Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

SESJA XII

Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable { mso-style-parent:""; font-size:10.0pt;"Times New Roman";} P R O T O K Ó Ł Nr XII/2007

z sesji Rady Miejskiej w Chojnie

z dnia 28 grudnia 2007 r.

Do punktu 1, 2.

------------------- Obrady otworzył i prowadził Przewodniczący Rady J. Kowalczyk. Powitał wszystkich obecnych. Na sesji obecni byli Burmistrz A. Fedorowicz, Z-ca burmistrza W. Długoborski, Skarbnik T. Kuflowska, naczelnicy wydziałów urzędu, sołtysi, radny Rady Powiatu P. Wajdyk, dyrektorzy jednostek organizacyjnych gminy, przedstawiciele prasy lokalnej.

Na podstawie listy obecności przewodniczący stwierdził prawomocność obrad. Na sesji nieobecny był radny

T. Kasprzyk. Do porządku sesji przewodniczący zaproponował, by punkt 12 dotyczący Dolnoodrzańskiej Inicjatywy Rozwoju Obszarów Wiejskich przesunąć jako punkt 7. Innych propozycji nie było.

Za przesunięciem punktu 12 na 7 głosowało 13 radnych, przeciwko nie było, wstrzymał się od głosu 1 radny.

Porządek sesji został przegłosowany i przyjęty jednogłośnie.

-          lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu,

-          lista obecności sołtysów stanowi załącznik nr 2 do protokołu,

-          porządek obrad stanowi załącznik nr 3 do protokołu,

Przed przystąpieniem do realizacji porządku obrad burmistrzowie wraz z przewodniczącym rady wręczyli okolicznościowe dyplomy i kwiaty kilku osobom wyróżnionym z naszej gminy, nominowanych do tytułu „Bociana”. Dla Czesława Bąka dyrektora Przedsiębiorstwa POMOT w Chojnie, który otrzymał wyróżnienie od Starosty Gryfińskiego za promocję Powiatu Gryfińskiego w 2007 roku w kategorii „przedsiębiorczość”.

Dla Barbary Pawełczak nominowanej do statuetki Bociana w kategorii „zawsze pomocny ludziom”,

dla Doroty Dobak Hadrzyńskiej nominowanej do statuetki Bociana w kategorii „twórca roku”,

dla Wojciecha Strelczuka nominowanego do statuetki Bociana w kategorii „zawodnik roku”.

Burmistrz wszystkim wyróżnionym złożył najserdeczniejsze gratulacje życząc dalszych sukcesów.

  Do punktu 3.

---------------- Do sprawozdania za okres międzysesyjny burmistrz A. Fedorowicz uzupełnił:

14 grudnia spotkała się rada Fundacji odbudowy Kościoła Mariackiego w Chojnie jak również w tym dniu burmistrz uczestniczył w posiedzeniu rady nadzorczej PUK. Odbyło się także walne zgromadzenie działaczy Odra Chojna podczas, którego wybrano nowe władze. W godzinach wieczornych burmistrzowie wzięli udział w spotkaniu wigilijnych Chojeńsko Gryfińskiego Stowarzyszenia Wspólnej Europy.

18 grudnia odbyło się kolejne spotkanie komitetu organizacyjnego Dozelage, 19 grudnia burmistrzowie uczestniczyli w spotkaniu świąteczno noworocznym zorganizowanym przez arcybiskupa, wojewodę, marszałka województwa zachodniopomorskiego, przewodniczącego Sejmiku oraz prezydenta Szczecina,

20 grudnia burmistrzowie spotkali się z przedstawicielami Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz Związku Nauczycieli Solidarność w celu zaopiniowania propozycji zmian regulaminu wynagradzania nauczycieli.

21 grudnia burmistrz wziął udział w posiedzeniu rady Zespołu Parków Krajobrazowych w Gryfinie, w godzinach wieczornych burmistrzowie uczestniczyli w spotkaniu wigilijnym w OSP w Chojnie a 24 grudnia wzięli udział w spotkaniu opłatkowym w ZGM.

-          sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do protokołu

  Do punktu 4.

---------------- Przewodniczący przekazał, że do wiadomości rady wpłynął protest w sprawie przetargu nieograniczonego na ubezpieczenie mienia gminy Chojna złożony przez Kazimierza Kostańskiego, jest też odpowiedź burmistrza w tej sprawie. Można zapoznać się w biurze rady.

Przewodniczący dalej przekazał, że skierował pismo do radnego Skrzypczyka z prośbą, żeby na dzisiejszej sesji przedstawił orzeczenie sądu drugiej instancji z dnia 12 grudnia 2007.

                      Do punktu 5, 6.

------------------ Nie zgłoszono interpelacji radnych jak też nie zgłoszono wniosków komisji.

  Do punktu 12.

----------------- Do projektu uchwały w sprawie przystąpienia gminy Chojna do Stowarzyszenia lokalnej grupy działania „DIROW” – Dolnoodrzańska Inicjatywa Rozwoju Obszarów Wiejskich przewodniczący udzielił głosu radnemu powiatu Piotrowi Wajdykowi, który wprowadził do tematu.

Powiedział, że ta organizacja jeszcze nie istnieje, podjął się stworzenia takiej organizacji. Stowarzyszenie będzie polegało na tym, że trzy sektory będą musiały ze sobą współdziałać czyli osoby prawne, osoby fizyczne oraz organizacje pozarządowe. Taka lokalna grupa działania może powstać na obszarze wiejskim. W województwie istnieje siedem lokalnych grup działania, skorzystały z programu Lider, skorzystały z bardzo dużych pieniędzy. Były to pieniądze na poziomie 700 tysięcy złotych na jedną lokalną grupę działania, na tworzenie lokalnej strategii rozwoju. Urząd Marszałkowski poparł, że należałoby to budować w oparciu o samorządy stąd są potrzebne uchwały rad poszczególnych gmin, które chciałyby przystąpić do takiej inicjatywy. Do tej lokalnej grupy działania przystąpi dziesięć samorządów a jedenasty to jest Starostwo Powiatowe w Gryfinie. Na terenie naszego powiatu akces zgłaszają wszystkie gminy poza jedną, która wcześniej już zgłosiła akces do lokalnej grupy działania tworzonej na terenie powiatu myśliborskiego. Jest to Trzcińsko Zdrój.

Lokalna grupa działania zaczęłaby od ok. 20 stycznia i od 1 marca można by formalnie działać.

Do projektu uchwały radni nie wnieśli pytań.

Przewodniczący J. Kowalczyk poddał po d głosowanie projekt uchwały w wyniku czego uchwała Nr XII/114/2007 została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

  Do punktu 7.

--------------- Do projektu uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej przewodniczący przypomniał, że na ostatniej sesji radny R. Skrzypek złożył rezygnacje na piśmie.

Radny R. Skrzypek zwrócił się do radnych, aby uszanowali jego decyzję o rezygnacji i jeśli mają zagłosować przeciw to żeby się wstrzymali.

Stanowisko komisji Gospodarki Komunalnej większością głosów było za przyjęciem rezygnacji.

Stanowisko komisji Gospodarki Finansowej – 1 przeciwko, 3 wstrzymujące się od głosu.

Stanowisko komisji Oświaty – 1 za, 1 przeciw, 1 wstrzymujący.

Do projektu nie było uwag. Przewodniczący J. Kowalczyk przedstawił projekt uchwały i poddał pod głosowanie.

Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 6 radnych, przeciwko 6, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący stwierdził, że projekt uchwały nie został przyjęty.

-          projekt uchwały stanowi załącznik nr 6 do protokołu

  Do punktu 8.

--------------- Do projektu uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji członka Komisji Rewizyjnej stanowisko komisji Gospodarki Komunalnej większością głosów było za przyjęciem rezygnacji.

Stanowisko komisji Gospodarki Finansowej – 2 glosy przeciwko, 2 wstrzymujące się.

Stanowisko komisji Oświaty – 1 głos za, 1 wstrzymujący, 1 przeciw.

Do projektu nie wniesiono uwag. Przewodniczący przedstawił projekt uchwały i poddał pod głosowanie.

W wyniku głosowania uchwała Nr XII/115/2007 została podjęta 6 głosami za, przeciwko 5, 3 wstrzymujących i stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

  Do punktu 9.

--------------- Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/38/2007 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 25 stycznia 2007 r. dotyczącej zatwierdzenia zestawienia przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawiła skarbnik T. Kuflowska.

Jest to korekta uchwały z 25 stycznia 2007 r gdzie przychody zostały oszacowane na kwotę 292 tysiące złotych, wydatki również na 292 tysiące złotych. Korekta dotyczy głównie po stronie planu przychodów w paragrafie 058 grzywny i inne kary pieniężne od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych. Była tu kwota planowana rzędu 60.250 zł. Byłyby to należności, które gmina by pozyskała z zarządu powiatu gryfińskiego tytułem kar za wycinkę drzew. Zgodnie z aktualnie obowiązującym wyrokiem gmina Chojna spłaca te kary na rzecz Starostwa Powiatowego. Pozostaje paragraf 069 wpływy z różnych opłat. Są to kary, które przekazuje nam Urząd Marszałkowski za zanieczyszczanie środowiska. W proponowanym projekcie uchwały ustala się przychody ogółem na kwotę 250 tys. zł. Na koniec 2007 roku powinna pozostać kwota na rachunku Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 140 tys. zł.

Stanowiska komisji były pozytywne, za przyjęciem projektu uchwały.

Do projektu nie było uwag. W wyniku głosowania uchwała Nr XII/116/2007 została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

  Do punktu 10.

----------------- Projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2007 przedstawiła T. Kuflowska.

Projekt uchwały koresponduje z ostatnią sesją gdzie była podjęta uchwała w sprawie zmiany budżetu oraz zmian w budżecie gminy. Były wprowadzone środki po stronie planu dochodów i wydatków na trzecią edycję realizacji projektu szkół Comenius – uczenie się przez całe życie. Ostateczny termin dokonania wydatków jest na dzień 31 sierpnia 2008 roku. Końcowe sprawozdanie finansowe jednostka ma przedłożyć do 30 września 2008 roku.

Stanowiska komisji były pozytywne, za przyjęciem projektu uchwały.

Do projektu nie wniesiono uwag. W wyniku głosowania uchwała Nr XII/117/2007 została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

  Do punktu 11.

----------------- Do projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Chojna na 2008 rok skarbnik T. Kuflowska przedłożyła autopoprawki uwzględniające postulaty radnych jak też sugestie, które zostały wprowadzone na wspólnym posiedzeniu komisji.

§ 5 w budżecie tworzy się rezerwy. Punkt 1ogólną w wysokości 295.220 zł, celową w wysokości 205.000 zł z przeznaczeniem na realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego 5.000 zł, realizację zadań z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej oświaty i wychowania 200.000 zł.

§ 10. – Upoważnia się burmistrza do zaciągania zobowiązań.

§ 11. Ustala się dotacje: pkt 1 – dla jednostek sektora finansów publicznych: podmiotowe w wysokości 2.170.000 zł zgodnie z załącznikiem nr 11, celowe na zadania własne gminy realizowane przez podmioty należące do sektora finansów publicznych w wysokości 1.000 zł zgodnie z załącznikiem nr 12,

pkt 2 o dla jednostek nie należących do sektora finansów publicznych, celowe na zadania własne w wysokości

411.500 zł zgodnie z załącznikiem nr 13.

§ 12.1 Dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej: 1) zleconych odrębnymi ustawami zgodnie z załącznikiem nr 14, 2) wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej zgodnie z załącznikiem nr 15,

Punkt 2. Dochody i wydatki związane z realizacją zadań wykonywanych na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego, zgodnie z załącznikiem nr 16.

W § 2 przesunięciu uległy załączniki czyli były 13 będzie załącznikiem 14 itd.

§ 13.2. Ustala się wydatki w wysokości 255.000 zł na realizację zadań określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

I.                     Zwiększa się wydatki majątkowe w dziale 010, rozdziale 01010 o kwotę 50.000 zł z przeznaczeniem na rozbudowę wodociągu wiejskiego w miejscowości Rurka.

II.                   Zwiększa się wydatki w dziale 600, rozdziale 60016 o łączną kwotę 300.000 zł z przeznaczeniem na:

przebudowę dróg gruntowych w m. Rurka, Godków, Narost, Lisie Pole Kolonia w kwocie 300.000 zł,

wykonanie chodników należy wykreślić, pozostanie kwota 100 tys. zł Stoki, Brwice, Godków (wykonawstwo) Narost, Jelenin, Białęgi, Nawodna, Kamienny Jaz, Krajnik Górny, Krzymów (wykonanie dokumentacji i pozwolenie na budowę) zał. nr 4 i 5 str. 25 i 34.                                                                                                         III. Zwiększa się wydatki w dziale 710, rozdziale 71035 o kwotę 15.000 zł z przeznaczeniem na cmentarz w Lisim Polu (energia elektryczna, brama) zał. nr 4 i nr 5 str. 26 i 35.

IV.                 Zmniejsza się wydatki majątkowe w dziale 750, rozdziale 75023 o kwotę 900.000 przeznaczone na przebudowę budynku koszarowego na potrzeby administracyjno – biurowe przy ul. Kościuszki w Chojnie zał. nr 4 str. 26, nr 5 str. 35, nr 7 str. 43.

V.                   Zwiększa się wydatki majątkowe w dziale 750 rozdział 75095 o kwotę 20.000 zł z przeznaczeniem na rozpoznanie możliwości uruchomienia instalacji bezprzewodowej dla Internetu w gminie Chojna zał. nr 4 i 5 str. 26 i 35.

VI.                 Zwiększa się wydatki w dziale 758 rozdziale 75818 o kwotę 200.000 zł rezerwa celowa przeznaczona na podstawową opiekę zdrowotną oświatę i wychowanie zał. nr 4 i 5 str. 28 i 36

VII.               Zwiększa się wydatki w dziale 801 rozdziale 80101 o kwotę 150.000 zł z przeznaczeniem na wydatki rzeczowe szkół podstawowych zał. nr 4 i 5 str. 28 i 37,

VIII.             Zmniejsza się wydatki w dziale 801 rozdziale 80101 o kwotę 200.000 zł przeznaczonych na opracowanie dokumentacji na adaptację budynku szpitala na szkołę podstawową zał. nr 4, 5 i 7 str. 28, 37 i 43,

IX.                Zwiększa się wydatki w dziale 801 rozdziale 80110 o kwotę 50.000 zł z przeznaczeniem na wydatki      rzeczowe Gimnazjum zał. nr 4 i 5 str. 28 i 37,

X.                  Zwiększa się wydatki w dziale 851 rozdziale 85154 o kwotę 50.000 zł z przeznaczeniem na utworzenie świetlicy środowiskowej na Osiedlu Lotnisko zał. nr 4 i 5 str. 29 i 37

XI.                Zwiększa się wydatki w dziale 851, rozdziale 85121 lecznictwo ambulatoryjne o kwotę 265.000 zł z przeznaczeniem na przebudowę budynku biurowo – handlowego na przychodnię lekarską przy ul. Jagiellońskiej 12A w Chojnie zał. nr4, 5 i 7 str. 29, 37 i 44.

XII.              Zmniejsza się wydatki w dziale 900, rozdziale 90001o kwotę 150.000 zł przeznaczonych na budowę kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków oraz sieć wodociągową do pięciu działek pod budownictwo jednorodzinne przy ul. Łyżwiarskiej w Chojnie zał. nr 4, 5, i 7 str. 31, 39 i 44,

XIII.            Zwiększa się wydatki w dziele 921, rozdziale 92109 o kwotę 100.000 zł z przeznaczeniem na utrzymanie świetlic wiejskich (wynagrodzenia, pochodne od wynagrodzeń oraz pozostałe wydatki rzeczowe) zał. nr 4 i 5 str. 31 i 39, wynagrodzenia 50.000 zł, pochodne 10.000 zł)

XIV.            Zwiększa się wydatki w dziale 921, rozdziale 92120 o kwotę 50.000 zł z przeznaczeniem na oświetlenie zabytków zał. nr 4 i 5 str. 32 i 40.

Załącznik nr 7 „Limity wydatków gminy Chojna na wieloletnie programy inwestycyjne realizowane w latach 2008 i kolejnych”

-          w kolumnie 6 „Jednostka organizacyjna realizująca program lub koordynująca wykonanie programu” słowo „Burmistrz” zastępuje się „Urząd Miejski”;

-          poz. 3 „Adaptacja budynku koszarowego na mieszkania chronione przy ul. Orląt w Chojnie” okres realizacji lata „2008 – 2009” zastępuje się „2008 – 2010” oraz „źródła finansowania” w kolumnie „Inne środki” kwotę 2.000.000 zł zastępuje się kwotą 200.000 zł;

-          poz. 8 „Przebudowa i rozbudowa budynku Przedszkola Miejskiego przy ul. Wilsona w Chojnie” okres realizacji lata 2008-2011 zastępuje się 2008-2009 „Źródła finansowania” rok 2009 zastępuje się kwotą 1.950.000 zł w kolumnie „Inne środki”;

-          poz. 9 „Kontynuacja budowy kanalizacji w kierunku do miejscowości Godków Osiedle PKP” okres realizacji lata 2008 – 2009 zastępuje się „2008-2010”’

-          Załącznik nr 9 „Plan przychodów i wydatków zakładów budżetowych na 2008 rok” w kolumnie 6 Zakłady budżetowe ogółem kwotę 4.145.550 zł zastępuje się kwotą 850.000 zł

Wprowadza się nowy załącznik nr 12 „Dotacje celowe na zadanie własne gminy realizowane przez podmioty należące do sektora finansów publicznych w 2008 roku”, w którym określono przeznaczenie dotacji zawartej w dziale 851, rozdziale 85154 (zał. nr 4) tj. dotacja celowa dla Gminy Miasta Szczecin na objęcie działaniami profilaktycznymi osób zagrożonych uzależnieniem od alkoholu przez Miejską Izbę Wytrzeźwień w Szczecinie

w kwocie 1.000 zł.

Przewodniczący Rady J. Kowalczyk przedstawił uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej gminy Chojna na 2008 rok – załącznik nr       do protokołu,

- uchwałę z dnia 10 grudnia 2007 r. w sprawie wydania opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetowego Gminy Chojna w 2008 roku - załącznik nr      do protokołu,

- uchwałę z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie wydania opinii o prawidłowości załączonej do budżetu prognozy kwoty długu publicznego gminy Chojna -   załącznik nr         do protokołu.

Stanowiska komisji były pozytywne, za przyjęciem projektu uchwały.

                       Radny M. Szeremeta zwrócił się do burmistrza, aby zapoznać sołtysów i gości zaproszonych z wieloletnim programem rozwoju gminy i z częścią budżetu dotyczącego działu transport i łączność.

                        Skarbnik T. Kuflowska przekazała: wykonanie chodników w sołectwach Stoki, Brwice, Godków. Narost, Jelenin, Białęgi, Nawodna, Kamienny Jaz, Krzymów Krajnik Górny – wykonanie dokumentacji plus pozwolenia na budowę. Będzie to współfinansowanie ze Starostwem Powiatowym 100.000 zł, wykonanie chodników w mieście Chojna ul. Narciarska 40 tys. zł, wykonanie nawierzchni ul. Różanej, Pływackiej, Narciarskiej, Szewskiej i Browarnej 50 tys. zł, przebudowa dróg gruntowych w miejscowościach Rurka, Godków, Narost, Lisie Pole Kolonia 600 tys. zł współfinansowanie z Urzędem Marszałkowskim, wykonanie remontów nawierzchni dróg Brwice, Grabowo 45 tys. zł, remonty cząstkowe ulic w mieście Chojna 40 tys. zł.

remonty cząstkowe dróg gruntowych w sołectwach 30 tys. zł, koszty wykonania dokumentacji technicznej, nadzorów technicznych, analiz i ocen wniosków 20 tys. zł, remonty wiat przystankowych 10 tys. zł, remont drogi osiedlowej w miejscowości Łaziszcze 25 tys. zł, wykonanie dokumentacji na ulice Jagiellońska, Słowiańska, Ogrodowa (bez Zielonej) współfinansowanie 80 tys. zł, wykonanie dokumentacji technicznej na drogi gruntowe 15 tys. zł, miejska służba drogowa ulice gminne 32 tys. zł, koszty ogłoszeń prasowych 5 tys. zł, wykonanie ewidencji dróg i ulic gminnych 24 tys. zł, oznakowanie pionowe i poziome ulic i dróg gminnych

15 tys. zł, wykonanie spowalniaczy na ul. Narciarskiej i w m. Łaziszcze 9 tys. zł, zakup wiat autobusowych Grzybno i lotnisko przy szkole 40 tys. zł, dofinansowanie kursów autobusowych 18 tys. zł.

Wieloletnie programy inwestycyjne realizowane w latach 2008 i kolejnych: budowa sieci wodociągowej do osady Wilkoszyce i Krupin, na 2008 rok jest przewidziana kwota 200 tys. zł, wykonanie dokumentacji na budowę sieci wodociągowej do osady Lisie Pola 50 tys. zł, rozbudowa wodociągu wiejskiego w Rurce 50 tys. zł,

adaptacja budynku koszarowego na mieszkania chronione przy ul. Orląt w Chojnie 400 tys. zł, przebudowa budynku koszarowego na potrzeby administracyjno biurowe przy ul. Kościuszki 205 tys. zł, remont garaży przy ul. Kościuszki z dojazdem 100 tys. zł na potrzeby OSP Chojna, remont remizy w m. Brwice 60 tys. zł, przebudowa i rozbudowa budynku przedszkola przy ul. Wilsona 650 tys. zł, kontynuacja budowy kanalizacji sanitarnej w kierunku do miejscowości Godków Osiedle 400 tys. zł, budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami do budynków mieszkalnych wraz z przepompownią ścieków do m. Grzybno 200 tys. zł, budowa dodatkowych punktów oświetleniowych i modernizacja oświetlenia ulicznego Bara, Białęgi, Łaziszcze, Kolonia Lisie Pole 48 tys. zł, rewitalizacja Parku Dworskiego w Naroście 161.600 zł, adaptacja Bramy Barnkowskiej oraz rewaloryzacja murów obronnych wraz z odtworzeniem nawierzchni ulic w obrębie Starego Miasta na rok 2008 200 tys. zł, przebudowa budynku przy ul. Jagiellońskiej 12 na przychodnię lekarską 265 tys.

                          Burmistrz A. Fedorowicz dodał, że wieloletni plan inwestycyjny jak również lokalna strategia rozwoju wymaga aktualizacji ponieważ strategia skończyła się w 2006 roku i na kolejny okres finansowania, pozyskiwania funduszy europejskich należy mieć aktualną strategię i aktualny plan inwestycji.

Dalej burmistrz powiedział, że zastanawiają się jaką znaleźć drogę doinwestowania naszej oświaty, bo problem oświatowy był, jest i będzie. Chcemy podążać w kierunku poprawy bazy oświatowej mając na uwadze, że dysponujemy co prawda niezbyt pięknym obiektem niedoszłego szpitala ale to jest doskonały teren pod inwestycję oświatową. Jeśli rada pozwoli i finanse planowana jest adaptacja tego obiektu na gimnazjum i kompleks oświatowo sportowy, z halą widowiskowo - sportową, niedużym basenem dla celów edukacyjnych. Wtedy obecny obiekt, historycznie kiedyś będący szkołą podstawową byłby w przyszłości znowu szkołą podstawową. Myślimy również o dalszych pracach związanych z kanalizacją miasta ale są to potężne inwestycje i czekamy na szczegółowe informacje co do możliwości pozyskiwania funduszy europejskich, tak żebyśmy mogli zarazem infrastrukturę kanalizacyjną i wodociągową mieć na uwadze na przestrzeni kolejnych lat i jak najwięcej funduszy pozyskać. Chcemy rozpocząć budowę przedszkola, przychodni jak również adaptację obiektu po Straży Granicznej na potrzeby administracji, tak by w przyszłości przenieść tam wszystkie wydziały urzędu, dostosować do standardów unijnych, do potrzeb wszystkich mieszkańców w tym niepełnosprawnych, żeby zapewnić lepszy dostęp do usług administracyjnych. Poza tym jest wiele innych zadań związanych z remontami dróg, chodników, poprawą infrastruktury.

                           Radny S. Kabat zgłosił wniosek do projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Chojna na 2008 rok. Na stronie 3 w § 14 pkt 2 o treści „Upoważnia się burmistrza do dokonywania zmian w planie wydatków budżetowych z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami” dodać „i rozdziałami”.

                           Burmistrz A. Fedorowicz powiedział, że takie ubezwłasnowolnienie burmistrza nie tylko świadczy o braku zaufania do osoby ale też będzie to skutkowało spotykaniem się rady co drugi dzień. Jeżeli rada chce wszystkie zadania czy kompetencje burmistrza przejąć na siebie to może i dobrze ale do tej pory taki zapis funkcjonuje w całym kraju i nikt do tej pory nie mówił, że jest wbrew ustawie i należałoby go zmienić.

                           Radny S. Kabat powiedział, że nie uważa, żeby to było jakieś ubezwłasnowolnienie burmistrza w działaniach. Dzisiaj jest taka sytuacja, że wszystkie zmiany między rozdziałami skarbnik musi pisać dla burmistrza, to będzie pisała to jako uchwały do rady. Rada też w większości odpowiada za ten budżet i chciałaby wiedzieć o przesunięciach środków z jednej dróżki na drugą. Po wprowadzeniu tego zapisu rada będzie wiedziała i decydowała czy to przesunięcie zrobić tutaj czy tutaj.

                           Radny G. Sakowski zwrócił się do CHIS z pytaniem. Po co wczoraj żeśmy tyle godzin pracowali? Pracując dobrych kilka godzin osiągnięto jakiś kompromis. Po co wczoraj zmarnowano tyle godzin jeżeli jednym wnioskiem wszystko się burzy.

                           Radny M. Szeremeta powiedział, że nie można powiedzieć, że to wszystko na marne, bo budżet jest przygotowany, wystarczy tylko podnieść rękę i będzie on wdrażany. Natomiast powstał wniosek p. Kabata.

Dalej M. Szeremeta poprosił o 5 minut przerwy. Przewodniczący ogłosił 15 minutową przerwę.

Po przerwie przewodniczący wznowił obrady i poddał pod głosowanie wniosek radnego Kabata.

Za przyjęciem wniosku głosował 1 radny (Kabat), przeciwko 11, wstrzymało się od głosu 2 radnych.

Przewodniczący stwierdził, że wniosek nie został przyjęty.

                           Radny W. Skrzypczyk powiedział, że będzie głosował za przyjęciem tego budżetu chociaż w stu procentach nie zadawala. Może by zadawalał, żeby wszystkie jego wnioski były uwzględnione w tym budżecie i każdego innego radnego. Gdyby były uwzględnione to ten budżet musiałby być pięć razy taki jaki jest. Dalej radny Skrzypczyk zwrócił uwagę, że nie zostały uwzględnione jego wnioski dotyczące chodników przy ul. Barwickiej, przy ul. Słowiańskiej, wykonanie ulicy Zielonej, przy ul. Jagiellońskiej, powstania nowej ulicy między ulicą Wilsona a Królowej Jadwigi. Natomiast w podtekście tego budżetu można się doczytać modernizacji ulicy zaczynającej się od wyjazdu do Nawodnej do mostu na Barwickiej i to uwzględnia budowę tego chodnika. Te wnioski w jakiejś mierze są ujęte w tym budżecie chociaż nie bezpośrednio. To samo dotyczy ulicy Słowiańskiej. Natomiast jeśli chodzi o ulicę Zieloną to zadanie nie jest wykonywane. Z projektu skreślono dokumentację na ul. Zieloną dlatego, że był błąd bo ta dokumentacja już jest. Dalej W. Skrzypczyk powiedział, że ma nadzieję, że jeśli znajdą się możliwości odzyskania płyt, które znajdują się na pasie postojowym w Krajniku to one będą przeznaczone na budowę ulicy Zielonej. Podstawowym zadaniem jest tam wykonanie kanalizacji deszczowej i sanitarnej bo to musi zapoczątkować całą inwestycję. Odnośnie dróg polnych W. Skrzypczyk powiedział, że jest taka droga przy ul. Słowiańskiej od cmentarza do kilku zabudowań, które są w odległości około 300 – 400 m od faktycznej ulicy Słowiańskiej. Jest to droga polna, która powinna być wykonana, żeby można było sucha nogą dojść do zabudowań. Kolejną sprawą jest wykonanie stu metrów chodnika przy cmentarzu ale ma nadzieję, że to będzie ujęte w porozumieniu między gminą a Starostwem dotyczącym modernizacji ulicy Jagiellońskiej, Słowiańskiej.

 Po wyczerpaniu się dyskusji przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Chojna na 2008 rok. Za przyjęciem głosowało 13 radnych, 1 wstrzymującym, przeciwnych nie było.

                           - uchwała Nr XII/118/2007 stanowi załącznik nr      do protokołu

        Do punktu 13.

----------------- Do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr III/18/2002 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 9 grudnia 2002 r. w sprawie ustalenia diety przysługującej radnym za udział w pracach Rady radny R. Skrzypek w imieniu wnioskodawców radnej Frąckowiak, radnego Sakowskiego, radnego Kasprzyka i swoim przedstawił motywy zgłoszenia wniosku.

Diety radnych są ustalone w taki sposób, że są częścią kwoty bazowej tj. najniższego wynagrodzenia. To najniższe wynagrodzenia wzrasta znacząco od 1 stycznia 2008 roku. Wzrost ten spowodowałby jednocześnie znaczący wzrost diet radnych. Jako wnioskodawcy nie uważają tego za słuszne i dodatkowo uważają, że diety radnych są w tej chwili za wysokie a szczególnie diety radnych funkcyjnych tj. przewodniczących komisji i przewodniczących rady. Radny zwykły pobiera teraz 468 zł a od 1 stycznia dostawałby 563 zł. Radny funkcyjny 702 zł a od nowego roku miałby 844 zł. Przewodniczący rady w tej chwili 936 a od nowego roku 1126 zł.

Wnioskodawcy proponują aby dieta radnego zwykłego wynosiła 450 zł, dieta radnego funkcyjnego wynosiła 619 zł, dieta przewodniczącego rady 900 zł. Najbardziej spadłyby diety radnych funkcyjnych. Następnie radny Skrzypek w imieniu wnioskodawców zwrócił się z prośbą o przyjęcie tego projektu.

Stanowiska komisji: Komisja Finansowa wstrzymała się od głosowania, Komisja Komunalna jednogłośnie za przyjęciem projektu uchwały, Komisja Kultury... 1za, 1 się wstrzymał, 1 przeciwny.

Do projektu nie wniesiono uwag. Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały. Za przyjęciem głosowało 5 radnych, przeciwko 6, wstrzymało się od głosu 2 radnych. Przewodniczący stwierdził, że projekt uchwały nie został przyjęty.          projekt stanowi załącznik nr      dom protokołu

  Do punktu 14.

----------------- Projekt uchwały w sprawie wydania opinii na utworzenie i działanie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego (róg ulic Jagiellońskiej-Ogrodowej-Towarowej w Chojnie) przedstawił burmistrz.

Burmistrz A. Fedorowicz przypomniał, że na poprzedniej sesji rada podjęła negatywną opinię w związku z powyższym wnioskują ponownie. Firma DATOR prawdopodobnie ma zamiar wybudować sklep sieci TESCO. Dołączyli pismo, z którego wynika, że sklep nie przekroczy 1 tys. m powierzchni. Powstanie tego obiektu zagwarantuje społeczności lokalnej powstanie 20-22 nowych miejsc pracy. Pismo radni mają dołączone do projektu uchwały.

Stanowisko Komisji Komunalnej jednogłośnie za, Finansowej 1 za, trzy wstrzymujące. światowa 2 za, 1 przeciwna. Do projektu uchwały nie wniesiono uwag.

W wyniku głosowania uchwała Nr XII/119/2007 została podjęta 8 głosami za, przeciw 2, wstrzymało się od głosu 4 radnych.

                           - uchwała Nr XII/119/2007 stanowi załącznik nr      do protokołu

  Do punktu 15.

----------------- Projekt uchwały w sprawie wydania opinii na utworzenie i działanie wielkopowierzchniowego obiektu handlowego (ul. Bałtycka) przedstawił burmistrz.

Ten podmiot jeszcze nie zwracał się o opinię ale zgodnie z nowelizacją ustawy o sklepach wielkopowierzchniowych musiał wystąpić o taką opinię. Ma tam powstać prawdopodobnie PoloMarket.

Stanowisko Komisji Komunalnej było jednogłośnie za, Komisja Oświatowa 1 za, 2 przeciw,

Komisja Finansowa 1 za, 3 wstrzymujące.

                        Radny S. Kabat powiedział, że dzisiaj tak lekką ręką wprowadzamy sklepy wielkopowierzchniowe, burmistrz mówi o zatrudnianiu osób. Zaproponował, aby radni zaczerpnęli opinii jak w takich sklepach zatrudnieni ludzie są traktowani, po ile godzin pracują, nie mają nic do powiedzenia. Powinno się iść w kierunku powstawania fabryk, bo dzisiaj najłatwiej jest sprowadzić z zewnątrz ludzi z pieniędzmi, inwestują w dwa miesiące w jakiś obiekt i po dwóch miesiącach ciągną zyski, które wyprowadzają w większości z naszej gminy. S. Kabat zwrócił się do radnych, żeby przemyśleli, że nie ma co tak szybko podejmować decyzji odnośnie sklepów wielkopowierzchniowych w takiej małej miejscowości jak nasza. Nasz rodzimy handel nie jest jakąś tragedią, ceny nie są takie wysokie. Sam ma sklepik wiejski w Nawodnej i gro artykułów można kupić wiele taniej jak w Szczecinie w supermarkecie.

                        Radny R. Skrzypek powiedział, że jeśli radni dzisiaj odrzucą sklep to jest to sygnał dla kogoś kto chce tu zainwestować, że tu się nie lubi przedsiębiorców i on tu raczej nie przyjdzie.

                        Radny Kabat powiedział, że nie jest to tak, że przyjdzie jakiś inwestor i będzie chciał zainwestować np. w fabrykę butów i nie zainwestuje. Jeżeli on zbada rynek, że tutaj będzie miał zatrudnienie ludzi i będzie miał ku temu możliwości, że nie będzie miał żadnych problemów to nie będzie śledził, że kiedyś rada nie wydała zgody na powstanie jakiegoś sklepu. Ktoś kto chce zainwestować przyjdzie i zainwestuje.                        

Rodzimi przedsiębiorcy też mogą robić te sklepy tylko nie mają ku temu możliwości. Dzisiaj przychodzą z zewnątrz, pompują konkretne pieniądze w dwa czy trzy miesiące i za trzy miesiące ciągną zyski a zatrudnionych jest tam dziesięć czy piętnaście osób gdzie są wykorzystywani. Dalej S. Kabat powiedział, że nie chciałby, żeby ktoś z jego rodziny czy przyjaciół poszedł tam do pracy po to, żeby był traktowany w ten sposób.

 Radny G. Sakowski przyznał, że radny Kabat ma rację i temu też trzeba się przyglądać. Dalej G. Sakowski powiedział, że tak naprawdę w Chojnie nie mamy i nie będziemy mieli żadnego supermarketu do to nie jest rynek na otwarcie supermarketu. Sklepy jakie się otwiera są to tzw. dyskonty. Jeżeli patrzymy na współczynniki do innych krajów europejskich to my jesteśmy jeszcze bardzo daleko w tyle a szczególnie nasza gmina gdzie przez wiele lat blokowano powstanie takich sklepów. Są różne głosy jeśli chodzi o powstanie tych sklepów, są różne obawy natomiast powinniśmy się kierować najważniejszym głosem, mieszkańców. To jest przeważający głos, że w Chojnie jest bardzo drogo, że ciężko zrobić zakupy i ten rynek wreszcie trzeba otworzyć.

                             Radny H. Kłapouch przypomniał, że niedawno jeden z handlowców a dotyczy to sklepu Koks zatrudniający ponad dwadzieścia osób chciał umowę wieloletnią. Był nawet wniosek podpisany przez radnych, żeby zawrzeć z nim umowę bo ma też uczniów i jakoś tak dziwnie ten temat przechodzi do lamusa. Dlaczego naszym miejscowym utrudniamy a tak lekko wprowadzamy z zewnątrz.

Wobec wyczerpania się dyskusji przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały.

W wyniku głosowania uchwała Nr XII/120/2007 została podjęta 7 glosami za, przeciwko 6, 1 wstrzymującym i stanowi załącznik nr       do protokołu.

  Do punktu 16.

----------------- Projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest gmina Chojna na 2008 rok przedstawił dyrektor Administracji Szkół i Infrastruktury Społecznej W. Gołąb.

W porównaniu do roku 2007 regulamin został nieco zmodyfikowany. Pierwsza grupa dotyczy kwestii związanych z podniesieniem pewnych wartości, które są istotne dla ustalenia wynagrodzenia nauczyciela.

W § 7 dotychczasowy dodatek motywacyjny, który obliczany był według wskaźnika 50 zł na etat nauczycielski miesięcznie obecnie jest propozycja aby zwiększyć go do 60 zł. Skutek finansowy tej zmiany dla budżetu gminy łącznie z pochodnymi wynosi 25.469 zł. Następna zmiana dotyczy § 10 dodatków funkcyjnych. Dla kierownika świetlicy szkolnej było od 100 do 250 zł, proponuje się od 100 do 400 zł. Opiekun stażu była stawka 50 zł, proponuje się 55 zł, wychowawca klasy i oddziału przedszkolnego była kwota 60 zł, proponuje się zwiększyć do 65 zł. Skutek finansowy tych zmian: opiekun stażu rocznie zwiększą się wydatki o 1.273 zł, dodatek za wychowawstwo wzrost będzie wynosił 7.570 zł, za kierownika świetlicy ok. 1.600 zł w wymiarze rocznym.

Następne zmiany dotyczą zwiększenia wynagrodzenia z tytułu prowadzenia zajęć z uczniami z upośledzeniem.

Do tej pory było za ilość godzin od 1 do 4 - 10 zł, jest propozycja 30 zł, za ilość godzin 5 do 10 – było 20, jest propozycja 40 zł i za liczbę godzin powyżej 10 było 30 zł, obecnie proponuje się aby to była kwota 50 zł.

Skutek finansowy w wymiarze całej gminy i całym roku jest to ok. 2.300 zł.

Ostatnia zmiana to dodatek mieszkaniowy. Obliczany jest on jako procentowy wskaźnik od najniższego wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela stażysty. W 2007 roku było przy jednej osobie w rodzinie 1%, proponuje się zwiększenie do 2%, przy dwóch osobach w rodzinie 2% na 4%, przy trzech osobach w rodzinie z 3% na 6%, przy czterech i więcej osób w rodzinie z 5% na 8%. Zmiana w dodatku mieszkaniowym skutkuje zwiększeniem wydatków budżetu gminy o 15.500 zł. Łącznie wszystkie zmiany będą opiewały w granicach

55.000 zł brutto. Regulamin, który został przedłożony radzie został uzgodniony ze związkami zawodowymi.

Dalej dyrektor AS i IS W. Gołąb odpowiedział na pytanie zadane na komisji dot. dodatków kierowniczych, że dyrektorzy mniejszych szkół wiejskich otrzymują dodatek średnio ok. 600 zł a dyrektorzy większych szkół jak gimnazjum i szkoła Nr 2 ok. 1000 zł. Wicedyrektorzy w tych szkołach otrzymują dodatek ok. 500 zł, kierownicy świetlic otrzymywali dodatki w wysokości ok. 250 zł.

Stanowiska komisji były pozytywne, za przyjęciem projektu uchwały.

                        Radny G. Sakowski zwrócił się w sprawie dodatków motywacyjnych. Nie jest on wykorzystywany w całości a tylko w połowie. Komisja wyraziła niezadowolenie i zdziwienie ponieważ uważa, że jednak dyrektorzy skoro maja te środki zapewnione przez radę to powinny być wykorzystane przez dyrektorów i taki wniosek na komisji powstał aby zdopingować dyrektorów, żeby z tego korzystali. Jeżeli dyrektorzy nie będą korzystali z tego narzędzia to radni wtedy te pieniądze przeznaczą w inne sfery naszego budżetu gdzie jest te pieniądze dać. Dalej radny Sakowski zwrócił się do dyrektora AS i IS aby zmobilizował dyrektorów szkół, żeby te środki, które przyznała rada były jednak wykorzystywane.

                         Radny M. Szeremeta odnośnie dodatków motywacyjnych powiedział, że dyrektorzy nie mogą oszczędzać, nie przyznawać tych środków. Jeżeli dyrektorzy tego nie wykorzystają to te pieniądze powinny wrócić do rady i rada to rozdysponuje.

                         Dyrektor AS i IS W Gołąb powiedział, że razem z burmistrzem dodatkiem motywacyjnym dla dyrektorów szkół będą motywować ich do tego, żeby lepiej przyznawali dodatki motywacyjne dla nauczycieli.

Po wyczerpaniu się dyskusji przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w wyniku czego uchwała Nr XII/121/2007 została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik nr       do protokołu.

      Do punktu 17.

----------------- Z upoważnienia burmistrza informację z realizacji art. 37 ust. 8 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przedstawiła naczelnik wydziału PIO Anna Witek.

                       - informacja stanowi załącznik nr      do protokołu 

  Do punktu 18.

----------------- Nie było odpowiedzi na zapytania i interpelacje ponieważ nie zgłoszono ich w punkcie 5.

  Do punktu 19.

----------------- W wolnych wnioskach radny W. Skrzypczyk zwrócił do przewodniczącego, że przysyła do niego pismo ( prośba o dostarczenie orzeczenia sądu drugiej instancji z dnia 12.12.07 wydanego w sprawie radnego Skrzypczyka) jako przewodniczący rady to nie jest osobą prywatną w tym momencie. Jeśli byłby osoba prywatną to nie musiałby powoływać się na żadne przepisy prawne. Natomiast jeśli występuje jako osoba publiczna, jako przewodniczący rady to nie może wykorzystywać swojego mandatu w innym celu niż służbowym. Dalej radny Skrzypczyk powiedział, że w sprawie pisma przewodniczącego dopowie mu jako pułkownikowi, który w zasadzie nie potrafi chyba czytać ustawy o samorządzie gminy. Dalej radny Skrzypczyk powiedział, że jeśli przewodniczący znajdzie podstawę prawną to być może do tego się odniesie, jeśli nie to publicznie na razie nie będzie się do tego odnosił.

                        Przewodniczący J. Kowalczyk powiedział, że pismo zaczyna się od słowa „proszę” to nie jest nakaz czy wezwanie. Jest w formie grzecznościowej, a zwrócił się dlatego, że wyborcy pytają się co to znaczy umorzenie w drugiej instancji. Chcieli szerzej wiedzieć na ten temat bo radny jest znany z tych swoich wszystkich spraw, które się toczą w sądach. Są inne sposoby, żeby dotrzeć do tej informacji.

                        Radny Skrzypczyk powiedział, że przewodniczący powinien wiedzieć, że każdy dokument powinien posiadać jakiś tytuł. Przewodniczący radny pełniąc swoje obowiązki występuje ściśle z obowiązkami, które ciążą na przewodniczącym rady. Następnie zwrócił się do przewodniczącego, by wskazał choćby jeden paragraf prawny, który upoważnia przewodniczącego rady do występowania z takimi pismami. Natomiast jeśli przewodniczący mówi, że radny Skrzypczyk jest znany z jakichś spraw... Dalej W. Skrzypczyk powiedział, że wie, że przewodniczący przebiera nóżkami, żeby mu uchylić mandat, ale jest taki niedobry, że nie spełni oczekiwań przewodniczącego.

                         Radny H. Kłapouch powiedział, że jeśli był jakiś wyrok czy sprawa została umorzona a radny Skrzypczyk deklarował na którejś sesji, że po otrzymaniu wyroku przekaże go. W tej chwili jest kruszona kopia nie wiadomo o co, przecież można postawić wniosek i upoważnić przewodniczącego do wystąpienia o uzasadnienie wyroku. Dalej radny Kłapouch powiedział, że jeżeli trzeba będzie to taki wniosek jest gotów postawić, żeby sytuację wyjaśnić.

                         Radny W. Skrzypczyk powiedział, że na poprzedniej sesji wyjaśnił sprawę i powiedział wszystko co miał do powiedzenia. Natomiast reszta leży w rękach wysokiej rady. Jeśli rada chce złożyć wniosek i wystąpić, to niech sobie występuje z takim wnioskiem.

                          Radny H. Kłapouch zgłosił wniosek o sprawdzenie tego wyroku, o przegłosowanie i upoważnienie przewodniczącego rady.

                          Radny G. Sakowski zapytał, czy radni mają głosować zapytanie o niekaralności czy uzasadnienie wyroku?

                          Radny Kłapouch powiedział, że orzeczenie sądu.

                          Radny zwrócił się do radcy prawnego K. Judka, czy rada może?

                          Radca K. Judek powiedział, że osobiście nie widzi podstawy ale w razie czego sąd rozstrzygnie czy wydać czy nie wydać. Istnieje podstawa do wystąpienia do rejestru skazanych jeżeli istnieją uzasadnione przypuszczenia, że radny został skazany. Natomiast jeżeli jest informacja, że postępowanie zostało umorzone lub też informacja, że radny został uniewinniony w danym procesie to brakuje interesu prawnego rady do tego, aby powziąć dokładną informację w tej sprawie. Umorzenie lub uniewinnienie nie jest podstawą do podejmowania jakichkolwiek działań w postaci wygaśnięcia mandatu.

                          Radny H. Kłapouch powiedział, że podtrzymuje swój wniosek o wystąpienie do sądu o orzeczenie w sprawie radnego Skrzypczyka.

                           Radny Sakowski zwrócił się do radnego Skrzypczyka, by przyniósł to i będzie po sprawie.

                           Radny Skrzypczyk powiedział, że na razie nie jest w posiadaniu żadnego orzeczenia. Jeśli to będzie to zastanowi się komu przedłoży, osobie publicznego zaufania i ta osoba publicznego zaufania przekaże, ponieważ to dotyczy radnego jako osoby prywatnej a nie publicznej.

                            Sołtys z Kamiennego Jazu H. Woźniewicz podziękował za ujęcie spraw potrzebnych na poprawę infrastruktury w sołectwach. Ujęcie sprawy chodnika w Kamiennym Jazie, gdzie będzie robiona dokumentacja a potrzeby na poprawę infrastruktury tego sołectwa są o wiele większe. W swoim planowaniu odnowy wsi widział inne potrzeby i jest trochę zaniepokojony, że nikt z nim takich rozmów nie przeprowadził.

Do projektu budżetu potrzeby sołectwa złożył na piśmie z prośbą o konsultacje z nim jako sołtysem. Na temat potrzeb sołectwa zrobił spotkanie z mieszkańcami a tu ni stąd ni zowąd wychodzi chodnik w Kamiennym Jazie za co dziękuje. Niemniej jednak są pilniejsze potrzeby. Poprawa nawierzchni od centrum wsi w kierunku cmentarza. Jest to droga gruntowa, gdzie w czasie deszczu, roztopów ludzie grzęzną. Nie zostało to ujęte w budżecie na 2008 rok. W przyszłości powinno nastąpić spotkanie przedbudżetowe z sołtysami, jaśniej powiedzieć, przejrzyściej a nie w ostatniej chwili. Sołtysi są równymi partnerami, zbierają podatki jako dochody do budżetu, odciążają burmistrzów z bezpośrednich kontaktów z mieszkańcami i należy im się jakiś szacunek w podejmowaniu konkretnych decyzji bynajmniej w swoich miejscowościach.

                        Burmistrz A. Fedorowicz powiedział, że intencją gminy zgodnie z nowym etapem dofinansowywania różnych inwestycji przez Unię Europejską było uaktualnienie planów odnowy wsi. Gmina miała plany rozwoju wsi i tu musi być zmiana nazwy i uwzględnienie wszystkich planowanych małych, większych inwestycji na kolejne lata 2008 – 2013. Tak jak to było poprzednio, że pewne inwestycje wypadają z różnych powodów, nie tylko finansowych a pewne się wprowadza. Jesteśmy na etapie uaktualnienia wieloletnich programów inwestycyjnych i lokalnej strategii rozwoju i z początkiem roku będzie to przedstawione, by mieć gotowy dokument i ubiegać się o środki pomocowe, bo bez tego żadnego wsparcia gmina nie pozyska. To czego nie ma w budżecie na ten rok to wcale nie znaczy, że tego nie będzie. Wszystko zależy od możliwości finansowych. Planowane było dużo więcej wydać ale niestety mając wiedzę na temat wpływów do budżetu należało te wszystkie życzenia ograniczyć o całe 8 milionów. To jest bardzo dużo, to w skali budżetu jest ponad 20% szacowano, że moglibyśmy wydać 40 milionów ale okazało się, że wpłynie tylko ok. 32 – 33 miliony.

 Następnie burmistrz w imieniu wszystkich pracowników urzędu podziękował wszystkim za cały rok ciężkiej pracy, współpracy, złożył życzenia noworoczne.

Przewodniczący J. Kowalczyk złożył również wszystkim serdeczne życzenia pomyślności w roku 2008.

W związku z wyczerpaniem się porządku obrad przewodniczący zakończył obrady.

Koniec obrad godz. 12.55. Na tym protokół zakończono.    

Protokołowała                                                                                             Przewodniczący Rady

Ewa Wojciechowska                                                                                     Janusz Kowalczyk

                           

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Teresa Będzak

Data wytworzenia:
19 wrz 2008

Osoba dodająca informacje

Paweł Szustakiewicz

Data publikacji:
19 wrz 2008, godz. 14:26

Osoba aktualizująca informacje

Paweł Szustakiewicz

Data aktualizacji:
19 wrz 2008, godz. 14:26