Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

transkrypcja z XL sesji 25.11.2021 r.

Transkrypcja z XL sesji Rady Miejskiej w Chojnie w dniu 25 listopada 2021 r.


Przewodniczący rady Radosław Karwan

Dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie na 40 sesji Rady Miejskiej w Chojnie, w dniu dzisiejszym, to jest 25 listopada 2021 roku. Witam serdecznie panią burmistrz Barbarę Rawecką, witam zastępcę burmistrza, panią skarbnik, panią mecenas, dyrektorów i kierowników oraz naczelników wydziałów Urzędu oraz szanowną radę. Szanowni państwo, w pierwszym punkcie mamy otwarcie sesji oraz stwierdzenie quorum, w związku z powyższym bardzo państwa proszę o potwierdzenie swojej obecności. Dziękuję. Na podstawie listy obecności stwierdzam, iż możemy podejmować prawomocne uchwały. Mamy obecnych 13 radnych, 2 jest jest nieobecnych. Punkt drugi przyjęcie protokołu z 39 sesji rady miejskiej z dnia 28 października. Proszę o stanowiska. Dziękuję. Na podstawie wyników stwierdzam, iż protokół został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 3, przedstawienie porządku obrad. Czy są uwagi, co do porządku obrad? Proszę bardzo, pani burmistrz oddaję głos.

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie przewodniczący, Wysoka Rado, uprzejmie proszę o zdjęcie z porządku obrad punktu dotyczącego wynagrodzenia burmistrza, w związku z tym, że budzi to wiele emocji, chociaż państwo, jak i wszyscy mieszkańcy, również pozostałych gmin, będą wiedzieli, że takie wynagrodzenia są ustalane dla wszystkich burmistrzów. Nie jest to wymysł burmistrzów, bo jest to akurat rozporządzenie, które wprowadza wynagrodzenia dla pracowników samorządowych, ale skoro to budzi takie emocje... Powiem tak, nigdy w życiu nie pracowałam dla pieniędzy i pieniądz nie stanowi dla mnie wytycznym, żebym dobrze pracowała na rzecz gminy Chojna. Dla mnie praca, zresztą państwo, jako radni, ale też i mieszkańcy, widzą, że wykonuję wiele rzeczy i czynności, i nie patrzę, czy jest to 7, 8, 10 czy 13:00 godzina mojej pracy. Staram się wykonywać swoje zadania należycie, ale nie chcę budzić emocji i proszę o zdjęcie tego z porządku obrad. Jednocześnie wnoszę na podstawie paragrafu 61 punkt 5 statutu Gminy Chojna o wprowadzenie do porządku obrad obecnej sesji rady punktu dotyczącego projektu uchwały dotyczącego ustalenia wysokości diet dla sołtysów.

Przewodniczący rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy ktoś z państwa jeszcze ma uwagi do porządku obrad? Proszę państwa wpłynął jeszcze jeden wniosek, przepraszam, jeszcze dwa wnioski, przepraszam, odnośnie porządku obrad. Pierwszy wniosek, na podstawie paragrafu 61 punkt 5 statutu Gminy Chojna wnioskuję o włączenie do porządku obrad 40 sesji Rady Miejskiej w Chojnie, która odbędzie się 25 listopada 2021 roku następujących projektów uchwał: w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na finansowanie planowanego deficytu budżetowego oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów oraz druga w sprawie wyrażenia zgody na nabycie udziałów w spółce Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Chojnie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Chojnie Ponadto wpłynął również wniosek: na podstawie paragrafu 61 wnioskujemy o włączenie do porządku obrad 40 sesji rady miejskiej w Chojnie która odbędzie się 25 listopada 2021 roku uchwał w sprawie ustalenia zasad przyznawania i wysokości diet przysługujących radnym za udział w pracach Rady Miejskiej. Szanowni państwo, w związku z tym, że mamy łącznie 4 wnioski, technicznie musimy przygotować głosowania. Już są głosowania przygotowane, tak? W związku z tym, w kolejności wniosków, które wpływały to głosowań mamy więcej niż 4, bo pani burmistrz złożyła dwa wnioski i tutaj mamy trzy wnioski, w związku z tym będzie 5 głosowań. Proponuję głosowania, aby były w kolejności odczytanych wniosków. Pierwszy wniosek pani burmistrz był za wyłączeniem punktu 9 z dzisiejszych obrad. Czy mamy gotowe już głosowanie? Czyli to nie podlega głosowaniu, tak pani mecenas? Tak dobrze czyli z automatu punkt 9 mamy zdjęty. Kolejny wniosek był w sprawie wprowadzenia projektu dotyczącego zaciągnięcia kredytu długoterminowego na sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań i ten punkt proponuję wprowadzić w punkcie 8. Kolejny w sprawie zgody na nabycie udziałów w spółce Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Chojnie z ograniczoną odpowiedzialnością. To był by punkt 9. Wniosek o włączenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla sołtysów. Mamy przygotowane głosowanie odnośnie pożyczek. Musimy przeprowadzić głosowanie w takim układzie odnośnie tego punktu. Szanowni państwo, na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż radni zdecydowali o wprowadzeniu projektu uchwały dotyczącego zaciągnięcia zobowiązania z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów. Kolejne głosowanie mamy w sprawie nabycia udziałów w spółce Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Chojnie spółka z o.o. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam , iż projekt został przyjęty do dzisiejszego porządku obrad jednogłośnie. Kolejny wniosek, kolejne głosowanie w sprawie ustalenia zasad przyznawania i wysokości diet przysługujących radnym za udział w pracach Rady Miejskiej w Chojnie. Za wnioskiem 7 osób, 3 osoby były przeciw, 3 były wstrzymujące się. Tu musi być, pani mecenas, bezwzględna większość? Ta uchwała nie przeszła, w związku z tym nie zostaje wprowadzona do porządku dzisiejszych obrad. Kolejne głosowanie kolejne głosowanie dotyczy ustalenia wysokości diet dla sołtysów. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty. 10 głosów za, 2 głosy wstrzymujące się, 1 głos przeciw. Szanowni państwo, wprowadzamy zgodnie z wynikami głosowania do porządku obrad trzy uchwały. Jedna uchwała została wycofana, w związku z tym proponuję wprowadzenie trzech uchwał w punktach, pani kierownik mamy zaproponowane punkty, czy wam ustalić sam? 8 9 10 tak, dobrze? Szanowni państwo, wprowadzimy te uchwały w punktach 8 9 oraz 10 proszę o chwilę cierpliwości w celu wprowadzenia zmian w systemie, abyśmy mogli dalej procedować. Aczkolwiek możemy przejść do kolejnego punktu. Musimy przegłosować nowy porządek obrad? Pani mecenas, musimy głosować nowy porządek obrad czy nie? Szanowni państwo, w takim układzie przejdziemy do kolejnego punktu. Punkt czwarty, informacja burmistrza o pracach podejmowanych w okresie międzysesyjnym. Panią burmistrz proszę o zabranie głosu.

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie przewodniczący, Wysoka Rado, w okresie międzysesyjnym, w dniu 6 listopada uczestniczyłam w spotkaniu zorganizowanym przez stowarzyszenie na rzecz osób niepełnosprawnych 'Jesteśmy'. Stowarzyszenie realizowało projekt pod nazwą: 'N a sportowo, aktywnie, niepełnosprawni'. Celem Cel tego projektu było wspomaganie aktywności ruchowej osób niepełnosprawnych, ale przede wszystkim chodziło o integrację dzieci i młodzieży niepełnosprawnych. Impreza odbyła się przy Środowiskowym Domu Samopomocy i powinno się częściej organizować takie imprezy, chociażby dlatego, żeby i rodzice mogli spotkać się ze sobą, wymienić się poglądami, ale też i dzieciaki świetnie się bawiły. To było chyba najważniejsze i myślę, że ten cel został osiągnięty. 8 listopada uczestniczyłam w Starostwie Powiatowym w Gryfinie w spotkaniu, którego celem było podpisanie listu intencyjnego w sprawie utworzenia Z integrowanych Inwestycji Terytorialnych. Do tej pory, tak się złożyło, że w poprzednim rozdaniu w latach 2007-2013 na terenie naszego powiatu, nasze gminy nie uczestniczyły w tym programie. Nie udało się go akurat utworzyć i przez to też musieliśmy startować w konkursach, a wiadomo, że w konkursach jest to duże ryzyko, czy się otrzyma środki czy nie. Wiadomo, że jest tam duża konkurencja. ZIT zapewnia, jeżeli to będzie dobrze zrobione, zapewnia gminom już uczestnictwo w takim troszeczkę innym systemie. Pieniądze zostaną przyznane na obszar i można tylko składać tak zwane fiszki i na tej podstawie otrzymywać dofinansowanie. Jest to ciekawsze rozwiązanie, na pewno bardziej pożyteczne dla gmin i gminy mogą tutaj również współpracować w uzyskaniu tego celu, który mamy założony. Podaję przykład, ale proszę nie traktować tego tak dosłownie, że to tylko ścieżki rowerowe będą, ale na przykład budowa ścieżki rowerowej, która przechodzi na przykład przez trzy gminy. Można takie osiągać czy inne również działania, które pozwolą na osiągnięcie zrównoważonego rozwoju obszarów miejsko-wiejskich. 11 listopada, wiadomo, że to jest święto narodowe, staramy się w gminie Chojna obchodzić mniej lub bardziej uroczyście. Chodzi tutaj o organizacje takich większych świąt, ale w tym roku było to zorganizowane w ten sposób, że w Kościele Mariackim odbyła się msza święta, a później z pocztami sztandarowymi złożyliśmy wieńce przy pomniku Jana Pawła II i przy pomniku, który znajduje się na Placu Konstytucji. Po południu wszyscy chętni mogli uczestniczyć również w narodowym nordic walking, czyli imprezie zorganizowanej przez sołectwo Rurka, Koło Gospodyń w Rurce przede wszystkim oraz Stowarzyszenie Lagos z Kamiennego Jazu. Był to marsz na 5 km w strojach narodowych, różnych przebraniach, później się spotkaliśmy przy świetlicy w Rurce. Tam był poczęstunek, kiełbaska, grill, taki zrobiony przez organizatorów i później w sali już śpiewaliśmy pieśni patriotyczne i piosenki ogólnie znane. Naprawdę była to bardzo ciekawa impreza i organizatorom serdecznie dziękuję. To pokazuje, że możemy również tutaj organizować takie imprezy, na których mieszkańcy potrafią się bawić i cieszyć z odzyskania niepodległości. Tym bardziej, że sami widzimy, co się dzieje na świecie, szczególnie też w Europie, że różnie może być z tą naszą wolnością, więc cieszmy się, póki jest nam dana. 17 listopada nastąpiło oficjalne otwarcie ulic Poznańskiej i Gdańskiej. Chciałam przypomnieć, że tutaj już dużo rzeczy powiedzieliśmy, ale miałam przyjemność goszczenia pana wojewodę Boguckiego. Pan wojewoda wspólnie dokonał ze mną otwarcia tej drogi, obecny był pan przewodniczący Rady, pani radna z tamtego terenu Elżbieta Lach i było jeszcze tam dużo powiedzianych słów, ale naprawdę te dwie ulice wyglądają już tak, jak dzisiaj powiedział jeden z mieszkańców, który tam nie mieszka, ale przejechał się tą drogą, że tak właśnie powinny wyglądać ulice w Chojnie, zrobione od a do z, czyli z kanalizacja mi wszystkimi, czyli deszczową, sanitarną, a także z wodociągiem nowym, z ładną nawierzchnią, ładnie położoną. Myślę, że to jest taki dobry prognostyk na przyszłość. Środki otrzymaliśmy z funduszu dróg samorządowych, a resztę gmina dołożyła ze swoich. 19 listopada miałam przyjemność, czyli właściwie 2 dni później, spotkać się również z panem wojewodą, który wraz z panem posłem Leszkiem Dobrzyńskim wręczył nam promesa 250 000 zł. Jest to nagroda w konkursie 'Rosnąca odporność'. Takie nagrody otrzymały 52 gminy zachodniopomorskie, w tym 26 z terenu byłego województwa szczecińskiego, 26 z koszalińskiego, te, które w okresie od 1 sierpnia do 31 października osiągnęły najwyższy wzrost poziomu zaszczepienia swoich mieszkańców. Tutaj dziękuję serdecznie naszym dwóm przychodniom, czyli NZOZ Salus, NZOZ Dom, ale także Kołu Gospodyń z Grzybna, które zorganizowało również mobilny punkt u siebie i strażakom z Mętna, którzy się włączyli bardzo aktywnie. Dzięki temu również gmina dostała taki prezent, którego w ogóle się nie spodziewaliśmy, czyli 250 000. Te środki będą przeznaczone na działania związane na walkę z covid-em. Następnie 10 listopada wizytowałam budowę drogi w Mętnie. Chciałam przypomnieć, że to jest droga, która jest realizowana w takim trójstronny porozumieniu, czyli Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego w ramach PROW, od którego dostaliśmy na dojazdy do pól, następnie z Lasów Państwowych i również dołożyła się gmina. Droga ma około jednego kilometra. Jest to droga bitumiczna, która prowadzi w kierunku miejscowości Stoki. Bardzo ładnie jest wykonana Już jutro chyba będzie odbiór techniczny, a później oczywiście państwo dostaniecie zaproszenie na już odbiór, razem z panem marszałkiem i dyrektorem Lasów Państwowych Dyrekcji Regionalnej Andrzejem Szelążkiem. 19 listopada również spotkałem się z panem dyrektorem Lasów Państwowych i rozmawialiśmy na temat wspólnych inwestycji prowadzonych przez gminę i Lasy, a także organizacyjnie nad przyszłymi latami i o współpracy, jak będzie wyglądała w latach przyszłych. 22 Listopada uczestniczyłam w walnym zgromadzeniu wspólników PUK. Omawialiśmy działalność przedsiębiorstwa i też na tym właśnie naszym spotkaniu padło również przekonanie, że powinniśmy rozszerzyć działalność przedsiębiorstwa o inne jeszcze działalności. Padła też decyzja o odkupieniu akcji z gminy Widuchowa, abyśmy mogli dysponować 100% udziałem. 24 listopada czyli wczoraj, spotkałam się z dyrektorem ENEI Oświetlenie i omówiliśmy sprawy zarówno współpracy, omówiliśmy też właśnie niedociągnięcia, które były na linii wykonania, bo nieraz mieszkańcy czekali na naprawę lampy, ale to ogólnie przyrzekłam już, że nie będę tutaj skarżyła się na wykonawców, ale okazało się, że pan dyrektor również stwierdził, że leży to po stronie wykonawców i opracowaliśmy lepszą formułę tutaj współpracy. Mam nadzieję, że będzie to szybciej realizowane, jeżeli nastąpi jakaś awaria, żebyśmy mogli ją szybciej usuwać. Chciałam tylko tak powiedzieć, że w tym roku uczestniczyliśmy, jak w ubiegłym roku, w utylizacji materiałów budowalnych, zawierających azbest. W tym roku poddano utylizacji, czyli odebraliśmy od mieszkańców i przeznaczyliśmy do utylizacji 69 ton takich wyrobów, 45 gospodarstw domowych w tym uczestniczyło. Wartość zadania wynosiła 40.293 zł. Dostaliśmy dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu w kwocie 22.399 zł i 20 groszy. Reszta pochodziła z budżetu gminy. Wiecie państwo, że uczestniczymy w programie jeszcze odnośnie grantów popegeerowskich 'Wsparcie dzieci i wnuków byłych pracowników PGR w rozwoju cyfrowym'. Zawsze pewne uzgodnienia i rzeczy się zmieniają, a my też dostajemy wytyczne z Ministerstwa, co mamy robić. Poinformowaliśmy mieszkańców o konieczności doprecyzowania i udowodnienia pewnych rzeczy. Po pierwsze doprecyzowania, czyli przekazania nam zaświadczenia, że ta osoba, która została wskazana, że tato dziadek lub w tej linii prostej lub pradziadek, że pracował w pegeerze, czyli zaświadczenie z zakładu pracy ewentualnie kserokopia z zakładu pracy, z legitymacji ubezpieczeniowej, a drugą rzeczą, którą trzeba podnieść to, że dziecko, które wskazali rodzice, że ma otrzymać grant, czyli dofinansowanie trzeba udowodnić, że jest to potomek tego właśnie dziadka czy pradziadka. Staramy się stanąć na wysokości zadania i w momencie, jeżeli to dotyczy Gminy Chojna to wszystkim wydajemy tutaj zaświadczenia z naszego wydziału Spraw Obywatelskich, akty urodzenia ewentualnie akty ślubu, bo tam różne są formuły. Staramy się wszystkim udogodnić, ale gorzej wygląda to, jeżeli osoby mają zameldowanie, gdzie indziej, to wtedy niestety już sami muszą się starać o to, żeby je pozyskać. Dodatkowo jeszcze zaświadczenia z zakładu pracy. Wystąpiliśmy do KOWR-u, ale czy dostaniemy do jutra zaświadczenia dla tych osób, które tutaj nam nie dały takich zaświadczeń, tego nie wiem. Nie od nas to zależy i czekamy na takie zaświadczenia, żebyśmy mogli tutaj wszystkie osoby, które złożyły, a ja powiem, że nawet, jeżeli tak powiedziałam innym wójtom, burmistrzom, że w naszej gminie ponad 700 osób złożyło, no to wszyscy byli zaskoczeni, bo w większości gmin to jest 50, 100, 150 osób. U nas jest to 700 i pracownicy oczywiście naszego wydziału muszą wszystko skrupulatnie sprawdzać i odnotować. Wszyscy ci, którzy jeszcze tego nie dostarczyli, proszę, żeby złożyli to w biurze obsługi interesanta, pokój numer 2 w Urzędzie Miejskim, do jutra, dokumenty do godziny 15:15, ponieważ w poniedziałek musimy już odesłać do Ministerstwa. Jeszcze na koniec są takie dwie rzeczy. Jedna rzecz, to panie przewodniczący, przekładam panu informację, którą otrzymaliśmy od prezesa Sądu Rejonowego w sprawie wykonywania nieodpłatnej kontrolowanej pracy na cele społeczne oraz pracy społecznie użytecznej orzekanej w zamian za grzywnę kary. To jest taka informacja i taką informację dostaliśmy z Sądu Rejonowego. Ona została przesłana do mnie i ja dzisiaj na ręce pana przewodniczącego ją składam Jeżeli pan przewodniczący będzie chciał ją odczytać, to proszę uprzejmie, a jeżeli nie, no to ona jest do wglądu. W każdym razie pozytywna jest to opinia i dotyczy Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych. Dziękuję. I na koniec, życie jest bardzo dynamiczne, wszystko się zmienia także też i wśród tutaj sołtysów następują zmiany. Niedawno mieliśmy okazję również spotkać się i pogratulować pani Beacie Maleckiej, która została sołtysem w Grzybnie, a dzisiaj z przyjemnością informujemy państwa, że pani Marlena Witek została jednogłośnie przez mieszkańców sołectwa Narost wybrana na sołtysa sołectwa Narost. Liczę na współpracę pani radna i zapraszam, dyplom wręczymy.

Przewodniczący rady Radosław Karwan

Dziękuję bardzo i burmistrz Gratuluję koleżance Szanowni państwo przejdziemy do kolejnego punktu, punkt 5 informacja przewodniczącego Rady dotycząca spraw w okresie międzysesyjnym. 29 października dyrektor Administracji Szkół i Infrastruktury Społecznej w Chojnie przedłożyła informację o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Chojna za rok szkolny 2020/2021. 15 listopada burmistrz gminy Barbara Rawecka przedłożyła projekt uchwały w sprawie budżetu gminy Chojna na 2022 rok oraz projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej gminy Chojna na lata 2020- 2036. 15 listopada burmistrz gminy przedstawiła informację o wyznaczonych podmiotach ,w których ma być wykonywana kara ograniczenia wolności oraz prace społeczno-użyteczne wraz z opinią Prezesa Sądu Rejonowego w Gryfinie. 17 listopada został przekazany wykaz nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży oddanej w użytkowanie wieczyste w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego w położonych w obrębie 4 miasta Chojna oraz wykaz nieruchomości lokalowych położonych w Chojnie przy ulicy Jagiellońskiej 33/4, Rogozińskiego 26/ 10, Rogozińskiego 22/ 2 i Różanej 17/4 przeznaczonych do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz najemcy. 18 listopada wpłynęła prośba komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Gryfinie w sprawie wsparcia finansowego w przyszłorocznym budżecie Gminy na zakup samochodu ratowniczo-gaśniczego. W dniu dzisiejszym, by liście świadkiem państwo, pani burmistrz przedłożyła opinię odnośnie wykonywania kary ograniczenia wolności oraz pracy społecznie użytecznej wraz z opinią prezesa Sądu Rejonowego w Gryfinie. Szanowni państwo, pisma są do wglądu w biurze Rady. Ponadto chciałbym powiedzieć, iż przedstawiciele prezydium Rady brali udział w takich wydarzeniach, jak oficjalne obchody Narodowego Święta Niepodległości w Chojnie. Ponadto braliśmy udział w otwarciu ulic Gdańskiej i Poznańskiej. Po otwarciu mieliśmy okazję spotkać się i porozmawiać z panem wojewodą Zbigniewem Boguckim. Ponadto miałem też okazję promować z panią burmistrz zbiórkę charytatywną dla Michałka, powszechnie znaną w mediach. Jeśli są jakieś pytania odnośnie mojej informacji? Nie widzę, w związku z tym przejdziemy do kolejnego punktu, punkt 6 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Chojna na 2021 rok, druk numer 1/XL/202 1. Proszę o stanowiska komisji: komisja finansowa - jednogłośnie za. Komisja Komunalna - wszyscy za. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję, panią skarbnik proszę o omówienie projektu uchwały.

Skarbnik Agnieszka Górska

Szanowni państwo, zaproponowane zmiany w budżecie Gminy Chojna dotyczą zwiększenia planu zarówno dochodów, jak i wydatków. Ogółem budżet wzrasta o kwotę 677 zł 911 zł i 9 groszy. Wśród zaproponowanych zmian po stronie dochodowej budżetu mamy wprowadzenie dochodów, które zostały zrealizowane ponad plan. Wprowadzamy również dochody z tytułu zawartych umów o dofinansowanie, między innymi na działania związane ze zbieraniem azbestu. Tutaj kwotę 22.399 zł i 20 gr otrzymana z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, jak również dofinansowanie do projektu 'Laboratoria przyszłości' z kwotą 334.500 zł. Ten projekt będzie realizowany przez jednostki oświatowe gminy Chojna. Realizacja jeszcze w tym roku. Szacujemy, że z tego tytułu, zgodnie z wytycznymi, będzie zakupywany sprzęt dydaktyczny. W przypadku, kiedy nie uda się tego zrealizować, jest możliwość realizacji tylko w części 40% tego projektu w 2022 roku. Po stronie wydatkowej budżetu zmiany zaproponowane przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy, jak również w ramach autopoprawki wprowadzamy kwotę 11.098 zł i 40 związane z wykupem udziałów spółki PUK. Z innych ważnych zmian to w zakresie zadań majątkowych zadanie polegające na doposażeniu placu zabaw w Bajkowym Przedszkolu Miejskim w Chojnie. Tutaj, w związku z wnioskiem wykonawcy tego zadania, przesuwamy termin realizacji tego zadania i będzie miało ono odzwierciedlenie w wieloletniej prognozie finansowej gminy Chojna, czyli realizacja na przestrzeni dwóch lat. Podobnie realizacja nowego zadania pn. zakup samochodu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych dla Środowiskowego Domu Samopomocy w Chojnie. Tutaj mamy realizację na poziomie 161 tysięcy złotych, w tym roku wprowadzamy kwotę 1000 zł, pozostałą kwotę w 2022 roku. Jest to związane z możliwością przystąpienia do czynności przetargowych w zakresie tego zadania. Dziękuję.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są pytania do pani skarbnik odnośnie przedstawionego projektu uchwały? Nie widzę, związku z tym przejdziemy do głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 7 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej gminy Chojna na lata 2021-2030, druk nr 2/XL/2021. Proszę o stanowiska komisji: Komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję. Panią skarbnik proszę o omówienie projektu uchwały.

Skarbnik Agnieszka Górska

Szanowni państwo, zmiany wieloletniej prognozy finansowej gminy Chojna na lata 2021-203 3 uaktualnia ją plan dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów budżetu gminy Chojna. Uwzględniają również autopoprawkę, która została wprowadzona wcześniejszą uchwałą. W zakresie przedsięwzięć wprowadzamy dwa zadania, o których również mówiłam w zmianach w budżecie Gminy Chojna. Dziękuję bardzo. Dziękuję. Czy są pytania do pani skarbnik odnośnie projektu uchwały? Nie widzę, w związku z tym przejdziemy do głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 8 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów. Bardzo proszę o stanowiska komisji. Komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Komunalna - wszyscy za. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję. Panią skarbnik proszę o omówienie projektu uchwały.

Skarbnik Agnieszka Górska

Szanowni Państwo, zgodnie z wcześniej podjętą uchwałą budżetową na rok 2021 oraz zmianami w budżecie Gminy Chojna na 2021 rok chcielibyśmy uruchomić kredyt długoterminowy w wysokości 2.820.000 zł z przeznaczeniem na finansowanie planowanego deficytu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych, zaciągniętych pożyczek i kredytów. Zobowiązanie z tytułu kredytu zostanie pokryte dochodami własnymi. Spłata tego kredytu przewidziane jest na lata 2021-2033. Zabezpieczeniem tego kredytu będzie weksel in blanco. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są pytania do pani skarbnik odnośnie przedstawionego projektu uchwały? Proszę bardzo, radna Szczygieł oddaję głos.

Radna Halina Szczygieł

Panie przewodniczący, pani burmistrz, pani skarbnik, mam pytanie. W jakim banku ten kredyt ma być nam udzielony i obecnie jaki jest procent?

Skarbnik Agnieszka Górska

Szanowni państwo, kredyt zostanie uruchomiony w momencie, kiedy rozstrzygnie się postępowanie przetargowe. Po po podjęciu tej uchwały przystąpimy do tych czynności, czyli zostanie rozpisany przetarg i w wyniku przetargu wygra ten bank, który złoży nam najkorzystniejszą ofertę. Ta oferta będzie składała się z oprocentowania, które oszacowali śmy tutaj na podstawie wiboru jednomiesięcznego oraz marży banku, czyli takiego właściwego wynagrodzenia banku. Dziękuję.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy jeszcze są pytania? Radny Oleśków, proszę bardzo.

Radny Norbert Oleśków

Pani skarbnik, proszę jeszcze raz, powoli, tak w miarę dokładnie, powiedzieć, wytłumaczyć jeszcze raz, na co zostaną dokładnie przeznaczone te pieniądze? Dziękuję.

Skarbnik Agnieszka Górska

Zgodnie z uchwałą budżetową na 2021 rok budżetu gminy Chojna wraz z kolejnymi zmianami w trakcie roku finansujemy budżet kredytem długoterminowym w kwocie 2.820.000 zł, z czego na sfinansowanie planowanego deficytu przeznaczamy kwotę, w szczegółowości dokładnie 1.700.000 złotych, natomiast na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji obligacji i pożyczki w naszym przypadku, pozostałą część. To wszystko.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę, w związku z tym przejdziemy do głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, że projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 9 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie udziałów w spółce Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Chojnie Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Chojnie. Proszę o stanowiska komisji: Komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję. Panią burmistrz proszę o omówienie projektu uchwały.

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie przewodniczący, Wysoka Rado, projekt uchwały przewiduje wykupienie udziałów, które rok temu mniej więcej sprzedaliśmy gminie Widuchowa, ponieważ chcieliśmy wspólnie wejść w konsorcjum, które korzystało by z in house- u i zlecał oby wywóz nieczystości stałych. W związku z tym, że gmina Widuchowa wycofała się z tego, po niekorzystnym postanowieniu KIO, a PUK wygrał w normalnym przetargu odbiór i wywóz nieczystości, postanowiłam, żebyście państwo przegłosowali ten projekt uchwały, ponieważ 100% udział Gminy powoduje to, że możemy więcej zadań PUK-owi zlecać, już nie na podstawie in hausu, ale już na podstawie porozumienia, między innymi również prowadzenie PSZOK-u. W związku z tym wnoszę do Wysokiej Rady o podjęcie stosownej uchwały, żebyśmy mogli te udziały odkupić.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są pytania do pani burmistrz odnośnie przedstawionego projektu? Nie widzę, w związku z tym proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 10 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet dla sołtysów. Panią burmistrz proszę o omówienie projektu uchwały.

Burmistrz Barbara Rawecka

Zgodnie z umową, Wysoka Rad, panie przewodniczący, podjęłam się tutaj próby wprowadzenia propozycji projektu uchwały odnośnie ustalenia wysokości diet dla sołtysów. Chciałam tylko przypomnieć, że nie jest to obligatoryjna tutaj uchwała, tylko to jest dobrowolność i dzięki temu, że rada będzie chciała podjąć uchwałę zgodnie z moją propozycją, a państwo możecie oczywiście tutaj procedować i ustalić również inną kwotę , otrzymywaliby kwotę 400 zł. Do tej pory dostają 330 zł. Jeżeli sołtys jest również radnym, proponuję kwotę tutaj 200 zł miesięcznie i jeżeli sołtys nie uczestniczy w posiedzeniu rady, proponuję tutaj tę dietę ryczałtową wypłacać w wysokości 60% kwoty określonej, czyli 400 zł. Pozostałe zapisy tutaj się nie zmieniły do poprzedniej uchwały i w dalszym ciągu za dojazd nie więcej niż 4 razy w miesiącu będzie obowiązywała kwota dopłaty 60 groszy za kilometr, tak jak mamy w urzędzie dla urzędników. Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy ktoś z państwa ma pytania do pani burmistrz odnośnie przedstawionego projektu uchwały? Radna Malecka, oddaję głos.

Radna Beata Malecka

Mam tylko pytanie, bo aktualnie sołtysi nie są zapraszani na sesję, to wtedy będą mieli tę kwotę 60% stawki bazowej? Tak?

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę pytań. W związku z tym przejdziemy do głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 11 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nie dochodzenia należności przypadających Gminie Chojna oraz jej jednostkom organizacyjnym z tytułu rekompensaty, o której mowa w artykule 10 ustęp 1 punkt 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 roku o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, druk numer 3/XL/2021. Proszę o stanowiska komisji: Komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję, panią skarbnik proszę o omówienie projektu uchwały.

Skarbnik Agnieszka Górska

Szanowni państwo, uchwała dotyczy nie dochodzenia należności przypadających gminie Chojna i jej jednostkom organizacyjnym z tytułu rekompensaty wynikającej z ustawy o nadmiernych opóźnieniach w transakcjach handlowych. Kwota tego świadczenia, w tej rekompensaty, wynosi 40 € i byłaby ona pobierana w przypadku należności na rzecz Gminy Chojna, które jednorazowo wynoszą 5000 zł. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są pytania odnośnie przedstawionego projektu uchwały do pani skarbnik? Nie widzę, w związku z tym proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 12 został wykreślony. Przechodzimy do kolejnego punktu, punkt 13 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Rocznego Programu Współpracy Gminy Chojna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2022 rok, druk nr 5/XL/2021. Proszę o stanowiska komisji: Komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję, Pana naczelnika proszę o omówienie projektu uchwały.

Naczelnik Wydziału SO Jerzy Ostrowski

Szanowni państwo, artykuł 5 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nakłada na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek uchwalenia rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Program służy umacnianiu partnerstwa pomiędzy gminą a organizacjami w celu zaspokajania potrzeb mieszkańców i jednocześnie służy promowaniu zdrowia czy ochrony środowiska. Projekt programu został poddany konsultacjom społecznym zgodnie z zarządzeniem pani burmistrz z 20 października 2021 roku. Zarządzanie zostało zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń. Wnoszę o przyjęcie Rocznego Programu Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi na 2022 rok, bo jak możemy sami stwierdzić, wprowadzona podczas trwania tej kadencji polityka kształtowania społeczeństwa obywatelskiego przez gminę Chojna wpłynęła nie tylko na rozwój istniejących już w organizacji pozarządowych, ale również na powstanie nowych, o których mówiła pani burmistrz. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Czy są pytania do pana naczelnika odnośnie przedstawionego projektu uchwały. Radny Oleśków. Proszę bardzo oddaję głos.

Radny Norbert Oleśków

Panie przewodniczący, ja mam chyba bardziej pytanie do pani burmistrz, ponieważ tutaj, w części tego dokumentu, który mówi o trybie powoływania i zasad działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert, mamy komisję, która wspomaga panią burmistrz i jest organem opiniodawczo- doradczym. Dalej mamy, że ostateczną decyzję o wyborze oferty i udzieleniu dotacji na realizację zadania dokonuje burmistrz. Chciałem po prostu zapytać, jak to technicznie wygląda? Czy opinia tej komisji mocno wpływa na pani decyzję, bo niestety mam niemiłe doświadczenia z poprzedniej kadencji, że Komisja sobie a decyzja burmistrz a sobie. Dziękuję bardzo.

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie radny, nie pamiętam jeszcze, żebym zmieniła jakąkolwiek propozycję tutaj komisji i raczej staram się dostosować do propozycji komisji, ponieważ uważam, że szanuję przede wszystkim powołane gremium do tego, żeby opiniował o i korzystam, ponieważ uważam, że są to merytoryczni pracownicy, mają większą wiedzę niż ja w tym zakresie. Dziękuję.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są jeszcze jakieś pytania odnośnie przedstawionego projektu? Nie widzę, w związku z tym przejdziemy do głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 14 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny na rzecz Skarbu Państwa państwowego gospodarstwa leśnego Lasów Państwowych Nadleśnictwa Mieszkowice stanowiących własność gminy Chojna, druk numer 6/XL/2021. Proszę o stanowiska komisji: Komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję. Panią naczelnik proszę o omówienie projektu uchwały.

Naczelnik wydziału GN Barbara Krygiel

Panie przewodniczący, szanowna Rado. Nadleśnictwo Mieszkowice zwróciło się w z wnioskiem do burmistrza gminy Chojna o przekazanie na rzecz Skarbu Państwa umowy darowizny i przekazania w trwały zarząd dla państwowego gospodarstwa leśnego Lasów Państwowych Nadleśnictwa Mieszkowice działek numer 151, 164, 159, położonych w obrębie Brwice, działek 536, 405 położonych w obrębie Jelenin, jak również działek numer 222/2, 192, 214 położonych w obrębie Czartoryja i działek 742, 38 i 40 położonych w obrębie Białęgi. Przedmiotowe nieruchomości będące własnością Gminy Chojna są to drogi o nawierzchni gruntowej, głównie nie tworzące żadnych ciągów komunikacyjnych, często kończące się ślepo, wymagające gruntownych napraw i przekazanie w drodze darowizny tych nieruchomości na rzeczy Nadleśnictwa, wiązało się będzie z tym, że Nadleśnictwo utrzyma je w należytym stanie technicznym. Tworzą one przeważnie bardzo ważne ciągi komunikacyjne do wywozu surowca drzewnego. Przekazanie nieruchomości dla Nadleśnictwa oczywiście wiąże się z tym, że Nadleśnictwo pokryje koszty darowizny, koszty notarialne, natomiast wszelkie wieczystoksięgowe również przez obdarowanego będą pokryte. W związku z tym, mając powyższe na względzie, bardzo proszę o podjęcie uchwały w przedmiotowym wniosku.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Czy są pytania do pani naczelnik odnośnie przedstawionego projektu? Nie widzę, w związku z tym przejdziemy do głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 15 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyboru formy spółek prawa handlowego z udziałem Gminy Chojna do wykonywania zadań gospodarki komunalnej oraz powierzenie zadań własnych Gminy Chojna z zakresu gospodarki komunalnej Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych w Chojnie spółka z o.o., druk numer 7/XL/2021. Proszę o stanowiska komisji: K omisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję. O omówienie projektu uchwały.

Burmistrz Barbara Rawecka

Dziękuję panie przewodniczący. Wysoka Rado, w tym że projekcie uchwały ujmujemy zapisy, na podstawie których Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych będzie mogło złożyć wniosek o wpis do PKD i świadczyć usługi w formie rozszerzonej na rzecz mieszkańców gminy Chojna, realizując zadania, które są przypisane gminie. W związku z tym, że życie już nam pokazuje i mamy takie doświadczenia z realizacji zadań, gdzie mamy wykonawców z zewnątrz i nie możemy się doczekać na przykład realizacji, to spółka Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych realizuje te zadania zdecydowanie szybciej i lepiej, a na pewno gwarantuje nam tu pewność wykonania takiego zadania. Dodatkowe zapisy, które Państwo macie, to jest pełen katalog tych zadań, które mogą być realizowane przez PUK. Dziękuję.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są pytania do pani burmistrz odnośnie przedstawionego projektu? Radna Szczygieł, proszę bardzo, oddaję głos.

Radna Halina Szczygieł

Pani burmistrz, dokładamy zadań, ale część tych zadań już była. Chciałabym się dowiedzieć, w jakiej formie kadrowej i finansowej jest w tej chwili Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych, ponieważ tych zadań jest dość dużo.

Burmistrz Barbara Rawecka

Rozumiem, że pani radna nie oczekuje ode mnie sprawozdania finansowego spółki, tylko oczekuje po prostu krótkiej odpowiedzi. Przedsiębiorstwo zatrudnia blisko 90 osób, realizuje zadania, które już są i sytuacja finansowa jest również dobra.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie ma, w związku z tym przejdziemy do głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, że projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 16 wolne wnioski i informacje. Czy ktoś z państwa radnych chciałby zabrać głos? Radny Oleśków, proszę bardzo.

Radny Norbert Oleśków

Panie przewodniczący, jeżeli to możliwe, to jest taka moja prośba, jak by pan był łaskawy w najbliższym czasie zwołać ponownie posiedzenie wspólne komisji. Chciałbym, abyśmy poruszyli tam dwa, myślę, że ważne tematy dla gminy. P o pierwsze, jakby Pani dyrektor ASiIS omówiła nam bliżej wyniki testów po ósmej klasie. Wiem, bo państwa, niektórych u śmiechy widzę, no ale o tym też trzeba rozmawiać i panią skarbnik, która mogłaby nam już przybliżyć pierwsze czytanie budżetu. Jest to rzecz, nad którą trzeba się pochylić i poświęcić trochę więcej czasu. Bardzo bym prosił o w miarę szybko zwołanie, byśmy jeszcze raz spotkali się wspólnie komisjami.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję bardzo, zwołamy taką komisję. Czy są jakieś wnioski bądź pytania, informacje, nie widzę, nie słyszę. Szanowni państwo, bardzo Państwu serdecznie dziękuję. Zamykam obrady dzisiejszej sesji rady miejskiej w Chojnie. Dziękuję bardzo. Życzę państwu miłego popołudnia. Do widzenia


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Transkrypcja z XL sesji 25.11.2021 r. (PDF, 182.96Kb) 2022-06-20 08:53:46 0
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Teresa Będzak

Data wytworzenia:
25 lis 2021

Osoba dodająca informacje

Teresa Będzak

Data publikacji:
20 cze 2022, godz. 08:53

Osoba aktualizująca informacje

Teresa Będzak

Data aktualizacji:
20 cze 2022, godz. 08:53