Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

Zarządzenie Nr 496 /V /2008 z dnia 31 lipca 2008r zmieniające Zarządzenie Nr 22 /2001r Burmistrza Gminy w Chojnie z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie: ustalenia zakresu dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości jednostki samorządu terytorialnego- Urząd Miejski w Chojnie


Zarządzenie Nr 496 /V /2008

z dnia 31 lipca 2008r

zmieniające Zarządzenie Nr 22 /2001r Burmistrza Gminy w Chojnie

z dnia 18 grudnia 2001 roku

w sprawie: ustalenia zakresu dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości jednostki samorządu terytorialnego - Urząd Miejski w Chojnie

§ 1. Podstawa prawna otrzymuje brzmienie:

Na podstawie postanowień art. 4 oraz art. 10 ust l i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości / Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późniejszymi zmianami, ostatnia zmiana Dz.U. z 2005r. Nr 267, poz.2252 /, oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych / Dz. U. z 2006r. Nr 142, poz. 1020 z późniejszymi zmianami, ostatnia zmiana /Dz. U. z 2008 r.Nr 72, poz. 422/ zarządzam, co następuje:

§ 2. W załączniku Nr 1

1. Wykaz kont dla budżetu gminy

wprowadza się konta:

  1. Wykaz kont syntetycznych

  2. 290

    Odpisy aktualizujące należności

    2. Zasady funkcjonowania kont

    Winien

    Ma

    Konta bilansowe

    290 - Odpisy aktualizujące należności

    Konto 290 służy do ewidencji odpisów aktualizujących należności. Na stronie Wn konta ujmuje się zmniejszenie wartości odpisów aktualizujących należności na stronie Ma wartość odpisów aktualizujących należności. W budżecie jst odpisy aktualizujące wartość należności tworzy się na:
    - należności z tytułu rozchodów budżetowych ( udzielone pożyczki )

    - należności z tytułu dochodów budżetowych realizowanych w formie bezpośrednich wpłat na rachunek budżetu, związanych z odsetkami od udzielonych pożyczek i ze spłatami za dłużników wynikającymi z udzielonych poręczeń i gwarancji. Odpisy aktualizujące wartość należności powinny uwzględniać prawdopodobieństwo ich zapłaty. Odpisy te powinny być dokonywane w odniesieniu do dłużników postawionych w stan likwidacji lub upadłości.

    - odpisanie nieściągalnych, umorzonych

    i przedawnionych należności z tytułu udzielonych

    pożyczek oraz z tytułu dochodów budżetowych

    do wysokości uprzednio dokonanych odpisów

    aktualizujących,

    - zmniejszenie wartości odpisu aktualizującego

    w związku z ustaniem powodu uzasadniającego

    jego dokonanie w odniesieniu do pożyczek i do

    należności z tytułu dochodów budżetowych.

    - odpisy aktualizujące należności z tytułu

    udzielonych pożyczek,

    - odpisy aktualizujące należności z tytułu dochodów

    budżetowych.

    Ewidencja analityczna do konta 290 powinna zapewniać możliwość ustalenia wartości odpisów aktualizujących według poszczególnych tytułów należności i dłużników.

    Konto 290 wykazuje saldo strony Ma oznaczające wartość odpisów aktualizujących należności.

    ( w bilansie budżetu poz. II.1.1).

    904 - Niewygasające wydatki

    Konto otrzymuje brzmienie:
    Konto 904 służy do ewidencji niewygasających wydatków.

    - wydatki jednostek budżetowych dokonane w ciężar planu niewygasających wydatków, na podstawie ich sprawozdań budżetowych, w korespondencji

    z kontem 225,

    - przeniesienie równowartości wydatków dokonanych z wyodrębnionych rachunków środków finansowych funduszy pomocowych objętych planem niewygasających wydatków, w korespondencji

    z kontem 960,

    - przeniesienie niewygasających wydatków na dochody budżetowe w korespondencji

    z kontem 901.

    - wartość planu niewygasających wydatków

    Konto 904 może wykazywać saldo Ma do czasu zrealizowania planu niewygasających wydatków lub do czasu wygaśnięcia planu niewygasających wydatków. Saldo konta 904 na koniec danego roku budżetowego równa się sumie wydatków ujętych w wykazie uchwalonym roku bieżącym oraz wydatków ujętych w wykazach lat poprzednich części pozostałej do realizacji po upływie danego roku budżetowego.

    § 3. W załączniku Nr 2

    2. Zasady funkcjonowania kont

    konta otrzymują nowe brzmienie:

    Winien

    Ma

    Konta bilansowe

    221 - Należności z tytułu dochodów budzetowych

    Konto otrzymuje brzmienie:

    Konto 221 służy do ewidencji należności z tytułu dochodów budżetowych, z wyjątkiem należności zahipotekowanych ujmowanych na koncie 226.

    • należności z tytułu dochodów budżetowych i zwroty nadpłat.

    • wpłaty należności z tytułu dochodów budżetowych oraz odpisy (zmniejszenia) należności.

    Na koncie 221 ujmuje się również należności z tytułu podatków pobieranych przez właściwe organy. Zapisy z tego tytułu mogą być dokonywane na koniec okresów sprawozdawczych na podstawie sprawozdań z ewidencji podatkowej (zaległości i nadpłaty). Ewidencja szczegółowa do konta 221 powinna być prowadzona według dłużników i podziałek klasyfikacji budżetowej oraz budżetów, których należności dotyczą.

    Konto 221 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności z tytułu dochodów budżetowych, a saldo Ma - stan zobowiązań jednostki budżetowej z tytułu nadpłat w dochodach budżetowych."

    226 - Długoterminowe należności budżetowe

    Konto otrzymuje brzmienie:

    Konto 226 służy do ewidencji długoterminowych należności lub długoterminowych rozliczeń z budżetem, a w szczególności należności z tytułu prywatyzacji oraz należności zahipotekowanych.

    - ustalone należności z tytułu dochodów budżetowych przeksięgowanych do zahipotekowanych, (z ratalnej sprzedaży nieruchomości oraz z ratalnej spłaty udzielonych pożyczek ).

    - ustanie hipoteki i przeksięgowanie należności do należności z tytułu dochodów budżetowych.

    Konto 226 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość należności zaliczanych do długoterminowych.",

    800 - Fundusz jednostki

    Konto 800 służy do ewidencji równowartości majątku trwałego i obrotowego jednostki i ich zmian.

    Na stronie Wn konta 800 ujmuje się zmniejszenia funduszu, a na stronie Ma - jego zwiększenia, zgodnie z odrębnymi przepisami regulującymi gospodarkę finansową jednostki.

      1. przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, straty bilansowej roku ubiegłego z konta 860;

      2. przeksięgowanie, pod datą sprawozdania budżetowego, zrealizowanych dochodów budżetowych z konta 222;

      3. przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, rozliczenia wyniku finansowego z konta 820;

      4. przeksięgowanie, w końcu roku obrotowego, dotacji z budżetu i środków budżetowych wykorzystanych na inwestycje z konta 810;

      5. pokrycie amortyzacji podstawowych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

      6. różnice z aktualizacji środków trwałych;

      7. wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych podstawowych środków trwałych i inwestycji;

      8. pasywa przejęte od zlikwidowanych (połączonych) jednostek;

      9. wartość środków obrotowych przekazanych w ramach centralnego zaopatrzenia.

    1. przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, zysku bilansowego roku ubiegłego z konta 860;

    2) przeksięgowanie, pod datą sprawozdania finansowego, zrealizowanych wydatków budżetowych z konta 223;

    3) wpływ dotacji i środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji;

    4) różnice z aktualizacji środków trwałych;

    5) nieodpłatne otrzymanie środków trwałych i inwestycji;

    6) aktywa przejęte od zlikwidowanych (połączonych) jednostek;

    7) wartość środków obrotowych otrzymanych w ramach centralnego zaopatrzenia.

    Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 800 powinna zapewnić możliwość ustalenia przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki. W przypadku prowadzenia scentralizowanej księgowości obejmującej różne jednostki, dla których ustala się odrębnie wynik finansowy i według odmiennych zasad dokonuje się jego podziału, ewidencję szczegółową prowadzi się również według poszczególnych jednostek.

    Konto 800 wykazuje na koniec roku saldo Ma, które oznacza stan funduszu jednostki.

    Wprowadza się jako obowiązujące od dnia 31 lipca 2008r.

    …………………………

    ( Kierownik jednostki )


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
ZARZA DZENIE Nr 496 (PDF, 73.22Kb) 2008-10-08 13:38:34 55
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Teresa Kuflowska

Data wytworzenia:
08 paź 2008

Osoba dodająca informacje

Paweł Szustakiewicz

Data publikacji:
08 paź 2008, godz. 13:38

Osoba aktualizująca informacje

Paweł Szustakiewicz

Data aktualizacji:
08 paź 2008, godz. 13:38