Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Uchwała nr XLI/305/2021 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 30 grudnia 2021 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2022-2036

Uchwała nr XLI/305/2021 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 30 grudnia 2021 roku

w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2022-2036

Na podstawie art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305, poz. 1535, poz. 1773) uchwala się, co następuje:

§1. Uchwala się Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy Chojna na lata 2022-2036, zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały.

§2. Uchwala się wykaz wieloletnich przedsięwzięć Gminy Chojna, obejmujący limity wydatków w poszczególnych latach oraz limity zobowiązań z nimi związane, zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.

§3. Uchwala się objaśnienia wartości przyjętych w wieloletniej prognozie finansowej, o której mowa w §1, zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszej uchwały.

§ 4. 1. Upoważnia się Burmistrza Gminy Chojna do: 

  1. zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć w załączniku Nr 2 do uchwały;
  2. przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć ujętych w załączniku Nr 2 do niniejszej uchwały;
  3. zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki
    i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy;
  4. przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych do zaciągania zobowiązań, z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i latach następnych jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy, w tym umów, z których wynikają zobowiązania zaliczane do tytułu dłużnego, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt.2 ustawy o finansach publicznych;
  5. dokonywania zmian limitów zobowiązań i kwot wydatków na realizację przedsięwzięć finansowanych z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w związku ze zmianami w realizacji tego przedsięwzięcia, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu dla każdego roku objętego wieloletnią prognozą finansową. Upoważnienie to obejmuje także upoważnienie do dokonywania zmian środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji przedsięwzięć, o których mowa w zdaniu pierwszym, w tym wkładu własnego beneficjenta, oraz wynikających z rozstrzygniętych konkursów, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.

§5. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Chojna.

§6. Traci moc Uchwała Nr XXVII/213/2020 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2021-2030 z późn. zmianami.

§7. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego 1)

Ustalona na lata 2022-2025 relacja z art. 243 (doz. 8.3, 8.3.1, 8.4 i 8.4.1) została obliczona według średniej 7-letniei

Załącznik Nr 1

Wyszczególnienie

Dochody ogółem x

z tego:

Dochody bieżące x

z tego:

Dochody

majątkowe x

w tym:

dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych

dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych

z subwencji ogólnej

z tytułu dotacji i środków

przeznaczonych na cele bieżące x 3)

pozostałe dochody bieżące 4)

w tym:

ze sprzedaży majątku x

z tytułu dotacji oraz środków przeznaczonych na inwestycje

z podatku od nieruchomości

Lp

1

1.1

1.1.1

1.1.2

1.1.3

1.1.4

1.1.5

1.1.5.1

1.2

1.2.1

1.2.2

2022

59 524 857,22

56 874 110,00

8 734 730,00

362 642,00

17 007 231,00

12 769 795,00

17 999 712,00

8 056 942,00

2 650 747,22

1 995 250,00

631 497,22

2023

61 096 501,00

58 842 917,00

9 057 915,00

376 060,00

17 636 499,00

13 106 742,00

18 665 701,00

8 355 049,00

2 253 584,00

1 636 000,00

557 584,00

2024

62 342 419,00

60 902 419,00

9 374 942,00

389 222,00

18 253 776,00

13 565 478,00

19 319 001,00

8 647 476,00

1 440 000,00

1 380 000,00

0,00

2025

64 134 004,00

63 034 004,00

9 703 065,00

402 845,00

18 892 658,00

14 040 270,00

19 995 166,00

8 950 138,00

1 100 000,00

1 100 000,00

0,00

2026

65 240 194,00

65 240 194,00

10 042 672,00

416 945,00

19 553 901,00

14 531 679,00

20 694 997,00

9 263 393,00

0,00

0,00

0,00

2027

67 458 361,00

67 458 361,00

10 384 123,00

431 121,00

20 218 734,00

15 025 756,00

21 398 627,00

9 578 348,00

0,00

0,00

0,00

2028

69 684 487,00

69 684 487,00

10 726 799,00

445 348,00

20 885 952,00

15 521 606,00

22 104 782,00

9 894 433,00

0,00

0,00

0,00

2029

71 844 707,00

71 844 707,00

11 059 330,00

459 154,00

21 533 417,00

16 002 776,00

22 790 030,00

10 201 160,00

0,00

0,00

0,00

2030

73 928 204,00

73 928 204,00

11 380 051,00

472 469,00

22 157 886,00

16 466 857,00

23 450 941,00

10 496 994,00

0,00

0,00

0,00

2031

75 998 193,00

75 998 193,00

11 698 692,00

485 698,00

22 778 307,00

16 927 929,00

24 107 567,00

10 790 910,00

0,00

0,00

0,00

2032

78 050 144,00

78 050 144,00

12 014 557,00

498 812,00

23 393 321,00

17 384 983,00

24 758 471,00

11 082 265,00

0,00

0,00

0,00

2033

80 079 447,00

80 079 447,00

12 326 935,00

511 781,00

24 001 547,00

17 836 993,00

25 402 191,00

11 370 404,00

0,00

0,00

0,00

2034

82 081 434,00

82 081 434,00

12 635 108,00

524 576,00

24 601 586,00

18 282 918,00

26 037 246,00

11 654 664,00

0,00

0,00

0,00

2035

84 133 470,00

84 133 470,00

12 950 986,00

537 690,00

25 216 626,00

18 739 991,00

26 688 177,00

11 946 031,00

0,00

0,00

0,00

2036

86 152 674,00

86 152 674,00

13 261 810,00

550 595,00

25 821 825,00

19 189 751,00

27 328 693,00

12 232 736,00

0,00

0,00

0,00

1) Wzór może być stosowany także w układzie pionowym, w którym poszczególne pozycje są przedstawione w kolumnach, a lata w wierszach.
2) Zgodnie z art. 227 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat. W sytuacji dłuższego okresu prognozowania finansowego wzór stosuje się dla lat wykraczających poza minimalny (4-letni) okres prognozy, wynikający z art. 227 ustawy.
3) W pozycji wykazuje się dochody o charakterze celowym, które jednostka otrzymuje od podmiotów zewnętrznych. W szczególności pozycja obejmuje dotacje celowe z budżetu państwa na zadania bieżące oraz dotacje i środki na finansowanie wydatków bieżących na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy. W pozycji nie wykazuje się natomiast dochodów związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu jednostki wynikającymi z odrębnych ustaw, o których mowa w art. 237 ust. 1 ustawy.
4) W pozycji wykazuje się pozostałe dochody bieżące w szczególności kwoty podatków i opłat lokalnych.

 

 

z tego:

 

 

 

w tym:

 

w tym:

 

 

 

 

 

w tym:

 

w tym:

 

 

w tym:

Wyszczególnienie

Wydatki ogółem x

Wydatki bieżące x

na wynagrodzenia i składki od nich naliczane

z tytułu poręczeń i gwarancji x

gwarancje i poręczenia podlegające wyłączeniu z limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art.

243 ustawyx

wydatki na obsługę długu x

odsetki i dyskonto podlegające wyłączeniu z limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art. 243 ustawy, w terminie nie dłuższym niż 90 dni po zakończeniu programu, projektu lub zadania i otrzymaniu refundacji z tych środków (bez odsetek i dyskonta od zobowiązań na

wkład krajowy)x

odsetki i dyskonto podlegające wyłączeniu z limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art. 243 ustawy, z tytułu zobowiązań zaciągniętych na

wkład krajowy x

pozostałe odsetki i dyskonto podlegające wyłączeniu z limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art.

243 ustawyx

Wydatki majątkowe x

Inwestycje i zakupy inwestycyjne, o których mowa w art. 236 ust. 4 pkt 1 ustawy

wydatki o charakterze dotacyjnym na inwestycje i zakupy inwestycyjne

Lp

2

2.1

2.1.1

2.1.2

2.1.2.1

2.1.3

2.1.3.1

2.1.3.2

2.1.3.3

2.2

2.2.1

2.2.1.1

2022

69 769 493,00

58 379 983,00

24 214 084,05

0,00

0,00

242 260,00

0,00

0,00

0,00

11 389 510,00

11 389 510,00

50 000,00

2023

62 301 696,00

56 634 880,00

23 159 648,00

0,00

0,00

274 474,00

0,00

0,00

0,00

5 666 816,00

5 666 816,00

0,00

2024

60 822 419,00

58 296 002,00

23 947 076,00

0,00

0,00

251 748,00

0,00

0,00

0,00

2 526 417,00

2 526 417,00

0,00

2025

62 634 004,00

59 961 783,00

24 785 224,00

0,00

0,00

226 952,00

0,00

0,00

0,00

2 672 221,00

2 672 221,00

0,00

2026

63 870 194,00

61 577 359,00

25 553 566,00

0,00

0,00

200 446,00

0,00

0,00

0,00

2 292 835,00

2 292 835,00

0,00

2027

66 458 361,00

63 238 058,00

26 345 727,00

0,00

0,00

173 400,00

0,00

0,00

0,00

3 220 303,00

3 220 303,00

0,00

2028

68 484 487,00

64 945 389,00

27 162 445,00

0,00

0,00

146 040,00

0,00

0,00

0,00

3 539 098,00

3 539 098,00

0,00

2029

70 644 707,00

66 672 065,00

27 977 318,00

0,00

0,00

116 920,00

0,00

0,00

0,00

3 972 642,00

3 972 642,00

0,00

2030

72 728 204,00

68 446 711,00

28 816 638,00

0,00

0,00

87 800,00

0,00

0,00

0,00

4 281 493,00

4 281 493,00

0,00

2031

75 098 193,00

70 275 687,00

29 681 137,00

0,00

0,00

63 720,00

0,00

0,00

0,00

4 822 506,00

4 822 506,00

0,00

2032

77 150 144,00

72 170 352,00

30 571 571,00

0,00

0,00

54 680,00

0,00

0,00

0,00

4 979 792,00

4 979 792,00

0,00

2033

79 179 447,00

74 076 491,00

31 458 147,00

0,00

0,00

35 640,00

0,00

0,00

0,00

5 102 956,00

5 102 956,00

0,00

2034

81 445 434,00

76 035 765,00

32 370 433,00

0,00

0,00

18 060,00

0,00

0,00

0,00

5 409 669,00

5 409 669,00

0,00

2035

83 308 470,00

78 057 630,00

33 309 176,00

0,00

0,00

10 000,00

0,00

0,00

0,00

5 250 840,00

5 250 840,00

0,00

2036

85 327 674,00

80 137 493,00

34 275 142,00

0,00

0,00

5 436,00

0,00

0,00

0,00

5 190 181,00

5 190 181,00

0,00

 

Wyszczególnienie

Wynik budżetu x

w tym:

Przychody budżetux

z tego:

Kwota

prognozowanej nadwyżki budżetu przeznaczana na spłatę kredytów, pożyczek i wykup papierów wartościowych 5)

Kredyty, pożyczki, emisja papierów

wartościowych x

w tym:

Nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych x 6)

w tym:

Wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy x

w tym:

na pokrycie deficytu budżetu x

na pokrycie deficytu budżetu x

na pokrycie deficytu budżetu x

Lp

3

3.1

4

4.1

4.1.1

4.2

4.2.1

4.3

4.3.1

2022

-10 244 635,78

0,00

11 931 433,78

2 136 000,00

449 202,00

9 795 433,78

9 795 433,78

0,00

0,00

2023

-1 205 195,00

0,00

2 255 195,00

1 650 000,00

600 000,00

605 195,00

605 195,00

0,00

0,00

2024

1 520 000,00

1 520 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2025

1 500 000,00

1 500 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2026

1 370 000,00

1 370 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2027

1 000 000,00

1 000 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2028

1 200 000,00

1 200 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2029

1 200 000,00

1 200 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2030

1 200 000,00

1 200 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2031

900 000,00

900 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2032

900 000,00

900 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2033

900 000,00

900 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2034

636 000,00

636 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2035

825 000,00

825 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2036

825 000,00

825 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

5) Inne przeznaczenie nadwyżki budżetowej wymaga określenia w objaśnieniach do wieloletniej prognozy finansowej.
6) W pozycji należy ująć środki pieniężne znajdujące się na rachunku budżetu pochodzące z nadwyżek poprzednich budżetów, łącznie z niewykorzystanymi środkami, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 8 ustawy.

 

z tego:

 

z tego:

 

 

w tym:

 

w tym:

 

 

w tym:

 

 

 

 

 

 

 

 

z tego:

Wyszczególnienie

Spłaty udzielonych pożyczek w latach ubiegłych x

na pokrycie deficytu budżetu x

Inne przychody niezwiązane z zaciągnięciem długu x 7)

na pokrycie deficytu budżetu x

Rozchody budżetu x

Spłaty rat kapitałowych kredytów i pożyczek oraz wykup papierów wartościowych x

łączna kwota przypadających na dany rok kwot ustawowych wyłączeń z limitu spłaty zobowiązań x

kwota

przypadających na dany rok kwot wyłączeń określonych w art 243 ust. 3 ustawy x

kwota

przypadających na dany rok kwot wyłączeń określonych w art. 243 ust. 3a ustawy x

Lp

4.4

4.4.1

4.5

4.5.1

5

5.1

5.1.1

5.1.1.1

5.1.1.2

2022

0,00

0,00

0,00

0,00

1 686 798,00

1 686 798,00

0,00

0,00

0,00

2023

0,00

0,00

0,00

0,00

1 050 000,00

1 050 000,00

0,00

0,00

0,00

2024

0,00

0,00

0,00

0,00

1 520 000,00

1 520 000,00

0,00

0,00

0,00

2025

0,00

0,00

0,00

0,00

1 500 000,00

1 500 000,00

0,00

0,00

0,00

2026

0,00

0,00

0,00

0,00

1 370 000,00

1 370 000,00

0,00

0,00

0,00

2027

0,00

0,00

0,00

0,00

1 000 000,00

1 000 000,00

0,00

0,00

0,00

2028

0,00

0,00

0,00

0,00

1 200 000,00

1 200 000,00

0,00

0,00

0,00

2029

0,00

0,00

0,00

0,00

1 200 000,00

1 200 000,00

0,00

0,00

0,00

2030

0,00

0,00

0,00

0,00

1 200 000,00

1 200 000,00

0,00

0,00

0,00

2031

0,00

0,00

0,00

0,00

900 000,00

900 000,00

0,00

0,00

0,00

2032

0,00

0,00

0,00

0,00

900 000,00

900 000,00

0,00

0,00

0,00

2033

0,00

0,00

0,00

0,00

900 000,00

900 000,00

0,00

0,00

0,00

2034

0,00

0,00

0,00

0,00

636 000,00

636 000,00

0,00

0,00

0,00

2035

0,00

0,00

0,00

0,00

825 000,00

825 000,00

0,00

0,00

0,00

2036

0,00

0,00

0,00

0,00

825 000,00

825 000,00

0,00

0,00

0,00

7) W pozycji należy ująć w szczególności przychody pochodzące z prywatyzacji majątku jednostki samorządu terytorialnego.

 

Rozchody budżetu, z tego:

 

w tym:

Relacja zrównoważenia wydatków bieżących, o której

 

łączna kwota przypadających na dany rok kwot ustawowych wyłączeń z limitu spłaty zobowiązań, z tego:

 

 

 

 

 

 

 

z tego:

 

 

 

 

 

 

Wyszczególnienie

kwota wyłączeń z tytułu wcześniejszej spłaty zobowiązań, określonych w art. 243 ust. 3b ustawy

środkami nowego zobowiązania

wolnymi środkami, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy

innymi środkami

kwota

przypadających na dany rok kwot pozostałych ustawowych wyłączeń z limitu spłaty zobowiązańx

Inne rozchody niezwiązane ze spłatą długu x

Kwota długu x

kwota długu, którego planowana spłata dokona się z wydatków x

Różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami

bieżącymix

Różnica między dochodami bieżącymi, skorygowanymi o

środki8) a wydatkami bieżącymix

Lp

5.1.1.3

5.1.1.3.1

5.1.1.3.2

5.1.1.3.3

5.1.1.4

5.2

6

6.1

7.1

7.2

2022

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

13 376 000,00

0,00

-1 505 873,00

8 289 560,78

2023

x

x

x

x

0,00

0,00

13 976 000,00

0,00

2 208 037,00

2 813 232,00

2024

x

x

x

x

0,00

0,00

12 456 000,00

0,00

2 606 417,00

2 606 417,00

2025

x

x

x

x

0,00

0,00

10 956 000,00

0,00

3 072 221,00

3 072 221,00

2026

x

x

x

x

0,00

0,00

9 586 000,00

0,00

3 662 835,00

3 662 835,00

2027

x

x

x

x

0,00

0,00

8 586 000,00

0,00

4 220 303,00

4 220 303,00

2028

x

x

x

x

0,00

0,00

7 386 000,00

0,00

4 739 098,00

4 739 098,00

2029

x

x

x

x

0,00

0,00

6 186 000,00

0,00

5 172 642,00

5 172 642,00

2030

x

x

x

x

0,00

0,00

4 986 000,00

0,00

5 481 493,00

5 481 493,00

2031

x

x

x

x

0,00

0,00

4 086 000,00

0,00

5 722 506,00

5 722 506,00

2032

x

x

x

x

0,00

0,00

3 186 000,00

0,00

5 879 792,00

5 879 792,00

2033

x

x

x

x

0,00

0,00

2 286 000,00

0,00

6 002 956,00

6 002 956,00

2034

x

x

x

x

0,00

0,00

1 650 000,00

0,00

6 045 669,00

6 045 669,00

2035

x

x

x

x

0,00

0,00

825 000,00

0,00

6 075 840,00

6 075 840,00

2036

x

x

x

x

0,00

0,00

0,00

0,00

6 015 181,00

6 015 181,00

8) Skorygowanie o środki dotyczy określonego w art. 242 ustawy powiększenia o odpowiednie dla roku prognozy przychody wskazane w art. 217 ust. 2 ustawy. Skutki finansowe wyłączeń ograniczenia, o którym mowa w art. 242 ustawy, zawarte w innych ustawach należy ująć w objaśnieniach dołączanych do wieloletniej prognozy finansowej zgodnie z art. 226 ust. 2a ustawy.

Wyszczególnienie

Wskaźnik spłaty zobowiązań

Relacja określona po lewej stronie nierówności we wzorze, o którym mowa w art. 243 ust. 1 ustawy (po uwzględnieniu zobowiązań związku współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń

przypadających na dany rok)x

Relacja określona po prawej stronie nierówności we wzorze, o którym mowa w art. 243 ust. 1 ustawy, ustalona dla danego roku (wskaźnik jednoroczny) x

Dopuszczalny limit spłaty zobowiązań określony po prawej stronie nierówności we wzorze, o którym mowa w art. 243 ustawy, po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń, obliczony w oparciu o plan 3 kwartału roku poprzedzającego pierwszy rok prognozy (wskaźnik ustalony w oparciu o średnią

arytmetyczną z poprzednich lat)x

Dopuszczalny limit spłaty zobowiązań określony po prawej stronie nierówności we wzorze, o którym mowa w art. 243 ustawy, po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń, obliczony w oparciu o wykonanie roku poprzedzającego pierwszy rok prognozy (wskaźnik ustalony w oparciu o średnią

arytmetyczną z poprzednich lat)x

Informacja o spełnieniu wskaźnika spłaty zobowiązań określonego w art. 243 ustawy, po uwzględnieniu zobowiązań związku współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń, obliczonego w oparciu o plan 3 kwartałów roku poprzedzającego rok budżetowyx

Informacja o spełnieniu wskaźnika spłaty zobowiązań określonego w art. 243 ustawy, po uwzględnieniu zobowiązań związku współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz po uwzględnieniu ustawowych wyłączeń, obliczonego w oparciu o wykonanie roku

poprzedzającego rok budżetowyx

Lp

8.1

8.2

8.3

8.3.1

8.4

8.4.1

2022

4,37%

-2,87%

1,66%

10,89%

11,19%

TAK

TAK

2023

2,90%

5,43%

9,00%

10,06%

10,36%

TAK

TAK

2024

3,74%

6,04%

8,95%

10,58%

10,88%

TAK

TAK

2025

3,52%

6,73%

x

9,04%

9,35%

TAK

TAK

2026

3,10%

7,62%

x

3,57%

3,85%

TAK

TAK

2027

2,24%

8,38%

x

3,52%

3,80%

TAK

TAK

2028

2,49%

9,02%

x

4,55%

4,84%

TAK

TAK

2029

2,36%

9,47%

x

5,76%

5,76%

TAK

TAK

2030

2,24%

9,69%

x

7,53%

7,53%

TAK

TAK

2031

1,63%

9,80%

x

8,14%

8,14%

TAK

TAK

2032

1,57%

9,78%

x

8,67%

8,67%

TAK

TAK

2033

1,50%

9,70%

x

9,11%

9,11%

TAK

TAK

2034

1,03%

9,50%

x

9,41%

9,41%

TAK

TAK

2035

1,28%

9,31%

x

9,57%

9,57%

TAK

TAK

2036

1,24%

8,99%

x

9,61%

9,61%

TAK

TAK

Ustalona na lata 2022-2025 relacja z art. 243 (poz. 8.3, 8.3.1, 8.4 i 8.4.1) została obliczona według średniej 7-letniej

Wyszczególnienie

Finansowanie programów, projektów lub zadań realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy

Dochody bieżące na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy x

w tym:

Dochody majątkowe na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy

w tym:

Wydatki bieżące na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy x

w tym:

Dotacje i środki o charakterze bieżącym na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawyx

w tym:

Dochody majątkowe na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy

w tym:

Wydatki bieżące na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawyx

w tym:

środki określone w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy

środki określone w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy

finansowane środkami określonymi w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy

Lp

9.1

9.1.1

9.1.1.1

9.2

9.2.1

9.2.1.1

9.3

9.3.1

9.3.1.1

2022

0,00

0,00

0,00

526 497,22

526 497,22

526 497,22

0,00

0,00

0,00

2023

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2024

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2025

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2026

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2027

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2028

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2029

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2030

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2031

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2032

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2033

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2034

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2035

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2036

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

 

 

Wyszczególnienie

 

Informacje uzupełniające o wybranych kategoriach finansowych

Wydatki majątkowe na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy

w tym:

Wydatki objęte limitem, o którym mowa w art. 226 ust. 3 pkt 4 ustawy

z tego:

Wydatki bieżące na pokrycie ujemnego wyniku finansowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej

Wydatki na spłatę zobowiązań przejmowanych w związku z likwidacją lub

przekształceniem samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej

Kwota zobowiązań związku

współtworzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, podlegająca doliczeniu zgodnie z art. 244 ustawyx

Kwota zobowiązań wynikających z przejęcia przez jednostkę samorządu terytorialnego zobowiązań po likwidowanych i przekształcanych samorządowych osobach prawnych

Wydatki majątkowe na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy

w tym:

bieżące

majątkowe

finansowane

środkami

określonymi w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy

Lp

9.4

9.4.1

9.4.1.1

10.1

10.1.1

10.1.2

10.2

10.3

10.4

10.5

2022

1 769 000,00

1 769 000,00

707 195,00

9 686 617,28

0,00

9 686 617,28

0,00

0,00

0,00

0,00

2023

2 345 000,00

2 100 000,00

870 000,00

5 645 000,00

0,00

5 645 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2024

0,00

0,00

0,00

2 500 000,00

0,00

2 500 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2025

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2026

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2027

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2028

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2029

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2030

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2031

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2032

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2033

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2034

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2035

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2036

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

 

Wyszczególnienie

Informacje uzupełniające o wybranych kategoriach finansowych

Spłaty, o których mowa w poz. 5.1, wynikające wyłącznie z tytułu zobowiązań już zaciągniętych x

Wydatki

zmniejszające dług x

w tym:

Kwota

wzrostu(+)/spadku(-) kwoty długu wynikająca z operacji

niekasowych (m.in. umorzenia, różnice kursowe)

Wcześniejsza spłata zobowiązań, wyłączona z limitu spłaty zobowiązań, dokonywana w formie wydatków budżetowych

Wykup papierów wartościowych, spłaty rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami i dyskontem, odpowiednio emitowanych lub zaciągniętych do równowartości kwoty ubytku w wykonanych dochodach jednostki samorządu terytorialnego będącego skutkiem wystąpienia COVID-19x

Wydatki bieżące podlegające ustawowemu wyłączeniu z limitu

spłaty zobowiązań9)

spłata zobowiązań wymagalnych z lat poprzednich, innych

niż w poz. 10.7.3 x

spłata zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego - kredyt i

pożyczka x

w tym:

wypłaty z tytułu wymagalnych poręczeń i gwarancji x

zobowiązań zaciągniętych po dniu 1 stycznia 2019

r. x

w tym:

dokonywana w formie wydatku bieżącego x

Lp

10.6

10.7

10.7.1

10.7.2

10.7.2.1

10.7.2.1.1

10.7.3

10.8

10.9

10.10

10.11

2022

1 686 798,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

2023

1 050 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

x

0,00

0,00

2024

1 520 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

x

0,00

0,00

2025

1 500 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

x

0,00

0,00

2026

1 370 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

x

0,00

0,00

2027

1 000 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

x

0,00

0,00

2028

1 200 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

x

0,00

0,00

2029

1 200 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

x

0,00

0,00

2030

1 200 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

x

0,00

0,00

2031

400 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

x

0,00

0,00

2032

400 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

x

0,00

0,00

2033

400 000,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

x

0,00

0,00

2034

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

x

0,00

0,00

2035

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

x

0,00

0,00

2036

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

x

0,00

0,00

9) W pozycji należy ująć kwoty wydatków bieżących, o które zostają pomniejszone wydatki bieżące budżetu przy wyliczaniu limitu spłaty zobowiązań określonego po prawej stronie nierówności we wzorze, o którym mowa w art. 243 ustawy, na podstawie odrębnych ustaw, bez wydatków bieżących na obsługę długu. W szczególności należy ująć wydatki poniesione w celu realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.
* Informacje zawarte w tej części wieloletniej prognozy finansowej, w tym o spełnieniu relacji określonej w art. 243 ustawy zostaną automatycznie wygenerowane przez aplikację wskazaną przez Ministra Finansów, o której mowa w § 4 ust. 1, na podstawie danych historycznych oraz prognozowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego. Automatyczne wyliczenia danych na podstawie wartości historycznych i prognozowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego dotyczą w szczególności także pozycji 8.3 – 8.3.1 i pozycji z sekcji 12.
x pozycje oznaczone symbolem „x” sporządza się na okres prognozy kwoty długu, zgodnie z art. 227 ust. 2 ustawy. Okres ten nie podlega wydłużeniu w sytuacji planowania wydatków z tytułu niewymagalnych poręczeń i gwarancji. W przypadku planowania wydatków z tytułu niewymagalnych poręczeń i gwarancji w okresie dłuższym niż okres, na który zaciągnięto oraz planuje się zaciągnąć zobowiązania dłużne, informację o wydatkach z tytułu niewymagalnych poręczeń i gwarancji, wykraczających poza wspomniany okres, należy zamieścić w objaśnieniach do wieloletniej prognozy finansowej.

Wykaz przedsięwzięć do WPF

Załącznik Nr 2

L.p. Nazwa i cel Jednostka odpowiedzialna lub koordynująca Okres realizacji Łączne nakłady finansowe Limit 2022 Limit 2023 Limit 2024 Limit 2025 Limit zobowiązań
Od Do
1 Wydatki na przedsięwzięcia-ogółem (1.1+1.2+1.3) 22 950 674,59 9 686 617,28 5 645 000,00 2 500 000,00 0,00 11 544 837,91
1.a - wydatki bieżące 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1.b - wydatki majątkowe 22 950 674,59 9 686 617,28 5 645 000,00 2 500 000,00 0,00 11 544 837,91
1.1 Wydatki na programy, projekty lub zadania związane z programami realizowanymi z udziałem środków, o których mowa w art.5 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009.r. o finansach publicznych (Dz.U.Nr 157, poz.1240,z późn.zm.), z tego: 6 310 436,28 1 543 107,28 2 345 000,00 0,00 0,00 3 645 000,00
1.1.1 - wydatki bieżące 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1.1.2 - wydatki majątkowe 6 310 436,28 1 543 107,28 2 345 000,00 0,00 0,00 3 645 000,00
1.1.2.1 Budowa oczyszczalni ścieków w miejscowości Grzybno - Budowa oczyszczalni ścieków w miejscowości Grzybno Urząd Miejski Chojna 2020 2023 1 203 000,00 300 000,00 900 000,00 0,00 0,00 1 200 000,00
1.1.2.2 Budowa świetlicy w miejscowości Krajnik Dolny - Budowa świetlicy w miejscowości Krajnik Dolny Urząd Miejski Chojna 2022 2023 2 200 000,00 1 000 000,00 1 200 000,00 0,00 0,00 2 200 000,00
1.1.2.3 Ochrona przeciwpożarowa i zapobieganie katastrofom: zakup samochodu pożarniczego ciężkiego dla OSP Nawodna i średniego dla OSP Krajnik Dolny - Zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców Urząd Miejski Chojna 2019 2023 2 907 436,28 243 107,28 245 000,00 0,00 0,00 245 000,00
1.2 Wydatki na programy, projekty lub zadania związane z umowami partnerstwa publiczno-prywatnego, z tego: 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1.2.1 - wydatki bieżące 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1.2.2 - wydatki majątkowe 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1.3 Wydatki na programy, projekty lub zadania pozostałe (inne niż wymienione w pkt 1.1 i 1.2),z tego 16 640 238,31 8 143 510,00 3 300 000,00 2 500 000,00 0,00 7 899 837,91
1.3.1 - wydatki bieżące 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1.3.2 - wydatki majątkowe 16 640 238,31 8 143 510,00 3 300 000,00 2 500 000,00 0,00 7 899 837,91
1.3.2.1 Budowa żłobka i przedszkola miejskiego w Chojnie - Poprawa jakości życia mieszkańców Urząd Miejski Chojna 2021 2024 5 900 000,00 100 000,00 3 300 000,00 2 500 000,00 0,00 5 900 000,00
1.3.2.2 Przebudowa drogi nr 427006Z ul. Dojazdowej w Chojnie - etap II - Poprawa infrastruktury drogowej Urząd Miejski Chojna 2021 2022 1 190 000,00 1 160 000,00 0,00 0,00 0,00 1 160 000,00
1.3.2.3 Przebudowa, termomodernizacja, remont obiektu wraz z adaptacją nieużytkowanej części poddasza Szkoły Podstawowej nr 1 im. Janusza Korczaka w Chojnie - Poprawa jakości życia mieszkańców Urząd Miejski Chojna 2021 2022 8 500 000,00 6 400 000,00 0,00 0,00 0,00 485 837,91
1.3.2.4 "Budowa kanalizacji sanitarnej do miejscowości Jelenin" - Budowa kanalizacji sanitarnej do miejscowości Jelenin Urząd Miejski Chojna 2017 2022 687 007,31 150 000,00 0,00 0,00 0,00 150 000,00
1.3.2.5 Częściowe odtworzenie historycznej fosy poprzez budowę zbiornika retencyjnego na trenie działki nr 20/10 obręb 6 m. Chojna - Częściowe odtworzenie historycznej fosy poprzez budowę zbiornika retencyjnego na trenie działki nr 20/10 obręb 6 m. Chojna Urząd Miejski Chojna 2021 2022 52 610,00 44 000,00 0,00 0,00 0,00 44 000,00
1.3.2.6 Doposażenie pacu zabaw w Bajkowym Przedszkolu Miejskim w Chojnie - Poprawa jakości życia mieszkańców Urząd Miejski Chojna 2021 2022 149 621,00 129 510,00 0,00 0,00 0,00 0,00
1.3.2.7 Zakup samochodu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych dla Środowiskowego Domu Samopomocy w Chojnie - Poprawa jakości życia mieszkańców Urząd Miejski Chojna 2021 2022 161 000,00 160 000,00 0,00 0,00 0,00 160 000,00

Załącznik Nr 3

Uzasadnienie

Objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2022-2036.

Obowiązek sporządzenia Wieloletniej Prognozy Finansowej jest jedną z zasadniczych zmian wprowadzonych ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 roku odnoszących się do zagadnień gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Regulacja ta stwarza możliwość kompleksowej analizy sytuacji finansowej jednostki oraz możliwość oceny podejmowanych przedsięwzięć z perspektywy ich znaczenia dla samorządu. W zamyśle prawodawcy wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego ma być instrumentem nowoczesnego zarządzania finansami publicznymi.

W Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Chojna zastosowano wzory załączników (załącznik nr 1 oraz załącznik nr 2 do uchwały) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 roku w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 92) z uwzględnieniem zmian wynikających z Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 1 października 2019 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1903) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1381).

Podstawą opracowania Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna jest projekt uchwały budżetowej na 2022 rok, dane sprawozdawcze z wykonania budżetu Gminy Chojna za lata 2019 i 2020, wartości planowane na koniec III kwartału 2021 roku oraz Wytyczne Ministra Finansów dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych, będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw (aktualizacja – sierpień 2021 r.). W kolumnie pomocniczej dotyczącej przewidywanego wykonania w 2021 roku wprowadzono wartości, zgodnie z aktualnym planem budżetu Gminy Chojna na dzień przygotowania uchwały, z uwzględnieniem korekt w zakresie rzeczywistego wykonania budżetu Gminy w 2021 r.

Art. 227 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm.) zakłada, iż wieloletnia prognoza finansowa obejmuje okres roku budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat budżetowych. Z ust. 2 powołanego artykułu wynika, iż prognozę kwoty długu, stanowiącą integralną część wieloletniej prognozy finansowej, sporządza się na okres, na który zaciągnięto lub planuje się zaciągnąć zobowiązanie. Na dzień podjęcia uchwały, spłatę zobowiązań przewiduje się do roku 2036. W związku z powyższym, Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Chojna została przygotowana na lata 2022-2036.

Kwoty wydatków wynikające z limitów wydatków na przedsięwzięcia nie wykraczają poza okres prognozy kwoty długu. Nie planuje się także wydatków z tytułu niewymagalnych poręczeń i gwarancji, które przekraczałyby okres prognozy kwoty długu.

1. Założenia makroekonomiczne

Przy opracowaniu prognozy pozycji budżetowych Gminy Chojna wykorzystano trzy podstawowe mierniki koniunktury gospodarczej – produkt krajowy brutto (PKB) oraz wskaźnik inflacji (CPI) oraz wskaźnik wynagrodzeń. Na ich podstawie oszacowano wartości dochodów i wydatków Gminy Chojna, co, dzięki konstrukcji i zaawansowanym metodom dokonywania obliczeń, pozwoli realizować w przyszłości właściwą politykę finansową jednostki.

Zgodnie z zaleceniami Ministra Finansów, prognozę wskazanych pozycji oparto o Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Ostatnia dostępna aktualizacja ww. wytycznych miała miejsce 31 sierpnia 2021 r., a dane wynikające z powołanego dokumentu prezentuje tabela 1.

Tabela 1. Dane makroekonomiczne przyjęte do wyliczeń prognozy

Wskaźnik

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

PKB

4,60%

3,70%

3,50%

3,50%

3,50%

3,40%

3,30%

Inflacja

3,30%

3,00%

2,70%

2,50%

2,50%

2,50%

2,50%

Wynagrodzenia

3,30%

3,40%

3,40%

3,50%

3,10%

3,10%

3,10%

Wskaźnik

2029

2030

2031

2032

2033

2034

2035

PKB

3,10%

2,90%

2,80%

2,70%

2,60%

2,50%

2,50%

Inflacja

2,50%

2,50%

2,50%

2,50%

2,50%

2,50%

2,50%

Wynagrodzenia

3,00%

3,00%

3,00%

3,00%

2,90%

2,90%

2,90%

Wskaźnik

2036

 

PKB

2,40%

Inflacja

2,50%

Wynagrodzenia

2,90%

Źródło: Wytyczne dotyczące stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw. Aktualizacja – 31 sierpnia 2021 r. (www.mf.gov.pl), Warszawa 2021.

Prognozę oparto o następujące założenia:

  1. dla roku 2022 przyjęto wartości wynikające z projektu budżetu;
  2. dla lat 2023-2036 prognozę wykonano poprzez indeksację o wskaźniki dynamiki inflacji, dynamiki PKB oraz dynamiki realnej wynagrodzeń brutto.

Podzielenie prognozy w powyższy sposób pozwala na realną ocenę możliwości inwestycyjno-kredytowych gminy.

Zgodnie z przyjętym założeniem, dochody i wydatki bieżące w roku 2022 uwzględnione w WPF wynikają z wartości zawartych w projekcie budżetu na 2022 rok. Od 2023 roku dochody i wydatki bieżące ustalono za pomocą wskaźników inflacji, wskaźnika dynamiki PKB oraz wskaźnika dynamiki realnej wynagrodzeń brutto. W tym celu, posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik. Waga zmiennej makroekonomicznej oznacza w jakim stopniu dochody lub wydatki zależą od poziomu wskaźnika z danego roku. Indeksowana zostaje wartość na rok przyszły.

Sposób indeksacji za pomocą wag przedstawia poniższy wzór:

Y1 = Y0 * (1 + CPI * uCPI) * (1 + PKB * uPKB) * (1 + WB * uWB)

gdzie:

Y1 - wartość prognozowana danej kategorii dochodów bądź wydatków budżetowych;

Y0 - wartość danej kategorii dochodów bądź wydatków budżetowych w roku poprzedzającym;

CPI - wartość wskaźnika inflacji w roku prognozowanym;

uCPI - waga przypisana wskaźnikowi CPI, będąca jego rzeczywistym wpływem na prognozowaną kategorię;

PKB - wskaźnik dynamiki PKB;

uPKB - waga przypisana wskaźnikowi dynamiki PKB, będąca jego rzeczywistym wpływem na prognozowaną kategorię;

WB - wskaźnik dynamiki realnej wynagrodzeń brutto w gospodarce narodowej;

uWB - waga przypisana wskaźnikowi dynamiki WB, będąca jego rzeczywistym wpływem na prognozowaną kategorię.

2. Dochody

Prognozy dochodów Gminy Chojna dokonano w podziałach merytorycznych, a następnie sklasyfikowano w podziały wymagane ustawowo. Podział merytoryczny został sporządzony za pomocą paragrafów klasyfikacji budżetowej i objął dochody bieżące i majątkowe.

Dochody bieżące prognozowano w podziale na:

  1. dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych;
  2. dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych;
  3. subwencję ogólną;
  4. dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące;
  5. pozostałe dochody (m. in.: podatki i opłaty lokalne, grzywny i kary pieniężne, wpływy z usług, odsetki od środków na rachunkach bankowych), w tym: z podatku od nieruchomości.

Dochody majątkowe prognozowano w podziale na:

  1. dochody ze sprzedaży majątku;
  2. dotacje i środki przeznaczone na inwestycje.

2.1. Dochody bieżące

Uwzględniając dotychczasowe kształtowanie się dochodów budżetu Gminy Chojna oraz przewidywania na następne lata, w poszczególnych kategoriach dochodów bieżących posłużono się metodą indeksacji wartości bazowych o odpowiednio przypisany dla każdej kategorii budżetowej wskaźnik, za pomocą następujących wag:

Tabela 2. Wagi dla danych makroekonomicznych przyjęte do wyliczeń prognozy dochodów bieżących

Wyszczególnienie

PKB

dochody z udziału w PIT

100,00%

dochody z udziału w CIT

100,00%

subwencja ogólna

100,00%

dotacje bieżące

100,00%

pozostałe, w tym:

100,00%

z podatku od nieruchomości

100,00%

Źródło: Opracowanie własne.

Podatek od nieruchomości

Stosownie do przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wysokość stawek podatku od nieruchomości nie może przekroczyć górnych granic stawek kwotowych ogłoszonych przez Ministra Finansów. W roku budżetowym wpływy z tytułu podatku od nieruchomości zaplanowano w oparciu o planowane na 2022 r. stawki podatku od nieruchomości oraz zasób nieruchomości Gminy Chojna, który stanowi przedmiot opodatkowania. Wysokość wpływów z podatku od nieruchomości na 2022 r. ustalono więc na 8 056 942,00 zł.

W latach następnych zakłada się wzrostowy trend wpływów z tego podatku i zwiększanie dochodów będących konsekwencją planowanego wzrostu stawek podatkowych oraz corocznego przyrostu przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych.

Udział w podatkach centralnych

Jako że ta grupa dochodów pozostaje w bardzo silnym związku z sytuacją makroekonomiczną kraju, przy szacowaniu dochodów z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz od osób prawnych (CIT) w latach 2022-2036 wzięto pod uwagę założony wskaźnik PKB.

Subwencje i dotacje na zadania bieżące

Planowaną kwotę subwencji ogólnej oraz dotacji celowych z budżetu państwa (innych niż środki na dofinansowanie realizacji projektów europejskich) na 2022 rok przyjęto w oparciu o informacje przekazane przez Ministra Finansów. W kolejnych latach prognozy założono wzrost kwoty otrzymywanych dotychczas cyklicznych subwencji i dotacji celowych z budżetu państwa w oparciu o prognozowany wskaźnik PKB.

2.2. Dochody majątkowe

Waloryzacji o wskaźniki makroekonomiczne nie poddano dochodów o charakterze majątkowym. Dochody majątkowe, w tym przede wszystkim dochody ze sprzedaży majątku pozbawione są regularności, a ich poziom uzależniony jest od czynników niezależnych, jak np. koniunktura na rynku nieruchomości. W 2022 roku dochody ze sprzedaży majątku zaplanowano na poziomie 1 995 250,00 zł. Bazując na informacjach o wykonaniu dochodów majątkowych w poprzednich latach, należy stwierdzić, że zaplanowana kwota jest realna, ryzyko ich niewykonania jest minimalne, a sama sprzedaż mienia została zaplanowana przy dochowaniu najwyższej staranności. Wartość zaplanowanych w 2022 roku dochodów ze sprzedaży ma zapewnić sprzedaż nieruchomości, których wykaz zaprezentowano w poniższej tabeli.

Tabela 3. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2022 roku

Położenie nieruchomości

Nr działki i obręb

Powierzchnia [ha]

Wartość netto

Planowany dochód

Chojna

38/180 obręb 8 Chojna

0,1407

91 000,00 zł

91 000,00 zł

Chojna

38/172 obręb 8 Chojna

0,2849

180 000,00 zł

180 000,00 zł

Chojna

38/179 obręb 8 Chojna

0,2388

150 000,00 zł

150 000,00 zł

Chojna

38/165 obręb 8 Chojna

0,1486

91 000,00 zł

91 000,00 zł

Chojna

36/109 obręb 8 Chojna

1,0483

450 000,00 zł

450 000,00 zł

Chojna

36/103 i 36/104 obręb 8 Chojna

2,2180

50 000,00 zł

50 000,00 zł

Czartoryja

165 obręb Czartoryja

0,1787

120 000,00 zł

120 000,00 zł

Lisie Pole

302/1 obręb Lisie Pole

0,1100

200 000,00 zł

200 000,00 zł

Chojna

98/4 obręb 5 Chojna

0,0842

68 250,00 zł

68 250,00 zł

Chojna

365/18 obręb 7 Chojna

0,3035

595 000,00 zł

595 000,00 zł

Suma:

1 995 250,00 zł

Źródło: Opracowanie własne.

 

Tabela 4. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2023 roku

Położenie nieruchomości

Nr działki i obręb

Powierzchnia [ha]

Wartość netto

Planowany dochód

Chojna

36/290 obręb 8 Chojna

1,9978

450 000,00 zł

450 000,00 zł

Chojna

1085/2 obręb 2 Chojna

0,4186

350 000,00 zł

350 000,00 zł

Narost

1/31 obręb Narost

0,0449

36 000,00 zł

36 000,00 zł

Gronowo

35 obręb Gronowo

0,5800

80 000,00 zł

80 000,00 zł

Chojna

365/10 obręb 7 Chojna

0,4064

720 000,00 zł

720 000,00 zł

Suma:

1 636 000,00 zł

Źródło: Opracowanie własne.

Tabela 5. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2024 roku

Położenie nieruchomości

Nr działki i obręb

Powierzchnia [ha]

Wartość netto

Planowany dochód

Chojna

36/293 obręb 8 Chojna

1,1522

230 000,00 zł

230 000,00 zł

Chojna

36/81 obręb 8 Chojna

0,7502

150 000,00 zł

150 000,00 zł

Chojna

38/150 obręb 8 Chojna

1,1934

700 000,00 zł

700 000,00 zł

Krajnik Dolny

82/2 obręb Krajnik Dolny

0,0500

200 000,00 zł

200 000,00 zł

Suma:

1 280 000,00 zł

Źródło: Opracowanie własne.

Tabela 6. Wykaz nieruchomości planowanych do sprzedaży w 2025 roku

Położenie nieruchomości

Nr działki i obręb

Powierzchnia [ha]

Wartość netto

Planowany dochód

Chojna

191/18 obręb 6 Chojna

1,9698

600 000,00 zł

600 000,00 zł

Chojna

38/148 obręb 8 Chojna

0,6803

600 000,00 zł

600 000,00 zł

Suma:

1 200 000,00 zł

Źródło: Opracowanie własne.

W 2022 r. planuje się dotacje na inwestycje w wysokości 631 497,22 zł, które wiążą się z uzyskaniem bezzwrotnego dofinansowania na realizację zadań przedstawionych w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Dotyczy to zadań:

  1. Budowa oczyszczalni ścieków w miejscowości Grzybno – kwota dofinansowania na 2022 r. wyniesie 41 818,00 zł,
  2. Ochrona przeciwpożarowa i zapobieganie katastrofom: zakup samochodu pożarniczego ciężkiego dla OSP Nawodna i średniego dla OSP Krajnik Dolny– kwota dofinansowania na 2022 r. wyniesie 222 679,22 zł;
  3. Zakup samochodu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych dla Środowiskowego Domu Samopomocy w Chojnie– kwota dofinansowania na 2022 r. wyniesie 105 000,00 zł;
  4. Budowa świetlicy w miejscowości Czartoryja – kwota dofinansowania na 2022 r. wyniesie 262 000,00 zł.

Umowy o dofinansowanie ww. zadań zostały zawarte. Ponadto zaplanowano dotacje na inwestycje w roku 2023 w kwocie 557 584,00 zł w związku z budową oczyszczalni ścieków w miejscowości Grzybno.

3. Wydatki

Prognozy wydatków Gminy Chojna dokonano w podziale na kategorie wydatków bieżących i wydatków majątkowych.

3.1. Wydatki bieżące

Poziom prognozowanych wydatków zdeterminowany jest zakresem realizowanych zadań oraz możliwościami finansowymi. Priorytetem w zakresie planowania wydatków było zapewnienie odpowiednich środków na utrzymanie dotychczasowego zakresu i poziomu usług świadczonych na rzecz mieszkańców. Należy nadmienić, iż poziom prognozowanych wydatków wpisuje się w konsekwentnie realizowany program budowania nadwyżki bieżącej.

Nadrzędnym warunkiem przy prognozowaniu poziomu wydatków bieżących na lata przyszłe było założenie utrzymania nadwyżki operacyjnej – liczonej jako różnica pomiędzy dochodami i wydatkami bieżącymi – na stałym lub rosnącym poziomie.

Wydatki bieżące prognozowano w podziale na:

  1. wynagrodzenia i składki od nich naliczane;
  2. wydatki związane z obsługą zadłużenia, w tym odsetki i dyskonto;
  3. pozostałe wydatki bieżące.

Zgodnie z założeniami przyjętymi przy prognozie dochodów, dla wydatków bieżących w roku 2022 przyjęto projekt budżetu. W 2022 r. w budżecie Gminy wydatki na wynagrodzenia pochodne od wynagrodzeń zabezpieczono w wysokości 24 214 084,05 zł, co stanowi spadek w stosunku do przewidywanego wykonania na koniec 2021 r.
o kwotę 921 044,38 zł. Niższe wydatki zabezpieczone na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń związane są z podjęciem uchwały o likwidacji Szkoły Podstawowej im. Przyrodników Polskich w Brwicach, Brwice 35 (UCHWAŁA Nr XXXI/245/2021 RADY MIEJSKIEJ w CHOJNIE z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej im. Przyrodników Polskich w Brwicach, Brwice 35) oraz uchwał o likwidacji  dwóch szkół filialnych w Godkowie i Lisim Polu, tj. UCHWAŁA Nr XXXI/241/2021 RADY MIEJSKIEJ w CHOJNIE z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie likwidacji Szkoły Filialnej w Godkowie, Godków 33, podporządkowanej organizacyjnie Publicznej Szkole Podstawowej nr 2 im. Kornela Makuszyńskiego w Chojnie, ul. Żwirki i Wigury 10; UCHWAŁA Nr XXXI/243/2021 RADY MIEJSKIEJ w CHOJNIE z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie likwidacji Szkoły Filialnej w Lisim Polu, Lisie Pole 129, podporządkowanej organizacyjnie Publicznej Szkole Podstawowej im. Wspólnej Europy w Nawodnej, Nawodna 93.

W 2023 r. założono spadek pozostałych wydatków bieżących. Władze Gminy przewidują znaczące oszczędności w budżecie 2023 r. W tym celu konieczne będzie podjęcie szeregu działań oszczędnościowych w 2022 roku, których efekty finansowe będą widoczne w kolejnym roku. Gmina Chojna zamierza szukać oszczędności w zakresie oświaty i promocji, dotacji i wydatków pozostających poza podstawowymi obowiązkami Gminy oraz innych obszarów, które zostaną określone na podstawie wnikliwej analizy struktury wydatków w trakcie roku budżetowego 2022. Dalsze wartości dotyczące pozostałych wydatków bieżących od roku 2024 prognozowane były w oparciu o pomniejszone wartości z 2023 r. z wykorzystaniem wskaźnika inflacji.

Podobne założenia przyjęto w przypadku prognozowania pozostałych wydatków bieżących. O ile w przypadku wydatków na wynagrodzenia, pochodnych od wynagrodzeń i pozostałych wydatków bieżących możliwość zastosowania indeksacji jest uzasadniona, o tyle wydatki związane z obsługą długu są ściśle uzależnione od postanowień zawartych w umowach kredytowych, pożyczkowych i emisji obligacji.

Tabela 4. Wagi dla danych makroekonomicznych przyjęte do wyliczeń prognozy wydatków bieżących

Wyszczególnienie

INFLACJA

PKB

WYNAGRODZENIA

wynagrodzenia i pochodne

0,00%

0,00%

100,00%

inne

100,00%

0,00%

0,00%

Źródło: Opracowanie własne.

Wydatki na obsługę długu skalkulowano w oparciu o obowiązujące stawki WIBOR jak również warunki wynikające z zawartych umów (w przypadku zobowiązań historycznych). Dodatkowo, w prognozie WPF uwzględniono również koszty obsługi zobowiązania planowanego do zaciągnięcia.

3.2. Wydatki majątkowe

Wydatki majątkowe obejmują przede wszystkim przedsięwzięcia inwestycyjne, które ujęto w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna na lata 2022-2025. W kolejnych latach wydatki majątkowe zostały zaplanowane tak, aby pokryły pozostałą po spłacie zobowiązań część tzw. wolnych środków.

Do załącznika nr 2 Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna wprowadzono nowe zadania, mianowicie:

  1. Budowa świetlicy w miejscowości Krajnik Dolny;
  2. Częściowe odtworzenie historycznej fosy poprzez budowę zbiornika retencyjnego na trenie działki nr 20/10 obręb 6 m. Chojna.
  3. Zakup samochodu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych dla Środowiskowego Domu Samopomocy w Chojnie.
  4. Doposażenie placu zabaw w Bajkowym Przedszkolu Miejskim w Chojnie - Poprawa jakości życia mieszkańców

Pozostałe przedsięwzięcia przedstawione w załączniku nr 2 do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Chojna stanowią kontynuację wcześniej rozpoczętych zadań.

 

4. Wynik budżetu

Wynik budżetu w prognozowanym okresie jest ściśle powiązany z przyjętymi założeniami do prognozy dochodów i wydatków. Fakt prognozowania w oparciu o dane makroekonomiczne o niewielkiej zmienności powoduje zrównoważony i stabilny wzrost dochodów oraz wydatków bieżących, któremu można przypisać cechy statystyczne. Ponadto wynik finansowy budżetu został sprowadzony do 0 w całym badanym okresie.
W budżecie na 2022 r. zaplanowano deficyt budżetowy, którego pokrycie planuje się z:

  1. kredytów, pożyczek lub emisji papierów wartościowych – 449 202,00 zł;
  2. nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych (RFIL – 7 275 000,00 zł, RFRD – 710 047,78 zł, subwencja uzupełniająca – 1 515 581,00 zł,  uzupełniająca subwencja ogólna na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę – 294 805,00 zł) – 9 795 433,78 zł.

Tabela 5. Wynik budżetu Gminy Chojna

 

2022

2023

2024

2025

Dochody

59 524 857,22

61 096 501,00

62 342 419,00

64 134 004,00

Wydatki

69 769 493,00

62 301 696,00

60 822 419,00

62 634 004,00

Wynik budżetu

-10 244 635,78

-1 205 195,00

1 520 000,00

1 500 000,00

 

2026

2027

2028

2029

Dochody

65 240 194,00

67 458 361,00

69 684 487,00

71 844 707,00

Wydatki

63 870 194,00

66 458 361,00

68 484 487,00

70 644 707,00

Wynik budżetu

1 370 000,00

1 000 000,00

1 200 000,00

1 200 000,00

 

2030

2031

2032

2033

Dochody

73 928 204,00

75 998 193,00

78 050 144,00

80 079 447,00

Wydatki

72 728 204,00

75 098 193,00

77 150 144,00

79 179 447,00

Wynik budżetu

1 200 000,00

900 000,00

900 000,00

900 000,00

 

2034

2035

2036

 

Dochody

82 081 434,00

84 133 470,00

86 152 674,00

Wydatki

81 445 434,00

83 308 470,00

85 327 674,00

Wynik budżetu

636 000,00

825 000,00

825 000,00

Źródło: Opracowanie własne.

 

5. Przychody

W budżecie Gminy Chojna zaplanowano przychody w 11 931 433,78 zł. Przychody Gminy Chojna w 2022 r. obejmują:

  1. Kredyty, pożyczki lub emisje papierów wartościowych w kwocie 2 136 000,00 zł,
  2. Nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych w kwocie 9 795 433,78,00 zł.

Planowana w budżecie Gminy Chojna planowana nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych dotyczy m.in. środków z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych oraz Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, które wpłynęły na konto bankowe Gminy w 2020 i 2021 roku (kwota 7 985 047,78 zł). Przewiduje się, że do końca roku budżetowego 2021 środki nie zostaną wydatkowane, w związku z powyższym, w budżecie Gminy na 2022 r. zaplanowano przychody na §905, który obejmuje przychody jednostek samorządu terytorialnego z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach. W ramach nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych ujęto także kwotę uzupełniającą subwencji ogólnej na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę (294 805,00 zł) oraz subwencji uzupełniającej (kwota 1 515 581,00 zł). Przewiduje się, że do końca roku budżetowego 2021 środki nie zostaną wydatkowane, w związku
z powyższym, w budżecie Gminy na 2022 r. zaplanowano przychody na §957.

W kolumnie przewidywanego wykonania w 2021 r. w pozycji 1.1.3 dokonano korekty planowanych dochodów w związku z uzupełnieniem subwencji ogólnej w wysokości 1 515 581,00 zł. Wyżej wymienione środki stanowią nadwyżkę budżetową 2021 r. (niewykorzystane środki) i w związku z powyższym, w projekcie budżetu na 2022 r. ww. środki uwzględniono w pozycji 4.2. "nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych".

W 2023 r. planuje się zaciągnąć nowe zobowiązanie w wysokości 1 650 000,00 zł. Ponadto w 2023 roku zaplanowano nadwyżkę z lat ubiegłych w wysokości 605 195,00 zł. Niniejsze środki związane są z wpływem w 2021 roku uzupełniającej subwencji ogólnej na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę w wysokości 900 000,00 zł, które zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji, zostaną wydatkowane w  2022 roku i 2023 roku. W związku z powyższym w budżecie Gminy na 2023 r. zaplanowano przychody na §957. W kolumnie przewidywanego wykonania w 2021 r. w pozycji 1.2.2. dokonano stosownej korekty planowanych dochodów majątkowych w związku z wpływem w 2021 roku uzupełniającej subwencji ogólnej na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę w wysokości 900 000,00 zł. Jak wspomniano wcześniej, środki stanowią nadwyżkę budżetową 2021 r. (niewykorzystane środki) i w związku z powyższym niniejsze środki w budżecie 2022 r. oraz 2023 r.  ww. środki uwzględniono w pozycji 4.2. "nadwyżka budżetowa z lat ubiegłych

 

6. Rozchody

Na dzień 31.12.2021 r. kwota zadłużenia, wpływająca na kształtowanie się wskaźnika faktycznej obsługi zadłużenia, wynikająca z zaciągniętych kredytów, pożyczek i wyemitowanych obligacji wynosi 12 926 798,00 zł, a jego spłata planowana jest do roku 2033. Spłatę zobowiązań planowanych do zaciągnięcia w latach 2022-2023 zaplanowano w latach 2031-2036, co skutkowało koniecznością wydłużenia horyzontu czasowego prognozy.

Wzorem roku poprzedniego, w 2022 r. zaplanowano wcześniejszą spłatę części raty kapitałowej pożyczki z budżetu państwa w wysokości 400 000 zł. Zgodnie z harmonogramem spłata zobowiązania przypadała w 2026 r. Warunki zawartej umowy o pożyczkę dopuszczają możliwość wcześniejszej spłaty zobowiązań.

Tabela 6. Spłata zaciągniętych i planowanych zobowiązań Gminy Chojna

Wyszczególnienie

2022

2023

2024

2025

Kredyt historyczny

1 686 798,00

1 050 000,00

1 520 000,00

1 500 000,00

Kredyt planowany

0,00

0,00

0,00

0,00

Roczna rata kapitałowa

1 686 798,00

1 050 000,00

1 520 000,00

1 500 000,00

Wyszczególnienie

2026

2027

2028

2029

Kredyt historyczny

1 370 000,00

1 000 000,00

1 200 000,00

1 200 000,00

Kredyt planowany

0,00

0,00

0,00

0,00

Roczna rata kapitałowa

1 370 000,00

1 000 000,00

1 200 000,00

1 200 000,00

Wyszczególnienie

2030

2031

2032

2033

Kredyt historyczny

1 200 000,00

400 000,00

400 000,00

400 000,00

Kredyt planowany

0,00

500 000,00

500 000,00

500 000,00

Roczna rata kapitałowa

1 200 000,00

900 000,00

900 000,00

900 000,00

Wyszczególnienie

2034

2035

2036

 

Kredyt historyczny

0,00

0,00

0,00

Kredyt planowany

636 000,00

825 000,00

825 000,00

Roczna rata kapitałowa

636 000,00

825 000,00

825 000,00

Źródło: Opracowanie własne

 

7. Relacja z art. 243 ustawy o finansach publicznych

Zgodnie z art. 243 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm.) od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje indywidualny wskaźnik zadłużenia dla samorządów. Według przepisów roczna wartość spłat zobowiązań i ich obsługi do planowanych dochodów bieżących pomniejszonych o dotacje i środki przeznaczone na cele bieżące nie może przekroczyć wskaźnika maksymalnej obsługi zadłużenia uwzględniającego wyłączenia wskazane w art. 243 ust. 3, 3a oraz 3b powyższej ustawy.

Od 1 stycznia 2020 r. wskaźnik faktycznej obsługi zadłużenia został uzupełniony o umowy, które wywołują skutki ekonomiczne podobne do kredytu, pożyczki, depozytu czy emisji papierów wartościowych (zaciągnięte po 1 stycznia 2019 roku). Włączenie do wskaźnika obsługi zadłużenia ww. umów dotyczy zarówno spłaty rat, jak również wydatków bieżących na ich obsługę (odsetki, prowizje, opłaty).

Natomiast na podstawie art. 15zob ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, ustalając relację ograniczającą wysokość spłaty długu JST:

  1. na lata 2020-2025 wydatki bieżące budżetu tej jednostki podlegają pomniejszeniu o wydatki bieżące na obsługę długu;
  2. na rok 2021 i lata kolejne wydatki bieżące budżetu tej jednostki podlegają pomniejszeniu o wydatki bieżące poniesione w 2020 r. w celu realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.

Kształt indywidualnego wskaźnika obsługi zadłużenia został obliczony zgodnie z wytycznymi dla okresów dostosowawczych, tj.:

  1. na lata 2020-2025 w oparciu o art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw;
  2. od roku 2026 w oparciu o art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

 

Tabela 7. Kształtowanie się relacji z art. 243 uofp

 

2022

2023

2024

2025

2026

Obsługa zadłużenia (fakt. i plan. po wyłączeniach)

4,37%

2,90%

3,74%

3,52%

3,10%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale 2021)

10,89%

10,06%

10,58%

9,04%

3,57%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg przewidywanego wykonania 2021)

11,19%

10,36%

10,88%

9,35%

3,85%

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o przewidywane wykonanie)

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

 

2027

2028

2029

2030

2031

Obsługa zadłużenia (fakt. i plan. po wyłączeniach)

2,24%

2,49%

2,36%

2,24%

1,63%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale 2021)

3,52%

4,55%

5,76%

7,53%

8,14%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg przewidywanego wykonania 2021)

3,80%

4,84%

5,76%

7,53%

8,14%

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o przewidywane wykonanie)

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

 

2032

2033

2034

2035

2036

Obsługa zadłużenia (fakt. i plan. po wyłączeniach)

1,57%

1,50%

1,03%

1,28%

1,24%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg planu po III kwartale 2021)

8,67%

9,11%

9,41%

9,57%

9,61%

Maksymalna obsługa zadłużenia (wg przewidywanego wykonania 2021)

8,67%

9,11%

9,41%

9,57%

9,61%

Zachowanie relacji z art. 243 (w oparciu o przewidywane wykonanie)

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

Źródło: Opracowanie własne.

Ponadto, zgodnie art. 7 pkt 1 Ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw, jednostki samorządu terytorialnego do dnia 31 grudnia 2021 r. mogą dokonać wyboru okresu 3-letniego bądź 7-letniego dla ustalania relacji z art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych dla lat 2022-2025. Wartości wskaźnika skalkulowanego w oparciu o średnią 3-letnią oraz 7-letnią pozwalają na zachowanie ustawowej relacji określonej w art. 243 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

Graficzne przedstawienie relacji prezentuje wykres poniżej.

 

Wykres kształtowania relacji na lata 2022 - 2036

Sytuacja Gminy Chojna jest stabilna. Gmina terminowo reguluje swoje zobowiązania, a w całym okresie prognozy zachowana zostanie relacja z art. 243 ustawy o finansach publicznych. Jednocześnie obecna sytuacja finansowa i sytuacja gospodarcza pozwala na spojrzenie w najbliższą przyszłość optymistycznie.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Iwona Miler

Data wytworzenia:
11 sty 2022

Osoba dodająca informacje

Bartosz Dłubak

Data publikacji:
12 sty 2022, godz. 12:26

Osoba aktualizująca informacje

Bartosz Dłubak

Data aktualizacji:
12 sty 2022, godz. 12:26