ZARZĄDZENIE Nr 63/2021 BURMISTRZA GMINY CHOJNA z dnia 24 lutego 2021 r. w sprawie ustalenia Wewnętrznego Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Stanu Cywilnego w Urzędzie Miejskim w Chojnie
ZARZĄDZENIE Nr 63/2021 BURMISTRZA GMINY CHOJNA z dnia 24 lutego 2021 r. w sprawie ustalenia Wewnętrznego Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Stanu Cywilnego w Urzędzie Miejskim w Chojnie
Na podstawie art. 33 ust.2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) i § 15 ust. 1 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Chojnie, stanowiącego załącznik do Zarządzenia Nr 116/VIII/2019 Burmistrza Gminy Chojna z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Chojnie z późn. zm. zarządzam, co następuje:
§ 1. Ustalam Wewnętrzny Regulamin Organizacyjny Urzędu Stanu Cywilnego w Urzędzie Miejskim w Chojnie, w brzmieniu jak w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Traci moc polecenie Nr 536/VIII/2019 r. Burmistrza Gminy Chojna z dnia 8 maja 2019 r. w sprawie zatwierdzenia Wewnętrznego Regulaminu Urzędu Stanu Cywilnego.
§ 3. Wykonanie zarządzenia powierzam kierownikowi Urzędu Stanu Cywilnego.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Burmistrz Gminy Chojna
Barbara Rawecka
Sporządziła:
Jolanta Moczek
Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego
22.02.2021 r.
Załącznik do zarządzenia Nr 63/2021 Burmistrza Gminy Chojna z dnia 24 lutego 2021 r.
WEWNĘTRZNY REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU STANU CYWILNEGO W URZĘDZIE MIEJSKIM W CHOJNIE
Rozdział 1 Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Wewnętrzny Regulamin określa wewnętrzną strukturę oraz zasady organizacji pracy Urzędu Stanu Cywilnego (zwanego dalej „USC”), niezbędne do sprawnej i należytej realizacji nałożonych na niego zadań, a w szczególności:
- zadania kierownika USC, zastępcy kierownika USC i pracownika do spraw akt USC;
- szczegółową strukturę organizacyjną USC;
- zakresy działania stanowisk pracy w USC.
2. Regulamin wewnętrzny USC ustalono zgodnie z postanowieniami § 11 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Chojnie wprowadzonego zarządzeniem Nr 116/VIII/2019 Burmistrza Gminy Chojna z dnia 27 marca 2019 r. z późn. zm. zwanego dalej „Regulaminem Organizacyjnym Urzędu”.
§ 2.1. Do zakresu działania USC należą następujące sprawy:
- związane z rejestracją urodzeń, małżeństw oraz zgonów, a także sprawy dotyczące innych zdarzeń, które mają wpływ na stan cywilny osób;
- dokonywanie zmian w księgach stanu cywilnego;
- prowadzenie i archiwizowanie ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych;
- przyjmowanie zgłoszeń o nadanie medali za długoletnie pożycie małżeńskie;
- prowadzenie spraw z zakresu zmiany imion i nazwisk,
w szczególności wynikające z następujących aktów prawnych:
- ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu Cywilnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 463 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2019 r., poz. 1397 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2020 r., poz. 1359);
- ustawy z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska (Dz.U. z 2020 r., poz. 707);
- ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2020 r., poz. 1575 z późn. zm.);
- Konwencji i umów międzynarodowych oraz rozporządzeń Rady UE w sprawach związanych z zakresem działania Urzędu Stanu Cywilnego.
Rozdział 2 Przepisy organizacyjne
§ 3.1. Pracą Urzędu Stanu Cywilnego kieruje Kierownik USC podlegający bezpośrednio Zastępcy Burmistrza.
2. Kierownik USC ponosi odpowiedzialność za wyniki pracy USC, a w szczególności za prawidłowe wykonywanie zadań wynikających z zakresu działania USC, zawartego w Wewnętrznym Regulaminie Organziacyjnym USC i w związku z tym:
- koordynuje pracą podległych pracowników oraz sprawuje ogólny nadzór nad funkcjonowaniem USC, w tym:
- przydziela pracownikom USC zadania wynikające z indywidualnych zakresów czynności oraz inne wynikające z doraźnej potrzeby zadania związane z zakresem działalności USC,
- dekretuje pisma wpływające do USC;
- decyduje o sposobie wykonywania zadań;
- sprawdza pod względem merytorycznym i redakcyjnym korespondencję z nadzorowanych stanowisk pracy oraz wszelkie inne projekty opracowywane przez pracowników;
- czuwa nad przestrzeganiem przez pracowników terminowego i zgodnego z prawem załatwiania spraw;
- udziela podległym pracownikom niezbędnej pomocy i instruktażu w zakresie wykonywanych przez nich zadań i obowiązków;
- inspiruje podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracowników;
- inicjuje usprawnienie procesów pracy w nadzorowanych dziedzinach;
- wykonuje kontrolę wewnętrzną w USC;
- nadzoruje dyscyplinę i kulturę pracy;
- odpowiada za właściwe zabezpieczenie na stanowiskach pracy dokumentów służbowych i innych materiałów;
- dokonuje oceny wyników pracy podległych pracowników i na tej podstawie wnioskuje o przyznanie nagród, kar i awansów;
- odpowiada za pozostające w jego władaniu środki finansowe związane z wykonywanymi zadaniami Wydziału;
- odpowiada przed Burmistrzem Gminy Chojna za realizację zadań i prawidłową organizację USC,
- sprawuje merytoryczny nadzór nad stanowiskami urzędniczymi:
- Zastępcą Kierownika Urzędu stanu Cywilnego
- Stanowiskiem ds. akt Urzędu Stanu Cywilnego.
3. Zakres obowiązków i uprawnień Kierownika USC, jako kierownika komórki organizacyjnej, zawarty jest w § 27 Regulaminu Organizacyjnego Urzędu.
4. Kierownik USC jest odpowiedzialny za ochronę bezpieczeństwa informacji w USC, a w szczególności:
- monitorowanie integralności i dostępności posiadanych zasobów informacji;
- nadzorowanie przestrzegania zasad bezpieczeństwa podległego pracownika;
- podejmowanie stosownych działań w razie stwierdzenia wystąpienia incydentu lub sytuacji mogącej prowadzić do wystąpienia incydentu bezpieczeństwa.
5. Kierownik USC odpowiada za ciągłe doskonalenie działań w USC w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności:
- konsultuje z podległym pracownikiem wszystkie aspekty bezpieczeństwa i higieny związane z jego pracą;
- zapewnia aktywne uczestnictwo pracownika w procesach planowania, wdrażania i utrzymywania systemu bezpieczeństwa i higieny pracy w Urzędzie;
- przyjmuje i analizuje uwagi, pomysły i informacje związane z bezpieczeństwem i higieną pracy pochodzące od pracownika i udziela mu odpowiedzi.
6. Kierownik USC jest przełożonym służbowym Zastępcy Kierownika USC i pracownika do spraw akt USC i w tym zakresie:
- planuje, organizuje i kontroluje pracę w USC;
- wydaje polecenia służbowe oraz motywuje do efektywnej pracy;
- dba o stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
- jest odpowiedzialny za wewnętrzną kontrolę w USC;
- jest odpowiedzialny za majątek będący wyposażeniem USC;
- współdziała z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu.
7. Pracownicy USC odpowiadają przed kierownikiem USC za prawidłowe i sprawne wykonywanie zadań i obowiązków, zgodnie z przydzielonym im zakresem czynności.
8. Podstawowe obowiązki pracowników określają postanowienia Regulaminu Pracy Urzędu Miejskiego w Chojnie. Poza tymi obowiązkami pracownicy USC powinni:
- wzajemnie współdziałać i współpracować przy wykonywaniu obowiązków służbowych;
- inicjować oraz stosować i upowszechniać zasady nowoczesnej organizacji pracy;
- przestrzegać godzin urzędowania oraz organizować sprawne przyjmowanie interesantów;
- udzielać interesantom informacji niezbędnych lub przydatnych przy załatwianiu spraw oraz wyjaśniać treść obowiązujących przepisów prawnych;
- na bieżąco orientować się w zakresie spraw załatwianych przez pracowników, których zastępują w czasie ich nieobecności;
- przyjmować interesantów - a na żądanie interesantów- wnoszone przez nich podania, wnioski, skargi itp., przyjmować do protokołu;
- ułatwiać interesantom załatwianie spraw poprzez dokonywanie uzgodnień, potwierdzeń danych będących w posiadaniu innych komórek organizacyjnych Urzędu, udostępnianie interesantom przepisów prawa;
- uzyskiwać w miarę możliwości, we własnym zakresie określone dokumenty, potwierdzenia, niezbędne do załatwienia spraw, a będących w posiadaniu innych urzędów lub instytucji;
- umożliwiać zainteresowanym wgląd w żądaną dokumentację w oparciu o przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej;
- przedstawiać przełożonym sprawy w sposób precyzyjny, w oparciu o posiadaną wiedzę oraz zgłaszać problemy uniemożliwiające samodzielne realizowanie zleconego zadania.
§ 4. 1. Zasady znakowania akt określa Jednolity rzeczowy wykaz akt.
2. Zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu Miejskiego w Chojnie Urząd Stanu Cywilnego stosuje symbol literowy: USC
§ 5. 1. Zakres czynności pracowników ustala na podstawie niniejszego regulaminu
i podpisuje kierownik Urzędu Stanu Cywilnego oraz zatwierdza Burmistrz.
2. Zakres czynności kierownika Urzędu Stanu Cywilnego ustala Sekretarz Gminy a w czasie jego nieobecności Zastępca Burmistrza.
3. Zakresy czynności każdorazowo ulegają zmianie w przypadku nałożenia na wydział nowych zadań wynikających z przepisów prawa lub z wewnętrznych uregulowań.
4. Zakres czynności sporządza się w trzech egzemplarzach, z których po jednym egzemplarzu:
- doręcza się pracownikowi, którego zakres czynności dotyczy;
- przekazuje się do teczki akt osobowych pracownika;
- przechowuje kierownik USC.
5. Data potwierdzenia odbioru zakresu czynności przez pracownika jest datą jego obowiązywania.
Rozdział 3 Zakres działania Urzędu Stanu Cywilnego
§ 6. 1. Do zakresu działania Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, poza wymienionymi w § 3 ust. 6 należy:
- przyjmowanie w formie uroczystej oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński w lokalu USC;
- przyjmowanie w formie uroczystej oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński poza lokalem USC;
- rejestracja urodzeń, małżeństw, zgonów;
- migracje aktów stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych;
- aktualizowanie danych z zakresu stanu cywilnego w rejestrze PESEL;
- usuwanie niezgodności danych w rejestrze PESEL;
- nadawanie numeru PESEL noworodkom;
- meldowanie noworodków;
- wymeldowywanie osób zmarłych;
- przyjmowanie od nupturientów zapewnienia o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa cywilnego, jaki i małżeństwa wyznaniowego ze skutkami cywilno-prawnymi;
- prostowanie błędów w aktach stanu cywilnego;
- uzupełnianie danych w aktach stanu cywilnego;
- wpisywanie zagranicznych aktów stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych;
- wydawanie decyzji administracyjnych i zezwoleń w zakresie rejestracji stanu cywilnego dotyczących:
- skrócenia terminu do zawarcia związku małżeńskiego;
- odmowy sprostowania błędu pisarskiego w aktach stanu cywilnego;
- odmowy odtworzenia treści aktu stanu cywilnego;
- odmowy uzupełnienia treści aktu stanu cywilnego;
- odmowy umiejscowienia w polskich księgach aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą;
- zmiany imienia i nazwiska;
- wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
- wydawanie zaświadczeń, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo;
- wydawanie zaświadczeń o cywilnym;
- wydawanie zaświadczeń potwierdzających uznanie ojcostwa;
- wydawanie zaświadczeń o nadaniu numeru PESEL;
- przyjmowanie oświadczeń o uznaniu ojcostwa;
- przyjmowanie oświadczeń od osób rozwiedzionych o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa;
- uznawanie orzeczeń sądów zagranicznych i innych organów w sprawach rodzinnych (niemajątkowych);
- przyjmowanie oświadczeń o nadaniu dziecku nazwiska męża matki, który nie jest ojcem dziecka;
- przyjmowanie oświadczeń o zmianie imion noworodkom;
- przyjmowanie oświadczeń o nazwisku jakie będą nosić małżonkowie po zawarciu małżeństwa oraz nazwisku ich dzieci;
- wpisywanie wzmianek w aktach stanu cywilnego na podstawie aktów stanu cywilnego, orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych oraz innych dokumentów;
- organizowanie uroczystości związanych z jubileuszami pożycia małżeńskiego;
- wydawanie zaświadczeń o braku aktu w księgach stanu cywilnego i braku księgi stanu cywilnego;
- prowadzenie korespondencji krajowej i zagranicznej;
- sporządzanie testamentów;
- przekazywanie informacji Centrum Informacji Kryminalnych, Straży Granicznej oraz innym uprawnionym jednostkom i organom;
- nadzór nad funkcjonowaniem Archiwum Zakładowego USC oraz przekazywanie 100-letnich i 80-letnich ksiąg stanu cywilnego do Archiwum Państwowego;
- podpisywanie pism z zakresu realizacji zadań USC;
- wpisywanie przypisków w aktach urodzeń małżeństw, zgonów;
- wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego po dokonaniu czynności związanych z rejestracją urodzenia, małżeństwa, zgonu;
- przygotowywanie zleceń migracji aktów s.c. do innych USC.
2. Zastępca Kierownika USC ponosi odpowiedzialność za wyniki pracy i za prawidłowe wykonywanie zadań wynikających z zakresu działania, zawartego w Regulaminie
wewnętrznym USC.
3. Zastępca Kierownika USC nadzoruje sprawy w zakresie powierzonym przez Kierownika USC.
4. Do zadań Zastępcy Kierownika USC należy:
- przyjmowanie w formie uroczystej oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński w lokalu USC;
- przyjmowanie w formie uroczystej oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński poza lokalem USC;
- rejestracja urodzeń, małżeństw, zgonów;
- migracje aktów stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych;
- aktualizowanie danych z zakresu stanu cywilnego w rejestrze PESEL;
- usuwanie niezgodności danych w rejestrze PESEL;
- nadawanie numeru PESEL noworodkom;
- meldowanie noworodków;
- wymeldowywanie osób zmarłych;
- przyjmowanie od nupturientów zapewnienia o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa cywilnego, jaki i małżeństwa wyznaniowego ze skutkami cywilno-prawnymi;
- prostowanie błędów w aktach stanu cywilnego;
- uzupełnianie danych w aktach stanu cywilnego;
- wpisywanie zagranicznych aktów stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych;
- wydawanie decyzji administracyjnych i zezwoleń w zakresie rejestracji stanu cywilnego dotyczących:
- skrócenia terminu do zawarcia związku małżeńskiego;
- odmowy sprostowania błędu pisarskiego w aktach stanu cywilnego;
- odmowy odtworzenia treści aktu stanu cywilnego;
- odmowy uzupełnienia treści aktu stanu cywilnego;
- odmowy umiejscowienia w polskich księgach aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą;
- zmiany imienia i nazwiska;
- wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
- wydawanie zaświadczeń, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo;
- wydawanie zaświadczeń o cywilnym;
- wydawanie zaświadczeń potwierdzających uznanie ojcostwa;
- wydawanie zaświadczeń o nadaniu numeru PESEL;
- przyjmowanie oświadczeń o uznaniu ojcostwa;
- przyjmowanie oświadczeń od osób rozwiedzionych o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa;
- uznawanie orzeczeń sądów zagranicznych i innych organów w sprawach rodzinnych (niemajątkowych);
- przyjmowanie oświadczeń o nadaniu dziecku nazwiska męża matki, który nie jest ojcem dziecka;
- przyjmowanie oświadczeń o zmianie imion noworodkom;
- przyjmowanie oświadczeń o nazwisku jakie będą nosić małżonkowie po zawarciu małżeństwa oraz nazwisku ich dzieci;
- wpisywanie wzmianek w aktach stanu cywilnego na podstawie aktów stanu cywilnego, orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych oraz innych dokumentów;
- wydawanie zaświadczeń o braku aktu w księgach stanu cywilnego i braku księgi stanu cywilnego;
- prowadzenie korespondencji krajowej i zagranicznej;
- przekazywanie informacji Centrum Informacji Kryminalnych, Straży Granicznej oraz innym uprawnionym jednostkom i organom;
- podpisywanie pism z zakresu realizacji zadań USC;
- wpisywanie przypisków w aktach urodzeń małżeństw, zgonów;
- przyjmowanie wniosków i wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego;
- przygotowywanie zleceń migracji aktów s.c. do innych USC.
5. Do zadań pracownika do spraw akt USC należy:
- przygotowanie projektów aktów małżeństw, zgonów;
- migracja aktów stanu cywilnego do Systemu Rejestrów Państwowych;
- przyjmowanie i realizacja wniosków o wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego;
- przygotowanie zleceń migracji aktów stanu cywilnego do innych urzędów;
- prowadzenie korespondencji krajowej i zagranicznej.
6. W razie nieobecności Kierownika USC z powodu choroby, wyjazdu służbowego, urlopu i nieobecności służbowych wszystkie sprawy należące do Kierownika wykonuje Zastępca Kierownika USC.
7. W razie nieobecności Zastępcy Kierownika USC sprawy z zakresu rejestracji stanu cywilnego określone w § 4 ust. 4 pkt 4, 32 i 33 wykonuje Kierownik USC lub pracownik do spraw akt stanu cywilnego zgodnie z zakresem obowiązków.
Rozdział 4 Postanowienia końcowe
§ 7. Pracownicy USC zobowiązani są do wykonywania zadań komórek organizacyjnych Urzędu, określonych w § 11 Regulaminu organizacyjnego Urzędu.
§ 8. Regulamin Wewnętrzny Urzędu Stanu Cywilnego wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Burmistrza Gminy Chojna.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Jolanta Moczek Data wytworzenia:
24 lut 2021
Osoba dodająca informacje
Magdalena Hybiak Data publikacji:
13 maj 2021, godz. 14:54
Osoba aktualizująca informacje
Magdalena Hybiak Data aktualizacji:
13 maj 2021, godz. 14:54