Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

transkrypcja z XXXII sesji 29.04.2021 r.

transkrypcja z XXXII sesji 29.04.2021 r.

transkrypcja z XXXII sesji 29.04.2021 r.

 

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Serdecznie proszę o zajmowanie miejsc. Jeszcze raz witam bardzo serdecznie wszystkich na 32 sesji Rady Miejskiej w Chojnie. Witam panią burmistrz Barbara Rawecką, zastępcę burmistrza, panią skarbnik, panią mecenas oraz szanownych radnych. W punkcie pierwszym mamy otwarcie sesji i stwierdzenie quorum do prowadzenia prawomocnych obrad. W związku z tym bardzo proszę o potwierdzenie swojej obecności. Dziękuję. Na podstawie listy obecności stwierdzam, iż obecnych jest 14 radnych, jeden radny jest nieobecny. W związku z tym możemy prowadzić prawomocne obrady. W punkcie drugim mamy przyjęcie protokołu z 31 sesji z 25 marca 2021 roku. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż protokół został przyjęty jednogłośnie. Punkt trzeci, przedstawienie porządku obrad. Porządek obrad został Państwu przedstawiony, czy radni sobie życzą, abym przedstawił jeszcze raz? Nie ma takiej potrzeby, w związku z tym przechodzimy do kolejnego punktu. Punkt czwarty, informacja burmistrza o pracach podejmowanych w okresie międzysesyjnym. Oddaję głos pani burmistrz.

Burmistrz Barbara Rawecka

Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Rado, w okresie międzysesyjnym, tak jak zawsze, dużo rzeczy się dzieje. Chciałam zwrócić uwagę i przedstawić parę takich najważniejszych, a resztę Państwo otrzymujecie w tak zwanych książeczkach. 2 kwietnia podpisałam porozumienie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie, w obecności pani prezes zarządu, Emilii Niemyt. Podpisałyśmy umowę na realizację programu "Czyste powietrze". Celem tego programu jest oczywiście poprawa jakości, ale na mocy tego porozumienia będziemy wspomagać osoby, składające wnioski do Wojewódzkiego Funduszu. Robiliśmy to do tej pory, ale było to może mniej formalne. Teraz sformalizowaliśmy sprawę i podpisałyśmy to porozumienie. 12 kwietnia spotkałam się z zastępowym, z panem Tomaszem Maćkowyczem z 12 drużyny harcerskiej "Orlęta". Jest to drużyna, która jest w Gogolicach i omówiliśmy możliwości współpracy na bieżący rok, a także podziękowałam za udział w naszych uroczystościach, które organizujemy. Szczególnie tych związanych ze świętami narodowymi lub rocznicami takimi znaczącymi. Drużyna Harcerska bardzo często nas tu wspomaga. 28 kwietnia spotkałam się z przedstawicielami wydziału architektury ZUT Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie w celu nawiązania współpracy dotyczącej zagospodarowania przestrzeni publicznych w Chojnie. Wydział Architektury reprezentowali: pani prodziekan do spraw organizacji i rozwoju, doktor inżynier architektury Katarzyna Krasowska i pan prodziekan do spraw organizacji i rozwoju Adam Zwoliński. Ustaliliśmy zasady współpracy. One będą wieloetapowe i będą dotyczyły zarówno studentów organizacji, spotkań dla studentów, ale również docelowo też wykonania przez Uniwersytet, już po ustaleniu z konserwatorem zabytków, projektów do zagospodarowania. Wskazaliśmy takich 5 docelowych miejsc, tych, których, najczęściej tutaj poruszamy, czyli teren między kościołem Mariackim a ratuszem. Drugi taki teren to są nasze planty z jednej strony, z drugiej strony planty o d strony Platana i od strony ulicy Dworcowej. Były to takie nasze zamierzenia. Jesteśmy już bliżej do podpisania takiej umowy o współpracy, która pewnie niedługo będzie tutaj również pokazywała, że można ten teren zagospodarować i Państwo również będziecie w tym mogli uczestniczyć. 26 marca, jak pewnie Państwo zauważyliście, został oczyszczony teren od ulicy Żwirki i Wigury, czyli teren od ulicy Odrzańskiej. Jest to ten teren, na którym są brzózki samosiejki. Obecnie zleciliśmy wykonanie podziału geodezyjnego, bo przypominam, że jest tam plan zagospodarowania. Będziemy zbroić ten teren i działki, które tam powstaną. Oczywiście będą to działki przeznaczone pod budownictwo jednorodzinne. Ogłoszony został też przetarg na zakup płyt drogowych, zgodnie z planem modernizacji dróg gminnych. Otwarcie ofert nastąpi 7 maja. Również w ramach projektu, gdzie Państwo radni podejmowaliście uchwałę, dokonaliśmy zakupu również łodzi ratunkowej. Mamy już tę łódź, ponieważ ten projekt jest dla dwóch jednostek OSP, czyli dla jednostki w Nawodnej i dla jednostki w Krajniku Dolnym. Co chwilę dokupujemy niektóre rzeczy i i teraz została zakupiona łódź dla OSP w Krajniku Dolnym. Całkowita wartość łodzi to 124.000 złotych, z tego dostaniemy dofinansowanie w wysokości 106.000. Tak patrząc na to, to możemy powiedzieć, że 18 000 złotych gmina dodała do zakupu łodzi. Uzyskaliśmy również dofinansowanie, o czym wcześniej mówiłam, na przebudowę skateparku. W ramach tego zadania wykonany zostanie montaż modułowych elementów skate parku na istniejącej, utwardzonej nawierzchni przy ulicy Orląt. W skład tego skateparku będą wchodziły pewne urządzenia, o których młodzi ludzie na pewno wiedzą. Będzie to minirampa, piramida Gramb o x 3, czyli razy 3, pewnie jakiś powiększony, poręcz prosta, Bank Ramp, Funbox z Grindboxem 3/3 i 3/1, Quarter Pipe. Zamontowana zostanie również ławka solarna, czyli tak zwana smart ławka, z wbudowanymi panelami fotowoltaicznymi i portami do ładowania sprzętu elektronicznego. Całkowita wartość zadania to 220.403 zł. Dostaliśmy dofinansowanie z PROW w kwocie 132.240. Jest to wizualizacja, aczkolwiek obiecuję, że już niedługo młodzież będzie z niego korzystała. Tak mniej więcej będzie wyglądał skatepark. Jest to rzut z każdej strony. Chciałam dodać jeszcze, że wszystkie urządzenia, jak ich po łożenie, zostały zakupione i zamówione przez naszych pracowników, ale pod badawczym okiem młodych ludzi, którzy z tego skateparku korzystają. Nie wymyślaliśmy niczego, zrobiliśmy to tak, jak należy zrobić. Dziękuję również pracownikom DIROW, radzie DIROW, że nasz projekt znalazł uznanie i lada moment będziemy mogli cieszyć się takimi urządzeniami. Może niektórzy radni skorzystają. Chcę jeszcze powiedzieć, że oprócz tego, d ostaliśmy środki na dalszą przebudowę ulicy Dojazdowej w Chojnie, czyli na drugi etap. Jest to z Funduszu Dróg Samorządowych. Kwota dofinansowania to jest 60%, całość zadania to 1.473.371 zł, a otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 884.022 zł. Dostaliśmy również środki na przebudowę drogi gminnej w miejscowości Mętno na długości prawie jednego kilometra. Są to środki Województwa Zachodniopomorskiego w ramach zadania wynikającego z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Wartość zadania to 1.900.700 złotych. Dofinansowanie wynosi 52%. Chciałam też przypomnieć, że mamy podpisaną współpracę z lasami i z lasami podpisaliśmy również porozumienie na środki, czyli generalnie gmina wyda w tym zakresie niewielkie pieniądze. Nie wiem jeszcze jakie, ponieważ będzie ogłoszony przetarg. Z łożyliśmy także wniosek o dofinansowanie zadania pod nazwą "budowa świetlicy w Krajniku Dolnym". W wyniku oceny tych wniosków Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego podjął decyzję przyjmując listę kwalifikujących się gmin i nasz wniosek uzyskał pozytywną opinię. Wniosek miał tyle punktów, że dostaniemy środki. Całkowitą wartość operacji wyliczyliśmy na 975.000 Zł i dofinansowanie będzie wynosiło 500.000.  Aczkolwiek od razu chciałam powiedzieć, że to wygląda w ten sposób i zwracamy uwagę, szczególnie ludziom, którzy tak łatwo mówią, że skoro otrzymaliśmy pieniądze, to można wiele rzeczy innych jeszcze zrobić, Środki budowlane, materiały budowlane wzrosły teraz w granicach 60% - 40%. Możemy powiedzieć, że dużo dostaliśmy, ale może się okazać, że wcale nie jest to tak dużo, ile będziemy potrzebować na inwestycje. Z łożyliśmy więcej wniosków, ale dopóki nie mam oficjalnej informacji, że otrzymaliśmy środki, to o tym nie będę mówić. Wiadomo, że zawsze można stworzyć takie wrażenie i gdzieś tam w ludziach już będzie iskierka nadziei, a później się okaże, że nie przeszliśmy, nie dostaliśmy dofinansowania albo za mało środków na dofinansowanie. Czekamy więc na oficjalną informację, że mamy już te środki. Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję bardzo. Przechodzimy do kolejnego punktu, punkt 5 informacja przewodniczącego Rady dotycząca spraw w okresie międzysesyjnym. W dniach 26 marca, 1,12, 14 i 23 kwietnia pani burmistrz przekazała kserokopie wykazów nieruchomości niezabudowanych położonych w obrębie 8 miasta Chojna przeznaczonych do sprzedaży w drodze przetargów ustnych nieograniczonych, nieruchomości lokalowej położonej w Krajniku Górnym 2/1 przeznaczonej do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz najemcy, nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej do sprzedaży w drodze przetargu ustnego nieograniczonego oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków, jako działka nr 276 o powierzchni 9 arów, położonej w obrębie Mętno; nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej do sprzedaży w drodze przetargu ustnego nieograniczonego oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków nr 76/1 o powierzchni 0,0 352 hektara oraz numer 77/1 o powierzchni 0,0 347 ha położonej w obrębie Narost; nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej do sprzedaży w drodze przetargu ustnego nieograniczonego oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków, jako działka nr 98/ 3 o powierzchni 0,0 842 hektara wraz z udziałem do 1/4 części w działce 98/ 3. Jest to droga wewnętrzna położona w obrębie 5 miasta Chojna; nieruchomości lokalowej położonej w Chojnie przy ulicy Bolesława Chrobrego 7/1 przeznaczonej do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz najemcy; nieruchomości zabudowanej stanowiącej działkę nr 17/ 13 o powierzchni 0,0 384 hektara obręb 5 miasta Chojna przeznaczonej do sprzedaży w trybie bezprzetargowym na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej oraz nieruchomości niezabudowanych położonych w obrębie 8 miasta Chojna przeznaczonych do sprzedaży w drodze przetargów ustnych nieograniczonych. Ponadto 30 marca zostało przedłożone sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy Chojna za 2020 rok oraz sprawozdanie o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej gminy Chojna za 2020 rok. Wszystkie pisma są do wglądu w biurze rady. Czy są jakieś pytania? Nie widzę. Przejdziemy do kolejnego punktu, punkt 6 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Chojna na 2021 rok, druk numer 1/XXXII/20 21. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję. Panią skarbnik proszę o omówienie projektu uchwały.

Skarbnik Agnieszka Górska

Szanowni Państwo, zaproponowane zmiany w budżecie Gminy Chojna na 2021 rok wraz z auto poprawkami zakładają zwiększenie dochodów o kwotę 132.242 zł. Zmiany po stronie wydatków to zwiększenia i zmniejszenia, które skutkują zmniejszeniem planu wydatków o 3.092.700 zł 84 grosze. Wówczas planowany deficyt będzie wynosił 7.895.417 zł. Planowane przychody na poziomie 9.015.417 zł i 16 groszy. Plan rozchodów bez zmian, to jest 1.120.000 zł. Wśród zaproponowanych zmian, już wcześniej omawiane przez panią burmistrz, nowe zadanie związane z przebudową skateparku  na kwotę 220 tys. zł, z czego dofinansowanie wynosi 132.242 zł. Z innych przemieszczeń środków między innymi zwiększamy środki na przebudowę ulicy Gdańskiej i Poznańskiej. Tutaj zwiększenie wynosi 580.000 zł oraz przemieszczamy środki związane z zadaniem: "przebudowa i termomodernizacja Szkoły Podstawowej nr 1 w Chojnie". Kwotę 3,5 miliona złotych pochodzącą z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych przemieszczamy do 2022 roku, tak, aby w okresie dwuletnim realizować to zadanie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są pytania do pani skarbnik odnośnie przedstawionego projektu uchwały? Nie widzę, związku z tym przejdziemy do głosowania. Proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt siódmy rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej gminy Chojna na lata 2021-2030, druk numer 2/XXXII/2021. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję. Panią skarbnik proszę o omówienie projektu uchwały.

Skarbnik Agnieszka Górska

Szanowni Państwo, wspomniana uchwała o zmianie wieloletniej prognozy finansowej gminy Chojna na lata 2021-2030 z auto poprawkami aktualizuje plan dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów. W zakresie przedsięwzięć wprowadzamy nowe przedsięwzięcie, wspomniane wcześniej: "przebudowa Szkoły Podstawowej Nr 1 w Chojnie". Wartość tego zadania to 8,5 miliona złotych, do realizacji na przestrzeni dwóch lat. Aktualizujemy zadanie: "przebudowa ulicy Gdańskiej i Poznańskiej". Wartość tego zadania na 2021 rok to jest 2.286.000 zł. Dziękuję.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są pytania do pani skarbnik odnośnie przedstawionego projektu uchwały? Nie widzę. W związku z tym przejdziemy do głosowania. Proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt ósmy rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zwolnienia z opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży należnej w 2021 roku i zwrotu części opłaty pobranej od przedsiębiorców, którzy wnieśli jednorazowo opłatę za 2021 rok w terminie do dnia 31 stycznia 2021 roku. Druk numer 3/XXXII/2021. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa - wszyscy za. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję, panią burmistrz proszę o omówienie projektu uchwały.

Burmistrz Barbara Rawecka

W związku z panującym lockdownem w Polsce, wiem, że przedsiębiorcy prowadzący działalność gastronomiczną i sprzedający alkohol nie mieli możliwości działania i proponujemy Wysokiej radzie przegłosowanie uchwały, która uwzględnia tę trudną sytuację i zwolnienie przedsiębiorców z drugiej raty opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu napojów alkoholowych. Mamy też takich przedsiębiorców, którzy wpłacili za cały rok, to w tym przypadku również wnosimy o to, żeby mogli za drugą ratę otrzymać zwrot. A później zobaczymy, bo jest nadzieja, że lockdown, a przynajmniej obostrzenia będą coraz mniejsze, to pewnie przedsiębiorcy też otworzą swoje restauracje, kawiarnie i będzie to akurat z korzyścią i dla nich, i dla gminy, ale w tym przypadku prosimy, żeby tutaj uwzględnić potrzeby przedsiębiorców i zwolnić ich z tej opłaty. Dziękuję.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są pytania odnośnie przedstawionego projektu uchwały? Nie widzę, związku z tym przejdziemy do głosowania. Proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 9 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania dotacji celowej na prace konserwatorskie restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków położonych na terenie gminy Chojna, druk numer 4/XXXII/2021. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Oświatowa - 3 głosy za, 1 przeciw. Dziękuję, panią burmistrz proszę o omówienie projektu uchwały,

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie przewodniczący, Wysoka rado, projekt uchwały uwzględnia możliwości dofinansowania prac przy zabytkach. Mamy taką możliwość, że możemy na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane, ale także na sporządzenie dokumentacji projektowych, programów prac konserwatorskich oraz sporządzenia projektu, od tworzenia kompozycji wnętrz przy zabytkach zlokalizowanych na terenie gminy Chojna. Są tutaj dwa wnioski. Jeden dotyczy wieży Kościoła świętego Andrzeja Boboli w Krajniku Górnym. Wieża znajduje się w złym stanie technicznym i wymaga podjęcia pilnych prac remontowych. Prace mają na celu naprawę stożka wieży i wykonanie konstrukcji hełmu. Ta kwota, może niewielka, ale na pewno wspomoże parafię w Krajniku. Natomiast parafia Najświętszego Serca złożyła wniosek o dotację na sporządzenie projektu odtworzenia ołtarza bocznego w kościele pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa w Chojnie. Ołtarz zostanie odtworzony na potrzeby również usytuowania w nim obrazu Chrystusa Króla. Obraz ten został przekazany przez Sanktuarium na Jasnej Górze w marcu i będzie mógł być umieszczony w tym że ołtarzu. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący rady Radosław Karwan

Dziękuję bardzo. Czy są jakieś pytania do pani burmistrz? Radny Oleśków oddaję głos.

Radny Norbert Oleśków

Panie przewodniczący, Wysoka rado, pani burmistrz. Jeżeli chodzi o punkt pierwszy tej uchwały, czyli o przyznanie dofinansowania dla kościoła w Krajniku, to jak najbardziej jest to uzasadnione w mojej opinii, natomiast absolutnie nie mogę się zgodzić z tym drugim punktem dofinansowania dla parafii pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa w Chojnie. Jak Państwo wiedzą, już mówiłem o tym na komisji, że ni jak mi ten punkt nie pasuje do nagłówka tej uchwały, gdzie mamy przeznaczać pieniądze na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane. W uchwale z 25 czerwca 2020 roku paragraf drugi punkt pierwszy brzmi: dotacja może być udzielona na dofinansowanie nakładów koniecznych. To słowo konieczne rozumiem tak, że trzeba zrobić coś natychmiast, aby zabezpieczyć to przed dalszą degradacją. Odtworzenie ołtarza bocznego akurat w tym momencie pod wezwaniem Najświętszego Serca Jezusowego daje mi bardzo dużo do myślenia, tym bardziej, że zarządzający tą parafią w ogóle nie dba o kolejny kościół filialny, który znajduje się na Barnkowie, pod wezwaniem Świętego Marka Ewangelisty. To mieszkańcy w ubiegłym roku własnym sumptem dokonali malowania, odrestaurowali we własnym zakresie podłogi. Niestety, ale pieniądze, które zostały zebrane nie wystarczyły już na ważniejsze remonty, a mam tu na myśli chociażby drzwi, które za chwilę nie będą się otwierały a ni zamykały i trzeba będzie, nie wiem jaki sposób, zamykać kościół. Cały czas wilgoci nabiera zakrystia przy tym kościele, ponieważ cały czas podchodzi tam woda w czasie opadów. Z murku, przy tym pięknym, malowniczym kościółku położonym na wjeździe do Chojny, kamienie zaczynają wypadać. Dlatego też moja taka prośba, że albo pominąć punkt drugi, bo w mojej opinii ten punkt drugi uchwały absolutnie się nie nadaje, bo są rzeczy ważniejsze niż właśnie ta dotacja. Poza tym mam tu jeszcze taką uwagę, ponieważ we wniosku o udzielenie dotacji celowej w informacjach o wnioskodawcy, w punkcie trzecim w szczegółowych informacjach o planowanym zabytku jest opis stanu zachowania zabytków z uzasadnieniem konieczności przeprowadzenia zadania w zakresie rzeczowym wskazanym w punkcie drugim. Ja się zastanawiam, który co można wpisać w tym punkcie, skoro tam trzeba uzasadnić konieczność przeprowadzenia zadania. Ja nie mam zielonego pojęcia, co można w tym punkcie napisać. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący rady Radosław Karwan

Dziękuję bardzo, czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę, związku z powyższym przejdziemy do głosowania. Proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję bardzo. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż 12 radnych głosowało za, 1 przeciw, 1 wstrzymał się od głosu, w związku z tym projekt został przyjęty. Przechodzimy do kolejnego punktu, po 10 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia gminnego programu opieki nad zabytkami miasta i gminy Chojna na lata 2021-2030, druk nr 5/XXXII/2021. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję, panią burmistrz proszę omówienie projektu uchwały.

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie przewodniczący, Wysoka Rado, w związku z tym, że jednym z zadań gminy jest przygotowanie programu ochrony nad zabytkami, który sporządza się na okres 4 lat, taki program został Wysokiej Radzie omówiony w czasie Komisji i mieli Państwo okazję z nim się zapoznać. Jest to dosyć duży dokument. Otrzymał on pozytywną opinię Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i w momencie podjęcia dzisiejszej uchwały trafi również do Wojewódzkiego Dziennika Urzędowego. Na podstawie tego programu będą wykonywane prace, które są w założeniach i które przyjęliśmy na okres 4 lat. Po dwóch latach burmistrz jest zobowiązany zdać sprawozdanie z realizacji tejże polityki ochrony nad zabytkami. Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są jakieś pytania? Radna Szczygieł, proszę bardzo oddaję głos.

Radna Halina Szczygieł

Panie przewodniczący, pani burmistrz. Mam pytanie związane z opinią Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W tejże opinii jest mowa o tym, że przedstawiciele Gminy podejmą decyzję, które zadania powinny być wytypowane w ciągu 4 lat z uwzględnieniem możliwości finansowo- organizacyjnych gminy i przyjęcie ich uchwałą Rady Miejskiej nad przekazaniem tego gminnego opieki nad zabytkami na lata 2021-2024. Oczywiście ten program jest bardzo obszerny w opracowanie i wczytujący się przeciętny obywatel gminy naprawdę będzie miał chyba problem, które to są najważniejsze te zadania na najbliższe 4 lata. Czy mogłabym uzyskać jakąś informację w tej materii?

Burmistrz Barbara Rawecka

Oczywiście Państwo otrzymujecie taką informację, bo zawsze przedstawiamy, jakie prace przy zabytkach będą realizowane. Program jest przygotowany pod wytyczne, więc nie mogliśmy dokonać skrótowe go zapisu programu. Takie są wymogi i tak został przygotowany pod wszystkie wytyczne, które musimy zrealizować. Wiadomym jest to, że w naszym przypadku, będziemy przede wszystkim, jeżeli idzie o miasto Chojna, cały czas myśleć o zabytkach, które są tutaj. Będą to przede wszystkim nasze mury, wieże, które są, zagospodarowanie terenu przy murach, zagospodarowanie terenu między kościołem Mariackim a ratuszem, a także zabytki, które będą zgłaszali właściciele tych zabytków do realizacji. Chojna jest miastem zabytkowym, więc generalnie składamy wnioski na otrzymanie dofinansowania. W momencie, jak będziemy dostawać, to ja tylko przedstawiam, co ewentualnie w tym momencie przygotowujemy. Jesteśmy przygotowani do programu naprawy w ratuszu oraz w Kościele Mariackim, jako Fundacja. Jesteśmy członkiem Fundacji i przygotowujemy się do planu zagospodarowania terenów przy murach, czyli Planty plus same mury i wieże. T akie wnioski też składamy. Dziękuję.

Przewodniczący rady Radosław Karwan

Czy ktoś jeszcze mam pytanie? Proszę bardzo, radna Szczygieł.

Radna Halina Szczygieł

Panie przewodniczący, pani burmistrz, w tym programie jest bardzo dużo uwzględnionych zabytków, tak zwanych świeckich. Są to budynki, są jakieś pałacyki, parki. Myślę, że jeśli przyjmiemy ten program na lata 2021-2024 będzie my się bardziej przyglądać tym zabytkom świeckim, bo chociażby w Kamienny Jazie, bliskiemu mi z tego względu, że 40 ponad lat temu tam mieszkałam i jest tam taki pałac Zabuże, którego obecnie nie ma. W ewidencji został umieszczony, że jest. Tam są tylko gruzy, tak więc w ogóle tego nie ma. I jeszcze jedno pytanie związane właśnie z tymi świeckimi. Czy jeśli mieszkający w takim budynku, uwzględnionym w gminnym rejestrze zabytków zwróci się z wnioskiem mieszkaniec o dofinansowanie, to taką dotację otrzyma?

Burmistrz Barbara Rawecka

Pani radna, po pierwsze, wykaz wszystkich zabytków jest robiony na podstawie posiadanych informacji od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Jeżeli jest pałacyk wykazany, że jest, to znaczy, że musimy go wykazać nawet, jeżeli są to ruiny. Jeżeli zaś mówimy o zabytkach, to oczywiście w momencie, kiedy obiekt jest wpisany do rejestru zabytków u Wojewódzkiego Konserwatora i obojętnie, czy jest to obiekt sakralny, czy obiekt należący do osoby prywatnej czy prawnej, i jeżeli będzie remontowany, ale wpisany do rejestru zabytków, nie do gminnej ewidencji zabytków, to również każdy może tutaj starać się o dofinansowanie.

Przewodniczący rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy jeszcze jakieś pytania są? Nie widzę, związku z tym przejdziemy do głosowania. Proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję, na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 11 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż z zastosowaniem bonifikaty lokalu mieszkalnego położonego w Godkowie Osiedlu nr 19/ 2 na rzecz najemcy, druk nr 6/XXXII/ 2021. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję, panią burmistrz proszę omówienie projektu uchwały.

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie przewodniczący, Wysoka Rado w związku z tym, że najemca ma umowę krótszą niż 5 lat, a zwrócił się z prośbą o sprzedaż lokalu, w związku z tym niezbędna jest zgoda Wysokiej rady. Zwracam się z prośbą o wyrażenia takiej zgody, abyśmy mogli przystąpić do procedury sprzedaży tego lokalu. Dziękuję.

Przewodniczący rady Radosław Karwan

Czy są jakieś pytania do pani burmistrz odnośnie przedstawionego projektu uchwały? Nie widzę, w związku z tym proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 12 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia opinii na zmianę granic miasta Chojna, druk numer 7/XXXII/ 2021. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję, panią burmistrz proszę o omówienie projektu uchwały.

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie przewodniczący, Wysoka Rado, w związku z tym, że mieliśmy tutaj wnioski osób, które chciały, żebyśmy poszerzyli granice miasta, wystąpiliśmy wcześniej do Rady o wyrażenie zgody na przeprowadzenie konsultacji. Otrzymaliśmy odpowiedzi, chociaż wiadomo, że wszyscy mieszkańcy mogą się wypowiadać, ale najczęściej to wygląda tak, że z terenów, gdzie mieszkają osoby, to one wydają taką opinię. Otrzymaliśmy pozytywną opinię mieszkańców i związku z tym występujemy do Wysokiej Rady z prośbą o podjęcie tejże uchwały. Jednocześnie chciałam powiedzieć, że tutaj w procedurze poszerzania granic miasta, występują kolejne elementy, czyli jesteśmy teraz po podjęciu uchwały na przeprowadzenie konsultacji i wyrażenie takiej woli. Przeprowadziliśmy takie konsultacje, a teraz wniosek kierujemy do wojewody zachodniopomorskiego z wynikami konsultacji i również z uchwałą rady. Wojewoda zapoznaje się z wnioskiem i jeżeli nie dostrzeże żadnych uchybień, przekazuje ten wniosek do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ostateczną decyzję podejmie Rada Ministrów. Jest to dosyć długi czas oczekiwania na takie decyzje i dlatego też przypominam, że również chcieliśmy rozszerzyć granice, szczególnie chodzi tutaj o obręb Czartoryja, ale tam PKP nie wyraziło nam zgody i nie chciało, żebyśmy część torów włączyli. Z jednej strony więc włączamy, a z drugiej strony nie możemy włączyć. Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania to pani burmistrz odnośnie przedstawionego projektu uchwały? Nie widzę, w związku z tym proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 13 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w jego zasobu Gminy Chojna, druk nr 8/XXXII/2021. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Komunalna - wszyscy za. Komisja Oświatowa -3 głosy za, 1 wstrzymujący się. Dziękuję, panią burmistrz proszę o omówienie projektu uchwały.

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie przewodniczący, Wysoka Rado, zgodnie z ustawą z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorskich i mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, gmina podejmuje taką uchwałę w sprawie zasad wynajmowania lokali. Mieliśmy taką uchwałę podjętą, aczkolwiek w związku ze zmianami, proponujemy wprowadzenie dwóch nowych zapisów w uchwale dotyczących warunków, jakie musi spełniać lokal wskazywany dla osób niepełnosprawnych z uwzględnieniem rzeczywistych potrzeb, wynikających z rodzaju niepełnosprawności oraz w sprawie zasad przeznaczania lokali na realizację zadań. Pozostałe rzeczy zostawiamy bez zmian.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję. Czy są jakieś pytania odnośnie przedstawionego projektu uchwały? Proszę bardzo radna Szczygieł , oddaję głos.

Radna Halina Szczygieł

Panie przewodniczący, pani burmistrz, mam pytanie do rozdziału siódmego: zasady postępowania w stosunku do osób, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę. Paragraf 15 mówi, że w sytuacji trwałego opuszczenia lokalu gmina może zawrzeć umowę najmu lokalu z osobami i są tutaj cztery warunki. Mam pytanie o ten warunek drugi: okres wspólnego zamieszkania z najemcą i uczestniczenia w kosztach utrzymania lokalu nie był krótszy niż 10 lat. To znaczy, że jeśli mieszka w tym mieszkaniu mężczyzna, który po jakimś czasie zawarł związek małżeński i w tym związku był mniej niż 10 lat z żoną, a ten pan przypuśćmy umiera, to ta pani już nie ma prawa do mieszkania i nawiązania umowy do tego lokalu? Czy dobrze rozumiem? Chodzi o okres nie krótszy niż 10 lat.

Burmistrz Barbara Rawecka

Ma pani radna wyraźnie napisane, że zamieszkiwała z najemcą i uczestniczyła w kosztach utrzymania w okresie nie krótszym niż 10 lat.

Radna Halina Szczygieł

Rozumiem, ale czy te 10 lat, to są lata przyjęte przez naszą gminę, czy to jest jakiś odgórny przepis, ponieważ podejmujemy uchwałę na wykup mieszkania, gdzie najemca mieszka nie mniej niż 5 lat. Jak mieszka krócej, to musimy wyrazić zgodę, jak więcej, to nie musimy. Natomiast mieszka 8 lat i już nie może pozostać w tym lokalu.

Burmistrz Barbara Rawecka

Pani radna, to, że Państwo podejmowaliście dzisiaj taką uchwałę, nie znaczy, że ta osoba nie zamieszkiwała dłużej niż 10 lat, tylko po prostu nie miała umowy najmu na siebie, ale mieszkała w tym lokalu zdecydowanie więcej niż 10 lat.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę, w związku z powyższym proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty 12 głosami za, przy 2 wstrzymujących się. Kolejny punkt 14, ocena zasobów pomocy społecznej za 2020 rok w gminie Chojna, druk nr 9/XXXII/2021. Panią kierownik proszę o przedstawienie oceny.

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Chojnie Agnieszka Horwat-Makowska
Szanowni Państwo, ocena zasobów pomocy społecznej za rok 2020 to zbiór informacji dotyczących zarówno demografii, jak i sytuacji społecznej. Obejmuje takie dziedziny, jak infrastruktura, liczba i rodzaj świadczeń, liczba rodzin korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, kadry, instytucje oraz nakłady ponoszone na szeroko rozumiane świadczenia i usługi w zakresie polityki społecznej realizowanej przez gminę. Obowiązek przygotowania oceny wynika z artykułu 16a ustawy o pomocy społecznej i przygotowywany jest od 2011 roku po to, aby służył, jako dokument niezbędny do przygotowania później potrzeb i skonstruowania budżetu. Dziękuję.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję bardzo, czy ktoś z Państwa ma pytania do przedstawionej oceny? Radna Szczygieł oddaję głos .

Radna Halina Szczygieł

Panie przewodniczący, pani kierownik, mam pytanie, jakiego typu placówki wsparcia dla dzieci jest potrzeba utworzenia na terenie naszej gminy.

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Chojnie Agnieszka Horwat-Makowska
Niezbędna jest placówka, ponieważ mamy w tej chwili świetlicę, a niezbędna jest placówka w ramach ustawy o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej. Placówka Wsparcia, tak ona się dokładnie nazywa, dla dzieci i młodzieży, która może mieć różnego rodzaju charakter: opiekuńczy, socjoterapeutyczny, i utworzenie takiej placówki jest wpisane w program wspierania rodziny, który niedawno Państwo uchwali liście i przyjęliśmy do realizacji. O tej placówce, jako ośrodku wsparcia, tutaj mówimy.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są jeszcze jakieś pytania? Nie ma pytań. Dziękuję bardzo pani kierownik. Przechodzimy do kolejnego punktu, punkt 15 wolne wnioski i informacje. Czy ktoś z Państwa radnych chciałby zabrać głos? Radny Oleśków, proszę bardzo, oddaję głos.

Radny Norbert Oleśków

Mam takie pytanie: cóż takiego się stało, ponieważ w styczniu została drastycznie podniesiona opłata za śmieci, natomiast wywóz tych śmieci, przynajmniej ostatnio, zostawia wiele do życzenia. Śmieci miały być odebrane, przynajmniej w mojej dzielnicy, w poniedziałek, zalegały tam do środy lub nawet do czwartku. Z tego, co wiem, to w innych rejonach Chojny też był ten problem. Z czego wynika ten poślizg?

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie radny, z awarii dwóch samochodów, które akurat zepsuły się w tym czasie. Poślizg był spowodowany niestety tym i pracownicy również nie są z żelaza i mieli prawo zachorować. Są to dwie takie główne rzeczy, ale przede wszystkim awaria dwóch pojazdów.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Proszę bardzo radny Oleśków, oddaję głos.

Radny Norbert Oleśków

Czyli mam nadzieję, że to był po prostu wypadek incydentalny. Drugie też pytanie mam do pani burmistrz. Przedwczoraj na komisji, kiedy pytałem o plac zabaw na Barnkowie, podała pani termin i wspomniała cos o bramkach. Czy mogę dowiedzieć się więcej na temat tego placu zabaw? Jak to ma wyglądać?

Burmistrz Barbara Rawecka

Oczywiście panie radny. Plac zostanie ogrodzony, bo nie będziemy odtwarzać ogrodzenia istniejącego. Będzie to nowe ogrodzenie i zostaną zainstalowane dwie bramki do mini piłki nożnej, bo jest tam mniejsze boisko. Zgłaszał pan potrzebę, że na tym dużym boisku jednak dzieci mniej grają i zostaną zainstalowane w miejscu boiska do siatkówki dwie bramki i zostanie przygotowane boisko do mini piłki nożnej.

Radny Norbert Oleśków

Chciałem zapytać o nawierzchnię tego boiska, z czego będzie wykonana?

Burmistrz Barbara Rawecka

Będzie to boisko trawiaste.

Radny Norbert Oleśków

Pani burmistrz chce mi powiedzieć, że wydajemy pieniądze na rzeczy które są akurat w tym momencie niezbędne, a nie ma pieniędzy na mini boisko z porządną podstawą do tego, aby zapewnić dzieciom bezpieczeństwo? Dziękuję bardzo.

Burmistrz Barbara Rawecka

A ja panie radny nic takiego nie powiedziałam i nie można mi imputować takich rzeczy. Boisko trawiaste jest boiskiem bezpiecznym, a jeżeli chcemy zrobić boisko z poliuretanu, to jest to koszt tak mniej więcej 600- 700 000 zł.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy ktoś jeszcze ma jakieś pytania? Proszę bardzo radna Szczygieł.

Radna Halina Szczygieł

Pani burmistrz, mam pytanie, czy związku z luzowaniem obostrzeń, wiosną, dzieci ruszają do szkół, czy w gminie Chojna, zwłaszcza w naszym mieście, na osiedlach, planowany jest albo był już przegląd placów zabaw po zimie, po różnych, drobnych dewastacjach?

Burmistrz Barbara Rawecka

Pani radna, przegląd placów zabaw jest robiony co roku i oczywiście zostanie zrobiony, jak i drobne naprawy.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Czy ktoś jeszcze ma jakieś pytania? Nie ma, nie widzę, ni e słyszę. W związku z tym, iż porządek obrad został wyczerpany zamykam obrady sesji w dniu dzisiejszym. Życzę Państwu miłego popołudnia. Dziękuję bardzo.


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
02 06 2021 12 34 19 transkrypcja z xxxii sesji 29.04.2021 r. (PDF, 196.12Kb) 2021-06-02 12:34:19 89
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Teresa Będzak

Data wytworzenia:
29 kwi 2021

Osoba dodająca informacje

Teresa Będzak

Data publikacji:
02 cze 2021, godz. 12:34

Osoba aktualizująca informacje

Teresa Będzak

Data aktualizacji:
02 cze 2021, godz. 12:34