Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Gminy Chojna

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

Tagi

ZARZĄDZENIE NR 870/V/2009 Burmistrza Gminy Chojna z dnia 29 lipca 2009 roku w sprawie: przyjęcia procedury procesu windykacji należności, do których stosuje się przepisy ustawy ? Ordynacja podatkowa.

 

 

 

ZARZĄDZENIE NR 870/V/2009

 

Burmistrza Gminy Chojna

 

z dnia 29 lipca 2009 roku

 

 

w sprawie:   przyjęcia procedury procesu windykacji należności, do których stosuje się przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa.

 

 

            Na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych

(Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.)
zarządzam, co następuje:

 

§ 1.      Wprowadzam do użytku wewnętrznego procedurę windykacji należności Gminy,

            do których stosuje się przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa,

            zgodnie z treścią określoną w załączniku do niniejszego zarządzenia.

 

§ 2.      Zarządzenie powierzam do wykonania pracownikom Wydziału Finansowo-Księgowego,

w trybie nadzoru Głównemu Księgowemu Urzędu.

 

§ 3.      Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Urząd Miejski w Chojnie                             Załącznik

ul. Jagiellońska 4                                                        do Zarządzenia NR 829/V/2009

74-500 Chojna                                                            Burmistrza Gminy Chojna

                                                                                              z dnia   lipca 2009 roku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P R O C E D U R A

 

procesu windykacji należności,

do których stosuje się przepisy ustawy

 – Ordynacja podatkowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.                  Procedura określa tryb postępowania w zakresie prawidłowej i terminowej windykacji należności Gminy, do których stosuje się przepisy ustawy – Ordynacja podatkowa, przede wszystkim w zakresie dochodów z tytułu podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od środków transportowych, opłat lokalnych.

 

2.                  Przepisy prawne związane z procedurą:

 

1.      Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2006 roku Nr 121, poz. 844, z późn. zm.)

2.      Ustawa z dnia 15 listopada 1984 roku o podatku rolnym (tekst jednolity Dz. U. z 2006 roku Nr 136, poz. 969, z późn. zm.)

3.      Ustawa z dnia 30 października 2002 roku o podatku leśnym (Dz. U. z 2002 roku Nr 200, poz. 1682, z późn. zm.)

4.      Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U.

z 2005 roku Nr 8, poz. 60, z późn. zm.)

5.      Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.)

6.      Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym administracji (Dz. U. z 2001 roku Nr 137, poz. 1541, z późn. zm.)

7.      Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2001 roku w sprawie wysokości kosztów upomnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji administracyjnej (Dz. U. z 2001 roku Nr 137, poz. 1543)

8.      Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 roku w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. z 2005 roku Nr 165, poz. 1373, z późn. zm.)

9.      Obwieszczenie Ministra Finansów  w sprawie stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych (zmiany ogłaszane w Monitorze Polskim).

 

  1. Tryb postępowania

1)         Pracownicy prowadzący analityczną ewidencję księgową należności z tytułu podatków i opłat są zobowiązani do kontroli terminowej realizacji płatności poprzez analizę kont podatników, po zaksięgowaniu wszystkich wpłat, zwrotów, przypisów

i odpisów przypadających do końca analizowanego okresu.

2)         W przypadku zaległości podatkowych pracownicy wydziału są zobowiązani do

wszczęcia windykacji.

3)         Zobowiązania podatkowe staja się zaległościami następnego dnia po upływie terminu

płatności, jeśli nie jest to dzień ustawowo wolny od pracy.

Jeżeli termin płatności przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, terminem płatności jest następny dzień roboczy.

            4)         Etapami postępowania w sprawie zastosowania środków egzekucyjnych jest:

                        a) wystawianie upomnień,

                        b) sporządzanie tytułów wykonawczych.

5)         Windykacji należności dokonuje się w roku kalendarzowym, tak by nie dopuścić do powstania należności przeterminowanych.

           

3.1.            Wystawienie upomnień

1)                  Nie wystawia się upomnień w ciągu roku, gdy:

a)      wysokość zaległości nie przekracza kwoty 30,00 zł,

b)      wymiar rocznego zobowiązania podatkowego nie przekracza kwoty 100,00 zł i podatnik zalega z płatnością rat.

W tych przypadkach wystawia się upomnienie w terminie do  dnia 15 grudnia danego roku budżetowego.

2)         Upomnienia dla podatników, których wysokość zaległości jednej raty podatku nie przekracza kwoty  50,00 zł wystawione są dwa razy w roku:

    a)   po terminie płatności II raty, nie później niż do dnia 15 czerwca danego           

          roku budżetowego,

    b)   po terminie płatności IV raty, nie później niż do dnia 15 grudnia danego           

          roku budżetowego.

3)        W pozostałych przypadkach zaległości, upomnienia wystawia się niezwłocznie, nie później niż do 30 dni po terminie płatności raty lub otrzymania potwierdzenia odbioru decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego.

4)            Upomnienie sporządza się w dwóch egzemplarzach:

a)      oryginał otrzymuje zobowiązany,

b)      kopia pozostaje w aktach wydziału (ewidencja na nośnikach

elektronicznych),

 

5)            Upomnienia numerowane są narastająco w danym roku kalendarzowym i    

wprowadzane do ewidencji upomnień.

6)           Upomnienie wysyła się za pośrednictwem Poczty Polskiej lub pracownika  

Urzędu za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

7)           Otrzymane potwierdzenie odbioru winno być dołączone do kopii wysłanego     

upomnienia.

8)           Upomnienie podpisywane jest przez pracownika, którego zakres czynności

przewiduje egzekucję należności danego rodzaju.

9)           Termin zapłaty zaległości wyznaczony w upomnieniu określa

     się na 7 dni od daty otrzymania upomnienia.

                       

3.2.      Wystawianie tytułów wykonawczych

 

1)                  Po bezskutecznym upływie terminu określonego w upomnieniach,

pracownik sporządza na kwoty zaległe tytuły wykonawcze

niezwłocznie, nie później niż w terminie:

a)                  do 2 miesięcy na kwoty zaległości do kwoty 400,00zł,

b)                 do 30 dni na pozostałe zaległości,

od daty otrzymania potwierdzenia odbioru upomnienia.

2)                  Tytuł wykonawczy sporządza się na druku określonym

w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wykonania

niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym

w administracji.

                        3)         Tytuły wykonawcze są numerowane narastająco w danym roku

                                   kalendarzowym, wprowadzane do ewidencji tytułów wykonawczych

                                   prowadzonych dla danego rodzaju należności.

                        4)         Wystawiony tytuł wykonawczy wraz z dołączonym potwierdzeniem

                                   odbioru upomnienia wpisuje się do ewidencji tytułów wykonawczych

                                   i przekazuje do realizacji organowi egzekucyjnemu zgodnie

z właściwością miejscową określoną w art. 22 ustawy

o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

                        5)         Do przekazanych tytułów wykonawczych dołączana jest ewidencja

                                   zawierająca zestawienie tytułów.

 

6)                  Ewidencję sporządza się w dwóch egzemplarzach:

a)                  oryginał otrzymuje właściwy miejscowo Urząd Skarbowy,

b)                 kopia potwierdzona przez organ egzekucyjny pozostaje

w aktach wydziału.

                        7)         O każdej zmianie stanu zaległości objętej tytułem wykonawczym

                                   lub całkowitej zapłacie zaległości, pracownik wydziału odpowiedzialny

                                   za windykację informuje niezwłocznie organ egzekucyjny, do

                                   którego przekazano tytułu wykonawczy.

                        8)         W przypadku istnienia zagrożenia, że zaległości podatkowe nie

                                   zostaną zapłacone, a egzekucja jest nieskuteczna, dokonuje się

                                   zabezpieczenia na majątku podatnika przez wpis hipoteczny na

                                   podstawie wystawionych tytułów wykonawczych.

                                   Zaległość zabezpieczona hipotecznie nie może być mniejsza niż

                                   opłata sądowa od zabezpieczenia chyba, że zabezpieczenie to jest

                                   konieczne ze względu na szczególnie ważny interes publiczny.

 

                       


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Teresa Kuflowska

Data wytworzenia:
27 sie 2009

Osoba dodająca informacje

Monika Adamczyk

Data publikacji:
27 sie 2009, godz. 09:36

Osoba aktualizująca informacje

Monika Adamczyk

Data aktualizacji:
27 sie 2009, godz. 09:37