Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

ZARZĄDZENIE Nr 134 / 2021 Burmistrza Gminy Chojna z dnia 26 maja 2021 roku w sprawie: przyjęcia procedury windykacji należności, do których stosuje się przepisy ustawy ? Ordynacja podatkowa

ZARZĄDZENIE  Nr 134 / 2021 Burmistrza Gminy Chojna z dnia  26  maja 2021 roku w sprawie: przyjęcia procedury windykacji należności, do których stosuje się przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa

            Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 4,  art. 31 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) oraz art. 42 ust.5 i ust.6, art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305), zarządzam, co następuje:

 § 1.Wprowadzam procedurę windykacji należności Gminy, do których stosuje się przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa, zgodnie z treścią określoną w załączniku Nr 1 do niniejszego zarządzenia.

 § 2. Zobowiązuję wszystkich pracowników właściwych merytorycznie z tytułu powierzonych obowiązków do zapoznania się z procedurą i przestrzegania zawartych w niej postanowień.

 § 3. Zarządzenie powierzam do wykonania Skarbnikowi Gminy Chojna.

§ 4. Traci moc Zarządzenie NR 506 / VII / 2016 Burmistrza Gminy Chojna z dnia 7 grudnia 2016 roku w sprawie przyjęcia procedury procesu windykacji należności, do których stosuje się przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa.

§ 5. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Zarządzenie otrzymują wg rozdzielnika:

  1. Dorota Tracz  -  Wydział Finansowo-Księgowy
  2. Monika Kuryłowicz -  Wydział Finansowo-Księgowy
  3. Marta Osińska  -  Wydział Finansowo-Księgowy
  4. Urszula Jeszke-Wala -  Wydział Finansowo-Księgowy
  5. Justyna Makulska -  Wydział Finansowo-Księgowy
  6. Marta Marczewska -  Wydział Finansowo-Księgowy

Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 134/2021 Burmistrza Gminy Chojna  z dnia 26 maja 2021 roku

 

Procedura windykacji należności, do których stosuje  się przepisy ustawy  – Ordynacja podatkowa

Rozdział 1

Przepisy prawne

§ 1. Procedura określa tryb postępowania w zakresie prawidłowej i terminowej windykacji należności Gminy, do których stosuje się przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa, przede wszystkim w zakresie dochodów z tytułu podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, opłat lokalnych na podstawie przepisów:

  1. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych ( t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 )
  2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.).
  3. Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1427 z późn. zm.).
  4. Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 listopada 2020 r. w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych (Dz. U. poz. 2083).
  5. Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie danych zawartych w upomnieniu (Dz. U. poz. 2194).

Rozdział 2

Tryb postępowania

§ 2. 1. Pracownicy prowadzący analityczną ewidencję księgową należności z tytułu podatków i opłat są zobowiązani do kontroli terminowej realizacji płatności poprzez analizę kont podatników, po zaksięgowaniu wszystkich wpłat, zwrotów, przypisów i odpisów przypadających do końca analizowanego okresu.

2.W przypadku zaległości podatkowych pracownicy są zobowiązani do wszczęcia windykacji.

3. Zobowiązania podatkowe staja się zaległościami następnego dnia po upływie terminu płatności, jeśli nie jest to dzień ustawowo wolny od pracy. Jeżeli termin płatności przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, terminem płatności jest następny dzień roboczy.

4. Etapami postępowania w sprawie zastosowania środków egzekucyjnych jest wystawianie upomnień, a w dalszej kolejności sporządzanie tytułów wykonawczych.

5. Windykacji należności dokonuje się w roku kalendarzowym, tak by nie dopuścić do powstania należności przeterminowanych.

Rozdział 3 Wystawienie upomnień

§ 3. Szczegółowy zakres upomnienia określa rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie danych zawartych w upomnieniu.

§ 4. Upomnienie należy wystawić w zakresie należności pieniężnej, której wysokość:

1) przekracza dziesięciokrotność kosztów upomnienia:

a) niezwłocznie - jeżeli nie zostały podjęte działania informacyjne,

b) przed upływem 21 dni od dnia, w którym po raz pierwszy podjęto działanie informacyjne;

2) nie przekracza dziesięciokrotności kosztów upomnienia - przed upływem 6 miesięcy poprzedzających upływ terminu przedawnienia należności pieniężnej.

2. Upomnienie może być wystawione dla więcej niż jednej należności pieniężnej, jeżeli są one należne od tego samego zobowiązanego.

3. Upomnienie sporządza się w jednym egzemplarzu - oryginał otrzymuje zobowiązany, duplikat upomnienia pozostaje w aktach wydziału (ewidencja na nośnikach elektronicznych).

4. Upomnienia numerowane są narastająco w danym roku kalendarzowym.

5. Upomnienie podpisywane jest przez pracownika, który posiada stosowne upoważnienie do jego podpisywania.

6. Upomnienie dostarcza się za pośrednictwem operatora pocztowego lub w inny sposób dopuszczony prze gminę zgodnie z przepisami, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

7. Termin zapłaty zaległości wyznaczony w upomnieniu określa się na 7 dni od daty doręczenia upomnienia.

  Rozdział 4 Wystawianie tytułów wykonawczych

§ 4. 1. Czynności związane z wystawieniem tytułów wykonawczych realizowane są po  bezskutecznym upływie terminu określonego w upomnieniach zgodne z przepisami art. 26 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

2. Mając na uwadze racjonalność gospodarowania środkami publicznymi, tytuły wykonawcze wystawia się systematycznie, po upływie terminu określonego w upomnieniach i otrzymaniu zwrotnego potwierdzenia odbioru upomnienia.

3. Pracownik sporządza tytuł wykonawczy, bez uprzedniego doręczenia upomnienia w przypadku, gdy dotyczy należności pieniężnych, których obowiązek uiszczania powstaje  z mocy prawa, a wysokość tych należności została określona w ostatecznym orzeczeniu, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 października 2014 r. w sprawie określenia należności pieniężnych, których egzekucja może być wszczęta bez uprzedniego doręczenia upomnienia (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 131).

3. Tytuł wykonawczy sporządza się na druku wskazanym w art. 26 ust. 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

4. Tytuły wykonawcze są numerowane narastająco w danym roku kalendarzowym.

5. Tytuł wykonawczy przekazuje się do realizacji organowi egzekucyjnemu zgodnie z właściwością miejscową określoną w art. 22 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

6. Tytuły wykonawcze przekazuje się do organu egzekucyjnego, zgodnie z treścią art. 26 ust.1c - drogą elektroniczną - przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej, przez operatora pocztowego lub przez swoich pracowników oraz inne upoważnione osoby lub organy - jeżeli z przyczyn technicznych nie jest możliwa droga elektroniczna.

7. Do przekazanych tytułów wykonawczych dołączana jest ewidencja zawierająca zestawienie tytułów.

8. Ewidencję sporządza się w dwóch egzemplarzach oryginał otrzymuje właściwy miejscowo Urząd Skarbowy, kopia potwierdzona przez organ egzekucyjny pozostaje w aktach wydziału.

9. O każdej zmianie stanu zaległości objętej tytułem wykonawczym lub całkowitej zapłacie zaległości, pracownik odpowiedzialny za windykację informuje niezwłocznie organ egzekucyjny, do którego przekazano tytułu wykonawczy.

10. W przypadku istnienia zagrożenia, że zaległości podatkowe nie zostaną zapłacone,  a egzekucja jest nieskuteczna, dokonuje się zabezpieczenia na majątku podatnika przez wpis hipoteczny na podstawie wystawionych tytułów wykonawczych lub decyzji wymiarowej. Zaległość zabezpieczona hipotecznie nie może być mniejsza niż opłata sądowa od zabezpieczenia chyba, że zabezpieczenie to jest konieczne ze względu na szczególnie ważny interes publiczny.

 

 

Burmistrz Gminy Chojna

Barbara Rawecka


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Agnieszka Górska

Data wytworzenia:
26 maj 2021

Osoba dodająca informacje

Magdalena Hybiak

Data publikacji:
04 sie 2021, godz. 10:19

Osoba aktualizująca informacje

Magdalena Hybiak

Data aktualizacji:
04 sie 2021, godz. 10:19