Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Obwieszczenie z dnia 15 lipca 2024 r. o wydanej w dniu 15 lipca 2024 r. decyzji Burmistrza Gminy Chojna nr DIR.6220.11.2023.NW stwierdzającej brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa biogazowni rolniczej wraz z węzłem produkcji biometanu i bio-CO2 na działce ewidencyjnej o numerze 36/259 położonej w obrębie 8 miasta Chojna”. Jednocześnie organ prowadzący postępowanie, w dniu 17.07.2024 r. udostępnia na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu treść ww. decyzji.

Chojna, dnia 15 lipca 2024 r.

DIR.6220.11.2023.NW
 

OBWIESZCZENIE
o wydaniu decyzji

Zgodnie z art. 38 i art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 03 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko – dalej ooś (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zmianami),

zawiadamia się, że Burmistrz Gminy Chojna w dniu 15 lipca 2024 r. wydał odmowną decyzję
nr DIR.6220.11.2023.NW, dla przedsięwzięcia pod nazwą:

„Budowa biogazowni rolniczej wraz z węzłem produkcji biometanu i bio-CO2 na działce ewidencyjnej o numerze 36/259 położonej w obrębie 8 miasta Chojna.

Biorąc pod uwagę art. 85 ust. 3 ustawy ooś, Burmistrz Gminy Chojna podaje do publicznej wiadomości informację o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy, a także udostępnia od dnia 17 lipca 2024 r. na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu, treść tej decyzji.
Z treścią decyzji oraz z dokumentacją sprawy można zapoznać się w siedzibie Urzędu Miejskiego w Chojnie, ul. Jagiellońska 4, 74-500 Chojna w Wydziale Inwestycji, Remontów i Zarządzania Drogami, pok. nr 9 od poniedziałku do piątku, w godzinach pracy urzędu od 7:15 do 15:15.

 

z up. Burmistrza
mgr inż. Paulina Król-Andreatto
Naczelnik Wydziału Inwestycji, Remontów
i Zarządzania Drogami

 

Chojna, dnia 15 lipca 2024 r.

DIR.6220.11.2023.NW

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 03 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko – dalej ooś (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zmianami), w związku z art. 104 i art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego – dalej kpa (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r., poz. 572),

po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez EEI 1 Sp. z o. o., ul. Henryka Sienkiewicza 34a/31, 50-335 Wrocław, w imieniu której jako pełnomocnik działa Pan R…. B…, po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie, Dyrektora Zarządu Zlewni w Szczecinie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie,

orzekam

odmówić wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie biogazowni rolniczej wraz z węzłem produkcji biometanu i bio-CO2 na działce ewidencyjnej o numerze 36/259 położonej w obrębie 8 miasta Chojna.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 23 listopada 2023 r. EEI 1 Sp. z o. o., ul. Henryka Sienkiewicza 34a/31, 50-335 Wrocław, w imieniu której jako pełnomocnik działa Pan R… B…, wystąpił do Burmistrza Gminy Chojna o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie biogazowni rolniczej wraz z węzłem produkcji biometanu i bio-CO2 na działce ewidencyjnej o numerze 36/259 położonej w obrębie 8 miasta Chojna.

Do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dołączono dokumenty, wymagane zgodnie z art. 74 ust. 1 ooś.

Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ooś stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz Gminy Chojna.

Wnioskowana inwestycja, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 47, 54 i 82 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839 z późn. zmianami), została zaliczona do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja, zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ooś, wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zawiadomieniem nr DIR.6220.11.2023.NW z dnia 04 grudnia 2023 r., Burmistrz Gminy Chojna, działając na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 9 ustawy ooś, zamieścił w publicznie dostępnym wykazie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej informację o wpływie ww. wniosku oraz o możliwości zapoznania się z dokumentacją. Przedmiotowe zawiadomienie zostało także opublikowane na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Chojnie.

W dniu 04 grudnia 2023 r. tutejszy organ zawiadomił strony o wszczęciu niniejszego postępowania administracyjnego i wystąpieniu do organów opiniujących.

Organ prowadzący postępowanie, przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, pismem nr DIR.6220.11.2023.NW z dnia 04 grudnia 2023 r., działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy ooś, wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie, do Dyrektora Zarządu Zlewni w Szczecinie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie o wyrażenie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

Opinią sanitarną nr ZNS.90222.2.1.66.2023 z dnia 12 grudnia 2023 r., Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko
dla przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego.

Pismem nr SZ.ZZŚ.4.4901.213.2023.JP z dnia 14 grudnia 2023 r., które wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 15 grudnia 2023 r., Dyrektor Zarządu Zlewni w Szczecinie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, na podstawie art. 50 kpa w związku z art. 64 ust. 1 pkt 4 ooś, wezwał wnioskodawcę do pisemnego złożenia wyjaśnień i uzupełnień do przedłożonej KIP.

Burmistrz Gminy Chojna pismem nr DIR.6220.11.2023.NW z dnia 18 grudnia 2023 r. przekazał pełnomocnikowi inwestora ww. wezwanie, wskazując termin na złożenie stosownych wyjaśnień i uzupełnień.

Organ prowadzący postępowanie, pismem nr DIR.6220.11.2023.NW z dnia 18 grudnia 2023 r., poinformował również o powyższym strony przedmiotowej sprawy, zawiadamiając jednocześnie, że zgodnie ze wskazaniem Dyrektora Zarządu Zlewni PGW WP, zostanie ona rozpatrzona przez organ opiniujący w ciągu 14 dni od daty złożenia niezbędnych wyjaśnień i uzupełnień do przedłożonej karty informacyjnej przedsięwzięcia. Strony zostały także pouczone o przysługującym im prawie do wniesienia ponaglenia.

W dniu 27 grudnia 2023 r. do Urzędu Miejskiego w Chojnie wpłynęło pismo ENEA Operator Sp. z o.o. Rejon Dystrybucji w Stargardzie z informacją, iż nie planuje żadnych zadań inwestycyjnych w zakresie rozbudowy i przebudowy sieci elektroenergetycznej na nieruchomości gruntowej nr 36/259 położonej w obrębie 8 miasta Chojna oraz na ww. terenie nie znajduje się czynna infrastruktura elektroenergetyczna, która stanowiłaby własność spółki ENEA Operator Sp. z o.o..

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie, działając na podstawie art. 50 ustawy kpa, pismem nr WONS.4220.449.2023.JC.1 z dnia 21 grudnia 2023 r. wezwał inwestora do pisemnego uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia o następujące kwestie:

  1. Wskazanie, w jaki sposób na etapie eksploatacji inwestycji będzie dostarczana woda zarówno na potrzeby sanitarne jak i na cele procesowe.

W przedłożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia wskazano tylko sposób dostarczania wody na etapie realizacji inwestycji.

  1.  Wskazanie, w jaki sposób odprowadzane będą wody opadowe i roztopowe z dróg i placów składowych na etapie eksploatacji przedsięwzięcia.

W karcie informacyjnej przedsięwzięcia wskazano: Na terenie biogazowni będzie dochodziło do powstawania wód opadowych. Wody opadowe pochodzące z dachów budynków oraz membran komór fermentacyjnych zostaną rozprowadzone po terenach biologicznie czynnych przedmiotowego przedsięwzięcia. Wszystkie drogi i place znajdujące się na terenie biogazowni rolniczej zostaną wykonane w sposób szczelny i wyposażone zostaną we wpusty uliczne i system wewnętrznej kanalizacji. Wody opadowe i roztopowe na terenie zakładu nie będą narażone na zanieczyszczenie w stopniu wymuszającym konieczność ich oczyszczania. Na etapie eksploatacji inwestycji wody z powierzchni utwardzonych zostaną odprowadzone bezpośrednio do odbiornika, a następnie wykorzystane do procesu.

(….) Wobec powyższego należy wskazać czy wody opadowe pochodzące z dróg i placów składowych będą podczyszczane w separatorach. Dodatkowo należy wskazać czy teren przedmiotowego przedsięwzięcia będzie podłączony do sieci kanalizacji sanitarnej.

  1. Przedstawienie szczegółowego opisu projektowanych obiektów/elementów infrastruktury na terenie przedsięwzięcia, które wykorzystywane będą w związku z działalnością planowanej biogazowni rolniczej, tj. wskazanie ilości silosów na substraty stałe.

W przedłożonej dokumentacji nie wskazano ile silosów na substraty stałe planuje się usytuować na terenie inwestycyjnym. Natomiast na nieczytelnym planie zagospodarowani umieszczono 4 obiekty oznaczone cyfrą nr 1 i opisane w legendzie jako silosy na substraty. W celu poprawnego oszacowania oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko należy doprecyzować ilość silosów na substraty oraz wskazać ich pojemność.

  1. Wskazanie rozwiązań techniczno-organizacyjnych minimalizujących uciążliwość przedmiotowej inwestycji w odniesieniu do środowiska gruntowo-wodnego i powietrza (emisje odorowe). Odnosząc się do powyższego, należy uwzględnić m.in. wytyczne wynikające z Kodeksu przeciwdziałania uciążliwości zapachowej opracowanego przez Departament Ochrony Powietrza i Klimatu, (Warszawa, 11 lipca 2016 r.).
  2. Przedstawienie szczegółowych informacji na temat planowanych prac wycinkowych, w tym m.in.: ilości drzew i krzewów, których usunięcie będzie konieczne w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, ich obwodów, przynależności gatunkowej oraz informacji o stanie zdrowotnym, jak również wskazanie ich lokalizacji. Przewidywane do wycinki zadrzewienia należy również zweryfikować pod kątem ewentualnego występowania stanowisk i siedlisk chronionych gatunków. Należy również wskazać z jakimi elementami przedsięwzięcia będą kolidować poszczególne egzemplarze przewidziane do wycinki oraz przedstawić działania mające na celu wyrównanie strat przyrodniczych za dokonaną wycinkę.

W przedłożonej dokumentacji nie wskazano szczegółowych informacji dotyczących przewidywanej wycinki drzew i krzewów. Zawarto jedynie następujące informacje: Planuje się również wycinkę drzew i krzewów kolidujących z inwestycją (…). Z ogólnodostępnych zdjęć satelitarnych oraz z przedłożonej inwentaryzacji wynika, że południowo-wschodnia część działki inwestycyjnej porośnięta jest drzewostanem. Wobec tego przedstawienie zakresu i skali planowanej wycinki jest niezbędne w celu oszacowania oddziaływania przedsięwzięcia na elementy przyrodnicze oraz określenia niezbędnych działań minimalizujących bądź kompensacyjnych (np. plan nasadzeń zastępczych). W związku
z powyższym należy przedstawić szczegółowe informacje dotyczące planowanej wycinki. Przewidywane do wycinki zadrzewienia należy również zweryfikować pod kątem ewentualnego występowania stanowisk i siedlisk chronionych gatunków. Należy również wskazać z jakimi elementami przedsięwzięcia będą kolidować poszczególne egzemplarze przewidziane do wycinki oraz przedstawić działania mające na celu wyrównanie strat przyrodniczych za dokonaną wycinkę.

  1. Rozważyć usytuowanie inwestycji poza zadrzewieniem znajdującym się w południowo-wschodniej części działki inwestycyjnej.

Z przedłożonej dokumentacji, wynika iż planowane zagospodarowanie planuje się zlokalizować m.in. w południowo-wschodniej części działki ewidencyjnej, gdzie obecnie występuje zadrzewienie. Z uwagi na fakt, iż zadrzewienia śródpolne są ostoją bioróżnorodności, nadmienia się, iż wycinka drzew powinna być ostatecznym działaniem
w przypadku braku rozwiązań alternatywnych.

  1. Wskazanie czy podczas wykonanej inwentaryzacji przyrodniczej terenu inwestycji stwierdzono występowanie w istniejących hangarach miejsc bytowania nietoperzy.

W przedłożonej inwentaryzacji wskazano, iż wykonano przegląd hangarów w celu odnalezienia gniazd ptaków i miejsc noclegu nietoperzy, nie wskazano natomiast czy stwierdzono występowanie miejsc bytowania ww. grup zwierząt.

  1. Przedstawienie prognozowanego wpływu planowanej inwestycji w zakresie emisji hałasu
    do środowiska na etapie eksploatacji przedsięwzięcia, uwzględniając klasyfikację najbliższych terenów chronionych akustycznie oraz jednoznaczne wskazanie, czy po zrealizowaniu przedsięwzięcia zostaną dotrzymane dopuszczalne poziomy hałasu na terenach chronionych akustycznie.

W przedłożonej dokumentacji wskazano, że na etapie eksploatacji inwestycji źródłem emisji hałasu będzie ruch pojazdów na terenie inwestycyjnym (w tym pojazdów transportowych), urządzeń pracujących w procesie powstawania biogazu. Następnie wskazano, że emisja hałasu w trakcie funkcjonowania analizowanej biometanowni nie będzie przekraczać wartości dopuszczalnych poza terenem objętym opracowaniem i nie będzie istotnie oddziaływać na klimat akustyczny. Niemniej jednak powyższe informacje nie zostały
w żaden sposób uzasadnione, nie wskazano np. przewidywanej wielkości emisji pochodzących z powyższych źródeł, ilości tych źródeł. W związku z powyższym należy przedstawić prognozowany wpływ inwestycji w zakresie emisji hałasu do środowiska na etapie eksploatacji przedsięwzięcia, uwzględniając klasyfikację najbliższych terenów chronionych akustycznie oraz jednoznacznie wskazać, czy po zrealizowaniu przedsięwzięcia zostaną dotrzymane dopuszczalne poziomy hałasu na terenach chronionych akustycznie. Wpływ inwestycji należy oszacować w odniesieniu do wszystkich planowanych elementów wchodzących w zakres planowego przedsięwzięcia.

Burmistrz Gminy Chojna pismem nr DIR.6220.11.2023.NW z dnia 27 grudnia 2023 r. przekazał dla inwestora ww. wezwanie, wskazując termin na złożenie stosownych wyjaśnień i uzupełnień.

Wyjaśnienia i uzupełnienia kwestii wskazanych w wezwaniu wpłynęły do Urzędu Miejskiego w Chojnie w dniu 26 stycznia 2024 r. i zostały przekazane Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska wraz z pismem nr DIR.6220.11.2023.NW z dnia 26 stycznia 2024 r. oraz Dyrektorowi Zarządu Zlewni PGW WP wraz z pismem nr DIR.6220.11.2023.NW z dnia 30 stycznia 2024 r.

Pismem nr SZ.ZZŚ.4.4901.213.2023.JP z dnia 09 lutego 2024 r., które wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 12 lutego 2024 r., Dyrektor Zarządu Zlewni w Szczecinie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wyraził opinię, zgodnie z którą dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, pod warunkiem jego realizacji i eksploatacji zgodnie z treścią zawartą w przedłożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia wraz z wskazanym uzupełnieniem.

Postanowieniem nr WONS.4220.449.2023.JC.2 z dnia 05 marca 2024 r., Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie wyraził opinię, że dla rozpatrywanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko i jednocześnie ustalił poniższe warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji.

Burmistrz Gminy Chojna zawiadomieniem nr DIR.6220.11.2023.NW z dnia 08 marca 2024 r. poinformował strony, że niniejsze postępowanie nie zostanie zakończone w terminie wskazanym w zawiadomieniu nr DIR.6220.11.2023.NW z dnia 04 grudnia 2023 r., podając jednocześnie powody zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie stron do wniesienia ponaglenia.

W dniu 14 marca 2024 r. do Wydziału Inwestycji, Remontów i Zarządzania Drogami Urzędu Miejskiego w Chojnie wpłynęło pismo Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miejskiego w Chojnie z informacją, iż wystąpiono o zajęcie stanowiska czy realizacji powyższej inwestycji wskazanej obszarze nieruchomości objętej wnioskiem może potencjalnie ingerować w tereny strategiczne dla obrony kraju z uwagi na jej położenie w bliskiej odległości od działki o numerze ewidencyjnej 36/229 położonej w obrębie 8 miasta Chojna, na której znajduje się teren lądowiska.

Po uzyskaniu wszystkich wymaganych prawem opinii, Burmistrz Gminy Chojna w dniu 21 marca 2024 r. zawiadomił strony postępowania o zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa biogazowni rolniczej wraz z węzłem produkcji biometanu i bio-CO2 na działce ewidencyjnej o numerze 36/259 położonej w obrębie 8 miasta Chojna”.

Organ w zawiadomieniu poinformował również o możliwości składania uwag i wniosków dotyczących planowanej inwestycji, wskazując jednocześnie termin oraz określając możliwe sposoby wnoszenia uwag i wniosków. Zawiadomienie zostało przekazane dla inwestora oraz pozostałym stronom postępowania.

W dniu 17 kwietnia 2024 r. do Urzędu Miejskiego w Chojnie wpłynęło pismo Ministerstwa Obrony Narodowej z informacją, iż realizacja planowanej inwestycji może potencjalnie kolidować z potrzebami Sił Zbrojnych.

W dniu 25 kwietnia 2024 r. do Urzędu Miejskiego w Chojnie wpłynęło pismo Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji Ośrodka Zamiejscowego w Szczecinie z informacją, iż realizacja planowanej inwestycji może potencjalnie kolidować z potrzebami Sił Zbrojnych.

Burmistrz Gminy Chojna w dniu 10 maja 2024 r. zawiadomił strony postępowania o wpływie dodatkowych materiałów dowodowych w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa biogazowni rolniczej wraz z węzłem produkcji biometanu i bio-CO2 na działce ewidencyjnej o numerze 36/259 położonej w obrębie 8 miasta Chojna”.

Organ w zawiadomieniu poinformował również o możliwości składania uwag i wniosków dotyczących planowanej inwestycji, wskazując jednocześnie termin oraz określając możliwe sposoby wnoszenia uwag i wniosków. Zawiadomienie zostało przekazane dla inwestora oraz pozostałym stronom postępowania.

W dniu 21 maja 2024 r. do Urzędu Miejskiego w Chojnie wpłynął wniosek  EEI 1 Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, w imieniu której jako pełnomocnik działa Pan R… B…, o udostępnienie ww. materiałów w celu zapoznania się z nimi oraz możliwości odniesienia się do nich. Dodatkowo zwrócono się z prośbą o przedłużenie złożenia ewentualnych wyjaśnień.

Burmistrz Gminy Chojna w dniu 22 maja 2024 r. zawiadomił strony postępowania o wpływie dodatkowych materiałów dowodowych oraz poinformował, że w zawiadomieniu nr DIR.6220.11.2023.NW z dnia 10 maja 2024 r. wystąpiła oczywista omyłka pisarska poprzez brak wskazania konkretnej ilości dni na złożenie ewentualnych uwag, wniosków, wyjaśnień i innych dowodów w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa biogazowni rolniczej wraz z węzłem produkcji biometanu i bio-CO2 na działce ewidencyjnej o numerze 36/259 położonej w obrębie 8 miasta Chojna”.

Organ w zawiadomieniu poinformował również o możliwości składania uwag i wniosków dotyczących planowanej inwestycji, wskazując jednocześnie termin oraz określając możliwe sposoby wnoszenia uwag i wniosków. Zawiadomienie zostało przekazane dla inwestora oraz pozostałym stronom postępowania.

W dniu 29 maja 2024 r. Burmistrz Gminy Chojna udostępnił dodatkowy materiał dowodowy z dnia 17 kwietnia 2024 r. i 25 kwietnia 2024 r. oraz wyznaczył termin na złożenie ewentualnych wyjaśnień i wniosków w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego pisma.

W dniu 13 czerwca 2024 r. do Urzędu Miejskiego w Chojnie wpłynął wniosek  EEI 1 Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, w imieniu której jako pełnomocnik działa Pan R… B…, o przedłużenie terminu na złożenie ewentualnych wyjaśnień do 90 dni w związku z konicznością wyjaśnienia sprawy z Ministerstwem Obrony Narodowej oraz Centralnym Wojskowym Centrum Rekrutacji w Szczecinie.

W dniu 20 czerwca 2024 r. do Urzędu Miejskiego w Chojnie wpłynęło pismo ENEA Operator Sp. z o.o. Rejon Dystrybucji w Stargardzie z informacją, iż nie planuje żadnych zadań inwestycyjnych w zakresie rozbudowy i przebudowy sieci elektroenergetycznej na nieruchomości gruntowej nr 36/259 położonej w obrębie 8 miasta Chojna oraz na ww. terenie nie znajduje się czynna infrastruktura elektroenergetyczna, która stanowiłaby własność spółki ENEA Operator Sp. z o.o..

Burmistrz Gminy Chojna w dniu 25 czerwca 2024 r. zawiadomił, że nie wyraził zgody na przedłużenie terminu na złożenie wyjaśnień do udostępnionych w dniu 29 maja 2024 r. materiałów dowodowych w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa biogazowni rolniczej wraz z węzłem produkcji biometanu i bio-CO2 na działce ewidencyjnej o numerze 36/259 położonej w obrębie 8 miasta Chojna”.

W dniu 02 lipca 2024 r. do Urzędu Miejskiego w Chojnie wpłynęło pismo Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji Ośrodka Zamiejscowego w Szczecinie z informacją, iż Departament Infrastruktury MON podtrzymuje stanowisko wyrażone w piśmie znak: DI-WZN.272.49.2024 z dnia 17 kwietnia przesłane do Urzędu Miejskiego w Chojnie, w którym wskazano aby działka, na której planowana jest inwestycja winna być traktowana jako ewentualna rezerwa terenowa na potrzeby resortu obrony narodowej.

W dniu 11 lipca 2024 r. do Urzędu Miejskiego w Chojnie wpłynęło pismo  EEI 1 Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, w imieniu której jako pełnomocnik działa Pan R… B…, w sprawie ustosunkowania się do treści pism udostępnionych w dniu 29 maja 2024 r.

W trakcie prowadzonego postępowania zapewniono udział społeczeństwa w przedmiotowej sprawie. Wypełniając ustawowy obowiązek należytego i wyczerpującego informowania stron, umożliwiono im czynny udział w każdym etapie postępowania.

W nawiązaniu do pisma z dnia 17 kwietnia 2024 r. Ministerstwa Obrony Narodowej, w którym poinformowano, że ustalono poprzez analizę lokalizacji oraz uzgodnienia wewnątrzresortowe, iż przedmiotowa działka nr 36/259 położona w obrębie 8 miasta Chojna winna być traktowana jako ewentualna rezerwa terenowa na potrzeby resortu obrony narodowej. W związku z czym realizacja planowanej inwestycji (w tej lokalizacji) może potencjalnie kolidować z potrzebami Sił Zbrojnych.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 10 lutego 2023 r. (sygn.. akt VII SA/Wa 2479/22) zwrócił uwagę, że podyktowane rozwiązania służące interesowi bezpieczeństwa i obronności Państwa, które zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, należy rozumieć jako całokształt potrzeb państwa mających na celu zapewnienie ochrony podstawowych wartości, takich jak: suwerenność, niepodległość, nienaruszalność terytorium, pozycja międzynarodowa oraz ład i porządek konstytucyjny. Zgodnie z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP ograniczenia w zakresie korzystania z prawa własności mogą być ustanawiane, gdy są konieczne w demokratycznym państwie m.in. dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego. W tym miejscu Sąd podkreśla, że potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, o których mowa w art. 1 ust. 2
pkt 8 u.p.z.p. nie zawsze mogą być wyraźnie określone w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Ograniczenia w strefie ochronnej terenu zamkniętego wynikają z potrzeby ochrony obiektów wojskowych, które ze zrozumiałych względów często objęte są tajemnicą wojskową, co nie może być utożsamiane z dowolnością. Potrzeby, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 8 u.p.z.p. są konkretyzowane przez organy wojskowe we wnioskach do projektu studium czy planu miejscowego oraz w ramach uzgodnienia projektów aktów planistycznych gminy.

Działka nr 36/259 położona w obrębie 8 miasta Chojna nie jest objęta zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, natomiast w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonym Uchwałą Rady Miejskiej w Chojnie Nr XLIII/376/2014 z dnia 28 sierpnia 2014 r., teren ten posiada następujące oznaczenia: teren byłego lotniska, obszar zorganizowanej działalności intensywnej, teren, dla którego należy opracować miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, otulina Cedyńskiego Parku Krajobrazowego. Według informacji zawartych w wypisie z rejestru gruntów Starosta Gryfińskiego ww. niezabudowana nieruchomość posiada powierzchnię 6,1205 ha, która w całości oznaczona jest jako klasoużytek Bi – inne tereny zabudowane.

Zgodnie z art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 977 z późn. zmianami) zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, a także zmiana sposobu użytkowania obiektu budowalnego lub jego części, z uwzględnieniem art. 50 ust. 1 i ar. 86, wymaga ustalenia w drodze decyzji, warunków zabudowy.

Zgodnie z art. 72 ust. 1 pkt 3 ooś, wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu – wydanej na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dodatkowo Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w postanowieniu z dnia 05 marca 2024 r. w warunkach korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia wskazał, iż w celu ograniczenia uciążliwości odorowych dla pobliskiej zabudowy miasta Chojna, zastosować zwarty pas zieleni ochronnej usytuowany wzdłuż północnej granicy działki inwestycyjnej. Pas zieleni powinien zostać zrealizowany w formie zwartych układów z udziałem nasadzeń dużych grup krzewów i drzew, jedno- lub wielogatunkowych i powinien nawiązywać strukturą gatunkową do łączonych przez nią biocenoz i składać się z gatunków drzew i krzewów charakteryzujących się wytrzymałością na działanie wiatru, mrozu oraz zanieczyszczeń chemicznych.

W związku z ww. informacjami należy wskazać, iż lokalizacja przedmiotowego przedsięwzięcia i jego uwarunkowania mogą negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo i obronność narodową. Szczególnie w momencie toczenia się działań wojskowych przy wschodniej granicy kraju. Planowana inwestycja może również negatywnie wpłynąć na sposób użytkowania terenu pobliskiego. Pas zieleni wzdłuż granicy północnej miałby być styczny do pasa startowego lotniska, który w dalszym ciągu jest eksploatowany.

Mając powyższe na uwadze Burmistrz Gminy Chojna prowadzący postępowanie odmawia wydania decyzji określającej uwarunkowania środowiskowe.

W związku z powyższym należało orzec jak w sentencji.

POUCZENIE

  1. Od wydanej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium odwoławczego w Szczecinie, za pośrednictwem Burmistrza Gminy Chojna, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
  2. Zgodnie z art. 127a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
  3. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postepowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Nikola Wajmirowska

Data wytworzenia:
15 lip 2024

Osoba dodająca informacje

Bartosz Dłubak

Data publikacji:
17 lip 2024, godz. 11:01

Osoba aktualizująca informacje

Bartosz Dłubak

Data aktualizacji:
17 lip 2024, godz. 11:01