Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Transkrypcja z XXV sesji 26.11.2020 r.

Transkrypcja z XXV sesji 26.11.2020 r.

Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Dzień dobry, witam Państwa bardzo serdecznie, na 25 sesji Rady Miejskiej w Chojnie, w dniu dzisiejszym, to jest 26 listopada 2020 roku. W kwestii informacyjnej chciałbym Państwa poinformować, że radna Halina Szczygieł uczestniczy w obradach dzisiejszej sesji zdalnie. Wyjątkowo dzisiaj radna Halina Szczygieł uczestniczy w sesji zdalnie. W pierwszym punkcie mamy otwarcie sesji, stwierdzenie kworum do prowadzenia prawomocnych obrad. W związku z powyższym bardzo Państwa proszę o potwierdzenie swojej obecności. Dziękuję bardzo. Lista obecności się zgadza, obecnych mamy 13 radnych, łącznie z radną Haliną Szczygieł. Dwie osoby są nieobecne, w związku z tym możemy podejmować prawomocne uchwały. W kolejnym punkcie drugim mamy przyjęcie protokołu z dwudziestej czwartej sesji z 29 października 2020 roku. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, że protokół z poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie. W punkcie trzecim mamy przedstawienie porządku obrad. Czy państwo sobie życzą, żebym przestawił cały porządek obrad? Cały porządek obrad jest znany i czy są jakieś uwagi, co do porządku obrad? Proszę bardzo, oddaje głos pani burmistrz.

Burmistrz Barbara Rawecka:

Panie przewodniczący, Wysoka Rado, w związku z tym, że pomimo obietnic, nie otrzymaliśmy opinii z Wód Polskich odnośnie uchwały ustalającej projekt uchwały dotyczący aglomeracji, a taka opinia powinna być w formie pisemnej złożona, dlatego proszę o zdjęcie tego projektu uchwały z dzisiejszych obrad rady i przyniesiemy go na grudzień, ponieważ poczekamy na oficjalną opinię, a nie chciałbym robić tego z naruszeniem prawa i przedstawiać. Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Dziękuję bardzo czy jeszcze ktoś z państwa ma uwagi? Proszę bardzo, radny Norbert Oleśków.

Radny Norbert Oleśków:

Pani burmistrz, może byśmy też z dzisiejszych obrad usunęli ten punkt dotyczący śmieci. Ostatnio dużo o tym rozmawialiśmy i stanowiska nie były jednoznaczne. Pojawiły pewne pomysły, tak więc myślę, że można by to też przesunąć na następną sesję.

Burmistrz Barbara Rawecka:

Panie przewodniczący, Wysoka rado. Nie jestem władna do dokonania takiej czynności, ponieważ ja przedstawiłam Państwu projekt uchwały, a państwo, jako rada możecie to zdjąć. Ja po prostu znam przepisy prawa i wiem, jak wchodzi uchwała. Jeżeli przyniesiemy ją, to nie będziemy mieli możliwości poinformowania tutaj mieszkańców. Jeżeli państwo sobie zażyczą jej zdjęcie, to pan, jako radny może taką propozycję złożyć radzie i rada podejmie decyzję. Ja tu nie przedstawiam tej propozycji.

Radny Norbert Oleśków:

Panie przewodniczący, więc moim wnioskiem formalnym jest prośba o ściągnięcie tego punktu z porządku dzisiejszych obrad.

Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Dziękuję, czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi, co do porządku obrad? Nie widzę, związku z wnioskiem pani burmistrz o zdjęcie punktu dotyczącego aglomeracji, to ten punkt zostaje ściągnięty. Natomiast, jeśli chodzi o wniosek radnego Oleśków musimy ten wniosek poddać pod głosowanie. Czy może pani przygotować głosowanie?

Proszę państwa, w związku z wnioskiem formalnym radnego Oleśków przechodzimy do głosowania nad decyzją, czy punkt 13 dotyczący projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr XIV/108/2019 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 7 listopada 2019 w sprawie określenia metody ustalenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Czy ten punkt będziemy ściągać z dzisiejszej sesji, czy nie? Głosujemy, kto jest za zdjęciem tego punktu, kto jest przeciw, kto wstrzymuje się od głosu? Proszę zabrać głos. Proszę Państwa, na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż 9 radnych było przeciw zdejmowaniu tego punktu z dzisiejszych obrad, 2 osoby były za, 2 się wstrzymały, w związku z tym ten punkt pozostaje normalnie w porządku obrad dzisiejszej sesji.

Proszę Państwa, przechodzimy do kolejnego punktu, punkt 4. informacja burmistrza o pracach podejmowanych w okresie międzysesyjnym Bardzo proszę panią burmistrz Barbarę Rawecką o zabranie głosu.

Burmistrz Barbara Rawecka:

Panie przewodniczący, Wysoka Rado. W związku z panującymi obostrzeniami my również wprowadziliśmy obostrzenia w Urzędzie. Każdy zainteresowany mieszkaniec, jeżeli chce się spotkać i jest to sprawa, której nie można załatwić w wersji papierowej bądź elektronicznej, wówczas jest w Urzędzie przyjmowany. Staramy się ograniczyć tutaj możliwości, Urząd nasz nie pracuje zdalnie, pracujemy wszyscy na miejscu, więc żeby nie narażać tutaj zdrowia również urzędników, wprowadziliśmy zasadę, że tylko w ważnych sprawach, niecierpiących zwłoki. Odbieramy telefony, jeżeli są w wersji papierowej lub w wersji elektronicznej z e-podpisem również przyjmujemy takie dokumenty i one są również bezzwłocznie załatwiane. Nie zostawiamy sobie czasu, tak jak niektóre urzędy, że zostawiają sobie czas, przedłużają termin rozpatrzenia wniosków na 60 90 dni. My staramy się na bieżąco wszystko robić. Jeżeli są jakieś potknięcia, to one tylko wynikają z tutaj tego, że urzędnicy niekiedy sami nie chorzy, ale muszą zostać w domu, mają kwarantannę, bo ktoś tam z członków rodziny mam stwierdzony covid. Przepraszamy, jeżeli zdarzają się jakieś niedoskonałości, ale staramy się na bieżąco cały czas robić.

11 Listopada Święto Niepodległości, w związku z tym, że są tutaj pewne ograniczenia, tylko z panem starostą Konarskim złożyliśmy kwiaty pod pomnikami w Chojnie. Doszliśmy do wniosku, że jest to tylko jedyny taki element, którym pokażemy, że obchodzimy Dzień Niepodległości. Chciałam zauważyć, że Centrum Kultury w tym czasie przygotowało piękny koncert w wykonaniu naszych rodzimych artystów z okazji Niepodległości i można było go obejrzeć w internecie, ale też można było i zobaczyć to przy Centrum Informacji. Dziękuję wszystkim tym, którzy wzięli udział, czyli pani Aleksandrze Bałachowskiej-Jagusz, jak i jej uczennicom za naprawdę wyjątkowy koncert.

Jak Państwo zauważyliście wykonujemy również inwestycje, do których wcześniej się zobowiązaliśmy. Właściwie już prawie kończy się inwestycja związana z budową części chodnika na ulicy Rogozińskiego. Myślę, że ulica zyskała na wyglądzie, ale też jesteśmy domówieni, że będziemy kontynuować tę inwestycję w przyszłym roku.

Przy ulicy Odrzańskie trwa budowa ciągu pieszo jezdnego. Jest kładziona warstwa bitumiczna i będzie to też jedno z ładniejszych miejsc. Chciałam też zwrócić uwagę, że robimy od razu doświetlenia przejść dla pieszych, żeby było bezpieczniej na ulicy Odrzańskiej. Jest również wykonywane mini rondo na skrzyżowaniu ulic Szkolnej i Bałtyckiej. Też jesteśmy pełni nadziei, że to rondo rozwiąże bezpieczeństwo na terenie skrzyżowania tych ulic. Nie będzie wielu niebezpiecznych stłuczek czy kolizji jednocześnie.

Chciałam poinformować, że przygotowaliśmy również wniosek na Skatepark, który złożyliśmy do DIROW. Mamy już gotowy projekt. Projekty są co prawda od 1 grudnia, ale już jesteśmy po wstępnych konsultacjach odnośnie projektu i złożymy ten projekt również, a jednocześnie ogłosiliśmy przetarg na wykonanie ulic Poznańskiej i Gdańskiej.

Będziemy rozstrzygać przetarg i jesteśmy jeszcze przed ogłoszeniem, ale lada moment ogłosimy przetarg na wykonanie w metodzie Zaprojektuj i Wybuduj inwestycji pod nazwą: Modernizacja targowiska wraz z budową toalety miejskiej. Jednocześnie uczestniczymy w projekcie, który złożyliśmy do Pomeranii i zwalczamy tam wirusa covid. Zakupiliśmy już część sprzętu, a jesteśmy w fazie rozstrzygnięcia na zakup ciągnika wraz z opryskiwaczem, który będzie służył mieszkańcom całej gminy.

W międzyczasie również cały czas nadzorujemy to, co się dzieje i dokonaliśmy również dezynfekcji szkół i cały czas będziemy również dokonywać takich czynności. Oprócz tych zasad, które powinny obowiązywać wszystkich mieszkańców, czyli dystans i utrzymanie również liczby osób, które się spotykają,  czyli reżimu sanitarnego. Staramy się również w tym zakresie pracować cały czas i robimy to zgodnie z zaleceniami. Staramy się za każdym razem dostosować zalecenia.

Na koniec powiem, że nie noszę maseczki, bo mam zaświadczenie lekarskie, żeby tu wszyscy już nie musieli komentować, dlaczego pani burmistrz nie nosi. To tylko z tego powodu i to jest wyjaśnienia tego, żeby nikt mnie tutaj nie pytał, dlaczego nie mam maseczki.

Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Dziękuję bardzo, czy są jakieś pytania do pani burmistrz? Nie widzę, w związku z powyższym przejdziemy do kolejnego punktu. Punkt piąty, informacja przewodniczącego Rady dotyczące spraw w okresie sesyjnym.

Dnia 25 października 2020 r. wniesiona została petycja przez przedstawiciela wydawnictwa Merkuriusz Polski „Wieczorna.pl” w Zielonej Górze w sprawie uruchomienia kolei do Osiedla Lotnisko. Petycja została skierowana do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

W dniu 29 października 2020 r. pani Burmistrz Barbara Rawecka przedstawiła informację o wyznaczonych podmiotach, w których jest wykonywana kara ograniczenia wolności oraz praca społecznie użyteczna.

W dniu 30 października 2020 r. Dyrektor Administracji Szkół i Infrastruktury Społecznej w Chojnie, pani Weronika Kotlińska, przekazała informację o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Chojna za rok szkolny 2019/2020.

W dniu 16 listopada pani Burmistrz Barbara Rawecka przedłożyła projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Chojna na 2021 rok wraz z projektem uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2021-2030.

W dniach 9 i 24 listopada pani burmistrz przekazała: kserokopię wykazu nieruchomości lokalowej, położonej w Chojnie przy ul. Roosevelta 4/2 przeznaczonego do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz najemcy; kserokopie wykazów nieruchomości niezabudowanych, położonych w obrębie Krajnik Górny i w obrębie 6 miasta Chojna przeznaczonych do sprzedaży w drodze przetargów ustnych nieograniczonych; kserokopię wykazu nieruchomości zabudowanej, przeznaczonej do sprzedaży w drodze bezprzetargowej, położonej w obrębie Godków; kserokopie wykazów nieruchomości niezabudowanych, położonych w obrębie Krajnik Dolny i w obrębie 8 miasta Chojna przeznaczonych do sprzedaży w drodze przetargów ustnych nieograniczonych.

Wszystkie pisma są do wglądu w biurze rady.

Czy ktoś ma [pytania odnośnie przedstawionej informacji? Proszę bardzo.

Radny Norbert Oleśków:

O co chodzi z tą koleją?

Burmistrz Barbara Rawecka:

Z koleją jest taka sprawa, że Pan po prostu stwierdził, że Chojna może mieć SKM-kę, która łączy się ze Szczecinem, a najlepiej przedłużyć ją jeszcze na osiedle Lotnisko, bo ludzie wtedy będą sobie mogli dojeżdżać z Lotniska do Szczecina na przykład, aczkolwiek Pan nie wie, że część torów jest sprzedana i to nie sprzedana gminie, tylko sprzedana firmie jakieś tam. Chodzi o to, że Pan sobie tak po prostu zaproponował, żebyśmy skm-kę zrobili. Jeszcze Gryfino nie ma skm-ki, tak więc na razie będziemy przygotowywać odpowiedź w tym zakresie.

Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę, w związku z tym przejdziemy do kolejnego punktu, punkt 6. rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Chojna na 2020 rok, druk numer 1/XXV/2020. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję, komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję, panią skarbnik bardzo proszę o omówienie projektu uchwały.

Skarbnik Agnieszka Górska:

Szanowni państwo, zaproponowana uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy Chojna skutkuje zmniejszeniami zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków na kwotę 434 tysiące 406 złotych 90 grosze. Wśród zaproponowanych zmian mamy przemieszczania w poszczególnych działach, rozdziałach i paragrafach budżetu środków niezbędnych do funkcjonowania urzędu i innych Jednostek oświatowych do końca roku. W zakresie wydatków majątkowych w części zadań środki zmniejszamy, nie mniej jednak te zmniejszenia skutkują przeniesieniem wartości tych zadań do wieloletniej prognozy finansowej tak, abyśmy mogli je w okresie dwuletnim realizować. Są to między innymi zadania związane z przebudową targowiska miejskiego w Chojnie, przebudowa ulicy Gdańskiej i Poznańskiej w Chojnie oraz remont wiatrołapu w Środowiskowym Domu Samopomocy w Chojnie. Dziękuję.

Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Dziękuję, czy są jakieś pytania do pani skarbnik odnośnie przedstawionego projektu uchwały? Nie widzę, w związku z powyższym bardzo proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 7 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej gminy Chojna na lata 2020-2030, druk numeru nr 2/XXV/2020. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa - wszyscy za. Dziękuję, komisja Komunalna - wszyscy za Dziękuję, komisja Oświatowa wszyscy – za. Dziękuję, panią skarbnik proszę o omówienie projektu uchwały.

Skarbnik Agnieszka Górska:

Szanowni państwo zaproponowane zmiany w wieloletniej prognozie finansowej gminy Chojna aktualizują poziom dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów. Tak, jak wcześniej omawiałam, w zakresie przedsięwzięć wprowadzamy limity zadań realizowanych na przestrzeni lat 2020-2021. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Dziękuję. Czy są pytania do pani skarbnik? Nie widzę, w związku z tym proszę o uruchomienie procedury głosowania, dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 8, rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Rocznego Programu Współpracy gminy Chojna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2021 rok, druk numer 3/XXV/2020. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa – wszyscy za. Dziękuję, komisja Komunalna – wszyscy za. Dziękuję, komisja Oświatowe - wszyscy za. Dziękuję, proszę pana naczelnika o omówienie projektu uchwały.

Naczelnik wydziału SO Jerzy Ostrowski:

Szanowni Państwo. Przyjęcia Rocznego Programu Współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego wynika z przepisu ustawy z kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jak wiemy, jednym z zadań Gminy jest zaspakajanie potrzeb mieszkańców i ten program obejmuje realizację tego zadania przez kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego i umacnianie partnerstwa między gminą a organizacjami. Krótko mówiąc, gmina przez pomoc finansową i organizacyjną wspiera organizacje, a te z kolei swoją działalnością współrealizują zadania gminy, głównie z zakresu upowszechniania kultury fizycznej, ochrony i promocji zdrowia czy ekologii i ochrony zwierząt. Zamierzeniem gminy jest włączenie do programu co roku, coraz większej liczby organizacji oraz to, aby zadania realizowane przez organizację przy udziale środków z budżetu gminy wpłynęły na poprawę jakości życia mieszkańców oraz na promowanie naszej gminy, przy jednoczesnym budowaniu potencjału organizacji. Uważam, że dotychczas te zamierzenia realizowane są efektywnie. Dziękuję.

Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Dziękuję. Czy są jakieś pytania? Nie widzę, w związku z tym proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 9, rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy, ulica Pochmurna, druk numer 4/XXV/2020. Panią burmistrz proszę omówienie projektu.

Burmistrz Barbara Rawecka:

Panie przewodniczący, Wysoka Rado, w związku z tym, że powstają nowe działki wynikające z podziału i przy tych działkach pojawiają się również drogi, właściciele, którzy podzielili działkę, zaproponowali nazwę ulicy między innymi na Pochmurną. Gdybyśmy tego nie przyjęli to na Smoczą lub Księżycową. Doszliśmy do wniosku, że Pochmurna jest taką ulicą, którą można zaproponować radzie nadanie nazwy tejże ulicy.

Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Dziękuję, czy ktoś z państwa ma pytania? Nie widzę, w związku z powyższym proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 10, rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami Gminy Chojna w przedmiocie zmiany granic administracyjnych miasta Chojna, druk nr 5/XXV/2020. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa – wszyscy za. Dziękuję, komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję, komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję omówienie projektu. Proszę panią burmistrz.

Burmistrz Barbara Rawecka:

Panie przewodniczący, Wysoka Rado. Ten projekt uchwały już był kiedyś radzie przedstawiany, a w związku z tym, że wpłynął tam jeszcze wniosek pani radnej Odróbki, żeby włączyć jeszcze jeden z terenów do tego planu, czyli włączenie obszarów wiejskich do miasta. Musieliśmy wystąpić jeszcze do PKP z zapytaniem, czy wyrażają zgodę na włączenie, ponieważ przez ten teren idą tory kolejowe. Ostatnio otrzymaliśmy odpowiedź z PKP, że nie wyrażają zgody, więc dlatego też proponujemy włączenie terenów, które wcześniej proponowaliśmy i przystąpienie do konsultacji w tym zakresie. Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Dziękuję, czy są jakieś pytania? Nie widzę, w związku z powyższym proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 11, rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Chojna, druk numer 6/XXV/2020. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa – wszyscy za, komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję, komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję, proszę o omówienie projektu uchwały panią burmistrz.

Burmistrz Barbara Rawecka:

Do obowiązującej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku dnia 19 lipca 219 wprowadzono zmiany do tej ustawy i Rada gminy zobowiązana jest dostosować dotychczasowe zapisy regulaminu do wymagań nałożonych powyższą ustawą. W związku z tym ten regulamin precyzuje wymagania dotyczące selektywnej zbiórki odpadów komunalnych z wydzieleniem poszczególnych frakcji i reguluje częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego. Dziękuję.

Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Czy są jakieś pytania? Nie widzę, związku z powyższym proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 12, rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczona opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, druk numer 7/XXV/2020. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa - wszyscy za, komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję, komisja Oświatowa - wszyscy za. Dziękuję, proszę panią burmistrz o omówienie projektu uchwały.

Burmistrz Barbara Rawecka:

Projekt uchwały zawiera propozycje szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych w zamian za opłatę, którą uiszczają właściciele nieruchomości. Jest to opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a w szczególności określa się częstotliwość odbierania tych odpadów, możliwość przekazywania odpadów na punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych i sposób świadczenia takich usług. Również uchwała określa rodzaje odpadów, które właściciel nieruchomości może dostarczyć na PSZOK, czyli na punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami.

Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Dziękuję, czy są pytania co do przedstawionego projektu uchwały? Nie widzę, w związku z powyższym proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 13, rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr XIV/108/2019 Rady Miejskiej z dnia 7 listopada 2019 roku w sprawie określenia metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, druk nr 8/XXVI/2020. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa – 2 głosy za i 2 głosy wstrzymujące się; komisja Komunalna - 2 za, 2 wstrzymujące się; komisja Oświatowa -1 głos za, 1 przeciwny, 2 wstrzymujące się. Dziękuję, proszę omówienie projektu uchwały panią burmistrz.

Burmistrz Barbara Rawecka:

W związku z tym, że zawsze taka informacja dotycząca podwyżek, czy za odpady czy też podatkowe wywołuje emocje, chciałam Państwu przedstawić prezentację. Zanim rozpoczniemy prezentację to chciałam powiedzieć, że opłata za odpady to jest to swoisty podatek, który producenci odpadów muszą zapłacić za ich odbiór i utylizację. W związku z tym to jest taka opłata, która powoduje, że gmina ustala, jakie są wysokości takich opłat za zbiórkę, odprowadzanie, gromadzenia, jak i utylizację odpadów i przenosi to na mieszkańca. Mieszkaniec generalnie ponosi opłatę za śmieci, które wyprodukował, za ich zbiórkę i również za ich utylizację. Tak to mniej więcej wygląda, że gmina generalnie jest tylko przekaźnikiem środków, które powstają już później w ramach od wyprodukowania tego odpadu, czyli powstania tego odpadu, który powstał w gospodarstwie i później poprzez zbiórkę tych odpadów, składowanie, zapłacenie za instalację, która jest. Czyli gmina generalnie jest tylko przekaźnikiem środków, nic ponadto nie ma. W tym przypadku nie zarabiamy żadnych pieniędzy, co jest wykonywane w tym zakresie. Ale żeby przejść, dlaczego takie są wyliczenia nasze, co nie znaczy, że państwo dzisiaj nie będziecie mieli innego zdania, bo to nie jest łatwy temat i zawsze trzeba znaleźć to, tylko trzeba zrozumieć, że nie jest to wymysł, który się gdzieś tam zrodził, bo chcemy na przykład w tym momencie, jako gmina wygospodarować środki na coś tam. Raczej my, jako gmina jesteśmy zobligowani zapłacić za to, co wyprodukował każdy mieszkaniec naszej gminy i może nie tylko mieszkaniec, ale to za chwilę w prezentacji będę dopowiadała. W związku z tym, że w ustaleniu opłaty za gospodarowanie odpadami właściwie są takie cztery metody, które możemy tutaj uwzględniać. Zawsze jest taka sytuacja, że możemy stosować metodę od osoby, za pobór wody, następna metoda to jest od powierzchni mieszkania i czy gospodarstwa domowego. W związku z tym są to te cztery, czyli gospodarstwo, zużyta woda, powierzchnia mieszkania albo od osoby. Takie mamy możliwości, żeby przeliczyć. Każda z tych metod wydaje się być metodą niedoskonałą. Zawsze pozostaje pytanie, gdzie taką metodę można na przykład wykonać i tutaj w Chojnie jest metoda od liczby mieszkańców. To jest tak, że w zależności od liczby mieszkańców, którzy zamieszkują w danym gospodarstwie domowym. Ta kwota, która nam wychodzi całościowa, którą otrzymujemy, że mamy zapłacić, dzielimy na liczbę mieszkańców i obciążamy mieszkańców. No i tutaj zaczyna być problem tej metody taki, że w tej metodzie możemy nie uwzględnić wszystkich mieszkańców, ponieważ zdarza się tak, że mamy takie przypadki, że mieszkańcy, na przykład właściciele nie zgłaszają wszystkich osób, które zamieszkują w gospodarstwie domowym. Mamy osoby, które pracują tutaj, ale nie są mieszkańcami i właściciele tych lokali, gdzie wynajmują pomieszczenia nie zgłaszają na przykład tych mieszkańców. Następnie są osoby, które pracują za granicą, tutaj mieszkają i również nie uiszczają za śmieci. Więc jest to metoda o tyle niedoskonała, że pomimo dążenia do uszczelnienia tej metody  nie udaje się tak średnio około 20% tych mieszkańców, którzy produkują śmieci wyłapać. Inną sprawą jest to, że jeszcze ci, którzy złożyli deklarację też nie płacą. Tutaj tak mniej więcej zakładamy, że 10% mieszkańców nie uiszcza opłaty za gospodarowanie odpadami. Następna metoda to od ilości zużytej wody. Wydawałoby się, że dobra metoda, ponieważ ta metoda pozwala uszczelnić system, ponieważ widzimy właściwie każdego, który pobiera tutaj wodę i możemy na tym opierać swoje wyliczenia. Zawsze pozostaje pytanie wtedy tak, a co się dzieje, jeżeli mieszkaniec ma własną studnię? My już go nie możemy ująć w systemie i nie możemy założyć, że na przykład średnie zużycie wody w gminie Chojna, chociaż możemy sobie to na podstawie danych powiedzieć, że to jest trzy i pół metra sześciennego na osobę, ale jednak mieszkaniec mi zużyje tylko metr sześcienny wody i powie „a ja tylko tyle potrzebuję” i zostaje już problem. Następnym problemem to jest w tym momencie, jeżeli ktoś na przykład ma jeden licznik, a na przykład używa wody do podlewania ogródka. Wówczas będzie płacił zdecydowanie więcej. Następny taki problem, który jest przy zużyciu wody, to jeżeli ktoś ma własną firmę i ujęcie w domu do wody, to wtedy ciężko jest to rozliczyć. Wtedy musiałby płacić w całości za produkcję śmieci, a on jako przedsiębiorca ma inną umowę. Tutaj są te metody, no i jakbyśmy wyliczyli średnio, to jest trzy i pół metra sześciennego na osobę, uszczelnilibyśmy system w miarę, to na podstawie tutaj ilości zużytej wody, bo taką takie zestawienie mamy, i ustalilibyśmy cenę wody na 10 zł, to osoba, która trzy i pół metra sześciennego wody zużywa, płaciłaby miesięcznie 35 zł. Patrzymy na to, wygląda to ładnie, bo mówimy 10 zł, ale 10 zł x 3,5 metra, to daje 35 zł, czyli jest to wyższa kwota. Czy udałoby nam się uszczelnić system, a wtedy wszyscy, jakby pobudowali nam studnie głębinowe, to nie mielibyśmy prawa nawet wyliczyć im tej stawki według na przykład właśnie średniego zużycia w gminie, no bo nie wolno tego zrobić. Dlatego mielibyśmy problem, a nie ma niczego, żeby można byłoby wyliczyć. Następna metoda to od powierzchni lokalu mieszkalnego, no i tutaj się pojawia pytanie, co ma powierzchnia lokalu mieszkalnego do produkcji śmieci. Ludzie mieli rodziny, zamieszkiwali w dużym lokalu i teraz zamieszkują sami, i musieliby płacić na przykład 90 zł od lokalu. No, ale dlaczego on ma tyle płacić, skoro tak naprawdę produkuje tych śmieci zdecydowanie mniej. Byłby to już jakiś problem, bo często się zdarza, że na takich dużych lokalach, czy w domkach jednorodzinnych mieszkają na przykład osoby starsze, które niewiele produkują śmieci, a musiałyby po prostu uiszczać duże opłaty. No i sprawa gospodarstwa domowego. Tutaj pojawia się znowu problem, że w tych gospodarstwach domowych musielibyśmy założyć, że jeżeli mieszka tam na przykład dużo osób, to bralibyśmy taką samą opłatę, jak od tych, którzy mieszkają w mniejszych liczebnie osobach. Tutaj też by było tak, że niekiedy to gospodarstwo domowe wcale nie musi produkować tak dużej ilości śmieci. Żadna z tych metod nie jest metodą optymalną i o której można byłoby to właściwie powiedzieć, że możemy cokolwiek zrobić w tym zakresie. W ubiegłym roku wyliczyliśmy kwotę za śmieci i okazało się, że liczyliśmy na to, że ta kwota nam tutaj właściwie będzie taka optymalna. W tym roku widzimy, że brakuje nam, to z resztą państwo przegłosowaliście, brakuje nam 270 000 tysięcy dopłaty, czyli musimy podjąć decyzję, czyli tak naprawdę decyzję, jako państwo podejmujecie. Czyli zabieramy z jakiejś działki, żeby dopłacić do śmieci Czyli generalnie znowu i tak płacą to osoby które i tak rzeczywiście płacą i i wtedy dopłacić do śmieci. Czyli generalnie płacą to osoby, które to i tak rzeczywiście płacą. Wtedy dopłacamy do tej kwoty. Mamy jeszcze 10% osób, które wcale nie płacą, więc zaległości wobec gminy za opłaty to mniej więcej  240 tysięcy złotych. Z czego wynikają wzrosty cen? Od 2018 roku obowiązuje tak zwana opłata Marszałkowska. Wcześniej takiej opłaty nie było i nikt tego nie pobierał. W 2018 opłata Marszałkowska wynosiła 140 złotych od tony, w tym roku 170, a na przyszły rok dostaliśmy już, że opłata będzie wynosiła 270 zł od tony. Czyli generalnie o 100 zł poszła sama opłata Marszałkowska. Później cała rzeczy odbywa się już na wysypisku śmieci i tutaj nam pokazuje, jakie są wzrosty za zagospodarowanie odpadów zmieszanych. W 2018 roku 370 zł za tonę, ale w 2020 już jest 570 zł za tonę. Segregowane 680zł, a obecnie będzie 740, aczkolwiek brzmi to trochę jak ironia, bo to będzie prawdopodobnie w 2020. Tyle wynosi w tym roku, ale w następnym roku jeszcze będzie wyżej . Wielkogabarytowe w 2018 680zł, w tym roku 740. Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych z 280 do w tym roku do 465 zł za tonę, a w 2021 roku wszystkie opłaty jeszcze idą w górę. Tutaj po negocjacjach to i tak gmina Chojna wynegocjowała niższe kwoty niż większość gmin i będziemy jeszcze wyższe kwoty płacić za to, że składujemy śmieci w Eko-Myślu. Cały problem polega na tym, że to jest produkcja odpadów, które do niczego się nie nadają, czyli kupujemy wodę, napoje w butelkach plastikowych, które się nie nadają do przeróbki. Na wysypisku te odpady są tylko prasowane i właściwie nic się z nimi nie dzieje, bo nie ma kto ich odebrać, bo one się nie nadają do obróbki. Następnie butelki. W Polsce są dwie huty szkła. Kiedyś odbiorca przekazywał szkło do huty, obecnie pojawił się pośrednik i nie można inaczej oddać, jak tylko przez pośrednika. Pośrednik wymyśla różne rzeczy i na przykład każe myć butelki, ustawiać, nie wolno w workach, ustawiać na paletach, a jeszcze do tego mówi tak, że jak dopłacicie złotówkę do szkła, no to my odbierzemy. Pojawia się tutaj problem, który jest niezależny od gminy, niezależny od właścicieli wysypiska, a pojawił się pośrednik nie wiemy skąd. Ale wiemy o tym, że huty nie odbiorą inaczej szkła. To są takie rzeczy. Jeżeli są to odpady odbierane od mieszkańców tak zwane zmieszane, to te zmieszane odpady są jeszcze segregowane na wysypisku i 50% odpadów zostaje na wysypisku, ale 50% tych odpadów to są odpady już niebezpieczne, ponieważ ludziom się zdarzy olej z wymiany samochodu dać, oleje roślinne, które tam zanieczyszczają, różne inne odpady, baterie, które zamiast oddać do selektywnej zbiórki i to powoduje, że powstają tak zwane odpady niebezpieczne. Do tych odpadów niebezpiecznych już trzeba inne wysypisko - dla odpadów niebezpiecznych, i tam jest dopłacana cena 300 zł do tych odpadów. Czyli z odpadów, które my produkujemy 1/2 odpadów to są odpady jeszcze niebezpieczne, do których dopłacamy. Tak to mniej więcej wygląda tutaj w naszym zestawieniu i tak dla porównania to chciałam powiedzieć, że w 2021 roku odpady zmieszane będą kosztowały już 675 zł, czyli 100 zł więcej na tonie, segregowane 785 zł na tonie, PSZOK będzie 545 zł i gabaryty 785 zł. Czyli widzicie tutaj Państwo, jak to się dzieje. Chciałam powiedzieć, że w gminie Chojna więcej się produkuje odpadów niż normalnie, i państwo możecie zobaczyć, że tych odpadów produkujemy zdecydowanie więcej. Na przykładzie odpadów wielkogabarytowych, ich ilości, proszę zobaczyć, jak wygląda ich produkcja. Każdy sobie zadaje pytanie, na czym to polega ten fenomen? Staraliśmy się to analizować i może to zabrzmi trochę ironicznie, ale ludzie się wzbogacają i zaczynają wymieniać meble, wyrzucają te meble, jako odpady wielkogabarytowe. Ale jest druga grupa i to bardzo niebezpieczna jest grupa mieszkańców, którzy jeżdżą na tak zwane wystawki do Niemiec i przywożą różne rzeczy i te rzeczy później wyrzucają, jako odpady wielkogabarytowe. Czyli generalnie czyścimy po drugiej stronie Odry ludziom mieszkania, ale za te śmieci płacą mieszkańcy gminy Chojna, bo ktoś tam je przywozi, później je zostawia i odbieramy te gabaryty. Tutaj to mniej więcej tak to wygląda, ale też chciałam zauważyć, że to nie tylko gabaryty, bo przy odpadach zmieszanych bardzo często ci, którzy pracują za granicą i zajmują się sprawami na przykład murarki czy czegoś tam, czy robią remonty mieszkań, przywożą śmieci i wyrzucają te śmieci u nas. Nie chcą tam płacić za wysypisko, bo jest drogo, no to lepiej przywieźć tutaj do Chojny, a my w Chojnie sprzątniemy i zapłacimy. Tylko, że kto to płaci? No my, mieszkańcy. Ktoś tam pracuje, wzbogaca się, ale tak naprawdę dokonujemy później zapłaty za te wszystkie śmieci, jako mieszkańcy gminy Chojna. W związku z tym również wprowadzono kolejne frakcje odbieranych odpadów i w 2013 roku mogła to odbierać jedna śmieciarka, a teraz mamy to podzielone na 5 frakcji. Pojawiła się jeszcze jedna frakcja, która jest bardzo obciążeniową. To są bioodpady i okazuje się, że są bardzo ciężkie. Wiadomo, że to jest wszystko, co tam może być. Gdyby mieszkańcy robili swoje kompostownika albo gdybyśmy mieli gminny jeden wielki kompostownik, nie oddawali tego na śmieci, to również moglibyśmy na tym zaoszczędzić. Ale niestety na razie za to płacimy, bo wielu mieszkańców uważa, że jak płaci to może wszystko wrzucić do kosza, a nieraz po prostu warto trochę się zastanowić nad tym i też również zostawić niektóre rzeczy tutaj u siebie. Wiem, że nie każdy w Chojnie ma swój kompostownik, ale może byśmy tutaj w Chojnie też pomyśleli o takim kompostowniku. Gmina na odpadach nie może zarabiać i nie zarabia, jak widzicie, to na razie dopłacamy. No i teraz tutaj właśnie widzicie państwo bilans systemu gospodarki odpadami i generalnie proszę zobaczyć, co założyliśmy na 2020 rok, ponieważ nie znaliśmy właśnie jeszcze opłaty Marszałkowskiej, która wzrosła, nie wiedzieliśmy, że będzie większa produkcja. Zakładaliśmy, że 2 miliony 486 tysięcy 718 złotych powinno nam wystarczyć, a okazuje się, że już 31 października, czyli bez listopada i bez grudnia, wydaliśmy kwotę 2 miliony 333 tysiące złotych, a otrzymaliśmy, czyli wpłaty do nas wyniosły 2 miliony 103 tysiące złotych, czyli już 230 tysięcy mieliśmy zaległości. Zakładamy, że te opłaty do nas wpłyną, bo to około 2,5 milionów złotych, bo chciałam powiedzieć, że pomimo tego, my staramy się uszczelniać system i gdzie znajdujemy, mamy informację, że się pojawiły nowe osoby albo widzimy, że urodziło się nowe dziecko, za każdym razem sprawdzamy to u osób, u których się pojawiło, korygujemy deklaracje śmieciowe. Jeżeli ktoś nas poinformuję, a nie wiemy, że tam ktoś jeszcze dodatkowo zamieszkuje, bo robi to na przykład bez meldunku, robi to inaczej, no to w tym momencie od tych osób nie jesteśmy w stanie ściągnąć środków. Jednak widać, że liczymy na wpływy na 2,5 miliona złotych, ale na wydatki prawie 2 miliony 800 tysięcy. Czyli tu już pojawia się, że będzie nam brakowało prawie 270 tysięcy. Zaległości od mieszkańców, jak Państwo widzicie, do końca roku liczymy, że będzie to około 250 tysięcy złotych, czyli 10 procent. Tak to wychodzi z naszych wyliczeń, że tylu mieszkańców nie płaci, ale żeby tutaj od razu nie padło pytanie, to informuję, że wobec każdego mieszkańca, który nie płaci, stosujemy metody i staramy się te pieniądze odzyskać. Nie wszyscy niestety posiadają środki i wówczas mamy problem ze ściągalnością. W 2021 roku są to kwoty, które ja podałam i jest to zapłata za tonę i tutaj to jest również symulacja na 2021 rok. Patrzymy, jaka jest produkcja i jaka jest różnica. Gdybyśmy zostawili kwotę 19,50, zważywszy na to, że będzie to 2,5 miliona, a nie 2 494, czyli brakowałoby nam około 1 miliona 100 złotych na przyszły rok. Gdybyśmy utrzymali stawkę taką, jak nam wychodzi, to zakładając, że wpływy byłyby 3 miliony 645, wydatki 3 miliony 633, zakładając, że wszyscy oczywiście będą płacić. Tak to mniej więcej wygląda i myślę, że w tym przypadku trzeba podjąć decyzję i każda decyzja jest trudna. Jeżeli rada uzna, że zostawiamy kwotę 19,50, no to po prostu znajdziemy w budżecie 1 milion 100 i dopłacimy do osób, które produkują śmieci. Opłata za śmieci to tak zwana opłata na środowiskowa, bo zanieczyszczamy środowisko i to za to mamy płacić. Państwo macie wykaz gmin, jakie są tutaj opłaty i są to opłaty w 2020 roku, czyli gminy te są jeszcze przed uchwałami odnośnie rewizji swoich składek. Możecie państwo zobaczyć, jak to mniej więcej wygląda, czyli od 25 do 36 zł za tonę za odpady segregowane, w takim układzie, jak jest. W przypadku nie segregacji każda gmina sobie może tu ustalić stawkę razy dwa, trzy albo cztery maksymalnie i to każda gmina sobie tę stawkę ustala. Dziękuję uprzejmie, jeśli państwo będziecie mieli pytania, to jeszcze postaram się udzielić informacji.

Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Dziękuję bardzo. Czy są jakieś pytania do pani burmistrz? Nie widzę, nie słyszę. W związku z powyższym bardzo proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję bardzo. Mamy 11 głosów za, 1 przeciw i 1 wstrzymujący się. W związku z tym na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt uchwały został przyjęty. Punkt 14 został wykreślony z porządku dzisiejszych obrad, mamy punkt 15 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie do realizacji zadania własnego gminy Widuchowa w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, druk nr 10/XXV/2020. Proszę o stanowiska komisji: komisja Finansowa – wszyscy za, komisja Komunalna -wszyscy za, komisja Oświatowa – 3 głosy za, 1 wstrzymujący się. Dziękuję, panią burmistrz proszę omówienie projektu uchwały.

Burmistrz Barbara Rawecka:

Panie przewodniczący, Wysoka Rado, wójt gminy Widuchowa, myślę, że z poparciem rady Widuchowej, zwrócił się z prośbą o to, żebyśmy podpisali porozumienie i wyrazili zgodę na realizację zadania gminy Widuchowa w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych pochodzących z terenu Gminy Widuchowa, a także organizacji prowadzenia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych w miejscowości Kaliska. W związku z tym, że wcześniej przeprowadziliśmy tutaj rozmowę z Przedsiębiorstwem Usług Komunalnych i Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych jest również w stanie to zadanie wykonywać, dlatego też przedstawiam państwu propozycję podpisania takiego porozumienia. Gmina Widuchowa w stu procentach pokrywa swoje wydatki. Nie ma tutaj żadnego zagrożenia, że gmina Widuchowa będzie korzystała z pomocy gminy Chojna. Jedyną pomocą to jest to, że może to odbierać nasze Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych, będą mieli PSZOK, za który również będą płacili i więcej niż my, i również za to, że te odpady będą składowane przez firmę Eko-Myśl na ich wysypisku śmieci. Na tym to polega i w 100% gmina Widuchowa będzie pokrywała te koszty. Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Czy są jakieś pytania co do przedstawionego projektu uchwały? W związku z powyższym proszę o uruchomienie procedury głosowania. Dziękuję. Mamy 12 głosów za, jeden wstrzymujący się, w związku z tym na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty. Kolejny punkt wolne wnioski i informacje. Kto z państwa radnych chciałby zabrać głos?  Proszę bardzo radna Odróbka.

Radna Monika Odróbka:

Szanowna pani burmistrz, Wysoka Rado. Zakończyła się pierwsza część remontu chodnika przy ulicy Rogozińskiego, mamy nową kostkę, nowy hydrant. Ja chciałam w imieniu swoim i w imieniu mieszkańców bardzo serdecznie podziękować, przede wszystkim za zrozumienia, za przychylność i za podjęte działania, bo te działania miały na celu poprawę komfortu życia i bezpieczeństwa mieszkańców. I tak niniejszym się stało. Bardzo serdecznie dziękujemy.

Przewodniczący rady Radosław Karwan:

Dziękuję. Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę, nie słyszę. W związku z tym, iż wyczerpał się porządek obrad zamykam obrady dzisiejszej sesji Rady Miejskiej w Chojnie. Dziękuję państwu bardzo i życzę miłego popołudnia.


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
22 12 2020 10 44 16 transkrypcja z xxv sesji 26.11.2020 r (PDF, 212.46Kb) 2020-12-22 10:44:16 91
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Teresa Będzak

Data wytworzenia:
26 lis 2020

Osoba dodająca informacje

Teresa Będzak

Data publikacji:
22 gru 2020, godz. 10:44

Osoba aktualizująca informacje

Teresa Będzak

Data aktualizacji:
22 gru 2020, godz. 10:44