Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

SO.8 Wniosek o wydanie dowodu osobistego

Karta usługi Nr SO.8

Urząd Miejski w Chojnie

  1. Nazwa usługi:

Wniosek  o wydanie dowodu osobistego

  1. Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2021 r., poz. 816, 1000,1978 ze zm.),
  •  rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2021r. poz. 1865 ze zm.)
  1. Wymagane dokumenty

  1. Do wniosku załącza się kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu  osobistego o wymiarach 35 ´ 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
     
  2. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 573);
     
  3. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej;
  1.  Formularze wniosków i druki do pobrania:

  • w miejscu załatwienia sprawy tj. Urząd Miejski w Chojnie ul. Jagiellońska 2, 74-500 Chojna,

Wydział Spraw Obywatelskich,  Biuro Dowodów Osobistych – parter  oraz

  • w Biurze Obsługi Interesantów ul. Jagiellońska 4, 74-500 Chojna, pokój nr 2 (parter)
  1.  Sposób dostarczenia

  • osobiście w Wydziale Spraw Obywatelskich – Biuro Dowodów Osobistych, ul. Jagiellońska 2, 74-500 Chojna, (parter).
  • wniosek dla dziecka do 12 roku życia możesz złożyć osobiście lub przez internet do dowolnego     urzędu gminy w Polsce. Potrzebujesz profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego albo e-dowodu. W ten sposób potwierdzisz swoją tożsamość, abynikt inny nie złożył za Ciebie  wniosku. Jeśli wybrałeś Chojnę to wyślij wniosek przez platformę ePUAP: (adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Urzędu Miasta Chojna: /6u96c5hmwj/Skrytka SP)  biurze dowodów osobistych.

Jeśli dziecko nie ma numeru PESEL, przez ePUAP wyślij pismo ogólne. Dołącz do niego zeskanowany wniosek i zdjęcie dziecka. Jeśli dziecko nie ma polskiego aktu urodzenia, musisz go wpisać do polskich ksiąg stanu cywilnego skontaktuj się w tym zakresie z USC.

PRZYGOTUJ

  • zdjęcie dziecka lub podopiecznego – kolorowe zdjęcie w formie elektronicznej o rozdzielczości minimalnej 492 x 633 piksele i wielkości maksymalnej do 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 mm x 45 mm (szerokość x wysokość). Jeśli zdjęcie dziecka lub podopiecznego nie będzie spełniać wymagań, urzędnik poprosi Cię o uzupełnienie wniosku.

Sprawdź jakie warunki powinno spełniać zdjęcie https://obywatel.gov.pl/dokumenty-i-dane-osobowe/zdjecie-do-dowodu-lub-paszportu

  • jeśli jesteś opiekunem lub kuratorem – dokument, który to potwierdza, na przykład orzeczenie sądu,
  • jeśli ubiegasz się o wymianę dowodu osobistego z powodu nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych Twojego dziecka lub podopiecznego (kradzież tożsamości) – uprawdopodobnij, że takie zdarzenie miało miejsce. Możesz np. dołączyć pismo lub e-mail z firmy, która gromadzi dane osobowe Twojego dziecka lub podopiecznego informujące o wycieku jego danych osobowych albo wydruk zamieszczonego na stronie internetowej oświadczenia informującego o wycieku danych wraz z dokumentem potwierdzającym, że firma gromadziła dane osobowe Twojego dziecka lub podopiecznego. Pamiętaj o złożeniu „Formularza zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych”.
  1. Opłaty:

Nie podlega opłacie

  1. Termin załatwienia spraw:

  • w ciągu miesiąca,
  • nie później niż w ciągu dwóch miesięcy, gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana.
  1. Miejsce złożenia dokumentów :

Wydział Spraw Obywatelskich, Działalności Gospodarczej i Organizacji Pozarządowych, Biuro Dowodów Osobistych, ul. Jagiellońska 2, 74-500 Chojna, (parter).

  1. Tryb odwoławczy:

W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Zachodniopomorskiego w terminie 14 dni od dnia dręczenia   decyzji za pośrednictwem organu.

  1. Inne Informacje

  1. Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi     Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na terytorium jest obowiązany posiadać   dowód osobisty.
  3. Wniosek o wydanie osobistego składa:
    • osoba, która ukończyła 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
    • osoba, która nie ukończyła 18 lat - jeśli do dnia 18-tych urodzin pozostało mniej niż 30 dni,
    • osoba, która musi wymienić dowód osobisty z powodu zmiany danych osobowych lub upływu terminu ważności,
    • rodzic, opiekun prawny albo kurator - mogą oni złożyć wniosek o dowód w imieniu osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej, dzieci do 13 roku życia) lub osoby, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnionej, dzieci w wieku od 13 do 18 roku życia),
    • osoba, która utraciła dowód osobisty lub uległ on zniszczeniu,
    • osoba, która mimo ważności swojego dowodu osobistego chce mieć dowód osobisty z warstwą elektroniczną.
    • osoba, której certyfikaty w dowodzie zostały unieważnione.


Osoby, które ukończyły 5 rok życia, muszą być obecne w urzędzie podczas składania wniosku o dowód osobisty.

  1.  O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego z powodu choroby,     niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W przypadku gdy złożenie wniosku o wydanie dowodu okaże się nieuzasadnione, organ gminy odmawia przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę oraz poucza o konieczności złożenia wniosku na ogólnych zasadach.
  2. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania dowodu osobistego.
  3. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego.
  4. Dowód osobisty posiada warstwę graficzną i warstwę elektroniczną.

    Warstwa graficzna jest widoczna z zewnątrz. Warstwa elektroniczna jest    niewidoczna z zewnątrz i zawiera wszystkie dane, które znajdują się w warstwie graficznej i dodatkowo certyfikaty: (1.) potwierdzenia obecności, (2.) identyfikacji i uwierzytelnienia oraz (3.) podpisu osobistego, które w przyszłości służyć będą w usługach e-administracji.
    1. Certyfikat potwierdzenia obecności (1) zamieszcza się w warstwie elektronicznej każdego dowodu osobistego bez względu na zdolność do czynności prawnych.
    2. Certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia (2) zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
    3. Certyfikat podpisu osobistego (3) zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu, albo - w przypadku osoby małoletniej, która ukończyła 13. rok życia - zgodę tę wyraził rodzic, opiekun prawny lub kurator tej osoby. Certyfikat podpisu osobistego dla osoby powyżej 13. roku życia uaktywni się dopiero po uzyskaniu pełnoletności.

Dla certyfikatów (2.) i (3.) posiadacz dowodu osobistego tzn. osoba, której dane są zamieszczone w dowodzie osobistym nadaje im indywidualne numery PIN.
 

  1. Dowód osobisty umożliwia jego posiadaczowi:
    1. uwierzytelnianie w usługach online za pomocą profilu osobistego;
    2. składanie podpisu osobistego;
    3. potwierdzanie obecności w określonym czasie i miejscu.
  2. Kurator lub opiekun prawny posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym w warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sądu w tej sprawie. Unieważnienie dowodu osobistego następuje z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego.  
  3. W momencie złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego strona może wyrazić zgodę na przekazanie do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK) imienia, nazwiska,
  4. numeru PESEL, numeru telefonu komórkowego, adresu e-mail. Wpis do RDK jest dobrowolny i bezpłatny. Odbywa się ponadto wyłącznie za zgodą osoby, której dane mają zostać wpisane do RDK. Każda osoba pełnoletnia, która posiada numer PESEL, a w związku z tym figuruje w rejestrze PESEL może przekazać swoje dane kontaktowe do RDK. Może to zrobić samodzielnie, w urzędzie miasta lub gminy albo poprzez e-usługi. Osoba uprawniona zdecyduje, które dane kontaktowe przekaże, jak długo będą one przechowywane w RDK, a w razie potrzeby zmieni je lub usunie.

    Wysyłanie powiadomień z RDO nastąpi w 4 przypadkach:
    1. Unieważnienie dowodu osobistego – na wskazany numer i adres będzie wysłane powiadomienie, gdy dowód osobisty zostanie w systemie oznaczony jako unieważniony;
    2. Masowe unieważnienie warstwy elektronicznej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych – na wskazany numer i adres będzie wysłane powiadomienie o unieważnieniu warstwy elektronicznej i przedłużeniu daty ważności dowodu osobistego;
    3. Zmiana statusu dowodu na „Przyjęty przez urząd” – na wskazany numer i adres będzie wysłane powiadomienie, gdy dowód osobisty będzie gotowy do odbioru przez posiadacza;

Zbliżający się termin upływu ważności dowodu osobistego – na wskazany numer i adres będzie wysłane powiadomienie o zbliżającym się terminie upływu ważności na:

  • 90 dni przed datą upływu terminu ważności;
  • 60 dni przed datą upływu terminu ważności;
  • 30 dni przed datą upływu terminu ważności;
  • 14 dni przed datą upływu terminu ważności.

Powiadomienia o upływie terminu ważności przestaną być wysyłane w momencie, gdy posiadacz złoży wniosek o nowy dowód osobisty.

  1. Rejestr zmian:

Osoba aktualizująca kartę: Jolanta Moczek

Data aktualizacji:13.01.2022


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
wniosek o wydanie dowodu osobistego (PDF, 433.86Kb) 2022-07-22 15:03:22 75
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Jolanta Moczek

Data wytworzenia:
13 sty 2022

Osoba dodająca informacje

Bartosz Dłubak

Data publikacji:
22 lip 2022, godz. 15:03

Osoba aktualizująca informacje

Bartosz Dłubak

Data aktualizacji:
22 lip 2022, godz. 15:31