Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

sprawozdanie OPS za rok 2012

 

 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI

OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

W CHOJNIE  W  ROKU 2012

 

 

MARZEC 2013

 

 

WPROWADZENIE

 

Pomoc społeczna umożliwia przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych tym, którzy nie są w stanie sami ich pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczna wspiera ich w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb
i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Zadaniem pomocy społecznej jest także zapobieganie trudnym sytuacjom życiowym przez podejmowanie działań zmierzających do usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej  i samorządowej.

Pomoc społeczna polega w szczególności na:

·        przyznawaniu i wypłacaniu świadczeń,

·        pracy  socjalnej,

·        prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej,

·        analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,

·        realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych,

·        rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.

Osoba lub rodzina ubiegająca się o pomoc społecznąmoże zgłosić się do ośrodka pomocy społecznej w miejscu zamieszkania (ośrodki znajdują się w każdej gminie). Decyzje
o przyznaniu lub odmowie przyznania pomocy wymagają uprzednio przeprowadzenia przez pracownika socjalnego rodzinnego wywiadu środowiskowego. Decyzje w sprawach świadczeń pomocy społecznej wydawane są w formie pisemnej. Udzielenie pomocy w formie pracy socjalnej lub poradnictwa nie wymaga wydania decyzji administracyjnej.

 

I.     Organizacja Ośrodka Pomocy Społecznej w Chojnie

 

1.       Podstawy prawne działalności Ośrodka Pomocy Społecznej

Ośrodek Pomocy Społecznej w Chojnie jest jednostką organizacyjną Gminy powołaną do realizacji zadań pomocy społecznejuchwałą XII/77/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy
w Chojnie z dnia 27 marca 1990 r.

 

Ośrodek Pomocy Społecznej w Chojnie realizuje przede wszystkim zadania wynikające
z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( Dz. U. z 2013 r.  Nr 26, poz. 182 ze zm.)oraz inne zadania na podstawie następujących ustaw:

§       o świadczeniach rodzinnych ,

§       o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,

§       o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych

                         §      o dodatkach mieszkaniowych

                         §      o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,

§       o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ,

§       o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

§       o przeciwdziałaniu narkomanii,

§       o ochronie zdrowia psychicznego,

§       o ustanowieniu wieloletniego programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”,

§       o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej ( od roku 2012)

Ośrodek Pomocy Społecznej  jest współrealizatorem

§         Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2006-2015

§         Programu pomocy osobom bezdomnym i przeciwdziałania zjawisku bezdomności
w Gminie Chojna

§         Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy na lata 2010-2015

2. Struktura organizacyjna  Ośrodka Pomocy Społecznej

 Strukturę  Ośrodka tworzą następujące komórki organizacyjne oraz samodzielne stanowiska:

·         kierownik

  • dział finansowo-księgowy – 4 osoby
  • dział kadrowo-organizacyjny – 2 osoby
  • dział pracy socjalnej – 5 osób
  • asystent rodziny – 1 osoba ( od I do III na podstawie umowy zlecenia, od IV umowa
    o pracę)
  • sekcja usług opiekuńczych - 11 osób (kierownik sekcji,10 opiekunek)
  • dział świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego – 4 osoby
  • dział dodatków mieszkaniowych – 2 osoby
  • dział realizacji świadczeń – 2 osoby
  • dział realizacji projektów – 2 osoby
  • Środowiskowy Dom Samopomocy – 6 osób (kierownik, 3 terapeutów, fizjoterapeuta, sprzątaczka).

W Ośrodku Pomocy Społecznej w roku 2012 na podstawie umowy o pracę zatrudnionych było 40 osób ( stan na 31.XII.2012 r.), pracę na zlecenie świadczyło 7 osób, 1 osoba odbyła staż oraz 1 pracowała w ramach prac interwencyjnych.

Pracownicy systematycznie ponosili swoje kwalifikacje uczestnicząc w cyklach szkoleniowych: „Profesjonalne kadry-lepsze jutro”, „Praca środowiskowa jako metoda aktywizacji i integracji społecznej”, „Praca socjalna-sztuka mądrego pomagania” oraz licznych szkoleniach z zakresu  pracy socjalnej, wspierania rodziny, przemocy w rodzinie, świadczeń rodzinnych. 

 

II. Realizacja zadań Ośrodka Pomocy Społecznej w roku 2012

1. Cele i zadania Ośrodka Pomocy Społecznej

OPS w Chojnie dąży do poprawy jakości życia mieszkańców Gminy i osób przebywających na jej terenie, do zapewnienia warunków prawidłowego rozwoju i funkcjonowania rodziny, wspiera właściwy rozwój  dzieci  i młodzieży, podejmuje działania zapobiegające patologiom i wykluczeniu społecznemu.

Ośrodek Pomocy Społecznej w Chojnie realizuje zadania własne gminy oraz zadania zlecone przez administrację państwową z zakresu  pomocy społecznej.

 

Do  zadań  OPS należy  udzielanie pomocy w formach dostosowanych do rozpoznanych potrzeb klientów. Są to:

·         praca socjalna,

·         pomoc finansowa w formie zasiłków celowych, okresowych i stałych, świadczeń rodzinnych wraz z dodatkami, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń pielęgnacyjnych, dodatków mieszkaniowych,

·         pomoc w formie usług ( usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi świadczone w miejscu zamieszkania),

·         wspieranie rodzin w prawidłowym wypełnianiu roli opiekuńczo-wychowawczej,

  • pomoc rzeczowa ( artykuły gospodarstwa domowego, odzież, żywność, sprzęt rehabilitacyjny),
  • rehabilitacja społeczna osób z zaburzeniami psychicznymi,
  • poradnictwo w sprawach w sprawach rodzinnych, opiekuńczych, rentowych, majątkowych),
  • zapewnienie schronienia osobom bezdomnym,
  • organizacja szkoleń i aktywizacja osób długotrwale bezrobotnych korzystających
    z pomocy społecznej
  • obsługa organizacyjno-techniczna Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie w Gminie Chojna.

 

W czerwcu 2012 r. Ośrodek Pomocy Społecznej zaprosił przedstawicieli sołectw, organizacji oraz podmiotów działających na terenie gminy do udziału w cyklu doradczym zorganizowanym przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Szczecinie pn. „Partnerstwo w czerech krokach”. W efekcie czterech spotkań 19 podmiotów podpisało porozumienie o współpracy w ramach Partnerstwa narzecz mieszkańców Gminy Chojna.

Celem Partnerstwa jest zintegrowanie działań: instytucji, stowarzyszeń, innych organizacji pozarządowych, samorządu lokalnego, przedsiębiorców oraz innych podmiotów, na rzecz rozwoju społeczności lokalnej i wspólnego rozwiązywania problemów społecznych poprzez:

1.      wspólne opracowanie i wdrażanie projektów o charakterze społecznym,

2.      wspieranie lokalnych inicjatyw obywatelskich,

3.      animowanie do współdziałania różnych grup społecznych i organizacji społecznych

4.      organizowanie pomocy i samopomocy,

5.      zapobieganie patologiom społecznym

6.      wspieranie rozwoju gospodarczego i społecznego,

7.      zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży oraz osób starszych

8.      tworzenie sprzyjających warunków służących rozwojowi zainteresowań, twórczości, aktywności lokalnej społeczności.

 

2. Realizacja zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej

 

Z pomocy na podstawie ustawy pomocy społecznejw roku 2012 skorzystało 541 rodzin

(w tym 305 mieszkających na wsi).

Pracownicy Ośrodka przeprowadzili 1656 wywiadów środowiskowych. Wydano 766 decyzji administracyjnych.

 

 

    Klienci Ośrodka otrzymywali pomoc z powodów przedstawionych w poniższej tabeli

 

Powód trudnej sytuacji życiowej

Liczba rodzin

Liczba osób

 

Ogółem

w tym:

na wsi1)

w rodzinach

0

1

2

3

UBÓSTWO

1

391

219

1040

SIEROCTWO

2

3

2

3

BEZDOMNOŚĆ

3

11

5

11

POTRZEBA OCHRONY MACIERZYŃSTWA

4

3

2

11

w tym:           WIELODZIETNOŚĆ

5

1

1

5

BEZROBOCIE

6

280

160

784

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ

7

174

87

347

DŁUGOTRWAŁA LUB CIĘŻKA CHOROBA

62

39

109

BEZRADNOŚĆ W SPRAWACH OPIEK - WYCHOWAWCZYCH I PROWADZENIA GOSPODARSTWA DOMOWEGO

9

50

17

224

w  tym:               RODZINY NIEPEŁNE

10

27

10

113

                               RODZINY WIELODZIETNE  

11

16

5

78

PRZEMOC W RODZINIE

12

                   16

7

57

POTRZEBA OCHRONY OFIAR HANDLU LUDŹMI

13

0

0

0

ALKOHOLIZM

14

37

17

89

NARKOMANIA

15

2

0

4

TRUDNOŚCI W PRZYSTOSOWANIU DO ŻYCIA PO OPUSZCZENIU ZAKŁADU KARNEGO

16

4

1

6

TRUDNOŚCI W INTEGRACJI OSÓB, KTÓRE OTRZYMAŁY STATUS UCHODŹCY LUB OCHRONĘ UZUPEŁNIAJĄCĄ

17

0

0

0

ZDARZENIE LOSOWE

18

1

0

2

SYTUACJA KRYZYSOWA

20

4

3

6

KLĘSKA ŻYWIOŁOWA LUB EKOLOGICZNA

21

3

3

15

 

 

2.1     Świadczenia pieniężne w ramach ustawy o pomocy społecznej

 

Kryterium dochodowe uprawniające do otrzymania pomocy w formie świadczeń pieniężnych od 2006 r. wynosiło 351 zł na osobę w rodzinie oraz 447 zł na osobę samotnie gospodarującą. Od października 2012 r. kryteria dochodowe wzrosły do kwot 456 zł na osobę w rodzinie oraz 542 zł na osobę samotnie gospodarującą, co oznacza dla osób/ rodzin słabo uposażonych większą dostępność do świadczeń pieniężnych.

Pomoc w formie świadczeń pieniężnych przeznaczona była głównie na zaspokojenie podstawowych potrzeb: zakup żywności, opału, leków, odzieży, sprzętu gospodarstwa domowego, wykonania drobnych remontów. W przypadkach, gdy zachodziło uzasadnione zagrożenie marnotrawienia przyznanych świadczeń lub korzystania w sposób niezgodny
z przeznaczeniem, przyznane świadczenia realizowane były w „naturze”.

 

·      Zasiłek stałyprzysługuje pełnoletniej osobie, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy, w wysokości różnicy między kryterium dochodowym
a dochodem. Maksymalna kwota zasiłku stałego wzrosła z 444 zł miesięcznie dla osoby samotnie gospodarującej do 529 zł miesięcznie. Wypłata zasiłków stałych jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym, dotowanym z budżetu państwa ponownie w wysokości 100% kosztu zadania. Z zasiłku stałego korzystały 93 osoby.

   

·      Zasiłki okresowew roku 2012 wypłacono  307 rodzinom.

Zasiłek okresowy przysługuje w szczególności ze względu na długotrwałą chorobę, niepeł-nosprawność, bezrobocie, możliwość utrzymania lub nabycia uprawnień do świadczeń
z innych systemów zabezpieczenia społecznego. Wysokość zasiłku okresowego

nie może być niższa niż 50 % różnicy między: kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby lub  kryterium dochodowym rodziny a dochodem tej

rodziny. Wypłata zasiłków okresowych jest dotowana z budżetu państwa.

 

       Zasiłki celowe oraz specjalne zasiłki celowe (zadanie własne gminyfinansowane z budżetu gminy)– były najczęściej przyznawaną formą pomocyfinansowej.Zasiłek celowy jest przeznaczony był w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu.
 

 

·      W2012 r. Ośrodek Pomocy Społecznej w Chojnie udzielił pomocy finansowej również na :

ü        opłacenie 3 pogrzebów,

ü        naprawę zerwanych dachów 3 rodzinom,

ü        ze względu na pożar domu dla  1 rodziny,

ü        3 osoby  bezdomne skierowano do schroniska na  okres jesienno-zimowy,   

ü        pobyt w domach pomocy społecznej (zadanie własne gminy o charakterze obowiązkowym)   opłacano12 osobom,

ü  w ramach  programu„Pomoc państwa w zakresie dożywiania” opłacano posiłki  248 osobom (dzieciom i młodzieży), udzielono  1000 zasiłków celowych na zakup żywności.

 

2.2 Świadczenia niepieniężne

·      Osobie samotnej, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona, przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych. Łącznie skorzystało z tej formy pomocy 41 osób.

Usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze mogą być przyznane również osobie, która wymaga pomocy innych osób, a rodzina, a także wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić.

Usługi opiekuńczeobejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, zaleconą przez lekarza pielęgnację oraz, w miarę możliwości, zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

Specjalistyczne usługi opiekuńczesą to usługi dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności, świadczone przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym.

Koszt 1 godziny usług opiekuńczych wynosił 16,72 zł a od czerwca 18,38 zł oraz specjalistycznych usług opiekuńczych  19,27 zł  a od czerwca 19,36  zł.

 

·      Pracę socjalną(bez świadczeń pieniężnych) świadczono w  65 rodzinach.                    

 

·       Kontrakt socjalny zawarto z 58  rodzinami.

 

·      Prowadzono poradnictwo w sprawach rodzinnych, prawnych, rentowych.

 

·      Nieodpłatne wypożyczano sprzęt rehabilitacyjny: wózki inwalidzkie, kule, łóżko ortopedyczne, materac przeciwodleżynowy .

 

·      Kierowano dzieci na kolonie organizowane przez Kuratorium Oświaty.

 

·      Prowadzono magazyn z odzieżą używaną.

 

·      W ramach Partnerstwa na rzecz mieszkańców Gminy Chojna zorganizowano wyjazdy dla dzieci do  „Wioski Lapońskiej” w  Czelinie oraz dla seniorów do Przelewic.

 

·      Ośrodek przygotował i przekazał świąteczne paczki żywnościowe dla 49 rodzin

 

·      Kontynuowano współpracę z „Mikołajami na motorach” i wskazano rodziny, które otrzymały  paczki dla dzieci z okazji „Mikołajek”.

 

·        21 grudnia zorganizowano uroczyste spotkanie z okazji Świąt Bożego Narodzenia dla starszych mieszkańców gminy w Restauracji „Piastowska”.

 

 2.3   Realizacja projektu systemowego

                                

Ośrodek Pomocy Społecznej w Chojnie we współpracy z Urzędem Pracy od roku 2008 realizuje projekt systemowy pn. „Praca socjalna kluczem do walki z bezradnością rodzin”,           w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

W roku 2012  otrzymaliśmy dofinansowanie w kwocie 182 064,00 zł,  wkład własny  w wysokości 10%  wyniósł 18 206,40 zł.

W 2012 roku udział w projekcie wzięło 17 osób - 12 kobiet i 5 mężczyzn.

W ramach działań przeprowadzono dla kobiet szkolenie w zawodzie fryzjer – 150 godz. a dla  mężczyzn szkolenie w zawodzie glazurnik - posadzkarz – 200 godz. (w ramach szkolenia wyremontowana została toaleta w budynku Ośrodka).

Każdy z uczestników odbył indywidualne i grupowe spotkania z doradcą zawodowym.  Przez czas trwania projektu zatrudniony był również psycholog, który prowadził poradnictwo dla uczestników projektu a także dla członków ich rodzin. Raz w kwartale  odbywały się warsztaty psychologiczne o sytuacjach kryzysowych w rodzinach, przemocy domowej, równości płci,  komunikacji interpersonalnej.

W ramach działań integracyjnych zorganizowano wspólny wyjazd do kina z okazji Dnia Dziecka dla dzieci  i ich rodziców. Na zakończenie projektu w grudniu 2012 odbyło                                w Restauracji „Piastowska” się uroczyste podsumowanie tegorocznej edycji połączone z rozdaniem dyplomów i upominków.

 

 

2.4  Działalność Środowiskowego Domu Samopomocy

 

Środowiskowy Dom Samopomocy z siedzibą przy ulicy Orląt 10 w Chojnie, który znajduje się w strukturze organizacyjnej Ośrodka Pomocy Społecznej w Chojnie i stanowi placówkę wsparcia dziennego dla osób przewlekle chorych psychicznie  i upośledzonych umysłowo (typ łączony AB). ŚDS dysponuje 30 miejscami. Środowiskowy Dom Samopomocy                       w Chojnie świadczy usługi przez pięć dni w tygodniuod poniedziałku do piątku w godzinach od 7.15 do 15.15. W roku 2012 dom był zamknięty w okresie ferii letnich od 16 do 29 lipca.

Formy i efekty prowadzonej działalności:

Usługi świadczone w ŚDS prowadzone były w formie zajęć indywidualnych i grupowych. Rodzaj i zakres zajęć dla każdego uczestnika realizowany był zgodnie z ustalonym indywidualnym planem postępowania wspierająco- aktywizującego, który obejmował:

- trening funkcjonowania w życiu codziennym – podopieczni podnosili swoje umiejętności w zakresie higieny, dbania o wygląd zewnętrzny, samodzielnego przygotowania posiłków, rozwijali umiejętności praktyczne np. pranie odzieży, prasowanie, samodzielne zakupy. W ramach treningu gospodarowania swoimi środkami finansowymi uczestnicy poznawali wartość pieniądza, przygotowali listy potrzebnych artykułów, zapoznawali się z cenami artykułów, uczyli się racjonalnego planowania swoich wydatków.

- trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów – uczestnicy nabywali i doskonalili umiejętność nawiązywania kontaktów interpersonalnych
i podtrzymywania rozmowy, uczyli się zasad partnerstwa i współpracy, odpowiedzialności za siebie i innych, zdobywali umiejętności skutecznego rozwiązywania problemów, uczyli się stosownego zachowania się w miejscach publicznych, poznawali zasady współżycia społecznego.

-trening umiejętności spędzania czasu wolnego - podczas tych zajęćuczestnicy doskonalili umiejętność gospodarowania swoim czasem wolnym, poznali różne formy spędzania czasu wolnego, brali udział w spotkaniach integracyjnych o charakterze sportowym, kulturalnym oraz towarzyskim, rozwijali zainteresowania muzyką, Internetem, audycjami telewizyjnymi, czasopismami.

-terapia zajęciowa w tym: zajęcia plastyczne, poligraficzne, zajęcia komputerowe, stolarskie i modelarskie, arteterapia z elementami muzykoterapii, biblioterapii, teatroterapii (w trakcie tych zajęć uczestnicy doskonalili swoje umiejętności aktorskie, uczyli się tekstów piosenek, śpiewu oraz gry na instrumentach), terapia kulinarna, podczas której uczestnicy doskonalili umiejętności przygotowania  posiłków, przyswajali zasady zdrowego odżywiania oraz uczyli się obsługi sprzętów gospodarstwa domowego. W ramach terapii kulinarnej codziennie przygotowali posiłek dla całej społeczności ŚDS.

- terapia ruchowa - uczestnicy utrzymywali i podnosili swoją sprawność fizyczną
w ramach zajęć ogólnousprawniających, korekcyjnych, relaksacyjnych, ćwiczeń oddechowych, gier i zabaw ruchowych, ćwiczeń przy muzyce z elementami choreoterapii, zajęć z wykorzystaniem metody W. Sherborn, Knilla, gimnastyki twórczej R. Labana. Podopieczni uczestniczyli w zawodach sportowych (lekkoatletycznych, marszobiegach), rajdach rowerowych, spacerach. Podopieczni korzystali również z masażu leczniczego, klasycznego i relaksacyjnego, w celu rozładowania napięć psychicznych, poprawy stanu psychofizycznego.

- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych – np. wuzyskaniu orzeczenia
o niepełnosprawności, dodatku mieszkaniowego lub zasiłku pielęgnacyjnego, renty, regulowaniu opłat mieszkaniowych,

-pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych oraz profilaktyka
w zakresiezdrowia psychicznego i somatycznego – ustalanie terminów wizyt u lekarzy
( ginekolog, psychiatra, lekarz rodzinny), monitorowanie przyjmowania zaleconych leków.

- poradnictwo dla rodzin i opiekunów uczestników – pracownicy udzielali opiekunom wskazówek i porad dotyczących codziennego funkcjonowania uczestników oraz pomagali
w rozwiązywaniu bieżących problemów.

Zasoby Środowiskowego Domu Samopomocy w Chojnie

Działalność Domu finansowana była z budżetu Wojewody, z budżetu Gminy oraz darowizn.

W Środowiskowym Domu Samopomocy w Chojnie świadczyło pracę na podstawie umowy  o pracę na czas nieokreślony 6 pracowników (oraz 1 osoba w zastępstwie nieobecnego fizjoterapeuty).

W 2012 roku pracownicy ŚDS wzięli udział w szkoleniach:

            ·                Cykl edukacyjny „Trening Zastępowania Agresji” – 1 osoba

·               wewnętrzne szkolenie pracowników przeprowadzone przez kierownika ŚDS na temat:  „Stres i wypalenie zawodowe” – jak sobie z tym radzić.

Zasoby rzeczowe ŚDS:

Pracownia gospodarstwa domowego (kuchnia, jadalnia i zmywalnia). Pracownia wyposażona jest w podstawowe sprzęty gospodarstwa domowego. Jadalnia umożliwia wspólne spożywanie posiłku wszystkim uczestnikom. Treningiem kulinarnym objęci są wszyscy podopieczni ŚDS podzieleni na trzy grupy. Zajęcia
w pracowni odbywają się wg grafiku dyżurów grup przygotowujących posiłek dla pozostałych uczestników oraz grup zajmujących się sprzątaniem po wspólnym posiłku.

Sala rekreacyjna - wyposażona  w zestaw mebli pokojowych, ławę, kanapy i pufy, telewizor, sprzęt nagłaśniający(wzmacniacz, odtwarzacz CD, mikrofony bezprzewodowe), wieża HIFI, odtwarzacz DVD i video oraz instrumenty muzyczne (organy, gitara akustyczna, grzechotki, tamburyn, trójkąt (triangel), cymbałki. Sala wykorzystywana jest do prowadzenia zajęć oraz wspólnych spotkań wszystkich uczestników.

Sala rehabilitacyjna - w której znajdują się: atlas sportowy, „wioślarz”, orbitrek, bieżnia magnetyczna, rowerek magnetyczny, mini steper, rower rehabilitacyjny, ławeczki, drabinki, sprzęt do zabaw ruchowych, materace gimnastyczne, piłki do gry ręcznej, nożnej, siatkowej koszykowej, piłki gimnastyczne , stół do tenisa stołowego oraz gra „piłkarzyki”.

Pracownia rękodzieła - znajduje się tu maszyna do szycia, krosna, deska do prasowania, żelazko oraz materiały do robótek ręcznych. Zajęcia poprawiają koordynację wzrokowo - ruchową oraz uczą precyzji, dokładności, podnoszą sprawność manualną.

Pracownia plastyczna - wyposażona jest w sztalugi, palety i farby oraz materiały
i narzędzia do wykonywania prac plastycznych. W pracowni prowadzone są zajęcia mające na celu rozbudzanie twórczej postawy, uwrażliwiania na piękno przyrody i sztuki, rozwijanie zdolności manualnych.

Pracownia stolarsko-modelarska - wyposażona jest w urządzenia do obróbki drewna tj. tokarka, frezarka, strugarka, wyrzynarka, piła tarczowa oraz stół warsztatowy, wiertarka. Zajęcia w pracowni rozwijają zdolności manualne, poprawiają koordynację wzrokowo - ruchową, uczą samodzielności i zaradności w pracy, współdziałania i funkcjonowania
w grupie.

Pracownia poligraficzno – komputerowa wyposażona w trzy zestawy komputerowe
z dostępem do Internetu, gilotyny, bindownicę, zgrzewarkę.

Sala relaksacyjna, w której znajdują się materace, sakwy, odtwarzacz CD oraz płyty  z muzyką relaksacyjną.

Gabinet masażuwyposażony w profesjonalny stół do masażu.

W ŚDS znajdują się również gabinet kierownika, pokój socjalny dla pracowników oraz 2 łazienki, 8 toalet (1 przystosowana dla osób niepełnosprawnych), szatnia oraz w piwnicy pralnia, pomieszczenie gospodarcze oraz kotłownia i magazyn oleju.

Budynek przystosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych tj.: dźwig osobowy dzięki, któremu osoby słabo poruszające się mogą swobodnie korzystać z pomieszczeń znajdujących się na piętrze oraz podjazd przed wejściem do budynku. Na terenie wokół budynku znajdują się: wydzielone miejsce na ognisko, grill murowany, ławeczki, mały ogródek warzywny.

Liczba uczestników

W ciągu 2012 roku z usług ŚDS, na podstawie decyzji wydanych przez kierownika OPS
w Chojnie, skorzystało łącznie 29 osób. Wśród nich 6 osób z zaburzeniami psychicznymi
i 23 to osoby niepełnosprawne intelektualnie. Średnio w zajęciach terapeutycznych organizowanych przez ŚDS uczestniczyło 18 osób.

Na dzień 31.12.2012 stan uczestników zajęć w ŚDS wynosi 28 ( 11 kobiet i 17 mężczyzn), w tym 2 podopiecznych po dłuższej przerwie powróciło do palcówki oraz 1 osoba została przyjęta do ŚDS w roku 2012. Trzech uczestników było hospitalizowanych na oddziale psychiatrycznym.

 

Współpraca ŚDS z podmiotami działającymi na rzecz integracji uczestników       Środowiskowy Dom Samopomocy w Chojnie w celu zapewnienia integracji społecznej współpracował z:

·         rodzinami i opiekunami uczestników w formie indywidualnych spotkań i rozmów telefonicznych w zakresie ustalenia spójnego planu postępowania oraz rozwiązywania bieżących problemów,

·         pracownikami socjalnymi w uzyskaniu świadczeń pieniężnych (zasiłek celowy, pielęgnacyjny, dodatek mieszkaniowy), pomocy w formie usług opiekuńczych,

·         placówkami służby zdrowia (z lekarzami rodzinnymi oraz poradnią ginekologiczną, poradnią zdrowia psychicznego, szpitalem psychiatrycznymi i innymi zakładami opieki zdrowotnej),

·         organizacjami pozarządowymi: Stowarzyszeniem Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „JESTEŚMY” wspólnie organizując wiele spotkań i imprez integracyjnych dla osób niepełnosprawnych mieszkających Gminie Chojna oraz  ze Stowarzyszeniem Osób Niepełnosprawnej „Bądź bliżej Nas” z Cedyni,

·         z Centrum Kultury w Chojnie  w zakresie organizowania przeglądów, koncertów, udziału w konkursach, jarmarkach świątecznych,

·         z innymi placówkami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych takimi jak ŚDS w Myśliborzu, z WTZ-etami w Goszkowie, Gryfinie, Dębnie, z DPS-ami
w Moryniu, Nowym Czarnowie, Trzcińsku Zdroju, ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno -Wychowawczym z Chojny, Zakładem Psychiatrycznym Pielęgnacyjno – Opiekuńczym z Nowego Czarnowa,

·         Administracją Szkół i Infrastruktury Społecznej w Chojnie w zakresie organizowania dowozów uczestników ŚDS,

·         z placówkami oświatowymi,

·         wolontariuszami z ZSP NR 1 z Chojny  oraz Gimnazjum im. J. Korczaka, którzy pomagali przy organizacji przeglądów, spotkań i zabaw integracyjnych,

·         PCPR w Gryfinie w uzyskaniu orzeczenia o stopniu niepełnosprawności oraz legitymacji osoby niepełnosprawnej,

·         lokalnymi mediami (Gazeta Chojeńska, www.chojna24, www.chojna.pl) w zakresie bieżącego informowania społeczeństwa o realizowanych zadaniach.

Inne zadania i przedsięwzięcia zrealizowane w roku 2012

W roku 2012 Środowiskowy Dom Samopomocy w Chojnie był organizatorem wielu imprez integracyjnych oraz wycieczek:

·         Przegląd Twórczości Osób Niepełnosprawnych „Opowieści Wigilijne”
Spotkanie integracyjne z dziećmi ze świetlicy środowiskowej „Po schodkach” ,

·          Integracyjna  zabawa Walentynkowa  z grupą osób niepełnosprawnych ze Schwedt

·         Wyjazd uczestników i opiekunów do Szczecina na kręgle z okazji Dnia Kobiet i Dnia Mężczyzn,

·         Chojeńskie Obchody Dnia Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną - Turniej tańca „ Wyginam śmiało ciało…..J”, (współorganizatorem  obchodów było Stowarzyszenie Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „JESTEŚMY”),

·         „Wyścigi na wesoło”- spotkanie integracyjne z uczniami Szkoły Podstawowej
Nr 2 w Chojnie ,

·         12 godzinna charytatywna Sztafeta Rowerowa,

·         wyjazd nad morze do Pobierowa,

·         Akcja charytatywna „Peleton Nadziei – Jedziemy dla Amazonek” ,

·         Integracyjne zajęcia warsztatowe z uczniami Szkoły Podstawowej Nr 2 w Chojnie „Ekomoda”,

·         spotkania integracyjne z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocnych oraz urodzin uczestników,

·         kiermasz podczas Dni Chojny 2012,

·         galeria prac uczestników w OPS w Chojnie.

 

Uczestnicy ŚDS brali udział w licznych konkursach, zawodach sportowych i spotkaniach integracyjnych takich jak:

·         XIX Wspólne Kolędowanie – Moryń 2012

·         XIX Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

·         Przegląd Kolęd i Pastorałek Centrum Kultury w Chojnie

·         Dni Chojny- występ podopiecznych ŚDS,

·         Festiwal Piosenki Sportowej EURO-MORYŃ

·         Powiatowy Plener Integracyjny pn. „Pomaluj świat na kolorowo pokonaj wszelkie bariery językiem sztuki w plenerze” w Mieszkowicach

·         VII Festiwal Piosenki Religijnej w Cedyni

·         Udział w spotkaniu integracyjnym w Schwedt

·         Spotkanie integracyjne „Miłość, Wolność, Pokój – Szalone Lata 60-te- Dzieci Kwiatów” Pożegnanie lata 2012, Trzcińsko Zdrój

·         Przegląd wytworów rękodzielnictwa – Centrum Kultury w Chojnie,

·         XII Powiatowa Prezentacja Życia Twórczego osób Niepełnosprawnych
          i Wychowanków Domów Dziecka w Gryfinie

·         Przegląd Pieśni Patriotycznych w Chojnie

·         Warsztaty artystyczne z grupa osób niepełnosprawnych ze Schwedt w Groβ Pinnow

·         jarmark świąteczny.

 

 

 

2.5    Współrealizacja prac społecznie użytecznych

 

W 2012 r.  prace społecznie użyteczne wykonywało  8 osób. W pracach uczestniczyły osoby długotrwale bezrobotne i korzystające ze świadczeń pomocy społecznej. Podopieczni                     w ramach prac społecznie użytecznych  wykonywali prace porządkowe  oraz opiekowali się osobami starszymi. Koszt realizacji zadania wyniósł 16 992 zł, kwotę 10195,20 zł zrefundował Urząd Pracy.

 

2.  Realizacja zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy   w rodzinie

Zadaniem Ośrodka jest obsługa organizacyjno-techniczna  Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie w Gminie Chojna.

Zespół Interdyscyplinarny został powołany Zarządzeniem Burmistrza Gminy  55/VI/2011  dnia 10.03.2011r. w związku z nowelizacją Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy    w rodzinie ( Dz. U. 2005 r. Nr 180, poz.14, z późn. zm.).

W skład Zespołu wchodzą:

1.       Przewodnicząca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

2.        Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Chojnie

3.       starsi pracownicy socjalni Ośrodka Pomocy Społecznej  w Chojnie – 2 osoby,

4.       dzielnicowy RD Komisariatu Policji w Chojnie,

5.       Komendant Straży Miejskiej w Chojnie,

6.       pedagog szkolny Gimnazjum im. J. Korczaka w Chojnie,

7.       Kurator Sądu Rejonowego w Gryfinie,

8.       pielęgniarka środowiskowa.

 

Zespół działa zgodnie z zapisamiUchwały Rady Miejskiej w Chojnie Nr LIII/439/2010 z dnia 28 października 2010 r. w sprawie warunków funkcjonowania i sposobu powoływania                      i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego w Chojnie.Do zadań Zespołu Interdyscyplinarnego należy:

  1. diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie,
  2. podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku,
  3. inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym  przemocą w rodzinie,
  4. rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym,
  5. inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie,
  6. tworzenie grup roboczych w celu rozwiązywania problemów związanych  z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach.

ü   Zespół od chwili powołania prowadzi społeczną akcję informacyjną. Informacje o działaniu Zespołu ukazują się w miejscach publicznych w całej Gminie, w miejscowej prasie  i Internecie.

ü   W 2012 roku w 16 rodzinach została wszczęta procedura „Niebieskiej Karty”. W 6 rodzinach na wniosek członków grup roboczych Przewodnicząca Zespołu zakończyła procedurę, w 1 rodzinie nie wszczęto procedury, natomiast w 9 rodzinach procedura „Niebieskiej Karty” jest kontynuowana. Kontynuowane są również działania w 2 rodzinach, w których procedurę rozpoczęto w 2011 roku.

ü   W ramach działań dotyczących zapobiegania zjawisku przemocy Zespół przeprowadził wśród uczniów szkół podstawowych w całej Gminie konkurs plastyczny pt. „ANTYREKLAMA PRZEMOCY”. W konkursie wzięło udział 12 uczniów. Nagrody otrzymali wszyscy uczniowie biorący udział w konkursie.

ü   Dnia 13.11.2012 r. dla uczniów gimnazjum i szkół podstawowych naszej Gminy, Zespół Interdyscyplinarny wspólnie z GKRPA sfinansował spektakl teatralny pt. Zaciśnięte pięści”. Spektakl obejrzało 685 uczniów.

ü   Kurator sądowy -członek Zespołu, przeprowadziła wśród uczniów szkół podstawowych akcję informacyjną, w celu zapoznania uczniów z ich obowiązkami i prawami oraz sposobami zapobiegania zjawisku przemocy.

ü   Członkinie Zespołu  15.06.2012 r. wzięły udział  w spotkaniu organizowanym przez PCPR z Wojewódzkim Koordynatorem Realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy oraz 21.11.2012 r. w bezpłatnym szkoleniu organizowanym przez PCPR dla zespołów interdyscyplinarnego.

 

 

3.  Realizacja zadań w ramach ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

 

W dniu 1 stycznia 2012 r. weszła w życie ustawa z dnia z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. ( Dz. U. z 2011r. Nr 149, poz. 887).

Celem ustawy jest zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych wsparcia, które polega w szczególności na:

1) analizie sytuacji rodziny i środowiska rodzinnego oraz przyczyn kryzysu w rodzinie;

2) wzmocnieniu roli i funkcji rodziny;

3) rozwijaniu umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny;

4) podniesieniu świadomości w zakresie planowania oraz funkcjonowania rodziny;

5) pomocy w integracji rodziny;

6) przeciwdziałaniu marginalizacji i degradacji społecznej rodziny;

7) dążeniu do reintegracji rodziny.

Uchwałą Nr XIV/ 143 /2012 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 2 lutego 2012 r.wskazano Ośrodek Pomocy Społecznej w Chojnie jako podmiot właściwy dla realizacji zadania                       z zakresu administracji publicznej dotyczącego wspierania rodzin, o którym mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

W związku z nowym zadaniem  zatrudniono w OPS asystenta rodziny, do którego  należy w szczególności:

1) opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny  i w konsultacji z  pracownikiem socjalnym, obejmującego zakres realizowanych działań mających na celu przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, a także zawiera terminy ich realizacji i przewidywane efekty.

2) opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;

3) udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;

4)  udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych, psychologicznych, wychowawczych;

5)  wspieranie aktywności społecznej rodzin;

6)  motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz pomoc w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;

7) motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;

8) udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;

9) podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;

10)  prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;

11)  prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;

12) dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku, i przekazywanie tej oceny Kierownikowi OPS;

13)  monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;

14)  sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach;

15) współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się                       w działaniach na rzecz dziecka i rodziny oraz z  zespołem  interdyscyplinarnym  lub  grupą  roboczą do  spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie, lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.

Zatrudniony w OPS asystent rodziny objął swoimi działaniami 20 rodzin z problemami  w  wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej.

Pozyskano środki finansowe  na częściowe sfinansowanie wynagrodzenia asystenta  z Resortowego programu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej- „Asystent rodziny” oraz „Asystent rodziny-druga edycja”, w łącznej kwocie 30 tys. zł.

 

 

5.Realizacja świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego

 

W roku 2012 wydano 1225 decyzji dotyczących uprawnień do pomocy z tytułu świadczeń rodzinnych i świadczenia z funduszu alimentacyjnego, w tym34 decyzje odmowne.

Świadczenia rodzinnepobierało 1 048 rodzin.

Zasiłek rodzinny przysługuje osobom, jeżeli do­chód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie prze­kracza kwoty 504,00 zł , a wprzypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo o znacznym stop­niu niepełnosprawności, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 583,00 zł. Od dnia 1 listopada 2012 r. do dnia 31 października 2014 r. kwoty uprawniające do otrzymania świadczeń zostały podwyższone i wynoszą: 539,00 zł oraz  623,00 zł.

Zmienione zostały również wysokości zasiłków, które  wynoszą miesięcznie:

a) 77,00 zł na dziecko w wieku do ukończenia 5 roku życia,

b) 106,00 zł na dziecko w wieku powyżej 5 roku życia do ukończenia 18 roku życia,

c) 115,00 zł na dziecko w wieku powyżej 18 roku życia do ukończenia 24 roku życia;

 

Świadczenia rodzinne obejmują następujące zasiłki:

1.zasiłek rodzinny

2.dodatki do zasiłku rodzinnego z tytułu:

·urodzenie dziecka

·opieka nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego

·samotnego wychowywania dziecka

·kształcenie i rehabilitacja dziecka niepełnosprawnego

                 ·rozpoczęcie roku szkolnego

·                                 podjęcie przez dziecko nauki poza miejscem zamieszkania

3.świadczenia opiekuńcze:

·świadczenie pielęgnacyjne

·zasiłek pielęgnacyjny

4.jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka.

 

Świadczenia z  funduszu alimentacyjnegow roku 2012 pobierało  96rodzin.

Świadczenie z funduszu alimentacyjnego przysługuje osobie uprawnionej do alimentów od rodzica na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, jeżeli egzekucja prowadzona przez komornika okazała się bezskuteczna w okresie ostatnich dwóch miesięcy. Świadczenia te przysługują, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 725 zł  w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednak nie wyższej niż 500 zł.

 

Ośrodek Pomocy Społecznej zgodnie z ustawą z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów /t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 1, poz. 7 z późn. zm./ podejmuje                      w związku z realizacją ustawy następujące działania:

          1.Jako organ właściwy wierzyciela wzywa dłużników alimentacyjnych mieszkających na terenie naszej gminy do stawienia się w celu przeprowadzenia wywiadu alimentacyjnego, ustalenia sytuacji rodzinnej, dochodowej i zawodowej dłużnika alimentacyjnego oraz odebrania od niego oświadczenia majątkowego.

          2. W trakcie wywiadu zobowiązujemy dłużnika do zarejestrowania się w Powiatowym Urzędzie Pracy, aby rozpoczęli aktywne poszukiwanie zatrudnienia.

          3. Jako organ właściwy dłużnika przekazuje komornikowi sądowemu informacje uzyskane z wywiadu alimentacyjnego oraz oświadczenia majątkowego mające wpływ na skuteczność prowadzonej egzekucji.

         4. Jako organ właściwy wierzyciela występuje z wnioskiem do organu właściwego dłużnika o podjęcie działań wobec dłużnika alimentacyjnego, który mieszka na terenie tamtej gminy.

        5. Przekazuje informacje odnośnie zobowiązań alimentacyjnych dłużników do InfoMonitora – Biura informacji Gospodarczej S.A. jeżeli zadłużenie powstało za okres dłuższy niż 6 miesięcy.

         6. W przypadku, gdy dłużnik alimentacyjny uniemożliwia przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego oraz podejmowania innych działań zgodnie z ustawą, składa wniosek                       o ściganie za przestępstwo określone w art. 209 §1 ustawy- Kodeks Karny oraz kieruje wniosek do starosty o zatrzymanie prawa jazdy.

Na podstawie ustawy z 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych przeprowadzono 27 wywiady alimentacyjne, złożono 15wniosków do Prokuratury oraz 14wniosków o zatrzymanie prawa jazdy.

                                              

6.  Realizacja dodatków mieszkaniowych

Dodatki mieszkaniowe  to świadczenia mające na celu wsparcie osób i rodzin w zakresie kosztów utrzymania ich miejsca zamieszkania. Przysługują tym osobom, które osiągają stosunkowo niskie dochody, a powierzchnia zajmowanego lokalu lub budynku nie przekracza określonych przez ustawodawcę wartości. Wypłata dodatków mieszkaniowych jest zadaniem własnym gminy. Ośrodek Pomocy Społecznej w Chojnie  realizuje zdania  z ustawy z dnia 21 czerwca  2001 r. o dodatkach mieszkaniowych od 1 września 2007 r.

 

Warunkami do  uzyskania dodatku mieszkaniowego są:

  1. Posiadanie tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego bądź domku jednorodzinnego,
  2. Ograniczenie powierzchni zajmowanego lokalu bądź domku jednorodzinnego,
  3.  Średni miesięczny dochód w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekroczył 1.038,94 zł, w przypadku osoby samotnie gospodarującej – 1.454,51 zł.

 

Dodatki mieszkaniowe udzielane są na okres 6 miesięcy.

W porównaniu do roku 2011 (424 świadczeniobiorców - 2 332 świadczenia)zmniejszyła się liczba osób korzystających z pomocy ośrodka w formie dodatków mieszkaniowych, a tym samym liczba wypłacanych świadczeń.

W 2012r. Ośrodek wypłacił 2187 świadczeń, z których skorzystało 237 świadczeniobiorców.

 na kwotę 417 361,84 zł. W porównaniu do 2011 r. kwota ta zmalała o 10.440,05 zł.

Większość świadczeń wpłacana jest bezpośrednio na konta administratorów, głównie Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej oraz spółdzielni mieszkaniowych i mniejszych wspólnot mieszkaniowych. W kasie Ośrodka wypłacane są świadczenia jedynie dla osób posiadających domy jednorodzinne.

    

 

III. Wydatki  poniesione na realizację zadań Ośrodka Pomocy Społecznej  w Chojnie

                     W Y K O N A N I E   Z A D A Ń   W Ł A S N Y C H    

 

 

Lp.

 

 

Wyszczególnienie

Liczba rodzin korzystających           z pomocy

Liczba osób którym decyzją przyznano świadczenia

Liczba udzielonych świadczeń

Kwota

świadczeń        w zł.

 

                  1.

          2.

       3.

          4.

         5.

 1.

Zasiłki celowe (żywność, odzież, opał, opłata za energię, wodę, czynsz itd.)

      167

    174

      543     

  90 318,00

 2.

Specjalne zasiłki celowe

        67

      67

      162

  24 180,00

 3.

Zasiłki na leczenie i  leki

61

61

167

  16 140,00  

 4.

Sprawienie pogrzebu

3

3

3

    4 245,00

 5.

Wycieczka dla seniorów

10

10

10

       514,00

 6.

Pokrycie kosztów schroniska

3

3

81

    1 327,00

 7.

Zdarzenie losowe

1

1

1

  34 935,00

 8.

Dożywianie dzieci                     i młodzieży w szkołach

„Pomoc państwa                        w zakresie dożywiania”

141

248

8.073

  58 494,00

 9.

Zasiłki celowe

„Pomoc państwa                       w zakresie dożywiania”

130

137

154

  21 489,00

  10.

Opłata za pobyt                                    w Domach Pomocy Społecznej

12

12

114

234 661,00

11.

Zasiłki okresowe – dotacja celowa z budżetu państwa na realizację zadań własnych gminy

307

315

1817

520 785,00

12.

Zasiłki stałe – dotacja celowa z budżetu państwa na realizację zadań własnych gminy.

92

93

942

330 733,00

13.

Dodatki mieszkaniowe

237

237

2.187

417 362,00 

14.

Usługi opiekuńcze

31

32

17.680

421 250,00 

 

 

 

 

 

 

 RAZEM:

 

2 176 433,00

 

Dożywianie dzieci i młodzieży                  w szkołach:  „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”   - środki z budżetu  państwa                                     

rodziny i dzieci

wykazano w kolumnie

2 i 3 w wierszu  8

            

     -               

                          

    17.921

                      

  92 817,00

Zasiłki   celowe:                                          „Pomoc państwa w zakresie dożywiania” -  środki z budżetu państwa

 

   181                                                                           

 

 181                                                

     

  846

 

148 835,00

 

 

 

 

  

RAZEM:

 

241.652,00

 

           

 

W Y K O N A N I E    Z A D A Ń   Z L E C O N Y C H

                                      

  Wyszczególnienie

Liczba osób korzystających             z pomocy

Liczba udzielonych świadczeń

Kwota    świadczeń          w zł

Specjalistyczne usługi opiekuńcze

 

                                         

          9                                   

                          

     4.021 

                                     

88.500

Opłata składek na ubezpieczenie zdrowotne

                                               

          79

                                    

       838

      

27.008

Środowiskowy Dom Samopomocy

 

                             

          29

                                             

         ----                      

                                        

342.210

 

 

RAZEM :

503.718

 

 

REALIZACJA   PROJEKTU SYSTEMOWEGO                  

     „ PRACA SOCJALNA KLUCZEM DO WALKI Z BEZRADNOŚCIĄ RODZIN”

 

Ogólna kwota realizacji     

             Projektu

 

    Środki z Europejskiego       

     Funduszu Społecznego

           Środki własne

          

             182 064,00

                                              

              163 857,60

                                    

                                              

               18 206,40

                    

 

WYKONANIE ZADAŃ  W ZAKRESIE ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH

ORAZ ŚWIADCZEŃ Z FUNDUSZU ALIMENTACYJNEGO

 

  1. Wydatki na świadczenia

 

 

Wyszczególnienie

Wydatki

w zł

1

2

3

1.

 

Zasiłki rodzinne

1 104 728

2.

Dodatki do zasiłków rodzinnych w tym:

634 220

2.1.

Dodatek z tyt. urodzenia dziecka

 

58 000

2.2.

Dodatek z tyt. opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego

103 880

2.3.

Dodatek z tyt. samotnego wychowywania dziecka

 

120 660

2.4.

 

Dodatek z tyt. kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego

52 980

2.5.

Dodatek z tyt. rozpoczęcia roku szkolnego

 

77 800

2.6.

Dodatek z tyt. podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania ( dojazdy + internaty )

77 060

2.7

 

Dodatek z tyt. wychowania dziecka w rodzinie wielodzietnej

143 840

3.

Zasiłki pielęgnacyjne

 

906 678

4.

Świadczenia pielęgnacyjne

 

737 430

5.

Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka

121 000

6.

Świadczenia z funduszu alimentacyjnego

504 775

7.

Razem ( w.1 + w.2 + w.3 + w.4 + w.5 + w.6 )

 

4 008 831

8.

Zwrot świadczeń nienależnie pobranych

5 912

 

9.

Razem ( w.7 – w.8 )

 

4 002 919

 

 

 

 

           

 

B.     Wydatki na składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne

 

 

 

Lp.

 

 

 

Wyszczególnienie

 

Wydatki

razem

I - XII

1

2

3

1.

 

Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

148 309

2.

 

Składki na ubezpieczenie zdrowotne

 

39 780

3.

 

Razem (w.1 + w.2)

188 089

 

       C.

Pomoc finansowa dla osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne

 

44 200

 

Nienależnie pobrane świadczenia rodzinne odzyskano w roku 2012 w  kwocie 20 909 ,            w tym na podstawie decyzji Marszałka w kwocie 3 201 zł.

 

W wyniku prowadzonego postępowania wobec dłużników alimentacyjnych uzyskano zwrot:

 

1.zaliczek alimentacyjnych powiększonych o 5% faktycznie wypłaconej zaliczki – 7 053,80 zł

·        50% stanowi dochód własny gminy – 3 526,90 zł

·        50% stanowi dochód budżetu państwa –  3 526,90 zł

 

2. świadczeń z funduszu alimentacyjnego – 81 193,94 zł

·        przekazane na dochody budżetu państwa – 48 307,25 zł

·        przekazane na dochody własne gminy wierzyciela – 24 225,13 zł

·        przekazane na dochody własne gminy dłużnika – 8 661,56 zł

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYKONANIE BUDŻETU OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ  (w zł)

 

Rozdział

Nazwa

Zadania własne

Zadania własne dotowanie

Zadania zlecone

EFS

Razem

85202

Domy Pomocy Społecznej

234 500,00

0

0

0

234 500,00

85203

Środowiskowy Dom Samopomocy

21 446,67

0

342 210,00

                             0

363 656,67

85204

Piecza zastępcza

4 845,38

0

0

0

4 845,38

85205

Zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

1 087,11

0

0

 

0

1 087,11

85206

Wspieranie rodziny

0

30 000,00

0

0

30 000,00

85212

Świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny

40 000,00

0

4 281 468,32

0

4 321 468,32

85213

Składki na ubezpieczenie zdrowotne podopiecznych

0

27 008,44

39 780,00

0

66 788,44

85214

Zasiłki okresowe

0

520 784,90

0

0

520 784,90

85214

Zasiłki celowe

171 819,59

0

0

0

171 819,59

85215

Dodatki mieszkaniowe

417 361,84

0

0

0

417 361,84

85216

Zasiłki stałe

0

330 732,95

0

0

330 732,95

85219

Ośrodek Pomocy Społecznej

846 564,82

251 301,00

0

0

1 097 865,82

85228

Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze

421 250,38

0

88 500,00

0

509 750,38

85278

Usuwanie skutków klęsk żywiołowych

0

0

46 000,00

0

46 000,00

85295

Pomoc państwa w zakresie dożywiania

79 982,81

241 652,00

0

0

321 634,81

85295

Prace społecznie użyteczne

6 796,80

0

0

0

6 796,80

85295

Rządowy program wspierania osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne

0

0

44 200,00

0

44 200,00

85395

Realizacja projektu systemowego – POKL

18 206,40

0

0

158 052,28

176 258,68

Ogółem

2 263 861,80

1 401 479,29

4 842 158,32

158 052,28

8 665 551,69


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Damian Maciejewski

Data wytworzenia:
22 mar 2013

Osoba dodająca informacje

Damian Maciejewski

Data publikacji:
22 mar 2013, godz. 11:53

Osoba aktualizująca informacje

Damian Maciejewski

Data aktualizacji:
22 mar 2013, godz. 12:34