Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

ZARZĄDZENIE Nr 78/2021 BURMISTRZA GMINY CHOJNA z dnia 3 marca 2021r. w sprawie wprowadzenia zasad gospodarowania środkami transportu w Ochotniczych Strażach Pożarnych działających na terenie gminy Chojna

ZARZĄDZENIE Nr 78/2021 BURMISTRZA GMINY CHOJNA z dnia 3 marca 2021r. w sprawie wprowadzenia zasad gospodarowania środkami transportu w Ochotniczych Strażach Pożarnych działających na terenie gminy Chojna

 

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z  2019 r., poz. 869) w związku z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2020 r., poz. 1610), zarządzam się, co następuje:

 

§ 1

Wprowadzam zasady gospodarowania środkami transportu i sprzętem pożarniczym
w Ochotniczych Strażach Pożarnych działającymi na terenie Gminy Chojna, zwanych dalej „jednostkami OSP”.

Zasady te obejmują

1)   sposób rozliczania paliwa zużytego przez sprzęt silnikowy

2)   metody utrzymywania sprawności technicznej sprzętu silnikowego

3)   sposobu uznawania sprzętu silnikowego za zbędny oraz zagospodarowanie tego sprzętu.


§ 2

Środki transportu i sprzęt pożarniczy , o których mowa w §1, dotyczą:

  1. pojazdów w rozumieniu w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo  o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020, poz. 110) zwanych dalej „pojazdami”,
  2. motopomp, agregatów, pił spalinowych oraz innego sprzętu silnikowego zasilanego paliwami silnikowymi, zwanych dalej „sprzętem silnikowym”.

 

§ 3

Pojazdy i sprzęt silnikowy, mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów ochrony   przeciwpożarowej z wyjątkiem sytuacji określonych w § 10  pkt. 2 zarządzenia.

 

§ 4

  1. Pojazdy eksploatowane w jednostkach OSP muszą spełniać wymagania przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym.
  2. Pojazdy samochodowe (przeznaczone do udziału w akcjach gaśniczych, ratunkowych itp.) muszą spełniać warunki dodatkowe właściwe dla pojazdów samochodowych uprzywilejowanych, określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002r., w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016, poz. 2022 zm. poz.1886 z 2020 r.). Elementy oznakowania muszą być trwale zamocowane.

 

§ 5

  1. Naczelnicy jednostek OSP decydują o sposobie korzystania z pojazdów, sprzętu silnikowego oraz sprzętu pożarniczego jednostek w granicach określonych w zarządzeniu.
  2. Naczelnicy jednostek OSP zapewniają sprawność i niezawodność pojazdów, sprzętu silnikowego oraz pożarniczego, uwzględniając zalecenia producentów przez:
  1. nadzorowanie wykonania czynności obsługi codziennej w zakresie przygotowania sprzętu silnikowego do eksploatacji,
  2. nadzorowanie wykonania badań technicznych, napraw bieżących i okresowych obsług technicznych sprzętu silnikowego i pożarniczego,
  3. właściwe garażowanie lub przechowywanie pojazdów, sprzętu silnikowego i sprzętu pożarniczego.

 

§ 6

  1. Koszty wyposażenia, utrzymania i eksploatacji sprzętu ponosi Gmina Chojna w zakresie wynikającym z art. 32 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej.
  2. W celu przyjęcia do utrzymania przez Gminę pojazdu lub sprzętu silnikowego i pożarniczego, Naczelnik jednostki OSP składa w tej sprawie wniosek, którego wzór określa załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
  3. W celu wycofania z  utrzymania przez Gminę pojazdu lub sprzętu silnikowego i pożarniczego, Naczelnik jednostki OSP składa informację w tej sprawie wniosek, której wzór określa załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
  4. Burmistrz Gminy Chojna wykonuje zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej
    i prowadzi nadzór merytoryczny i formalny nad funkcjonowaniem gospodarki transportowej  w jednostkach OSP, finansowanych z budżetu Gminy.

 

§ 7

  1. Realizacja zadań związanych z zaopatrzeniem materiałowym dotyczącym eksploatacji   pojazdów samochodowych i sprzętu silnikowego w jednostkach OSP powinna następować w sposób celowy, oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów oraz umożliwiających terminową realizację zadań.
  2. Podstawą dokonywania wydatków z budżetu Gminy w przypadkach nieprzewidzianych awarii sprzętu pożarniczego oraz związanych z tym usług jest sporządzony i podpisany przez Prezesa lub Naczelnika danej jednostki OSP protokół konieczności złożony  w Urzędzie Miejskim w Chojnie ze wstępną skalkulowaną ceną, przedłożony do  zatwierdzenia przez Burmistrza Gminy.
  3. Wzór druku protokółu konieczności stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.

 

§ 8

Faktury i rachunki z zakupu materiałów, o których mowa w § 7, po uzgodnieniuz Naczelnikiem Wydziału SO Urzędu Miejskiego, realizującym zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej, winny być regulowane bezgotówkowo w formie przelewu i przekazywane niezwłocznie do  Urzędu Miejskiego w Chojnie.

 

Rozdział II Oznakowanie pojazdów, sprzętu silnikowego i sprzętu pożarniczego

§ 9

  1. W jednostkach OSP muszą być stosowane oznakowania pojazdów, sprzętu silnikowego i sprzętu pożarniczego, których sposób oznakowania określa załącznik nr 1 do Zarządzeniu Nr 8 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 10 kwietnia 2008r. w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.
  2. Naczelnicy jednostek OSP odpowiadają za prawidłowe oznakowanie pojazdów, sprzętu silnikowego i sprzętu pożarniczego eksploatowanego przez te jednostki.

 

Rozdział III Używanie pojazdów

§ 10

1.  Pojazdy i sprzęt silnikowy, mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów  ochrony   przeciwpożarowej na poleceni lub w uzgodnieniu z dyspozytorem Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Gryfinie.

2.  Pojazdy OSP mogą być nieodpłatnie użyte również do:

  1. udzielenia pomocy strażakom, w przypadkach losowych, za zgodą Burmistrza Gminy,
  2. udzielenia doraźnej pomocy instytucjom i organizacjom społecznym lub charytatywnym, za zgodą Burmistrza Gminy,
  3. zbiorowego przewozu strażaków i ich rodzin na wyjazdy organizowane przez organy Związku OSP RP, za zgodą Burmistrza Gminy,
  4. przewozu na rzecz jednostek OSP:
  1. sprzętu pożarniczego,
  2. drużyn pożarniczych na szkolenia i ćwiczenia.
  1. przewozu członków OSP na uroczystości organizowane przez jednostki straży pożarnych lub Gminę oraz do organizacji tych uroczystości.
  1. Zgoda Burmistrza, o której mowa w pkt. 2.odbywa się na pisemny wniosek i ma formę pisemną. W uzasadnionych  przypadkach zgoda, o której mowa w ust. 2 pkt 2 i 3zgoda może mieć formę ustną.

 

Rozdział IV Kierowanie pojazdami

§ 11

  1. Osoby kierujące pojazdami uprzywilejowanymi OSP muszą posiadać stosowne zezwolenie wydane przez uprawnione organy na podstawie ustawy z dnia 5 stycznia 2011r. o kierujących pojazdami ( Dz. U z 2020 r. poz. 1268 z późn. zm.).
  2. Wykaz osób uprawnionych do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi w OSP prowadzi pracownik Urzędu Miejskiego w Chojnie  realizujący zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej.

 

Rozdział V Dokumentowanie pracy pojazdu oraz sprzętu silnikowego

§ 12

  1. Pracę pojazdu odnotowuje się w  karcie drogowej pożarniczego pojazdu samochodowego, której wzór stanowi załącznik nr 4 do zarządzenia.
  2. Kartę drogową pożarniczego pojazdu samochodowego należy prowadzić  w sposób umożliwiający jednoznaczne ustalenie trasy i celu przejazdu, czasu        i miejsca postoju, czasu pracy silnika na postoju i czasu pracy urządzeń napędzanych silnikiem głównym lub silnikiem zasilanym ze zbiornika paliwa pojazdu oraz warunków pracy pojazdu uzasadniających zwiększenie normy podstawowej (NP) na podstawie § 15 pkt 4 regulaminu.
  3. Dysponent pojazdu jest zobowiązany informować kierujących pojazdami o celu jazdy. Kierujący pojazdem czytelnie i zgodnie ze stanem faktycznym, odnotowuje w miesięcznej karcie drogowej pożarniczego pojazdu samochodowego, trasę przejazdu, wskazania drogomierza, godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy pojazdu oraz czas pracy urządzeń napędzanych silnikiem głównym lub zasilanych ze zbiornika paliwa pojazdu.
  4. W przypadku zainstalowania w pojeździe liczników czasu pracy urządzeń napędzanych silnikiem głównym lub zasilanych ze zbiornika pojazdu, czas pracy tych urządzeń należy odnotować w miesięcznej karcie drogowej pożarniczego pojazdu samochodowego,
    na podstawie wskazań zainstalowanych liczników.

§ 13

    1. Pracę sprzętu silnikowego odnotowuje się w  karcie pracy sprzętu silnikowego, której wzór stanowi załącznik nr 5 do zarządzenia.
    2. Kartę pracy sprzętu silnikowego należy prowadzić w sposób umożliwiający jednoznaczne określenie celu użycia i czasu pracy tego sprzętu.

 

§ 14

      1. Karta pracy sprzętu silnikowego i  karty drogowe pożarniczego pojazdu samochodowego stanowią druki, podlegające rozliczeniu. Prowadzenie rozliczania kart należy
        do obowiązków pracownika Urzędu Miejskiego, realizującego zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
      2. Za prawidłowe prowadzenie kart drogowych pożarniczego pojazdu samochodowego i kart pracy sprzętu silnikowego odpowiada naczelnik danej jednostki OSP.
      3. Karty drogowe pożarniczego pojazdu samochodowego i karty pracy sprzętu silnikowego należy sporządzać czytelnie. Ewentualne pomyłki należy przekreślać pojedynczą linią,
        a prawidłowy zapis wpisywać obok, umieszczając parafkę osoby wypełniającej kartę.
      4. W karcie drogowej pożarniczego pojazdu samochodowego i karcie pracy sprzętu silnikowego należy wpisywać wszystkie wyjazdy i rozruchy kontrolne.
  1. Karty drogowe oraz karty pracy sprzętu biorącego udział w akcjach ratowniczo- gaśniczych, szkoleniach potwierdza każdorazowo dysponent-dowódca pojazdu lub sprzętu.
  2. W przypadku przekazywania lub przejmowania pojazdu samochodowego do lub z jednostki OSP (na czas remontu, itp.) każdorazowo pojazd należy przyjąć lub przekazać protokołem zdawczo-odbiorczym.

 

Rozdział VI Rozliczanie zużycia paliwa przez pojazdy oraz sprzęt silnikowy

§ 15

  1. Rozliczenia zużycia paliwa przez pojazdy dokonuje się na podstawie:
  1. wskazań liczników zużycia paliwa w odniesieniu do pojazdów wyposażonych w takie przyrządy,
  2. norm zużycia paliwa - dla pozostałych pojazdów.
  1. Normy podstawowe zużycia paliwa (NP) ustala się na podstawie jednego z  poniższych sposobów:
  1. norm zużycia paliwa podanych przez producenta,
  2. badań zużycia paliwa przeprowadzonych w trakcie procesu uzyskiwania świadectwa dopuszczenia do stosowania w ochronie przeciwpożarowej,
  3. pomiarów zużycia paliwa, przeprowadzonych przez komisję i sporządzonego  z przeprowadzonych czynności protokołu, którego wzór stanowi załącznik nr 6
    do zarządzenia,
  4. badań zużycia paliwa prowadzonych przez jednostki Państwowej Straży Pożarnej
  1. Ustala się podstawowe normy zużycia paliwa dla pożarniczych pojazdów samochodowych, które zawiera załącznik nr 7 do zarządzenia.
  2. Norma podstawowa zużycia paliwa (NP) może być zwiększona w przypadkach:
  1. wyjazdu alarmowego – do 8% normy dla przebiegu pojazdu liczonego łącznie
    od wyjazdu do powrotu,
  2. jazdy w ruchu miejskim – 5% normy,
  3. używania pojazdu w trudnych warunkach pracy w okresie zimowym od 1 listopada
    do 31 marca – do 10% normy,
  4. jazdy po drogach gruntowych, błotnistych i bezdrożach – do 30% normy – dla pojazdów biorących udział w akcji ratowniczo-gaśniczej,
  1. Łącznie suma zwiększenia normy podstawowej zużycia paliwa (NP) nie może przekroczyć 30% tej normy.
  2. Normę pracy silnika pojazdu na postoju ustala się na podstawie normy podstawowej zużycia paliwa (NP) przez pomnożenie jej przez współczynnik 0,005. Normę tę wyraża się w l/min.
  3. Dla pracy autopompy normę pracy silnika pojazdu na postoju ustala się na podstawie normy podstawowej zużycia paliwa (NP) przez pomnożenie jej przez współczynnik 0,01
    i wyrażenia jej w l/min.
  4. Dla pozostałych urządzeń napędzanych z silnika pojazdu, normę pracy silnika pojazdu na postoju ustala się na podstawie normy podstawowej zużycia paliwa (NP) pomnożonej przez współczynnik 0,006 i wyrażenia jej w l/min.
  5. Dla sprzętu silnikowego przyjmuje się rozliczenie na podstawie faktycznego zużycia paliwa.

 

§ 16.

  1. Pojazdy przekraczające normy zużycia paliwa oraz zużywające olej silnikowy podczas jazdy należy uznać za niesprawne technicznie, skierować je do naprawy lub wycofać
    z eksploatacji.
  2. Burmistrz Gminy, po zasięgnięciu opinii rzeczoznawcy lub powołanej komisji, podejmuje decyzję co do dalszej eksploatacji pojazdu przekraczającego normę zużycia paliwa.

 

Rozdział VII Dokumentowanie eksploatacji pojazdów i sprzętu silnikowego oraz pożarniczego

§ 17

  1. Każdy pojazd i sprzęt: silnikowy oraz pożarniczy musi posiadać dokumentację  z jego eksploatacji.
  2. Dokumentacja powinna być prowadzona na bieżąco i obrazować przebieg całej eksploatacji.
  3. Dokumentacja powinna zawierać co najmniej:
    1. dane identyfikacyjne pojazdu lub sprzętu: silnikowego oraz pożarniczego, tj. marka, typ, model, nr rejestracyjny, nr podwozia/nadwozia, nr silnika/pompy, nr fabryczny,
    2. kopie dokumentów i faktur związanych z pozyskaniem pojazdu lub sprzętu: silnikowego oraz pożarniczego,
    3. kopie dokumentów związanych z przeglądami, naprawami i wyposażeniem,
    4. książkę gwarancyjną,
    5. instrukcję obsługi,
    6. zestawienie roczne:
dla – pojazdu: z przebiegów w kilometrach, zużycia paliwa w decymetrach    sześciennych, pracy urządzeń specjalnych zamontowanych na pojeździe i biorących  napęd z silnika pojazdu w godzinach, dla sprzętu silnikowego:     zużycie paliwa          w decymetrach sześciennych, zużycie oleju  silnikowego, czasu pracy w godzinach. 
  1. Dokumentację pojazdu lub sprzętu prowadzi pracownik Urzędu Miejskiego, realizujący zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej, przy współudziale naczelników jednostek.

 

Rozdział VIII Utrzymanie sprawności pojazdów i sprzętu silnikowego oraz zasady tankowania paliwa.

§ 19

  1. Za sprawność eksploatacyjną pojazdów i sprzętu silnikowego w jednostkach OSP odpowiedzialni są konserwatorzy sprzętu.
  2. W przypadku braku możliwości technicznych wykonania przeglądu okresowego lub naprawy pojazdu i sprzętu silnikowego przez konserwatora, wykonanie tego przeglądu zleca Burmistrz Gminy wyspecjalizowanemu zakładowi usługowemu.
  3. Niedopuszczalne jest samowolne, bez uzgodnienia z Burmistrzem Gminy, kierowanie pojazdów i sprzętu silnikowego do przeglądu lub naprawy. Faktury za takie przeglądy
    i naprawy nie będą opłacane przez Gminę.
  4. Oleje i płyny eksploatacyjne w pojazdach i sprzęcie silnikowym należy wymieniać
    po przejechaniu założonej ilości kilometrów lub czasie pracy zgodnie z zaleceniami producenta. Płyny eksploatacyjne należy też wymienić jeżeli nie spełniają parametrów sprawdzonych przy pomocy przyrządów diagnostycznych.
  5. W celu utrzymania w sprawności pojazdu nieeksploatowanego, należy go uruchomić jeden raz na dwa tygodnie.
  6. W celu utrzymania w sprawności sprzętu silnikowego, nieeksploatowanego przez miesiąc należy go uruchomić jeden raz na czas 5 minut. Uruchomienie sprzętu silnikowego należy wpisać w okresowej karcie pracy sprzętu silnikowego.

 

§ 20

  1. Pojazdy i sprzęt silnikowy należy tankować paliwem oraz zaopatrywać w oleje  i płyny eksploatacyjne w wyznaczonej przez Burmistrza stacji paliw.
  2. Zakupu paliwa dokonuje się w uzgodnieniu z pracownikiem Urzędu Miejskiego
    w Chojnie realizującym zadania z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
  3. Dopuszcza się tankowanie w paliwo oraz zakup oleju i płynów eksploatacyjnych w innej stacji paliw niż wyznaczona przez Burmistrza  w przypadku prowadzenia działań ratowniczych. Faktury za zakupione podczas działań ratowniczych  paliwo, oleje i płyny eksploatacyjne należy dostarczyć w ciągu trzech dni od zakupu do Urzędu.

 

Rozdział IX Zbywanie pojazdów i sprzętu: silnikowego oraz pożarniczego

§ 21

Pojazdy mogą być uznane za zbędne:

  1. z przyczyn technicznych,
  2. z przyczyn organizacyjnych,

 

§ 22

Wartość pojazdu, na potrzeby uznawania pojazdu za zbędny z przyczyn technicznych, ustala się bez wyposażenia i urządzeń nie związanych na stałe z pojazdem przyjmując za podstawę ocenę techniczną sporządzoną przez uprawnionego rzeczoznawcę.

 

§ 23

Za zbędne z przyczyn technicznych mogą być uznane pojazdy:

  1. zużyte lub uszkodzone, jeżeli przewidywany koszt ich naprawy lub wartość zespołów, podzespołów i podstawowych części wymagających wymiany przekroczy 40% wartości pojazdu ustalonej według zasad określonych w § 22,
  2. uszkodzone, zużyte lub przestarzałe technicznie, których naprawa ze względu na brak wykonawców albo części zamiennych, nie jest możliwa.

 

§ 24

Za zbędne z przyczyn organizacyjnych mogą być uznane pojazdy, które:

    1. ze względu na ilość  lub rodzaj przekraczają potrzeby jednostki,
    2. pochodzą z likwidowanej jednostki.

 

 

§ 25

O uznaniu pojazdu za zbędny i przekazaniu go do innej jednostki OSP lub jego sprzedaży decyduje Burmistrz na wniosek Zarządu jednostki, po zasięgnięciu opinii Komendanta Gminnego Związku OSP.

 

§ 26

  1. Sprzęt: silnikowy oraz pożarniczy można wycofać z eksploatacji z chwilą:
  1. jego technicznego zużycia i braku możliwości przywrócenia mu właściwego stanu technicznego  lub kiedy koszty tej operacji są ekonomicznie nieuzasadnione,
  2. gdy jest on przestarzały technicznie,
  3. gdy jego ilość lub rodzaj przekracza potrzeby jednostki, niezależnie od jego stanu technicznego.
  1. Decyzję o sposobie zagospodarowania wycofanego sprzętu: silnikowego oraz pożarniczego podejmuje Burmistrz.

 

Rozdział X Przepisy końcowe

§ 27

W odniesieniu do pojazdów pożarniczych i sprzętu silnikowego nie posiadających prawnie ustalonych norm zużycia paliwa, należy w terminie do 6 miesięcy od jego nabycia przeprowadzić zgodnie z zasadami ustalonymi niniejszym zarządzeniem pomiary zużycia paliwa.

 

§ 28

Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Naczelnikowi Wydziału Spraw Obywatelskich, Działalności Gospodarczej i Organizacji pozarządowych.

 

§ 29

Taci moc Regulamin z dnia 24 sierpnia 2019 r. gospodarki transportowej i paliwowej w Ochotniczych Strażach Pożarnych działających na terenie gminy Chojna

 

§ 30

Zarządzenie  wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Wykaz załączników:
 

Załącznik Nr 1 – Wniosek o wprowadzenie sprzętu do eksploatacji

Załącznik Nr 2 – Informacja o wycofaniu z eksploatacji

Załącznik Nr 3 - Wzór druku protokółu konieczności

Załącznik Nr 4 – Miesięczna karta drogowa pożarniczego pojazdu samochodowego

Załącznik Nr 5 – Miesięczna karta pracy sprzętu silnikowego

Załącznik Nr 6 – Protokół pomiaru zużycia paliwa samochody

Załącznik Nr 7 – Podstawowe normy zużycia paliwa dla pożarniczych pojazdów

                             samochodowych

Załącznik Nr 8 – Sposób pomiaru zużytego paliwa przez sprzęt silnikowy

Załącznik Nr 9 – Protokół z pomiaru zużytego paliwa przez sprzęt silnikowy

Załącznik Nr 10 – Normy zużycia paliwa przez sprzęt silnikowy

 


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Jerzy Ostrowski

Data wytworzenia:
03 mar 2021

Osoba dodająca informacje

Magdalena Hybiak

Data publikacji:
14 maj 2021, godz. 12:57

Osoba aktualizująca informacje

Magdalena Hybiak

Data aktualizacji:
14 maj 2021, godz. 12:57