Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

UCHWAŁA Nr XXIII/ 216 /2004 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 15 lipca 2004 r. w sprawie zasad udzielania pomocy finansowej właścicielom lokali mieszkalnych na remonty części wspólnych budynków Wspó


UCHWAŁA Nr XXIII/ 216 /2004

Rady Miejskiej w Chojnie

z dnia 15 lipca 2004 r.

w sprawie zasad udzielania pomocy finansowej właścicielom lokali mieszkalnych na remonty części wspólnych budynków Wspólnot Mieszkaniowych

Działając na podstawie art. 18 ust. 1 i ust. 2, pkt.2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055)

Rada Miejska w Chojnie uchwala, co następuje:

 Uchwala się regulamin udzielania pomocy finansowej właścicielom lokali mieszkalnych na przeprowadzenie remontów części wspólnych budynków, w następującym brzmieniu:

R E G U L A M I N

UDZIELANIA POMOCY FINANSOWEJ WŁAŚCICIELOM LOKALI MIESZKALNYCH NA PRZEPROWADZENIE REMONTÓW CZĘŚCI WSPÓLNYCH BUDYNKÓW

§ 1. 1. Pomoc finansowa w formie nie oprocentowanej pożyczki z budżetu Gminy może być przyznana wyłącznie na remonty wykonywane w częściach wspólnych budynków, w rozumieniu ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, ze zmianami), w zakresie wymienionym w § 3 regulaminu.

2. Maksymalną wysokość środków przeznaczonych na pomoc finansową udzieloną w formie pożyczek ustala Rada Miejska w uchwale budżetowej na dany rok kalendarzowy. Pomoc finansowa jest udzielana w granicach środków przeznaczonych corocznie na ten cel w budżecie gminy.

3. Burmistrz Gminy w ramach ustalonych przez Radę Miejską środków przeznaczonych na cele wymienione w ust. 1 może utworzyć rezerwę w wysokości do 20 % z przeznaczeniem jw. w przypadkach awarii oraz usuwania ewentualnych skutków klęsk żywiołowych.

§ 2. 1. O pomoc finansową w formie nie oprocentowanej pożyczki z budżetu gminy mogą ubiegać się wyłącznie właściciele lokali mieszkalnych w budynkach wielo-mieszkaniowych, zwanych dalej Właścicielami, którzy zamieszkują stale w danym lokalu.

2. Warunkiem udzielenia pomocy jest posiadanie stałego źródła dochodu. W przypadku, gdy w lokalu zamieszkuje małżeństwo lub, gdy akt własności stanowi, że prawo własności przysługuje obojgu małżonkom, pomoc finansowa w każdym przypadku może być przyznana na podstawie zawartej umowy wyłącznie z obojgiem małżonków, choćby między nimi zawarta była umowa intercyzy.

3. W sytuacji opisanej w ust.2 przynajmniej jeden małżonek winien posiadać stałe źródło dochodu, a w przypadku, gdy jest on zatrudniony na czas określony, okres spłaty udzielonej pomocy finansowej (pożyczki) nie może być dłuższy niż przewidywany w umowie okres zatrudnienia.

4. Ubiegający się o pomoc Właściciele nie mogą posiadać zadłużenia w bieżących opłatach na rzecz Wspólnoty oraz dostawców mediów, ani też obciążonego hipoteką prawa własności lokalu, w którym zamieszkują.

§ 3. 1. Pomocą finansową dla właścicieli mogą być objęte wyłącznie koszty remontów na częściach wspólnych budynku, o istotnym znaczeniu dla substancji mieszkaniowej lub bezpieczeństwa mieszkańców, a w szczególności: remonty dachów i przewodów kominowych

2. W trybie niniejszej uchwały można także starać się o pomoc finansową, na docieplenie i zewnętrzną elewację budynków.

§ 4. 1. Uprawnieni Właściciele mogą w terminie do 30 marca każdego roku kalendarzowego złożyć w Urzędzie Miejskim wniosek o pomoc finansową w formie nie oprocentowanej pożyczki na dofinansowanie remontu części wspólnej budynku, w zakresie opisanym w § 3.

2. Do wniosku należy załączyć n/w dokumenty, uwierzytelnione przez zarządcę budynku:

a) Uchwałę Właścicieli w zakresie przyjęcia planu finansowo-rzeczowego na dany rok kalendarzowy

(obejmujący między innym wykonanie remontu w zakresie, na który składany jest wniosek) bądź oddzielną uchwałę właścicieli w sprawie wykonania tego remontu.

b) Kosztorys inwestorski, harmonogram prac z wyszczególnieniem źródeł finansowania i określeniem środków zgromadzonych przez Wspólnotę oraz z imiennym wyszczególnieniem środków przypadających na właścicieli-pożyczkobiorców i zgromadzonych przez nich kwot na koncie funduszu remontowego Wspólnoty - jako wkład własny.

c) Zaświadczenia zarządcy wspólnoty oraz dostawców mediów o nie zaleganiu w bieżących opłatach,

d) Dokument potwierdzający prawo własności; aktualny wypis z księgi wieczystej będzie bezwzględnie wymagalny przy podpisywaniu umowy.

e) Zobowiązanie zarządu wspólnoty do ścisłej współpracy z gminą w zakresie objętym niniejszym regulaminem, a w szczególności przyjęcie procedury przetargowej dla wyłonienia wykonawcy robót, udostępnienie dokumentów niezbędnych dla rozpatrzenia wniosków właścicieli ubiegających się o pomoc finansową w formie nie oprocentowanej pożyczki z budżetu gminy, uwzględnienie w komisji przetargowej oraz komisji d/s odbioru robót przedstawiciela gminy i ZGM, itp. Złożenie stosownego rozliczenia po zakończeniu remontu. Gmina może żądać przedłożenia bądź udostępnienia wglądu do innych dokumentów niezbędnych do udokumentowania celowości wydatkowania środków budżetowych..

f) Oświadczenie majątkowe wnioskodawców oraz zaświadczenia potwierdzające uzyskiwanie i wysokość osiąganych dochodów za okres 3 ostatnich miesięcy.

§ 5. 1. Burmistrz Gminy, po uchwaleniu przez Radę Miejską budżetu na dany rok kalendarzowy rozpatruje wnioski właścicieli i ustala wstępnie wysokość przyznanej pomocy poszczególnym właścicielom - wnioskodawcom, w granicach kwot przewidzianych w budżecie na ten cel. Weryfikacji podlegają jedynie kompletne wnioski złożone w terminie określonym w § 4 ust. 1. Wnioski niekompletne pozostają bez rozpatrzenia.

2. W pierwszej kolejności rozpatrywane będą wnioski właścicieli zamieszkujących w budynkach wielo-mieszkaniowych posiadających powyżej 7 lokali mieszkalnych z udziałem gminy bądź wykupione od gminy lub Skarbu Państwa przed upływem 3 lat poprzedzających złożenie wniosku; Uwzględniane będą ponadto celowość i stopień pilności planowanych prac remontowych, zaangażowanie środków własnych i przewidywane efekty.

3. Celem wyboru najpilniejszych wniosków Burmistrz może wyznaczyć komisję dla potwierdzenia konieczności wykonania poszczególnych prac remontowych bądź ustalenia realnego zagrożenia.

4. Przy niedoborze przyznanych środków finansowych w porównaniu do zapotrzebowania wynikającego ze złożonych wniosków, Burmistrz może podjąć decyzję o udzieleniu pomocy finansowej jedynie na część zaplanowanego przez Wspólnotę zadania.

5. Burmistrz w drodze zarządzenia ustala listę osób uprawnionych do uzyskania dofinansowanie na dany rok kalendarzowy. O sposobie rozpatrzenia wniosków oraz o maksymalnej wysokości (procentowo i kwotowo) przyznanej pomocy finansowej w formie promesy zostają powiadomieni bezpośrednio zainteresowani oraz zarządy Wspólnot Mieszkaniowych, z których wywodzą się wnioskodawcy, celem zbilansowania zadania i rozpoczęcia prac przygotowawczych (dokumentacja, przetarg, itp.). Promesa traci ważność po upływie trzech miesięcy od daty wydania.

§ 6. 1. Umowę o dofinansowanie, z każdym właścicielem /właścicielami - wnioskodawcą oddzielnie, w imieniu gminy zawiera Dyrektor Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Chojnie na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa Burmistrza. Postanowienia § 2 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

2. Podpisanie umowy może nastąpić po rozstrzygnięciu przetargu, a udzielona kwota nie oprocentowanej pożyczki jest ustalona ostatecznie z uwzględnieniem wyniku przetargu jednak nie wyższa niż przyrzeczona w promesie. Po przekazaniu kserokopii zawartych umów- gmina przekazuje przyznane środki na wyodrębnione przez ZGM konto bankowe obsługujące finansowanie nieruchomości wspólnych.

3. Dyrektor ZGM, w terminie do 15 czerwca każdego roku przedkłada Burmistrzowi informację o łącznej wartości rozdysponowanych środków finansowych na podstawie zawartych z właścicielami umów i uwzględnieniu efektów przeprowadzonych przetargów.

Jeżeli łączna kwota rozdysponowanych środków jest niższa niż zaplanowana w budżecie, Burmistrz może ją w drodze zarządzenia rozdzielić jako nie oprocentowaną pożyczkę dla właścicieli, którzy złożyli wnioski po terminie określonym w § 4 ust.1, zwiększyć kwotę rezerwy bądź kwoty pożyczek już przyznanych, zwłaszcza w sytuacjach, o których mowa w § 5 ust. 4 lub też zainicjować wykonanie przez inne Wspólnoty remontów części wspólnych (np. elewacji).

4. W rozstrzygnięciu przetargu oraz końcowym odbiorze robót uczestniczy upoważniony przedstawiciel gminy i ZGM.

5. Zarząd Wspólnoty przedkłada Dyrektorowi ZGM kserokopię (oryginał do uwierzytelnienie) faktury wykonawcy oraz rozliczenie kosztów z uwzględnieniem imiennym osoby właściciela-pożyczkobiorcy. Po sprawdzeniu merytorycznym i rachunkowym przedłożonego rozliczenia, ZGM dokonuje przelewu należności bezpośrednio na konto wykonawcy robót, a kserokopię przelewu przekazuje Zarządowi Wspólnoty i Właścicielowi - Pożyczkobiorcy.

6. Przekazane na konto ZGM środki finansowe przeznaczone na nieoprocentowane pożyczki na remonty części wspólnych podlegają rozliczeniu z budżetem gminy po rozliczeniu zadania, o którym mowa w ust. 5.

§ 7.  1. Pomoc finansowa może być udzielona właścicielowi spełniającemu kryteria określone w § 1i § 2 w formie pożyczki nie oprocentowanej, do wysokości:

a) nie przekraczającej 50 % kosztów remontu przypadających na wnioskodawcę, ustalonych w procedurze przetargowej w sytuacji, gdy wyłoniony zostanie wykonawca posiadający siedzibę na terenie Gminy Chojna,

b) nie przekraczającej 30 % kosztów remontu przypadających na wnioskodawcę wg wartości przetargowej, gdy siedziba wykonawcy będzie poza terenem Gminy Chojna.

2. W sytuacjach szczególnych, zwłaszcza w sytuacji klęski żywiołowej lub zagrożenia katastrofą budowlaną Burmistrz może w drodze zarządzenia podjąć decyzję o skredytowaniu kosztów niezbędnego remontu w całości.

§ 8. Szczegółowe warunki spłaty środków finansowych przez właściciela-pożyczkobiorcę określa zawarta umowa z uwzględnieniem poniższych zastrzeżeń:

1. Okres spłaty zadłużenia uzależniony jest od wysokości zobowiązania przypadającego na właściciela - pożyczkobiorcę i wynosi:

a) do 500 zł - do 12 rat miesięcznych,

b) od 501 - do 2000 zł - do 24 rat miesięcznych,

c) od 2001 - do 5000 zł - do 36 rat miesięcznych,

d) od 5001- do 10.000 zł. - do 48 rat miesięcznych,

e) powyżej 10.000 zł - do 60 rat miesięcznych.

2. W uzasadnionych przypadkach, gdy podjęcie remontu jest konieczne, a właściciele znajdują się w trudnej sytuacji materialnej Dyrektor ZGM na ich wniosek, po uzyskaniu pozytywnej opinii Burmistrza może określić okres spłaty należności na okres do 10 lat.

3. Spłaty rat winny być ustalone do dnia 15-ego każdego miesiąca, w którym przypada termin spłaty.

4. W przypadkach nieterminowej spłaty należności należy naliczać dłużnikowi ustawowe odsetki za zwłokę.

5. Umowa powinna określać sposób zabezpieczenia wierzytelności gminy (weksel in blanco).

§ 9. Spłaty rat należności wynikające z zawartych z właścicielami umów stanowią dochód budżetu gminy i winny być systematycznie przekazywane na rachunek budżetu gminy do dnia 25 każdego miesiąca.

§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Chojna.

§ 11. Traci moc uchwała Nr XXXIV/257/97 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 31 stycznia 1997r. w sprawie określenia zasad finansowania remontów nieruchomości wspólnych stanowiących współwłasność gminy.

§ 12. Uchwała podlega opublikowaniu w sposób zwyczajowo przyjęty i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2005 r.

Przewodniczący Rady

Zbigniew Hippmann

2


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Bartosz Dłubak

Data wytworzenia:
14 cze 2005

Osoba dodająca informacje

Mariusz Hadrzyński

Data publikacji:
14 cze 2005, godz. 08:39

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Hadrzyński

Data aktualizacji:
14 cze 2005, godz. 08:39