U C H W A Ł A Nr XLII/449/2006 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie nadania Statutu Sołectwu Graniczna.
U C H W A Ł A Nr XLII/449/2006
Rady Miejskiej w Chojnie
z dnia 29 czerwca 2006 r.
w sprawie nadania Statutu Sołectwu Graniczna.
Na podstawie art. 35, ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984; z 2003 r. Nr 210, poz. 1806, Nr 80. poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128) Rada Miejska w Chojnie uchwala, co następuje:
S T A T U T S O Ł E C T W A
GRANICZNA
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Sołectwo Graniczna jest jednostką pomocniczą Gminy Chojna.
§ 2. Niniejszy Statut określa organizację i zakres działania Sołectwa Graniczna
w tym:
jego zadania i zakres działania,
organizację i zasady działania jego organów,
zasady i tryb wyboru organów Sołectwa oraz ich odwoływanie,
zasady gospodarki finansowej,
zasady sprawowania nadzoru nad działalnością jej organów.
§ 3. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Chojna,
Sołectwie - należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą określoną
w § 1 niniejszego Statutu,
Statucie - należy przez to rozumieć Statut Sołectwa,
Sołtysie - należy przez to rozumieć organ wykonawczy Sołectwa,
Radzie Sołeckiej - należy przez to rozumieć organ wspierający Sołtysa,
Zebraniu Wiejskim - należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy Sołectwa
§ 4. 1.Obszar Sołectwa obejmuje miejscowości Bara i Graniczna. .
2. Siedzibą władz Sołectwa jest Graniczna.
§ 5.Sołectwo Graniczna działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r.
Nr 142, poz. 1591 z późn. zmianami)
niniejszego Statutu.
Rozdział II
ZAKRES DZIAŁANIA SOŁECTWA
§ 6. 1. Podstawowym celem utworzenia i działania Sołectwa jest zapewnienie jego
mieszkańcom udziału w realizacji zadań Gminy.
2.Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań Gminy poprzez:
inicjowanie działań organów Gminy,
opiniowanie projektów rozstrzygnięć organów Gminy,
podejmowanie rozstrzygnięć,
podejmowanie innych czynności i działań.
3. Działania o jakich mowa w ust. 2 Sołectwo może podejmować jedynie w
zakresie spraw określonych niniejszym Statutem.
§ 7. Do zakresu działania Sołectwa należy:
inicjowanie działań organów Gminy we wszystkich sprawach wchodzących
w zakres zadań własnych Gminy,
2) opiniowanie rozstrzygnięć organów Gminy w sprawach w części dotyczącej
Sołectwa:
a) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
gminy,
b) uchwalanych przez Radę Miejską programów gospodarczych,
c) projektu budżetu gminy,
d) określenia przez Radę Miejską zasad zbywania i obciążania nieruchomości
gruntowych stanowiących własność Gminy i położonych na terenie
Sołectwa. 3) podejmowanie rozstrzygnięć w zakresie określenia przeznaczenia środków
z budżetu gminy na realizację zadań Sołectwa.
Rozdział III
ORGANY SOŁECTWA I ZAKRES ICH KOMPETENCJI
§ 8. Organami Sołectwa są:
Zebranie Wiejskie - jako organ uchwałodawczy.
Sołtys - jako organ wykonawczy.
§ 9. 1. Do zakresu działania Zebrania Wiejskiego należy podejmowanie uchwał we
wszystkich sprawach określonych w § 7 za wyjątkiem rozstrzygnięcia w
indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
Do wyłącznych kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:
wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej oraz ich odwoływanie,
określanie przeznaczenia środków finansowych wydzielonych w
budżecie Gminy do dyspozycji Sołectwa w ramach uprawnień
przyznanych Sołectwu,
wyrażanie stanowiska Sołectwa w sprawach określonych przepisami
prawa, lub gdy o zajęcie stanowiska przez Sołectwo wystąpi organ Gminy
§ 10. 1. Do zakresu działania Zebrania Wiejskiego należy także sprawowanie kontroli działalności Sołtysa, Rady Sołeckiej. W tym celu Zebranie Wiejskie może wyłaniać specjalne Komisje.
Zebranie Wiejskie, podejmując uchwałę o powołaniu Komisji o jakich mowa w ust. 1 określa precyzyjnie jej zadania oraz skład osobowy.
Komisje o jakich mowa w ust. 1 w ramach realizacji zadania określonego w ust. 2 są upoważnione do:
żądania wyjaśnień,
przeglądania dokumentacji,
przeprowadzania oględzin.
§ 11. 1. Do udziału w Zebraniu Wiejskim uprawnieni są wszyscy, którzy w dniu
jego zwołania są stałymi mieszkańcami Sołectwa i posiadają czynne prawo
wyborcze w wyborach do Rady Miejskiej.
2. W przypadku gdy Przewodniczący Zebrania Wiejskiego poweźmie
wątpliwość, czy dana osoba przybyła na Zebranie Wiejskie jest uprawniona
do brania udziału, może zażądać okazania dokumentu stwierdzającego
tożsamość lub udzielenia ustnych wyjaśnień.
§ 12. Uprawnienie do udziału w Zebraniu Wiejskim obejmuje następujące prawa:
inicjatywy uchwałodawczej,
udziału w dyskusji nad sprawami objętymi porządkiem obrad, zadawanie pytań Sołtysowi, członkom Rady Sołeckiej oraz obecnym na Zebraniu Wiejskim przedstawicielom Gminy,
żądanie utrwalenia w protokole własnych czynności wymienionych w pkt. 1 - 2 udziału w głosowaniach, zgłoszenia kandydatur i kandydowania na stanowiska w wybieralnych organach Sołectwa.
§ 13. 1. O ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej, Zebranie Wiejskie zwoływane jest
przez Sołtysa.
Sołtys zwołuje Zebranie Wiejskie:
z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Sołeckiej,
na żądanie organów Gminy,
na wniosek 1/10 uprawnionych do udziału w Zebraniu Wiejskim.
§ 14. 1. Zebranie Wiejskie otwiera i przewodniczy jego obradom Sołtys.
2. Pod nieobecność Sołtysa obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy
członek Rady Sołeckiej upoważniony przez Sołtysa.
3. W przypadku, gdy Sołtys nie może prowadzić zwołanego Zebrania
Wiejskiego i gdy nie udzieli upoważnienia żadnemu z członków Rady
Sołeckiej, obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy członek Rady
Sołeckiej przez nią wybrany.
§ 15. 1.Przewodzenie obradom Zebrania Wiejskiego uprawnia do decydowania o:
kolejności zabierania głosu przez poszczególnych mówców,
udzielaniu głosu poza kolejnością,
określaniu ilości czasu przeznaczonego dla każdego w mówców,
odebraniu głosu,
zamknięciu dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,
żądaniu określonego zachowania od uczestników Zebrania Wiejskiego w celach porządkowych.
2. Przewodniczący Zebrania Wiejskiego nie może odmówić poddania pod
głosowanie wniosku, jeśli jego przedmiot odpowiada przyjętemu porządkowi
obrad.
§ 16. 1. Sołtys lub osoby, o których mowa w § 13, ust. 2 przygotowują projekt porządku
obrad Zebrania Wiejskiego, który podlega ogłoszeniu co najmniej na 7 dni przed
Zebraniem w formie zwyczajowo przyjętej.
2. Na osobach, o których mowa w ust. 1 spoczywa także obowiązek
zorganizowania obsługi techniczno - biurowej Zebrania Wiejskiego, a
w szczególności protokołowania jego przebiegu. W szczególnych
przypadkach Sołtys może wystąpić do Burmistrza o zabezpieczenie obsługi
technicznej zebrania.
§ 17. O ile ustawy lub niniejszy Statut nie stanowią inaczej, uchwały Zebrania
Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów osób uprawnionych, uczestniczących w nim.
§ 18. W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem, do trybu obrad Zebrania Wiejskiego stosuje się odpowiednio Statut Gminy Chojna.
§ 19. 1. Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego oraz inne zadania określone
przepisami prawa.
Do zadań sołtysa należy w szczególności:
przygotowywanie projektów uchwał Zebrania Wiejskiego,
wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego,
wykonywanie uchwał organów Gminy,
wykonywanie zadań wynikających z przepisów szczególnych.
Rada Miejska może upoważnić Sołtysa do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.
§ 20. 1. W zakresie określonym w § 19 ust. 1 - 3 działalność sołtysa wspomaga Rada Sołecka.
2. Rada Sołecka składa się z 3 - 5 osób.
3. Przewodniczącym Rady Sołeckiej jest Sołtys.
§ 21. 1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed Zebraniem Wiejskim i mogą być przez Zebranie Wiejskie odwołani prze upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają postanowienia Statutu i uchwał Zebrania Wiejskiego lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.
Odwołanie z zajmowanej funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanych.
§ 22. 1. W przypadku odwołania lub ustąpienia Sołtysa lub wygaśnięcia mandatu w trakcie kadencji Burmistrz zwołuje Zebranie Wiejskie dla wyboru nowego Sołtysa.
Wybory dla uzupełnienia składu Rady Sołeckiej lub wyboru nowego składu Rady Sołeckiej przeprowadza samodzielnie Zebranie Wiejskie zwołane przez Sołtysa.
§ 23. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym na
podstawie ogólnie obowiązujących przepisów prawa.
§ 24. Sołtys może uczestniczyć w pracach Rady Miejskiej na zasadach określonych w Statucie Gminy bez udziału w głosowaniu.
§ 25. Obsługę techniczno - biurową organów Sołectwa zapewnia Urząd Miejski w Chojnie.
Rozdział IV
ZASADY I TRYB WYBORU SOŁTYSA I RADY SOŁECKIEJ
§ 26. 1. Zebranie Wiejskie wybiera Sołtysa i Radę Sołecką na okres 4 lat na zebraniu mieszkańców Sołectwa zwołanym przez burmistrza w ciągu 3 miesięcy od daty wyboru Rady Miejskiej na nową kadencję.
2. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadzane są z zachowaniem następujących zasad:
tajności,
bezpośredniości,
powszechności,
równości.
§ 27. 1. Zebranie Wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej zwołuje Burmistrz. W tym celu określa miejsce, dzień i godzinę Zebrania Wiejskiego oraz wyznacza Przewodniczącego Zebrania.
Za akceptacją Przewodniczącego Rady Miejskiej Burmistrz może powierzyć przewodniczenie Zebraniu radnemu tejże Rady.
2. Informację o zwołaniu Zebrania Wiejskiego dla wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej podaje się do publicznej wiadomości mieszkańców Sołectwa, co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą Zebrania.
§ 28. 1. Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej wymagana jest osobista obecność co najmniej
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Bartosz Dłubak Data wytworzenia:
26 lip 2006
Osoba dodająca informacje
Mariusz Hadrzyński Data publikacji:
26 lip 2006, godz. 11:14
Osoba aktualizująca informacje
Mariusz Hadrzyński Data aktualizacji:
26 lip 2006, godz. 11:14