Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Protokół z LVI sesji 25.04.2023 r.

Protokół Nr LVI/2023 z sesji Rady Miejskiej w Chojnie w dniu 25 kwietnia 2023 r.

Do punktu 1, 2 i 3.

Sesja rozpoczęła się o godz. 13.00 i trwała do godz. 14.10. Obrady rozpoczął i prowadził przewodniczący rady Radosław Karwan. Przywitał wszystkich zgromadzonych na sesji – radnych, panią burmistrz, zastępcę burmistrza, skarbnika Gminy, panią mecenas, dyrektorów jednostek gminy, sołtysów oraz pracowników Urzędu Miejskiego.

Na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji udział bierze 14 radnych, co stanowi kworum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

Obecni:

  1. Michał Burak
  2. Radosław Karwan
  3. Elżbieta Lach
  4. Wojciech Łosowski
  5. Beata Malecka
  6. Bartosz Michno
  7. Monika Odróbka
  8. Norbert Oleśków
  9. Anna Panas
  10. Małgorzata Przybylska
  11. Agnieszka Sikora
  12. Halina Szczygieł
  13. Marlena Witek
  14. Małgorzata Wójcik

Nieobecny: Marek Bednarz

Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Lista obecności sołtysów stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

Przewodniczący rady stwierdził, że protokół z przebiegu LV sesji (24.03.2023 r.) został sporządzony, uwag do niego nie wniesiono. W związku z brakiem uwag przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu.

Głosowano w sprawie:

przyjęcia protokołu z LV sesji (24.03.2023 r.).

Wyniki głosowania

ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1

Wyniki imienne:

ZA (14)

Michał Burak, Radosław Karwan, Elżbieta Lach, Wojciech Łosowski, Beata Malecka, Bartosz Michno, Monika Odróbka, Norbert Oleśków, Anna Panas, Małgorzata Przybylska, Agnieszka Sikora, Halina Szczygieł, Marlena Witek, Małgorzata Wójcik

NIEOBECNI (1)

Marek Bednarz

Do przedłożonego porządku obrad burmistrz B. Rawecka złożyła wniosek o wycofanie punktów:

- 15. rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sprzedaży w drodze bezprzetargowej nieruchomości, położonych w obrębie Raduń;

- 18. rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych.

Więcej uwag nie zgłoszono.

Porządek obrad stanowi załącznik nr 3 do protokołu.

Do punktu 4.

Informacja burmistrza o pracach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

Burmistrz B. Rawecka – 4 kwietnia wraz z zastępcą oraz panem Grzegorzem Mizgierem z Ochotniczej Straży Pożarnej w Lisim Polu uczestniczyłam w spotkaniu roboczym związanym z dofinansowaniem jednostki. Otrzymaliśmy środki na zakup nowego samochodu pożarniczego. Spotkanie odbyło się w Wojewódzkiej Komendzie Państwowej Straży Pożarnej w Szczecinie. Na tym spotkaniu Pan Komendant nadbrygadier Jarosław Tomczyk wręczył już oficjalnie promesę na zakup samochodu strażackiego. Otrzymaliśmy 950.000 zł dla jednostki OSP w Lisim Polu i tutaj również na tę kwotę składa się wkład gminy w wysokości 300.000 zł. Liczę na to, że Ochotnicza Straż Pożarna będzie już robiła zakupy samochodu, bo to spoczywa na samej jednostce, czyli robienie zapytania, rozeznania cenowego i zakup samochodu. Gmina partycypuje w kosztach i mam nadzieję, że uda nam się ten samochód w miarę szybko kupić. Przypomnę, że jednostka w Chojnie otrzymała również samochód strażacki, który nam się udało zakupić z podobnych środków w ubiegłym roku. 13 kwietnia spotkałam się z przedstawicielami firmy Slabb: Beton architektoniczny, odnośnie możliwości budowy kolumbarium na cmentarzach przy ulicy Odrzańskiej i Słowiańskiej. Przedstawiliśmy nasze oczekiwania i teraz oczekujemy na wstępną ofertę. Oczywiście my i tak zrobimy przetarg na wybudowanie kolumbarium. Firma akurat tym się zajmuje i zaprezentowała nam taką formę kolumbarium, które jest budowane segmentowo, czyli można dobudowywać w miarę potrzeb kolejne komory w kolumbarium. 14 kwietnia w ramach święta szkoły Zespołu Szkół Ponadpodstawowych uczestniczyłam w uroczystościach na cmentarzu siekierkowskim w Starych Łysogórkach. Szkoła od dwóch lat organizuje swoje święto na cmentarzu. Było ponad 750 uczniów, nauczyciele plus goście zaproszeni. Myślę, że to jest doskonała lekcja historii dla młodych ludzi. Może bardziej będą przekonani, że warto jednak uczyć się i pracować dla ojczyzny, bo wielu ludzi tam leżących, to prawie ich rówieśnicy, którzy stracili życie po to, żeby żyć w wolnej Polsce. Zawsze z wielką atencją uczestniczę w takich spotkaniach na cmentarzu siekierkowskim, bo to wymaga od nas również swego rodzaju poświęcenia i szacunku dla tych, którzy wywalczyli nam wolność. 18 kwietnia, tak jak i pan Przewodniczący i wielu innych radnych, uczestniczyliśmy w uroczystościach święta 60-lecia nadania szkole im. Janusza Korczaka, ale też oddania szkoły po remoncie. Przypomnę, że tutaj to była taka modernizacja związana zarówno z budynkiem, jak i boiskiem, ale również, powstała nowa biblioteka szkolna, która mieści się na dotychczas nieużytkowanym poddaszu. To Państwo musicie ocenić, ale sądzę, że efekt był tu dobry. Przypomnę tylko, że dostaliśmy tutaj 8,5 mln zł z Rządowego Funduszy Inwestycji Lokalnych. Cieszę się, że mogliśmy te pieniądze spożytkować na bardzo dobry cel i stworzyć dzieciom, jak i nauczycielom, jak i też również rodzicom godziwe warunki przebywania w szkole, która za 3 lata będzie obchodziła już swoje 80-lecie istnienia, ponieważ Korczak zaczął funkcjonować w 46. roku. 19 kwietnia wraz z zastępcą i wiceprzewodniczącym Rady uczestniczyliśmy w niebieskim marszu z okazji Światowego Dnia Autyzmu. To był przemarsz z uczniami z naszych szkół, z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, a także z uczestników ŚDS-u. Przeszliśmy ulicami Chojny, ale taka najsympatyczniejsza rzecz była taka, że wśród nas były też przedszkolaki, które dzielnie przemaszerowały przez całe miasto. Ludzi z autyzmu jest coraz więcej i dobrze jest, jak zauważamy te osoby i staramy się nie uciekać od rzeczywistości, a widzieć je na co dzień, bo one też wymagają naszego wsparcia. 20 kwietnia wzięłam udział w częściowym posiedzeniu Rady Pedagogicznej w Szkole Podstawowej im. Olimpijczyków Polskich w Krzymowie. Wiąże się to z tym, że do konkursu na dyrektora szkoły nie przystąpiła żadna osoba. Nie mogę wyłonić kandydata na to stanowisko. Spotkałam się z nauczycielami i omawialiśmy, w jaki sposób zorganizować pracę szkoły. Co do pozostałych rozwiązań, to jeszcze dzisiaj Państwu tego nie przedstawię, aczkolwiek złożyłam tu ofertę również nauczycielom, którzy tam są, żeby podjęli tę odpowiedzialność za szkołę i wzięli na siebie również możliwość kierowania tą placówką. 22 kwietnia odbyły się uroczystości z okazji forsowania Odry w Siekierkach. Wzięliśmy udział. Były tam władze zarówno polityczne, jak i samorządowe wszystkich szczebli. Dzieci, uczniowie, ale też było bardzo dużo osób. Pogoda była piękna, rewelacyjna. Jak ktoś obserwuje zdjęcia, to wie również, że wziął w tych uroczystościach udział jeden bocian, który siedział na pomniku, co było atrakcyjne dla ludzi. Powiedziałam już o Szkole Podstawowej w Krzymowie, to chciałam powiedzieć, że konkursy na dyrektorów szkół odbyły się w innych placówkach. Dotyczyły one Szkoły Podstawowej nr 2 im. Kornela Makuszyńskiego i Szkoły Podstawowej w Grzybnie oraz Szkoły Podstawowej w Nawodnej. Wyłoniliśmy tutaj kandydatów na dyrektorów. Teraz dokumentację złożyliśmy w Kuratorium Oświaty i czekamy na ich opinię. Ogłosiliśmy konkurs na remonty świetlic wiejskich w Jeleninie, Godkowie i Strzelczynie oraz na budowę remizy wraz ze świetlicą w miejscowości Krajnik Dolny. Do tej pory podzieliliśmy to zadanie na trzy zadania. Mamy już oferty złożone na remonty świetlic w Strzelczynie, w Jeleninie i w Godkowie. Nie wyłoniliśmy żadnego wykonawcy na budowę świetlicy w Krajniku, ponieważ złożona oferta znaczącą odbiegała od kwoty, którą posiadamy. Teraz ogłosiliśmy następny przetarg. W międzyczasie prowadziliśmy wiele spraw związanych z sytuacją całego systemu grzewczego w gminie Chojna. Zarówno z pracownikami, jak i z panią mecenas rozpatrujemy sprawę rozwiązania sytuacji kotłowni na ul. Różanej. Zaprosimy wszystkie wspólnoty do tego, żeby któraś się określiła, że chce przejąć kotłownię do prowadzenia. Również z Państwem, jako Radą, przystąpimy do kroków rozwiązujących sprawę z Duonem, ponieważ Duon nie czuje się odpowiedzialny za to, żeby podjąć rozmowy w tym zakresie. W związku z tym, że gmina jest tylko właścicielem kotłowni, zaproponuję to którejś ze wspólnot. Ułatwi nam to rozwiązanie tego problemu, jeżeli chodzi o ogrzewanie. Uważam, że te wspólnoty, które z tego korzystają, któraś z nich może podejmie to ryzyko i będzie chciała prowadzić tę kotłownię, ponieważ nawet, jeżeli spróbujemy tutaj rozwiązać sprawę kotłowni, to gmina, jako gmina nie będzie jej prowadziła. Uważam, że trzeba tu rozwiązać sprawę PUK-u, ponieważ Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych ma kotłownię. O ile w kotłowni na ulicy Prusa, gdzie jest ogrzewany budynek na Prusa i budynki policji oraz budynki gminy, nie mamy problemów i tam nie ma żadnych zaległości, to niestety wspólnoty nie płacą nam pieniędzy. Uważam, że Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych, jako tylko pośrednik sprzedaży, nie powinno w ogóle w tym być. Gminna kotłownia na Prusa jak najbardziej, bo tu są tylko gminne budynki i nie mamy nikogo prywatnego, jako odbiorcy, ale w tych pozostałych musimy odejść od tego. Zarządca, który zalega nam ponad 300.000 zł i gmina ma teraz znaleźć pieniądze, żeby wspomóc PUK, to jest takie kredytowanie wspólnot. Uważam, że my, jako gmina opłacamy wszystkie nasze mieszkania, które mamy i gdzie musimy zapłacić za pobór gazu i jesteśmy na bieżąco. Nie chcę finansować czy też kredytować wspólnot, które nie płacą pieniędzy i zarządców. Musimy to rozwiązać, bo nie jest to odpowiedzialność gminy, ale jest to odpowiedzialność za pobór od mieszkańców. Teraz muszę znaleźć pieniądze, żeby wspomóc znowu Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych, które nie ma tych pieniędzy, nie uzyskuje od zarządców, którzy powinni za to płacić. To jest jedna sprawa. Druga to taka, że muszę Państwu powiedzieć, że ostatnio zajmowałam się sprawami umorzeń. Jest to jeszcze z czasów Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej, bo tam, gdzie mogę prowadzić postępowania sądowe, to oczywiście je prowadzę. Staramy się windykować wszystkie należności i nam się to udaje, ale mamy wiele takich zaległości, gdzie nie ma żadnych dokumentów. Przejęliśmy to bez dokumentów, czyli jest tylko napisane, że ktoś zalega 70.000, ale nie ma żadnego dokumentu, który to potwierdza. Tam, gdzie mamy dokumenty, prowadzimy windykację i dobrze nam to wychodzi. Tam, gdzie nie mamy dokumentów, bo nie było ich w ogóle, to mamy problemy z tym, żeby windykować. Muszę takie zaległości umarzać, bo nie mam z czym wystąpić do sądu. W okresie międzysesyjnym zajmowaliśmy się również sprawami bardziej organizacyjnymi. Chcieliśmy również rozwiązać sprawy związane z naborami, czyli na budowę ścieżek rowerowych wspólnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz z Zarządem Województwa, ponieważ są to ścieżki przy drogach wojewódzkich oraz dróg, które mogą nam służyć jako dojazdy do ścieżek. Dotyczy to dokończenia drogi Chojna – Kaliska – Godków. Wracając jeszcze do umorzeń, to jest to już bez mała prawie 300.000 zł, do których nie mogę prowadzić postępowań.

Sprawozdanie z prac burmistrza stanowi załącznik nr 4 do protokołu.

Do punktu 5.

Informacja przewodniczącego rady dotycząca spraw w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący rady R. Karwan – 28 marca wpłynęło sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Gminy Chojna za 2022 wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna za rok 2022. 6 kwietnia wpłynęła kserokopia wykazu nieruchomości lokalowej położonej w miejscowości Godków-Osiedle 5/3 przeznaczonej do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz najemcy.

Wszystkie pisma są do wglądu w Biurze Rady.

Do punktu 6.

Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w roku 2022.

Do sprawozdania nie było uwag. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Do punktu 7.

Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny w roku 2022.

Do sprawozdania nie było uwag. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Do punktu 8.

Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Chojnie za rok 2022.

Do sprawozdania nie było uwag. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Do punktu 9.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Chojna na lata 2023-2029.

Stanowiska komisji – jednogłośnie za przyjęciem projektu uchwały.

Uwag do projektu uchwały nie było. Przewodniczący rady przystąpił do uruchomienia procedury głosowania.

Głosowano w sprawie:

podjęcia uchwały w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Chojna na lata 2023-2029.

Wyniki głosowania

ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1

Wyniki imienne:

ZA (14)

Michał Burak, Radosław Karwan, Elżbieta Lach , Wojciech Łosowski , Beata Malecka, Bartosz Michno, Monika Odróbka, Norbert Oleśków, Anna Panas , Małgorzata Przybylska, Agnieszka Sikora , Halina Szczygieł , Marlena Witek, Małgorzata Wójcik

NIEOBECNI (1)

Marek Bednarz

Uchwała Nr LVI/441/2023 w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Chojna na lata 2023-2029 została podjęta i stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Do punktu 10.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Chojna na 2023 rok.

Stanowiska komisji – jednogłośnie za przyjęciem projektu uchwały.

Burmistrz B. Rawecka - zmiany w projekcie dotyczą dwóch sołectw, które złożyły zmiany do funduszu sołeckiego. Dotyczy to sołectwa Mętno i Łaziszcze.

Uwag do projektu uchwały nie było. Przewodniczący rady przystąpił do uruchomienia procedury głosowania.

Głosowano w sprawie:

podjęcia uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Chojna na 2023 rok.

Wyniki głosowania

ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1

Wyniki imienne:

ZA (14)

Michał Burak, Radosław Karwan, Elżbieta Lach , Wojciech Łosowski , Beata Malecka, Bartosz Michno, Monika Odróbka, Norbert Oleśków, Anna Panas , Małgorzata Przybylska, Agnieszka Sikora, Halina Szczygieł , Marlena Witek, Małgorzata Wójcik

NIEOBECNI (1)

Marek Bednarz

Uchwała Nr LVI/442/2023 w sprawie zmian w budżecie Gminy Chojna na 2023 rok została podjęta i stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Do punktu 11.

Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr XXXI/247/2021 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 25 marca 2021r. w sprawie nadania Statutu Centrum Kultury w Chojnie.

Stanowiska komisji – jednogłośnie za przyjęciem projektu uchwały.

Burmistrz B. Rawecka - projekt uchwały reguluje sprawy związane z wcześniejszymi nieprawidłowościami, które powstały, zanim pojawił się dyrektor Macuk. Ujednolica się nazewnictwo jednostek wraz z istniejącymi w nich pionami, czyli Dom Kultury i Miejska Biblioteka Publiczna. Z Centrum Kultury wyłącza się Centrum Informacji.

Uwag do projektu uchwały nie było. Przewodniczący rady przystąpił do uruchomienia procedury głosowania.

Głosowano w sprawie:

podjęcia uchwały zmieniającej uchwałę nr XXXI/247/2021 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 25 marca 2021r. w sprawie nadania Statutu Centrum Kultury w Chojnie.

Wyniki głosowania

ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1

Wyniki imienne:

ZA (14)

Michał Burak, Radosław Karwan, Elżbieta Lach , Wojciech Łosowski , Beata Malecka, Bartosz Michno, Monika Odróbka, Norbert Oleśków, Anna Panas, Małgorzata Przybylska, Agnieszka Sikora, Halina Szczygieł, Marlena Witek, Małgorzata Wójcik

NIEOBECNI (1)

Marek Bednarz

Uchwała Nr LVI/443/2023 zmieniająca uchwałę nr XXXI/247/2021 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 25 marca 2021r. w sprawie nadania Statutu Centrum Kultury w Chojnie została podjęta i stanowi załącznik nr 10 do protokołu.

Do punktu 12.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia jednostki budżetowej o nazwie Centrum Informacji w Chojnie i nadania jej statutu.

Stanowiska komisji – jednogłośnie za przyjęciem projektu uchwały.

Burmistrz B. Rawecka – projekt uchwały zakłada utworzenie jednostki organizacyjnej pod nazwą Centrum Informacji w Chojnie. Jednostka będzie obsługiwana przez Centrum Usług Wspólnych, czyli Administrację Szkół i Infrastruktury Społecznej. 

Uwag do projektu uchwały nie było. Przewodniczący rady przystąpił do uruchomienia procedury głosowania.

Głosowano w sprawie:

podjęcia uchwały w sprawie utworzenia jednostki budżetowej o nazwie Centrum Informacji w Chojnie i nadania jej statutu.

Wyniki głosowania

ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1

Wyniki imienne:

ZA (14)

Michał Burak, Radosław Karwan, Elżbieta Lach , Wojciech Łosowski , Beata Malecka, Bartosz Michno, Monika Odróbka, Norbert Oleśków, Anna Panas , Małgorzata Przybylska, Agnieszka Sikora , Halina Szczygieł , Marlena Witek, Małgorzata Wójcik

NIEOBECNI (1)

Marek Bednarz

Uchwała Nr LVI/444/2023 w sprawie utworzenia jednostki budżetowej o nazwie Centrum Informacji w Chojnie i nadania jej statutu została podjęta i stanowi załącznik nr 11 do protokołu.

Do punktu 13.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania jednostki budżetowej do obsługi finansowo-organizacyjnej placówek oświatowych.

Stanowiska komisji – jednogłośnie za przyjęciem projektu uchwały.

Burmistrz B. Rawecka – wprowadzamy zapis, że Centrum Informacji będzie obsługiwane przez Centrum Usług Wspólnych, czyli ASiIS.

Uwag do projektu uchwały nie było. Przewodniczący rady przystąpił do uruchomienia procedury głosowania.

Głosowano w sprawie:

podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania jednostki budżetowej do obsługi finansowo-organizacyjnej placówek oświatowych.

Wyniki głosowania

ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1

Wyniki imienne:

ZA (14)

Michał Burak, Radosław Karwan, Elżbieta Lach , Wojciech Łosowski , Beata Malecka, Bartosz Michno, Monika Odróbka, Norbert Oleśków, Anna Panas , Małgorzata Przybylska, Agnieszka Sikora, Halina Szczygieł , Marlena Witek, Małgorzata Wójcik

NIEOBECNI (1)

Marek Bednarz

Uchwała Nr LVI/445/2023 w sprawie zmiany uchwały w sprawie powołania jednostki budżetowej do obsługi finansowo-organizacyjnej placówek oświatowych została podjęta i stanowi załącznik nr 12 do protokołu.

Do punktu 14.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej poprzez wyłączenie z użytkowania.

Stanowiska komisji – jednogłośnie za przyjęciem projektu uchwały.

Naczelnik wydziału GN B. Krygiel - Szanowni Państwo, organem właściwym do pozbawienia drogi kategorii drogi gminnej jest rada gminy. Tutaj pozbawienie części drogi, która jest oznaczona działką 369/1 w kategorii drogi publicznej wynika z zamiaru przeznaczenia jej do sprzedaży w celu powiększenia sąsiednich nieruchomości. To jest działek 362 i 363/1 stanowiących własność osoby fizycznej, która wyraziła wolę zakupu. W przedmiotowej sprawie dotyczącej wyłączenia kategorii drogi uzyskano pozytywną opinię Zarządu Powiatu Gryfińskiego. W stanie obecnym droga nie jest użytkowana. Teren jest porośnięty trawą, na którym rośnie sporych rozmiarów świerk. Teren nie jest utrzymywany, jako droga i nie ma znamion użytkowania, jako droga. Nadmienić należy, że przedmiotowy fragment drogi nie stanowi jedynej komunikacji dla sąsiednich nieruchomości i sprzedaż działki 369/1, czyli fragmentu drogi gminnej, musi być poprzedzone pozbawieniem kategorii drogi publicznej poprzez wyłączenie jej z użytkowania, jako droga publiczna. W związku z powyższym wyłączenie jej z użytkowania jest zasadne.

Uwag do projektu uchwały nie było. Przewodniczący rady przystąpił do uruchomienia procedury głosowania.

Głosowano w sprawie:

podjęcia uchwały w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej poprzez wyłączenie z użytkowania.

Wyniki głosowania

ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1

Wyniki imienne:

ZA (14)

Michał Burak, Radosław Karwan, Elżbieta Lach , Wojciech Łosowski , Beata Malecka, Bartosz Michno, Monika Odróbka, Norbert Oleśków, Anna Panas , Małgorzata Przybylska, Agnieszka Sikora, Halina Szczygieł , Marlena Witek, Małgorzata Wójcik

NIEOBECNI (1)

Marek Bednarz

Uchwała Nr LVI/446/2023 w sprawie pozbawienia kategorii drogi gminnej poprzez wyłączenie z użytkowania została podjęta i stanowi załącznik nr 13 do protokołu.

15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sprzedaży w drodze bezprzetargowej nieruchomości, położonych w obrębie Raduń. Druk nr 10/LVI/2023 (punkt zdjęto z porządku obrad)

 

Do punktu 16.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste, położonej w obrębie 4 m. Chojna na rzecz użytkownika wieczystego.

Stanowiska komisji – jednogłośnie za przyjęciem projektu uchwały.

Naczelnik wydziału GN B. Krygiel - Szanowni Państwo, użytkownik wieczysty wystąpił z wnioskiem o sprzedaż prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oznaczonej w Ewidencji Gruntów i Budynków numerem działki 153 położonej w obrębie 4 miasta Chojna. Sprzedaż użytkowania wieczystego na własność odbywa się zgodnie z art. 32 ustawy o gospodarce nieruchomościami, z którego wynika, że nieruchomość gruntowa może być sprzedana wyłącznie użytkownikowi wieczystemu.

Uwag do projektu uchwały nie było. Przewodniczący rady przystąpił do uruchomienia procedury głosowania.

Głosowano w sprawie:

podjęcia uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste, położonej w obrębie 4 m. Chojna na rzecz użytkownika wieczystego.

Wyniki głosowania

ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1

Wyniki imienne:

ZA (14)

Michał Burak, Radosław Karwan, Elżbieta Lach , Wojciech Łosowski , Beata Malecka, Bartosz Michno, Monika Odróbka, Norbert Oleśków, Anna Panas , Małgorzata Przybylska, Agnieszka Sikora, Halina Szczygieł, Marlena Witek, Małgorzata Wójcik

NIEOBECNI (1)

Marek Bednarz

Uchwała Nr LVI/447/2023 w sprawie sprzedaży nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste, położonej w obrębie 4 m. Chojna na rzecz użytkownika wieczystego została podjęta i stanowi załącznik nr 14 do protokołu.

Do punktu 17.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż z zastosowaniem bonifikaty lokalu mieszkalnego położonego w Chojnie przy ulicy Narciarskiej 53A/4 na rzecz najemcy.

Stanowiska komisji – jednogłośnie za przyjęciem projektu uchwały.

Naczelnik wydziału GN B. Krygiel - Szanowni Państwo, najemca zwrócił się z wnioskiem do Burmistrza Gminy Chojna o sprzedaż lokalu mieszkalnego położonego w Chojnie przy ulicy Narciarskiej 53A/4. Umowa najmu lokalu jest krótsza niż 5 lat. Czynsz opłacany jest na bieżąco. Nie występują zaległości, ale z racji krótkiej umowy najmu niezbędna jest zgoda rady na sprzedaż lokalu.

Uwag do projektu uchwały nie było. Przewodniczący rady przystąpił do uruchomienia procedury głosowania.

Głosowano w sprawie:

podjęcia uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż z zastosowaniem bonifikaty lokalu mieszkalnego położonego w Chojnie przy ulicy Narciarskiej 53A/4 na rzecz najemcy.

Wyniki głosowania

ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1

Wyniki imienne:

ZA (14)

Michał Burak, Radosław Karwan, Elżbieta Lach , Wojciech Łosowski , Beata Malecka, Bartosz Michno, Monika Odróbka, Norbert Oleśków, Anna Panas , Małgorzata Przybylska, Agnieszka Sikora, Halina Szczygieł, Marlena Witek, Małgorzata Wójcik

NIEOBECNI (1)

Marek Bednarz

Uchwała Nr LVI/448/2023 w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż z zastosowaniem bonifikaty lokalu mieszkalnego położonego w Chojnie przy ulicy Narciarskiej 53A/4 na rzecz najemcy została podjęta i stanowi załącznik nr 15 do protokołu.

18. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych. Druk nr 13/LVI/2023 (punkt zdjęto z porządku obrad)

Do punktu 19.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Gryfińskiego.

Stanowiska komisji – jednogłośnie za przyjęciem projektu uchwały.

Naczelnik wydziału DIR Ł. Podleśny - Szanowni Państwo, uchwała dotyczy udzielenia bezzwrotnej pomocy finansowej dla powiatu gryfińskiego w kwocie 1000 zł na utworzenie wakacyjnej linii autobusowej na trasie Moryń-Cedynia-Chojna.

Uwag do projektu uchwały nie było. Przewodniczący rady przystąpił do uruchomienia procedury głosowania.

Głosowano w sprawie:

podjęcia uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Gryfińskiego.

Wyniki głosowania

ZA: 14, PRZECIW: 0, WSTRZYMUJĘ SIĘ: 0, BRAK GŁOSU: 0, NIEOBECNI: 1

Wyniki imienne:

ZA (14)

Michał Burak, Radosław Karwan, Elżbieta Lach , Wojciech Łosowski , Beata Malecka, Bartosz Michno, Monika Odróbka, Norbert Oleśków, Anna Panas, Małgorzata Przybylska, Agnieszka Sikora, Halina Szczygieł, Marlena Witek, Małgorzata Wójcik

NIEOBECNI (1)

Marek Bednarz

Uchwała Nr LVI/449/2023 w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Gryfińskiego została podjęta i stanowi załącznik nr 16 do protokołu.

Do punktu 20.

Wolne wnioski i informacje.

Radna M. Odróbka - mam dwie krótkie sprawy. Pierwsza, nawiązując do sprawozdania pani Burmistrz i tego, że brakuje dokumentów i nie możemy ściągać, jako gmina należności. Trochę mi się to w głowie nie mieści, bo ktoś pełnił kierownicze stanowiska i był odpowiedzialny za dokumenty. Więc nie wyobrażam sobie, że to może po prostu wszystko zniknąć i nikt za to nie odpowie. To jest jedna sprawa. A druga, to jest taka „przypominajka” w sumie do pana Prezesa Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych. Ja jesienią ubiegłego roku zgłaszałam o konieczności przycięcia drzew między ulicą Rogozińskiego a Szkolną, w alejce, ponieważ przy pełnym rozkwicie liści latarnie po prostu nie działają. Jest tam zupełnie ciemno. To jest taki ostatni dzwonek, kiedy jeszcze są pąki na drzewach i bardzo bym prosiła, aby właśnie przyciąć te drzewa, aby wieczorem, przez cały ten czas letni, była alejka oświetlona. Dziękuję bardzo.

Radna H. Szczygieł - Panie Przewodniczący, Pani Burmistrz. Mam pytanie w zasadzie do Pani, ale prośbę w imieniu mieszkańców Lotniska. Chodzi o wąwóz. Zaczęły się tam jakieś prace, pewnie związane z tym linowym parkiem, natomiast mieszkańcy, zwłaszcza mamy z małymi dziećmi proszą, żeby dokonać przeglądu tego placu w tym wąwozie, który jest bardzo niebezpieczny. Są tamte huśtawki, chyba trzydziestoletnie, jak nie lepiej i bardzo zniszczone to jest. Zaczyna się teraz taki sezon, wiadomo, że te maluszki będą tam się przemieszczać. Wygląda to dramatycznie. Szkoda, że nie ma tam piaskownicy i nic dla tych malutkich dzieci, maleńkich.

Burmistrz B. Rawecka - Pani Radna, informuje, że dokonaliśmy przeglądu tego placu zabaw. Będzie tam nie tylko park linowy, ale dodatkowo będą jeszcze inne urządzenia. Obecnie jestem w fazie rozmowy ze stowarzyszeniem, bo tam trzeba będzie część tych urządzeń przenieść i dokupić nowe, i oczywiście jest uwzględniona również piaskownica. Czekamy teraz na wytyczenie tego terenu, dlatego nic tam jeszcze nie poczyniliśmy. Oczywiście te stare zabawki zostaną zlikwidowane, bo są już w fatalnym stanie. Radna Sikora też była u mnie w tej sprawie i myślę, że jeszcze dokonamy pewnie jakichś dodatkowych zakupów, jednak musimy wiedzieć, gdzie mamy posadowić ten plac, żeby umieścić tam urządzenia. Proszę jeszcze o odrobinę cierpliwości i na pewno to zrobimy.

Radny N. Oleśków – Chciałbym jeszcze podrążyć temat, o który pani Odróbka zapytała. Bo jak się mogę domyślić, nieporządek panuje w księgowości w Przedsiębiorstwie Usług Komunalnych? Dobrze myślę?

Burmistrz B. Rawecka – Nie.

Radny N. Oleśków - A to może Pani powiedzieć w takim razie gdzie?

Burmistrz B. Rawecka - Tak Panie radny. To są dokumenty, które przejęliśmy po nieistniejącym Zakładzie Gospodarki Mieszkaniowej, czyli ten, który się mieścił na ulicy Jagiellońskiej. Musieliśmy tutaj skorzystać również z firmy, która częściowo pozwoliła nam, oprócz naszych pracowników, uporządkować dokumenty. Powiem, jak to wyglądało, jak przejęliśmy Zakład Gospodarki Mieszkaniowej. Chyba nie muszę mówić, kto był dyrektorem, bo Państwo wiecie. Dokumenty były rzucone na podłogę. Części dokumentów w ogóle nie było, nie mogliśmy w ogóle znaleźć. To było porozrzucane po pokojach, wszędzie. Było to w fatalnym stanie. Musieliśmy to również zarchiwizować i tam, gdzie zarchiwizowaliśmy prowadzimy postępowania windykacyjne, gdzie znaleźliśmy dokumenty. Ale w wielu wypadkach nie ma i nie było dokumentów, więc nie wiem, na jakiej podstawie jest tylko informacja, że ktoś zalegał, ale żadnych dokumentów z tego okresu nie ma w ogóle. Nie jestem w stanie nic znaleźć, bo tych dokumentów tam nie było w ogóle. To wynika z tego,
że w pewnym momencie zmusza mnie to do dokonania właśnie takich umorzeń, bo nie potrafię dać sprawy do sądu, w związku z tym, że do sądu trzeba złożyć dokumenty, że były postępowania robione, że ktoś zalegał, za co zalegał i tak dalej. A tam nie ma nic i dlatego cały czas się borykam z takimi umorzeniami. Państwo wiecie o tym, że wszystko, co możemy zrobić, to należy zrobić zgodnie z literą prawa. Jeżeli ktoś zalega, to powinien to spłacić na rzecz gminy Chojna. Są takie sytuacje, gdzie windykuję, a są takie, gdzie na przykład widzę, że były jakieś zaległości, a nie mam żadnego dokumentu potwierdzającego. I nie było tego dokumentu, żeby było jasne. Nie to, że ktoś zniszczył. To było robione zgodnie z tym, co zastaliśmy w tamtych pomieszczeniach.

Radny N. Oleśków - Ktoś może by się pokusił jeszcze o jakiś komentarz? Czy nikt nie chce zabrać głosu w tej sprawie?

Radna M. Odróbka - Ja bardzo bym prosiła Pani Burmistrz, żeby Pani nam przybliżyła i mieszkańcom, kto pełnił funkcje kierownicze i odpowiadał za ten stan rzeczy?

Burmistrz B. Rawecka – Jeżeli chodzi o te dokumenty, to występowaliśmy jeszcze do kancelarii komorniczej, żeby ewentualnie stamtąd uzyskać dokumenty i móc prowadzić postępowanie. Ale kancelaria nam oświadczyła, że żadne postępowania w tym zakresie nie były prowadzone. Nie ma żadnych dokumentów. Nikt nigdy nie dochodził zaległości.

Radna M. Odróbka - Chciałam usłyszeć, kto wtedy pełnił funkcję? Bo ja nie wiem na przykład i myślę, że większość mieszkańców też nie wie. Dla mnie ten stan jest po prostu przerażający i nadający się do kryminału. Chciałabym wiedzieć, kto za to odpowiada.

Burmistrz B. Rawecka - Państwo mieliście okazję zapoznania się, bo zrobiliśmy na początku naszej kadencji kontrolę i wiecie dokładnie, że wtedy ostatnim dyrektorem był Pan Przemysław Górny. To nie ulega wątpliwości, bo to z tamtego okresu czasu to pochodzi. Później nastąpiła likwidacja i jeszcze przez moment pełnił tam obowiązki Pan Jan Będzak, który był tutaj naczelnikiem, ale tam już w zasadzie nic nie było robione. Mieliście pełną informację, bo to są te dokumenty, które były na początku naszej kadencji. A ja tylko po prostu cały czas mówię, bo tutaj naprawdę prowadziliśmy bardzo precyzyjne postępowanie, żeby dojść do takich właśnie rzeczy, żeby uzyskać pełną informację. Dlatego wdrożyliśmy kancelarie komornicze, żeby znaleźć i móc windykować zaległości. Nie było żadnego dokumentu, żadnego postępowania. Nie było żadnego wniosku. Niczego.

Radna M. Odróbka - Dziękuję bardzo za wyjaśnienia. Ja nie byłam od początku kadencji w radzie, dlatego też takich informacji nie miałam. Dziękuję.

Radny W. Łosowski - Jeśli dobrze się rozumiemy, to tutaj nie mamy żadnych dokumentów, tylko tak, jak Pani Burmistrz wspominała, mamy karteczkę z napisem kto i ile zalega? Czyli tak naprawdę nawet nie wiemy, czy to jest prawda.

Burmistrz B. Rawecka - To Panie radny tak nie jest, bo to nie jest karteczka, tylko to jest ujęte w dokumentach finansowo-księgowych. My to widzimy, aczkolwiek nie widzimy żadnego postępowania, tych dodatkowych dokumentów, gdzie należało prowadzić postępowanie. To nie jest karteczka tak sobie rzucona, na pewno nie.

Radny M. Burak - Pani Burmistrz, ja zapytam o kanalizację w Jeleninie, bo utknęło nam to w martwym punkcie. Jak to wygląda na dzień dzisiejszy? .

Burmistrz B. Rawecka - Panie radny, to nie utknęło w martwym punkcie. Już wcześniej mówiłam, że był taki spór między Wodami Polskimi a Starostwem Powiatowym w Gryfinie, do kogo należy rów, a w zasadzie pozostałość po rowie, bo tam wody nie ma. Ponieważ dwie jednostki między sobą odżegnywały się od tego czyj to jest ten rów, więc w ubiegłym roku złożyliśmy wniosek do Ministerstwa o rozstrzygnięcie tego sporu. Ministerstwo Infrastruktury robiło postępowanie wyjaśniające i jesteśmy już po zakończonym postępowaniu. Już wiemy, do kogo należy ten rów i dalej oczywiście robimy dokumentację na kanalizację. Brakowało nam przejścia przez ten rów, to nam blokowało i nie mogliśmy tego dokończyć. Mieliśmy zrobiony projekt kanalizacji do rowu i za rowem. Musieliśmy czekać na rozstrzygnięcie, ale już mamy to rozstrzygnięcie. Ono bardzo długo trwało w Ministerstwie, bo od lipca ubiegłego roku, a dostaliśmy w marcu. Wiemy, że właścicielem tego rowu jest powiat i mamy partnera, który będzie uczestniczył w naszym projekcie. Liczę, że to nam przyspieszy, bo tak właściwie moglibyśmy kończyć dokumentację, a tu musieliśmy czekać na to rozstrzygnięcie. Sądzę, że w tym roku dokumentację już będziemy mieli i jak się pojawią środki na kanalizację, to również będziemy składać. Przypomnę tylko, że tam jest tylko fragment samej miejscowości do skanalizowania, bo resztę już mamy zrobionej kanalizacji, która już jest w drodze i chcemy tylko zrobić przyłącze.

Radna B. Malecka - Kanalizację już w Grzybnie zostawię, bo powiedziała Pani na komisji, ale może Pani powtórzyć dla ogółu, żeby dla większej publiki poszło. Ja mam wielką prośbę, odnośnie jako ja, jako radna, sołtys miejscowości Grzybna, jak i mieszkańców, w obawie o bezpieczeństwo poruszających się osób. Prosimy, wręcz błagamy o podjęcie działań, skierowanie do powiatu o poprawę tej infrastruktury drogowej i tych chodników, a la chodników, o ile je można tak nazwać. Grzybno leży na pograniczu trzech gmin: gminy Banie, gminy Trzcińsko i gminy Chojna. No niestety, to Grzybno nie jest wizytówką naszej gminy. To nie leży tylko po stronie tutaj mówię gminy, ale i powiatu. Więc proszę, bo my piszemy, jeździmy do powiatu od kilkunastu lat, ale działań w tym kierunku nie widać.

Burmistrz B. Rawecka - Pani Beato. Jeżeli chodzi o drogi, to oczywiście wniosek Państwa, został przekazany do Starostwa Powiatowego w sprawie remontu tych dróg. Oprócz tego, że jesteście na styku trzech gmin, to trzeba dodać, że jest to droga, która prowadzi do S3, a mieszkańcy muszą się poruszać po chodnikach, które są w bardzo kiepskim stanie, o ile można to rzeczywiście nazwać chodnikiem. Dotyczy to mieszkańców trzech miejscowości: Rurka, Strzelczyn i Grzybno. Tutaj również zgłaszaliśmy te uwagi. Co do drogi na osiedlu, mamy już dokumentację i składamy wniosek do KOWR-u. Musieliśmy zrobić pełny kosztorys, bo pieniądze będą z KOWR-u. Próbowałam rozmawiać również z właścicielem gospodarstwa, które tam jest, na temat polepszenia stanu drogi powiatowej i sądzę, że przekazałam go w dobre ręce, bo do powiatu. Pan powiedział, że będzie na pewno partycypował w kosztach remontu, tylko musi wiedzieć, w jakiej kwocie. Na razie tego jeszcze nie wie. A co do oczyszczalni w Grzybnie, robimy dokumentację i jeżeli pojawią się środki, będziemy realizować kanalizację. Przypomnę, że tu połączenie będzie też ze Strzelczynem.

Więcej wolnych wniosków nie było.

Do punktu 21.

Zamknięcie obrad.

Wobec wyczerpania porządku obrad i braku głosów dyskusji, przewodniczący R. Karwan zakończył i zamknął obrady LVI sesji Rady Miejskiej w Chojnie. Na tym protokół zakończono. Koniec obrad godz.14.10.


Przewodniczący Rady

Radosław Karwan
 

Przygotowała: Teresa Będzak


Przygotowano przy pomocy programu eSesja.pl

 

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Protokół z LVI sesji 25.04.2023 r. (PDF, 5.97Mb) 2023-06-27 08:14:08 2
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Teresa Będzak

Data wytworzenia:
25 kwi 2023

Osoba dodająca informacje

Teresa Będzak

Data publikacji:
19 kwi 2023, godz. 09:13

Osoba aktualizująca informacje

Teresa Będzak

Data aktualizacji:
27 cze 2023, godz. 08:14