Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

statut Sołectwa Brwice załącznik nr 2

ZAŁĄCZNIK Nr 2

do Uchwały Rady Miejskiej w Chojnie

Nr VI/    /2011  z dnia ...................

w sprawie nadania statutów sołectwom na terenie Gminy Chojna

STATUT   SOŁECTWA  BRWICE

 

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.1.Sołectwo Brwice jest jednostką pomocniczą Gminy Chojna.

        2. Nazwa sołectwa brzmi: Sołectwo Brwice.

§ 2.1. Obszar Sołectwa obejmuje wieś Brwice.

        2. Siedzibą władz Sołectwa jest wieś Brwice.

§ 3.Niniejszy Statut określa organizację i zakres działania Sołectwa Brwice  w tym:

1.      jego  zadania i zakres działania,

2.     organizację i zasady działania jego organów,

3.     zasady i tryb wyboru organów Sołectwa oraz ich odwoływanie,

4.     zasady gospodarki finansowej,

5.     zasady sprawowania nadzoru nad działalnością jej organów.

§ 4.Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:

1.      Gminie- należy przez to rozumieć Gminę Chojna,

2.     Sołectwie- należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą określoną

                        w § 1 niniejszego Statutu,

3.     Statucie- należy przez to rozumieć Statut Sołectwa,

4.     Sołtysie- należy przez to rozumieć organ wykonawczy Sołectwa,

5.     Radzie Sołeckiej- należy przez to rozumieć organ wspierający Sołtysa,

6.     Zebraniu Wiejskim- należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy Sołectwa 

§ 5.Sołectwo  działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

  • ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zmianami),
  • Statutu Gminy Chojna,
  • niniejszego Statutu.

Rozdział II

ZAKRES DZIAŁANIA SOŁECTWA

§ 6.1. Podstawowym celem utworzenia i działania Sołectwa jest zapewnienie jego           mieszkańcom udziału w realizacji zadań Gminy oraz podejmowanie działań na       rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców          sołectwa.

       2. Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań Gminy poprzez:

1.      inicjowanie działań organów Gminy,

2.      opiniowanie spraw należących do zakresu działania sołectwa ,

3.      podejmowanie rozstrzygnięć w formie uchwał zebrania wiejskiego,

4.      podejmowanie innych czynności i działań na rzecz wspólnoty samorządowej,

5.      gospodarowanie  mieniem gminnym , o ile zostało ono przekazane sołectwu,

6.      organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania zwłaszcza w zakresie pomocy społecznej, utrzymania porządku, upowszechniania sportu, rekreacji, kultury i edukacji.

      3. Działania o jakich mowa w ust. 2 Sołectwo może podejmować jedynie                                   w  zakresie spraw określonych niniejszym Statutem.

      4. Sołectwo nie posiada osobowości prawnej.

§ 7.Do zakresu działania Sołectwa należy:

1.      inicjowanie działań organów Gminy we wszystkich sprawach wchodzących w zakres zadań własnych Gminy,

                  2. opiniowanie rozstrzygnięć organów Gminy w sprawach w części                                          dotyczącej Sołectwa:

                        a) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania                                             przestrzennego  gminy,

                        b) uchwalanych przez Radę Miejską programów gospodarczych,

                        c) projektu budżetu gminy,

                        d) określenia przez Radę Miejską zasad zbywania i obciążania                                      nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy                                            i położonych na terenie Sołectwa.

                   3. podejmowanie rozstrzygnięć w zakresie określenia przeznaczenia                            środków z budżetu gminy na realizację zadań Sołectwa.

Rozdział III

ORGANY SOŁECTWA I ZAKRES ICH KOMPETENCJI

§ 8.Organami Sołectwa są:

1.      Zebranie Wiejskie- jako organ uchwałodawczy.

2.     Sołtys- jako organ wykonawczy.

§ 9.1. Do zakresu działania Zebrania Wiejskiego należy podejmowanie uchwał we           wszystkich sprawach określonych w § 7 za wyjątkiem rozstrzygnięcia w             indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

        2. Do wyłącznych kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:

1/wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej oraz ich odwoływanie,

2/ określanie przeznaczenia środków finansowych wydzielonych          w budżecie Gminy do dyspozycji Sołectwa w ramach uprawnień przyznanych Sołectwu,

3/wyrażanie stanowiska Sołectwa w sprawach określonych  przepisami prawa, lub gdy o zajęcie stanowiska przez Sołectwo wystąpi organ Gminy ,

4/ dokonywanie oceny pracy sołtysa i rady sołeckiej,

5/ rozpatrywanie skarg na działalność sołtysa lub rady sołeckiej.

§ 10.1. Do zakresu działania Zebrania Wiejskiego należy także sprawowanie kontroli        nad działalnością Sołtysa, Rady Sołeckiej. W tym celu Zebranie Wiejskie              może wyłaniać specjalne Komisje.

            2. Zebranie Wiejskie, podejmując uchwałę o powołaniu Komisji o jakich mowa           w ust. 1 określa precyzyjnie jej zadania oraz skład osobowy.

            3. Komisje o jakich mowa w ust. 1 w ramach realizacji zadania określonego                w  ust. 2 są upoważnione do:

1/ żądania wyjaśnień,

2/ przeglądania dokumentacji,

3/ przeprowadzania oględzin.

§ 11.  1. Do udziału w Zebraniu Wiejskim uprawnieni są wszyscy, którzy w dniu   jego   zwołania są stałymi mieszkańcami Sołectwa oraz posiadają czynne                                     i  bierne  prawo  wyborcze w wyborach do Rady Miejskiej w Chojnie.

            2. W przypadku  gdy Przewodniczący Zebrania Wiejskiego poweźmie         wątpliwość, czy dana osoba przybyła na Zebranie Wiejskie jest uprawniona do       brania w nim udziału, może zażądać okazania dokumentu stwierdzającego          tożsamość lub udzielenia ustnych wyjaśnień.

§ 12.Uprawnienie do udziału w Zebraniu Wiejskim obejmuje następujące prawa:

1.      inicjatywy uchwałodawczej,

2.     udziału w dyskusji i głosowaniu nad sprawami objętymi porządkiem obrad, zadawanie pytań Sołtysowi, członkom Rady Sołeckiej oraz obecnym na Zebraniu Wiejskim przedstawicielom Gminy,

3.     żądanie utrwalenia w protokole własnych czynności wymienionych w pkt. 1 - 2 udziału w głosowaniach, zgłoszenia kandydatur i kandydowania na stanowiska w wybieralnych organach Sołectwa.

§ 13.1. O ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej, Zebranie Wiejskie zwoływane jest        przez Sołtysa.

          2. Sołtys zwołuje Zebranie Wiejskie:

a.      z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Sołeckiej,

b.      na żądanie organów Gminy,

c.       na wniosek 1/10 uprawnionych do udziału w Zebraniu Wiejskim.  

§ 14. 1. Zebranie Wiejskie otwiera i przewodniczy jego obradom Sołtys.

            2. Pod nieobecność Sołtysa obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy

             członek Rady Sołeckiej upoważniony przez Sołtysa.

            3. W przypadku, gdy Sołtys nie może prowadzić zwołanego Zebrania

            Wiejskiego i gdy nie udzieli upoważnienia żadnemu z członków Rady

            Sołeckiej, obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy członek Rady

            Sołeckiej przez nią wybrany.

§ 15.1.Przewodniczenie obradom Zebrania Wiejskiego uprawnia do decydowania o:

1/kolejności zabierania głosu przez poszczególnych mówców,

2/udzielaniu głosu poza kolejnością,

3/określaniu ilości czasu przeznaczonego dla każdego w mówców,

4/odebraniu głosu,

                         5/zamknięciu dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku                             obrad,

6/żądaniu określonego zachowania od uczestników Zebrania Wiejskiego w celach porządkowych.

            2. Przewodniczący Zebrania Wiejskiego nie może odmówić poddania pod   głosowanie wniosku, jeśli jego przedmiot odpowiada przyjętemu porządkowi      obrad.

§ 16.1. Sołtys lub osoby, o których mowa w § 13, ust. 2 przygotowują projekt      porządku  obrad Zebrania Wiejskiego, który podlega ogłoszeniu co najmniej na    7 dni przed Zebraniem w formie zwyczajowo przyjętej.

            2. Na osobach, o których mowa w ust. 1 spoczywa także obowiązek             zorganizowania obsługi techniczno - biurowej Zebrania Wiejskiego ,                              a w szczególności protokołowania jego przebiegu. W szczególnych            przypadkach  Sołtys może wystąpić do Burmistrza o zabezpieczenie obsługi           technicznej zebrania.

§ 17.O ile ustawy lub niniejszy Statut nie stanowią inaczej, uchwały Zebrania      Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów osób uprawnionych,            uczestniczących w nim.

§ 18.W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem, do trybu obrad Zebrania     Wiejskiego stosuje się odpowiednio Statut Gminy Chojna.

§ 19.1. Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego oraz inne zadania określone         przepisami prawa.

            2.Do zadań sołtysa należy w szczególności:

1/ przygotowywanie projektów uchwał Zebrania Wiejskiego,

2/ wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego,

3/ wykonywanie uchwał organów Gminy,

4/ wykonywanie zadań wynikających z przepisów szczególnych .   

§ 20.1. W zakresie określonym w § 19 ust. 1 - 2 działalność sołtysa wspomaga Rada      Sołecka.

            2. Rada Sołecka składa się z 3 - 5 osób.

            3. Przewodniczącym Rady Sołeckiej jest Sołtys.

§ 21.1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed             Zebraniem Wiejskim i mogą być przez Zebranie Wiejskie odwołani przed           upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają      postanowienia Statutu i uchwał Zebrania Wiejskiego lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.

            2.Odwołanie z zajmowanej funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu          zainteresowanych.

§ 22.1. W przypadku śmierci, utraty prawa wybieralności ( biernego prawa        wyborczego), odwołania lub ustąpienia           Sołtysa w  trakcie kadencji Burmistrz     zwołuje Zebranie Wiejskie dla wyboru nowego             Sołtysa.

            2.Wybory dla uzupełnienia składu Rady Sołeckiej lub wyboru nowego składu        Rady Sołeckiej przeprowadza samodzielnie Zebranie Wiejskie zwołane przez           Sołtysa.

§ 23.Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym   na podstawie ogólnie obowiązujących przepisów prawa.

§ 24.Sołtys może uczestniczyć w pracach Rady Miejskiej na zasadach określonych w     Statucie Gminy bez  prawa działu w głosowaniu.

§ 25.Obsługę techniczno - biurową Sołtysa zapewnia Urząd Miejski w       Chojnie.

Rozdział IV

ZASADY I TRYB WYBORU SOŁTYSA I RADY SOŁECKIEJ

§ 26.1. Zebranie Wiejskie wybiera Sołtysa i Radę Sołecką na okres 4 lat na zebraniu     mieszkańców Sołectwa zwołanym przez burmistrza w ciągu 3 miesięcy od daty     wyboru Rady Miejskiej na nową kadencję.

            2. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadzane są z zachowaniem       następujących zasad:

a.      tajności,

b.      bezpośredniości,

c.       powszechności,

d.      równości.

§ 27.1. Zebranie Wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i Rady    Sołeckiej zwołuje Burmistrz. W tym celu określa miejsce, dzień i godzinę           Zebrania Wiejskiego oraz wyznacza Przewodniczącego Zebrania.                                 Za akceptacją Przewodniczącego Rady Miejskiej  - Burmistrz może powierzyć            przewodniczenie Zebraniu radnemu tejże Rady.

            2. Informację o zwołaniu Zebrania Wiejskiego dla wyboru Sołtysa i Rady   Sołeckiej podaje się do publicznej wiadomości mieszkańców Sołectwa, co         najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą Zebrania.

§ 28.1. Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej wymagana jest osobista obecność co najmniej ½ uprawnionych mieszkańców Sołectwa.

            2. O ile w wyznaczonym terminie, określonym przez Burmistrza w trybie § 27     przez Burmistrza nie uzyskano obecności wymaganej liczby mieszkańców,        wybory w drugim terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę   obecnych na Zebraniu.

 

§ 29.1. W celu przeprowadzenia wyboru Sołtysa i członków Rady Sołeckiej Zebranie     Wiejskie powołuje 3 osobową komisję skrutacyjną.

            2. Do zadań komisji należy:

          a) rejestrowanie kandydatur na Sołtysa i członków Rady Sołeckiej,

          b) obliczanie głosów oddawanych na poszczególne kandydatury,

          c) ustalenie i podanie do wiadomości Zebrania Wiejskiego wyników                             głosowania i wyborów,

          d) sporządzenie protokołu o wynikach wyborów.                                                              

            2. Komisja wybiera ze swojego grona przewodniczącego.

            3. Członkowie komisji nie mogą kandydować na stanowisko Sołtysa i do Rady            Sołeckiej.

 

§ 30.1. Kandydatury na stanowisko sołtysa mogą zgłaszać wszyscy uczestnicy    Zebrania Wiejskiego.

            2.Uprawnionymi do kandydowania są wyłącznie uczestnicy Zebrania         Wiejskiego.

 

§ 31.Komisja powołana w celu przeprowadzenia wyborów zamyka listę kandydatur      na stanowisko Sołtysa po zarejestrowaniu wszystkich nazwisk zgłoszonych przez uczestników Zebrania Wiejskiego.

 

§ 32.1. Po zamknięciu listy kandydatów na stanowisko Sołtysa, przewodniczący             komisji skrutacyjnej poddaje pod głosowanie Zebrania Wiejskiego wszystkie           zarejestrowane kandydatury z zachowaniem kolejności, w jakiej zostały one     zgłoszone.

            2. Na stanowisko Sołtysa zostaje wybrany kandydat, który uzyska najwięcej        głosów.

 

§ 33.1. Zebranie Wiejskie dokonuje wyboru członków Rady Sołeckiej na wniosek           Sołtysa.

            2.Postanowienia § 32 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

 

§ 34.1.Odwołanie Sołtysa lub Rady Sołeckiej następuje na wniosek 1/10    uprawnionych do głosowania, zwykłą większością głosów w głosowaniu            tajnym.

         2. Wniosek o odwołanie Sołtysa lub Rady Sołeckiej wymaga formy pisemnej,           musi być podpisany przez osoby uprawnione do jego złożenia i winien zawierać         uzasadnienie.

 

 

Rozdział  V

GOSPODARKA  FINANSOWA  SOŁECTWA

 

§ 35. 1. Jeżeli Rada Miejska utworzy fundusz sołecki - Rada Sołecka opracowuje plan     finansowo – rzeczowy funduszu Sołectwa i przedkłada Burmistrzowi do dnia       30 września  roku poprzedzającego rok budżetowy.

            2. Potrzeby finansowe sołectwa, nie ujęte w planie funduszu sołeckiego mogą       być ujęte w budżecie Gminy każdego roku budżetowego na podstawie     wniosku sołectwa złożonego do dnia 30             września roku poprzedzającego    uchwalenie budżetu.

            3. Sołectwu nie przysługuje prawo własności mienia komunalnego.

            4. Sołectwo może otrzymywać składniki mienia komunalnego w bezpłatne            użyczenie, uprawniające do korzystania na własne potrzeby Sołectwa.

            5. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

            6.Obsługę finansowo – księgową Sołectwa prowadzi bezpośrednio Urząd   Miejski.

 

 

Rozdział  VI

NADZÓR  NAD  DZIAŁALNOŚCIĄ  SOŁECTWA

 

§ 36.Nadzór nad działalnością Sołectwa jest sprawowany na podstawie kryteriów          zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

 

§ 37.Organami nadzoru nad działalnością Sołectwa są:

a)     Rada Miejska, która może zlecać zadania w zakresie nadzoru Komisji Rewizyjnej,

b)     Burmistrz.

 

§ 38.1. Organy nadzoru mają prawo do żądania niezbędnych informacji, danych i           wyjaśnień dotyczących funkcjonowania Sołectwa, udostępniania dokumentacji,           dokonywania wizytacji  Sołectwa oraz uczestniczenia w posiedzeniach jego           organów.

            2. Do wykonywania czynności o  jakich mowa w ust. 1 organy wymienione            mogą delegować swych przedstawicieli.

 

§ 39.1. W razie powtarzającego się naruszania prawa przez Sołtysa Zebranie Wiejskie   podejmuje uchwałę o odwołaniu Sołtysa.

            2. W przypadku podjęcia uchwały przez Zebranie Wiejskie o odwołaniu Sołtysa    bez niezwłocznego wyboru nowego Sołtysa  - Burmistrz wyznacza osobę do        pełnienia funkcji Sołtysa do czasu wyboru nowego Sołtysa, nie dłużej jednak            niż na okres 3 miesięcy.

            3.W czasie terminu określonego w ust. 2 Burmistrz zwołuje Zebranie Wiejskie      w celu wyboru Sołtysa.

            4. Wybrani w trakcie kadencji Sołtys i Rada Sołecka pełnią swoją funkcję do          czasu zarządzenia wyborów przez Burmistrza kolejnej kadencji organów            Gminy.

 

Rozdział  VII

POSTANOWIENIA  KOŃCOWE

 

§. 40. Zmian niniejszego Statutu dokonuje Rada Miejska w drodze odrębnej uchwały.

 

§ 41.Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia.

                 

Przewodniczący Rady

 

Kazimierz Komorzycki

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Radosław Dranikowski

Data wytworzenia:
23 mar 2011

Osoba dodająca informacje

Radosław Dranikowski

Data publikacji:
23 mar 2011, godz. 10:51

Osoba aktualizująca informacje

Radosław Dranikowski

Data aktualizacji:
23 mar 2011, godz. 10:51