Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Uchwała Nr X/ 117 /2011 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 29 września 2011 r. w sprawie wniesienia skargi kasacyjnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego


Uchwała Nr X/ 117 /2011

Rady Miejskiej w Chojnie

z dnia 29 września 2011 r.

w sprawie wniesienia skargi kasacyjnej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Na podstawie art. 98 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r., Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004r Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005r Nr 172, poz. 1441,
Nr 175, poz. 1457, z 2006r Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007r Nr 48, poz. 327,
Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008r Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458,
z 2009 r Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 106, poz. 675, Nr 40, poz. 230) oraz art. 3 § 2 pkt 7 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z 2004r. Nr 162, poz. 1692, z 2005r. Nr 94, poz. 788, Nr 169 poz. 1417 z 2006r. Nr 208, poz. 1536, Nr 217, poz. 1590, z 2007r Nr 120, poz. 818, Nr 121, poz. 831, z 2008r. Nr 216, poz. 1367, z 2009r. Nr 53, poz. 433, Nr 144, poz. 1179, Nr 216, poz. 1676, Nr 221, poz. 1736, nr 178, poz. 1375, z 2010r. Nr 36 poz. 196, Nr 122, poz. 826, Nr 182, poz. 1228, Nr 197, poz. 1307 ) Rada Miejska w Chojnie uchwala, co następuje:

§ 1. Postanawia się wnieść skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego
w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie
z dnia 11 sierpnia 2011r. o sygn. akt: I SA/Sz 451/11 oddalającego skargę Rady Miejskiej
w Chojnie na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego
z dnia 25 marca 2011 r. stwierdzające nieważność uchwały Nr V/39/11 Rady Miejskiej
w Chojnie z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie ustalenia cen i stawek dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków.

§ 2. Upoważnia się Przewodniczącego Rady do ustanowienia pełnomocnika procesowego - radcy prawnego lub adwokata do wniesienia skargi i podejmowania wszystkich czynności
w toku postępowania.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

Kazimierz Komorzycki

Uzasadnienie

Z dniem 1 stycznia 2011r. Wodociągi Zachodniopomorskie Sp. z o.o. z siedzibą w Goleniowie przejęła od dotychczasowego operatora tj. Spółdzielni Mieszkaniowej „Basztowa” z siedzibą w Chojnie obsługę mieszkańców miejscowości Krzymów oraz Czartoryja w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, tym samym powiększając profil prowadzonej działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz podejmując nowy profil działalności, jakim jest zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Chojna.

W związku z tym przedsiębiorstwo zwróciło się do Burmistrza Chojny z wnioskiem
o dokonanie stosownych czynności celem podjęcia przez Radę Miejską w Chojnie uchwały
w sprawie ustalenia cen i stawek dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w trybie art. 24 a ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Uchwała taka została podjęta w dniu 21 lutego 2011 roku.

Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 25 marca 2011 roku (NK.4.4131/50/2011[SA]) stwierdzono nieważność uchwały nr V/39/2011 Rady Miejskiej
w Chojnie z dnia 21 lutego 2011 roku w sprawie ustalenia cen i stawek dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Główną przyczyną uznania uchwały za nieważną było przyjęcie przez organ,
że w niniejszej sprawie zastosowania nie znajduje tryb ustalania cen i stawek dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków uregulowany w art. 24 a ustawy
z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, lecz tryb zatwierdzania taryf z art. 24 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

W uzasadnieniu takiego stanowiska organ wskazał, iż w sprawie niniejszej nie mamy do czynienia z sytuacją podjęcia przez istniejące przedsiębiorstwo nowego rodzaju działalności gospodarczej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków. Przez podjęcie bowiem przez istniejące przedsiębiorstwo nowego rodzaju działalności gospodarczej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę
lub zbiorowego odprowadzania ścieków należy rozumieć podjęcie całkiem nowego rodzaju działalności tj. przedsiębiorstwo, prowadzące dotąd tylko działalność z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę, podejmuje również działalność z zakresu zbiorowego odprowadzania ścieków i odwrotnie, kiedy przedsiębiorstwo, prowadzące dotąd tylko działalność z zakresu zbiorowego odprowadzania ścieków, podejmuje również działalność z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Nadto dotyczy to też sytuacji rozszerzenia prowadzonej dotąd działalności w jednym ze wskazanych obszarów np. przedsiębiorstwo, które dotychczas zajmowało się jedynie dostarczaniem hurtowo kupowanej wody, podejmuje również działalność w zakresie ujmowania i uzdatniania wody lub przedsiębiorstwo,
które odprowadzało i oczyszczało ścieki sanitarne, rozpoczyna także prowadzenie działalności w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków przemysłowych.

Zdaniem organu nie można natomiast przyjąć, iż podjęcie przez istniejące przedsiębiorstwo nowego rodzaju działalności gospodarczej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków następuje w przypadku powiększenia zasięgu terytorialnego prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków przez dane przedsiębiorstwo wodno- kanalizacyjne.

Od rozstrzygnięcia nadzorczego została złożona skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, w wyniku, której w dniu 11 sierpnia 2011r. został ogłoszony wyrok oddalający skargę Rady Miejskiej w Chojnie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie uzasadniając wyrok przedstawił analogiczne stanowisko jak organ nadzoru tj. Wojewoda Zachodniopomorski
w rozstrzygnięciu nadzorczym.

Nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem prezentowanym przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 11 sierpnia 2011 r.

Po pierwsze zaznaczenia wymaga fakt, iż do stanowisko Wojewódzkiego Sądy Administracyjnego w Szczecinie jest chyba jednym z pierwszych stanowisk judykatury odnośnie wykładni przepisu art. 24 a ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, w tym, co do zakresu znaczeniowego zwrotu „podjęcie przez istniejące przedsiębiorstwo nowego rodzaju działalności gospodarczej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków”.

Zdaniem Rady Miejskiej w Chojnie dokonanie wykładni tego zwrotu wymaga uwzględnienia nie tylko wykładni językowej, lecz przede wszystkim wykładni celowościowej. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na fakt, iż tryb zatwierdzania taryf z art. 24 ustawy
z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków polega na tym, że to przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ustala taryfy
na podstawie sporządzonej przez siebie kalkulacji cen i stawek. Ten tryb opiera się zatem
na założeniu, że przedsiębiorstwo kontynuując prowadzoną dotychczas działalność gospodarczą tj. określony rodzaj działalności na określonym obszarze z uwagi na znajomość cen i stawek w zakresie rodzaju działalności i obszaru jej prowadzenia posiada stosowne
i konieczne dane do dokonania rzetelnej i prawidłowej kalkulacji. Zdaniem skarżącego trudno wymagać i oczekiwać posiadania tego typu danych i wiedzy w przypadku przedsiębiorstwa, które pierwszy raz na danym terenie podejmuje działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Zastosowanie zatem reguł wykładni celowościowej prowadzi do wniosku,
iż w przypadku powiększenia zasięgu terytorialnego prowadzonej działalności gospodarczej
w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków
przez dane przedsiębiorstwo wodno- kanalizacyjne występuje sytuacja podjęcia przez istniejące przedsiębiorstwo nowego rodzaju działalności gospodarczej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków.

Kolejną przyczyną uznania uchwały za nieważną było przyjęcie przez organ,
że podjęcie przez radę gminy uchwały w przedmiocie ustalenia cen i stawek dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków po upływie 14 dniowego terminu liczonego od dnia podjęcia przez istniejące przedsiębiorstwo nowego rodzaju działalności gospodarczej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków ustalenia cen i stawek - skutkuje nieważnością tej uchwały.

Ani wykładnia językowa ani celowościowa nie daje podstaw do uznania, iż sankcją
za przekroczenie terminu 14 dniowego jest nieważność uchwały rady gminy. Tym bardziej,
iż uchwała ta dotyczy istotnego zadania własnego gminy w postaci obowiązku zapewnienia zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków.

Następną przyczyną uznania uchwały za nieważną było ustalenie przez organ,
że uchwała Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 21 lutego 2011 roku w sprawie ustalenia
cen i stawek dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków została podjęta na wniosek Przedsiębiorstwa, a nie Burmistrza.

Ustalenie to jest błędne i nie znajduje podstaw w zgromadzonym materiale dowodowym sprawy. Z pisma przedsiębiorstwa z dnia 31 stycznia 2011 roku wynika wprost, iż zwróciło się ono nie do Rady Miejskiej w Chojnie, lecz do Burmistrza o dokonanie stosownych czynności celem podjęcia przez Radę Miejską w Chojnie w trybie art. 24 a ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków uchwały w sprawie ustalenia cen i stawek dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Brak jest zatem podstaw do przyjęcia, iż uchwała Rady Miejskiej w Chojnie
z dnia 21 lutego 2011 roku w sprawie ustalenia cen i stawek dla zbiorowego zaopatrzenia
w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków została podjęta na wniosek Przedsiębiorstwa.

Z uwagi na powyższe nie sposób zgodzić się z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 11 sierpnia 2011 r.

W związku z powyższym Burmistrz Gminy Chojna wnioskuje, aby Rada Miejska
w Chojnie podjęła uchwałę w sprawie wniesienia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Szczecinie z dnia 11.08.2011 r.


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Nr 117 skierowanie skargi do NSA wodociA gi (DOC, 44.50Kb) 2011-12-06 12:02:07 59
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Piotr Radziszewski

Data wytworzenia:
06 gru 2011

Osoba dodająca informacje

Piotr Radziszewski

Data publikacji:
06 gru 2011, godz. 12:02

Osoba aktualizująca informacje

Piotr Radziszewski

Data aktualizacji:
06 gru 2011, godz. 12:02