi do planowanych dochodów bieżących pomniejszonych o dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące nie może przekroczyć wskaźnika maksymalnej obsługi zadłużenia uwzględniającego wyłączenia wskazane w art. 243 ust. 3, 3a oraz 3b powyższej ustawy.

Od 1 stycznia 2020 r. wskaźnik faktycznej obsługi zadłużenia został uzupełniony o umowy, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do kredytu, pożyczki, depozytu czy emisji papierów wartościowych (zaciągnięte po 1 stycznia 2019 roku). Włączenie do wskaźnika obsługi zadłużenia ww. umów dotyczy zarówno spłaty rat, jak również wydatków bieżących na ich obsługę (odsetki, prowizje, opłaty).

Natomiast na podstawie art. 15zob ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, ustalając relację ograniczającą wysokość spłaty długu JST:

  1. na lata 2020-2025 wydatki bieżące budżetu tej jednostki podlegają pomniejszeniu o wydatki bieżące na obsługę długu;
  2. na rok 2021 i lata kolejne wydatki bieżące budżetu tej jednostki podlegają pomniejszeniu o wydatki bieżące poniesione w 2020 r. w celu realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.

Kształt indywidualnego wskaźnika obsługi zadłużenia został obliczony zgodnie z wytycznymi dla okresów dostosowawczych, tj.:

  1. na lata 2020-2025 w oparciu o art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw;
  2. od roku 2026 w oparciu o art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.
 

Tabela 10. Kształtowanie się relacji z art. 243 uofp

Rok

2021

2022

2023

2024

2025

Obsługa zadłużenia (fakt. i plan. po wyłączeniach)

3,06%

3,19%

2,54%

3,41%

3,22%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale 2020)

12,25%

7,04%

4,34%

5,89%

5,72%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg przewidywanego wykonania 2020)

11,51%

6,30%

3,60%

5,89%

5,72%

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o przewidywane wykonanie)

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

Rok

2026

2027

2028

2029

2030

Obsługa zadłużenia (fakt. i plan. po wyłączeniach)

3,68%

1,69%

1,60%

1,52%

1,44%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale 2020)

3,98%

3,70%

5,20%

5,69%

6,04%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg przewidywanego wykonania 2020)

3,98%

3,70%

5,20%

5,69%

6,04%

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o przewidywane wykonanie)

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

Źródło: Opracowanie własne.

Graficzne przedstawienie relacji prezentuje wykres poniżej.

Graficzne przedstawienie realizacji zadłużeń na lata od 2021 do 2030

Sytuacja gminy Chojna jest stabilna. Gmina terminowo reguluje swoje zobowiązania, a w całym okresie prognozy zachowana zostanie zarówno nadwyżka bieżąca (art. 242) jak i relacja z art. 243 ustawy o finansach publicznych.

 

 

 

 

 

 

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Agnieszka Górska

Data wytworzenia:
01 gru 2020

Osoba dodająca informacje

Bartosz Dłubak

Data publikacji:
04 gru 2020, godz. 19:42

Osoba aktualizująca informacje

Bartosz Dłubak

Data aktualizacji:
04 gru 2020, godz. 19:42