UCHWAŁA NR V/34/2024 RADY MIEJSKIEJ W CHOJNIE z dnia 29 sierpnia 2024 r. w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2036
Uchwała Nr V/34/2024 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 29 sierpnia 2024 r. w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2036
Na podstawie art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, poz. 497, poz. 1273, poz. 1407, poz. 1429, poz. 1641, poz. 1693, poz. 1872, z 2024 r. poz. 1089) uchwala się, co następuje:
§ 1. W uchwale nr LXIII/499/2023 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 28 grudnia 2023 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2036 z późniejszymi zmianami wprowadza się następujące zmiany:
1) wydłuża się horyzont czasowy prognozy do 2038 roku;
2) tytuł uchwały otrzymuje brzmienie „Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Chojna na lata 2024-2038”;
3) załącznik nr 1 – Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Chojna na lata 2024-2036 otrzymuje brzmienie załącznika nr 1 do uchwały;
4) w Wykazie wieloletnich przedsięwzięć Gminy Chojna, stanowiącym załącznik nr 2 do zmienianej uchwały - określone w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały;
5) objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna stanowią załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Chojna.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Bartosz Michno
Załącznik Nr 3 do uchwały Nr V/34/2024 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 29 sierpnia 2024 r.
Objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2038
Zgodnie ze zmianami w budżecie na dzień 29 sierpnia 2024 r., dokonano następujących zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Chojna:
1. Dochody ogółem zwiększono o 983 891,75 zł, z czego dochody bieżące zwiększono o 969 996,84 zł, a dochody majątkowe zwiększono o 13 894,91 zł.
2. Wydatki ogółem zwiększono o 6 443 891,75 zł, z czego wydatki bieżące zwiększono o 6 119 819,75 zł, a wydatki majątkowe zwiększono o 324 072,00 zł.
3. Wynik budżetu jest deficytowy i po zmianach wynosi -7 203 122,90 zł.
Szczegółowe informacje na temat zmian w zakresie dochodów, wydatków i wyniku budżetu w roku budżetowym przedstawiono w tabeli poniżej.
Tabela 1. Zmiany w dochodach i wydatkach w 2024 roku
Wyszczególnienie |
Przed zmianą [zł] |
Zmiana [zł] |
Po zmianie [zł] |
---|---|---|---|
Dochody ogółem |
102 026 730,77 |
+983 891,75 |
103 010 622,52 |
Dochody bieżące |
74 067 081,78 |
+969 996,84 |
75 037 078,62 |
Dotacje bieżące |
13 959 583,71 |
+908 256,17 |
14 867 839,88 |
Pozostałe |
22 567 954,07 |
+61 740,67 |
22 629 694,74 |
Dochody majątkowe |
27 959 648,99 |
+13 894,91 |
27 973 543,90 |
Wydatki ogółem |
103 769 853,67 |
+6 443 891,75 |
110 213 745,42 |
Wydatki bieżące |
72 394 225,97 |
+6 119 819,75 |
78 514 045,72 |
Wynagrodzenia i pochodne |
34 842 834,17 |
+3 644 547,68 |
38 487 381,85 |
Obsługa długu |
980 000,00 |
+80 000,00 |
1 060 000,00 |
Pozostałe wydatki bieżące |
36 571 391,80 |
+2 395 272,07 |
38 966 663,87 |
Wydatki majątkowe |
31 375 627,70 |
+324 072,00 |
31 699 699,70 |
Wynik budżetu |
-1 743 122,90 |
-5 460 000,00 |
-7 203 122,90 |
Źródło: opracowanie własne.
W okresie prognozy WPF dokonano zmian w zakresie planowanych dochodów bieżących i majątkowych. Zmiany przedstawiono w tabelach poniżej.
Tabela 2. Zmiany w dochodach bieżących w okresie prognozy WPF
Rok |
Przed zmianą [zł] |
Zmiana [zł] |
Po zmianie [zł] |
---|---|---|---|
2037 |
- |
+92 816 303,00 |
92 816 303,00 |
2038 |
- |
+94 301 364,00 |
94 301 364,00 |
Źródło: opracowanie własne.
Tabela 3. Zmiany w dochodach majątkowych w okresie prognozy WPF
Rok |
Przed zmianą [zł] |
Zmiana [zł] |
Po zmianie [zł] |
---|---|---|---|
2025 |
5 843 800,00 |
+833 000,00 |
6 676 800,00 |
Źródło: opracowanie własne.
W okresie prognozy WPF dokonano zmian w zakresie planowanych wydatków bieżących i majątkowych. Zmiany przedstawiono w tabelach poniżej.
Tabela 4. Zmiany w wydatkach bieżących w okresie prognozy WPF
Rok |
Przed zmianą [zł] |
Zmiana [zł] |
Po zmianie [zł] |
---|---|---|---|
2025 |
67 589 218,64 |
+371 415,40 |
67 960 634,04 |
2026 |
68 828 886,00 |
+341 239,00 |
69 170 125,00 |
2027 |
70 536 458,00 |
+287 700,00 |
70 824 158,00 |
2028 |
72 284 373,00 |
+299 700,00 |
72 584 073,00 |
2029 |
74 053 492,00 |
+146 700,00 |
74 200 192,00 |
2030 |
75 859 706,00 |
+173 700,00 |
76 033 406,00 |
2031 |
77 687 842,00 |
+198 700,00 |
77 886 542,00 |
2032 |
79 556 095,00 |
+161 700,00 |
79 717 795,00 |
2033 |
81 470 712,00 |
+125 700,00 |
81 596 412,00 |
2034 |
83 267 565,00 |
+258 000,00 |
83 525 565,00 |
2035 |
85 269 906,00 |
+216 000,00 |
85 485 906,00 |
2036 |
87 311 698,00 |
+172 500,00 |
87 484 198,00 |
2037 |
- |
+89 459 289,00 |
89 459 289,00 |
2038 |
- |
+91 452 840,00 |
91 452 840,00 |
Źródło: opracowanie własne.
Tabela 5. Zmiany w wydatkach majątkowych w okresie prognozy WPF
Rok |
Przed zmianą [zł] |
Zmiana [zł] |
Po zmianie [zł] |
---|---|---|---|
2025 |
5 951 058,00 |
+461 584,60 |
6 412 642,60 |
2026 |
2 964 272,00 |
-341 239,00 |
2 623 033,00 |
2027 |
2 613 280,00 |
-287 700,00 |
2 325 580,00 |
2028 |
1 462 533,00 |
-299 700,00 |
1 162 833,00 |
2029 |
1 594 631,00 |
-146 700,00 |
1 447 931,00 |
2030 |
1 714 620,00 |
-173 700,00 |
1 540 920,00 |
2031 |
2 037 150,00 |
-398 700,00 |
1 638 450,00 |
2032 |
2 143 468,00 |
-361 700,00 |
1 781 768,00 |
2033 |
2 251 600,00 |
-325 700,00 |
1 925 900,00 |
2034 |
2 926 851,00 |
-858 000,00 |
2 068 851,00 |
2035 |
3 047 173,00 |
-816 000,00 |
2 231 173,00 |
2036 |
3 153 103,00 |
-832 500,00 |
2 320 603,00 |
2037 |
- |
+1 857 014,00 |
1 857 014,00 |
2038 |
- |
+1 348 524,00 |
1 348 524,00 |
Źródło: opracowanie własne.
Dodatkowo, w okresie prognozy WPF dokonano aktualizacji wydatków na obsługę długu, co przedstawiono w tabeli poniżej.
Tabela 6. Zmiany w wydatkach na obsługę długu w okresie prognozy
Rok |
Przed zmianą [zł] |
Zmiana [zł] |
Po zmianie [zł] |
---|---|---|---|
2025 |
858 660,00 |
+371 415,40 |
1 230 075,40 |
2026 |
626 861,00 |
+341 239,00 |
968 100,00 |
2027 |
587 300,00 |
+287 700,00 |
875 000,00 |
2028 |
543 300,00 |
+299 700,00 |
843 000,00 |
2029 |
492 300,00 |
+146 700,00 |
639 000,00 |
2030 |
441 300,00 |
+173 700,00 |
615 000,00 |
2031 |
393 300,00 |
+198 700,00 |
592 000,00 |
2032 |
348 300,00 |
+161 700,00 |
510 000,00 |
2033 |
302 300,00 |
+125 700,00 |
428 000,00 |
2034 |
90 000,00 |
+258 000,00 |
348 000,00 |
2035 |
54 000,00 |
+216 000,00 |
270 000,00 |
2036 |
18 000,00 |
+172 500,00 |
190 500,00 |
2037 |
- |
+112 500,00 |
112 500,00 |
2038 |
- |
+37 500,00 |
37 500,00 |
Źródło: opracowanie własne.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Chojna:
1. Przychody ogółem w roku budżetowym zwiększono o 5 460 000,00 zł, w tym przychody z tytułu kredytów, pożyczek lub emisji papierów wartościowych zwiększono o 5 460 000,00 zł.
2. Rozchody ogółem w roku budżetowym nie uległy zmianie.
Szczegółowe informacje na temat zmian w zakresie przychodów i rozchodów w roku budżetowym przedstawiono w tabeli poniżej.
Tabela 7. Zmiany w przychodach i rozchodach na 2024 rok.
Wyszczególnienie |
Przed zmianą [zł] |
Zmiana [zł] |
Po zmianie [zł] |
---|---|---|---|
Przychody budżetu |
4 002 585,90 |
+5 460 000,00 |
9 462 585,90 |
Kredyty, pożyczki, emisja papierów wartościowych |
0,00 |
+5 460 000,00 |
5 460 000,00 |
Źródło: opracowanie własne.
Od 2025 nie dokonywano zmian w zakresie planowanych przychodów.
Od 2025 dokonano zmian w zakresie planowanych rozchodów. Zmiany przedstawiono w tabeli poniżej.
Tabela 8. Zmiany w rozchodach zwrotnych w okresie prognozy WPF
Rok |
Przed zmianą [zł] |
Zmiana [zł] |
Po zmianie [zł] |
---|---|---|---|
2031 |
1 200 000,00 |
+200 000,00 |
1 400 000,00 |
2032 |
1 200 000,00 |
+200 000,00 |
1 400 000,00 |
2033 |
1 200 000,00 |
+200 000,00 |
1 400 000,00 |
2034 |
800 000,00 |
+600 000,00 |
1 400 000,00 |
2035 |
800 000,00 |
+600 000,00 |
1 400 000,00 |
2036 |
800 000,00 |
+660 000,00 |
1 460 000,00 |
2037 |
- |
+1 500 000,00 |
1 500 000,00 |
2038 |
- |
+1 500 000,00 |
1 500 000,00 |
Źródło: opracowanie własne.
W roku budżetowym zaplanowano środki zwrotne w wysokości 5 460 000,00 zł. Spłatę planowanego do zaciągnięcia zobowiązania ujęto w latach 2031-2038. W tabeli poniżej przedstawiono szczegółowy harmonogram spłaty zobowiązania planowanego do zaciągnięcia w okresie prognozy.
Tabela 9. Harmonogram spłaty zobowiązania planowanego do zaciągnięcia
Rok |
Stan na początek roku [zł] |
Transza [zł] |
Spłata / wykup [zł] |
Stan na koniec roku [zł] |
---|---|---|---|---|
2024 |
0,00 |
5 460 000,00 |
0,00 |
5 460 000,00 |
2025 |
5 460 000,00 |
0,00 |
0,00 |
5 460 000,00 |
2026 |
5 460 000,00 |
0,00 |
0,00 |
5 460 000,00 |
2027 |
5 460 000,00 |
0,00 |
0,00 |
5 460 000,00 |
2028 |
5 460 000,00 |
0,00 |
0,00 |
5 460 000,00 |
2029 |
5 460 000,00 |
0,00 |
0,00 |
5 460 000,00 |
2030 |
5 460 000,00 |
0,00 |
0,00 |
5 460 000,00 |
2031 |
5 460 000,00 |
0,00 |
200 000,00 |
5 260 000,00 |
2032 |
5 260 000,00 |
0,00 |
200 000,00 |
5 060 000,00 |
2033 |
5 060 000,00 |
0,00 |
200 000,00 |
4 860 000,00 |
2034 |
4 860 000,00 |
0,00 |
600 000,00 |
4 260 000,00 |
2035 |
4 260 000,00 |
0,00 |
600 000,00 |
3 660 000,00 |
2036 |
3 660 000,00 |
0,00 |
660 000,00 |
3 000 000,00 |
2037 |
3 000 000,00 |
0,00 |
1 500 000,00 |
1 500 000,00 |
2038 |
1 500 000,00 |
0,00 |
1 500 000,00 |
0,00 |
Źródło: Opracowanie własne.
W zakresie zawartych umów, rozchody Gminy Chojna zaplanowano zgodnie z harmonogramami. W tabeli poniżej spłatę ww. zobowiązań przedstawiono w kolumnie „Zobowiązanie historyczne”.
Spłatę zobowiązania planowanego do zaciągnięcia ujęto w latach 2031-2038. W tabeli poniżej spłatę ww. zobowiązań przedstawiono w kolumnie „Zobowiązanie planowane”.
Tabela 10. Spłata zaciągniętych i planowanych zobowiązań Gminy Chojna
Rok |
Zobowiązanie historyczne [zł] |
Zobowiązanie planowane [zł] |
Zobowiązania razem [zł] |
---|---|---|---|
2024 |
2 000 000,00 |
0,00 |
2 000 000,00 |
2025 |
2 100 000,00 |
0,00 |
2 100 000,00 |
2026 |
770 000,00 |
0,00 |
770 000,00 |
2027 |
1 000 000,00 |
0,00 |
1 000 000,00 |
2028 |
1 400 000,00 |
0,00 |
1 400 000,00 |
2029 |
1 400 000,00 |
0,00 |
1 400 000,00 |
2030 |
1 400 000,00 |
0,00 |
1 400 000,00 |
2031 |
1 200 000,00 |
200 000,00 |
1 400 000,00 |
2032 |
1 200 000,00 |
200 000,00 |
1 400 000,00 |
2033 |
1 200 000,00 |
200 000,00 |
1 400 000,00 |
2034 |
800 000,00 |
600 000,00 |
1 400 000,00 |
2035 |
800 000,00 |
600 000,00 |
1 400 000,00 |
2036 |
800 000,00 |
660 000,00 |
1 460 000,00 |
2037 |
0,00 |
1 500 000,00 |
1 500 000,00 |
2038 |
0,00 |
1 500 000,00 |
1 500 000,00 |
Źródło: Opracowanie własne.
Zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2038 spowodowały modyfikacje w kształtowaniu się relacji z art. 243 ustawy o finansach publicznych. Szczegóły zaprezentowano w tabeli poniżej.
Tabela 11. Kształtowanie się relacji z art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych
Rok |
Obsługa zadłużenia (fakt. i plan. po wyłączeniach) |
Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale) |
Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o plan po III kwartale) |
Maksymalna obsługa zadłużenia (wg wykonania) |
Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o wykonanie) |
---|---|---|---|---|---|
2024 |
5,09% |
10,90% |
TAK |
11,75% |
TAK |
2025 |
5,59% |
7,98% |
TAK |
8,83% |
TAK |
2026 |
2,83% |
2,49% |
NIE |
3,58% |
TAK |
2027 |
2,98% |
2,11% |
NIE |
3,20% |
TAK |
2028 |
3,47% |
2,69% |
NIE |
3,79% |
TAK |
2029 |
3,08% |
2,12% |
NIE |
3,22% |
TAK |
2030 |
2,97% |
2,08% |
NIE |
3,18% |
TAK |
2031 |
2,87% |
4,08% |
TAK |
4,08% |
TAK |
2032 |
2,68% |
5,25% |
TAK |
5,25% |
TAK |
2033 |
2,51% |
5,25% |
TAK |
5,25% |
TAK |
2034 |
2,34% |
5,23% |
TAK |
5,23% |
TAK |
2035 |
2,18% |
5,21% |
TAK |
5,21% |
TAK |
2036 |
2,11% |
5,18% |
TAK |
5,18% |
TAK |
2037 |
2,02% |
5,15% |
TAK |
5,15% |
TAK |
2038 |
1,90% |
5,03% |
TAK |
5,03% |
TAK |
Źródło: Opracowanie własne.
W latach 2026-2030 relacja z art. 243 ustawy o finansach publicznych liczona w oparciu o plan III kwartału 2023 jest przekroczona, natomiast relacja liczona w oparciu o faktyczne wykonanie roku 2023 jest spełniona, a zgodnie z zapisami art. 243 ust. 2 pkt 4 uofp: „dla roku poprzedzającego rok budżetowy, na który ustalana jest relacja, przyjmuje się planowane wartości wykazane w sprawozdaniu za trzy kwartały z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a po sporządzeniu sprawozdań rocznych - wartości wykonane za ten rok[…]”.
Zmiana Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna obejmuje również zmiany w załączniku nr 2, które szczegółowo opisano poniżej.
Do załącznika nr 2 dodano następujące przedsięwzięcia:
1. Lepsza jakość życia-rozwój usług społecznych świadczonych w społeczności lokalnej w Gminie Chojna – zadanie bieżące, które ma być realizowane w latach 2024-2026. Łączne nakłady planowane na realizację zadania wynoszą 1 888 915,20 zł, w tym w 2024 r. ‒ 451 310,00 zł. Limit zobowiązań dla zadania wynosi 1 888 915,20 zł. Jednostką realizującą jest OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W CHOJNIE.
2. Prolog rodzinny – zadanie bieżące, które ma być realizowane w latach 2024-2028. Łączne nakłady planowane na realizację zadania wynoszą 1 180 580,00 zł, w tym w 2024 r. ‒ 58 500,00 zł. Limit zobowiązań dla zadania wynosi 1 180 580,00 zł. Jednostką realizującą jest OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W CHOJNIE.
3. Dotacja na wykonanie prac w zabytkowym obiekcie sakralnym - Kościół Mariacki w Chojnie – zadanie majątkowe, które ma być realizowane w latach 2024-2025. Łączne nakłady planowane na realizację zadania wynoszą 850 000,00 zł, w tym w 2024 r. ‒ 16 800,00 zł. Limit zobowiązań dla zadania wynosi 850 000,00 zł. Jednostką realizującą jest Urząd Miejski Chojna.
Na skutek zmian wprowadzonych w wykazie wieloletnich przedsięwzięć, dokonano wydłużenia horyzontu czasowego załącznika nr 2 WPF z 2027 roku na 2028 rok.
Zmiany wprowadzone w wykazie wieloletnich przedsięwzięć wpłynęły na zmianę pozycji 10.1.1 i 10.1.2 WPF, co przedstawiono w tabelach poniżej.
Tabela 12. Zmiany w wydatkach bieżących objętych limitem z art. 226 ust. 3 pkt 4
Rok |
Przed zmianą [zł] |
Zmiana [zł] |
Po zmianie [zł] |
---|---|---|---|
2024 |
670 002,16 |
+509 810,00 |
1 179 812,16 |
2025 |
531 648,64 |
+1 222 424,00 |
1 754 072,64 |
2026 |
0,00 |
+793 539,20 |
793 539,20 |
2027 |
0,00 |
+314 654,00 |
314 654,00 |
2028 |
0,00 |
+229 068,00 |
229 068,00 |
Źródło: opracowanie własne.
Tabela 13. Zmiany w wydatkach majątkowych objętych limitem z art. 226 ust. 3 pkt 4
Rok |
Przed zmianą [zł] |
Zmiana [zł] |
Po zmianie [zł] |
---|---|---|---|
2024 |
22 160 737,25 |
+16 800,00 |
22 177 537,25 |
2025 |
4 728 800,00 |
+833 200,00 |
5 562 000,00 |
Źródło: opracowanie własne.
Ogół zmian wprowadzonych w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Chojna spowodował konieczność wydłużenia horyzontu czasowego prognozy WPF do 2038 roku. W związku z powyższym dokonano przeszacowania dochodów i wydatków bieżących z uwzględnieniem wskaźników makroekonomicznych (wg Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw).
Wartości wykazane w pozostałych pozycjach WPF, stanowią informacje uzupełniające względem pozycji opisanych powyżej. Zostały przedstawione w WPF zgodnie z obowiązującym stanem faktycznym, na podstawie zawartych umów i porozumień.
Pełen zakres zmian obrazują załączniki nr 1 i 2 do niniejszej uchwały.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
Nr 34 zmiana WPF podpisane (PDF, 3.97Mb) | 2024-09-04 14:27:37 | 1 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Agnieszka Górska Data wytworzenia:
29 sie 2024
Osoba dodająca informacje
Teresa Będzak Data publikacji:
04 wrz 2024, godz. 14:27
Osoba aktualizująca informacje
Teresa Będzak Data aktualizacji:
04 wrz 2024, godz. 14:27