Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

ZARZĄDZENIE NR 209/ 2021 BURMISTRZA GMINY CHOJNA z dnia 8 września 2021 roku w sprawie opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu Gminy Chojna na 2022 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej Gminy Chojna na lata 2022-2033

ZARZĄDZENIE  NR 209/ 2021 BURMISTRZA GMINY CHOJNA z dnia  8 września 2021 roku w sprawie opracowania materiałów planistycznych do projektu budżetu Gminy Chojna na 2022 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej Gminy Chojna na lata 2022-2033

Na podstawie art. 30 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372) oraz § 1 ust 1 Uchwały Nr XII/96/2019 Rady Miejskiej w Chojnie z dnia 26 września 2019 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Chojna – zarządzam, co następuje:

§ 1. Kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego w  Chojnie, pracownicy na samodzielnych stanowiskach pracy Urzędu Miejskiego w Chojnie, dyrektorzy i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych w odniesieniu do nadzorowanych i wykonywanych zadań, zwanych dalej „dysponentami” środków budżetowych opracowują materiały planistyczne do projektu budżetu Gminy Chojna na 2022 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej Gminy Chojna na lata 2022-2033, zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym zarządzeniu.

§ 2. Założenia określone w niniejszym zarządzeniu nie stanowią zamkniętego katalogu, co oznacza, że mogą być zmieniane, uzupełniane i modyfikowane, bez konieczności każdorazowego dokonywania zmian w zarządzeniu.

§ 3. Zaleca się w planowaniu wydatków przede wszystkim uwzględnić potrzeby pierwszego rzędu, tzn. wydatki konieczne. Nie należy planować zadań, których wykonanie nie będzie realizowane w całości w kolejnym roku budżetowym (z wyjątkiem Wieloletnich Programów Inwestycyjnych), których wykonanie uzależnia się od wielu czynników wewnętrznych lub zewnętrznych (np. środków pieniężnych).

§ 4. Przy opracowywaniu projektu budżetu gminy Chojna na 2022 rok należy uwzględnić:

  1. stan organizacyjny, stawki podatkowe, taryfy, marże i opłaty obowiązujące w dniu
    1 września 2021 r. z uwzględnieniem zmian wchodzących w  życie przed lub z dniem 1 stycznia kolejnego roku budżetowego oraz nowych zamierzeń, przy czym prognozowany średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (inflacja) na poziomie do  wskaźnika określonego w projekcie ustawy budżetowej na rok 2022 (według projektu ustawy budżetowej wskaźnik wynosi 103,3%) ;
  2. istniejącą na dzień 1 września 2021 r. sieć placówek finansowanych z budżetu gminy z uwzględnieniem przewidywanych zmian w kolejnym roku budżetowym;
  3. przewidywane wykonanie planu dochodów i wydatków budżetowych określonych na bieżący rok budżetowy jako baza wyjściowa do planu na kolejny rok budżetowy;
  4. przewidywane wykonanie wydatków do końca 2021 r. w tym wynagrodzeń, przy czym z przewidywanego wykonania wydatków bieżących należy wyłączyć przyznane w 2021 roku zwiększenia wydatków o charakterze jednorazowym oraz wydatki na zadania kończone w roku 2021 (niewymagające kontynuacji w roku 2022).
  5. zatrudnienia wg stanu na dzień 1 września 2021 r.;
  6. w celu zachowania równowagi budżetowej, o której mowa w art. 242 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wprowadza się maksymalne ograniczenia po stronie wydatków bieżących, w tym o charakterze uznaniowym;
  7. ograniczone możliwości w zakresie dochodów własnych wymuszają, aby planowane zadania inwestycyjne projektować na bezpiecznym poziomie z uwzględnieniem zabezpieczenia w pierwszej kolejności planowanych rozchodów;
  8. spłatę rat kredytów, pożyczek, papierów wartościowych oraz odsetek przypadających na 2022 r.

§ 5. Ustala się następujące zalecenia do opracowania planów finansowych jednostek organizacyjnych Gminy Chojna na 2022 rok w zakresie dochodów.

  1. dochody bieżące:
  1. dochody bieżące planuje się w pełnej szczegółowości paragrafowej dla każdego działu i  rozdziału wg aktualnego stanu prawnego;
  2. dochody budżetowe planuje się na bazie planowanego wykonania w 2021 r. z wyłączeniem dochodów o charakterze jednorazowym;
  3. jednostki budżetowe nie planują dochodów z odsetek od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych;
  4. udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych, udziały w podatku dochodowym od osób prawnych - planuje się na podstawie informacji przesłanej przez Ministerstwo Finansów;
  5. subwencje ogólne z budżetu państwa - planuje się na podstawie informacji przesłanej przez Ministerstwo Finansów;
  6. dotacje z budżetu państwa na zadania własne i zlecone, na zadania realizowane  na mocy porozumień z JST, dotacje z funduszy celowych, dotacje  z innych źródeł - planuje się na podstawie otrzymanych informacji o ich wysokości od Wojewody Zachodniopomorskiego lub innych podmiotów wg właściwości;
  7. wpływy z tytułu dofinansowania projektów realizowanych w ramach programów, w tym z Unii Europejskiej - planuje się na podstawie złożonych już wniosków, które uzyskały potwierdzenie i akceptację instytucji dofinansowującej oraz z założeń wynikających bezpośrednio z opracowanego wariantu wieloletnich przedsięwzięć realizowanych                w ramach wydatków bieżących;
  8. podatek od nieruchomości, podatek rolny, podatek leśny, podatek od środków transportowych - przyjąć stawki uchwalone na 2022 r., a w przypadku nie podjętych uchwał na dzień złożenia materiałów planistycznych należy przyjąć stawki obowiązujące w 2021 r. lub stawki ogłoszone w komunikacie GUS, przeanalizować dane historyczne dotyczące wykonania wynikające ze sprawozdań budżetowych za okres  z ostatnich 3 lat z uwzględnieniem ściągalności należności podatkowych oraz prognozę zmiany w bazie podatkowej;
  9. wpływy z opłaty skarbowej, wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych, wpływy z podatku od spadków i darowizn, wpływy z podatku od działalności gospodarczej osób fizycznych, opłacanych w formie karty podatkowej, wpływy z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, wpływy  z opłat i kar za korzystanie ze środowiska, wpływy z  opłaty targowej oraz wpływy z pozostałych dochodów (np. odsetki  od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat, pozostałe odsetki, wpływy z różnych opłat)  - należy przyjąć poszczególne wartości na podstawie kształtowania się wpływów z ostatnich 3 lat z  uwzględnieniem ściągalności należności oraz planowanych zmian;
  10. wpływy z opłat za zarząd, użytkowanie wieczyste nieruchomości - przyjąć na poszczególne lata roczną wysokość opłat z uwzględnieniem aktualizacji wyceny oraz innych zmian;
  11. dochody planowane z najmu i dzierżawy składników majątkowych planuje się na podstawie zawartych umów;
  12. wpływy z usług - przyjąć wartości na podstawie kształtowania się wpływów z ostatnich 3 lat z uwzględnieniem planowanych zmian;
  13. pozostałe szacunki dochodów własnych każdy dysponent planuje według obowiązujących przepisów prawa z zakresu zadań prowadzonych przez te wydziały i jednostki organizacyjne.
    2) dochody majątkowe:
    a) dochody majątkowe planuje się na odrębnym formularzu stanowiącym Załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia dla każdego rozdziału w pełnej szczegółowości paragrafowej dla każdego działu i rozdziału wg aktualnego stanu prawnego;
    b)wpływy ze sprzedaży składników majątkowych - planuje się na podstawie założonego planu sprzedaży w poszczególnych latach;
    c) wpływy z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności - planuje się na podstawie kształtowania się wpływów z ostatnich 3 lat;
    d) dotacje na zadania inwestycyjne - planuje się na podstawie złożonych już wniosków oraz z założeń wynikających bezpośrednio z opracowanego wariantu wieloletnich przedsięwzięć inwestycyjnych;
    e) środki na dofinansowanie projektów realizowanych w ramach programów, w tym z Unii Europejskiej - planuje się na podstawie złożonych już wniosków, które uzyskały potwierdzenie i akceptację instytucji dofinansowującej oraz z założeń wynikających bezpośrednio z opracowanego wariantu wieloletnich przedsięwzięć inwestycyjnych.

§ 6. 1. Ustala się następujące zalecenia do opracowania planów finansowych jednostek organizacyjnych Gminy Chojna na 2022 rok w zakresie wydatków.

      1. Wydatki bieżące:
  1. wydatki bieżące planuje się w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej, a w przypadku realizacji zadań z zakresu administracji rządowej w podziale na zadania własne i zadania  zlecone;
  2. planując wydatki bieżące należy dokonać ich racjonalizacji wynikającej z konieczności respektowania począwszy od 2022 roku zasady zrównoważonego budżetu, uwzględnić umowy, których realizacja w latach następnych jest niezbędna
    do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy np. kończące się i zawierane umowy dotyczące ubezpieczenia majątku czy obsługi bankowej;
  3. planując wydatki bieżące na przyszłe lata należy dokonać analizy zmian form organizacyjnych jednostek budżetowych oraz dokonać analizy dostosowania sieci placówek oświatowych do zmian demograficznych;
  4. szczegółowe zasady planowania wydatków bieżących:
  • wynagrodzenia osobowe pracowników i składki od nich naliczane wynikające ze stosunku pracy:
  • planować należy na bazie kosztów w 2021 r. wg formularza stanowiącego Załącznik nr 2 i/lub Załącznik Nr 3 uwzględniając zmiany wynikające
    z tytułu wzrostu dodatku stażowego oraz ewentualne skutki minimalnego wynagrodzenia za pracę (po odjęciu potrzeb na wynagrodzenia o charakterze jednorazowym np. nagrody, odprawy, itp.);
  • na lata następne przyjąć wartości na podstawie kształtowania się wykonanych kosztów za 2021 rok,
  • planując wydatki na wynagrodzenia uwzględnić należy zmiany w zatrudnieniu w poszczególnych latach (istnienie wakatu nie upoważnia do zatrudnienia pracowników, jeżeli w dotychczasowym planie finansowym jednostki nie było pokrycia finansowego, w tym przypadku zatrudnienie pracowników bez zapewnienia środków będzie traktowane, jako zaciągnięcie zobowiązań nie mających pokrycia w planie finansowym),
  • należy również uwzględnić obowiązujące jednostkę przepisy szczególne;
  • odprawy emerytalne i rentowe oraz nagrody jubileuszowe przewidziane do wypłaty planować należy na formularzu stanowiącym Załącznik Nr 4 do niniejszego zarządzenia.
  • dodatkowe wynagrodzenie roczne i składki od niego naliczane — planuje się w wysokości 8,50% sumy wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, składki od dodatkowego wynagrodzenia rocznego przyjąć na podstawie obowiązujących przepisów prawa, należy również uwzględnić obowiązujące jednostkę przepisy szczególne,
  • wydatki na składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy planuje się z uwzględnieniem efektywnej stopy procentowej składek, określonej na poziomie 19,55%, przy czym wskaźnik naliczeń na Fundusz Pracy – 2,45%, a na ubezpieczenia społeczne – 17,10% (w zależności od wysokości składki wypadkowej), należy również uwzględnić obowiązujące jednostkę przepisy szczególne,
  • pozostałe wynagrodzenia i składki od nich naliczane - planuje się na podstawie kształtowania się wykonanych kosztów z ostatnich 3 lat, składki od wynagrodzeń przyjąć na podstawie obowiązujących przepisów prawa,
  • składki na Pracownicze Palny Kapitałowe należy planować zgodnie
    z obowiązującymi przepisami,
  • wydatki na odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych należy planować z uwzględnieniem prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w II półroczu 2021 r., pomniejszonego o składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe; kwota ta nie stanowi podstawy do naliczenia faktycznego odpisu, który winien być ustalony w I kwartale roku budżetowego na podstawie stosownego obwieszczenia Prezesa GUS określającego wysokość tego wynagrodzenia,
  • dla nauczycieli dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych zgodnie z nowelizacją art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 ze zmianami),
  1. wydatki na obsługę długu - planuje się na podstawie zawartych umów;
  2. dotacje udzielane z budżetu gminy - planuje się na podstawie przewidywanego wykonania na 2021 rok i/lub z uwzględnieniem zgłoszonych potrzeb przez beneficjentów dotacji;
  3. pozostałe wydatki bieżące - planuje się w wysokości nie wyższej niż kwoty wydatków planowanych do projektu budżetu na 2021 rok, natomiast na lata następne przyjąć wartości na podstawie kształtowania się wykonanych wydatków z ostatnich 3 lat;
  4. do nowo powstałych i oddanych do użytku w 2021 roku obiektów przyjmuje się realne koszty ich utrzymania.

2. Wydatki majątkowe planuje się na odrębnym formularzu stanowiącym Załącznik Nr 5 do niniejszego zarządzenia dla każdego rozdziału w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej oraz pełnej nazwy zadania.

§ 7. Rozchody należy ustalić w kwotach wynikających z umów w zakresie:

  1. kredytów długoterminowych ze wskazaniem kwoty i roku spłaty,
  2. pożyczek długoterminowych ze wskazaniem kwoty i roku spłaty,
  3. wykup wyemitowanych serii obligacji komunalnych przypadających do spłaty w danym roku ze wskazaniem kwoty i roku spłaty.

§ 8. Plan finansowy dochodów i wydatków rachunków dochodów oświatowych jednostek budżetowych w 2022 roku sporządza się na formularzu stanowiącym Załącznik Nr 6 do niniejszego zarządzenia z uwzględnieniem w/w zasad planowania dochodów i wydatków.

§ 9. 1. Materiały planistyczne do projektu budżetu Gminy Chojna na 2022 rok zostaną opracowane w następujący sposób oraz w terminach:

      1. dysponenci opracowują projekty swoich budżetów w układzie klasyfikacji  budżetowej ustalonej Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 1053 ze zmianami).
      2. dysponenci opracowują materiały planistyczne w zakresie dochodów i wydatków bieżących bezpośrednio  za pośrednictwem portalu eProjekt: http://10.0.0.253/eProjekt/Login
      3. dysponenci w nieprzekraczalnym terminie do 30 września 2021 roku przedłożą Burmistrzowi Gminy Chojna opracowane materiały planistyczne z zakresie dochodów i wydatków bieżących w postaci wydruków wprowadzonych danych opatrzonych datą i podpisem sporządzającego oraz na określonych formularzach (załącznikach) w zakresie, w którym określono dane w załącznikach.
  1. Zobowiązuję poszczególnych dysponentów do uwzględnienia w materiałach planistycznych do projektu budżetu Gminy Chojna na 2022 rok wniosków jednostek pomocniczych Gminy Chojna (sołectw) oraz jednostek niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w tym fundacji i stowarzyszeń, klubów sportowych, itp. na realizację zadań własnych gminy, którym mogą być udzielane dotacje zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.

§ 10. Plan finansowy samorządowej instytucji kultury wraz ze stosownym uzasadnieniem oraz kalkulacją sporządza się na formularzu stanowiącym Załącznik Nr 7 oraz Załącznik Nr 3 i Załącznik Nr 4 do niniejszego zarządzenia.

§ 11. Założenia do WPF na lata 2022-2033:

      1. wykaz przedsięwzięć do WPF na lata 2022-2033 sporządza się na formularzu stanowiącym Załącznik Nr 8 do niniejszego zarządzenia z uwzględnieniem wcześniej podanych zasad planowania wydatków budżetowych,
      2. karty przedsięwzięć do WPF na lata 2022-2033 sporządza się na formularzu stanowiącym Załącznik Nr 9 do niniejszego zarządzenia,
      3. kartę przedsięwzięcia/zadania zawierającą szczegółowy opis każdego zadania wraz z podaniem wszystkich wymienionych informacji, wypełnia się do bieżących  i majątkowych zadań budżetu gminy oraz realizowanych z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej, na które zawarte zostały umowy na okres więcej niż jeden rok budżetowy,
      4. wydatki na inwestycje planuje się tylko i wyłącznie do zadań kontynuowanych i ujętych w programach w wieloletniej prognozie finansowej.

§ 12.  Skarbnik Gminy na podstawie zebranych materiałów planistycznych opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków.

§ 13.  Zobowiązuję wszystkich dysponentów do uwzględnienia w swoich materiałach planistycznych bieżącej sytuacji finansowej Gminy.

§ 14. Materiały planistyczne należy składać na załącznikach od numeru 1 do numeru 9, uzasadnienia wraz ze stosownymi wyliczeniami należy wpisać pod tabelą załącznika lub dołączyć do załącznika, i tak:

    1. Załącznik nr 1 – Zestawienie dochodów majątkowych.
    2. Załącznik nr 2 – Kalkulacja wynagrodzeń osobowych – pracownicy pedagogiczni jednostek oświatowych.
    3. Załącznik Nr 3 – Kalkulacja wynagrodzeń osobowych – pracownicy administracji i obsługi jednostek organizacyjnych gminy Chojna oraz samorządowej instytucji kultury.
    4. Załącznik Nr 4 – Kalkulacja odpraw emerytalnych i rentowych oraz nagród jubileuszowych pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi jednostek organizacyjnych gminy Chojna oraz samorządowej instytucji kultury.
    5. Załącznik nr 5 – Zestawienie wydatków majątkowych.
    6. Załącznik nr 6 – Plan finansowy rachunków dochodów i wydatków rachunków oświatowych jednostek budżetowych Gminy Chojna.
    7. Załącznik nr 7 - Wykaz przedsięwzięć do WPF na lata 2022-2033.
    8. Załącznik nr 8 - Karty przedsięwzięć do WPF na lata 2022-2033.
    9. Załącznik nr 9 - Plan finansowy samorządowej instytucji kultury.

§ 15. Zobowiązuję wszystkich dysponentów do wzajemnej współpracy w zakresie wykonania niniejszego zarządzenia.

§ 16.  Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Burmistrz Gminy Chojna

Barbara Rawecka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zarządzenie otrzymują wg rozdzielnika:

 

    1. Naczelnik Wydziału Inwestycji, Remontów i Zarządzania Drogami
    2. Naczelnik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Nadzoru Właścicielskiego
    3. Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich, Działalności Gospodarczej i Organizacji Pozarządowych
    4. Naczelnik Wydziału Organizacyjnego
    5. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Chojnie
    6. Kierownik Biura Rady Miejskiej
    7. Samodzielne stanowisko ds. kontroli wewnętrznej
    8. Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Chojnie
    9. Kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy w Chojnie
    10. Dyrektor Administracji Szkół i Infrastruktury Społecznej w Chojnie
    11. Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 1 w Chojnie
    12. Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 2 w Chojnie
    13. Dyrektor Szkoły Podstawowej w Grzybnie
    14. Dyrektor Szkoły Podstawowej w Krzymowie
    15. Dyrektor Szkoły Podstawowej w Nawodnej
    16. Dyrektor Przedszkola Miejskiego w Chojnie
    17. Dyrektor Centrum Kultury w Chojnie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Załączniki do pobrania


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Agnieszka Górska

Data wytworzenia:
30 wrz 2021

Osoba dodająca informacje

Teresa Będzak

Data publikacji:
30 wrz 2021, godz. 12:12

Osoba aktualizująca informacje

Teresa Będzak

Data aktualizacji:
30 wrz 2021, godz. 12:14