UCHWAŁA Nr XXV/185/2020 RADY MIEJSKIEJ w CHOJNIE z dnia 26 listopada 2020 r. w sprawie przyjęcia Rocznego Programu Współpracy Gminy Chojna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 rok
UCHWAŁA Nr XXV/185/2020
RADY MIEJSKIEJ w CHOJNIE
z dnia 26 listopada 2020 r.
w sprawie przyjęcia Rocznego Programu Współpracy Gminy Chojna
z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 rok
Na podstawie art. 5a ust.1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057, z 2019 r., poz. 2020), uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się na 2021 rok Roczny Program Współpracy Gminy Chojna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057, z 2019r., poz. 2020), który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Chojna.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Radosław Karwan
Załącznik do uchwały Nr XXV/185/2020 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 26 listopada 2020 r.
Roczny Program Współpracy Gminy Chojna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 r.
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Podstawą Rocznego programu współpracy Gminy Chojna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 ze zm.).
2. Program Współpracy Gminy Chojna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 r. zwany dalej programem, reguluje współpracę pomiędzy Gminą Chojna, a organizacjami pozarządowymi.
3. Ilekroć w programie jest mowa o:
- ustawie ? należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 ze zm.);
- programie – należy przez to rozumieć Program współpracy Gminy Chojna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 r.;
- zadaniu publicznym – należy przez to rozumieć zadania określone w art. 4 ustawy;
- organizacji pozarządowej/podmiocie ? należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe oraz inne podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy;
- Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Gminy Chojna;
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Chojnie;
- Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Chojna;
- Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Chojnie;
- komisji – należy przez to rozumieć komisję konkursową.
Cele programu
§ 2. 1. Głównym celem programu jest kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego oraz umacnianie i budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą, a organizacjami służącemu zaspokajaniu potrzeb mieszkańców.
2. Celami szczegółowymi programu są:
- poprawa jakości życia, poprzez pełniejsze zaspokajanie potrzeb mieszkańców Gminy;
- integracja organizacji realizujących zadania publiczne;
- prezentacja dorobku organizacji i promowanie ich osiągnięć;
- wzmocnienie potencjału organizacji;
- aktywizowanie organizacji do pozyskiwania środków finansowych ze źródeł pozabudżetowych na realizacje zadań służących mieszkańcom gminy;
- promocja Gminy.
Zasady współpracy
§ 3. 1. Współpraca z organizacjami pozarządowymi w gminie Chojna opiera się
na następujących zasadach:
- pomocniczości – zgodnie, z którą Gmina współpracuje z organizacjami umożliwiając im realizację zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie,
- partnerstwa – w którym organizacje jako równoprawni partnerzy Gminy podejmują współpracę przy identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, wypracowywaniu sposobów ich rozwiązywania oraz wykonywaniu zadań publicznych;
- suwerenności stron – oznaczającej respektowanie podmiotowości i niezależności względem siebie podmiotów programu oraz prawo do odrębności w samodzielnym definiowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych należących do sfery zadań publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
- efektywności – w myśl, której Gmina przy zlecaniu zadań organizacjom realizacje zadań publicznych, dokonując wyboru najefektywniejszego sposobu wykorzystania środków publicznych, przestrzegając zasad uczciwej konkurencji;
- uczciwej konkurencji – zgodnie, z którą Gmina w stosunku do organizacji jest bezstronna i przy zlecaniu zadań publicznych do realizacji stosuje jednakowe, jawne kryteria. Z drugiej strony organizacje w składanych ofertach przedstawiają pełną i rzetelną informację dotyczącą planowanych działań, kalkulacji kosztów, czy posiadanych zasobów;
- jawności – zgodnie, z która Gmina udostępnia współpracującym z nią organizacjom informacje o zamiarach, celach i środkach przeznaczonych na realizacje zadań publicznych.
Zakres współpracy
§ 4. Przedmiotem współpracy Gminy z organizacjami jest realizacja zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy.
Formy współpracy
§ 5. 1. Współpraca Gminy z organizacjami przybiera formy finansowe
i pozafinansowe.
2. Współpraca o charakterze finansowym może odbywać się w formach:
- zlecenia podmiotom programu realizacji zadań publicznych, na zasadach określonych w ustawie, w ramach organizowanych otwartych konkursów ofert poprzez:
- powierzanie wykonania zadań publicznego wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji;
- wspieranie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
- udzielania w trybie i na zasadach określonych w art. 19a ustawy tzw. małych grantów realizację pozakonkursowych zadań publicznych.
- Pozafinansowe formy współpracy:
- konsultowanie z organizacjami odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
- wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu ich skutecznej realizacji;
- udostępnianie w miarę możliwości obiektów gminnych w celu prowadzenia działalności statutowej organizacji;
- tworzenie w miarę potrzeb wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym;
- udzielanie rekomendacji organizacjom współpracującym z gminą, które ubiegają się o dofinansowanie z innych źródeł;
- promocja przekazywania 1% podatku dochodowego na rzecz OPP;
- popularyzowanie działalności organizacji na stronach internetowych Gminy.
Priorytetowe zadania publiczne
§ 6. 1. Przedmiotem współpracy gminy z organizacjami jest realizacja zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, a w szczególności:
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
- ochrony i promocji zdrowia;
- ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
Okres realizacji programu
§ 7. Niniejszy program obowiązuje od dnia 1 stycznia 2021r. do dnia 31 grudnia 2021r.
Sposób realizacji programu
§ 8. 1. Program będzie realizowany w szczególności poprzez:
- zlecanie realizacji zadań publicznych w trybie otwartego konkursu ofert;
- zlecanie realizacji zadań publicznych o charakterze lokalnym lub regionalnym, na zasadach i trybie określonych w art. 19a ustawy;
- konsultowanie z organizacjami projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących zadań statutowych organizacji;
- podejmowanie, prowadzenie i koordynację bieżącej współpracy z organizacjami;
- promowanie działalności organizacji poprzez obejmowanie patronatem Burmistrza wybranych przedsięwzięć realizowanych przez organizacje.
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu
§ 9. Środki finansowe na realizację programu zostaną określone w uchwale budżetowej na 2021 r. i będą wynosić nie mniej niż 1.000,00 zł.
Sposób oceny realizacji programu
§ 10. 1. Wskaźnikami efektywności programu są dane dotyczące jego realizacji
w ciągu roku, a w szczególności:
- liczba ogłoszonych otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych;
- liczba ofert złożona w otwartych konkursach ofert;
- liczba zawartych umów na realizację zadania publicznego;
- wysokość kwot udzielonych dotacji;
- liczba umów zerwanych lub unieważnionych;
- liczba umów zawartych w trybie art. 19a ustawy;
- liczba projektów aktów normatywnych konsultowanych przez organizacje;
- liczba organizacji uczestniczących w konsultacjach aktów normatywnych;
- liczba organizacji wspieranych pozafinansowo.
2. Burmistrz w terminie do dnia 31 maja 2022 r. przedłoży Radzie sprawozdanie z realizacji programu za 2021 rok. Sprawozdanie zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej do dnia 31 maja 2022 r.
Sposób tworzenia programu oraz przebiegu konsultacji
§ 11. Sposób i przebieg konsultacji programu odbywa się na podstawie Uchwały Nr XLVII/395/2010 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 29 czerwca 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
§ 12. 1. Każdorazowo, w związku z ogłoszonym konkursem na wykonanie zadań publicznych Burmistrz zarządzeniem powołuje komisję, której celem jest opiniowanie ofert złożonych w otwartym konkursie, oraz wyznacza przewodniczącego komisji.
2. W skład komisji wchodzi 5 osób, w tym przedstawiciele Burmistrza, oraz 2 osoby reprezentujące organizacje, z wyłączeniem osób reprezentujących organizacje biorące udział w konkursie.
3. W przypadku niewskazania przez żadną z organizacji osób do składu komisji albo wyłączenia lub nieobecności członka komisji, prace komisji są prowadzone pod warunkiem jeżeli w jej posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa jej składu. Decyzje komisji podejmowane są zwykła większością głosów obecnych na posiedzeniu członków, w głosowaniu jawnym. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół.
4. Komisja jest organem opiniodawczo – doradczym. Ostateczną decyzję o wyborze oferty i udzieleniu dotacji na realizację zadania publicznego dokonuje Burmistrz.
5 W stosunku do członków komisji stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 poz. 256 ze zm.).
6. W pracach komisji mogą także uczestniczyć z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których dotyczy konkurs.
7. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji, a przypadku jego nieobecności wyznaczony przez Burmistrza członek komisji.
Postanowienia końcowe
§ 13. 1. Program ma charakter otwarty i uwzględnia możliwości nowych form współpracy
2. Zmiany niniejszego programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
03 12 2020 12 42 48 nr 185 roczny program wspolpracy na 2021 rok (PDF, 2.30Mb) | 2020-12-03 12:42:48 | 45 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Jerzy Ostrowski Data wytworzenia:
26 lis 2020
Osoba dodająca informacje
Teresa Będzak Data publikacji:
03 gru 2020, godz. 12:42
Osoba aktualizująca informacje
Teresa Będzak Data aktualizacji:
03 gru 2020, godz. 13:28