Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

SESJA VI

Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable { mso-style-parent:""; font-size:10.0pt;"Times New Roman";} P R O T O K Ó Ł Nr VI/07

z sesji Rady Miejskiej w Chojnie

z dnia 19 kwietnia 2007 r.

Do punktu 1 –6.

------------------- Obrady rozpoczął i prowadził przewodniczący Rady J. Kowalczyk. Powitał wszystkich zebranych. Na sesji obecni byli burmistrz A. Fedorowicz, z – ca burmistrza W. Długoborski, naczelnicy wydziałów, dyrektor AS i IS, radca prawny urzędu, sołtysi, przedstawiciele prasy lokalnej, wyborcy oraz gość specjalny z Ukrainy Lidia Movchan reprezentantka organizacji UNDP w ramach organizacji ONZ programu związanego z rekultywacją Czarnobyla.

Przed przystąpieniem do realizacji porządku obrad przewodniczący poprosił przewodniczącą Gminnej Komisji Wyborczej Dorotę Jankowską o wręczenie zaświadczenia o wyborze na radnego S. Kabata w wyborach uzupełniających. Przewodnicząca komisji D. Jankowska wręczyła radnemu zaświadczenie o wyborze na radnego składając mu gratulacje. Następnie przewodniczący poprosił radnego o powstanie i złożenie ślubowania.

Odczytał rotę ślubowania, radny S. Kabat powiedział „ślubuję”.

Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.

Do porządku obrad nie wniesiono uwag i przyjęto jednogłośnie.

-          lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu,

-          lista obecności sołtysów stanowi załącznik nr 2 do protokołu,

-          porządek obrad stanowi załącznik nr 3 do protokołu,

Do protokołu z poprzedniej sesji nie wniesiono uwag. W wyniku głosowania protokół nr V z dnia 20 marca został przyjęty jednogłośnie.

Przewodniczący J. Kowalczyk przystąpił do wręczenia nagród dla Wspólnot Mieszkaniowych uczestniczących w konkursie „Najlepsza Wspólnota Mieszkaniowa 2006 roku w Gminie Chojna”.

 Burmistrz A. Fedorowicz powiedział, że chciałby nagrodzić dwie Wspólnoty. Nie było nagrody pierwszej, są dwie drugie nagrody. Nagrodzone Wspólnoty to: przy ul. Roosevelta 4 i ul. Gen. Wł. Sikorskiego 27 w Chojnie.

Burmistrz wręczył przedstawicielom Wspólnoty przy ul. Roosevelta 4 dyplom i złożył gratulacje (przedstawicieli drugiej Wspólnoty nie było). 

  Do punktu 7.

---------------- Burmistrz A. Fedorowicz do pisemnego sprawozdania, które otrzymali radni uzupełnił o dodatkowe informacje. W dniach od 26 lutego do 30 marca odbyły się wybory sołtysów i rad sołeckich na terenie gminy. Burmistrz zaprosił na spotkanie sołtysów i radnych 26 kwietnia na godz. 10.00. W czasie zebrań wiejskich burmistrzowie wysłuchali wniosków i uwag mieszkańców a obecnie chcą określić priorytety przedsięwzięć i inwestycji i przyjąć zadania do realizacji na kolejne lata współpracy z jednostkami pomocniczymi gminy. Są to sprawy bardzo ważne dla wszystkich mieszkańców sołectw, często podobne takie jak kanalizacja, drogi, chodniki, place zabaw, ochrona przyrody, cmentarzy, edukacji, sportu, komunikacji.

22 marca burmistrz z radnym Stefańskim uczestniczył w zjeździe delegatów Stowarzyszenia Gmin Pomerania,

23 marca z zastępcą burmistrza byli na terenie składowiska odpadów komunalnych w m. Darże k/Myśliborza,

26 marca na zaproszenie komendanta powiatowego burmistrz uczestniczył w odprawie rocznej Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Gryfinie, 29 marca w Szkole Podstawowej Nr 2 odbyła się inauguracja sezonu rowerowego podczas której, burmistrz uczniom klas IV – VI wręczył karty rowerowe.

29 marca zakończył się trzymiesięczny okres kompleksowej kontroli gminy przez Regionalną Izbę Obrachunkową. 2 kwietnia przyjęto delegację ze Schwedt gdzie wstępnie omówiono projekt porozumienia dot. współpracy z naszą gminą. 12 kwietnia burmistrz uczestniczył w zakończeniu szkoleń i prezentacji przez chojeński zespół, który przygotował gminny program przeciwdziałania narkomanii.

14 kwietnia na cmentarzu Żołnierzy Armii Radzieckiej odbyły się uroczystości związane z 62 rocznicą forsowania Odry. 28 marca został rozstrzygnięty konkurs na upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.

Od 3 kwietnia rozpoczął pracę p. Tadeusz Mazur wybrany z konkursu na dyrektora w Centrum Kultury, a od 16 kwietnia mecenas Krzysztof Judek radca prawny urzędu miejskiego.

Dalej burmistrz powiedział, że na pierwszej sesji zdecydowanie podkreślił, że nie wraca do okresu kampanii wyborczej na gruncie politycznym ale nie powiedział, że nie powróci do poruszanej podczas kampanii problemów społeczno gospodarczych naszej gminy. Są one w dużej mierze wyznacznikiem kierunków współpracy burmistrza z radą oraz są drogowskazem do dalszej pracy całego samorządu. Potrzebne są inwestycje, nowe miejsca pracy, poprawa infrastruktury czyli drogi, chodniki kanalizacja, sieć wodociągowa, tereny sportowo rekreacyjne a także troska o rolnictwo, handel, ochronę zdrowia, oświatę, sport, turystykę, pomoc społeczną, ochronę środowiska i wiele innych sfer naszego życia. To zadania, które są wpisane w strategię naszej dalszej pracy. Zadania te burmistrz będzie realizował pod hasłem „równe szanse” czyli jednakowe traktowanie wszystkich bez szczególnego uprzywilejowania. Gmina nie powinna być miejscem prywatnej polityki jak również nie jest prywatnym folwarkiem, na którym jedni wydają się dobrzy o pozostali źli. Wszyscy jesteśmy tacy sami wobec prawa i tacy sami wobec swoich własnych planów, przedsięwzięć i powinniśmy się tylko i wyłącznie szanować i doceniać to co chcemy nawzajem zrobić. Dalej burmistrz powiedział, że analizując plan rozwoju gminy Chojna zauważył, że wiele z jego założeń zostało zrealizowanych jak również wiele zostało tylko wpisanych, które wymagają naszej szczególnej troski, albo kontynuacji albo rozpoczęcia. Jest kilka ważnych sfer naszego życia a m. in. gospodarka odpadami i ochrona środowiska. System zbiórki, wywozu i składowania odpadów działał w oparciu o jedyne przedsiębiorstwo jakim było Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych. Dzisiaj jest kilka innych podmiotów i PUK stracił dużą część rynku, na którym funkcjonował. Naszym zadaniem jako gminy jest gospodarka odpadami więc musimy myśleć o przyszłości, żeby wybudować kolejną kwaterę albo myśleć o innej formie zmniejszenia odpadów zgodnie z dyrektywami unijnymi. Dalej burmistrz powiedział, że mamy coraz więcej dzikich wysypisk mimo, że jest coraz więcej podmiotów, które zajmują się wywozem stąd prośba do sołtysów, żeby pomogli gminie, zwracali uwagę.

W dalszej wypowiedzi burmistrz A. Fedorowicz powiedział, że chcieliby poprawić stan środowiska kulturowego, całą infrastrukturę, rozbudowę techniczną na terenie byłego lotniska dla potrzeb osiedla jak też wrócić do tematu małej obwodnicy, która połączy drogę wojewódzką nr 24 od strony Cedynii z drogami krajowymi nr 31 w kierunku Kostrzyna w kierunku Myśliborza. Byłoby to duże odciążenie centrum miasta a jednocześnie przeciwdziałanie niszczeniu zabytków. Współuczestniczymy w wielkim przedsięwzięciu Fundacji Odbudowy Kościoła Mariackiego, którą czeka budowa schodów i tarasu widokowego. Jest to inwestycja, która będzie kosztowała ponad milion złotych a z kolei gmina chce zagospodarować teren przy pomniku papieża. Ogłaszany jest przetarg na wykonanie zadania i miejmy nadzieję, że w tym roku tą inwestycją będzie można się pochwalić. również chcemy przy pomocy środków pomocowych z programów norweskich dokonać rewitalizacji murów obronnych i baszt. Będzie to duża inwestycja na ponad miliona euro. Z kluczowych i najważniejszych inwestycji, które gmina będzie realizowała we własnym zakresie jak również z pomocą we współpracy z instytucjami pozagminnymi lub same instytucje będą wykonywały to przebudowa nawierzchni ulic, budowa parkingów, chodników, wymiana kanalizacji, linii energetycznych starego miasta. Remont drogi krajowej nr 26 na odcinku Chojna Krajnik wykona Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa przychodni zdrowia nastąpi w przyszłym roku, budowa przedszkola miejskiego również w przyszłym roku. Adaptacja budynku po Straży Granicznej na siedzibę urzędu w latach 2008 – 2009. Remont drogi krajowej od ul. Wojska Polskiego do ul. Barwickiej w roku 2008 ale jeśli Dyrekcji Dróg Krajowych uda się pozyskać środki finansowe w tym roku to ta inwestycja będzie rozpoczęta w tym roku.

Promocja gminy będzie odbywała się na wszelkie możliwe sposoby poczynając od małych imprez na terenie gminy a skończywszy na współpracy między gminami w zakresie zagospodarowania terenów rekreacyjnych przy jeziorach w zakresie zagospodarowania plaż, zagospodarowania linii kolejowej na trasie Berlin, Moryń, Godków. Pozwoli to ożywić ruch turystyczny na naszym terenie. Miejmy nadzieję, że przy napływie środków unijnych i naszym zaangażowaniu tych inwestycji będzie bardzo dużo ale musimy bardzo rygorystycznie patrzeć na budżet i inwestycje realizować zgodnie z kolejnością ich wdrażania.

                       Przewodniczący Rady udzielił głosu Z. Sroce – przedstawicielowi wspólnoty mieszkaniowej przy ul. Roosevelta. Z. Sroka powiedział, że bardzo dobrze, że konkurs na najlepszą wspólnotę się odbył ale dobrze by było aby w przyszłości zwrócić uwagę na regulamin. Należałoby ten regulamin uprościć. Zwrócić uwagę na sprawy gospodarcze, ekonomiczne, estetyczne.

Przedstawicielka wspólnoty mieszkaniowej p. Lemke zwróciła się z pytaniem, czy będzie robiona ulica Jagiellońska i czy w tych inwestycjach przewidziane są ścieżki rowerowe.

Burmistrz A. Fedorowicz odpowiedział, że ulica Jagiellońska i Słowiańska jest w gestii powiatu i powiat zwrócił się do gminy z prośbą o partycypowanie w kosztach przygotowania dokumentacji i wyrażona została zgoda na pokrycie w 50% opracowania dokumentacji. Dzisiaj dokładnie nie wiadomo kiedy to zadanie będzie realizowane, czy to będzie przyszły rok. Będą uwzględniane wszystkie uwagi związane z ciągami pieszymi i rowerowymi. Niestety zabudowa Chojny jest taka jaka jest i nie w każdym miejscu przy remontach dróg uda się zrobić ścieżki rowerowe.

                             - sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do protokołu

Do punktu 8.

---------------- Przewodniczący Rady J. Kowalczyk przedstawił pismo od dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 Z. Niechciała w sprawie niedopuszczenia do połączenia od września 2008 roku Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 i Nr 2 w Chojnie.

Następnie odczytał pismo mieszkańca Chojny W. Zielinkiewicza w sprawie pouczenia radnych o obowiązkach podczas pełnienia dyżurów.

  Do punktu 9.

---------------- Radny S. Błęcki powiedział, że w 2004 roku została podjęta uchwała w sprawie nawiązania współpracy z miastem na Ukrainie. Zapytał jak ta uchwała jest realizowana?

                       Burmistrz powiedział, że przez ten czas od kiedy został burmistrzem nie zdążył zapoznać się z tą uchwałą i nie wie na jakim etapie jest ta sprawa ale nie sądzi, żeby było jakieś porozumienie z którymś z miast.

Jeżeli taka uchwała jest i wola współpracy, to trzeba w tym kierunku podjąć pewne działania.

Przewodniczący Rady J. Kowalczyk powiedział, że poprzedni burmistrz był z delegacją na Ukrainie w ubiegłym roku. Została zaproszona delegacja z tego miasta z zespołem na Dni Chojny ale w ostatniej chwili odmówili ponieważ nie uzyskali środków finansowych na przyjazd.

                       Radny M. Szeremeta zawnioskował, aby to co burmistrz wcześniej mówił o inwestycjach w gminie dotarło do radnych. Następnie powiedział, iż ma nadzieję, że kanalizacja w kierunku składowiska Kaliska następnie Godkowa będzie robiona zgodnie z wieloletnim programem rozwoju gminy gdzie są zapisane daty.

Radny G. Sakowski zwrócił się w imieniu nauczycieli i rodziców w sprawie dwuzmianowości nauki w szkole na lotnisku. Zapytał, czy od września jest szansa by w tej szkole była praca jednozmianowa.

Odnośnie zamiaru połączenia szkół ponadgimnazjalnych G. Sakowski powiedział, że należałoby rozmawiać z dyrektorami, nauczycielami skoro skierowali taki list do rady. Sprawa jest bardzo poważna, bo obie szkoły są bardzo głęboko zakorzenione w naszej tradycji. Każda szkoła ma swoje osiągnięcia, ma swój profil kształcenia i należy postanowić w jakiej formie będzie wyglądała pomoc. Czy przewodniczący zorganizuje specjalne posiedzenie rady? Są jakieś przymiarki, że ewentualnie gmina mogłaby przejąć obie szkoły ale radnych interesowałoby jakie będą skutki finansowe takiego przejęcia.

                        Burmistrz A. Fedorowicz powiedział, że po rozmowach ze społecznością obu szkół, rozmowach z nauczycielami, dyrektorami, związkami zawodowymi postanowiliśmy wystosować list intencyjny, w którym chcieliśmy wskazać kierunek dalszych rozmów w sprawie ewentualnego przejęcia szkół ponadgimnazjalnych.

Dalej burmistrz odczytał list skierowany do starosty gryfińskiego W. Konarskiego datowany 16.kwietnia: „Szybkie zmiany, których jesteśmy świadkami skłaniają mnie do zwrócenia się do pana starosty o przystąpienie do rozmów na temat przyszłości chojeńskiej oświaty ponadgimnazjalnej. Przez szereg lat będąc burmistrzem Chojny miał pan możliwość zapoznania się ze specyfiką oświaty na tym terenie. Informuję pana, że w ostatnim czasie jestem adresatem wielu petycji i próśb dotyczących wsparcia środowisk związanych ze szkołami ponadgimnazjalnymi. W znakomitej większości są to prośby o przeciwstawienie się propozycji połączenia dwóch funkcjonujących zespołów szkół w jeden jeszcze większy. Znając uwarunkowania jakimi państwo kierujecie się podejmując tak dramatyczne i drastyczne w swoich skutkach decyzje proponuję, aby podobnie jak gminy Gryfino i Mieszkowice przekazać do prowadzenia przez gminę Chojna Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 i Nr 2. Uznałem, że właśnie w ten sposób najefektywniej wesprzemy powiat. Nasze zaangażowanie pozwoli uniknąć niepotrzebnych perturbacji i kłopotów organizacyjnych oraz pozwoli na utrzymanie naszej oświaty na wysokim poziomie. Proszę o rozpatrzenie mojej propozycji i przedstawienie ewentualnych warunków przejęcia szkół ponadgimnazjalnych do prowadzenia”.

Następnie burmistrz powiedział, że w bilansie całościowym, subwencja, którą powiat przekazuje na szkoły wystarcza na utrzymanie tych szkół na poziomie 90 %. Globalnie te szkoły nie wymagają nakładów. Byłoby to z korzyścią dla tej szkolnej społeczności, dla młodzieży, która tam uczęszcza.

                       Radny Skrzypek zwrócił się w sprawie BIP urzędu. Do tej pory nie jest opublikowany budżet gminy. Dział oferta inwestycyjna ostatni wpis jest z 2003 roku, komisje rady strona w przygotowaniu. Jest dużo rzeczy nie uzupełnionych.

Przewodniczący ogłosił 10 minut przerwy.   Do punktu 10.

----------------- Po przerwie przewodniczący wznowił obrady przystępując do rozpatrzenia wykonania budżetu gminy za 2006 rok.

W-ce przewodniczący Rady R. Skrzypek przedstawił uchwałę RIO w Szczecinie w sprawie wydania opinii o sprawozdaniu burmistrz Chojny sprawozdania z wykonania budżetu za 2006 rok.  załącznik nr        do protokołu

Przewodniczący komisji rewizyjnej H. Kłapouch przedstawił opinię komisji o wykonaniu budżetu – zał. nr

                        Radny W. Skrzypczyk powiedział, że radni powinni do każdej sprawy i kontroli podchodzić rzetelnie, nic nie robić z marszu nie mając podstawowej wiedzy. Od ośmiu lat powtarza, że komisja rewizyjna ma badać wykonanie budżetu pod względem celowości, zasadności. Dalej W. Skrzypczyk zapytał, czy 28 tys. zł na rewitalizację parku w Naroście zostały wykorzystane pod względem zasadności? Gmina wypłaciła ekwiwalenty za niewykorzystane urlopy i jest to strata finansowa dla gminy. Po co zatem burmistrzowi potrzebny jest zastępca kiedy on nie może iść na urlop? Jeśli były wypłacone nagrody w związku ze świętem Niepodległości należało sprawdzić czy te nagrody zostały słusznie wypłacone. Należało sprawdzić czy rzeczywiście ten budżet był... czy uchwały zostały zrealizowane i jak zostały zrealizowane.

Następnie W. Skrzypczyk powiedział, że nie będzie głosował za udzieleniem absolutorium.

                       Radny S. Drapaluk powiedział, że pieniądze na rewitalizację parku nie zostały zmarnowane.

Na zebraniu wiejskim została podjęta uchwała w sprawie rewitalizacji parku. W związku z tym, że można było pozyskać środki unijne na ten cel tamten zarząd zrobił to. Została wykonana geodezja, zostały wydzielone granice, został opisany cały park, ile drzew i jakie i na to wydatkowano kwotę 28 tysięcy złotych i nie dopatruje się jakiegoś przekrętu albo coś takiego co nie byłoby zgodnie z prawem. Dalej S. Drapaluk powiedział do W. Skrzypczyka, że podrzuca swoje insynuacje, że coś jest źle wydawane i do wielu spraw się czepia.

                       Radny W. Skrzypczyk powiedział, że zachciało mu się staropolszczyzny i powiedział o dziurze w desce ale równie dobrze mógłby powiedzieć o chodniku przy ul. Owocowej. Mogła zająć się tym komisja rewizyjna i sprawdzić celowość wydatkowanych pieniędzy na ten chodnik ale komisja tego nie badała. Ogólnie w budżecie nie zbadała nic pod względem takim jak jest wymagane w ustawie.

                         Radny S. Błęcki powiedział, że radnemu Skrzypczykowi nie chodziło o jakieś personalne wycieczki pod adresem radnego Drapaluka tylko podał przykład jak powinna działać komisja rewizyjna i niestety radny Skrzypczyk ma rację, bo rada zbiera się po to, żeby rozsądnie gospodarować finansami a komisja rewizyjna powinna się temu przyglądać. Dalej S. Błęcki powiedział, że przekonało go w wypowiedzi radnego Skrzypczyka sytuacja jaka miała miejsce z urlopami poprzedniego zarządu. nie była to sytuacja w porządku.

                         Radny S. Kabat powiedział, że należność urlopów przewiduje kodeks pracy i tam należy się odnieść i stwierdzić czy należą się te pieniądze, czy można je wypłacić czy nie.

Odnośnie wykonania budżetu za 2006 rok radny S. Kabat powiedział, że trudno nie zauważyć, że w poprzedniej kadencji, poprzedniego burmistrza i rady w budżecie została nadwyżka budżetowa w kwocie ponad 2 mln zł. Bardzo dużo inwestycji, które dzisiaj widzimy na ulicach w Chojnie takich jak Klasztorna, Malarska, Piekarska, inwestycje typu kanalizacja. Wiadomo też, że podczas realizacji tego budżetu dużo środków unijnych spłynęło do naszej gminy, dużo spłacono kredytów. Odnośnie drogi przez Chojnę czyli ul. Kościuszki radny Kabat powiedział, że Zarząd Dróg Krajowych i Autostrad w budżecie 2007 roku jest 30 mln zł i pan burmistrz powinien koło tego bardziej pochodzić i ta inwestycja powinna być jednak rozpoczęta w tym roku a nie w latach późniejszych. Przy realizowaniu budżetu w 2006 roku w naszym mieście i gminie zrobiono bardzo dużo zrobiono roboty. Ten budżet dotyczy poprzedniego zarządu, poprzedniego burmistrza i jest wielka zasługa pana Wojciecha Konarskiego. Następnie S. Kabat odniósł się do działalności nowych władz. Stwierdził, że burmistrz doprowadził do pomniejszenia dochodów gminy. Zwrócił się z pytaniem, dlaczego umorzono podatek p. Koeller z Narostu w kwocie 20 tys. zł podczas gdy sprzedała ona nieruchomość za kwotę 110 tys. zł i posiadała jeszcze jakieś nieruchomości, gdzie w piśmie do urzędu, że może to być w wpisie hipotecznym, czyli gmina mogła przejąć te zobowiązania i mogła te pieniądze odzyskać. Natomiast pan burmistrz lekką ręką te 20 tysięcy złotych po prostu podarował, czyli pomniejszył dochody budżetu gminy.

Następna sprawa do 27 tys. zł, na które burmistrz podpisał porozumienie, ugodę z firmą Progres. Te 27 tysięcy to była kara za zejście z budowy w Gimnazjum a w tej chwili okazuje się, że na te 27 tysięcy złotych trzeba zrobić przesunięcie w budżecie, czy już to zrobiono i o tą kwotę pomniejszono budżet.

Dalej radny Kabat zapytał burmistrza dlaczego został unieważniony przetarg na ul. Jagiellońskiej na niekorzyść gminy. W tamtym czasie gdyby realizowano można byłoby to zrobić za 190 tys. zł natomiast dzisiaj z budżetu gminy będziemy musieli wyłożyć 100 tys. zł więcej żeby zrealizować to zadanie.

Te trzy sprawy to dowód namacalny, że gmina z tego tytułu pomniejszone ma dzisiaj zyski. S. Kabat zaapelował, żeby radni głosowali przeciwko absolutorium a jednocześnie chce złożyć wniosek o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych i prosi o przegłosowanie w wolnych wnioskach.

                          Radny W. Fedorowicz powiedział, że pan burmistrz Konarski był burmistrzem nie złotym ale platynowym. Teraz radny chce udowodnić, że platynowy burmistrz pozostawił wszystko co było dobre, a później nastąpił Fedorowicz i zaczyna już rujnować. Pan radny nie domówił o jaki przetarg chodzi na ul. Jagiellońskiej. Można podejrzewać, że chodzi o parking. Trzeba być bardzo potrzepanym, żeby najpierw wykonywać parking a później zacząć inwestycję czyli przychodnię zdrowia.

Dalej W. Fedorowicz powiedział, że chciałby, aby przy wypowiedziach radnych na temat wykonania budżetu mówić konkretnie. Jeśli się mówi, że tyle wpłynęło środków z Unii Europejskiej, to ile wpłynęło i na co. Te środki w dalszym ciągu będą płynęły. Odnośnie komisji rewizyjnej W. Fedorowicz powiedział, że nie wykonała pracy w sposób rzetelny ponieważ mogła sięgnąć do kontroli, która była przeprowadzana. Były tam pewne elementy potrzebne do przygotowania wniosku o udzielenie absolutorium bądź nie udzielenie absolutorium.

W tej chwili udzielamy absolutorium za rok 2006, nie udzielamy za styczeń, luty, marzec i kwiecień 2007 roku. Aktualny burmistrz rozpoczął pracę złożywszy ślubowanie 5 grudnia 2006 roku.

                         Burmistrz A. Fedorowicz powiedział, że stan konta ok. 2 mln złotych to nie jest nadwyżka, która wyszła 400 tysięcy. Umorzenie p. Koeller nastąpiło z powodu braku ściągalności. Nie jest w stanie przewidzieć, że potem nastąpiły inne działania, które doprowadziły do sprzedaży jakiejś nieruchomości. Wcześniej gmina zrobić tego nie mogła a dlaczego to nie może powiedzieć ponieważ zastał sytuację taką jaką zastał.

Co do unieważnienia przetargu burmistrz powiedział, że firma Maldrobud wygrała przetarg i nie został unieważniony. Zostały tylko odłożone w czasie prace z uwagi na to, że jeśli mamy remontować budynek na przychodnię to po co robić plac, wprowadzać ciężki sprzęt, remontować obiekt i potem jeszcze raz ten plac poprawiać. Inwestycja będzie realizowana ale w późniejszym terminie. Absolutorium dotyczy poprzedniego zarządu, bo miesiąc grudzień to jest tylko jeden miesiąc a nie cztery lata.

Dalej burmistrz zaproponował zainteresowanym, żeby zajęli się innymi sprawami. Dlaczego poprzedni zarząd

w roku 2002 obniżył stawkę za opłatę z tytułu ogrzewania dla restauracji Rycerska zmieniając zapis 23% na 1 % czyli z kwoty 2000 zł do 70 zł gdzie Centrum Kultury płaci 6.500 zł. To jest godne zainteresowania jeśli ktoś próbuje nękać finanse i wskazywać prace i działania komisji rewizyjnej. Jeśli Regionalna Izba Obrachunkowa zrobiła to co do niej należało, to albo nie chciała pewnych rzeczy widzieć albo uważała, że nie ma żadnych naruszeń. Następnie burmistrz powiedział, że jego osobą komisja rewizyjna i RIO zajmie się w przyszłym okresie sprawozdawczym i rozliczeniowym.

                           Radny Kabat powiedział, że mówił o tym, że te należności można było wyegzekwować. Czy burmistrz wie, że gdzieś w urzędzie powinno być pismo i można było zająć jakieś budynki, które ta pani sprzedała. Skoro się umarza 20 tysięcy złotych a ta pani ma majątki, gdzie jakąś nieruchomość sprzedaje za 110 tys. zł to gmina miała prawo zająć część tego majątku. Odnośnie placu przy ul. Jagiellońskiej S. Kabat powiedział, żeby nie mówić mu, że nie można było tego placu zrobić, że przeszkodą była przychodnia, bo do tej przychodni jest dojazd z każdej strony i można było to zrobić. Śmie twierdzić dalej, że na dzisiejszy dzień ta umowa została zerwana i my jako podatnicy zapłacimy oby tylko 100 tysięcy złotych więcej.

                           Radny W. Skrzypczyk powiedział, że przysłuchując się temu co mówi radny Kabat jest to prawdopodobnie efekt spotkań, które odbywają się w pewnym miejscu, z pewnymi osobami, o których bardzo głośno jest na stronie internetowej.

                          Odnośnie umorzenia podatku burmistrz powiedział, dlaczego gmina nie zrobiła tego wcześniej, nie zajęła nieruchomości. Umorzono ze względu na nieściągalność, taką ma informację od pracowników urzędu. Widocznie będzie musiał wyciągnąć konsekwencje, bo ktoś rzetelnie sprawą się nie zajął.                          

                             - sprawozdanie z wykonania budżetu za 2006 rok stanowi załącznik nr       do protokołu

Do punktu 11.

----------------- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej H. Kłapouch przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 30 marca 2007 r. w sprawie udzielenia absolutorium burmistrzowi Chojny z tytułu wykonania budżetu gminy za 2006 rok. – załącznik nr         do protokołu.

W-ce przewodniczący Rady T. Kasprzyk przedstawił uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie w sprawie wydania opinii o wniosku komisji rewizyjnej Rady Miejskiej w Chojnie w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Gminy Chojna z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2006 rok – załącznik nr

Na wniosek radnego G. Sakowskiego przewodniczący ogłosił pięciominutową przerwę.

Po przerwie przewodniczący wznowił obrady i przedstawił projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium burmistrzowi za 2006 rok. Za udzieleniem absolutorium głosowało 9 radnych, przeciwko 2, 4 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że Rada udzieliła absolutorium burmistrzowi za 2006 rok.

                 - uchwała Nr VI/66/2007 stanowi załącznik nr        do protokołu

   Do punktu 12.

----------------- Projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z realizacji Gminnego Planu Gospodarki Odpadami przedstawiła naczelnik wydziału PIO M. Ilińczyk. Plan został uchwalony 25 listopada 2004 roku.

Głównym zadaniem było zminimalizowanie zbieranych odpadów komunalnych. W tym okresie gmina zakupiła pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych za kwotę 20 tys. zł. Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych zakupił pojemniki do zbierania odpadów komunalnych nieselektywnych o wartości ok. 36 tys. zł.

Na terenie naszej gminy usuwaniem odpadów niesortowalnych zajmuje się Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Chojnie, przedsiębiorstwo Jumar z Myśliborza oraz PUK z Dębna. Na nasze wysypisko przywożone są śmieci z gminy Moryń. Za I kwartał 2007 roku na nasze wysypisko z gminy Moryń trafiło 284 tony odpadów niesortowalnych, 5600 kg szkła i 1400 kg tworzyw sztucznych. Na nasze wysypisko trafiają jeszcze odpady z gminy Widuchowa. Za pierwszy kwartał było to 81 ton. Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych

z Chojny w pierwszym kwartale wywiozło 804 tony odpadów niesortowalnych. Trudno jest ustalić ile wywożonych jest z naszej gminy odpadów ponieważ spółdzielnie mieszkaniowe podpisują umowy z tańszymi odbiorcami odpadów komunalnych i nie od ilości tylko od osoby. Cena jednego metra sześciennego na naszym wynosi 36.64 zł. Założenia to dalsza minimalizacja odpadów, dalsza segregacja.

Stanowiska komisji były pozytywne, za przyjęciem projektu uchwały. Do projektu nie było uwag.

W wyniku głosowania uchwała Nr VI/67/2007 została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr    do prot. 

  Do punktu 13.

----------------- Projekt uchwały w sprawie komunalizacji nieruchomości niezabudowanej stanowiącej działkę nr 13/5 o pow. 2,84 ha położonej w obr. Zatoń Dolna przedstawiła naczelnik wydziału RG G. Grocholewska.

Gmina Chojna w ramach programu interreg prowadzi inwestycję, która obejmuje budowę infrastruktury i promocja turystyczna w rejonie przygranicznym Krajnik Dolny – Zatoń Dolna. W ramach tej inwestycji prowadzona jest przebudowa i remont drogi, która w części nie stanowi własności gminy, była w zarządzie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. W marcu br. wygaszono zarząd MSW. Z uwagi na to, że gmina będzie zobowiązana utrzymywać tą drogę lepiej by było, żeby gmina była właścicielem tej drogi.

Stanowiska komisji były pozytywne, za przyjęciem projektu uchwały. Do projektu nie wniesiono uwag.

W wyniku głosowania uchwała Nr VI/68/2007 została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr     do prot.

      Do punktu 14.

----------------- Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego przyjęcia nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa, położonej w obr. Graniczna, gmina Chojna przedstawiła G. Grocholewska.

Graniczna jest to jedna z miejscowości, która nie posiada żadnego ośrodka kulturalnego. Gmina chce tam wybudować świetlicę wiejską jednak nie posiada tam żadnych gruntów własnych, jest to grunt Agencji. Na infrastrukturę komunalną gmina może przyjmować z Agencji nieodpłatnie i przygotowany został projekt uchwały. Do projektu nie wniesiono uwag. W wyniku głosowania uchwała Nr VI/69/2007 została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr     do protokołu.

  Do punktu 15.

----------------- Projekt uchwały w sprawie współpracy w dziedzinie oświaty i wychowania, kultury, sportu i turystyki z Ewangelicką Organizacją Opiekuńczą dla Młodzieży Zakład Użyteczności Publicznej Sp. z o.o.

(Evangelisches Jugend – und Fursorgewerk EJF    gemeinnutzige Heimbetriebs – GmbH) przedstawił burmistrz.

Burmistrz A. Fedorowicz. Stowarzyszenie zajmuje się pomocą dla osób niepełnosprawnych, rodzinom. Stowarzyszenie to w Grospinow posiada bardzo ładną bazę po dawnym pegeerze zaadaptowaną na potrzeby działalności kulturalno-oświatowej z bazą noclegową, bazą gastronomiczną, terenem rekreacyjnym. Odbywają się tam międzynarodowe spotkania. Podpisanie porozumienia daje nam możliwości współpracy, pozyskiwania środków pomocowych unijnych na wymianę partnerską dzieci, młodzieży, dorosłych a szczególnie osób niepełnosprawnych. Mamy dom samopomocy na lotnisku i m. in. na tej bazie chcielibyśmy rozszerzyć współpracę.

Stanowiska komisji były pozytywne, za przyjęciem projektu uchwały. Do projektu nie wniesiono uwag.

W wyniku głosowania uchwała Nr VI/70/2007 została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr     do prot.   

  Do punktu 16.

----------------- Do projektu uchwały w sprawie wyznaczenia reprezentantów Gminy Chojna w organizacji Douzelage – burmistrza A. Fedorowicza i J. Salamończyka stanowiska komisji były pozytywne, za przyjęciem projektu uchwały. Do projektu nie wniesiono uwag. W wyniku głosowania uchwała Nr VI/71/2007 została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr       do protokołu.

  Do punktu 17.

----------------- Do projektu uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy Komisji Rady Miejskiej nie było dyskusji. W wyniku głosowania uchwała Nr VI/72/2007 została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr

  Do punktu 18.

----------------- Do projektu uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji przewodniczący J. Kowalczyk powiedział, że komisje wg statutu liczą od 3 do 5 osób. W składzie Komisji Gospodarki Komunalnej jest cztery osoby. Radny S. Kabat powiedział, że odmawia pracy w tej komisji.

W trakcie dyskusji radna B. Frąckowiak zadeklarowała przejście z Komisji Kultury... do Komisji Gospodarki Komunalnej. Radny Kabat wyraził zgodę do pracy w Komisji Kultury... Innych propozycji nie było.

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały i poddał pod głosowanie. W wyniku głosowania uchwała

Nr VI/73/2007 została podjęta przy 2 głosach wstrzymujących, przeciwnych nie było i stanowi załącznik nr

  Do punktu 19.

----------------- Burmistrz A. Fedorowicz odnośnie strony internetowej powiedział, że z ubolewaniem należy stwierdzić, że nie wszystko wychodzi tak jak być powinno ponieważ od 1 lutego nie ma w urzędzie informatyka.

Ogłoszony został konkurs na stanowisko informatyka ale nie został rozstrzygnięty. Na dzień dzisiejszy zgłosiła się osoba ale zgodnie z procedurami musi być ponowiony konkurs. Musimy być bardziej medialni, dostarczać bieżące informacje. Chcemy doprowadzić do tego, żeby to było rzeczywiście tak jak być powinno, żeby każdy o wszystkim wiedział na bieżąco.

Jeśli chodzi o inwestycje, które są w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad burmistrz powiedział, że remont drogi Chojna – Krajnik za kwotę ok. 17.5 mln zł. Remont drogi Wojska Polskiego – Barwicka jesień tego roku lub wiosna przyszłego roku. Jest dokumentacja ale nie ma środków finansowych, być może pojawią się jesienią w ramach różnych przesunięć. Jeśli nie, to będą w planie roku przyszłego. Będzie to ok. 15 mln zł.

Odnośnie zmianowości w s burmistrz powiedział, że gdyby się okazało, że powiat zdecyduje o przekazaniu obiektów w szkołach szkół dla gminy być może część oddziałów gminazjalnych znalazłaby miejsce w Zespole Szkół Ponadgomnazjalnych Nr 1, który jest nie przeciążony. Rozpoczyna się kolejny etap inwestycji, który polega na remoncie budynku sztabowego na lotnisku, kończony jest dach i dalej chcemy wejść do wewnątrz obiektu i być może będzie to ten kierunek, który pozwoli na rozluźnienie szkoły. Na dzień dzisiejszy nie można powiedzieć, że od września nie będzie dwuzmianowości ponieważ gmina nie jest w stanie wykonać tak szybko tej inwestycji.

Radny M. Szeremeta wnioskował, aby w sprawie łączenia szkół ponadgimnazjalnych pracowały wspólne komisje rady, rady rodziców, rady pedagogiczne i przedstawicieli Starostwa. List intencyjny w sprawie przejęcia tych szkół jest przedwczesny. Są to bardzo duże koszty. Budynki Zespołu Szkół nr 2 są w fatalnym stanie.

                        Radny W. Fedorowicz zwrócił się do radnych, aby zajęli stanowisko w sprawie skargi p. Kowalskich zam. w Chojnie. Sprawa ciągnie się od dość dawna. Został tam częściowo przeprowadzony remont budynku i ma być kontynuowany w postaci adaptacji strychu. Państwo Kowalscy nie liczą na to, że miejscowa władza załatwi ich sprawę pozytywnie w związku z tym zwrócili się do wojewody. Wojewoda z godnie z kompetencjami przesłał skargę do załatwienia przez radę. W budynku jest wspólny korytarz i p. Kowalscy część korytarza chcą kupić ale jeśli kupią to uniemożliwią wejście na strych, gdzie mają być prowadzone prace remontowe. Komisja komunalna na swoim posiedzeniu zbadała sprawę i wnioskuje, aby Rada Miejska przedstawiła następujące stanowisko: „Rada Miejska w Chojnie po zapoznaniu się z opinią Komisji Gospodarki Komunalnej... uznaje, że w chwili obecnej nie jest możliwe sprzedanie ½ korytarza, z którego korzystają lokatorzy budynku przy ul. Rogozińskiego 12. Do prowadzenia remontu poddasza potrzebne jest wejście na strych a znajduje się ono właśnie w tej części korytarza. Państwo Kowalscy byli informowani przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, że sprawa zostanie rozpatrzona po zakończeniu prac adaptacyjnych. Identyczną odpowiedź pisemną otrzymali z Urzędu Miejskiego w Chojnie. Zgodnie z informacją uzyskaną z Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej zakończenie prac remontowych przewidziane jest w drugiej połowie br. Po ich zakończeniu gmina przystąpi do procedury sprzedaży lokalu.”

Przewodniczący J. Kowalczyk poddał pod głosowanie, czy rada zobowiązuje przewodniczącego, żeby powyższa odpowiedź udzielił wojewodzie i skarżącym. W głosowaniu przyjęto jednogłośnie.

                            Radny G. Sakowski zwrócił się do przewodniczącego w sprawie debaty na temat łączenia szkół. Poprosił, aby jak największa ilość osób o tym się dowiedziała, prasa itp. i żeby to spotkanie odbyło się w ratuszu ponieważ na pewno będą chcieli przyjść nauczyciele z jednej i drugiej strony a w naszej sali nie ma warunków. Będzie to debata w bardzo ważnej sprawie. Te dwie szkoły to atut Chojny i należy zrobić wszystko, żeby te szkoły utrzymać.

                            W – ce przewodniczący R. Skrzypek zwrócił się, aby rada, burmistrzowie, sołtysi spróbowali wypracować stanowisko w sprawie podziału środków na sołectwa. Obecny sposób dzielenia po równo nie jest najlepszy. Przy podziale środków na sołectwa należy brać pod uwagę wielkość sołectwa i zasadność wydawania środków w roku poprzednim. Wniosek nie sprowadza się do tego, żeby małym sołectwom zabrać a dużym dodać, tylko żeby dodać wszystkim ale tym mniejszym dodać mniej a większym więcej.

                            Radny W. Fedorowicz powiedział, że sprawa podziału środków na sołectwa jest stara i nigdy nie ma sprawiedliwego podziału. Kto więcej zrobi dostanie więcej pieniędzy, bo nie chodzi o to, żeby na siłę rozdawać pieniądze. Jest dużo sołectw dużych a mało małych to należy rozważyć skąd wziąć dla tych dużych.

Odnośnie oświaty W. Fedorowicz powiedział, że nie możemy czekać do czerwca, powinno to być jeszcze w ostatnich dniach kwietnia. Zawnioskował, aby takie spotkanie odbyło się 26 kwietnia.

W dyskusji ustalono, że spotkanie odbędzie się 26 kwietnia o godz. 17.00.

                           Radny S. Drapaluk przedstawił wniosek CHIS skierowany do burmistrza A. Fedorowicza w sprawie usunięcia niezgodności z prawem powstałej w związku z funkcjonowaniem dwóch jednostek Centrum Kultury z Biblioteką Miejską zarządzanych jako jedna jednostka – załącznik nr      do protokołu.

Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek, który został przyjęty (1 osoba nie głosowała)

Następnie przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnego Kabata w sprawie zawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych przez burmistrza gminy Chojna Adama Fedorowicza.

Za wnioskiem głosował 1 radny, przeciwko 5.

                            Radny G. Sakowski zwrócił się do przewodniczącego, aby poinformował ilu radnych złożyło

informacje o niekaralności.

Przewodniczący poinformował, że złożyli prawie wszyscy bez radnych Szeremety, Kozieła i Błęckiego. Z radnych, którzy złożyli informacje nikt nie jest karany.

Następnie przewodniczący przypomniał, że z dniem 30 kwietnia upływa termin składania oświadczeń majątkowych przez radnych.

W związku z wyczerpaniem się porządku obrad i braku głosów dyskusji przewodniczący zamknął obrady.

Na tym protokół zakończono.    

Protokołowała                                                                                                          Przewodniczący Rady

Ewa Wojciechowska                                                                                                  Janusz Kowalczyk

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Teresa Będzak

Data wytworzenia:
19 wrz 2008

Osoba dodająca informacje

Paweł Szustakiewicz

Data publikacji:
19 wrz 2008, godz. 14:22

Osoba aktualizująca informacje

Paweł Szustakiewicz

Data aktualizacji:
19 wrz 2008, godz. 14:22