ZARZĄDZENIE NR 1196/V/2010 Burmistrza Gminy Chojna z dnia 22 września 2010 roku w sprawie: przyjęcia instrukcji w sprawie ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania.
Z A R Z Ą D Z E N I E N R 1196/V/2010
Burmistrza Gminy Chojna
z dnia 22 września 2010 roku
w sprawie: przyjęcia instrukcji w sprawie ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania.
Na podstawie art. 33 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) oraz art. 69 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) zarządzam, co następuje:
§ 1. Wprowadzam do użytku wewnętrznego:
„Instrukcję w sprawie ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania”
stanowiącą załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Zobowiązuję pracowników merytorycznie odpowiedzialnych z tytułu powierzonych obowiązków do zapoznania się z przepisami zawartymi
w załączniku i przestrzegania postanowień w nim zawartych.
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Urząd Miejski w Chojnie
ul. Jagiellońska 4
74-500 Chojna
I N S T R U K C J A
w sprawie ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania
Wprowadzona na podstawie:
Zarządzenia NR 1196/V/2010 Burmistrza Gminy Chojna z dnia 22 września 2010 roku
§ 1.1. Druki ścisłego zarachowania są to formularze powszechnego użytku, w zakresie których obowiązuje specjalna ewidencja, mająca zapobiegać ewentualnym nadużyciom, wynikającym z ich stosowania.
2. Druki ścisłego zarachowania podlegają oznakowaniu (ponumerowaniu), ewidencji, kontroli i zabezpieczeniu.
3. Ewidencję druków ścisłego zarachowania prowadzi się w specjalnie do tego celu założonej księdze.
W księdze tej rejestruje się pod odpowiednią datą liczbę i numery przyjętych
i wydanych oraz zwróconych formularzy i wprowadza się każdorazowo stan poszczególnych druków ścisłego zarachowania.
4. Na ostatniej stronie księgi należy wpisać: ilość stron księgi (także słownie)
i zaopatrzyć podpisem głównego księgowego.
§ 2.1. Do druków ścisłego zarachowania zalicza się formularze, w stosunku do których wskazana jest wzmożona kontrola.
Zalicza się do nich:
1) czeki gotówkowe,
2) bloczki kwitariuszy przychodowych,
3) karty drogowe,
4) bloczki mandatów karnych,
5) arkusze spisu z natury,
6) bloczki „kasa przyjmie”,
7) licencje na wykonywanie transportu drogowego taksówką,
8) zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym,
9) zezwolenia na wykonywanie regularnych specjalnych przewozów osób
w krajowym transporcie drogowym,
10) wypisy z zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym,
11) wypisy z zezwoleń na wykonywanie regularnych specjalnych przewozów osób
w krajowym transporcie drogowym,
2. Dokładna ewidencja i kontrola obrotu tymi drukami stanowi podstawę gospodarki drukami ścisłego zarachowania.
3. Ewidencja druków ścisłego zarachowania polega na:
1) przyjęciu druków ścisłego zarachowania niezwłocznie po ich otrzymaniu,
2) bieżącym wpisaniu przychodu, rozchodu i zapasów druków w księdze druków
ścisłego zarachowania wg poniższego wzoru:
L.p. |
Data |
Treść Od kogo otrzymano lub komu wydano |
Ilość |
Stan |
Pokwitowanie odbioru |
|
Przychodu |
Rozchodu |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
3) oznaczeniu numerem ewidencyjnym druków nie posiadających serii i numerów
nadanych przez drukarnię,
4. Osobą odpowiedzialną za prawidłową gospodarkę, ewidencję i zabezpieczenie druków ścisłego zarachowania jest pracownik wyznaczony przez kierownika jednostki.
§ 3.1. Oznaczenia druków ścisłego zarachowania, które nie posiadają nadanych przez drukarnię serii i numerów, dokonuje się w niżej podany sposób:
1) każdy egzemplarz należy oznaczyć kolejnym numerem ewidencyjnym,
2) obok numeru druku ścisłego zarachowania odpowiedzialny za ewidencję druków pracownik stawia pieczątkę stosowaną wyłącznie do oznakowania druków.
2. W przypadku druków broszurowych (w blokach) należy dodatkowo na okładce każdego bloku odnotować:
1) nr kolejny bloku,
2) numer kart bloku od nr … do nr …,
3) liczbę kart każdego bloku poświadczoną podpisem osoby odpowiedzialnej za gospodarkę drukami ścisłego zarachowania.
3. Poszczególne karty bloków należy ponumerować bezpośrednio przed wydaniem ich do użytku, w celu zachowania ciągłości numerów w ciągu roku.
4. Sposób numerowania kart drogowych podany jest na okładce bloku.
Pozostałe druki ścisłego zarachowania należy numerować w sposób uniemożliwiający ich zmianę np. ustalenia znaku i serii, nadanie numeru porządkowego łamanego przez rok.
5. Niedopuszczalne jest wydanie do użytku druków ścisłego zarachowania nie ujętych w ewidencji oraz nie posiadających wszystkich oznaczeń.
§ 4.1. Ewidencję wszystkich druków ścisłego zarachowania należy prowadzić w księdze odrębnie dla każdego rodzaju bloku.
2. Podstawę zapisów w księdze druków ścisłego zarachowania stanowią:
1) dla przychodu – kserokopia rachunku dostawcy, ewentualnie dowodu przyjęcia,
2) dla rozchodu – pokwitowanie osoby upoważnionej do odbioru druków.
3. Zapisy w księdze druków ścisłego zarachowania powinny być dokonywane czytelnie atramentem lub długopisem. Niedopuszczalne jest jakiekolwiek wycieranie omyłkowych zapisów. Mylny zapis należy przekreślić tak, aby można go było odczytać i wpisać zapis prawidłowy. Osoba dokonująca poprawki powinna obok wniesionej poprawki umieścić swój podpis i datę dokonania tej czynności.
4. Wydanie druków ścisłego zarachowania może nastąpić wyłącznie po zdaniu kopii bloku wykorzystanego.
5. Druki ścisłego zarachowania, księgi ewidencyjne, protokoły przyjęcia i ocechowania oraz wszelką dokumentację dotyczącą gospodarki drukami ścisłego zarachowania (zapotrzebowania, rozliczenia itp.) należy przechowywać przez okres 5 lat. Dotyczy
to również druków anulowanych.
6. Błędnie wypełnione druki powinny być anulowane poprzez wpisanie adnotacji „anulowano” wraz z datą i czytelnym podpisem osoby dokonującej tych czynności. Anulowane druki, o ile są broszurowe, należy pozostawić w bloku, a luźne druki należy przechowywać w przeznaczonym do tego celu segregatorze lub teczce.
§ 5.1. Druki ścisłego zarachowania podlegają kontroli. Kontrola druków polega na stwierdzeniu zgodności druków będących na stanie rzeczywistym ze stanem wykazanym w ewidencji druków, o którym mowa w § 1 instrukcji.
Kontrolę druków przeprowadza główny księgowy, naczelnik wydziału bądź pracownik przez niego wyznaczony. Kierownik jednostki może zarządzić komisyjną kontrolę stanu druków w drodze spisu z natury.
Na dowód stwierdzenia zgodności stanu druków z ewidencją osoba dokonująca kontroli stawia datę oraz podpis pod podkreślonym czerwonym kolorem stanem druków na dzień kontroli.
2. W przypadku zaginięcia (zgubienia lub kradzieży) druków ścisłego zarachowania należy niezwłocznie przeprowadzić inwentaryzację druków i ustalić liczbę i cechy (numery, serie) zaginionych druków.
3. Po stwierdzeniu zaginięcia druków ścisłego zarachowania niezwłocznie należy:
1) sporządzić protokół zaginięcia,
2) w przypadku zaginięcia czeków należy niezwłocznie powiadomić bank finansujący, który te czeki wydał,
3) w uzasadnionych przypadkach gdy zachodzi podejrzenie przestępstwa zawiadomić policję.
4. Wszystkie zawiadomienia o zaginięciu druków ścisłego zarachowania powinny zawierać następujące dane:
1) liczbę zaginionych druków luźnych, względnie bloków, z podaniem ilości egzemplarzy w każdym komplecie druków,
2) dokładne cechy zaginionych druków – numer, seria, nadana przez drukarnię lub parafowanie druków numerowanych we własnym zakresie, symbol druku oraz rodzaje i nazwy pieczęci,
3) datę zaginięcia druków,
4) okoliczności zaginięcia druków,
5) miejsce zaginięcia druków,
6) nazwę i dokładny adres (miejscowość, ulica, nr domu) jednostki ewidencjonującej druki.
5. W przypadku ewentualnego zniszczenia druków ścisłego zarachowania należy sporządzić protokół, który powinien być przechowywany w aktach prowadzonych przez osobę odpowiedzialną za gospodarkę drukami ścisłego zarachowania.
Druki ścisłego zarachowania powinny być przechowywane w miejscu zabezpieczonym przed kradzieżą lub zniszczeniem.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Teresa Kuflowska Data wytworzenia:
17 wrz 2010
Osoba dodająca informacje
Monika Adamczyk Data publikacji:
20 paź 2010, godz. 10:10
Osoba aktualizująca informacje
Monika Adamczyk Data aktualizacji:
20 paź 2010, godz. 10:10