Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

UCHWAŁA NR V/34/2024 RADY MIEJSKIEJ W CHOJNIE z dnia 29 sierpnia 2024 r. w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2036

Uchwała Nr V/34/2024 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 29 sierpnia 2024 r. w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2036

Na podstawie art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, poz. 497, poz. 1273, poz. 1407, poz. 1429, poz. 1641, poz. 1693, poz. 1872, z 2024 r. poz. 1089) uchwala się, co następuje:

§ 1. W uchwale nr LXIII/499/2023 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 28 grudnia 2023 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2036 z późniejszymi zmianami wprowadza się następujące zmiany:

1) wydłuża się horyzont czasowy prognozy do 2038 roku;

2) tytuł uchwały otrzymuje brzmienie „Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Chojna na lata 2024-2038”;

3) załącznik nr 1 – Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Chojna na lata 2024-2036 otrzymuje brzmienie załącznika nr 1 do uchwały;

4) w Wykazie wieloletnich przedsięwzięć Gminy Chojna, stanowiącym załącznik nr 2 do zmienianej uchwały - określone w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały;

5) objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna stanowią załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Chojna.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady
Bartosz Michno

Załącznik Nr 3 do uchwały Nr V/34/2024 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 29 sierpnia 2024 r.

 

Objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2038

Zgodnie ze zmianami w budżecie na dzień 29 sierpnia 2024 r., dokonano następujących zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Chojna:

1. Dochody ogółem zwiększono o 983 891,75 zł, z czego dochody bieżące zwiększono o 969 996,84 zł, a dochody majątkowe zwiększono o 13 894,91 zł.

2. Wydatki ogółem zwiększono o 6 443 891,75 zł, z czego wydatki bieżące zwiększono o 6 119 819,75 zł, a wydatki majątkowe zwiększono o 324 072,00 zł.

3. Wynik budżetu jest deficytowy i po zmianach wynosi -7 203 122,90 zł.

Szczegółowe informacje na temat zmian w zakresie dochodów, wydatków i wyniku budżetu w roku budżetowym przedstawiono w tabeli poniżej.

Tabela 1. Zmiany w dochodach i wydatkach w 2024 roku

Wyszczególnienie

Przed zmianą [zł]

Zmiana [zł]

Po zmianie [zł]

Dochody ogółem

102 026 730,77

+983 891,75

103 010 622,52

Dochody bieżące

74 067 081,78

+969 996,84

75 037 078,62

Dotacje bieżące

13 959 583,71

+908 256,17

14 867 839,88

Pozostałe

22 567 954,07

+61 740,67

22 629 694,74

Dochody majątkowe

27 959 648,99

+13 894,91

27 973 543,90

Wydatki ogółem

103 769 853,67

+6 443 891,75

110 213 745,42

Wydatki bieżące

72 394 225,97

+6 119 819,75

78 514 045,72

Wynagrodzenia i pochodne

34 842 834,17

+3 644 547,68

38 487 381,85

Obsługa długu

980 000,00

+80 000,00

1 060 000,00

Pozostałe wydatki bieżące

36 571 391,80

+2 395 272,07

38 966 663,87

Wydatki majątkowe

31 375 627,70

+324 072,00

31 699 699,70

Wynik budżetu

-1 743 122,90

-5 460 000,00

-7 203 122,90

Źródło: opracowanie własne.

W okresie prognozy WPF dokonano zmian w zakresie planowanych dochodów bieżących i majątkowych. Zmiany przedstawiono w tabelach poniżej.

Tabela 2. Zmiany w dochodach bieżących w okresie prognozy WPF

Rok

Przed zmianą [zł]

Zmiana [zł]

Po zmianie [zł]

2037

-

+92 816 303,00

92 816 303,00

2038

-

+94 301 364,00

94 301 364,00

Źródło: opracowanie własne.

Tabela 3. Zmiany w dochodach majątkowych w okresie prognozy WPF

Rok

Przed zmianą [zł]

Zmiana [zł]

Po zmianie [zł]

2025

5 843 800,00

+833 000,00

6 676 800,00

Źródło: opracowanie własne.

W okresie prognozy WPF dokonano zmian w zakresie planowanych wydatków bieżących i majątkowych. Zmiany przedstawiono w tabelach poniżej.

Tabela 4. Zmiany w wydatkach bieżących w okresie prognozy WPF

Rok

Przed zmianą [zł]

Zmiana [zł]

Po zmianie [zł]

2025

67 589 218,64

+371 415,40

67 960 634,04

2026

68 828 886,00

+341 239,00

69 170 125,00

2027

70 536 458,00

+287 700,00

70 824 158,00

2028

72 284 373,00

+299 700,00

72 584 073,00

2029

74 053 492,00

+146 700,00

74 200 192,00

2030

75 859 706,00

+173 700,00

76 033 406,00

2031

77 687 842,00

+198 700,00

77 886 542,00

2032

79 556 095,00

+161 700,00

79 717 795,00

2033

81 470 712,00

+125 700,00

81 596 412,00

2034

83 267 565,00

+258 000,00

83 525 565,00

2035

85 269 906,00

+216 000,00

85 485 906,00

2036

87 311 698,00

+172 500,00

87 484 198,00

2037

-

+89 459 289,00

89 459 289,00

2038

-

+91 452 840,00

91 452 840,00

Źródło: opracowanie własne.

Tabela 5. Zmiany w wydatkach majątkowych w okresie prognozy WPF

Rok

Przed zmianą [zł]

Zmiana [zł]

Po zmianie [zł]

2025

5 951 058,00

+461 584,60

6 412 642,60

2026

2 964 272,00

-341 239,00

2 623 033,00

2027

2 613 280,00

-287 700,00

2 325 580,00

2028

1 462 533,00

-299 700,00

1 162 833,00

2029

1 594 631,00

-146 700,00

1 447 931,00

2030

1 714 620,00

-173 700,00

1 540 920,00

2031

2 037 150,00

-398 700,00

1 638 450,00

2032

2 143 468,00

-361 700,00

1 781 768,00

2033

2 251 600,00

-325 700,00

1 925 900,00

2034

2 926 851,00

-858 000,00

2 068 851,00

2035

3 047 173,00

-816 000,00

2 231 173,00

2036

3 153 103,00

-832 500,00

2 320 603,00

2037

-

+1 857 014,00

1 857 014,00

2038

-

+1 348 524,00

1 348 524,00

Źródło: opracowanie własne.

Dodatkowo, w okresie prognozy WPF dokonano aktualizacji wydatków na obsługę długu, co przedstawiono w tabeli poniżej.

Tabela 6. Zmiany w wydatkach na obsługę długu w okresie prognozy

Rok

Przed zmianą [zł]

Zmiana [zł]

Po zmianie [zł]

2025

858 660,00

+371 415,40

1 230 075,40

2026

626 861,00

+341 239,00

968 100,00

2027

587 300,00

+287 700,00

875 000,00

2028

543 300,00

+299 700,00

843 000,00

2029

492 300,00

+146 700,00

639 000,00

2030

441 300,00

+173 700,00

615 000,00

2031

393 300,00

+198 700,00

592 000,00

2032

348 300,00

+161 700,00

510 000,00

2033

302 300,00

+125 700,00

428 000,00

2034

90 000,00

+258 000,00

348 000,00

2035

54 000,00

+216 000,00

270 000,00

2036

18 000,00

+172 500,00

190 500,00

2037

-

+112 500,00

112 500,00

2038

-

+37 500,00

37 500,00

Źródło: opracowanie własne.

W Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Chojna:

1. Przychody ogółem w roku budżetowym zwiększono o 5 460 000,00 zł, w tym przychody z tytułu kredytów, pożyczek lub emisji papierów wartościowych zwiększono o 5 460 000,00 zł.

2. Rozchody ogółem w roku budżetowym nie uległy zmianie.

Szczegółowe informacje na temat zmian w zakresie przychodów i rozchodów w roku budżetowym przedstawiono w tabeli poniżej.

Tabela 7. Zmiany w przychodach i rozchodach na 2024 rok.

Wyszczególnienie

Przed zmianą [zł]

Zmiana [zł]

Po zmianie [zł]

Przychody budżetu

4 002 585,90

+5 460 000,00

9 462 585,90

Kredyty, pożyczki, emisja papierów wartościowych

0,00

+5 460 000,00

5 460 000,00

Źródło: opracowanie własne.

Od 2025 nie dokonywano zmian w zakresie planowanych przychodów.

Od 2025 dokonano zmian w zakresie planowanych rozchodów. Zmiany przedstawiono w tabeli poniżej.

Tabela 8. Zmiany w rozchodach zwrotnych w okresie prognozy WPF

Rok

Przed zmianą [zł]

Zmiana [zł]

Po zmianie [zł]

2031

1 200 000,00

+200 000,00

1 400 000,00

2032

1 200 000,00

+200 000,00

1 400 000,00

2033

1 200 000,00

+200 000,00

1 400 000,00

2034

800 000,00

+600 000,00

1 400 000,00

2035

800 000,00

+600 000,00

1 400 000,00

2036

800 000,00

+660 000,00

1 460 000,00

2037

-

+1 500 000,00

1 500 000,00

2038

-

+1 500 000,00

1 500 000,00

Źródło: opracowanie własne.

W roku budżetowym zaplanowano środki zwrotne w wysokości 5 460 000,00 zł. Spłatę planowanego do zaciągnięcia zobowiązania ujęto w latach 2031-2038. W tabeli poniżej przedstawiono szczegółowy harmonogram spłaty zobowiązania planowanego do zaciągnięcia w okresie prognozy.

Tabela 9. Harmonogram spłaty zobowiązania planowanego do zaciągnięcia

Rok

Stan na początek roku [zł]

Transza [zł]

Spłata / wykup [zł]

Stan na koniec roku [zł]

2024

0,00

5 460 000,00

0,00

5 460 000,00

2025

5 460 000,00

0,00

0,00

5 460 000,00

2026

5 460 000,00

0,00

0,00

5 460 000,00

2027

5 460 000,00

0,00

0,00

5 460 000,00

2028

5 460 000,00

0,00

0,00

5 460 000,00

2029

5 460 000,00

0,00

0,00

5 460 000,00

2030

5 460 000,00

0,00

0,00

5 460 000,00

2031

5 460 000,00

0,00

200 000,00

5 260 000,00

2032

5 260 000,00

0,00

200 000,00

5 060 000,00

2033

5 060 000,00

0,00

200 000,00

4 860 000,00

2034

4 860 000,00

0,00

600 000,00

4 260 000,00

2035

4 260 000,00

0,00

600 000,00

3 660 000,00

2036

3 660 000,00

0,00

660 000,00

3 000 000,00

2037

3 000 000,00

0,00

1 500 000,00

1 500 000,00

2038

1 500 000,00

0,00

1 500 000,00

0,00

Źródło: Opracowanie własne.

W zakresie zawartych umów, rozchody Gminy Chojna zaplanowano zgodnie z harmonogramami. W tabeli poniżej spłatę ww. zobowiązań przedstawiono w kolumnie „Zobowiązanie historyczne”.

Spłatę zobowiązania planowanego do zaciągnięcia ujęto w latach 2031-2038. W tabeli poniżej spłatę ww. zobowiązań przedstawiono w kolumnie „Zobowiązanie planowane”.

Tabela 10. Spłata zaciągniętych i planowanych zobowiązań Gminy Chojna

Rok

Zobowiązanie historyczne [zł]

Zobowiązanie planowane [zł]

Zobowiązania razem [zł]

2024

2 000 000,00

0,00

2 000 000,00

2025

2 100 000,00

0,00

2 100 000,00

2026

770 000,00

0,00

770 000,00

2027

1 000 000,00

0,00

1 000 000,00

2028

1 400 000,00

0,00

1 400 000,00

2029

1 400 000,00

0,00

1 400 000,00

2030

1 400 000,00

0,00

1 400 000,00

2031

1 200 000,00

200 000,00

1 400 000,00

2032

1 200 000,00

200 000,00

1 400 000,00

2033

1 200 000,00

200 000,00

1 400 000,00

2034

800 000,00

600 000,00

1 400 000,00

2035

800 000,00

600 000,00

1 400 000,00

2036

800 000,00

660 000,00

1 460 000,00

2037

0,00

1 500 000,00

1 500 000,00

2038

0,00

1 500 000,00

1 500 000,00

Źródło: Opracowanie własne.

Zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2038 spowodowały modyfikacje w kształtowaniu się relacji z art. 243 ustawy o finansach publicznych. Szczegóły zaprezentowano w tabeli poniżej.

Tabela 11. Kształtowanie się relacji z art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych

Rok

Obsługa zadłużenia (fakt. i plan. po wyłączeniach)

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale)

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o plan po III kwartale)

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg wykonania)

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o wykonanie)

2024

5,09%

10,90%

TAK

11,75%

TAK

2025

5,59%

7,98%

TAK

8,83%

TAK

2026

2,83%

2,49%

NIE

3,58%

TAK

2027

2,98%

2,11%

NIE

3,20%

TAK

2028

3,47%

2,69%

NIE

3,79%

TAK

2029

3,08%

2,12%

NIE

3,22%

TAK

2030

2,97%

2,08%

NIE

3,18%

TAK

2031

2,87%

4,08%

TAK

4,08%

TAK

2032

2,68%

5,25%

TAK

5,25%

TAK

2033

2,51%

5,25%

TAK

5,25%

TAK

2034

2,34%

5,23%

TAK

5,23%

TAK

2035

2,18%

5,21%

TAK

5,21%

TAK

2036

2,11%

5,18%

TAK

5,18%

TAK

2037

2,02%

5,15%

TAK

5,15%

TAK

2038

1,90%

5,03%

TAK

5,03%

TAK

Źródło: Opracowanie własne.

W latach 2026-2030 relacja z art. 243 ustawy o finansach publicznych liczona w oparciu o plan III kwartału 2023 jest przekroczona, natomiast relacja liczona w oparciu o faktyczne wykonanie roku 2023 jest spełniona, a zgodnie z zapisami art. 243 ust. 2 pkt 4 uofp: „dla roku poprzedzającego rok budżetowy, na który ustalana jest relacja, przyjmuje się planowane wartości wykazane w sprawozdaniu za trzy kwartały z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a po sporządzeniu sprawozdań rocznych - wartości wykonane za ten rok[…]”.

Zmiana Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna obejmuje również zmiany w załączniku nr 2, które szczegółowo opisano poniżej.

Do załącznika nr 2 dodano następujące przedsięwzięcia:

1. Lepsza jakość życia-rozwój usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej w Gminie Chojna – zadanie bieżące, które ma być realizowane w latach 2024-2026. Łączne nakłady planowane na realizację zadania wynoszą 1 888 915,20 zł, w tym w 2024 r. ‒ 451 310,00 zł. Limit zobowiązań dla zadania wynosi 1 888 915,20 zł. Jednostką realizującą jest OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W CHOJNIE.

2. Prolog rodzinny  – zadanie bieżące, które ma być realizowane w latach 2024-2028. Łączne nakłady planowane na realizację zadania wynoszą 1 180 580,00 zł, w tym w 2024 r. ‒ 58 500,00 zł. Limit zobowiązań dla zadania wynosi 1 180 580,00 zł. Jednostką realizującą jest OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W CHOJNIE.

3. Dotacja na wykonanie prac w zabytkowym obiekcie sakralnym - Kościół Mariacki w Chojnie – zadanie majątkowe, które ma być realizowane w latach 2024-2025. Łączne nakłady planowane na realizację zadania wynoszą 850 000,00 zł, w tym w 2024 r. ‒ 16 800,00 zł. Limit zobowiązań dla zadania wynosi 850 000,00 zł. Jednostką realizującą jest Urząd Miejski Chojna.

Na skutek zmian wprowadzonych w wykazie wieloletnich przedsięwzięć, dokonano wydłużenia horyzontu czasowego załącznika nr 2 WPF z 2027 roku na 2028 rok.

Zmiany wprowadzone w wykazie wieloletnich przedsięwzięć wpłynęły na zmianę pozycji 10.1.1 i 10.1.2 WPF, co przedstawiono w tabelach poniżej.

Tabela 12. Zmiany w wydatkach bieżących objętych limitem z art. 226 ust. 3 pkt 4

Rok

Przed zmianą [zł]

Zmiana [zł]

Po zmianie [zł]

2024

670 002,16

+509 810,00

1 179 812,16

2025

531 648,64

+1 222 424,00

1 754 072,64

2026

0,00

+793 539,20

793 539,20

2027

0,00

+314 654,00

314 654,00

2028

0,00

+229 068,00

229 068,00

Źródło: opracowanie własne.

Tabela 13. Zmiany w wydatkach majątkowych objętych limitem z art. 226 ust. 3 pkt 4

Rok

Przed zmianą [zł]

Zmiana [zł]

Po zmianie [zł]

2024

22 160 737,25

+16 800,00

22 177 537,25

2025

4 728 800,00

+833 200,00

5 562 000,00

Źródło: opracowanie własne.

Ogół zmian wprowadzonych w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Chojna spowodował konieczność wydłużenia horyzontu czasowego prognozy WPF do 2038 roku. W związku z powyższym dokonano przeszacowania dochodów i wydatków bieżących z uwzględnieniem wskaźników makroekonomicznych (wg Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw).

Wartości wykazane w pozostałych pozycjach WPF, stanowią informacje uzupełniające względem pozycji opisanych powyżej. Zostały przedstawione w WPF zgodnie z obowiązującym stanem faktycznym, na podstawie zawartych umów i porozumień.

Pełen zakres zmian obrazują załączniki nr 1 i 2 do niniejszej uchwały.


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Nr 34 zmiana WPF podpisane (PDF, 3.97Mb) 2024-09-04 14:27:37 1
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Agnieszka Górska

Data wytworzenia:
29 sie 2024

Osoba dodająca informacje

Teresa Będzak

Data publikacji:
04 wrz 2024, godz. 14:27

Osoba aktualizująca informacje

Teresa Będzak

Data aktualizacji:
04 wrz 2024, godz. 14:27