Zawiadomienie nr DIR.6220.5.2024.MRK o zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą „Elektrownia fotowoltaiczna Widuchowa o mocy do 16 MW”, planowanego do realizacji na terenie działek nr 236/2, 409 i 226 położonych w obrębie Rurka w gminie Chojna.
Chojna, dnia 22 stycznia 2025 r.
DIR.6220.5.2024.MRK
ZAWIADOMIENIE
Na podstawie art. 9, art. 10 § 1, art. 49 oraz art. 81 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego – dalej kpa (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r., poz. 572), w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 03 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko – dalej ooś (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r., poz. 1112 z późn. zmianami),
zawiadamiam,
że zostało zakończone postępowanie dowodowe w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Elektrownia fotowoltaiczna Widuchowa o mocy do 16 MW”, planowanego do realizacji na terenie działek nr 236/2, 226 i 409 położonych w obrębie Rurka w gminie Chojna.
Stosownie do przepisu art. 10 § 1 kpa, organ administracji publicznej obowiązany jest przed rozpatrzeniem materiału dowodowego i wydaniem decyzji, umożliwić stronom wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłaszanych żądań.
Wypełniając ustawowy obowiązek należytego i wyczerpującego informowania stron uprzejmie przypominam, że wspomniany przepis jest jednocześnie szczególnym uprawnieniem stron z racji ich czynnego udziału w każdym etapie postępowania.
W związku z powyższym informuję, że z materiałami dotyczącymi przedmiotowej sprawy można zapoznać się w siedzibie Urzędu Miejskiego w Chojnie, ul. Jagiellońska 4, 74-500 Chojna – Wydział Inwestycji, Remontów i Zarządzania Drogami, pok. nr 9, od poniedziałku do piątku, w godzinach pracy urzędu od 7:15 do 15:15 oraz złożyć ewentualne uwagi, wnioski, wyjaśnienia i inne dowody w sprawie w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego zawiadomienia.
Wypowiedzenie się w tym trybie jest uprawnieniem strony postępowania administracyjnego, zatem stawiennictwo nie jest obowiązkowe.
Po upływie ww. terminu przedmiotowe postępowanie zostanie rozstrzygnięte poprzez wydanie stosownej decyzji administracyjnej.
W toku postępowania administracyjnego strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie swojego adresu. W razie zaniedbania powyższego obowiązku doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny.
Ponieważ w powyższej sprawie liczba stron przekracza 10, dlatego zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy ooś oraz art. 49 kpa, zawiadomienie zostanie zamieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Chojna oraz na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Chojnie i w miejscowości Rurka.
Zawiadomienie uznaje się za doręczone po upływie 14 dni od dnia, w którym nastąpiło udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej.
W opinii sanitarnej nr ZNS.9022.2.1.52.2024 z dnia 06 listopada 2024 r., Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gryfinie nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Pismem nr SS.ZZŚ.4901.160.2024.JP z dnia 08 listopada 2024 r., Dyrektor Zarządu Zlewni w Szczecinie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, wyraził opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, pod warunkiem jego realizacji i eksploatacji zgodnie z treścią zawartą w przedłożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia, wskazując jednocześnie na konieczność dopełnienia następujących warunków:
W trakcie realizacji przedsięwzięcia:
-
- Racjonalnie gospodarować powierzchnią ziemi w obrębie planowanego przedsięwzięcia oraz w jego sąsiedztwie;
- Zaplecza budowy (m.in. baza sprzętowo - materiałowa, miejsca magazynowania odpadów) zorganizować poza dolinami cieków, zastoisk wodnych oraz rowów melioracyjnych;
- Zachować reżim technologiczny stosując maszyny, pojazdy i urządzenia sprawne technicznie, bez wycieku oleju, płynów samochodowych, paliwa oraz utrzymanie czystości;
- W przypadku kolizji elementów planowanej instalacji z urządzeniami melioracji wodnych:
- Prace budowlane należy prowadzić w taki sposób, aby nie powodować pogorszenia stosunków wodnych na gruntach sąsiednich i zachować urządzenia. Dla zachowania ich prawidłowego funkcjonowania, należy zachować ich drożność, właściwy stan techniczny oraz kierunek odpływu wody,
- Zgodnie z art. 192 ust. 1 pkt 1 w nawiązaniu do art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia
20 lipca 2017 r. Prawo wodne (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r., poz. 1087 z późn. zmianami) zakazuje się niszczenia lub uszkadzania urządzeń wodnych. W przypadku ich uszkodzenia inwestor zobowiązany jest do naprawy powstałych uszkodzeń, w sposób zapewniający zachowanie dotychczasowej funkcji tych urządzeń. - Zgodnie z art. 234 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, właściciel gruntu nie może między innymi zmieniać kierunku i natężenia odpływu znajdujących się na jego gruncie wód opadowych lub roztopowych ani kierunku odpływu wód ze źródeł - ze szkodą dla gruntów sąsiednich,
- W przypadku kolizji prac inwestycyjnych z urządzeniami melioracji wodnych należy je przebudować z zachowaniem dotychczasowych kierunków spływu,
- W przypadku konieczności wykonania urządzeń wodnych (w tym odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy, rozbiórki lub likwidacji tych urządzeń), wymagane jest uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego, zgodnie z art. 389 pkt 6 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne.
Postanowieniem nr WONS.4220.345.2024.KM z dnia 27 grudnia 2024 r., które wpłynęło do Urzędu Miejskiego w Chojnie w dniu 03 stycznia 2025 r., Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie wyraził opinię, zgodnie z którą dla rozpatrywanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenia raportu
o oddziaływaniu na środowisko, ustalając jednocześnie warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych:
- W celu umożliwienia swobodnej migracji drobnym zwierzętom, przedmiotowy teren ogrodzić zachowując prześwit szerokości minimum 20 cm między ogrodzeniem a powierzchnią gruntu. Wszystkie krawędzie ogrodzenia powinny posiadać pełen splot siatki z zamkniętymi oczkami, co wykluczy możliwość kaleczenia zwierząt;
- W celu ograniczenia wpływu planowanej inwestycji na stwierdzone w sąsiedztwie gatunki ptaków, prace montażowe realizowane będą poza okresem od 1.IV do 31.VII;
- W przypadku konieczności mechanicznego wykaszania terenów pomiędzy panelami fotowoltaicznymi oraz mycia powierzchni paneli w okresie lęgowym awifauny, czynności te wykonywać po przeprowadzeniu przeglądu terenu pod kątem jego zasiedlenia przez ptaki i potwierdzeniu braku stanowisk lęgowych. Wykaszanie należy prowadzić od środkowej do zewnętrznej części farmy fotowoltaicznej;
- W trakcie prac budowlanych należy zabezpieczyć miejsca stanowiące potencjalne pułapki antropogeniczne dla zwierząt (np. wykopy) oraz prowadzić regularne przeglądy ww. miejsc pod kątem obecności w nich zwierząt. W przypadku stwierdzenia uwięzienia zwierząt bezzwłocznie je odłowić i przenieść poza teren inwestycji, w miejsce o podobnych warunkach siedliskowych. Przed zasypaniem wykopów przeprowadzić kontrole pod kątem obecności zwierząt;
- W przypadku obsiewania powierzchni pod panelami, wykorzystać gatunki rodzime roślin zielnych, uwzględniając gatunki roślin miododajnych;
- Na etapie eksploatacji nie należy stosować elektronicznego systemu płoszenia zwierząt oraz nie oświetlać terenu farmy w nocy stałym światłem.
- Wyłączyć z zabudowy panelami fotowoltaicznymi obszar o powierzchni 0,6 ha oznaczony w inwentaryzacji przyrodniczej załączonej do karty informacyjnej, jako łąki wilgotne użytkowane kośnie oraz pasmo ziołorośli i szuwaru trzcinowego.
Jednocześnie, zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego zawiadamiam, że przedmiotowe postępowanie administracyjne nie zostanie zakończone w terminie wskazanym w zawiadomieniu nr DIR.6220.5.2024.NW z dnia 24 października 2024 r., tzn. do dnia 24 stycznia 2025 r.
Niniejsza sprawa zostanie rozpatrzona w późniejszym terminie, tj. do dnia 28 lutego 2025 r.
Przyczyną opóźnienia jest konieczność zachowania terminu na dokonanie obwieszczenia o zakończeniu postępowania dowodowego oraz terminu wyznaczonego stronom postępowania na zapoznanie ze zgromadzoną dokumentacją, a także złożenia ewentualnych uwag, wniosków, czy wyjaśnień w prowadzonej sprawie.
Zgodnie z art. 37 kpa, stronom przysługuje prawo do wniesienia ponaglenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie za pośrednictwem Burmistrza Gminy Chojna. Ponaglenie musi zawierać uzasadnienie.
z up. BURMISTRZA
mgr inż. Paulina Andreatto - Król
Naczelnik Wydziału Inwestycji,
Remontów i Zarządzania Drogami
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Magdalena Kuflowska Data wytworzenia:
22 sty 2025
Osoba dodająca informacje
Bartosz Dłubak Data publikacji:
24 sty 2025, godz. 09:35
Osoba aktualizująca informacje
Bartosz Dłubak Data aktualizacji:
24 sty 2025, godz. 09:35