Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

transkrypcja z XXXVIII sesji 30.09.2021 r.

transkrypcja z XXXVIII sesji 30.09.2021 r.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dzień dobry, witam Państwa bardzo serdecznie na 38 sesji Rady Miejskiej w Chojnie w dniu dzisiejszym, to jest 30 września 2021 roku. Witam serdecznie panią burmistrz Barbarę Rawecką, zastępcę burmistrza, panią skarbnik, panią mecenas oraz Wysoką Radę. Szanowni Państwo, w punkcie pierwszym mamy otwarcie sesji i stwierdzenie quorum. W związku z tym bardzo proszę o potwierdzenie swojej obecności. Dziękuję. Na podstawie listy obecności stwierdzam, iż obecnych jest 14 radnych, jeden jest nieobecny, w związku z tym możemy podejmować prawomocne uchwały. Punkt drugi przyjęcie protokołu z 37 sesji Rady Miejskiej z 26 sierpnia 2021 roku. Protokół został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt trzeci, przedstawienie porządku obrad. Szanowni Państwo, czy życzą Państwo sobie, bym przytoczył cały porządek obrad, czy są może jakieś uwagi, co do porządku obrad? Nie widzę, w związku z tym przejdziemy do kolejnego punktu . Punkt czwarty, informacja burmistrza o pracach podejmowanych w okresie międzysesyjnym. Oddaję głos pani burmistrz Barbarze Raweckiej.

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie przewodniczący, Wysoka Rado, w okresie międzysesyjnym przede wszystkim mieliśmy tutaj dosyć pracowity okres. Spotkaliśmy się z delegacją z gminy Murafa. Jest to gmina, która znajduje się na Podolu na Ukrainie. Mieszkańcy, jak i władze gminy Murafa zaproponowali nam nawiązanie współpracy w zakresie wymiany doświadczeń na płaszczyźnie kulturalnej, gospodarczej, a także, jeśli chodzi o restrukturyzację zmian związanych z wprowadzeniem reformy samorządowej, ponieważ na Ukrainie obecnie jest prowadzona reforma samorządowa. W delegacji był wójt, przewodniczący rady, pani skarbnik oraz ksiądz proboszcz. Murafa jest to gmina, która w dużym procencie zamieszkiwana jest przez Polaków, potomków Polaków i również jest to jedna z gmin, w której populacja tejże gminy jest wyznania rzymskokatolickiego. W związku z tym przyjęliśmy taką ofertę i dzisiaj również radzie przedstawiamy propozycję takiego porozumienia, które chcielibyśmy zawrzeć z gminą Murafa. 31 sierpnia spotkałam się z dyrektorami szkół podstawowych i przedszkola. Tematem było omówienie rozpoczęcia roku szkolnego, a także omówienie organizacji pracy, szczególnie szkoły, jak i przedszkola, w związku z dokonywaniem remontów w szkołach chojeńskich. Chciałam przypomnieć, że w Szkole Podstawowej nr 1 robimy dosyć duży remont, modernizację szkoły, na którą otrzymaliśmy środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych 8,5 miliona złotych. Wykonywane jest obecnie poddasze i drugie piętro. W momencie zamknięcia będziemy przenosić uczniów na wyższe piętra i będziemy dokonywać remontu na niższych piętrach. Jest to modernizacja począwszy od wszystkich instalacji centralnego ogrzewania wody, ale także wszystkich prądów niskich, wymiana stropu , wstawienie okien na poddaszu , adaptacja poddasza na bibliotekę, tak więc wiele rzeczy jest wykonywanych. W Szkole Podstawowej nr 2 robiliśmy wentylację kuchni, która przy oddaniu szkoły nie była wykonana i obecnie będzie wykonana. Będzie to już taka wentylacja z prawdziwego zdarzenia i w kuchni w końcu panie będą pracowały w godziwych warunkach. W Przedszkolu Miejskim przygotowaliśmy salę dla trzylatków na Osiedlu Lotnisko. Będzie to 11 oddział w Przedszkolu Miejskim, który rozpocznie pracę, myślę, że docelowo 4 października . Dnia 1 września w rocznicę wybuchu II wojny światowej uczestniczyliśmy z zastępcą w uroczystościach, które się odbyły na cmentarzu Siekierkowskim w Starych Łysogórkach. Uczestniczyło tam wielu samorządowców, szkoły, jak i osoby prywatne. Następnie 4 września byliśmy w Moryniu w trzeciej edycji wydania Zamkowe Historie Średniowieczne. Jest to uroczystość, impreza organizowana przez pana Tomasza Zalewskiego i pana Korola. To są obecni właściciele dawnej Savany. Impreza na wskroś ciekawa i warta naprawdę zobaczenia. W ciągu kilku dniach uczestniczyliśmy w dożynkach, między innymi w Strzelczynie, w Rurce i braliśmy czynny udział w tych uroczystościach , ponieważ uważamy, że zawsze się należy szacunek dla ciężkiej pracy rolnika i mieszkańców, ogrodnika, i w związku z tym uczestniczyliśmy tutaj w tych spotkaniach. Od 9 września rozpoczęliśmy spotkania we wszystkich sołectwach odnośnie rozdysponowania funduszy sołeckich na 2022 rok, ale też podsumowaliśmy, a właściwe sołtys w imieniu Rady Sołeckiej podsumował wykorzystanie funduszy w roku 2021. 9 września odbyło się zgromadzenie wspólników PUK. Przyjęłam sprawozdanie z działalności, sprawozdanie finansowe i udzieliłam absolutorium. Chciałam Państwo tutaj powiedzieć, ale to pewnie już będzie w normalnych warunkach, na dużej sali obrad, spotkamy się i przedstawię pana Prezesa, żebyście Państwo mogli wiedzieć, kto jest prezesem PUKu. 11 września uczestniczyłam w Marszu Życia zorganizowanym przez Stowarzyszenie Amazonek "Teresa", przy wspomaganiu przez Centrum Kultury w Chojnie. Była to msza święta, później przejście po ulicach Chojny i pod ratuszem było wspólne spotkanie. Następnie 27 września spotkała m się z przedstawicielami Kurii Szczecińskiej. Tematem spotkania była organizacja Archidiecezjalny Dni Młodych, które odbędą się 2 października w Chojnie. Większość imprez odbędzie się w kościele Mariackim albo też w na placu koło kościoła Mariackiego. Wystąpi zespół niemaGotu i będą spotkania misyjne, spotkania młodzieżowe , a także modlitwy uwielbienia. Jeżeli ktoś jest zainteresowany, to myślę, że dobrze by było w tym uczestniczyć. Chciałam tylko przypomnieć, że obecnie realizujemy inwestycje drogowe. Dzisiaj pierwszy odbiór techniczny będzie ulicy Poznańskiej i Gdańskiej . Inwestycja jest już zakończona i chciałam przypomnieć, że środki pozyskaliśmy z Funduszu Remontu Dróg Samorządowych. Wykonywana jest również droga w Mętnie, teraz wykonane zostały przepusty i będzie to droga bitumiczna na około jednego kilometra. Robimy taki potrójny montaż, ponieważ będzie to Nadleśnictwo Chojna, otrzymaliśmy środki z Urzędu Marszałkowskiego na dojazdy do pól i trzeci a część pochodzi z budżetu gminy. Drugą drogę, którą wykonujemy to droga na Jelonki. Realizujemy ją wspólnie z Nadleśnictwem Mieszkowice. Jest ona przygotowywana do wykonania i będzie robiona w systemie pasmowym, czyli z płyt betonowych. Takie drogi wykonujemy już teraz na naszym terenie . Rozpoczęliśmy kładzenie płyt na ulicy Sosnowej i sukcesywnie będziemy wykonywać na tych ulicach, które wskazałam w planie , który był przedstawiony. Jednocześnie chciałam poinformować, że otrzymaliśmy dofinansowanie do świetlicy w Krajniku Dolnym . Jest to dofinansowanie z PROWu w kwocie 500 000 złotych. Jutro będziemy podpisywać umowę w Szczecinie i dodatkowo będziemy podpisywać też umowę w Funduszu Ochrony Środowiska. Będą to środki , które będziemy pozyskiwać na barszcz Sosnowskiego i na utylizację azbestu. Jesteśmy blisko rozstrzygnięcie przetargu na drona do sprawdzania dymów, pyłów kominowych z kominów domowych, a także na urządzenie do gaszenia dla straży pożarnej. W  najbliższym czasie straż w Krajniku Dolnym pochwali się tym urządzeniem i pokaże, jak działa i oby było jak najrzadziej wykorzystywane. Na pewno to urządzenie będzie chroniło wiele mieszkań przed zalaniem, ponieważ jest bardziej technologicznie przygotowane do gaszenia pożarów wewnątrz budynków . Oprócz tego, że 2 października są Archidiecezjalne Dni Młodych, to również mamy Międzynarodowe Manewry Strażackie na lotnisku , w których weźmie udział około 19 jednostek straży pożarnej, może więcej, a może mniej, bo tam co chwilę się coś zmienia. Dlatego tak mówię około, bo nie chce wprowadzić w błąd. Dziękuję tu Kołom Gospodyń, szczególnie z Krzymowa, za wsparcie, bo pomagają nam w jednej i w drugiej uroczystości nakarmić naszych gości , którzy tutaj przybędą, a będzie ich sporo. Z przyjemnością również zapraszam na 16 października, kiedy to będzie impreza, na której wystawione będą machiny oblężnicze. Będą one już posadowione przy murach , bo udało nam się po wielu trudnych perypetiach dojść do jakiegoś porozumienia z konserwatorem zabytków i machiny oblężnicze będą mogły stanąć przy murach. Teraz Państwo widzicie, że część tych murów jeszcze dzisiaj jest naprawiana i remontowana . Mam nadzieję, że co roku będziemy jakiś fragment murów wykonywać i oczywiście będziemy się starać o pozyskanie środków od Ministerstwa. Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję bardzo, czy są jakieś pytanie do pani burmistrz odnośnie informacji? Nie widzę, przejdziemy do kolejnego punktu , punkt piąty , informacja przewodniczącego Rady dotyczące spraw w okresie międzysesyjnym . W dniu 30 sierpnia pani burmistrz przedłożyła informację o przebiegu wykonania budżetu gminy Chojna, informację o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz informację o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowej instytucji kultury za pierwsze półrocze 2021 roku . W dniu 8 września pani burmistrz przekazała kserokopie wykazu: nieruchomości lokalowych położonych w Chojnie przy ulicy Narciarskiej 60B/15, Narciarskiej 41f/ 10, Narciarskiej 53c/14, Bałtyckiej 5/2 i Barwickiej 6/2, przeznaczonych do sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz najemcy . Wpłynęło zaproszenie do typowania oraz zgłaszania kandydatów do nagrody Starosty Gryfińskiego. Termin zgłaszania kandydatów upływa 30 września. W dniu 14 września wpłynęło pismo Wodociągów Zachodniopomorskich spółka z o.o. Goleniów o zawarcie w uchwale o ustaleniu wysokości stawek podatkowych i opłat lokalnych na 2022 rok dwóch punktów : pierwszy punkt , zwolnienia przedmiotowego z podatku od nieruchomości od gruntów, budynków i budowli wykorzystywanych do zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków. Drugi punkt, zmniejszenia obciążeń finansowych z tytułu dzierżawy nieruchomości i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. W dniu 15 września wpłynęło pismo parafii pw. najświętszej Marii Panny Matki Kościoła w Chojnie o uwzględnieniu w projekcie budżetu gminy Chojna na 2022 rok inwestycji w obrębie kościoła na Osiedlu Lotnisko . W dniu 27 września wpłynęła opinia Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie do projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Chojna. Dnia 28 września wpłynęła informacja z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu z informacją, iż w ramach budżetu na 2021 rok udzielono fundacji Kościół Mariacki w Chojnie Königsberg Neumark dotacji w wysokości 320.000 złotych przeznaczonej na pokrycie kosztów zadania pod nazwą Chojna Kościół Mariacki XV wieku - prace konserwatorskie, restauratorskie zakrystii i kruchty południowego wejścia bocznego. Wszystkie pisma są do wglądu w biurze Rady. Czy są jakieś pytania? Proszę bardzo.

Radny Norbert Oleśków

Panie przewodniczący, chciałem zapytać o pana aktywność w wydarzeniach kulturalno-oświatowych, tudzież w innych uroczystościach odbywających się na terenie naszej gminy, no bo takiej informacji nie mamy . Odbywają się wydarzenia, mieszkańcy dopytują, gdzie są władze, przedstawiciele rady miejskiej. Ja tylko chciałem przypomnieć nieskromnie, że jednym z obowiązków pana przewodniczącego jest także reprezentowanie rady na zewnątrz i uczestniczenie w takich wydarzeniach, co niewątpliwie podnosi rangę takiego wydarzenia. Ni e wiem, czy pan przewodniczący nie uczestniczy czy po prostu o tym nie mówi?

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję za to pytanie. Nie uczestniczę we wszystkich spotkaniach , natomiast nie mam przygotowanej takiej informacji na dzień dzisiejszy, ale od dzisiaj , poza informacjami , jakie dokumenty wpłynęły, przygotuję też dla Państwa radnych i dla społeczeństwa taką informację, na których imprezach i spotkaniach z lokalną społecznością uczestniczę. Tak? Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie ma, więc przejdziemy do kolejnego punktu. Punkt szósty, informacja o przebiegu wykonania budżetu gminy Chojna za pierwsze półrocze 2021 roku , informacja o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej gminy Chojna i informacja o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowej instytucji kultury za pierwsze półrocze 2021 roku. Bardzo proszę o przedstawienie informacji panią skarbnik.

Skarbnik Gminy Agnieszka Górska

Szanowni Państwo, w pierwszym półroczu 2021 roku wykonaliśmy dochody na poziomie 37.976.570 zł i 41 groszy, to jest na poziomie 52,12%, wydatki 33.610.561 złotych i 3 grosze, to jest  40, 51% . Pierwsze półrocze zamknęło się nadwyżką budżetową w kwocie 4.366.009,38 zł. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Czy są jakieś pytania do pani skarbnik? Nie widzę, w związku z tym przejdziemy do kolejnego punktu. Punkt 7, rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Chojna na 2021 rok, druk numer 1/XXXVIII/2021. Proszę o stanowiska komisji : Komisja Finansowa: wszyscy za. Komisja Oświatowa - 3 głosy za, 1 wstrzymujący się. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję, panią skarbnik proszę o omówienie projektu.

Skarbnik Gminy Agnieszka Górska

Szanowni Państwo, zaproponowane zmiany w budżecie Gminy Chojna na 2021 rok to przemieszczenia w planie dochodów, jak i wydatków. Ogółem dochody proponujemy zwiększyć o kwotę 122.372 zł i 22 grosze, wydatki, to zwiększenie ogółem 722.372 zł i 22 grosze. Planowany deficyt na poziomie 10.715.417 złotych i 16 groszy. Zmiany po stronie przychodów jest to zwiększenie przychodu z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek na poziomie 600.000 zł, jak również proponujemy zmianę paragrafu 14 uchwały o uchwaleniu budżetu gminy Chojna na 2021 rok w zakresie limitów zobowiązań , zaciągniętych kredytów, pożyczek i emitowanych papierów wartościowych. Zaproponowane zmiany to przemieszczenia w planie, zapotrzebowanie przez jednostki , głównie oświatowe, jak również przemieszczenia w funduszu sołeckim. Są tutaj sołectwa Grzybno, Kamienny Jaz, Krajnik Górny i Narost. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Czy są jakieś pytania do pani skarbnik ? Nie widzę, w związku z tym przejdziemy do głosowania. Dziękuję , projekt uchwały został przyjęty 13 głosami za, przy 1 wstrzymującym się. Kolejny punkt 8, rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian wieloletniej prognozy finansowej gminy Chojna na lata 2021-2033, druk nr 2/XXXVIII/2021. Proszę o stanowiska komisji . Komisja Finansowa - wszyscy za. Komisja Oświatowa - 3 głosy za, przy 1 wstrzymującym. Komunalna - wszyscy za. Dziękuję, panią skarbnik proszę o omówienie projektu.

Skarbnik Gminy Agnieszka Górska

Zmiany wieloletniej prognozy finansowej gminy Chojna na lata 2021-203 3 aktualizują plan dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów , jak również plan przedsięwzięć budżetu gminy Chojna. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są jakieś pytania do pani skarbnik? Nie widzę, w związku z tym przejdziemy do głosowania . Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty 13 głosami za, przy 1 wstrzymującym się. Kolejny punkt 9, rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie umorzenia należności osoby prywatnej wykreślonej z właściwego rejestru osób prawnych, druk nr 3/XXXVIII/ 2021. Proszę o stanowiska komisji . Komisja Finansowa - wszyscy za. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję , panią skarbnik proszę o omówienie projektu uchwały.

Skarbnik Gminy Agnieszka Górska

Szanowni Państwo , uchwała dotyczy umorzenia należności spółki Agrarservis. jest to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością , która została wykreślona z rejestru przedsiębiorców we wrześniu 2020 roku. Należność główna wobec Gminy Chojna to jest 519.234 złotych i 22 grosze oraz odsetki. Szczegółowo omówiłam sposób egzekucji należności od tej spółki na komisji, więc jakby sentencją tej uchwały jest umorzenie tejże należności, właśnie za Państwa zgodą, wobec bezskuteczności egzekucji tejże kwoty. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są jakieś pytania? Radna Szczygieł , proszę bardzo oddaję głos.

Radna Halina Szczygieł

Panie przewodniczący, pani skarbnik, mam pytanie, gdzie ta spółka znajdowała się na terenie Chojny i jaką prowadziła działalność , jaki zakres był tej działalności?

Skarbnik Gminy Agnieszka Górska

Spółka Agrarservis z siedzibą w Jeleniej Górze zawarła umowę dzierżawy na tereny, które miały być wykorzystane pod ogniwa fotowoltaiczne na lotnisku.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę, w związku z tym przejdziemy do głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 10, rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na rok 2022, druk nr 4/XXXVIII/ 2021. proszę o stanowiska komisji . Komisja Finansowa - wszyscy za. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Panią skarbnik proszę o omówienie projektu.

Skarbnik Gminy Agnieszka Górska

Szanowni Państwo, zaproponowane stawki podatku od nieruchomości, które miałyby obowiązywać w 2022 roku są to stawki niższe niż opublikowane przez Ministerstwo stawki maksymalne i przedstawiają się następująco: dla budynków mieszkalnych proponowana stawka to jest 84 grosze, dla budynków zajętych pod działalność gospodarczą 24 zł i 23 grosze, dla budynków zajętych pod obrót materiałem siewnym 12 zł i 4 grosze, dla budynków zajętych pod świadczenia zdrowotne 5 zł 25 groszy, budynki pozostałe 8 zł 15 groszy, budynki gospodarcze dla rolnictwa 5 zł 97 groszy, stodoły 2 zł i 4 grosze, wartość budowli 2%, grunty zajęte pod działalność gospodarczą złotówka , grunty pozostałe 50 groszy, grunty niezabudowane objęte obszarem rewitalizacji 3 zł 40 groszy oraz grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub płynącymi, jezior i zbiorników 5 zł 17 grosze. Ogółem szacowane wpływy do budżetu przy obecnych podstawach opodatkowania to jest kwota 7.964.000 złotych. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są pytania do pani skarbnik? Proszę bardzo, radna Szczygieł oddaję głos.

Radna Halina Szczygieł

Pani skarbnik, mam pytanie związane z gruntem, dzierżawą działek rekreacyjnych przy blokach bądź na obszarze Chojny, które są dzierżawione do celów rekreacyjnych. Nie ogródki działkowe, ale właśnie przy domach. Jak duża kwota w tej chwili jest planowana ,w której to grupie one się znajdują?

Skarbnik Gminy Agnieszka Górska

Dzierżawa działek, są to grunty pozostałe, czyli stawka proponowana 50 groszy, obecnie obowiązuje stawka 46 groszy.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję czy są jeszcze jakieś pytania? Proszę bardzo, oddaję głos.

Radny Norbert Oleśków

Pani skarbnik, czy mogłaby pani podać różnicę, jaka jest w stosunku do ubiegłego roku? Żeby przybliżyć , o jakich kwotach mówimy, jeżeli chodzi o różnicę w stosunku do ubiegłego roku?

Skarbnik Gminy Agnieszka Górska

Globalnie jest to zwiększenie około 300 tysięcy złotych. To się zmienia, bo powstają nowe obiekty, które podlegają opodatkowaniu, inne zostają wyburzone jest ruch, można powiedzieć. Aczkolwiek szacowane wpływy, to jest właśnie te 300 000 zł. Dla budynków mieszkalnych jest to 3 grosze, budynki zajęte pod działalność gospodarczą było 23,39, a proponowana 24,23 zł. Budynki z obrotem materiału siewnego 11,62, proponowana 12 ,04. Na świadczenia zdrowotne 5,06, proponowana 5,25. Budynki pozostałe 7,87, proponowana 8,15. Budynki gospodarcze dla rolnictwa 5,76, proponowana 5,97. Stodoły 1,97 proponowana 2,04 . Wartość budowli niezmiennie od wielu lat , jest to 2 procent , grunty pod działalność gospodarczą 96 groszy, proponowana złotówkę. Grunty pozostałe 46 groszy, proponowana stawka 50 groszy. Grunty niezabudowane, obszary objęte obszarem rewitalizacji 3 zł 28 groszy, proponowana 3,40 oraz grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi 4,99, a proponowana 5 zł i 17 groszy. Dziękuję.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę. W związku z tym przejdziemy do głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników stwierdzam , iż projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 11 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych na 2022 rok, druk nr 5/XXXVIII/2021. Proszę o stanowiska komisji . Komisja Finansowa - wszyscy za . Komisja Oświatowa - wszyscy za. Komisja Komunalna - 4 głosy za, 1 wstrzymujący się. Dziękuję. Panią skarbnik proszę o omówienie projektu.

Skarbnik Gminy Agnieszka Górska

Szanowni Państwo, zaproponowane stawki podatku od środków transportowych w stosunku do 2021 roku zaproponowaliśmy o zwiększenie średnio o wskaźnik cen towarów i usług, to jest o 3,6%. Łączne szacowane wpływy do budżetu z tego tytułu to jest 4 10.456 złotych, przy opodatkowaniu obecnej liczby pojazdów. Jest to wpływ szacowany wyższy w stosunku do tego roku o 14.000 złotych. Dziękuję.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Czy są jakieś pytania do pani skarbnik odnośnie przedstawionego projektu? Nie widzę, w związku z tym przejdziemy do głosowania . Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam , iż projekt został przyjęty 13 głosami za , przy 1 wstrzymującym się. Kolejny punkt 12 rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podjęcia współpracy partnerskiej z gminą Murafa na Ukrainie w rejonie szarogrodzkim obwodu winnickiego , druk numer 6/XXXVIII/2021. Proszę o stanowiska komisji . Komisja Finansowa - wszyscy za. Komisja Oświatowa - 3 głosy za, 1 wstrzymujący się. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję. Panią burmistrz proszę o omówienie projektu.

Burmistrz Barbara Rawecka

Proponujemy Wysokiej Radzie podjęcie uchwały o współpracy partnerskiej z gminą Murafa, która miałaby za zadanie stworzyć możliwości współpracy między polskimi i ukraińskimi szkołami, ośrodkami wsparcia, placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, a także wymiany doświadczeń w zakresie współpracy samorządowej. W momencie, kiedy pojawią się środki, gdzie gmina Murafa będzie mogła z tych środków korzystać, będziemy dla nich partnerem. Sądzę, że w ramach współpracy nawiązane zostaną bliższe kontakty między wszystkimi grupami społecznymi i będziemy mogli ze sobą współpracować. Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję. Czy są pytania do pani burmistrz odnośnie przedstawionego projektu? Nie widzę , w związku z tym przejdziemy do głosowania . Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty 12 głosami za , 2 głosy wstrzymujące się. Kolejny punkt 13, rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę numer XXV/18 9/2020 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 26 listopada 2020 roku w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, druk numer 7XXXVIII/2021. Proszę o stanowiska komisji. Komisja Finansowa - wszyscy za. Komisja Oświatowa - 3 głosy za, 1 wstrzymujący się. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję, Panią burmistrz proszę o omówienie projektu uchwały.

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie przewodniczący, Wysoka Rado, w związku z tym, że szczególnie w punkcie selektywnej zbiórki odpadów zaczęły się pojawiać osoby , które w nadmiarze przekazywały różne odpady i w związku z tym, żeby unormować zasady przyjmowania tych odpadów na PSZOKu, proponujemy Wysokiej Radzie podjęcie uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia tych usług, ale też wskazania, w jakiej ilości bądź liczbie mogą być przyjmowane odpady od gospodarstwa domowego. Chodzi o to, żeby osoby , które prowadzą działalność nie bazowały na takich zapisach mniej może precyzyjnych, które są do tej pory i przywoziły na punkt selektywnej zbiórki odpadów w nadmiarze odpady, za które płacą wszyscy mieszkańcy i żeby to unormować, proponujemy Wysokiej Radzie podjęcie uchwały w tym zakresie.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są pytania do pani burmistrz? Proszę bardzo, radna Szczygieł oddaję głos.

Radna Halina Szczygieł

Mam pytanie związane z odpadami, do których nie jest uprawniona firma PSZOK. Gdzie mieszkańcy mają udać się , gdzie składować bądź oddawać przeterminowane chemikalia, opakowania po chemikaliach? Chodzi mi głównie o puszki po farbach, bo po ostatnim wywozie właśnie gabarytów mieszkańcy lotniska zauważyli bardzo dużo pojemników po farbach . Oczywiście nie zostały one wywiezione, bo po prostu ich tam nie można wywieźć. W związku z tym, gdzie one powinny składowane?

Burmistrz Barbara Rawecka

Nie wiem pani radna, przy jaki odbiorze, bo jeżeli mówimy o gabarytach, to puszki nie są wielkogabarytowe, dlatego nie zostały odebrane. Jeżeli ktoś wystawia takie puszki i traktuje to, jako gabaryt , to niestety , ale nie jest to nie jest to do odbioru przez firmy, bo to są tylko sama nazwa mówi wielkie gabaryty, czyli to, co jest określone. Jeżeli chodzi o puszki, to firma, która prowadzi działalność, Eko-Myśl czeka na swoim RIPOKu i odbierze wszystko, co trzeba. Jeżeli odpady nie są odbierane u nas, to wszystkie są odbierane w Eko-Myślu na wysypisku w Myśliborzu.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę, w związku z tym przejdziemy do głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie. Kolejny punkt 14, rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż z zastosowaniem bonifikaty lokalu mieszkalnego położonego w Chojnie przy ulicy Narciarskiej 55 a/2 na rzecz najemcy, druk numer 8/XXXVIII/ 2021. Proszę o stanowiska komisji. Komisja Finansowa - wszyscy za. Komisja Oświatowa - wszyscy za. Komisja Komunalna - wszyscy za. Dziękuję, panią burmistrz proszę o omówienie projektu.

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie przewodniczący , Wysoka Rado , jeżeli najemca lokalu nie posiada umowy najmu, to nie oznacza, że nie zamieszkiwał. Jeżeli posiada umowę krócej niż 5 lat, to wymagana jest zgoda Rady Miejskiej na sprzedaż tego lokalu. Tak też to wygląda w tym przypadku, że jest to termin krótszy niż 5 -letni i dlatego występuje do Wysokiej Rady z wnioskiem o pozwolenie na sprzedaż tego lokalu komunalnego.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są jakieś pytania? Nie widzę, w związku z tym przejdziemy do głosowania. Dziękuję. Na podstawie wyników głosowania stwierdzam, iż projekt został przyjęty jednogłośnie. Przechodzimy do kolejnego punktu, punkt 15 wolne wnioski i informacje. Kto z Państwa chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, radna Malecka, oddaję głos.

Radna Beata Malecka

Pani burmistrz, ja odnośnie Centrum Kultury, bo z tego, co wyczytałam, była przeprowadzona kontrola. Czy coś wynikło z tej kontroli i czy jest możliwość, żeby działały świetlice wiejskie lub środowiskowe?

Burmistrz Barbara Rawecka

Każda kontrola coś przynosi, tak i w tym wypadku również przyniosła nam pewne informacje. Nie chciałam dzisiaj Państwu mówić, ponieważ wyprzedzam termin, ale od jutra mamy nowego pełniącego obowiązki dyrektora. Przedstawię go, tak, jak i prezesa PUK, kiedy będziemy w sali na górze. Jest to pan Daniel Macuk i będzie pełniącym obowiązki . Pani obecna jeszcze dyrektor Barbara Andrzejczyk będzie pracowała w Centrum Kultury i właśnie ona dostała zadanie prowadzenia działań na terenach wiejskich . Będzie się zajmowała szeroko rozumianą kulturą na świetlicach wiejskich i organizacją imprez, jak i zajęć na terenach miejscowości wiejskich.

Radna Beata Malecka

Wiemy, że pandemia przyspiesza. Czy w tym roku jeszcze jest szansa, że te świetlicę będą działały czy zaczniemy działalność już od stycznia przyszłego roku?

Burmistrz Barbara Rawecka

Pani Barbara Andrzejczyk zostaje w Centrum Kultury i będzie w tym roku rozpoczynała pracę przy świetlicach. Będzie to trochę inna formuła, ale myślę, że może będzie ciekawsza nawet niż dotychczas była proponowana.

Radna Beata Malecka

Bardzo się cieszę, że te świetlice zaczną działać i że forma tej działalności też będzie wyglądała inaczej niż do tej pory. Że na tych świetlicach będą może opiekunowie czy wychowawcy, bo są świetlice, gdzie działają pięknie, wspaniale , a gdzie nie odbywały się zajęcia. Cieszę się w imieniu swoim, jak i pewnie dzieci, które uczęszczały na świetlicę. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję , czy ktoś z Państwa jeszcze zechciałby? Proszę bardzo, radna Szczygieł oddaj ę głos.

Radna Halina Szczygieł

Mam pytanie związane z remontem tego naszego obiektu byłego kina. Jak daleko jesteśmy jeszcze przed czy są plany, bo emeryci, którzy tam bywają, mówią, że trochę jest tam stan opłakany. Zaczyna być wilgoć, a zima przed nami.

Burmistrz Barbara Rawecka

Pani radna, jeżeli idzie o budynek, to ja powiedziałam, że w zasadzie jest to budynek zamknięty. Ci, którzy chcą tam przebywać, to przebywają już właściwie na własną odpowiedzialność, w sensie takim , że chcą tam być. Żeby dokonać remontu tego budynku musimy mieć dokumentację , która jest na ukończeniu. W momencie, kiedy będzie ukończona, przystąpimy do prac , które musimy tam zrobić. Bez dokumentacji, niestety, ale daleko się nie pójdzie. Na pewno nie będziemy robić czegoś, na co nie mamy jeszcze pozwolenia na budowę.

Radna Halina Szczygieł

Mam jedno pytanie, a właściwie jest to pytanie w imieniu mieszkańców, właściwie środka Chojny i nie tylko. Prosili mnie, żebym zadała takie pytanie na sesji celem rozważenia ograniczenia prędkości na terenie naszego miasta , jak wielu wielu miast , które mają właśnie taki przejazd . Przejazd tej ilości tirów , jest granica, wywożenie tego drzewa, powoduje tutaj przez całe centrum w mieszkaniach różne ruchy. Czy nasze władze mogłyby się pochylić, czy jest taka szansa, żeby ograniczyć właśnie prędkość przejazdu przez miasto.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Szanowna pani radna, ale nie wiem, czy pani wie, że w Chojnie w centrum obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km na godzinę? Ograniczenie do 30 byłoby utrudnieniem ruchu. W tej chwili mamy tutaj skrzyżowanie dwóch dróg krajowych w Chojnie, mamy tranzyt międzynarodowy. Transport, wiecie Państwo, jest mi bardzo bliski. Przed godziną ósmą stoimy w korkach i około godziny piętnastej stoimy w korkach. Jeżeli ograniczylibyśmy jeszcze prędkość, przepustowość w Chojnie tak by się zmniejszyła, moglibyśmy od godziny piętnastej do osiemnastej być w korkach. Jedynym wyjściem na coś takiego, co jest marzeniem, jest obwodnica Chojny, natomiast ograniczenie jeszcze o 10 km na godzinę, a mamy już 40 km na godzinę, pogorszy jeszcze sytuację.

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie przewodniczący, pani radna, temat jest o tyle mi znany, że jak Państwo wiecie, ja nie jeżdżę samochodem w przeciwieństwie do wielu mieszkańców Chojny i gminy, którzy tylko jeżdżą samochodami . Ja chodzę i wiem, odczuwam problemy jazdy. Gdyby te samochody ciężarowe, tiry, zachowywały prędkość 40 km, to by było bardzo dobrze. Ja niestety rano, jak wychodzę, to najczęściej jeżdżą powyżej setki przez całą Chojnę. To jest największy problem tutaj w ogóle tego ruchu i nie ukrywam, że już to przekazałam panu zastępcy i pan zastępca też przekazał to panu dyrektorowi Dróg Krajowych, że jeżeli tak dalej będzie i nie zrobią niczego, to zaproponuję tutaj i wykonamy zamknięcie ruchu przy naszych zabytkach. Mamy ekspertyzę i wiemy jaki to ma wpływ. Muszą myśleć o tym, żeby rozwiązywać problemy. My teraz robimy ulicę Dojazdową i prawdę mówiąc 2/3 objazdu od Chojny ze strony tutaj Mieszkowic, Cedyni, jak i Krajnika mogłoby być załatwione. Gdyby się jeszcze drogi krajowe plus drogi wojewódzkie do mówiły ze sobą i wykonały łącznik, który pozwoliłby puścić cały ruch, przynajmniej ten, przez lotnisko. Oczywiście druga nitka musi prowadzić na Myślibórz, bo to jest największy ruch . Ostatnio staliśmy może około 15 minut. przejechało 19 samochodów ciężarowych właśnie około godziny piętnastej, właściwie około godziny szesnastej. Było to bardziej po godzinach i było to w krótkim odstępie czasu , ale żaden z tych samochodów nie przestrzega 40 km na godzinę. Myślę, że jedynym sposobem to jest właśnie ograniczenie w ogóle ruchu przez Chojnę, tylko zostawienie oczywiście tych samochodów firm, które są w Chojnie, ale pozostali niech sobie znajdują inną drogę do granicy czy też na Myślibórz. Dla mieszkańców Chojny jest to wielkie utrudnienie. To nie jest tak, że tylko mieszkańcy centrum odczuwają, tylko odczuwają wszyscy, począwszy od Barnkowa, a skończywszy na koloniach, przynajmniej pierwszej kolonii, jak i na lotnisku. Wszyscy odczuwamy, co to znaczy ciężki ruch samochodowy.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Radny Oleśków jeszcze poprosił o głos, proszę bardzo.

Radny Norbert Oleśków

Pani burmistrz, cieszę się, że pani spaceruje spokojnie po Chojnie i widzi pani pewnie też części Chojny, które są ciemne niestety . Rozmawialiśmy już o tym, ja tutaj mówię w imieniu mieszkańców Barnkowa, którzy rano podążając do pracy tudzież na pociąg , znaczny odcinek ulicy Słowiańskiej muszą przebyć w ciemności. Na jakim etapie jest tam próba oświetlenia tego odcinka?

Burmistrz Barbara Rawecka

Panie radny, tak, jak powiedziałam , zaproponowałam tutaj właścicielom , bo właściwie kiedyś tak się stało, że oświetlenie, które oświetlało ulicę, posadowione jest na terenie firm. Zaproponowałam jednemu i drugiemu, czekam na odpowiedź, czy możemy podłączyć się z podlicznikiem i płacić za zużytą energię. Wykorzystać stojące lampy, bo jeżeli trzeba będzie dokumentację przygotować, to od razu mówię, że jest to około dwóch lat na dokumentację na dodatkowe słupy plus linię. Liczę na wsparcie tutaj naszych właścicieli firm i mam nadzieję, że powinniśmy do połowy października tę sprawę załatwić.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

W tej chwili prezes Siatka sprawdza możliwości techniczne podłączenia, bo była tam wymieniana instalacja elektryczna po prawej stronie. Jeżeli będzie tylko taka możliwość, to jak najbardziej to będzie. Ważne, żeby były tam przewody. Jeszcze Radny Oleśków. Proszę bardzo.

Radny Norbert Oleśków

Pani burmistrz, ale mówimy o połowie października tego roku? Mam nadzieję, bo już o to kiedyś pytałem na sesji lutowej tudzież marcowej, i dostałem termin odnośnie placu zabaw i boiska dla dzieci na Barnkowie. Termin był podany na koniec wiosny, a lato się skończyło, a realizacja tego zadania nie została jeszcze skończona. Nawiązując do tego terminu, czyli możemy liczyć, że w tym roku, jeszcze przed Świętem Zmarłych ta część Słowiańskiej będzie doświetlona?

Burmistrz Barbara Rawecka

Tak panie radny, nawet przed Wszystkimi Świętymi, bo to jest dzień wcześniej. jeżeli idzie o plac, to od przyszłego roku będzie tak, że jeżeli sołtysi nie złożą do maja zapotrzebowania na place zabaw, to będziemy po prostu zamawiać tylko te, które mamy zamówić, bo my zawsze niepotrzebnie czekamy na wszystkich sołtysów, bo rady sołeckie mają środki na place zabaw i my czekamy. Wtedy robimy zbiorówkę i zamawiamy , ale teraz od przyszłego roku nie będziemy czekać. Będziemy zamawiać, tak, żeby to rzeczywiście miało ręce i nogi, i było dostarczone w odpowiednim terminie. Ja też ubolewam nad tym, bo uważam, że jeżeli ktoś chce mieć na placu zabaw urządzenie, to niech to robi wcześniej , a nie blokuje wszystkich dookoła. Stawianie placu zabaw w listopadzie , jest to trochę takie śmieszne jest nawet.

Przewodniczący Rady Radosław Karwan

Dziękuję, czy są jeszcze jakieś pytania? Szanowni Państwo, w związku z brakiem pytań i wyczerpaniu się porządku obrad niniejszej sesji, zamykam obrady. Serdecznie Państwu dziękuję i życzę miłego popołudnia.

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
18 10 2021 09 27 22 transkrypcja z xxxviii sesji 30.09.2021 r. (PDF, 185.77Kb) 2021-10-18 09:27:22 34
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Teresa Będzak

Data wytworzenia:
18 paź 2021

Osoba dodająca informacje

Teresa Będzak

Data publikacji:
18 paź 2021, godz. 09:27

Osoba aktualizująca informacje

Teresa Będzak

Data aktualizacji:
18 paź 2021, godz. 09:27