ZARZĄDZENIE Nr 565/2020 BURMISTRZA GMINY CHOJNA z dnia 16 września 2020 r. w sprawie: procedury kontroli realizacji obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi oraz gospodarki ściekowej na terenie Gminy Chojna
ZARZĄDZENIE Nr 565/2020
BURMISTRZA GMINY CHOJNA
z dnia 16 września 2020 r.
w sprawie: procedury kontroli realizacji obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi oraz gospodarki ściekowej na terenie Gminy Chojna
Na podstawie art. 30 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713) i art. 9u ustawy z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.1439) zarządzam,
co następuje:
§ 1. Określam procedurę kontroli realizacji obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi oraz gospodarki ściekowej na terenie Gminy Chojna stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Traci moc Zarządzenie nr 657/VII/2017 Burmistrza Gminy Chojna z dnia
21 czerwca 2017 r. w sprawie wprowadzenia procedury przeprowadzenia kontroli przestrzegania zasad segregacji odpadów komunalnych terenie gminy Chojna.
§ 3. Wykonanie zarządzenia powierza się Naczelnikowi Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Nadzoru Właścicielskiego.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Burmistrz Gminy Chojna
Barbara Rawecka
Załącznik nr 1
do Zarządzenia Nr 565/2020 Burmistrza Gminy Chojna
z dnia 16 września 2020 r.
Procedura kontroli realizacji obowiązków właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi oraz gospodarki ściekowej
na terenie Gminy Chojna
- ORGAN UPRAWIONY DO KONTROLI
Organem uprawnionym do kontroli przestrzegania i stosowania przepisów Ustawy, Rozporządzenia oraz Regulaminu na terenie Gminy Chojna jest Burmistrz Gminy Chojna (dalej: Burmistrz).
- OSOBY UPOWAŻNIONE DO KONTROLI
Burmistrz, jako organ uprawniony do kontroli, upoważnia do przeprowadzenia kontroli wyłącznie podległych pracowników Urzędu Miejskiego w Chojnie (dalej: Urząd) na podstawie upoważnienia wydawanego odrębnie dla każdej kontroli z określeniem zakresu przedmiotowego:
- upoważnienie ogólne w przypadku kontroli osób fizycznych, wspólnot mieszkaniowych – zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2
do Zarządzenia. - upoważnienie szczególne w przypadku kontroli przedsiębiorców, w tym podmiotów odbierających odpady komunalne – zgodnie ze wzorem określonym
w załączniku nr 3 do Zarządzenia.
Z uwagi na posiadane uprawnienia do zastosowania sankcji karnych wynikających
z art. 10 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach, tj. kary grzywny, zaleca się udział w kontroli, obok upoważnionego pracownika Urzędu, także przedstawiciela policji.
- ZAKRES PRZEDMIOTOWY KONTROLI
Zakres przedmiotowy kontroli obejmuje przestrzeganie przez właścicieli nieruchomości zasad utrzymania czystości i porządku zgodnie z przyjętym w Gminie Chojna Regulaminem oraz Ustawą, w szczególności zasad segregacji odpadów, gospodarki ściekowej oraz co do kontroli przedsiębiorców odbierających odpady – również spełnienie wymagań określonych w Rozporządzeniu.
- PODMIOTY KONTROLOWANE
Kontroli podlegają właściciele nieruchomości objęci systemem gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Chojna tj. właściciele nieruchomości,
na których zamieszkują mieszkańcy oraz właściciele nieruchomości, które w części stanowią nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne oraz właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (w tym właściciele działek rekreacji indywidualnej), (dalej: właściciel/właściciele)[1] oraz podmioty odbierające odpady komunalne.
- WYBÓR PODMIOTÓW KONTROLOWANYCH
Wyboru podmiotów kontrolowanych dokonuje się losowo oraz na podstawie zgłoszeń, dokonywanych przez podmioty odbierające odpady na rzecz Gminy Chojna,
o niedopełnieniu obowiązku utrzymania czystości i porządku, w tym w szczególności
w zakresie segregacji odpadów na danej nieruchomości (niezgodność ze złożoną deklaracją)[2], a także na podstawie zarządzenia w sprawie ustalenia planu kontroli oraz innych zgłoszeń, zgodnie z decyzją Burmistrza lub Naczelnika (zastępcę Naczelnika) Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Nadzoru Właścicielskiego (dalej: Naczelnik).
VI. PROCEDURA KONTROLI
- Pracownik przed przeprowadzeniem kontroli:
- ustala jakie pojemniki przypisane są do konkretnego adresu nieruchomości;
- sprawdza w systemie informatycznym, w którym prowadzona jest ewidencja osób/podmiotów składających deklarację, czy właściciel nieruchomości złożył deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (dalej: deklaracja) i czy zadeklarował segregowanie odpadów komunalnych;
- w przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie złożył deklaracji, pracownik informuje o powyższym Naczelnika, celem podjęcia przez Burmistrza czynności,
o których mowa w art. 6o Ustawy; - w przypadku, gdy właściciel nieruchomości złożył deklarację, pracownik podejmuje czynności kontrolne na co najmniej dzień przed dniem odbioru odpadów przez podmiot odbierający odpady, wyznaczonym na podstawie obowiązującego harmonogramu;
- ustala, czy dany właściciel nieruchomości zdeklarowała gromadzenie odpadów ulegających biodegradacji w pojemniku do tego przeznaczonym czy zagospodarowanie ich w przydomowym kompostowniku;
- w razie konieczności (zalecane) upoważniony pracownik wnosi do komendanta Policji, właściwej ze względu na miejsce położenia nieruchomości, o udział
w kontroli policjanta lub strażnika miejskiego.
- Kontrola:
- kontrola przeprowadzana jest w obecności właściciela nieruchomości, a w razie jego nieobecności – dorosłego domownika;
- pracownik przeprowadzający kontrolę zobowiązany jest do posiadania podczas kontroli upoważnienia, które okazuje właścicielowi nieruchomości, upoważnienie jest ważne za okazaniem legitymacji służbowej lub dokumentu tożsamości;
- pracownik przeprowadzający kontrolę, w razie uniemożliwienia przez właściciela nieruchomości przeprowadzenia kontroli, poucza kontrolowany podmiot
o obowiązku wynikającym z art. 379 ust. 6 POŚ[3]; - pracownik wykonujący kontrolę, jest uprawniony do:
- wstępu wraz z rzeczoznawcami i niezbędnym sprzętem od godz. 6.00
do 22.00 na teren, na którym nie jest prowadzona działalność gospodarcza, - przeprowadzania badań lub wykonywania innych niezbędnych czynności kontrolnych,
- żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego,
- żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych mających związek z problematyką kontroli,
- z czynności kontrolnych pracownik sporządza protokół, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do Zarządzenia, z tym zastrzeżeniem, że jeżeli czynności kontrolne wykonywane są bez wstępu na teren nieruchomości, kontrolujący sporządza notatkę służbową, o treści o której informuje kontrolowanego. Protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z czego jeden włącza się do akt sprawy, a drugi przekazuje się kontrolowanemu. Dokumentacja fotograficzna stwierdzonych nieprawidłowości stanowi załącznik spisanego protokołu; protokół podpisują kontrolujący pracownik oraz kontrolowany, który może wnieść do protokołu zastrzeżenia i uwagi;
- w razie odmowy podpisania protokołu przez kontrolowanego kontrolujący pracownik umieszcza o tym wzmiankę w protokole, a odmawiający podpisu może w terminie 7 dni przedstawić swoje stanowisko na piśmie Burmistrzowi, o czym pracownik poucza kontrolowanego;
- w protokole zamieszcza się zalecenia pokontrolne oraz wyznacza termin
na powiadomienie Burmistrza o sposobie wykonania zaleceń; - wykonanie zaleceń pokontrolnych podlega sprawdzeniu w drodze rekontroli,
po upływie terminu wyznaczonego na powiadomienie Burmistrza o sposobie ich wykonania. W przypadku powiadomienia o zastosowaniu się do obowiązku segregacji, ponownie podejmuje się czynności kontrolne u właściciela nieruchomości; - nieprawidłowości stwierdzone podczas każdej kolejnej kontroli i rekontroli mogą skutkować dyspozycją w postaci wydania decyzji uwzględniającej wyższą stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz mogą skutkować zastosowaniem sankcji karnych (grzywny) przewidzianych w Ustawie.
VII. KONTROLA WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI BĘDĄCYCH
PRZEDSIĘBIORCAMI (W TYM SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWYCH)
W przypadku, gdy podmiotem kontrolowanym jest przedsiębiorca[4], poza czynnościami,
o których mowa w rozdziale VI:
- Pracownik przed przeprowadzeniem kontroli:
- ustala dzień odbioru odpadów przez podmiot odbierający odpady na podstawie obowiązującego harmonogramu (zaleca się prowadzenie kontroli przed planowanym odbiorem);
- przygotowuje upoważnienie do przeprowadzenia kontroli (jeden egzemplarz upoważnienia otrzymuje kontrolowany podmiot; upoważnienie sporządzane jest odrębnie dla każdej kontroli, zgodnie z wytycznymi art. 49 ust. 7 ustawy PP;
- posiada legitymację służbową lub dokument tożsamości uprawniający
do przeprowadzenia czynności kontrolnych (art. 49 ust 1 ustawy PP); - zawiadamia podmiot o zamiarze wszczęcia kontroli zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy PP (wzór zawiadomienia stanowi załącznik nr 6 do Zarządzenia);
- wszczyna kontrolę nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli; jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia (art. 48 ust. 2 ustawy PP); na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia (art. 48 ust. 4 ustawy PP).
- Kontrola
- czynności kontrolne mogą być wykonywane przez pracowników Urzędu
po okazaniu przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej upoważnienia
do przeprowadzenia kontroli (załącznik nr 3 do Zarządzenia); upoważnienie jest ważne za okazaniem legitymacji służbowej lub dokumentu tożsamości; - zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu;
- podczas kontroli przedsiębiorców, którzy nie zostali objęci gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zgodnie z wymaganiami określonymi
w Regulaminie, sprawdzeniu podlega obowiązek wyposażenia nieruchomości
w pojemnik służący do gromadzenia odpadów komunalnych oraz czy zbieranie powstałych na nieruchomości odpadów komunalnych jest zgodne z zapisami Regulaminu; - podczas kontroli przedsiębiorców, którzy nie zostali objęci gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi dokonuje się również sprawdzenia posiadania dokumentów potwierdzających wywiązanie się z obowiązku pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z przepisami Ustawy tj. posiadanie umowy i dowodów uiszczania opłat potwierdzających korzystanie z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości wpisanego
do rejestru działalności regulowanej; - w razie nieobecności kontrolowanego przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej, czynności kontrolne mogą być wszczęte po okazaniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli pracownikowi kontrolowanego, który może być uznany za osobę, o której mowa w art. 97[5]ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 875 ze zm.) lub w obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, niebędący jednak pracownikiem organu przeprowadzającego kontrolę;
- kontrolę przeprowadza się na nieruchomościach objętych zakresem przedmiotowym upoważnienia do kontroli, w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczej przez kontrolowanego (brak ograniczenia czasowego od godziny 6.00 do 22.00);
- w siedzibie kontrolowanego dokonuje się pierwszych wpisów w książce kontroli przedsiębiorcy, tj.: organ kontroli, oznaczenie upoważnienia do kontroli, zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli, daty podjęcia i zakończenia kontroli;
- podczas kontroli sprawdzeniu podlega m. in. zawartość pojemników
do selektywnego zbierania odpadów pod kątem struktury i składu zgromadzonych
w nich odpadów oraz zawartość pojemników do zbierania pozostałości
po sortowaniu pod kątem obecności frakcji podlegających zbiórce selektywnej,
a także, w przypadku przedsiębiorców niebędących spółdzielniami mieszkaniowymi, ilość zgromadzonych odpadów komunalnych względem ilości zadeklarowanej; - w przypadku stwierdzenia, że w pojemniku do selektywnego zbierania odpadów znajdują się inne odpady, niż wskazuje na to przeznaczenie pojemnika, wykonuje się fotografię dokumentującą skład i morfologię odpadów; dokumentację fotograficzną sporządza się także w przypadku stwierdzenia nadmiaru odpadów komunalnych względem ilości zadeklarowanej;
- podczas kontroli dokonuje się również sprawdzenia, czy w pojemnikach
na odpady nie zostały zgromadzone odpady niebezpieczne, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady budowlane
i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne oraz inne odpady, których obowiązek selektywnego zbierania wynika z przyjętego Regulaminu; - z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do Zarządzenia. Protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z czego jeden włącza się do akt sprawy, a drugi przekazuje się kontrolowanemu;
- podpisanie protokołu może nastąpić po przeprowadzeniu kontroli w umówionym miejscu i terminie. Protokół podpisują kontrolujący pracownik oraz kontrolowany właściciel nieruchomości. Przed podpisaniem, protokół należy odczytać na głos
w obecności kontrolowanego podmiotu. Dokumentacja fotograficzna stwierdzonych nieprawidłowości stanowi załącznik do spisanego protokołu; - w razie odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub kontrolowaną osobę fizyczną, zgodnie z art. 380 ust. 3 POŚ, kontrolujący umieszcza o tym wzmiankę w protokole, a odmawiający podpisu może, w terminie 7 dni, przedstawić stanowisko na piśmie (termin 7 dni liczy się od daty zgłoszenia odmowy podpisania protokołu);
- po zakończeniu czynności kontrolnych (w tym samym dniu lub w ostatnim dniu kontroli, jeżeli kontrola trwa dłużej niż jeden dzień) należy uzupełnić pozostałe informacje w książce kontroli przedsiębiorcy.
VIII. KONTROLA WSPÓLNOT MIESZKANIOWYCH
W przypadku, gdy podmiotem kontrolowanym jest wspólnota mieszkaniowa, poza czynnościami, o których mowa w rozdziale VI:
- zawiadamia się upoważnionego do uczestnictwa w czynnościach kontrolnych zarządcę/administratora nieruchomości lub przedstawiciela zarządu wspólnoty, zaś w przypadku tzw. małych wspólnot mieszkaniowych zarządcę nieruchomości lub co najmniej jednego ze współwłaścicieli[6];
- czynności kontrolne wykonywane są w obecności przedstawiciela zarządu wspólnoty lub upoważnionego zarządcy/administratora nieruchomości (lub
co najmniej jednego ze współwłaścicieli).
IX. KONTROLA PODMIOTÓW ODBIERAJĄCYCH ODPADY KOMUNALNE
- Pracownik przed przystąpieniem do kontroli, co do spełnienia wymagań określonych w Rozporządzeniu:
- zapoznaje się z przepisami Rozporządzenia;
- przygotowuje aktualne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli;
- posiada legitymację służbową lub dokument tożsamości upoważniający
do przeprowadzenia czynności kontrolnych; - zawiadamia podmiot o wszczęciu przeprowadzenia kontroli;
- wszczyna kontrolę nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia (art. 48 ust. 2 ustawy PP); na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia (art. 48 ust. 4 ustawy PP).
- Kontrola:
- w terminie planowanej kontroli, kontrolujący zgłaszają się w siedzibie kontrolowanego podmiotu (termin kontroli może obejmować kilka dni);
- czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli,
w szczególności w czasie jego nieobecności. Dokonuje się sprawdzenia, czy osoba wyznaczona ze strony kontrolowanego podmiotu do uczestnictwa
w kontroli posiada stosowne upoważnienie; - w siedzibie kontrolowanego dokonuje się wpisów w książce kontroli przedsiębiorcy, tj. organ kontroli, oznaczenie upoważnienia do kontroli, zakres przedmiotowy kontroli, daty podjęcia i zakończenia kontroli;
- czynności kontrolnych dokonuje się na nieruchomościach objętych zakresem przedmiotowym upoważnienia do kontroli;
- rozpoczynając kontrolę należy stronę, czyli kontrolowany podmiot prawny lub jego upoważnionego przedstawiciela uprzedzić o odpowiedzialności karnej z art. 225 §1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1444) i poinformować, w trybie art. 83 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 256) o prawie odmowy zeznań i odpowiedzi na pytania oraz odpowiedzialności za fałszywe zeznania. Zapis o dokonaniu takiego pouczenia należy umieścić w protokole pokontrolnym;
- podczas kontroli sprawdzeniu podlega m. in. spełnienie wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, określonych
w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz.U.z 2013 r. poz. 122), a także inne kwestie, których zakres wskazany został w zawiadomieniu.
X. SCHEMAT POSTĘPOWANIA W ZWIĄZKU Z OTRZYMANIEM
ZGŁOSZENIA OD PODMIOTU ODBIERAJĄCEGO ODPADY KOMUNALNE
Podmiot, który na terenie Gminy Chojna świadczy usługi związane z odbiorem odpadów obowiązany jest na podstawie art. 6ka ust. 1 Ustawy oraz Umowy DIR.272.16.2019 § 1 pkt. 2 i 3 każdorazowo powiadomić Gminę o niedopełnieniu przez właściciela nieruchomości (deklarującego selektywną zbiórkę odpadów komunalnych) obowiązku selektywnej zbiórki odpadów komunalnych poprzez przesłanie zgłoszenia
w formie elektronicznej wraz z dokumentacją fotograficzną uwidaczniającą zdarzenie oraz jego lokalizację na adres e-mail: info@chojna.pl,
Pracownik Urzędu, w celu potwierdzenia lub wykluczenia nieprawidłowości ustala
z właścicielem nieruchomości termin oględzin (nie później niż na drugi dzień
po stwierdzeniu nieprawidłowości przez pracowników podmiotu odbierającego odpady komunalne). W takim przypadku pojawiają się dwa warianty działania:
- w przypadku stwierdzenia ewidentnego niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnej zbiórki odpadów, pracownik Urzędu stosuje procedurę z rozdziału VI pkt. 7-13. Protokół stanowi materiał dowodowy w ewentualnym postępowaniu administracyjnym mającym na celu wydanie decyzji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi posługując się wyższą stawką opłaty za gospodarowanie odpadami zgromadzonymi w sposób nieselektywny. Właściciel nieruchomości natomiast musi poczekać do następnego dnia odbioru odpadów wynikającego z harmonogramu;
- w przypadku wykluczenia przez pracownika Urzędu nieprawidłowości
w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, podmiot odbierający odpady,
po otrzymaniu telefonicznego polecenia z Urzędu, zobowiązany jest
do niezwłocznego opróżnienia pojemnika na odpady, w którym stwierdzono nieprawidłowość;
XI. KONTROLA WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI W ZAKRESIE PRAWIDŁOWOŚCI GOSPODARKI ŚCIEKOWEJ
- W przypadku kontroli osób fizycznych zastosowanie mają ogólne procedury określone w rozdziale VI.
- W przypadku kontroli właścicieli nieruchomości będących przedsiębiorcami zastosowanie mają ogólne procedury określone w rozdziale VI oraz VII..
- Przed przystąpieniem do kontroli pracownik Urzędu ustala czy dany właściciel nieruchomości zgłosił sposób gromadzenia ścieków.
- Podczas kontroli sprawdzeniu podlega:
- w przypadku istnienia sieci kanalizacyjnej na danym terenie – obowiązek podłączenia nieruchomości do gminnej sieci kanalizacyjnej;
- w przypadku braku sieci kanalizacyjnej na danym terenie – obowiązek wyposażenia nieruchomości:
- w szczelny zbiornik bezodpływowy do gromadzenia nieczystości ciekłych
i udokumentowanie w formie posiadania umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych wraz z dowodami uiszczania opłat za te usługi, - bądź w przydomową oczyszczalnię ścieków.
- w szczelny zbiornik bezodpływowy do gromadzenia nieczystości ciekłych
- Postępowanie w przypadku stwierdzenia braku przyłącza do kanalizacji na terenie, na którym istnieje sieć kanalizacyjna:
- w przypadku braku przyłącza do kanalizacji, jeżeli na danym terenie istnieją warunki techniczne, właściciel nieruchomości jest informowany o obowiązku wykonania przyłącza, uzyskania warunków technicznych na przyłącz
w terminie 3 miesięcy od przeprowadzenia kontroli i poinformowanie Burmistrza o dokonanym przyłączu wraz z przedłożeniem umowy
na odprowadzanie ścieków; - w przypadku braku informacji, następuje wystosowanie pisma urzędowego do właściciela nieruchomości informującego o niezastosowaniu się do zaleceń kontrolnych i nakazującego dokonanie przyłącza w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisma;
- po upływie wyznaczonego terminu następuje wszczęcie postępowania administracyjnego w celu wydania decyzji nakazującej wykonanie obowiązku.
- Postępowanie w przypadku braku wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy do gromadzenia nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię ścieków:
- w przypadku braku zbiornika bezodpływowego właściciel nieruchomości jest informowany o obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę zbiornika bezodpływowego lub zgłoszenia budowy przydomowej oczyszczalni ścieków,
a po ich uprawomocnieniu należy przedłożyć je w Urzędzie; - wybudowanie zbiornika lub przydomowej oczyszczalni ścieków musi nastąpić
w terminie do 2 miesięcy od dnia uzyskania pełnej dokumentacji i prawomocnych pozwoleń. Niezwłocznie po zakończeniu robót właściciel jest zobowiązany poinformować pisemnie o tym fakcie Burmistrza i przedstawić dowody uiszczania opłaty za opróżnianie zbiornika bezodpływowego; - w przypadku nie okazania przez właściciela nieruchomości dokumentów następuje wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie obowiązku wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy lub przydomową oczyszczalnię ścieków w celu wydania decyzji nakazującej wykonanie obowiązku.
7. Postępowanie w przypadku braku posiadania bieżących dowodów uiszczania opłaty za wykonywanie usługi w zakresie opróżniania zbiornika bezodpływowego do gromadzenia nieczystości ciekłych:
- w przypadku braku wymaganego dokumentu, właściciel nieruchomości składa wyjaśnienia do protokołu i jest informowany o obowiązku regularnego opróżniania zbiornika bezodpływowego przez podmiot posiadający zezwolenie
na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych
i transport nieczystości ciekłych oraz o przedłożeniu wymaganego dokumentu (bieżącego rachunku) do Urzędu w terminie 14 dni od dnia przeprowadzenia kontroli; - w przypadku braku informacji następuje wystosowanie do właściciela nieruchomości pisma urzędowego informującego o nie zastosowaniu się
do zaleceń kontrolnych, nakazującego przedłożenie dowodu uiszczenia opłaty
za opróżnienie zbiornika bezodpływowego, w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisma; - po upływie w/w terminu następuje zorganizowanie przez Gminę opróżniania zbiornika bezodpływowego wszczęcie postępowania administracyjnego w celu wydania z urzędu decyzji, w której ustalony zostanie obowiązek uiszczania opłat za odbieranie odpadów komunalnych z zastosowaniem górnych stawek opłat (art. 6 ust .6-12ustawy).
Załącznik nr 2
do Zarządzenia Nr 565/2020
Burmistrza Gminy Chojna
z dnia 16 września 2020 r.
- wzór upoważnienia -
(osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe)
Burmistrz Gminy Chojna
Nr sprawy…………………… Chojna, dnia………………………
UPOWAŻNIENIE
Na podstawie art. 9u i 9v ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.1439) w związku z art. 379 i art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1219,1378),
upoważniam
Pana/Panią ………………………………………………………………………………………
zatrudnionego(ną) na stanowisku……………………………………………………………….w………………………………………………………………………………………………...
(nazwa Wydziału/komórki organizacyjnej/jednostki organizacyjnej)
do wykonania czynności w postępowaniu administracyjnym w imieniu Burmistrza Gminy Chojna w zakresie:
1)..………………………………………….….……………………………..………………….
2………………………………………………………………………………………………...
(należy określić przedmiotowy zakres przekazywanych uprawnień)
Upoważnienie niniejsze nie upoważnia do udzielania dalszych upoważnień.
Upoważnienie wydaje się na czas wykonania czynności, do której zostało udzielone*/
do dnia………*/na czas nieokreślony, jednakże nie dłużej niż na czas zatrudnienia na w/w stanowisku *.
Traci moc upoważnienie Nr ……………….. z dnia ………..………. (klauzula ma zastosowanie
w przypadku zmiany upoważnienia).
Przyjmuję:
…………………………………….... …………………….
(podpis pracownika upoważnionego) (podpis Burmistrza)
Sporządził(a):
…………………..
(imię i nazwisko)
Pouczenie o prawie złożenia korekty deklaracji
Zgodnie z art. 81b § 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
(t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.1325,1423) uprawnienie do skorygowania deklaracji:
- ulega zawieszeniu na czas trwania kontroli – w zakresie objętym kontrolą;
- przysługuje nadal po zakończeniu kontroli.
Korekta złożona w czasie trwania kontroli nie wywołuje skutków prawnych (art. 81 b § 2).
Podstawa prawna: Art. 282b § 1 i 283 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.1325,1423)
Załącznik Nr 3
do Zarządzenia Nr 565/2020
Burmistrza Gminy Chojna
z dnia 16 września 2020 r.
Wzór upoważnienia
(przedsiębiorcy)
Burmistrz Gminy Chojna
…………………… Chojna, dnia………………………
UPOWAŻNIENIE
Na podstawie art. 9u i 9v ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach(t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.1439) w związku z art. 379 i art. 380 ustawyz dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396 ze zm.),i art. 49 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1219,1378)
Pana/Panią ………………………………………………………………………………………
zatrudnionego(ną) na stanowisku……………………………………………………………….w………………………………………………………………………………………………...
(nazwa Wydziału/komórki organizacyjnej/jednostki organizacyjnej)
do wykonania czynności w postępowaniu administracyjnym w imieniu Burmistrza Gminy Chojna w zakresie:
1)..………………………………………….….……………………………..………………….
2………………………………………………………………………………………………...
(należy określić przedmiotowy zakres przekazywanych uprawnień)
Upoważnienie niniejsze nie upoważnia do udzielania dalszych upoważnień.
Upoważnienie wydaje się na czas wykonania czynności, do której zostało udzielone*/
do dnia………*/na czas nieokreślony, jednakże nie dłużej niż na czas zatrudnienia na w/w stanowisku *.
Traci moc upoważnienie Nr ……………….. z dnia ………..………. (klauzula ma zastosowanie
w przypadku zmiany upoważnienia).
Przyjmuję:
…………………………………….... …………………….
(podpis pracownika upoważnionego) (podpis Burmistrza)
Sporządził(a):
…………………..
(imię i nazwisko)
POUCZENIE O PRAWACH I OBOWIĄZKACH PRZEDSIĘBIORCY: Do kontroli przedsiębiorcy stosuje się zasady przewidziane w art. 45-65 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2019 poz. 1292 ze zm.).w szczególności następujące zasady:
1. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia
zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli.
2. Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez pracowników organu kontroli po okazaniu przedsiębiorcy albo osobie
przez niego upoważnionej legitymacji służbowej upoważniającej do wykonywania takich czynności oraz po doręczeniu
upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
3. Czynności kontrolne wykonuje się w obecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej. Przedsiębiorca
wskazuje na piśmie osobę upoważnioną, o której mowa powyżej, w szczególności w czasie swojej nieobecności.
4. W przypadku nieobecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego upoważnionej albo niewykonania przez przedsiębiorcę
obowiązku wskazania osoby upoważnionej, czynności kontrolne mogą być wykonywane w obecności innego pracownika
przedsiębiorcy lub osoby zatrudnionej u przedsiębiorcy w ramach innego stosunku prawnego, którzy mogą być uznani za
osobę umocowaną do dokonywania czynności prawnych, które zazwyczaj bywają dokonywane z osobami korzystającymi z
usług tego przedsiębiorstwa lub w obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny,
niebędący jednak pracownikiem organu przeprowadzającego kontrolę.
5. W przypadku wszczęcia kontroli przedsiębiorca niezwłocznie okazuje kontrolującemu książkę kontroli.
6. Nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy. Nie dotyczy to
sytuacji wymienionych w art. 54 ust. 1 ustawy. Czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w
jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać terminów określonych w art. 55 ust. 1 ustawy.
7. Przedsiębiorca może wnieść sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez organ kontroli czynności z naruszeniem
przepisów art. 48, art. 49, art. 50 ust. 1 i 5, art. 51 ust. 1, art. 54 ust. 1, art. 55 ust. 1 i 2 oraz art. 58 ustawy. Sprzeciw
wymaga uzasadnienia. Wniesienie sprzeciwu nie jest dopuszczalne, w przypadku gdy organ przeprowadza kontrolę,
powołując się na przepisy art. 48 ust. 11 pkt 2, art. 50 ust. 2 pkt 2, art. 54 ust. 1 pkt 2, art. 55 ust. 2 pkt 2 oraz art. 62
ustawy. Sprzeciw przedsiębiorca wnosi na piśmie do organu kontroli, którego czynności sprzeciw dotyczy, w terminie 3 dni
roboczych od dnia wszczęcia kontroli przez organ kontroli lub wystąpienia przesłanki do wniesienia sprzeciwu.
8. W przypadku wniesienia sprzeciwu organ kontroli może, w drodze postanowienia, dokonać zabezpieczenia dowodów
mających związek z przedmiotem i zakresem kontroli, na czas rozpatrzenia sprzeciwu.
Oświadczam, że otrzymałem i zapoznałem się z pouczeniem
.......................................................................................
(Data i podpis)
Załącznik Nr 4
do Zarządzenia Nr 565/2020
Burmistrza Gminy Chojna
z dnia 16 września 2020 r.
Wzór protokołu kontroli
(nieruchomości zamieszkałe)
Chojna, dnia………………………
Nr sprawy…………………………
Protokół kontroli/rekontroli* właściciela nieruchomości (niebędącego przedsiębiorcą) nr …………………….. z dnia ……………………
Podstawa prawna przeprowadzenia kontroli: art. 9u i 9v ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.1439)
w związku z art. 379 ust. 1 i 2 oraz art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j.Dz.U.z2020r.poz.1219,1378),
Data dzienna i godzina przeprowadzenia kontroli:
………………………………………………………
Pracownicy upoważnieni do kontroli:1. Pani/Pan*……………………………………………................
Stanowisko …………………………………………
Działająca/-y na podstawie upoważnienia z dnia …………………………………………..
Legitymacja służbowa nr ……………………………………
2. Pani/Pan*……………………………………………................
Stanowisko ………………………………………….
Działająca/-y na podstawie upoważnienia z dnia………………………………………………..
Legitymacja służbowa nr …………………………………....
Kontrolowany (imię i nazwisko/nazwa, adres):
…………………………………………………………………………………………………..........................................................................................................................................................
Inne osoby obecne podczas kontroli (np. funkcjonariusz policji lub strażnik miejski)…………………………………………………………………………………………
Zakres kontroli:…………………………………………………………………………………………………..………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Opis stanu faktycznego, stwierdzonego w trakcie kontroli:
…………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………..………………..………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Nie stwierdzono/stwierdzono* następujące naruszenia i nieprawidłowości:…………………………………………………………………………………………………..………..………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………..………..………………………………………………………………………………………….
Zalecenia pokontrolne: …………………………………………………………………………………………………..………..………………………………………………………………………………………….............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Termin na powiadomienie Burmistrza Gminy Chojna o sposobie wykonania zaleceń:………………………………………………………………………………………….
Zastrzeżenia i uwagi Kontrolowanego wraz z uzasadnieniem:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………
Na tym protokół zakończono i odczytano. Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla Kontrolowanego i Kontrolującego.
Załączniki do protokołu (np. dokumentacja zdjęciowa):
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..............................................................................................................................................................
Właściciela nieruchomości pouczono o prawie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu pisemnych wyjaśnień co do zawartych w protokole ustaleń.
Po odczytaniu protokołu każdy egzemplarz został podpisany.
Data i miejsce podpisania protokołu: ………………………………………………………………..
Podpisy:
Kontrolujący: ………………………………………………..
……………………………………………….
Kontrolowany: ………………………………………………
Kontrolowany odmówił podpisania protokołu z powodu:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Potwierdzam odbiór protokołu kontroli: (data i podpis Kontrolowanego) …………………...
*niepotrzebne skreślić
Załącznik Nr 5
do Zarządzenia Nr 565/2020
Burmistrza Gminy Chojna
z dnia 16 września 2020 r.
Wzór protokołu kontroli
(przedsiębiorcy i spółdzielnie mieszkaniowe)
Chojna, dnia………………………
Nr sprawy ……………………
Protokół kontroli/rekontroli* właściciela nieruchomości (będącego przedsiębiorcą) nr ……………………….. z dnia …………………………
Podstawa prawna przeprowadzenia kontroli: art. 9u i 9v ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.1439)
w związku z art. 379 ust. 1 i 2 oraz art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1396 ze zm.), i art.48-49 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców(t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1219,1378),
Data dzienna i godzina przeprowadzenia kontroli:
………………………………………………………..
Pracownicy upoważnieni do kontroli:
1. Pani/Pan*……………………………………………..
Stanowisko…………………………………………...
Działająca/-y na podstawie upoważnienia z dnia………………………………………..
Legitymacja służbowa nr………………………………………….
2. Pani/Pan*……………………………………………..
Stanowisko…………………………………………..
Działająca/-y na podstawie upoważnienia z dnia………………………………………..
Legitymacja służbowa nr………………………………………….
Kontrolujący przedstawił/-li Kontrolowanemu legitymację służbową, upoważniającą
do wykonywania czynności kontrolnych i doręczył/-li upoważnienie do przeprowadzenia kontroli. Kontrolowany potwierdził przyjęcie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli – pokwitowanie złożone na upoważnieniu. Przedsiębiorca wyraził zgodę
na przeprowadzenie kontroli. Przed podjęciem pierwszej czynności kontrolnej Kontrolujący poinformował/-li Przedsiębiorcę o jego prawach i obowiązkach w trakcie kontroli.
Kontrolowany (imię i nazwisko/nazwa, adres, NIP, REGON):
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Osoba/-y wskazana/-e pisemnie przez Kontrolowanego do reprezentowania go w trakcie kontroli: …………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………..
Miejsce prowadzenia działalności gospodarczej: ………………………………………………
………………………………………………………………………………………………......
Inne osoby obecne podczas kontroli (np. policjant, strażnik miejski itd.):……………………………………………
Zakres kontroli:
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Opis stanu faktycznego stwierdzonego w trakcie kontroli:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Nie stwierdzono/stwierdzono* następujące naruszenia i nieprawidłowości:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………................................................................................................................................................
Zalecenia pokontrolne:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Termin na powiadomienie Burmistrza Gminy Chojna o sposobie wykonania zaleceń: …………………………………………………………………………………………
Zastrzeżenia i uwagi Kontrolowanego wraz z uzasadnieniem:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………….................................................. .......................................................................................................................................................
Właściciela nieruchomości pouczono o prawie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu pisemnych wyjaśnień co do zawartych w protokole ustaleń.
Na tym protokół zakończono i odczytano. Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla Kontrolowanego i Kontrolującego.
Załączniki do protokołu (np. dokumentacja zdjęciowa):
………………………………………………………………………………………………….................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Po odczytaniu protokołu każdy egzemplarz został podpisany.
Zgodnie z art. 57 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r., Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2019 poz. 1292 ze zm.) dokonano wpisu w książce kontroli pod pozycją…………………………………..
Data i miejsce podpisania protokołu:…………………………………………………………
Podpisy:
Kontrolujący: ……………………………………
…………………………………….
Kontrolowany: …………………………………..
Kontrolowany odmówił podpisania protokołu z powodu:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Potwierdzam odbiór protokołu kontroli: (data i podpis Kontrolowanego)
………………………………………….
Załącznik Nr 6
do Zarządzenia Nr 565/2020
Burmistrza Gminy Chojna
z dnia 16 września 2020 r.
Wzór zawiadomienia
[pieczęć]
Chojna, dnia………………………
Nr sprawy……………………………..
ZAWIADOMIENIE
o zamiarze wszczęcia kontroli przestrzegania zasad dot. utrzymania czystości
i porządku w Gminie Chojna w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi
i (gospodarki ściekowej)
Na podstawie art. 9u i 9v w związku z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.1439), art. 379
i 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1219,1378), , art. 48 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2019 poz. 1292 ze zm.), Burmistrz Gminy Chojna
zawiadamia o zamiarze wszczęcia kontroli w stosunku do:
…………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………………………..........................…………
(dokładne określenie przedsiębiorcy, firma, NIP, adres)
w zakresie: przestrzegania zasad dot. utrzymania czystości i porządku w Gminie Chojna, w szczególności w celu ustalenia:
1) gdzie gromadzone są odpady komunalne (lokalizacja pojemników),
2) liczby, rodzaju, pojemności i stanu pojemników na odpady komunalne,
3) w jaki sposób gromadzone są odpady komunalne (selektywnie/nieselektywnie),
4)……………………………………………………………………………………
…………………………………………………….
(pieczątka i podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia)
[1].Jeżeli obowiązki wskazane w Ustawie mogą jednocześnie dotyczyć kilku podmiotów, spośród wskazanych w art. 2 ust. 1 pkt 4 Ustawy, obowiązany do ich wykonania jest podmiot lub podmioty faktycznie władające nieruchomością. W takim przypadku podmioty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4 Ustawy mogą, w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, wskazać podmiot obowiązany do wykonania obowiązków wynikających z Ustawy.
[2].Zgodnie z art. 9f Ustawy podmiot odbierający odpady komunalne zobowiązany jest powiadamiać gminę o przypadkach niedopełniania przez właścicieli nieruchomości obowiązku w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
[3] Kontrolowana osoba fizyczna obowiązana jest umożliwić przeprowadzanie kontroli, a w szczególności dokonanie czynności, o których mowa w pkt. 4.
[4].Przedsiębiorcą, w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 PP jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej
[5] Art. 97 k.c. – osobę czynną w lokalu przedsiębiorstwa przeznaczonym do obsługiwania publiczności poczytuje się w razie wątpliwości za umocowaną do dokonywania czynności prawnych, które zazwyczaj bywają dokonywane z osobami korzystającymi z usług tego przedsiębiorstwa.
[6] Do 3 lokali.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Paulina Turkiewicz Data wytworzenia:
16 wrz 2020
Osoba dodająca informacje
Magdalena Hybiak Data publikacji:
21 paź 2020, godz. 13:24
Osoba aktualizująca informacje
Magdalena Hybiak Data aktualizacji:
21 paź 2020, godz. 13:24