Projekt uchwały w sprawie WPF na lata 2024 – 2036
Projekt
z dnia 14 listopada 2023 r.
Zatwierdzony przez .........................
Uchwała Nr ....../......./2023
Rady Miejskiej w Chojnie
z dnia .................... 2023 r.
w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2036
Na podstawie art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 1270, poz. 497, poz. 1273, poz. 1407, poz. 1641, poz. 1693 i poz. 1872) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Chojna na lata 2024-2036, zgodnie z załącznikiem nr 1 do uchwały.
§ 2. Uchwala się wykaz wieloletnich przedsięwzięć Gminy Chojna, obejmujący limity wydatków w poszczególnych latach oraz limity zobowiązań z nimi związane, zgodnie z załącznikiem nr 2 do uchwały.
§ 3. Objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2036 stanowią załącznik nr 3 do uchwały.
§ 4. 1. Upoważnia się Burmistrza Gminy Chojna do:
1) zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć w załączniku Nr 2
do uchwały;
2) przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć ujętych w załączniku Nr 2 do niniejszej uchwały;
3) zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające
płatności wykraczają poza rok budżetowy;
4) przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań, z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy, z wyłączeniem umów, z których wynikają zobowiązania zaliczane do tytułu dłużnego, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt.2 ustawy o finansach publicznych;
5) dokonywania zmian limitów zobowiązań i kwot wydatków na realizację przedsięwzięć finansowanych z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych, w związku ze zmianami w realizacji tego przedsięwzięcia, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu dla każdego roku objętego wieloletnią prognozą finansową. Upoważnienie to obejmuje także upoważnienie do dokonywania zmian środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji przedsięwzięć, o których mowa w zdaniu pierwszym, w tym wkładu własnego beneficjenta, oraz wynikających z rozstrzygniętych konkursów, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Chojna.
§ 6. Traci moc Uchwała nr LII/403/2022 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 29 grudnia 2022 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2023-2036 z późniejszymi zmianami.
§ 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.
Przewodniczący Rady
Radosław Karwan
Załącznik Nr 1 do uchwały Nr ....../......./2023
Rady Miejskiej w Chojnie
z dnia .................... 2023 r.
Zalacznik1.pdf
Załącznik Nr 2 do uchwały Nr ....../......./2023
Rady Miejskiej w Chojnie
z dnia .................... 2023 r.
Zalacznik2.pdf
Załącznik Nr 3 do uchwały Nr ....../......./2023
Rady Miejskiej w Chojnie
z dnia....................2023 r.
Objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2036
Obowiązek sporządzenia Wieloletniej Prognozy Finansowej jest jedną z zasadniczych zmian wprowadzonych ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku odnoszących się do zagadnień gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Regulacja ta stwarza możliwość kompleksowej analizy sytuacji finansowej jednostki oraz możliwość oceny podejmowanych przedsięwzięć z perspektywy ich znaczenia dla samorządu. W zamyśle prawodawcy wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego ma być instrumentem nowoczesnego zarządzania finansami publicznymi.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Chojna zastosowano wzory załączników (załącznik nr 1 oraz załącznik nr 2 do uchwały) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 roku w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. 2021 poz. 83).
Podstawą opracowania Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna jest projekt uchwały budżetowej na 2024 rok, wartości planowane na koniec III kwartału 2023 roku, dane sprawozdawcze z wykonania budżetu Gminy Chojna za lata 2022 i 2021 oraz Wytyczne Ministra Finansów dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych, będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw (aktualizacja – 3 października 2023 r.). W kolumnie pomocniczej dotyczącej przewidywanego wykonania w 2023 roku wprowadzono wartości, zgodnie z aktualnym planem budżetu Gminy Chojna na dzień przygotowania projektu, z uwzględnieniem korekt w zakresie rzeczywistego wykonania budżetu w 2023 r.
Art.227. ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.) zakłada, iż wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat budżetowych. Z ust. 2 powołanego artykułu wynika, iż prognozę kwoty długu, stanowiącą integralną część wieloletniej prognozy finansowej, sporządza się na okres, na który zaciągnięto lub planuje się zaciągnąć zobowiązanie.
Na dzień podjęcia uchwały, spłatę zobowiązań przewiduje się do roku 2036. Kwoty wydatków wynikające z limitów wydatków na przedsięwzięcia nie wykraczają poza okres prognozy kwoty długu. W związku z powyższym, Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Chojna została przygotowana na lata 2024-2036.
Założenia makroekonomiczne
Przy opracowaniu prognozy pozycji budżetowych Gminy Chojna wykorzystano trzy podstawowe mierniki koniunktury gospodarczej – dynamikę realnej PKB, dynamikę średniorocznej inflacji (CPI) oraz dynamikę realnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej. Na ich podstawie oszacowano wartości dochodów i wydatków Gminy Chojna, co dzięki konstrukcji i zaawansowanym metodom dokonywania obliczeń, pozwoli realizować w przyszłości właściwą politykę finansową jednostki.
Zgodnie z zaleceniami Ministra Finansów, prognozę wskazanych pozycji oparto o Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Ostatnia dostępna aktualizacja ww. wytycznych miała miejsce 3 października 2023 r., a dane wynikające z powołanego dokumentu prezentuje tabela poniżej.
Tabela 1. Dane makroekonomiczne przyjęte do wyliczeń prognozy
Rok |
Dynamika realna PKB |
Dynamika średnioroczna inflacji (CPI) |
Dynamika realnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej |
---|---|---|---|
2025 |
3,40% |
4,10% |
2,80% |
2026 |
3,10% |
3,10% |
2,80% |
2027 |
3,00% |
2,50% |
2,50% |
2028 |
2,80% |
2,50% |
2,60% |
2029 |
2,60% |
2,50% |
2,60% |
2030 |
2,50% |
2,50% |
2,60% |
2031 |
2,40% |
2,50% |
2,50% |
2032 |
2,30% |
2,50% |
2,50% |
2033 |
2,30% |
2,50% |
2,50% |
2034 |
2,30% |
2,50% |
2,50% |
2035 |
2,30% |
2,50% |
2,40% |
2036 |
2,20% |
2,50% |
2,40% |
Źródło: Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja – 3 października 2023 r. (www.mf.gov.pl), Warszawa 2023.
Prognozę oparto o następujące założenia:
1. dla roku 2024 przyjęto wartości wynikające z projektu budżetu;
2. dla lat 2025-2036 prognozę wykonano poprzez indeksację o wskaźniki: dynamiki średniorocznej inflacji (CPI), dynamiki realnej PKB oraz dynamiki realnej wynagrodzeń brutto w gospodarce narodowej.
Podzielenie prognozy w powyższy sposób pozwala na realną ocenę możliwości inwestycyjno-kredytowych Gminy Chojna.
Zgodnie z przyjętym założeniem, dochody i wydatki bieżące w roku 2024 uwzględnione w WPF wynikają z wartości zawartych w projekcie budżetu na 2024 rok. Od 2025 roku dochody i wydatki bieżące ustalono za pomocą wskaźników inflacji, wskaźnika dynamiki PKB oraz wskaźnika dynamiki realnej wynagrodzeń brutto. W tym celu, posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik. Waga zmiennej makroekonomicznej oznacza w jakim stopniu dochody lub wydatki zależą od poziomu wskaźnika z danego roku. Indeksowana zostaje wartość na rok przyszły.
Sposób indeksacji za pomocą wag przedstawia poniższy wzór:
gdzie:
– -wartość prognozowana danej kategorii dochodów bądź wydatków budżetowych;
– wartość danej kategorii dochodów bądź wydatków budżetowych w roku poprzedzającym;
– waga wskaźnika PKB przemnożona przez wskaźnik PKB w danym roku;
– waga wskaźnika inflacji przemnożona przez wskaźnik inflacji w danym roku;
– waga wskaźnika dynamiki realnej wynagrodzeń przemnożona przez wskaźnik dynamiki realnej wynagrodzeń w danym roku;
– współczynnik stałego wzrostu.
1. Dochody
Prognozy dochodów Gminy Chojna dokonano w podziałach merytorycznych, a następnie sklasyfikowano w podziały wymagane ustawowo. Podział merytoryczny został sporządzony za pomocą paragrafów klasyfikacji budżetowej i objął dochody bieżące i majątkowe.
Dochody bieżące prognozowano w podziale na:
1. dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych;
2. dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych;
3. subwencję ogólną;
4. dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące;
5. pozostałe dochody (m. in.: podatki i opłaty lokalne, grzywny i kary pieniężne, wpływy z usług, odsetki od środków na rachunkach bankowych), w tym: z podatku od nieruchomości.
Dochody majątkowe prognozowano w podziale na:
1. dochody ze sprzedaży majątku;
2. dotacje i środki przeznaczone na inwestycje.
1.1. Dochody bieżące
Uwzględniając dotychczasowe kształtowanie się dochodów budżetu Gminy Chojna oraz przewidywania na następne lata, w poszczególnych kategoriach dochodów bieżących posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik, za pomocą następujących wag:
Tabela 2. Wagi dla danych makroekonomicznych przyjęte do wyliczeń prognozy dochodów bieżących
Wyszczególnienie |
Lata |
Dynamika realna PKB |
Dynamika średnioroczna inflacji (CPI) |
---|---|---|---|
dochody z udziału w PIT |
2025 |
0,00% |
100,00% |
2026-2027 |
0,00% |
100,00% |
|
2028-2036 |
30,00% |
70,00% |
|
dochody z udziału w CIT |
2025 |
0,00% |
100,00% |
2026-2027 |
0,00% |
100,00% |
|
2028-2036 |
30,00% |
70,00% |
|
subwencja ogólna |
2025 |
0,00% |
100,00% |
2026-2027 |
0,00% |
100,00% |
|
2028-2036 |
30,00% |
70,00% |
|
dotacje bieżące |
2025 |
0,00% |
100,00% |
2026-2027 |
0,00% |
100,00% |
|
2028-2036 |
30,00% |
70,00% |
|
pozostałe, w tym: |
2025 |
0,00% |
100,00% |
2026-2027 |
0,00% |
100,00% |
|
2028-2036 |
30,00% |
70,00% |
|
z podatku od nieruchomości |
2025 |
0,00% |
100,00% |
2026-2027 |
0,00% |
100,00% |
|
2028-2036 |
30,00% |
70,00% |
Źródło: Opracowanie własne.
Podatek od nieruchomości
Stosownie do przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, wysokość stawek podatku od nieruchomości nie może przekroczyć górnych granic stawek kwotowych ogłoszonych przez Ministra Finansów. W roku budżetowym wpływy z tytułu podatku od nieruchomości zaplanowano w oparciu o planowane na 2024 r. stawki podatku od nieruchomości oraz zasób nieruchomości Gminy Chojna, który stanowi przedmiot opodatkowania. Wysokość wpływów z podatku od nieruchomości na 2024 r. ustalono więc na poziomie 9 411 000,00 zł, co stanowi 113,02% dochodów z tego tytułu planowanych do uzyskania na koniec 2023 r.
W latach następnych zakłada się wzrostowy trend wpływów z tego podatku i zwiększanie dochodów będących konsekwencją planowanego wzrostu stawek podatkowych oraz corocznego przyrostu przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych.
Udział w podatkach centralnych
Jako że ta grupa dochodów pozostaje w bardzo silnym związku z sytuacją makroekonomiczną kraju, przy szacowaniu dochodów z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz od osób prawnych (CIT) w okresie prognozy wzięto pod uwagę prognozowane wskaźniki makroekonomiczne, zgodnie z wagami przedstawionymi w tabeli powyżej.
Subwencje i dotacje na zadania bieżące
Planowaną kwotę subwencji ogólnej oraz dotacji celowych z budżetu państwa (innych niż środki na dofinansowanie realizacji projektów europejskich) na 2024 rok przyjęto w oparciu o informacje przekazane przez Ministra Finansów. W kolejnych latach prognozy założono wzrost kwoty otrzymywanych dotychczas cyklicznych subwencji i dotacji celowych z budżetu państwa w oparciu o prognozowane wskaźniki makroekonomiczne, zgodnie z wagami przedstawionymi w tabeli powyżej.
1.2. Dochody majątkowe
Waloryzacji o wskaźniki makroekonomiczne nie poddano dochodów o charakterze majątkowym. Dochody majątkowe, w tym przede wszystkim dochody ze sprzedaży majątku pozbawione są regularności, a ich poziom uzależniony jest od czynników niezależnych, jak np. koniunktura na rynku nieruchomości.
W 2024 roku dochody ze sprzedaży majątku zaplanowano na poziomie 1 315 000,00 zł. Bazując na informacjach o wykonaniu dochodów majątkowych w poprzednich latach, należy stwierdzić, że zaplanowana kwota jest realna, ryzyko ich niewykonania jest minimalne, a sama sprzedaż mienia została zaplanowana przy dochowaniu najwyższej staranności. W latach 2025, 2026 oraz 2027 dochody ze sprzedaży majątku zaplanowano odpowiednio na poziomie 1 250 000,00 zł, 1 100 000,00 zł oraz 900 000,00 zł. Wartość zaplanowanych w latach 2024-2027 dochodów ze sprzedaży ma zapewnić sprzedaż nieruchomości, których wykaz zaprezentowano w poniższych tabelach.
Tabela 3. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2024 roku
Położenie nieruchomości |
Nr działki i obręb |
Powierzchnia [ha] |
Wartość netto |
Planowany dochód |
---|---|---|---|---|
Chojna, ul. Krupin |
1085/3 obr. 2 |
0,0767 |
51 000,00 zł |
51 510,00 zł |
Chojna, ul. Krupin |
1085/4 obr. 2 |
0,0893 |
59 000,00 zł |
59 590,00 zł |
Chojna, ul. Krupin |
1085/5 obr. 2 |
0,0923 |
61 000,00 zł |
61 610,00 zł |
Chojna, ul. Krupin |
1085/6 obr. 2 |
0,095 |
62 000,00 zł |
62 320,00 zł |
Chojna, ul. Wł. Andersa |
36/102 obr. 8 |
0,7014 |
315 000,00 zł |
318 150,00 zł |
Chojna, ul. Hangarowa |
36/101 obr. 8 |
0,5652 |
290 000,00 zł |
292 900,00 zł |
Chojna, ul. Mieszka I |
353/3 obr. 3 |
0,0361 |
54 500,00 zł |
70 000,00 zł |
Chojna, ul. Mieszka I |
353/4 obr. 3 |
0,036 |
54 500,00 zł |
70 000,00 zł |
Chojna, ul. Mieszka I |
353/5 obr.3 |
0,036 |
54 500,00 zł |
70 000,00 zł |
Chojna, ul. Mieszka I |
353/6 obr.3 |
0,0599 |
85 000,00 zł |
118 920,00 zł |
Chojna, ul. Mieszka I |
353/7 obr. 3 |
0,0444 |
63 500,00 zł |
70 000,00 zł |
Chojna, ul. Mieszka I |
353/8 obr. 3 |
0,0364 |
54 500,00 zł |
70 000,00 zł |
Suma |
1 315 000,00 zł |
Źródło: Opracowanie własne.
Tabela 4. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2025 roku
Położenie nieruchomości |
Nr działki i obręb |
Powierzchnia [ha] |
Wartość netto |
Planowany dochód |
---|---|---|---|---|
Chojna, ul. Jaworowa |
38/208 obr.8 |
0,01584 |
93 040,00 zł |
94 000,00 zł |
Chojna, ul. Jaworowa |
38/209 obr.8 |
0,1617 |
95 020,00 zł |
97 000,00 zł |
Chojna, ul. Dębowa |
38/210 obr.8 |
0,1637 |
95 020,00 zł |
97 000,00 zł |
Chojna, ul. Dębowa |
38/211 obr.8 |
0,156 |
92 600,00 zł |
94 000,00 zł |
Chojna, ul. Bukowa |
38/212 obr.8 |
0,1247 |
98 760,00 zł |
100 700,00 zł |
Chojna, ul. Dębowa |
38/213 obr.8 |
0,1611 |
94 660,00 zł |
97 000,00 zł |
Chojna, ul. Jesionowa |
38/214 obr.8 |
0,1432 |
84 920,00 zł |
86 000,00 zł |
Chojna, ul. Jesionowa |
38/215 obr.8 |
0,142 |
84 920,00 zł |
86 000,00 zł |
Chojna, ul. Jesionowa |
38/216 obr.8 |
0,1409 |
84 540,00 zł |
85 300,00 zł |
Chojna, ul. Hangarowa |
36/109 obr.8 |
1,0483 |
386 700,00 zł |
413 000,00 zł |
Suma |
1 250 000,00 zł |
Źródło: Opracowanie własne.
Tabela 5. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2026 roku
Położenie nieruchomości |
Nr działki i obręb |
Powierzchnia [ha] |
Wartość netto |
Planowany dochód |
---|---|---|---|---|
Chojna, ul. Kościuszki |
191/26 obr.6 |
0,2104 |
65 000,00 zł |
65 000,00 zł |
Chojna, ul. Kościuszki |
191/27 obr.6 |
0,1954 |
65 000,00 zł |
65 000,00 zł |
Chojna, ul. Kościuszki |
191/28 obr.6 |
0,1866 |
65 000,00 zł |
65 000,00 zł |
Chojna, ul. Kościuszki |
191/29 obr.6 |
0,1769 |
65 000,00 zł |
65 000,00 zł |
Chojna, ul. Kościuszki |
191/30 obr.6 |
0,1709 |
65 000,00 zł |
65 000,00 zł |
Chojna, ul. Kościuszki |
191/31 obr.6 |
0,1613 |
65 000,00 zł |
65 000,00 zł |
Chojna, ul. Kościuszki |
191/32 obr.6 |
0,1945 |
65 000,00 zł |
65 000,00 zł |
Chojna, ul. Kościuszki |
191/33 obr.6 |
0,6739 |
145 000,00 zł |
145 000,00 zł |
Chojna, ul. Dworcowa |
64/1 obr.3 |
2,6211 |
500 000,00 zł |
500 000,00 zł |
Suma |
1 100 000,00 zł |
Źródło: Opracowanie własne.
Tabela 6. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2027 roku
Położenie nieruchomości |
Nr działki i obręb |
Powierzchnia [ha] |
Wartość netto |
Planowany dochód |
---|---|---|---|---|
Chojna, ul. Lotniarzy |
36/293 obr.8 |
1,1522 |
450 000,00 zł |
450 000,00 zł |
Chojna, ul. Lotników |
36/290 obr.8 |
1,9978 |
450 000,00 zł |
450 000,00 zł |
Suma |
900 000,00 zł |
Źródło: Opracowanie własne.
W 2024 roku zaplanowano dotacje oraz środki przeznaczone na inwestycje w wysokości 19 756 384,00 zł, które wiążą się z uzyskaniem bezzwrotnego dofinansowania na realizację zadań przedstawionych m.in. w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Dotacje oraz środki na inwestycje zaplanowano również w roku 2025 w kwocie 4 112 500,00 zł. Dotacje obejmują środki na realizację niżej wymienionych zadań:
Tabela 7. Wykaz planowanych dotacji majątkowych w latach 2024-2025
L.p. |
Nazwa zadania |
Fundusz / Program |
Przyznane dotacje majątkowe ujęte |
Planowane dotacje majątkowe 2025 |
---|---|---|---|---|
1 |
Przebudowa infrastruktury drogowej w Chojnie |
Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji strategicznych |
2 000 000,00 zł |
|
2 |
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez poprawę stanu dróg na terenie gminy Chojna |
Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji strategicznych |
1 662 500,00 zł |
1 662 500,00 zł |
3 |
Poprawa infrastruktury bezpieczeństwa przeciwpożarowego, zwalczania klęsk żywiołowych i zagrożeń ekologicznych |
Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji strategicznych |
1 000 000,00 zł |
|
4 |
Wielopokoleniowe Centrum Spotkań |
Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji strategicznych |
1 487 500,00 zł |
|
5 |
Działania prorodzinne na terenie gminy Chojna |
Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji strategicznych |
1 700 000,00 zł |
|
6 |
Poprawa gospodarki ściekowej na terenie miejscowości Grzybno i Strzelczyn |
Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji strategicznych |
2 450 000,00 zł |
2 450 000,00 zł |
7 |
Program Ciepłe Mieszkanie |
Program "Ciepłe mieszkanie" |
110 000,00 zł |
|
8 |
Działania proekologiczne i prozdrowotne na terenie gminy Chojna |
Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji strategicznych |
2 450 000,00 zł |
|
9 |
Przebudowa świetlic wiejskich w miejscowościach: Jelenin Strzelczyn Godków Osiedle oraz budowa miejsca spotkań ochotniczych straży pożarnych w Krajniku Dolnym |
Rządowy Fundusz Polski Ład: Program inwestycji strategicznych |
3 986 056,00 zł |
|
10 |
Dotacja na wykonanie renowacji zabytkowej ambony w kościele w Rurce |
Rządowy Program Odbudowy Zabytków |
147 000,00 zł |
|
11 |
Dotacja na wykonanie prac w zabytkowym obiekcie sakralnym - Kościół Mariacki w Chojnie |
Rządowy Program Odbudowy Zabytków |
833 000,00 zł |
|
12 |
Dotacja na wykonanie renowacji zabytkowej stolarki drzwiowej w kościele p. w. MB Szkaplerznej w Jeleninie |
Rządowy Program Odbudowy Zabytków |
80 000,00 zł |
|
13 |
Dotacja na wykonanie projektu restauracji kaplicy Świętej Gertrudy w Chojnie |
Rządowy Program Odbudowy Zabytków |
147 000,00 zł |
|
14 |
Budowa nowego boiska wielofunkcyjnego wraz z zadaszeniem o stałej konstrukcji przy Szkole Podstawowej nr 2 w Chojnie |
Dofinansowanie z Budżetu Państwa - Program Olimpia - Program budowy przyszkolnych hal sportowych na 100 lecie pierwszych występów reprezentacji Polski na Igrzyskach Olimpijskich |
1 368 900,00 zł |
|
15 |
Poprawa dostępności placów zabaw w Chojnie (PFRON) |
PFRON - Program "Dostępna przestrzeń publiczna" |
334 428,00 zł |
|
Suma |
19 756 384,00 zł |
4 112 500,00 zł |
Źródło: Opracowanie własne.
2. Wydatki
Prognozy wydatków Gminy Chojna dokonano w podziale na kategorie wydatków bieżących i wydatków majątkowych.
2.1. Wydatki bieżące
Poziom prognozowanych wydatków bieżących zdeterminowany jest zakresem realizowanych zadań oraz możliwościami finansowymi. Priorytetem w zakresie planowania wydatków było zapewnienie odpowiednich środków na utrzymanie dotychczasowego zakresu i poziomu usług świadczonych na rzecz mieszkańców. Wydatki bieżące prognozowano w podziale na:
1. wynagrodzenia i składki od nich naliczane;
2. wydatki związane z obsługą zadłużenia, w tym odsetki i dyskonto;
3. pozostałe wydatki bieżące.
Uwzględniając dotychczasowe kształtowanie się wydatków budżetu Gminy Chojna oraz przewidywania na następne lata, w poszczególnych kategoriach wydatków bieżących posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik makroekonomiczny. Szczegóły przedstawiono w tabeli poniżej.
Tabela 8. Wagi dla danych makroekonomicznych przyjęte do wyliczeń prognozy wydatków bieżących
Wyszczególnienie |
Lata |
Dynamika realna PKB |
Dynamika średnioroczna inflacji (CPI) |
Dynamika realnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej |
---|---|---|---|---|
wynagrodzenia i pochodne |
2025-2036 |
25,00% |
25,00% |
50,00% |
inne |
2025-2036 |
0,00% |
100,00% |
0,00% |
Źródło: Opracowanie własne.
Wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń
Zgodnie z założeniami przyjętymi przy prognozie dochodów, dla wydatków bieżących w roku 2024 przyjęto wartości wynikające z projektu budżetu. W 2024 r. w budżecie Gminy Chojna wydatki na wynagrodzenia pochodne od wynagrodzeń zabezpieczono w wysokości 31 663 776,13 zł, co stanowi zmianę w stosunku do przewidywanego wykonania na koniec 2023 r. o kwotę 904 659,47 zł. W latach 2025-2036 dokonano indeksacji wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w oparciu o wagi wskaźników makroekonomicznych, zgodnie z wartościami przedstawionymi w tabeli powyżej.
Poręczenia i gwarancje
W okresie prognozy Gmina Chojna nie planuje wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji.
Odsetki i dyskonto
Wydatki na obsługę długu skalkulowano w oparciu o obowiązujące stawki WIBOR jak również warunki wynikające z zawartych umów (w przypadku zobowiązań historycznych). Zgodnie z projekcją inflacji opublikowaną przez Narodowy Bank Polski, osiągnęła ona szczyt w pierwszym kwartale 2023 roku. Od tego momentu prognozowany jest spadek inflacji, która z końcem 2024 powinna kształtować się na poziomie między 5% a 7%. Do kalkulacji kosztów obsługi długu przyjęto zgodnie z powyższym, że skorelowany z inflacją poziom stóp procentowych w okresie prognozy będzie relatywnie powoli spadać, natomiast dynamika spadku poziomu stóp procentowych będzie wolniejsza od dynamiki spadku poziomu inflacji i do ustabilizowania poziomu stóp procentowych dojdzie w 2029 roku. W związku z powyższym odsetki skalkulowano w oparciu o prognozę własną WIBOR.
Pozostałe wydatki bieżące
W prognozie WPF pozostałe wydatki bieżące zostały skalkulowane w oparciu o indeksację o wskaźniki inflacji i PKB, zgodnie z założeniami przedstawionymi w tabeli powyżej.
2.2. Wydatki majątkowe
Wydatki majątkowe obejmują przede wszystkim przedsięwzięcia inwestycyjne, które ujęto w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2036.
Do załącznika nr 2 WPF wprowadzono nowe zadania, a mianowicie:
1. Budowa sieci wodociągowej Lisie Pole - Lisie Pola - Strzelczyn;
2. Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez poprawę stanu dróg na terenie gminy Chojna.
Pozostałe przedsięwzięcia przedstawione w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna stanowią kontynuację wcześniej rozpoczętych zadań. Należy przy tym nadmienić, że pomiędzy przedsięwzięciami przedstawionymi w załączniku nr 2 do projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2036, a ostatnią zmianą WPF na lata 2023-2036 występują rozbieżności w zakresie wysokości limitów i nakładów wydatków na przedsięwzięcia. Ww. rozbieżności dopuszczają przepisy ustawy o finansach publicznych.
3. Wynik budżetu
Wynik budżetu w prognozowanym okresie jest ściśle powiązany z przyjętymi założeniami do prognozy dochodów i wydatków.
W budżecie na 2024 r. zaplanowano dodatnią różnicę pomiędzy dochodami i wydatkami budżetowymi. Wynik budżetu planuje się na poziomie 921 350,00 zł.
Fakt prognozowania w oparciu o dane makroekonomiczne o niewielkiej zmienności powoduje zrównoważony i stabilny wzrost dochodów oraz wydatków bieżących, któremu można przypisać cechy statystyczne.
Tabela 9. Wynik budżetu Gminy Chojna
Rok |
Dochody [zł] |
Wydatki [zł] |
Wynik budżetu [zł] |
---|---|---|---|
2024 |
87 680 834,00 |
86 759 484,00 |
921 350,00 |
2025 |
74 676 912,00 |
72 576 912,00 |
2 100 000,00 |
2026 |
72 563 158,00 |
71 793 158,00 |
770 000,00 |
2027 |
74 149 738,00 |
73 149 738,00 |
1 000 000,00 |
2028 |
75 146 906,00 |
73 746 906,00 |
1 400 000,00 |
2029 |
77 048 123,00 |
75 648 123,00 |
1 400 000,00 |
2030 |
78 974 326,00 |
77 574 326,00 |
1 400 000,00 |
2031 |
80 924 992,00 |
79 724 992,00 |
1 200 000,00 |
2032 |
82 899 563,00 |
81 699 563,00 |
1 200 000,00 |
2033 |
84 922 312,00 |
83 722 312,00 |
1 200 000,00 |
2034 |
86 994 416,00 |
86 194 416,00 |
800 000,00 |
2035 |
89 117 079,00 |
88 317 079,00 |
800 000,00 |
2036 |
91 264 801,00 |
90 464 801,00 |
800 000,00 |
Źródło: Opracowanie własne.
4. Przychody
W okresie objętym prognozą zaplanowano przychody budżetowe.
W roku budżetowym przychody zaplanowano na poziomie 1 078 650,00 zł. Przychody Gminy Chojna w 2024 r. obejmują:
1. nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych – 781 800,00 zł;
2. wolne środki – 116 850,00 zł;
3. spłaty udzielonych pożyczek – 180 000,00 zł;
5. Rozchody
W roku budżetowym oraz w okresie prognozy planuje się rozchody budżetowe. Rozchody Gminy Chojna obejmują spłaty rat kapitałowych kredytów i pożyczek oraz wykup papierów wartościowych.
W zakresie zawartych umów, rozchody Gminy Chojna zaplanowano zgodnie z harmonogramami. W tabeli poniżej spłatę ww. zobowiązań przedstawiono w kolumnie „Zobowiązanie historyczne”.
Tabela 10. Spłata zaciągniętych i planowanych zobowiązań Gminy Chojna
Rok |
Zobowiązanie historyczne [zł] |
---|---|
2024 |
2 000 000,00 |
2025 |
2 100 000,00 |
2026 |
770 000,00 |
2027 |
1 000 000,00 |
2028 |
1 400 000,00 |
2029 |
1 400 000,00 |
2030 |
1 400 000,00 |
2031 |
1 200 000,00 |
2032 |
1 200 000,00 |
2033 |
1 200 000,00 |
2034 |
800 000,00 |
2035 |
800 000,00 |
2036 |
800 000,00 |
Źródło: Opracowanie własne.
6. Kwota długu
Na dzień 31.12.2023 r. kwota zadłużenia, wykazana w pozycji 6. Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2024-2036, w kolumnie pomocniczej WPF „2023 przewidywane wykonanie” wynosi 16 070 000,00 zł. Na koniec 2024 roku kwotę długu planuje się na poziomie 14 070 000,00 zł.
W stosunku do dochodów ogółem pomniejszonych o dotacje i środki o podobnym charakterze oraz powiększonych o przychody z tytułów określonych w art. 217 ust. 2 pkt 4-8 ustawy o finansach publicznych, nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu budżetowego, planowana kwota długu na koniec 2024 roku wyniesie 23,60%.
Tabela 11. Informacja o wysokości kwoty długu w latach 2023-2025
Rok |
Planowana kwota długu na koniec roku [zł] |
Podstawa wskaźnika* [zł] |
Relacja |
---|---|---|---|
2024 |
14 070 000,00 |
59 618 752,00 |
23,60% |
2025 |
11 970 000,00 |
60 795 306,00 |
19,69% |
*dochody pomniejszone o dotacje i środki o podobnym charakterze oraz powiększone o przychody z tytułów określonych w art. 217 ust. 2 pkt 4-8 ustawy o finansach publicznych, nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu budżetowego
Źródło: Opracowanie własne.
7. Relacja z art. 242 ustawy o finansach publicznych
W budżecie na 2024 r. zaplanowano dodatnią różnicę pomiędzy dochodami i wydatkami bieżącymi. W związku z powyższym, Gmina Chojna zachowuje relację określoną w art. 242 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Tabela 12. Wynik budżetu bieżącego Gminy Chojna
Rok |
Dochody bieżące [zł] |
Wydatki bieżące [zł] |
Wynik budżetu bieżącego [zł] |
Wynik budżetu bieżącego, skorygowany o środki [zł] |
---|---|---|---|---|
2024 |
66 584 450,00 |
64 822 590,00 |
1 761 860,00 |
2 840 510,00 |
2025 |
69 314 412,00 |
67 057 570,00 |
2 256 842,00 |
2 256 842,00 |
2026 |
71 463 158,00 |
68 828 886,00 |
2 634 272,00 |
2 634 272,00 |
2027 |
73 249 738,00 |
70 536 458,00 |
2 713 280,00 |
2 713 280,00 |
2028 |
75 146 906,00 |
72 284 373,00 |
2 862 533,00 |
2 862 533,00 |
2029 |
77 048 123,00 |
74 053 492,00 |
2 994 631,00 |
2 994 631,00 |
2030 |
78 974 326,00 |
75 859 706,00 |
3 114 620,00 |
3 114 620,00 |
2031 |
80 924 992,00 |
77 687 842,00 |
3 237 150,00 |
3 237 150,00 |
2032 |
82 899 563,00 |
79 556 095,00 |
3 343 468,00 |
3 343 468,00 |
2033 |
84 922 312,00 |
81 470 712,00 |
3 451 600,00 |
3 451 600,00 |
2034 |
86 994 416,00 |
83 267 565,00 |
3 726 851,00 |
3 726 851,00 |
2035 |
89 117 079,00 |
85 269 906,00 |
3 847 173,00 |
3 847 173,00 |
2036 |
91 264 801,00 |
87 311 698,00 |
3 953 103,00 |
3 953 103,00 |
Źródło: Opracowanie własne.
8. Relacja z art. 243 ustawy o finansach publicznych
Informację na temat kształtowania się relacji z art. 243 ustawy o finansach publicznych w okresie prognozy Gminy Chojna przedstawiono w tabeli poniżej.
Tabela 13. Kształtowanie się relacji z art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych
Rok |
Obsługa zadłużenia (fakt. i plan. po wyłączeniach) |
Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale) |
Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o plan po 3 kwartale) |
Maksymalna obsługa zadłużenia (wg przewidywanego wykonania) |
Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o przewidywane wykonanie) |
---|---|---|---|---|---|
2024 |
5,21% |
10,90% |
TAK |
11,21% |
TAK |
2025 |
4,97% |
9,11% |
TAK |
9,42% |
TAK |
2026 |
2,28% |
3,61% |
TAK |
3,93% |
TAK |
2027 |
2,52% |
3,23% |
TAK |
3,55% |
TAK |
2028 |
3,01% |
3,82% |
TAK |
4,13% |
TAK |
2029 |
2,86% |
3,25% |
TAK |
3,56% |
TAK |
2030 |
2,71% |
3,21% |
TAK |
3,52% |
TAK |
2031 |
2,29% |
5,20% |
TAK |
5,20% |
TAK |
2032 |
2,17% |
5,26% |
TAK |
5,26% |
TAK |
2033 |
2,06% |
5,25% |
TAK |
5,25% |
TAK |
2034 |
1,19% |
5,23% |
TAK |
5,23% |
TAK |
2035 |
1,12% |
5,21% |
TAK |
5,21% |
TAK |
2036 |
1,04% |
5,18% |
TAK |
5,18% |
TAK |
Źródło: Opracowanie własne.
Dane w tabeli powyżej wskazują, że w całym okresie prognozy Gmina Chojna spełnia relację, o której mowa w art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Spełnienie dotyczy zarówno relacji obliczonej na podstawie planu na dzień 30.09.2023 r. jak i w oparciu o kolumnę „przewidywane wykonanie 2023”.
Podsumowanie
Wartości wykazane w pozostałych pozycjach WPF, w tym:
·finansowanie programów, projektów lub zadań realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy (kolumna od 9.1 do 9.4.1.1);
·informacje uzupełniające o wybranych kategoriach finansowych (kolumna od 10.1 do 10.11)
stanowią informacje uzupełniające względem pozycji opisanych powyżej. Zostały przedstawione w WPF zgodnie z obowiązującym stanem faktycznym, na podstawie zawartych umów i porozumień.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
Załącznik Nr 1 WPF 2024-20236 (PDF, 3.07Mb) | 2023-11-22 12:24:43 | 4 | |
Załącznik Nr 2 Przedsięwzięcia (PDF, 145.90Kb) | 2023-11-22 12:24:43 | 5 | |
Załącznik Nr 3 Objaśnienia (PDF, 256.50Kb) | 2023-11-22 12:24:43 | 2 | |
Projekt uchwały w sprawie WPF na lata 2024 – 2036 (PDF, 3.89Mb) | 2023-11-22 12:24:43 | 2 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Iwona Miler Data wytworzenia:
22 lis 2023
Osoba dodająca informacje
Łukasz Aderek Data publikacji:
22 lis 2023, godz. 12:24
Osoba aktualizująca informacje
Łukasz Aderek Data aktualizacji:
22 lis 2023, godz. 12:31