Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

UCHWAŁA Nr XXV/185/2020 RADY MIEJSKIEJ w CHOJNIE z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie przyjęcia Rocznego Programu Współpracy Gminy Chojna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 rok

UCHWAŁA Nr XXV/185/2020

RADY MIEJSKIEJ w CHOJNIE

z dnia 26 listopada 2020 r.

w sprawie przyjęcia Rocznego Programu Współpracy Gminy Chojna

z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 rok

Na podstawie art. 5a ust.1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057, z 2019 r., poz. 2020), uchwala się, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się na 2021 rok Roczny Program Współpracy Gminy Chojna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057, z 2019r., poz. 2020), który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Chojna.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

Radosław Karwan

 

Załącznik do uchwały Nr XXV/185/2020 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 26 listopada 2020 r.

Roczny Program Współpracy Gminy Chojna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 r.

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Podstawą Rocznego programu współpracy Gminy Chojna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 ze zm.).

2. Program Współpracy Gminy Chojna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 r. zwany dalej programem, reguluje współpracę pomiędzy Gminą Chojna, a organizacjami pozarządowymi.

3. Ilekroć w programie jest mowa o:  

  1. ustawie ? należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 ze zm.);
  2. programie – należy przez to rozumieć Program współpracy Gminy Chojna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 r.;
  3. zadaniu publicznym – należy przez to rozumieć zadania określone w art. 4 ustawy;
  4. organizacji pozarządowej/podmiocie ? należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe oraz inne podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy;
  5. Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy Chojna;
  6. Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Chojnie;
  7. Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Chojna;
  8. Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Chojnie;
  9. komisji – należy przez to rozumieć komisję konkursową.

Cele programu

§ 2. 1. Głównym celem programu jest kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego oraz umacnianie i budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą, a organizacjami służącemu zaspokajaniu potrzeb mieszkańców.

2. Celami szczegółowymi programu są:

  1. poprawa jakości życia, poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb mieszkańców Gminy;
  2. integracja organizacji realizujących zadania publiczne;
  3. prezentacja dorobku organizacji i promowanie ich osiągnięć;
  4. wzmocnienie potencjału organizacji;
  5. aktywizowanie organizacji do pozyskiwania środków finansowych ze źródeł pozabudżetowych na realizacje zadań służących mieszkańcom gminy;
  6. promocja Gminy.

Zasady współpracy

§ 3. 1. Współpraca z organizacjami pozarządowymi w gminie Chojna opiera się
na następujących zasadach:

  1. pomocniczości – zgodnie, z którą Gmina współpracuje z organizacjami umożliwiając im realizację zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie,
  2. partnerstwa – w którym organizacje jako równoprawni partnerzy Gminy podejmują współpracę przy identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, wypracowywaniu sposobów ich rozwiązywania oraz wykonywaniu zadań publicznych;
  3. suwerenności stron – oznaczającej respektowanie podmiotowości i niezależności względem siebie podmiotów programu oraz prawo do odrębności w samodzielnym definiowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych należących do sfery zadań publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
  4. efektywności – w myśl, której Gmina przy zlecaniu zadań organizacjom realizacje zadań publicznych, dokonując wyboru najefektywniejszego sposobu wykorzystania środków publicznych, przestrzegając zasad uczciwej konkurencji;
  5. uczciwej konkurencji – zgodnie, z którą Gmina w stosunku do organizacji jest bezstronna i przy zlecaniu zadań publicznych do realizacji stosuje jednakowe, jawne kryteria. Z drugiej strony organizacje w składanych ofertach przedstawiają pełną i rzetelną informację dotyczącą planowanych działań, kalkulacji kosztów, czy posiadanych zasobów;
  6. jawności – zgodnie, z która Gmina udostępnia współpracującym z nią organizacjom informacje o zamiarach, celach i środkach przeznaczonych na realizacje zadań publicznych.

Zakres współpracy

§ 4. Przedmiotem współpracy Gminy z organizacjami jest realizacja zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy.

Formy współpracy

§ 5. 1. Współpraca Gminy z organizacjami przybiera formy finansowe
i pozafinansowe.

2. Współpraca o charakterze finansowym może odbywać się w formach:

  1. zlecenia podmiotom programu realizacji zadań publicznych, na zasadach określonych w ustawie, w ramach organizowanych otwartych konkursów ofert poprzez:
  1. powierzanie wykonania zadań publicznego wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji;
  2. wspieranie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

 

  1. udzielania w trybie i na zasadach określonych w art. 19a ustawy tzw. małych grantów realizację pozakonkursowych zadań publicznych.
  2. Pozafinansowe formy współpracy:
  1. konsultowanie z organizacjami odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
  2. wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu ich skutecznej realizacji;
  3. udostępnianie w miarę możliwości obiektów gminnych w celu prowadzenia działalności statutowej organizacji;
  4. tworzenie w miarę potrzeb wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym;
  5. udzielanie rekomendacji organizacjom współpracującym z gminą, które ubiegają się o dofinansowanie z innych źródeł;
  6. promocja przekazywania 1% podatku dochodowego na rzecz OPP;
  7. popularyzowanie działalności organizacji na stronach internetowych Gminy.

Priorytetowe zadania publiczne

§ 6. 1. Przedmiotem współpracy gminy z organizacjami jest realizacja zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, a w szczególności:

  1. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
  2. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  3. ochrony i promocji zdrowia;
  4. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.

Okres realizacji programu

§ 7. Niniejszy program obowiązuje od dnia 1 stycznia 2021r. do dnia 31 grudnia 2021r.

Sposób realizacji programu

§ 8. 1. Program będzie realizowany w szczególności poprzez:

  1. zlecanie realizacji zadań publicznych w trybie otwartego konkursu ofert;
  2. zlecanie realizacji zadań publicznych o charakterze lokalnym lub regionalnym, na zasadach i trybie określonych w art. 19a ustawy;
  3. konsultowanie z organizacjami projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących zadań statutowych organizacji;
  4. podejmowanie, prowadzenie i koordynację bieżącej współpracy z organizacjami;
  5. promowanie działalności organizacji poprzez obejmowanie patronatem Burmistrza wybranych przedsięwzięć realizowanych przez organizacje.

Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu

§ 9. Środki finansowe na realizację programu zostaną określone w uchwale budżetowej na  2021 r. i będą wynosić nie mniej niż 1.000,00 zł.

Sposób oceny realizacji programu

§ 10. 1. Wskaźnikami efektywności programu są dane dotyczące jego realizacji
w ciągu roku, a w szczególności:

  1. liczba ogłoszonych otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych;
  2. liczba ofert złożona w otwartych konkursach ofert;
  3. liczba zawartych umów na realizację zadania publicznego;
  4. wysokość kwot udzielonych dotacji;
  5. liczba umów zerwanych lub unieważnionych;
  6. liczba umów zawartych w trybie art. 19a ustawy;
  7. liczba projektów aktów normatywnych konsultowanych przez organizacje;
  8. liczba organizacji uczestniczących w konsultacjach aktów normatywnych;
  9. liczba organizacji wspieranych pozafinansowo.

2. Burmistrz w terminie do dnia 31 maja 2022 r. przedłoży Radzie sprawozdanie z realizacji programu za 2021 rok. Sprawozdanie zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej do dnia 31 maja 2022 r.

Sposób tworzenia programu oraz przebiegu konsultacji

§ 11. Sposób i przebieg konsultacji programu odbywa się na podstawie Uchwały Nr XLVII/395/2010 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 29 czerwca 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.

Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert

§ 12. 1. Każdorazowo, w związku z ogłoszonym konkursem na wykonanie zadań publicznych Burmistrz zarządzeniem powołuje komisję, której celem jest opiniowanie ofert złożonych w otwartym konkursie, oraz wyznacza przewodniczącego komisji.

2. W skład komisji wchodzi 5 osób, w tym przedstawiciele Burmistrza, oraz 2 osoby reprezentujące organizacje, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje biorące udział w konkursie.

3. W przypadku niewskazania przez żadną z organizacji osób do składu komisji albo wyłączenia lub nieobecności członka komisji, prace komisji są prowadzone pod warunkiem jeżeli w jej posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa jej składu. Decyzje komisji podejmowane są zwykła większością głosów obecnych na posiedzeniu członków, w głosowaniu jawnym. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół.

4. Komisja jest organem opiniodawczo – doradczym. Ostateczną decyzję o wyborze oferty i udzieleniu dotacji na realizację zadania publicznego dokonuje Burmistrz.

5 W stosunku do członków komisji stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 poz. 256 ze zm.).

6. W pracach komisji mogą także uczestniczyć z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których dotyczy konkurs. 

7. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji, a przypadku jego nieobecności wyznaczony przez Burmistrza członek komisji.

Postanowienia końcowe

§ 13. 1. Program ma charakter otwarty i uwzględnia możliwości nowych form współpracy

2. Zmiany niniejszego programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.

 

 

 

 

 

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
03 12 2020 12 42 48 nr 185 roczny program wspolpracy na 2021 rok (PDF, 2.30Mb) 2020-12-03 12:42:48 45
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Jerzy Ostrowski

Data wytworzenia:
26 lis 2020

Osoba dodająca informacje

Teresa Będzak

Data publikacji:
03 gru 2020, godz. 12:42

Osoba aktualizująca informacje

Teresa Będzak

Data aktualizacji:
03 gru 2020, godz. 13:28